Sygn. akt: KIO 1561/18
WYROK
z dnia 22 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Marcin Jakóbczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 sierpnia 2018
r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 sierpnia 2018 r.
przez O
dwołującego: Uniserv Spółka Akcyjna z siedzibą w Katowicach w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego: Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum
z siedzibą w Krakowie, przy udziale wykonawcy RE-Bau Spóka z ograniczoną
o
dpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
1. od
dala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża Odwołującego: Uniserv Spółka Akcyjna z siedzibą
w Katowicach i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
00,00 zł (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100) uiszczoną
przez Odwołującego: Uniserv Spółka Akcyjna z siedzibą w Katowicach tytułem wpisu
od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Krakowie.
Przewodniczący:…………………………..……………
Sygn. akt KIO 1561/18
U z a s a d n i e n i e
Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum z siedzibą w Krakowie (dalej: „Zamawiający”)
prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego, na podstawie przepisów ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1579), zwanej
dalej Pzp
, postępowanie o udzielenie zamówienia pn. „Kontynuacja rozbudowy i przebudowa
budynku przy ul. Medycznej 7 w Krakowie w celu dostosowania pomieszczeń na potrzeby
Centrum Innowacyjnej E
dukacji Medycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium
Medicum
w
Krakowie
” (numer postępowania 141.2711.33.2018), zwane dalej:
„Postępowaniem”. Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 12 maja 2018 roku pod nr 2018/S
W dniu 6 sierpnia 2018 r. wykonawca
Uniserv Spółka Akcyjna z siedzibą w Katowicach (dalej
Odwołujący), wniósł odwołanie, w którym zaskarżył niezgodne z przepisami czynności
Zamawiającego i zarzucił mu naruszenie:
1. Art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez przeprowadzenie p
ostępowania o udzielenie zamówienia
w sposób naruszający uczciwą konkurencję oraz nierówne traktowanie wykonawców,
oraz przez
odrzucenie oferty Odwołującego w sposób niezgodny z przepisami Pzp.
2. Art. 38 ust. 4 Pzp
przez bezpodstawną zmianę treści Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia w Postępowaniu (zwanej dalej: SIWZ) po upływie terminu
składania ofert i uznanie, że indywidualna kalkulacja ceny oferty Odwołującego,
przedłożona wraz z jego ofertą (zwana dalej: Kalkulacją Indywidualną), stanowiła
część treści oferty sensu stricto, podczas gdy, w myśl postanowień SIWZ
oraz regulacji Pzp, Kalkulacja Indywidualna nie sta
nowiła treści oferty.
3. Art. 87 ust. 1 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez nieuzasadnione wezwanie
Odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących postanowień Kalkulacji
Indywidualnej, a w konsekwencji przez nieuzasadnione odrzucenie oferty
Odwołującego jako niezgodnej z treścią SIWZ,
względnie, tj. w przypadku uznania przez Krajowa Izbę Odwoławcza, że Kalkulacja
Indywidualna stanowiła integralną część oferty sensu stricto, wówczas:
4. Art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez nieuzasadnione
zaniechanie poprawienia w ofercie Odwołującego innych omyłek polegających
na niezgodności tej oferty z SIWZ, niepowodujących istotnych zmian w treści oferty
Odwołującego, a w konsekwencji nieuzasadnione odrzucenie oferty Odwołującego
jako niezgod
nej z treścią SIWZ, jak również
5. Art. 87 ust. 1 Pzp
przez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień
dotyczących treści oferty w sytuacji gdy treść złożonych uprzednio przez
Odwołującego wyjaśnień nie rozwiała wszystkich wątpliwości Zamawiającego.
6. Art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
przez nieuzasadnione odrzucenie oferty Odwołującego jako
niezgodnej z treścią SIWZ na podstawie postanowień Kalkulacji Indywidualnej,
podczas gdy, w myśl postanowień SIWZ oraz regulacji PZP, Kalkulacja Indywidualna
nie stanowiła integralnej części treści oferty sensu stricto,
względnie, tj., w przypadku uznania przez Krajowa Izbę Odwoławcza, że Kalkulacja
Indywidualna stanowiła integralną części treści oferty sensu stricto, wówczas:
7. Art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez nieuzasadnione o
drzucenie oferty Odwołującego jako
niezgodnej z treścią SIWZ na podstawie postanowień Kalkulacji Indywidualnej,
podczas gdy oferta Odwołującego jest w pełni zgodna z treścią SIWZ.
8. Art. 90 ust. 1 Pzp w zw. z art. 90 ust. 3 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp
przez nieuzasadnione odrzucenie oferty Odwołującego, której istotne części
składowe ceny oferty miały być rzekomo rażąco niskie i budzić wątpliwości
Zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami określonymi w SIWZ lub wynikającymi z odrębnych przepisów,
podczas gdy wszystkie istotne części składowe ceny oferty zostały wycenione
w sposób prawidłowy, rzetelny, są realne, wiarygodne oraz odpowiadają cenom
rynkowym, a także zapewniły wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego oraz zgodnie z wymaganiami
wynikającymi z odrębnych przepisów,
względnie, tj. w przypadku uznania przez Krajowa Izbę Odwoławcza, że Kalkulacja
Indywidualna stanowiła integralną części treści oferty sensu stricto, wówczas:
9. Art. 90 ust. 1 Pzp w zw. z art. 90 ust. 3 i 4 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp przez
nieuzasadnione odrzucenie oferty Odwołującego, której istotne części składowe ceny
oferty miały być rzekomo rażąco niskie i budzić wątpliwości Zamawiającego
co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami
określonymi przez Zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, podczas
gdy istotne części składowe ceny oferty Odwołującego zostały wycenione w sposób
prawidłowy, rzetelny, były realne, wiarygodne, zapewniające wykonanie przedmiotu
zamówienia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z SIWZ i odrębnych przepisów.
10. Art. 90 ust. 1a Pzp w zw. z art. 90 ust. 3 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp przez
nieuzasadnione odrzucenie oferty
Odwołującego jako zawierającej rażąco niską
cenę.
11. Art. 91 ust. 1 Pzp przez zaniechanie
wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej, mimo, że oferta Odwołującego była zgodna z SIWZ i nie zawierała
rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu Zamówienia,
względnie, tj. w przypadku uznania przez Krajowa Izbę Odwoławcza, że Kalkulacja
Indywidualna stanowiła dokument przedkładany wraz ofertą, wówczas:
12. Art. 26 ust. 3 Pzp przez
zaniechanie wezwania Odwołującego do przedłożenia
Kalkulacji Indywidualn
ej w sytuacji gdy Zamawiający stwierdził braki lub rozbieżności
lub inne niedokładności w treści Kalkulacji Indywidualnej,
względnie
13. Art. 26 ust. 3 lub 4 Pzp przez
zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia
wyjaśnień dotyczących Kalkulacji Indywidualnej w sytuacji powzięcia przez
Zamawiającego wątpliwości co do treści Kalkulacji Indywidualnej, względnie przez
zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści
Kalkulacji Indywidualnej w sytuacji gdy treść złożonych uprzednio wyjaśnień nie
rozwiała wszystkich wątpliwości Zamawiającego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. u
nieważnienie czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
2. ponownego przeprowadzenie
oceny ofert, w tym oferty Odwołującego, a następnie
przeprowadzenie badania oferty Odwołującego, w myśl pkt 13 ust. 1 SIWZ
w zw. art. 24aa Pzp,
3. dokonanie wyboru
oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej,
4. o
bciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego.
W toku posiedzenia Odwołujący wycofał zarzut naruszenia art. 26 ust. 4 Pzp wskazany
w punkcie 14.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał m.in.:
Pismem z dnia 10 lipca 2018 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do złożenia wyjaśnień
dotyczących dokumentacji ofertowej złożonej w postępowaniu. W odpowiedzi Odwołujący
złożył wyjaśnienia w żądanym zakresie. W dniu 27 lipca 2018 r. Zamawiający, na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp i art. 90 ust. 3 Pzp
, w związku z art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp, odrzucił
ofert
ę jako niezgodną z treścią SIWZ oraz zawierającą rażąco niską cenę.
Zgodnie z SIWZ
wykonawcy byli zobowiązani dołączyć do ofert obliczenie ceny ryczałtowej
dla całości zamówienia dokonane w oparciu o Kalkulację Indywidualną. W uzasadnieniu
zawiadomienia
o odrzuceniu oferty Odwołującego Zamawiający stwierdził, że Kalkulacja
Indywidualna stanowiła integralną część treści oferty. Tymczasem w SIWZ brak było
postanowień pozwalających uzasadniać takie stwierdzenie. Również przepisy Pzp nie
stanowią o tym, aby kalkulacja indywidualna żądana przez Zamawiającego, a opisana
w treści SIWZ, miała stanowić integralną część treści oferty. Gdyby zatem Kalkulacja
Indywidualna
miała stanowić integralną część treści oferty Odwołującego (rozumianej sensu
stricto
), wówczas takie twierdzenie musiałoby mieć uzasadnienie w postanowieniach SIWZ,
względnie w regulacjach Pzp. Przepisy Pzp wyraźnie rozróżniają ofertę wykonawcy
od dokumentów, które składane są wraz z ofertą. Powyższe potwierdza m.in. wyrok
KIO z 5 lutego 2009 r. (sygn. KIO/UZP 99/09 -
„Pzp odróżnia ofertę od dokumentów
składanych wraz z ofertą, w szczególności potwierdzających spełnianie warunków udziału
w postępowaniu lub przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań
o
kreślonych przez Zamawiającego”. W związku z powyższym, wobec braku jednoznacznych
postanowień SIWZ w przedmiotowym zakresie, a także wobec braku regulacji Pzp w tym
zakresie, Zamawiający nie był uprawniony do stwierdzenia, że treść Kalkulacji Indywidualnej
stanowiła integralną część treści oferty Odwołującego rozumianej sensu stricto.
Odwołujący nie zgodził się z twierdzeniem Zamawiającego jakoby złożył ofertę, której treść
nie odpowiada
ła treści SIWZ przez błędnie zatytułowaną ofertę. Tytuł dokumentu z punktu
widz
enia wykładni oświadczenia woli nie miał znaczenia, albowiem istotna jest treść
dokumentu i to ona decyd
owała o charakterze prawnym i faktycznym danego dokumentu.
T
wierdzenie Zamawiającego jakoby Odwołujący w załączonej do oferty Kalkulacji
Indywidualnej
błędnie przedstawił oferowany opis przedmiotu zamówienia, w wyniku czego
dokona
ł błędnej wyceny przedmiotu zamówienia było nietrafne. Wyjaśnień nie można było
po
traktować jako przyznania się Odwołującego do popełnienia błędów przy konstruowaniu
oferty -
nie można było dokonywać oceny zgodności oferty Odwołującego z SIWZ w oparciu
o postanowienia Kalkulacji Indywidualnej.
W ocenie Odwołującego nieprawdą było, że załączając do wyjaśnień z 13 lipca 2018 r.
poprawioną kalkulację ceny dla całości zamówienia, w której treści zawarł jakoby nowy
katalog pozycji wraz z przyp
isaniem im nowych cen jednostkowych względem zapisów
Kalkulacji Indywidualnej, doprowadzi
ł do zmiany złożonej oferty. Kalkulacja przedłożona
przez Odwołującego wraz z wyjaśnieniami stanowiła dowód na poparcie prawidłowości,
zasadności i trafności twierdzeń podniesionych w tych wyjaśnieniach. Zgodnie z SIWZ
Odwołujący był zobowiązany dołączyć do swojej oferty obliczenie ceny ryczałtowej
dla całości Zamówienia, wyliczonej w oparciu o indywidualną kalkulację. Natomiast
w przypadku składania wyjaśnień Odwołujący był zobowiązany wykazać, za pomocą
dowolnych środków dowodowych, że jego oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny. Jednym ze
środków dowodowych mogła być szczegółowa kalkulacja kosztów wykonania przedmiotu
z
amówienia. Mylne zatem było twierdzenie jakoby szczegółowa kalkulacja kosztów,
przedłożona wraz z wyjaśnieniami, miała służyć zmianie postanowień Kalkulacji
Indywidualnej.
Nawet gdyby uznać, że Kalkulacja Indywidualna stanowiła integralną część treści ofert,
czemu jednak Odwołujący konsekwentnie zaprzecza, wówczas w sposób wystarczający
i wyczerpujący, przez złożenie Wyjaśnień, wykazał, że jego oferta była w pełni zgodna
z SIWZ. Z
żadnych jej postanowień nie wynikało, by realizacja przedmiotu zamówienia miała
się odbywać w oparciu o postanowienia Kalkulacji Indywidualnej - nie stanowiła ona źródła
zakresu robót jakie należało wykonać w celu realizacji zamówienia. Jak wynika z wyroku KIO
: „Kosztorys ofertowy, niezależnie od tego, czy jest sporządzany w formie
uproszczonej, czy też szczegółowej, nie może stanowić wystarczającej podstawy służącej
ustaleniu zakresu prac, do których wykonania zobowiązuje się wykonawca składając ofertę.
Skoro przedmiotem zamówienia są roboty budowlane, to - zgodnie z art. 31 ust. 1 Pzp -
opisuje
się je za pomocą dokumentacji projektowej i STWiORB. Przedmiar robót jest
opracowaniem wtórnym w stosunku do projektu budowlanego, czy STWiORB
i pełniącym odmienną rolę niż wspomniane dokumenty. Istotą przedmiaru jest
przedstawienie zakresu niezbędnych do wykonania prac (ze wskazaniem jednostek
przedmiarowych), co ma pomóc wykonawcom w oszacowaniu pracochłonności, a przede
wszystkim kosztów wykonania ujętych w nim robót budowlanych. Przedmiar robót,
a w konsekwencji także kosztorys sporządzony na jego podstawie, mają jedynie pomocnicze
znaczenie w ustaleniu treści zobowiązania wykonawcy, bowiem ich głównym celem jest
skalkulowanie
oferty, nie zaś zobrazowanie jej zakresu. Obowiązkiem wykonawcy jest
realizacja umowy na podstawie dokumentacji projektowej, nie zaś kosztorysu
sporz
ądzonego w oparciu o jej fragment, bowiem to dokumentacja projektowa opisuje
przedmiot zamówienia, a kosztorys co najwyżej opisuje wynagrodzenie za jego wykonanie,
bądź podstawy ustalenia tego wynagrodzenia. Kosztorys nie może zastępować dokumentacji
proje
ktowej i być traktowany na równi z nią. Sprzeczności oferty z SIWZ należy upatrywać
w takich sytuacjach, w których treść oświadczenia woli wykonawcy wyraża expressis verbis
zamiar odstępstwa w zakresie realizacji przedmiotu zamówienia od wymagań opisanych
w dokumentacji projektowej, czego nie można zakładać wyłącznie na podstawie odmiennej
od oczekiwanej przez zamawiającego konstrukcji kosztorysu ofertowego".
Zamawiający wskazał w SIWZ w pkt 3 ust. 3, w pkt 10 ust. 3 oraz w pkt 12 ust. 4, że każdy
wykonaw
ca musiał dołączyć do własnej oferty obliczenie ceny ryczałtowej oferty dla całości
z
amówienia. Powyższe uzupełniała dyspozycja pkt 10 ust. 1 SIWZ, z której wynikało,
że każdy wykonawca był zobowiązany złożyć ofertę obejmującą całość oferowanego
przedmiotu z
amówienia i winien był skalkulować cenę dla całości przedmiotu zamówienia,
a także postanowienia pkt 12 ust. 12 i 13 („Zamawiający nie przewiduje udzielenia zaliczek
na poczet wykonania zamówienia, a wynagrodzenie Wykonawcy ma charakter ryczałtowy.
Pod
ana w ofercie cena ryczałtowa musi uwzględniać wszystkie wymagania niniejszej SIWZ
oraz obejmować wszelkie koszty, jakie poniesie wykonawca z tytułu należytej oraz zgodnej
z obowiązującymi przepisami realizacji przedmiotu zamówienia”) oraz postanowienia
§ 7 ust. 1 wzoru umowy, stanowiącej część SIWZ.
W my
śli postanowień SIWZ cena ofert składanych w postępowaniu to cena ryczałtowa.
J
akiekolwiek wyliczenia ceny, w tym kosztorysy podstawowe lub kosztorysy szczegółowe,
przedstawiane na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego miały charakter
wyłącznie informacyjny czy też pomocniczy, w szczególności gdy z postanowień SIWZ nie
wynika
ło coś innego. Takie twierdzenie znajduje uzasadnienie w utrwalonym stanowisku
zajmowanym w orzecznictwie KIO.
Również w orzecznictwie sądów powszechnych wskazuje
się, że: „Jeżeli za wykonane dzieło strony ustaliły wynagrodzenie ryczałtowe, dołączenie
przez wykonawcę do umowy kosztorysu nie ma znaczenia, a dokument ów uznać należy
jedynie za uzasadniający merytorycznie oferowaną przez przyjmującego zamówienie
(wykonawcę) kwotę wynagrodzenia ryczałtowego". (tak stwierdził Sąd Apelacyjny
w Poznaniu w wyroku z dnia 6 marca 2001 r. (sygn. I ACa 1147/00)).
W związku z powyższym Zamawiający już po upływie terminu składania ofert
w p
ostępowaniu, opierając wystosowane do Odwołującego Wezwanie na dyspozycji art. 87
ust. 1 Pzp oraz art. 90 ust. 1 Pzp
oraz odrzucając ofertę Odwołującego na podstawie
dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz art. 90 ust. 3 Pzp
, próbował, w sposób
nieuzasadniony i niezgodny z regulacjami PZP, przypisa
ć Kalkulacji Indywidualnej charakter
integralnej część treści oferty Odwołującego, co nie znajdowało oparcia w przepisach Pzp,
jak i w postanowieniach SIWZ.
Żadna z istotnych części składowych oferty Odwołującego
nie zawierała rażąco niskiej ceny w świetle regulacji art. 90 Pzp, co zostało wykazane
w wyjaśnieniach z 13 lipca 2018 r. Odwołujący był uprawniony do przeprowadzenia własnej,
samodzielnej wyceny poszczególnych składników robót ujętych w poszczególnych pozycjach
Kalkulacji Indywidualnej.
Zamawiający w wezwaniu z 10 lipca 2018 r. wskazał,
że na potrzeby udowodnienia braku rażąco niskiej ceny Odwołujący mógł przedłożyć
kosztorysy uproszczone lub kosztorysy szczegółowe. Powyższe stanowi dowód
dla
wykazania, że Odwołujący miał pełną swobodę w zakresie przedstawienia i opisania
kosztów realizacji przedmiotu zamówienia.
Zamawiający, w uzasadnieniu zawiadomienia o odrzuceniu oferty wskazał, że jego
wątpliwości wzbudził fakt, że w istotnych elementach oferty, tj. w pozycjach wskazanych
w wezwaniu z 10 lipca 2018 r., cena
jest znacząco niższa od średniej cen złożonych
w
postępowaniu. Zamawiający stwierdził, że wskazane w treści wezwania elementy
kalkulacji indywidualnej stanowiły „bardzo istotne części składowe ceny oferty, które
niezależnie od innych pozycji indywidualnej kalkulacji ceny, również podlegają badaniu przez
Zamawiającego pod względem rażąco niskiej ceny i mają wpływ na tą ocenę". Dodatkowo
Zamawiający przytoczył na tą okoliczność wyrok KIO z dnia 22 grudnia 2017r. (sygn. KIO
2588/17), że: „Co do zasady w zakresie rażąco niskiej ceny, należy brać pod uwagę
całościową cenę oferty. Natomiast, ceny składowe czy ceny jednostkowe mogą być badane
w zakresie rażąco niskiej ceny, w sytuacji kiedy mogą zaważyć na należytym wykonaniu
przyszłej umowy. Regulację dot. rażąco niskiej ceny mają na celu zabezpieczenie
zamawiającego (w tym interesu publicznego), przed koniecznością zawierania umowy
z wykonawcą oferującym cenę na tyle niską, iż wątpliwym wydaje się, że wykonawca ten
wykonana umowę, ewentualnie, iż wykona ją należycie. A zatem, przesłanką stosowania
regulacji dot. rażąco niskiej ceny powinno być zagrożenie należytego wykonania umowy",
a także wyrok KIO z dnia 16 stycznia 2018 r. (sygn. KIO 2725/17): ”Zamawiający może
wezwać wykonawcę w każdej sytuacji, w której wysokość ceny lub kosztu oferty, a nawet
jedynie ich istotne części składowe budzą jego wątpliwości, mimo iż cena całkowita lub koszt
nie jest niższa niż szczególny ustawowy limit". Zamawiający nie wyjaśnił jednak dlaczego
pozycje wskazane w treści Wezwania, miały istotny charakter spośród pozostałych
elementów zamieszczonych w Kalkulacji. Nie wykazał również w żaden sposób,
że sporządzona przez Odwołującego Kalkulacja Indywidualna, jak również treść wyjaśnień
wraz z przedłożonymi dokumentami, miały wskazywać, że Odwołujący nie dawał rękojmi
należytego wykonania umowy w przypadku udzielenia mu zamówienia.
Zamawiający podniósł także zarzut, że Odwołujący do złożonych wyjaśnień przedstawił
jedynie nową kalkulację ceny oferty, w której cena ryczałtowa została obliczona w taki
sposób, że niektóre ceny jednostkowe skalkulowano na niższym poziomie, a inne
zaś na wyższym, co spowodowało uśrednienie cen całej oferty.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ogłoszenia o zamówieniu, treść SIWZ, złożone
oferty, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska Stron
i Przystępującego złożone podczas rozprawy, Izba zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania.
Mając na uwadze powyższe Izba merytorycznie rozpoznała złożone odwołanie, uznając,
że nie zasługuje ono na uwzględnienie.
Biorąc pod uwagę wariantową konstrukcję zarzutów odwołania Izba w pierwszym rzędzie
dokonała analizy charakteru prawnego Kalkulacji Indywidualnej.
SIWZ w punkcie
1.13.2 ppkt 3 stanowiła, że wykonawca musi dołączyć do oferty obliczenie
ceny ryczałtowej oferty dla całości zamówienia wyliczonej w oparciu o indywidualną
kalkulację. Cena musi uwzględniać wymagania i postanowienia niniejszej SIWZ
oraz
jej
załączników,
w
szczególności
dokumentacji
projektowej,
STWiOR
oraz doświadczenia zawodowego oraz przy uwzględnieniu orientacyjnego i pomocniczego
charakteru przedmiaru. Konsekwentnie Opis sposobu przygotowywania ofert w punkcie
3 oraz Opis sposobu obliczenia ceny w punkcie 4
wskazywały: „Wykonawca musi dołączyć
do
oferty obliczenie ceny ryczałtowej oferty dla całości zamówienia wyliczonej w oparciu
o indywidualną kalkulację. Cena musi uwzględniać wymagania i zapisy niniejszej SIWZ oraz
jej załączników, w szczególności dokumentacji projektowej, STWiOR oraz doświadczenia
zawodowego oraz przy uwzględnieniu orientacyjnego i pomocniczego charakteru
przedmiaru”. Powyższe jednoznacznie wskazuje, że Kalkulacja Indywidualna służyć miała
do obliczenia ceny całkowitej oferty, a zatem miała charakter pierwotny w stosunku do ceny
całkowitej wykazanej w formularzu oferty. Obowiązkiem wykonawców było prawidłowe
wyliczenie cen składowych wszystkich elementów niezbędnych dla prawidłowej realizacji
przedmiotu zamówienia, a wynik obliczeń miał zostać wpisany do formularza oferty jako
cena całkowita. Dowodzi to bezpośredniego związku między kalkulacją, a treścią oferty
i w ocenie Izby przesądza, że Kalkulacja Indywidualna stanowiła część treści oferty.
Dokument, który kształtuje treść oświadczenia woli nie może zostać potraktowany jako jeden
z dokumentów składanych wraz z ofertą. Zatem ze względu na jego rolę nie można uznać,
że dopuszczalne byłoby wprowadzanie zmian i poprawek treści. Biorąc pod uwagę
powyższe, Izba rozpoznała zarzuty wskazane w odwołaniu jako podniesione dla przypadku,
gdyby Kalkulacja Indywidualna
została uznana za część treści oferty.
Z tego też względu wniosek o odrzucenie zarzutu naruszenia art. 87 ust. 1 Pzp
w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
przez nieuzasadnione wezwanie Odwołującego do złożenia
wyjaśnień dotyczących postanowień Kalkulacji Indywidualnej złożony przez Zamawiającego
w odpowiedzi na odwołanie został uznany za bezprzedmiotowy. Zamawiający zarzucił
Odwołującemu, że przytoczony zarzut został złożony po terminie, ale ze względu
na konstrukcję odwołania, wobec uznania Kalkulacji Indywidualnej za część treści oferty,
Izba uznała, że zarzut ten w ogóle nie został podniesiony, zatem wniosek o odrzucenie
złożony przez Zamawiającego podlega oddaleniu.
Zarzuty naruszenia art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
przez nieuzasadnione zaniechanie poprawienia w ofercie Odwołującego innych
omyłek polegających na niezgodności jego oferty z SIWZ, niepowodujących istotnych
zmian w treści oferty, a w konsekwencji nieuzasadnione odrzucenie oferty jako
niezgodnej z treścią SIWZ oraz art. 87 ust. 1 Pzp przez zaniechanie wezwania
Odwołującego do złożenia wyjaśnień dotyczących treści oferty w sytuacji, gdy treść
złożonych uprzednio przez niego wyjaśnień nie rozwiała wszystkich wątpliwości
Zamawiającego, nie potwierdziły się.
W
dniu 10 lipca 2018 r. Zamawiający wezwał Odwołującego do wyjaśnienia treści złożonej
oferty oraz do wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny: „Zamawiający wskazuje,
iż w załączonej do Państwa oferty indywidualnej kalkulacji ceny dla całości zamówienia
ujęto poniżej wymienione pozycje:
a)
wycinka drzew i krzewów,
b) 9.1 stacja transformatorowa
— modernizacja,
c) 9.4 z
asilanie szafy oświetlenia zewnętrznego SO stacji transformatorowej,
Zamawiający wzywa do wyjaśnienia, dlaczego w indywidualnej kalkulacji ceny zostały ujęte
pozycje nie objęte zakresem przedmiotu niniejszego postępowania i zamówienia.
Zamawiający wskazuje, iż w załączonej do Państwa oferty kalkulacji ceny ryczałtowej
dla całości zamówienia, wyliczonej w oparciu o wymagania i zapisy SIWZ
oraz jej załączników, brak jest jednoznacznego wskazania niektórych pozycji, które są objęte
zakresem zamówienia, były opisane w dokumentacji postępowania i uwzględnione również
we
wzorze
harmonogramu
rzeczowo-finansow
ego załączonego do dokumentacji
postępowania, tj.:
a) kalkulacji na wykonanie iniekcji,
b) kalkulacji zestawu hydroforowego,
c)
kalkulacji agregatu próżniowego wraz z osprzętem,
d) kalkulacji stacji transformatorowej -
modernizacja, wymiana rozdzielnic średniego
napięcia,
e) kalkulacji instalacji odgromowej budynku,
f)
kalkulacji instalacji oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego,
g)
kalkulacji instalacji okablowania oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego
h)
kalkulacji opracowania instrukcji pożarowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
i)
kalkulacji wyposażenie p-poż i inne, w tym gaśnice i inne elementy wyposażenia,
j)
kalkulacji procedury uzyskania pozwolenia na użytkowanie, uruchomienia,
przeszkolenia użytkowników.
W związku z powyższym Zamawiający wzywa Państwa do wyjaśnienia treści złożonej oferty
poprzez p
odanie jednoznacznej informacji czy ujęliście Państwo koszty powyższych pozycji
w cenie złożonej oferty, czy też tego zakresu zamówienia nie uwzględniono?
W przypadku pozytywnej odpowiedzi na powyższe pytanie prosimy o stosowne wyjaśnienia
w tej kwestii i
o wskazanie pozycji w której, bądź w których, uwzględniono powyższe
zakresy”.
W odpowiedzi, Odwołujący 13 lipca 2018 r. wskazał, że „wskutek innej omyłki, polegającej
na niezgodności oferty ze specyfikacją, niepowodującej istotnych zmian w treści oferty
(z
aoferowana przez Wykonawcę cena ryczałtowa za wykonanie przedmiotu zamówienia
pozostaje bowiem niezmienna) załączył indywidualną kalkulację dla całości zamówienia.
Wykonawca informuje jednak, iż zaoferowana przez Wykonawcę cena ofertowa brutto
obejmowała i obejmuje wszystkie pozycje wymienione w dokumentacji postępowania
pn.: „Wyłonienie Wykonawcy w zakresie kontynuacji rozbudowy i przebudowy budynku
przy ul. Medycznej 7 w Krakowie w celu dostosowania pomieszczeń na potrzeby Centrum
Innowacyjnej Edukacji
Medycznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum
w Krakowie”, w tym również:
a) wykonanie iniekcji,
b) kalkulacj
ę zestawu hydroforowego,
c) kalkulacj
ę agregatu próżniowego wraz z osprzętem,
d) kalkulacj
ę stacji transformatorowej - modernizacja, wymiana rozdzielnic średniego
napięcia,
e) kalkulacj
ę instalacji odgromowej budynku,
f) kalkulacj
ę instalacji oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego,
g) kalkulacj
ę instalacji okablowania oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego
h) kalkulacj
ę opracowania instrukcji pożarowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
i) kalkulacj
ę wyposażenie p-poż i inne, w tym gaśnice i inne elementy wyposażenia,
j) kalkulacj
ę procedury uzyskania pozwolenia na użytkowanie, uruchomienia,
przeszkolenia użytkowników.
Z tych też względów Wykonawca przedkłada do niniejszych wyjaśnień oferty indywidualną
kalkulację ceny ryczałtowej dla zamówienia pn.: "Wyłonienie Wykonawcy w zakresie
kontynuacji rozbudowy i przebudowy budynku przy ul. Medycznej 7 w Krakowie w celu
dostosowania pomieszczeń na potrzeby Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej
Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum w Krakowie”, obejmującą wszystkie
pozycje przedmiotu zamówienia, opisane w dokumentacji postępowania i uwzględnione
we wzorze harmonogramu rzeczowo finansowego załączonego do dokumentacji
postępowania, a co najistotniejsze, uwzględnione przez Wykonawcę podczas kalkulacji
ryczałtowej ceny ofertowej za wykonanie przedmiotowego zamówienia”. Do wyjaśnień
Odwołujący załączył nową Kalkulację Indywidualną, uzupełnioną o wskazane przez
Zamawiającego w wezwaniu do wyjaśnień brakujące elementy. Cena całkowita nie uległa
zmianie, ale Odwołujący dodał i wycenił brakujące pozycje, odpowiednio zmieniając ceny
jednostkowe wykazane w pierwotnej kalkulacji.
27 lipca 2018 r. Zamawiający odrzucił ofertę
Odw
ołującego w uzasadnieniu dokonanej czynności wskazując między innymi: „Wykonawca
w ogóle nie zawarł wyjaśnienia dlaczego w załączonej do oferty indywidualnej kalkulacji ceny
zostały ujęte pozycje nie objęte zakresem przedmiotu niniejszego postępowania
i z
amówienia, jak również nie wyjaśnił pominięcia pozycji, które są objęte zakresem
zamówienia. W tym miejscu podkreślić należy, iż Zamawiający w piśmie wzywającym
Wykonawcę do złożenia wyjaśnień w sposób konkretny i jednoznaczny określił, co budzi
wątpliwości i wymaga szczegółowych wyjaśnień w zakresie treści złożonej oferty.
Zamawiający podnosi, iż to na Wykonawcy spoczywa obowiązek wykazania, iż złożona
oferta odpowiada treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (…) Wykonawca
dwukrotnie w treści udzielonej odpowiedzi podaje, iż:
„... informuje niniejszym, iż omyłkowo (oczywista omyłka pisarska) zatytułował błędnie
ofertę... " (1 strona wyjaśnień),
„Wykonawca
również
omyłkowo
wskutek
innej
omyłki,
polegającej
na niez
godności oferty ze specyfikacją załączył indywidualną kalkulację dla całości
zamówienia.” (6 strona wyjaśnień).
Powyższe w ocenie Zamawiającego potwierdza, iż Wykonawca złożył ofertę, której treść nie
o
dpowiada treści SIWZ, gdyż nie tylko błędnie zatytułował ofertę, ale przede wszystkim
w załączonej do oferty indywidualnej kalkulacji błędnie przedstawił oferowany opis
przedmiotu zamówienia, a w efekcie dokonał jego błędnej wyceny. Samo oświadczenie
W
ykonawcy w tym względzie, w którym przyznaje się do błędów przy konstrukcji swojej
oferty,
czyni zadość uznaniu tej oferty za niezgodną z treścią SIWZ i stanowi samoistną
podstawę do jej odrzucenia.
Nadto zauważyć przy tym należy, iż Wykonawca załączył do złożonego pisma nową
indywidualną kalkulację ceny dla całości zamówienia, w której treści zawarł nowy katalog
pozycji wraz z przypisaniem im nowych cen jednostkowych, zmieniając tym samym treść
złożonej oferty i składają de facto nowe oświadczenie woli z przedstawieniem zmienionej
treści oferty w zakresie oferowanego przedmiotu zamówienia. W opinii Zamawiającego
załączenie w tym przypadku nowej indywidualnej kalkulacji ceny nie nosi znamion innej
omyłki polegającej na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia,
niepowodującej istotnych zmian w treści oferty, o której mowa w art. 87 ust 2 pkt 3 ustawy
Pzp
, którą to Zamawiający na gruncie wspomnianego przepisu ustawy Pzp ma obowiązek
poprawić. Z istoty tzw. innej omyłki wynika, iż jest to niezamierzony błąd Wykonawcy,
którego poprawienie nie spowoduje istotnych zmian w treści oferty. W niniejszym przypadku
mamy do czynienia ze świadomym oświadczeniem Wykonawcy wynikającym z treści
złożonej oferty, które w toku złożonych wyjaśnień Wykonawca usiłuje zmienić już po otwarciu
ofert i wykazaniu błędu przez Zamawiającego.
Załączenie nowej kalkulacji ceny oferty, zawierającej przy tym nowy katalog pozycji, czyli
dodanie nowych pozycji oraz usunięcie pozycji zawartych w pierwotnej kalkulacji, jak również
przypisanie im nowych, odmiennych od pierwotnej kalkulacji cen jednostkowych, stanowi
faktyczne dokonanie przez Wykonawcę po upływie terminu składania ofert zmiany treści
złożonej oferty i jej poszczególnych wartości składających się na istotne elementy składowe
ceny oferty. W świetle obowiązujących przepisów ustawy Pzp takie działanie jest
niedopuszczalne.
Zamawiający
analizując
wyjaśnienia
Wykonawcy
stwierdza,
iż przedkładając nową kalkulację dla całości zamówienia i zmieniając opis oferowanego
przedmiotu zamówienia Wykonawca dokonał zmian w składnikach wyceny i zmienił sposób
ich wyli
czenia oraz przedstawił inny przedmiot zamówienia niż przedstawiony w złożonej
ofercie.
Takie działanie Wykonawcy w istocie doprowadziło do zmiany oferty, co jest
niedopuszczalne na gruncie postępowania o udzielenie zamówień publicznych”.
W ocenie Izby dzi
ałanie Zamawiającego było prawidłowe i uzasadnione. Biorąc pod uwagę
rolę i znaczenie Kalkulacji Indywidualnej dla kształtowania ceny całkowitej oferty,
jakiekolwiek zmiany czy poprawa tego dokumentu w sposób istotny wpływający na treść
proponowanego świadczenia były niedopuszczalne. Art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp stanowi,
że zamawiający poprawia w ofercie inne omyłki polegające na niezgodności oferty
ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści
oferty.
Odwołujący w załączonej do wyjaśnień nowej Kalkulacji Indywidualnej zaproponował
Zamawiającemu świadczenie o innym kształcie i zakresie, co oznaczało zmianę zawartego
w ofercie oświadczenia woli. Domaganie się uznania nowej kalkulacji za prawidłową
i zaakceptowania przez
Zamawiającego jej treści jako poprawy oferty w trybie art. 87 ust. 2
pkt 3 Pzp jest niedopuszczalne.
Wskazany przepis nakazuje poprawienie omyłek
o nieistotnym dla oferowanego świadczenia znaczeniu. Dodanie i wycena kilku pozycji
w Kalkulacji Indywidualnej
ma doniosłe skutki dla treści oferty, zatem żadną miarą nie może
być uznane za nieistotne. Z tego względu, biorąc pod uwagę dyspozycję art. 89 ust. 1 pkt 2
Pzp
stanowiącego, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści
specyfik
acji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 Izba
uznała, ze odrzucenie oferty Odwołującego z postępowania było uzasadnione i prawidłowe.
Zarzuty naruszenia art. 90 ust. 1 Pzp w zw. z art. 90 ust. 3 Pzp w zw. z art. 89 ust. 1
pkt 4 Pzp przez nieuzasadnione odrzucenie oferty Odwołującego, której istotne części
składowe ceny oferty miały być rzekomo rażąco niskie i budzić wątpliwości
Zamawiającego, co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie
z wymaganiami określonymi w SIWZ lub wynikającymi z odrębnych przepisów,
nie potwierdziły się.
W wezwaniu
z 10 lipca 2018 r. do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny Zamawiający
zwr
ócił się z prośbą o „udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących
wyliczenia ceny
lub kosztu, poprzez szczegółowe, wiarygodne i jednoznaczne,
przedstawienie oraz udokumentowanie poszczególnych istotnych elementów kosztów
związanych z kalkulacją oferty i mających wpływ na wysokość oferty, w szczególności
w zakresie poniżej wymienionych pozycji ujętych w tabeli kalkulacji ceny, tj..
1.4 przebudowa klatek schodowych oferowana za kwotę 52.267,29 zł brutto,
co stanowi jedynie 37,1 % średniej ceny pozostałych ofert — wyszczególnienie
zakresu ujętego w pozycji oraz udokumentowanie i potwierdzenie, że wycenione
rozwiązania są zgodne z dokumentacją projektową oraz SIWZ,
1.28 przebudowa konstrukcji dachu dla montażu central wentylacyjnych wraz
z naprawą pokrycia za kwotę 33.884,84 zł brutto, co stanowi jedynie 27,03 % ceny
pozostałych ofert — wyszczególnienie zakresu ujętego w pozycji oraz
udokumentowanie i potwierdzenie, że wycenione rozwiązania są zgodne
z dokumentacją projektową oraz SIWZ z podaniem w szczególności ich producentów,
typów lub modeli lub symboli katalogowych,
2.5 biały montaż za kwotę 177.651,22 zł brutto, co stanowi jedynie 52 % średniej
ceny pozostałych ofert — wyszczególnienie zakresu ujętego w pozycji oraz
wyjaśnienia i potwierdzenia skalkulowania pozycji z uwzględnieniem stosowania
materiałów, rozwiązań i technologii przyjętych w dokumentacji projektowej i SIWZ
z podaniem w szczególności ich producentów, typów lub modeli lub symboli
katalogowych,
4. 6.4 tablice redukcyjne O
, N
, N
O, CO
za kwotę 46.558,97 zł brutto, co stanowi
jedynie 39,60 % średniej ceny pozostałych ofert — wyszczególnienie zakresu ujętego
w pozycji oraz wyjaśnienia i potwierdzenia skalkulowania pozycji z uwzględnieniem
stosowania materiałów, rozwiązań i technologii przyjętych w dokumentacji
projek
towej i SIWZ z podaniem w szczególności ich producentów, typów lub modeli
lub symboli katalogowych
(…)”.
S
zczegółowe pytania dotyczyły czternastu budzących wątpliwości Zamawiającego
elementów oferty Odwołującego. Wyjaśnienia przekazane przez Odwołującego 13 lipca
2018 r. nie zawierały odniesienia do żadnego powyższych pytań. Odpowiedź miała charakter
w znacznej
mierze lakoniczny i ogólnikowy, nie zawierała szczegółowych danych
ani dowodów, które potwierdzałyby realność proponowanej ceny ofertowej. Skutkiem była
decyzja Zamawiającego o odrzuceniu oferty również ze względu na rażąco niską cenę.
W uzasadnieniu zawiadomienia o dokonanej czynności Zamawiający wskazał, że wezwanie
było „precyzyjne i jednoznaczne, a dotyczyło w szczególności wskazanych poniżej punktów
załączonej do oferty Wykonawcy indywidualnej kalkulacji ceny, tj.:
a) 1.4 przebudowa klatek schodowych
— oferowana za kwotę stanowiącą 37,1%
średniej ceny pozostałych ofert,
b)
1.28 przebudowa konstrukcji dachu dla montażu central wentylacyjnych wraz
z naprawą pokrycia — oferowana za kwotę stanowiącą 27,03% ceny pozostałych
ofert,
c)
biały montaż — oferowany za kwotę stanowiącą 52% ceny pozostałych ofert,
d) 6.4 tablice redukcyjne O
, N
, N
O, CO
— oferowane za kwotę stanowiącą 39,60%
pozostałych ofert,
e)
6.5 strefowy zespół kontrolno-pomiarowy — oferowany za kwotę stanowiącą 16,15%
pozostałych ofert,
f) 9.1 stacja transformatorowa
— modernizacja,
g)
9.4 zasilanie szafy oświetlenia zewnętrznego SO stacji transformatorowej,
h)
9.7 oświetlenie zewnętrzne (słupy parkingowe) - oferowane za kwotę stanowiącą
42,3% średniej pozostałych ofert,
i)
9.8 oświetlenie lotniska dla helikopterów — oferowane za kwotę stanowiącą 21,5%
średniej pozostałych ofert,
j)
9.15 instalacja elektryczna wewnętrzna — montaż opraw oświetleniowych —
oferowana za kwotę stanowiącą 28,7% średniej pozostałych ofert,
k) 10.10 system audiowizualny - instalacje multimedialne
— oferowany za kwotę
stanowiącą 35,2% średniej ceny pozostałych ofert,
l)
10.16 sieć strukturalna — montaż szaf dystrybucyjnych, gniazd abonenckich oraz
modułów RJ45 — oferowana za kwotę stanowiącą 52,4% średniej cen pozostałych
ofert,
m)
10.18 sieć strukturalna — montaż urządzeń aktywnych — oferowana za kwotę
stanowiącą 16.694% średniej ceny pozostałych ofert,
n)
10.19 sieć strukturalna — telefoniczna — zaoferowana za kwotę stanowiącą 9.196%
średniej ceny pozostałych ofert.
Zamawiający, podkreśla, iż wspomniane powyżej elementy oferty stanowią bardzo istotne
części składowe ceny oferty, które niezależnie od innych pozycji indywidualnej kalkulacji
ceny, również podlegają badaniu przez Zamawiającego pod względem rażąco niskiej ceny
i mają wpływ na tą ocenę (…)”.
W ocenie Izby działanie powyższe było poprawne. Wezwanie do wyjaśnień w zakresie
rażąco niskiej ceny było wystarczająco precyzyjne, by Odwołujący miał świadomość jakie
elementy jego oferty budzą wątpliwości Zamawiającego. Mimo to udzielił odpowiedzi, która
nie korespondowała z zawartymi w wezwaniu pytaniami. Zgodnie z art. 90 ust. 2 Pzp
o
bowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa
na wykonawcy.
Biorąc pod uwagę wskazane wyżej okoliczności Izba uznała, że Odwołujący
powyższemu obowiązkowi nie sprostał. W tej sytuacji, zgodnie z dyspozycją art. 89 ust. 1
pkt 4 Pzp Zamawiający zobligowany był do odrzucenia oferty Odwołującego.
Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności dotyczące przedmiotowej sprawy Izba uznała,
że pozostałe zarzuty odwołania również nie zasługują na uwzględnienie. Odwołujący
nie udowodnił naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez przeprowadzenie postępowania
o udzielenie zamówienia w sposób naruszający uczciwą konkurencję oraz nierówne
traktowanie wykonawców, oraz przez odrzucenie jego oferty w sposób niezgodny
z przepisami P
zp. W ocenie Izby działania Zamawiającego w toku oceny oferty
Odwołującego były prawidłowe i zgodne z przepisami Pzp. Z tego względu Izba orzekła
jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:…………………………..……………