Sygn. akt: KIO 1591/18
WYROK
z dnia 28 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 sierpnia 2018 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 sierpnia 2018 r. przez wykonawcę:
Mennica Polska S.A. 00-
854 Warszawa, Al. Jana Pawła II/ 23
w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miejski Zarząd Komunikacji
w Tychach 43-100 Tychy, Al. M
arszałka Piłsudskiego 12
przy udziale wykonawcy: Asseco Data Systems S.A. 81-321 Gdynia, ul. Podolska 21,
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu uznanie za bezskuteczne
zastrzeżenia jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji znajdujących się w ofercie
wykonawcy Asseco Data Systems S.A. 81-321 Gdynia, ul. Podolska 21 w zakresie
w jakim ten zastrzegł: Formularz oferty pkt 7 – w zakresie dostaw/ usług/ robót
budowalnych
powierzonych
podwykonawcom;
oświadczenie innego podmiotu
– załącznik nr 2a do SIWZ w zakresie w jakim podmiot trzeci odda do dyspozycji
wykonawcy swoje zasoby celem wykazania spełnienia warunków opisanych w SIWZ;
o
świadczenie wykonawcy JEDZ, zgodnie z załącznikiem nr 2 do SIWZ - Część II sekcja
C i D; o
świadczenie wykonawcy JEDZ, zgodnie z załącznikiem nr 2 do SIWZ;
kosztami postępowania w wysokości 19 345 zł. 72 gr (słownie: dziewiętnaście tysięcy
trzysta czterdzieści pięć złotych siedemdziesiąt dwa grosze) obciąża zamawiającego
Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach 43-100 Tychy, Al. Marszałka Piłsudskiego
12, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł. 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych i zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę: Mennica Polska S.A.
854 Warszawa, Al. Jana Pawła II/ 23 tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego: Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach
100 Tychy, Al. Marszałka Piłsudskiego 12 na rzecz wykonawcy: Mennicy
Polskiej S.A. 00-854
Warszawa, Al. Jana Pawła II/ 23 kwotę w wysokości 19 345
zł. 72 gr (słownie: dziewiętnaście tysięcy trzysta czterdzieści pięć złotych
siedemdziesiąt dwa grosze) tytułem zwrotu kosztów wpisu od odwołania, kosztów
zastępstwa procesowego przed Izbą oraz kosztów dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący:
……………………………….
Sygn. akt: KIO 1591/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach 43-100 Tychy,
Al. Mar
szałka Piłsudskiego 12 prowadzi, w trybie przetargu nieograniczonego,
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na: „Rozszerzenie systemu ŚKUP
na pojazdy MZK Tychy
”, znak sprawy DA/P-N/2/18 - dalej: „Postępowanie” lub „Zamówienie”.
Postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego o wartości powyżej kwot
określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) – dalej „ustawa
Pzp”.
W dniu 18 maja 2018
r. ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w suplemencie
do Dz. U. UE pod numerem 2018/S 094-212957.
Mennica Polska S.A. 00-
854 Warszawa, Al. Jana Pawła II/ 23 (zwany dalej
„odwołującym”), działając na podstawie art 180 ust. 1 w zw. z art. 179 ust. 1 w zw. z art. 182
ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,
wniósł odwołanie na zaniechanie przez zamawiającego czynności,
do której był on zobowiązany na podstawie przepisów ustawy Pzp, a polegającej na
zaniechaniu przez zamawiającego ujawnienia i udostępnienia odwołującemu informacji
zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa w ofercie złożonej w Postępowaniu przez
Asseco Data Systems S.A.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. art. 8 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art.
96 ust. 3 ustawy Pzp, polegające na zaniechaniu
ujawnienia informacji zawartych w ofercie przetargowej Asseco Data Systems S.A. tj.
Uzasadnienia Tajemnicy przedsiębiorstwa, stanowiącego pkt 6 oferty, według spisu
treści oferty przetargowej;
Formularza Oferty w pkt 7-
zgodnie z Załącznikiem nr 1 do SIWZ, stanowiącego pkt 7,
według spisu treści oferty przetargowej (wykaz dostaw/usług/ robót budowlanych);
Oświadczenia innego podmiotu - zgodnie z załącznikiem nr 2a do SIWZ,
stanowiącego pkt 8 oferty, według spisu treści oferty przetargowej;
Oświadczeń Wykonawcy: JEDZ- zgodne z załącznikiem nr 2 do SIWZ, Część II Sekcja
C oraz D, stanowiących pkt 9 oferty, według spisu treści oferty przetargowej;
Oświadczeń Wykonawcy: JEDZ- zgodnie z załącznikiem nr 2 do SIWZ, stanowiących
pkt 10 oferty, według spisu treści oferty przetargowej.
2. art. 8 ust. 3 ustawy Pzp w zw. z art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r.
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 419 ze zm., dalej
„UZNK”) poprzez uznanie, że określone w pkt (1) powyżej informacje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa Asseco Data Systems S.A., podczas gdy informacje te,
z uwagi na ich treść, nie mieszczą się w kategorii informacji technicznych,
technologicznych, organizacyjnych pr
zedsiębiorstwa lub innych informacji posiadających
dla wykonawcy
wartość gospodarczą,
3. art. 8 ust. 3 ustawy Pzp
w zw. z art. 11 ust. 4 UZNK poprzez uznanie, że określone w pkt
(1) powyżej informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa Asseco Data Systems S.A.,
mimo iż można domniemywać, że Asseco Data Systems S.A. nie wykazał
w uzasadnieniu zastrzeżenia przesłanek uznania danej informacji za tajemnicę
przedsiębiorstwa, tj. nie wykazał wartości gospodarczej ani technicznej informacji oraz
faktu podjęcia niezbędnych działań w celu zachowania poufności zastrzeżonych
informacji.
Zarzucając powyższe odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
z
amawiającemu odtajnienie informacji zawartych w ofercie przetargowej Asseco Data
Systems S.A. i udostępnienie odwołującemu dokumentów, w zakresie opisanym powyżej,
jako załącznika do protokołu Postępowania.
Podnosząc powyższe odwołujący wskazywał, że w dniu 31 lipca 2018 r. uzyskał
od zamawiającego pisemną informację o odmowie udostępnienia załączników do protokołu
z Postępowania. Przy czym w piśmie znak L. dz. 2651/18 zamawiający odniósł się wyłącznie
do jednego punktu pisma o
dwołującego z dnia 30 lipca 2018 r. w sprawie wniosku
o udostępnienie załączników do protokołu tj. pkt 7 Formularza oferty złożonej przez Asseco
Data Systems S.A.
wskazując, iż punkt ten jest objęty tajemnicą przedsiębiorstwa. Tym
samym z
amawiający pominął, w odpowiedzi na wniosek odwołującego z dnia 30 lipca 2018
r.,
kwestię udostępnienia oferty Asseco Data Systems S.A. w pozostałym zakresie
wnioskowanym przez o
dwołującego, a której poszczególne elementy również zostały objęte
przez Asseco Data Systems S.A.
tajemnicą przedsiębiorstwa. Ostatecznie jednak
za
mawiający w dniu 31 lipca 2018 r. zaniechał udostępnienia odwołującemu informacji
w żądanym zakresie, błędnie uznając, że Asseco Data Systems S.A. prawidłowo zastrzegła
poufność informacji, jako stanowiących tajemnicę jej przedsiębiorstwa. W dniu 3 sierpnia
2018 r., na ponowny wniosek o
dwołującego, zamawiający poinformował, iż nie udostępni
treści wszystkich dokumentów załączonych do oferty, zastrzeżonych przez Asseco Data
Systems S.A.
jako tajemnica przedsiębiorstwa, z uwagi na przedmiotowe zastrzeżenie.
W dalszej części uzasadniał, że zasada jawności, wyrażona w art. 8 ust. 1 ustawy
Pz
p, jest jedną z naczelnych zasad prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego. Zasadę tę eksponuje również art. 96 ust. 3 ustawy Pzp stanowiący, iż protokół
postępowania jest jawny, a załączniki do niego udostępnia się po dokonaniu wyboru
n
ajkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania, z tym że oferty udostępnia się
od chwili ich otwarcia,
oferty wstępne od dnia zaproszenia do składania ofert, a wnioski
o do
puszczenie do udziału w postępowaniu od dnia poinformowania o wynikach oceny
spełniania warunków udziału w postępowaniu. Wszelkie wyjątki od tej generalnej zasady
muszą mieć swe źródło w normie rangi ustawowej i być interpretowane w sposób ścisły,
zgodnie z zakazem rozszerzającej wykładni wyjątków (exceptiones non sunt extendendae).
Na gruncie ustawy Pzp jedynym takim wyjątkiem jest przepis art. 8 ust. 3 ustawy Pzp,
zgodnie z którym zamawiający nie może ujawniać informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Tajemnicę
przedsiębiorstwa definiuje z kolei art. 11 ust. 4 UZNK. Zgodnie z przywołanym przepisem
przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej
informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje
posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania
w celu zachowania ich poufności. Z przywołanej definicji legalnej pojęcia „tajemnica
przedsiębiorstwa” wynika zatem, iż za taką tajemnicę może być uznana określona informacja
(wiadomość), w przypadku kumulatywnego ziszczenia się następujących przesłanek:
(i) informacja ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny lub handlowy i posiada
wartość gospodarczą dla przedsiębiorstwa (podmiotu gospodarczego), oraz (ii) informacja
nie została ujawniona do wiadomości publicznej, oraz (iii) podjęto w stosunku do niej
niezbędne działania w celu zachowania jej poufności.
Ponadto ustawodawca, w art. 8 ust. 3 ustawy Pzp,
wymaga przy tym zastrzeżenia
przez wykonawcę (nie później niż w terminie składana ofert), które zawarte w ofercie
informacje nie mogą być udostępniane oraz wykazania, że informacje te stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 UZNK. W świetle powyższego unormowania
UZNK, mając na uwadze generalną zasadę jawności postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, zamawiający powinien każdorazowo dokonać oceny czy w stosunku
do informacji, których poufność wykonawca zastrzegł nastąpiło kumulatywne ziszczenie się
przesłanek określonych w art. 11 ust. 4 UZNK oraz 8 ust. 3 ustawy Pzp. Na zamawiającym
spoczywa bowiem obowiązek należytego badania zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa,
a następnie podjęcia decyzji o odtajnieniu bądź nie informacji zawartych w ofercie
wykonawcy. Zamawiaj
ący obligatoryjnie w każdym przypadku powinien zbadać, czy
faktycznie zaistniały przesłanki objęcia danych informacji tajemnicą przedsiębiorstwa.
Zamawiający nie może zatem bezkrytycznie akceptować zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa poczynionego przez wykonawcę, lecz winien żądać od wykonawcy
wykazania zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa (wyrok KIO z dnia 31 marca 2009 r.,
sygn. akt: KIO/UZP/338/09). W tym przypadku koniecznym jest ustalenie czy zastrzeżona
informacja ma charakter technologiczny, t
echniczny lub organizacyjny, czy też inny.
W następnej kolejności zamawiający powinien ustalić, czy informacje zastrzeżone jako
tajemnica przedsiębiorstwa są takimi informacjami, które są nieznane ogółowi osób, które
ze względu na prowadzoną działalność są zainteresowane jej posiadaniem, jak również, czy
przedsiębiorca ma wolę, by dana informacja pozostała tajemnicą dla pewnych odbiorców
i jakie niezbędne czynności podjął w celu zachowania poufności informacji. W przypadku
stwierdzenia, że tajemnicą objęte zostały informacje niespełniające przesłanek uznania,
iż stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, zamawiający ma obowiązek odtajnienia treści ofert,
stosownie do wskazań poczynionych przez Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 21 października
2005 r. (sygn. akt I
II CZP 74/05), zgodnie z którymi w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego zamawiający bada skuteczność dokonanego przez oferenta zastrzeżenia
dotyczącego zakazu udostępniania informacji potwierdzających spełnienie wymagań
wynikających ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Następstwem stwierdzenia
bezskuteczności zastrzeżenia jest wyłączenie zakazu ujawniania zastrzeżonych informacji.
Ponadto w orzecznictwie Krajowej Izby O
dwoławczej wskazuje się, że przedsiębiorcy
decydujący się działać na rynku zamówień publicznych powinni mieć świadomość
konsekwencji, jakie wiążą się z poddaniem się procedurom określonym przepisami
o zamówieniach publicznych. Jawność takich postępowań pociąga za sobą konieczność
ujawnienia pewnych informacji o swojej dz
iałalności. Fakt, że mogą to być informacje, których
wykonawca ze względu na określoną politykę gospodarczą wolałby nie upubliczniać, nie daje
j
eszcze podstaw do twierdzenia, że każda z takich informacji stanowi tajemnicę
przedsiębiorstwa (tak KIO w wyroku z dnia 7 czerwca 2011 r., sygn. akt KIO 1072/11).
W dalszej treści odwołania wywodził, że bezpodstawne utrudnienie powszechnego
dostępu do informacji w prowadzonym postępowaniu nie pozwala na urzeczywistnienie
zasad uczciwej konkurencji i równości traktowania wykonawców a tym samym narusza art. 8
ust 1 - 3, art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
oraz art. 11 pkt 4 UZNK. Może również skutkować
udzieleniem zamówienia wykonawcy, którego oferta powinna zostać odrzucona, z uwagi
na fakt, że jej teść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
na które to okoliczności, uwagę zamawiającego mogli zwrócić wykonawcy, którzy złożyli
oferty konkurencyjne, a zatem specjaliści z danej branży posiadający nadto rozeznanie
w ak
tualnościach obowiązujących na rynku. Wydaje się, iż takiego szczegółowego badania
zasadności zastrzeżenia poufności Informacji, opartego na indywidualnym badaniu ich treści
w kontekście ziszczenia się warunków określonych w art. 11 ust. 4 UZNK oraz 8 ust. 3 PZP,
z
amawiający zaniechał. Tymczasem w sytuacji faktycznej będącej kanwą niniejszego
odwołania brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych dla odstąpienia od zasady jawności
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i nieudostępnienia informacji a zatem
z
amawiający zobowiązany był odtajnić i udostępnić odwołującemu całą treść oferty Asseco
Data Systems S.A.,
w szczególności żądane przez odwołującego informacje, zaś
zaniechanie ich odtajnienia i udostępnienia stanowi naruszenie norm wywiedzionych z art. 8
ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 96 ust. 3 ustawy Pzp.
Niezależnie od powyższego, odwołujący z uwagi na uniemożliwienie mu weryfikacji
zasadności zastrzeżenia, poddawał w wątpliwość aby wykonawca Asseco Data Systems
S.A. wykazało, że informacje zastrzeżone przez niego miały charakter techniczny,
technologiczny, organizacyjny lub handlowy i posiadały dla niego wartość gospodarczą.
Odwołujący celowo wskazuje na przypuszczenia w powyższym zakresie, albowiem z uwagi
na zastrzeżenie przez Asseco Data Systems S.A. Uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa
nie mógł się zapoznać z zawartą tam argumentacją. Odwołujący może jedynie przypuszczać,
iż ten nie wykazał poprzez odniesienie się do konkretnych okoliczności faktycznych,
skuteczności zastrzeżenia poufności Informacji, jako tajemnicy przedsiębiorstwa.
W doktrynie podkreśla się, że ochronie na gruncie UZNK podlegają wyłącznie
informacje, które odznaczają się "wartością gospodarczą". W konsekwencji wymóg
posiadania przez informację wartości gospodarczej postrzegać należy jako dodatkowy
element konstytut
ywny tajemnicy przedsiębiorstwa. Prawidłowość powyższej interpretacji
znajduje przy tym potwierdzenie w art.
39 Porozumienia w sprawie handlowych aspektów
własności intelektualnej z 15 kwietnia 1994 r., który stanowi załącznik do porozumienia
w spra
wie ustanowienia Światowej Organizacji Handlu, przewidującego że ochronie
podlegają informacje mające wartość handlową dlatego, że są poufne, który to przepis był
przyczynkiem do sformułowania art. 11 ust. 4 UZNK. Konsekwencją takiego stanu prawnego
jest z
atem to, iż nie wystarcza samo stwierdzenie, że dana informacja ma charakter
techniczny, handlowy czy technologiczny ale musi ona
także przedstawiać pewną wartość
gospodarczą dla wykonawcy właśnie z tego powodu, że pozostanie poufna. Taka informacja
może być dla wykonawcy źródłem jakichś zysków lub pozwalać mu na zaoszczędzenie
określonych kosztów. Podkreślić należy, iż odnosząc się do konkretnych realiów
Postępowania informacje, których ujawnienia domaga się odwołujący nie mogą w ogóle
stanowić tajemnicy przedsiębiorstwa. Nie są to bowiem informacje o charakterze
technicznym, organizacyjnym czy handlowym które chociażby potencjalnie mogłyby posiadać
wartość gospodarczą dla Asseco Data Systems S.A. Informacje zastrzeżone nie mogą mieć
charakteru technicznego
, technologicznego organizacyjnego czy handlowego a także,
in genere,
nie posiadają wartości gospodarczej. Są to bowiem informacje dotyczące jedynie
wskazania zakresu robót powierzonych podwykonawcom, nazwy podwykonawców oraz
zakresu
udostępnionych przez podmiot trzeci zasobów do wykonania zamówienia. Co więcej,
powyższe informacje będą podane do publicznej wiadomości. Informacje o wykazie
proponowanych podwykonawców, zakresie prac jaki ma być powierzony podwykonawcom
oraz zakresie
udostępnianych przez podmiot trzeci zasobów, nie mogą być kwalifikowane
jako tajemnica przedsiębiorstwa, gdyż tego rodzaju informacje, z samej swej istoty, będą
znane szerszemu, wręcz nieograniczonemu, kręgowi osób i podmiotów. Wszelkie
zastrzeżenia poufności w omawianym zakresie formułowane przez Asseco Data Systems
S.A.
pozostają zatem bezskuteczne.
W istocie rzeczy, oprócz Uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa, Asseco zastrzegł
jako tajemnica przedsiębiorstwa informację o wykazie podwykonawców (Oświadczenia
Wykonawcy: JEDZ-
zgodne z załącznikiem nr 2 do SIWZ, Część II Sekcja C oraz D,
stanowiących pkt 9 oferty, według spisu treści oferty przetargowej), informację o zakresie
dostaw/ usług i robót budowlanych powierzonych podwykonawcom (Formularz Oferty w pkt
zgodnie z Załącznikiem nr 1 do SIWZ, stanowiącego pkt 7, według spisu treści oferty
przetargowej), oraz informację o zasobach udostępnianych przez podmiot trzeci wraz
ze wskazaniem tego podmiotu (Oświadczenia innego podmiotu - zgodnie z załącznikiem
nr 2a do SIWZ, stan
owiącego pkt 8 oferty, według spisu treści oferty przetargowej oraz
Oświadczenia Wykonawcy: JEDZ- zgodnie z załącznikiem nr 2 do SIWZ, stanowiących pkt
10 oferty, według spisu treści oferty przetargowej,). Odwołujący przypuszcza, że w ramach
punktu 10 według spisu oferty Asseco, Asseco przedstawił JEDZ podmiotu trzeciego oraz
JEDZ podwykonawców. Zastrzeżenie informacji o podwykonawcach oraz zakresie prac
zleconym podwykonawcom, nie zasługuje na uwzględnienie, po pierwsze dlatego,
że informacja ta nie ma wartości gospodarczej w sytuacji, gdy wykonawcy musieli podjąć
decyzję co do tego czy i jaki podmiot będzie wykonywał część prac jako podwykonawca.
Nie ma więc możliwości podkupienia podwykonawcy czy też innych działań mających na celu
przeszkodę w podjęciu współpracy, skoro współpraca ta jest już podjęta, zaś stosunek
obligacyjny
jest
stosownie
zabezpieczony
przez
strony
w
zawartej
umowie
o podwykonawstwo,
mającej na celu gwarancję trwałości współpracy. Po drugie informacja
o wykazie podwykonawców oraz zakresie prac zleconych podwykonawcom przestanie być
informacją „poufną” w trakcie wykonywania zamówienia. Bezzasadność utajniania informacji
o podwykonawcach potwierdza
również w swoim orzecznictwie Krajowa Izba Odwoławcza
(tak w wyroku KIO z dnia 8 listopada 2016 r., sygn. KIO 2022/16). W ocenie o
dwołującego
za tajemnicę przedsiębiorstwa również nie może zostać uznane zastrzeżenie zobowiązania
podmiotu trzeciego. Na uzasadnienie powyższego stanowiska należy wskazać,
że współpraca z podmiotami trzecimi oraz fakt utrzymywania z nimi relacji mają zasadnicze
znaczenie dla sporządzenia oferty. Jednocześnie w momencie złożenia oferty wszelkie
zobowiązania musiały już zostać zaciągnięte przez Asseco Data Systems S.A. Ponadto
informacja o podmiocie trzecim stanie
się jawna w trakcie wykonywania zamówienia, bowiem
po podpisaniu umowy podmiot trzeci będzie musiał się ujawnić i od tego czasu dane
dotyczące podmiotu trzeciego nie będą już poufne. Z uwagi na to, zastrzeganie ich
tożsamości wyłącznie na moment weryfikacji ofert wskazuje na jednoznaczny cel takiego
zastrzeżenia jakim jest utrudnienie konkurencji i brak spełnienia przesłanki uznania informacji
jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Podkreślić należy, że zgodnie z orzecznictwem KIO jeżeli
pewne informacje zostały ujawnione lub zostaną ujawnione po podpisaniu umowy, to tracą
one przymiot
tajemnicy przedsiębiorstwa (tak wyrok KIO z dnia 17 maja 2013 r., sygn. akt
KIO 938/13).
Ponadto należy mieć na względzie, że JEDZ to formularz urzędowy, dokument
przygotowany przez
ustawodawcę, do którego wypełnienia i złożenia zobowiązani
są wszyscy wykonawcy, zawierający wymagane przez ustawodawcę informacje dotyczące
podwykonawców i podmiotów, na których potencjał się powołują, a także dostępnego
im personelu, sprzętu itd. Należy zatem przyjąć, że z założenia zawiera on informacje, które
powinny być zdaniem ustawodawcy jawne i dostępne w postępowaniu (a w każdym razie nie
są niejawne). Racjonalny ustawodawca bowiem nie zakładałby sporządzania tego typu
dokumentu z informacjami o
charakterze tajemnicy przedsiębiorstwa czy innej informacji
prawnie chronionej (tak w Wyroku KIO z 20 marca 2017 r. sygn. KIO 2113/16, 2119/16).
Zauważyć należy, że w świetle definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa, jej elementem
składowym jest podjęcie niezbędnych działań w celu zachowania poufności danej informacji.
Tymczasem oferta Asseco Data Systems S.A. w zakresie uzasadnienia tajemnicy
przedsiębiorstwa została zastrzeżona, co powoduje, iż odwołujący nie wie jakie konkretnie
niezbędne działania w celu zachowania poufności informacji zostały przez Asseco Data
Systems S.A.
poczynione. Takie działanie należy uznać za naruszenie zasady jawności,
a ta jest naczelną zasadą w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Odwołujący zwraca uwagę, że pod pojęciem "wykazania", o którym mowa w art. 8 ust
3 ustawy Pzp
, rozumieć należy nie tylko złożenie oświadczenia, że zastrzeżone informacje
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, ale również przedstawienie stosownych dowodów
na
jego potwierdzenie. Poszukując znaczenia użytego w art. 8 ust. 3 ustawy Pzp pojęcia
”wykazania" Izba, w jednym z wyroków, za zasadne uznała odniesienie się do instytucji
wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publiczn
ego, ponieważ przepisy regulujące tą kwestię również posługują się pojęciem
"wykazania”. Przeprowadzona tam analiza prowadzi do wniosku, że pod pojęciem
„wykazania” o którym mowa w art. 8 ust. 3 ustawy Pzp rozumieć należy nie tylko złożenie
oświadczenia, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnice przedsiębiorstwa, ale również
przedstawienie stosownych dowodów na jego potwierdzenie.
W konkluzji stwierdził, że Asseco Data Systems S.A. nie podołało wynikającemu
z art. 8 ust. 3 ustawy Pzp ciężarowi wykazania ziszczenia się przesłanek kwalifikacji
inform
acji jako stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 UZNK,
dlatego też celowo zastrzegło samo uzasadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa jako informację
stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa. Asseco Data Systems S.A., z oczywistych względów
nie mógł wykazać, aby informacje, o których odtajnienie wnosi odwołujący, miały charakter
informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych łub handlowych posiadających
wartość gospodarczą dla tego wykonawcy oraz, że informacje te, nie zostały (i nie zostaną)
podane do publicznej wiadomości oraz, że Asseco Data Systems S.A. podjęło niezbędne
działania w celu zachowania ich poufności.
Zamawiający, w dniu 10 sierpnia 2018 r. poinformował wykonawców, zgodnie
z art. 185 ust. 1 ustawy Pzp, o wniesieniu odwołania, wzywając ich do przystąpienia
do postępowania odwoławczego.
Do postępowania odwoławczego przystąpił, w dniu 13 sierpnia 2018 r. wykonawca:
Asseco Data Systems S.A. 81-321 Gdynia, ul. Podolska 21
(dalej „przystępujący”),
zgłaszając swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
Zamawiający na posiedzeniu w dniu 24 sierpnia 2018 r., złożył pisemną odpowiedź
na odwołanie, w której wniósł o jego oddalenie w całości.
W piśmie procesowym wyjaśniał, że w związku ze złożeniem 20 sierpnia 2018 r.
przez Asseco Data Systems S.A. oświadczenia o odtajnieniu uzasadnienia tajemnicy
przedsiębiorstwa, zamawiający 23 sierpnia 2018 r. poinformował o tym fakcie odwołującego,
prze
syłając mu jednocześnie treść tego dokumentu a zatem odwołanie w tym zakresie jest
bezprzedmiotowe.
Odnosząc się do postawionych przez odwołującego w treści odwołania zarzutów
wskazał, że klauzula tajemnicy przedsiębiorstwa została wykorzystana w sposób prawidłowy
i zgodny z obowiązującymi przepisami. Przystępujący złożył wyczerpujące uzasadnienie,
które odnosiło się do wszystkich zastrzeżonych przez niego informacji. Ponadto
zamawiający, wbrew twierdzeniom odwołującego, dokonał badania oferty przystępującego
i przeanalizował dokumenty objęte tajemnicą przedsiębiorstwa. W wyniku tej czynności
odtajnił część oferty.
Odwołujący na posiedzeniu potwierdził, że w dniu 23 sierpnia 2018 r. zamawiający
udostępnił mu informacje w postaci uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa przekazując
dokument pn. „Zastrzeżenie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa wraz
z uzasadnieniem”, zastrzeżony wcześniej przez przystępującego jako tajemnica
przedsiębiorstwa. W związku z tym złożył oświadczenie, że modyfikuje żądania odwołania
w tym zakresie, wycofując żądanie polegające na nakazaniu zamawiającemu udostępnienia
uzasadnienia tajemnicy przedsiębiorstwa przystępującego, stanowiącego pkt 6 oferty,
wg spisu treści oferty przetargowej.
Krajowa Izba Odwoławcza, po przeprowadzeniu rozprawy w przedmiotowej
sprawie,
na
podstawie
zebra
nego materiału dowodowego, po zapoznaniu
się z dokumentacją postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w tym
w szcz
ególności z postanowieniami ogłoszenia o zamówieniu, postanowieniami SIWZ,
treścią oferty przystępującego (część jawna i część niejawna), zapoznaniu się
z odwołaniem, po wysłuchaniu oświadczeń, jak też stanowisk stron złożonych ustnie
do protokołu w toku rozprawy ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba
ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. Wbrew twierdzeniom przystępującego
(zawartych w piśmie procesowym z dnia 24 sierpnia 2018 r., złożonym na posiedzeniu) nie
zaszła przesłanka określona w art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, skutkująca koniecznością
odrzucenia odwołania w przypadku, gdy odwołanie zostanie wniesione po terminie
przewidzianym w art. 182 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp. Zgodnie z powołanym przepisem, wobec
czynności innych niż określone w ust. 1 i ust. 2 cytowanego artykułu, takich na przykład jak
zaniechanie udostępnienia/ odtajnienia informacji, która winna być udostępniona wykonawcy
alb
owiem nie stanowi tajemnicy przedsiębiorstwa i jako taka powinna być jawna
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego – termin na wniesienie odwołania
wynosi 10 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można
było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia.
Przystępujący wskazywał, że odwołujący w dniu 30 lipca 2018 r. wystąpił do zamawiającego
o wgląd w treść oferty przystępującego, a zatem 19 dni po terminie otwarcia ofert.
Tymczasem,
skoro art. 96 ust. 3 ustawy Pzp stanowi, że oferty podlegają udostępnieniu już
od chwili ich otw
arcia to odwołujący już w dniu 11 lipca 2018 r. winien był złożyć wniosek
o udostępnienie treści oferty. W tym zakresie Izba zauważa, że przepisy ustawy Pzp nie
zobowiązują
zamawiającego
do
powiadamiania
wykonawców
biorących
udział
w postępowaniu o fakcie zastrzeżenia w ofertach informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa. Co więcej, zamawiający w dalszej kolejności zobowiązany jest zbadać, czy
zastrzeżone przez wykonawcę informację stanowią taką tajemnicę w rozumieniu odrębnych
przepisów. Dopiero po ich analizie zamawiający może przesądzić czy należy zastrzeżenie
takie uznać za skuteczne czy odtajnić zastrzeżone informacje. Nieuprawnione, albowiem nie
znajdujące oparcia w przepisach ustawy Pzp, jest oczekiwanie przystępującego i wniosek
stąd płynący, że odwołujący już w dniu składania ofert winien wystąpić do zamawiającego
z wnioskiem o udostępnienie mu treści protokołu z postępowania wraz z załącznikami.
Odwołujący uczynił to w dniu 30 lipca 2018 r., zaś odpowiedź zamawiającego w przedmiocie
odmow
y udostępnienia mu informacji będących przedmiotem odwołania, została mu
przekazana w dniu 3 sierpnia 2018 r. Od tej zatem daty należy liczyć 10-dniowy termin na
wniesienie odwołania, albowiem w tej dacie odwołujący dowiedział się o decyzji
zamawiającego
w
przedmiocie
„nieodtajnienia”
informacji
zastrzeżonych
przez
przystępującego jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Jednocześnie Izba stwierdziła, że Odwołujący, wnosząc przedmiotowe odwołanie
w dostateczny sposób wykazał interes w złożeniu środka ochrony prawnej - odwołania,
w rozumieniu przepisu art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący i przystępujący złożyli ofertę
w przedmiotowym postępowaniu, przy czym przystępujący zaoferował za wykonanie
zamówienia cenę niższą niż cena zaproponowana przez odwołującego. Tym samym
w interesie odwołującego jest zweryfikowanie czy oferta złożona przez podmiot konkurujący
z nim w tym postępowaniu jest zgodna z wymaganiami Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia (dalej „SIWZ”), czy też winna zostać odrzucona. Tym samym będzie możliwy
wybór oferty odwołującego w tym postępowaniu, jako sklasyfikowanej na pozycji drugiej
w rankingu ofert.
Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z dokumentacji postępowania
o zamówienie publiczne, nadesłanej przez zamawiającego do akt sprawy w kopii
potwierdzonej za zgodność z oryginałem, w tym w szczególności z treści ogłoszenia
o zamówieniu, treści SIWZ, treści oferty przystępującego (część jawna i część niejawna) oraz
pism procesowych złożonych na posiedzeniu przez zamawiającego i przystępującego.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje.
Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w szczególności
powyższe ustalenia oraz zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła
do przekonania, iż sformułowane przez odwołującego zarzuty znajdują oparcie
w ustalonym stanie faktycznym i prawnym, a tym samym rozpoznawane odwołanie zasługuje
na uwzględnienie.
Na wstępie Izba zwraca uwagę, że zasada jawności postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, opisana w art. 8 ustawy Pzp, jest jedną z generalnych zasad,
stanowiących gwarancję, że postępowanie prowadzone będzie w sposób przejrzysty,
z zachowaniem uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Tym samym,
zasada ta może doznać ograniczeń jedynie w przypadkach opisanych w ustawie. Jednym
z nich jest sytuacja opisana w art. 8 ust. 3 ustawy Pzp, zgodnie z którym zamawiający
nie ujawnia informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, w rozumieniu przepisów
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania
ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu zastrzegł, że nie mogą być
one udostępnianie, oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę
przedsiębiorstwa.
Definicja legalna tajemnicy
przedsiębiorstwa znajduje się z kolei w art. 11 ust. 4
UZNK. Z
godnie z tym przepisem przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione
do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których
przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Aby zatem
określone informacje mogły zostać uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa, muszą w stosunku
do nich zostać spełnione łącznie następujące warunki: (i) są to informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne posiadające wartość gospodarczą;
(ii) informacje nie mogą być ujawnione do wiadomości publicznej; (iii) przedsiębiorca podjął
niezbędne działania, aby zachować poufność zastrzeżonych przez niego informacji.
Co wymaga zauważenia, w sytuacji gdy okaże się, ze nie została spełniona chociaż jedna
z przesłanek, to określona informacja nie stanowi tajemnicy przedsiębiorstwa i może zostać
przez zamawiaj
ącego udostępniona. Elementy składające się na tajemnicę przedsiębiorstwa
zostały szerzej omówione w uzasadnieniu wyroku Sądu Najwyższego z dnia 3 października
2000 r. (sygn. I CKN 304/00). Zdaniem Sądu Najwyższego „powszechnie przyjmuje się,
że informacja ma charakter technologiczny, kiedy dotyczy najogólniej rozumianych sposobów
wytwarzania, formuł chemicznych, wzorów i metod działania. Z kolei informacja handlowa
obejmuje, najogólniej ujmując, całokształt doświadczeń i wiadomości przydatnych
do
prowadzenia
przedsiębiorstwa,
nie
związanych
bezpośrednio
z
cyklem
produkcyjnym.
Informacja (wiadomość) nie ujawniona do wiadomości publicznej to informacja
nieznana ogółowi lub osobom, które ze względu na swój zawód są zainteresowane w jej
posiadaniu. Taka infor
macja podpada pod pojęcie tajemnicy, kiedy przedsiębiorca ma wolę,
by pozostała ona tajemnicą dla pewnych kół odbiorców, konkurentów i wola ta dla innych
osób musi być rozpoznawalna. Bez takiej woli, choćby tylko dorozumianej, może ona być
nieznana, ale ni
e będzie tajemnicą”. W dalszej części wyroku czytamy również,
że „informacja nie ujawniona do wiadomości publicznej traci ochronę prawną, gdy każdy
przedsiębiorca (konkurent) dowiedzieć się o niej może drogą zwykłą i dozwoloną, a więc np.
gdy pewna wiadom
ość jest przedstawiana w pismach fachowych lub gdy z towaru
wystawionego na widok publiczny każdy fachowiec poznać może, jaką metodę produkcji
zastosowano
”.
Przenosząc powyższe na realia niniejszej sprawy, należy zauważyć, że zakres
zastrzeżonych przez przystępującego informacji dotyczy wskazania zakresu prac
powierzonych podwykonawcy, nazwy podwykonawcy oraz zakresu udostępnionych przez
podmiot trzeci zasobów do wykonania przedmiotowego zamówienia. W ocenie Izby nie
sposób uznać, że informacja taka posiada jakąkolwiek wartość gospodarczą. W tym zakresie
przystępujący argumentował, że ujawnienie nazwy podwykonawcy spowoduje, że inne
podmioty działające w tej branży mogą „podkupić” podwykonawcę, którego ten wskazał
w swojej ofercie, co w rezultacie spowoduj
e pozbawienie go zysków z operacji. Tu jednak
podnieść należy, że już samo uzasadnienie mające wskazywać na wartość gospodarczą
zastrzeganych informacji było bardzo ogólnikowe, nie sposób wywieść z niego,
że zastrzeżenie samej nazwy podwykonawcy czy też podmiotu na zasoby którego powołuje
się wykonawca przedstawia wartość gospodarczą dla wykonawcy z tego powodu,
że pozostanie poufna. Co więcej należy zauważyć, że do momentu składania ofert wszyscy
wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia musieli podjąć już decyzję co do tego
jaki podmiot i w jakim zakresie realizował będzie część prac, jako podwykonawca. Nie ma
zatem możliwości, jak to wywodził przystępujący, „podkupienia” podwykonawcy czy też
podejmowania innych działań mających na celu uniemożliwienie (w jakiś, niesprecyzowany
przez przystępującego sposób) tym podmiotom podjęcie współpracy, skoro ta już została
uzgodniona. Ponadto
przystępujący, jako podmiot profesjonalny, działający w danej branży,
ma możliwość zabezpieczenia się przed takimi działaniami. Powszechną praktyką na rynku
jest, że wykonawcy zawierają stosowne umowy, gwarantujące im realizację przez
podwykonawcę zamówienia na zasadach wcześniej uzgodnionych i wprowadzając do nich
odpowiednie zabezpieczenia, mające na celu gwarancję trwałości takiej współpracy.
Przystępujący nie wskazał również jaką wartość gospodarczą ma fakt współpracy z tym
konkretnym podwykonawcą, przy realizacji tego właśnie zamówienia i dlaczego pozyskanie
go dla tego kontraktu było szczególnie korzystne. Ponadto należy zauważyć, że informacja
o podwykonawcy przestaje być informacją nieujawnioną do wiadomości publicznej w trakcie
wykonywania zamówienia publicznego.
Należy mieć również na uwadze treść przepisu art. 8 ust. 3 ustawy Pzp, który
to nakazuje, aby wykona
wca już w dacie składania ofert lub złożenia wniosku
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa. Aby zatem możliwe było skuteczne zastrzeżenie takich
informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa wykonawca musi oznaczyć daną informację jako
posiadającą taki walor, a ponadto wykazać (też w ofercie lub wniosku), że informacje
te stanowią tajemnicę. Obowiązek „wykazania”, w ocenie Izby, to nie tylko samo
uzasadnienie z jakich przyczyn dana inf
ormacja została zastrzeżona, a z pewnością za takie
nie można uznać przytoczenie jedynie elementów składających się na definicję legalną
tajemnicy przedsiębiorstwa, co uczynił przystępujący. Analiza dokumentu pn. „Zastrzeżenie
i
nformacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa wraz z uzasadnieniem” prowadzi
do wniosku, że uzasadnienie przystępującego sprowadza się do przytoczenia przepisów,
przywołania wyroków sądowych, wyroków Krajowej Izby Odwoławczej oraz ogólnych
twierdzeń o niekorzystnych konsekwencjach wynikających z ujawnienia faktu współpracy
przystępującego z podmiotami trzecimi.
Ponadto należy zwrócić uwagę na inny formalny aspekt, którego spełnienie jest
konieczne,
aby dane zastrzeżenie było skuteczne a mianowicie termin w jakim winno
nastąpić wykazanie skuteczności zastrzeżenia. W odniesieniu do informacji znajdujących się
w ofercie termin ten wskazano jako upływ terminu składania ofert. Tymczasem przystępujący
w uzasadnieniu zastrzeżenia informacji odnośnie pkt 7 Formularza ofertowego oraz części II
sekcji C i D oświadczenia JEDZ wykonawcy, w części określającej nazwy/ firmy
podwykonawców w samym uzasadnieniu zastrzeżenia informacji wskazał jedynie na poufny
charakter relacji pomiędzy nim a podwykonawcą, dopiero do pisma procesowego złożonego
na
posiedzeniu, załączył umowę o nieujawnianiu informacji, zawartą z podmiotem trzecim,
wskazanym w ofercie jako podwykonawca. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę,
iż dowód taki, przedstawiony na tym etapie postępowania, należy uznać za spóźniony.
Zdziwie
nie budzi też fakt, że wykonawcy, któremu grożą konsekwencje z tytułu ujawnienia
faktu współpracy z podmiotami trzecimi nie powołał się już uzasadnieniu zastrzeżenia
tajemnicy przedsiębiorstwa na fakt istnienia takiej umowy i konsekwencje, które może z tego
tytułu ponieść. Po raz kolejny należy zwrócić uwagę na lakoniczność i ogólnikowość
uzasadnienia załączonego przez przystępującego do oferty w tym zakresie, który chcąc
wykazać zasadność zastrzeżenia nie załączył dowodu w postaci umowy o poufności, którym
dysponował już wcześniej.
Tym samym b
rak ziszczenia się przesłanek dla uznania za skuteczne zastrzeżenia
informacji jako tajemnica przedsiębiorstwa tj. wykazania we właściwym terminie (tu dzień
składania ofert) pociąga za sobą uznanie, że w ofercie nie złożono dokumentów
zawierających tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca składający ofertę musi być świadom
takiego ryzyka,
a zatem winien powołać wszystkie argumenty i poprzeć je stosowanymi
dowodami (jeśli takimi dysponuje) na poparcie swoich twierdzeń. Nie może w tym zakresie
liczyć, tak jak to miało miejsce w tym przypadku, na możliwość uzupełnienia argumentacji
w późniejszym terminie (tu na etapie postępowania przed Izbą).
Wymaga
również zauważenia, w aspekcie badania zasadności zastrzeżenia,
że po stronie zamawiającego leży weryfikacja czy zastrzeżenie danej informacji nastąpiło
w s
posób zgodny z obowiązującymi przepisami. Przesądził o tym Sąd Najwyższy, który
w uchwale z dnia 21 października 2015 r., wydanej w związku z przedstawieniem przez Sąd
Okręgowy w Warszawie zagadnienia prawnego, obejmującego odpowiedzi na pytania
czy zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego uprawniony jest
do badania zasadności dokonanego przez oferenta – w trybie art. 96 ust. 4 ustawy Pzp
(obecnie art
. 8 ust. 3 ustawy Pzp) zastrzeżenia informacji potwierdzających spełnienie
warunków udziału w postępowaniu opisanych w SIWZ, wyraził pogląd, że badanie
zasadności zastrzeżenia należy do sfery obowiązków, a nie uprawnień zamawiającego.
Wskazał również, że następstwem stwierdzenia bezskuteczności zastrzeżenia jest
wyłączenie zakazu ujawnienia informacji. W tym zakresie Izba stwierdziła, że zamawiający
nie podjął żadnych działań, celem zweryfikowania czy argumentacja podnoszona przez
przystępującego
w
uzasadnieniu
zastrzeżenia
informacji,
ma
odzwierciedlenie
w rzeczywistości. Należy zauważyć, że przystępujący powoływał się na fakt, że współpraca
ze wskazanym w ofercie podwykonawcą, nie została dotychczas nigdzie ujawniona.
Tymczasem częstym zjawiskiem na rynku jest, że wykonawcy upubliczniają fakt współpracy
z innym podmiotem, posługując się na przykład wystawionymi przez ten podmiot
referencjami i zamieszczając je na swoich stronach internetowych. W tym zakresie
zamawiający zaniechał weryfikacji prawdziwości twierdzeń przystępującego, ograniczając się
jedynie do stwierdzenia
, że przystępujący wskazał na spełnienie przesłanek opisanych w art.
11 ust. 4 UZNK i złożył wyczerpujące uzasadnienie. Tymczasem ocena skuteczności
zastrzeżenia przez wykonawcę tajemnicy przedsiębiorstwa stanowi istotny element badania
i oceny ofert i nie może być dokonywana w oderwaniu od tej czynności. Wadliwa ocena
w tym zakresie,
dokonana przez zamawiającego, ma wpływ na wynik postępowania,
albowiem uniemożliwia weryfikację prawidłowości złożenia konkurencyjnej oferty, a czasami,
jak to miało miejsce w tym przypadku, utrudnia nawet skorzystanie ze środków ochrony
prawnej. Zarówno przystępujący jak też zamawiający zarzucali bowiem odwołującemu,
że formułowane przez niego w odwołaniu tezy są ogólnikowe i niczym nieuzasadnione.
Tymczasem odwołujący, składając odwołanie, nie znał nawet treści uzasadnienia
zastrzeżenia informacji, albowiem to zostało mu udostępnione dopiero dzień przed terminem
posiedzenia przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Bio
rąc powyższe pod uwagę Izba doszła do przekonania, że zastrzeżenie dokonane
przez przystępującego, w zakresie w jakim odwołujący domagał się ich odtajnienia, nie było
skuteczne, co powinno skutkować ujawnieniem informacji, czego zamawiający niezasadnie
zan
iechał.
W związku z powyższym, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak
w sentencji.
Zgodnie bowiem z treścią art. 192 ust. 2 ustawy Pzp Izba uwzględnia odwołanie,
jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ
na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Potwierdzenia zarzutów wskazanych
w odwołaniu powoduje, iż w przedmiotowym stanie faktycznym została wypełniona hipoteza
normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 ustawy Pzp.
O kosztach post
ępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp, tj. stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu o
d odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. z dnia 7 maja 2018 r. Dz. U. z 2018 r., poz. 972),
w tym w szczególności § 5 ust. 2 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 2 lit. a) i lit. b).
Przewodniczący:
………………………………….