Sygn. akt KIO 1663/18
WYROK
z dnia
4 września 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow
Protokolant:
Marcin Jakóbczyk
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 sierpnia 2018
r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 sierpnia 2018 r. przez
wykonawcę MEDILAB Firma Wytwórczo-Usługowa spółka z o.o. z siedzibą
w Białymstoku, 15-331 Białystok, ul. Niedźwiedzia 60 w postępowaniu prowadzonym
przez zamawiającego Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 1 im. prof. Stanisława
Szyszko Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, 41-800 Zabrze, ul. 3 Maja
przy udziale wykonawcy
Sterimed Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Żwirki i Wigury
47, 02-091 Warszawa
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego
o sygn. akt: KIO 1663/18 po stronie
zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego MEDILAB Firma Wytwórczo-Usługowa
spółka z o.o. z siedzibą w Białymstoku, 15-331 Białystok, ul. Niedźwiedzia 60
i:
2.1) zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
MEDILAB Firma Wytwórczo-Usługowa spółka z o.o. z siedzibą w Białymstoku,
331 Białystok, ul. Niedźwiedzia 60 tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od wykonawcy MEDILAB Firma Wytwórczo-Usługowa spółka z o.o.
z siedzibą w Białymstoku, 15-331 Białystok, ul. Niedźwiedzia 60 na rzecz
zamawiającego Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 1 im. prof.
Stanisława Szyszko Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach,
41-800 Zabrze, ul. 3 Maja 13-15
kwotę 4 178 zł 37 gr (słownie: cztery tysiące sto
siedemdziesiąt osiem złotych trzydzieści siedem groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu kosztów dojazdu i wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego dor
ęczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1663/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 1 im. prof. Stanisława Szyszko
Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, 41-800 Zabrze, ul. 3 Maja 13-15
wszczął postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą »Wykonanie
przebudowy Oddziału Urologicznego wraz z dostawą wyposażenia oraz dostawą sprzętu
medycznego realizowany w ramach projektu nr POIS.09.02.00-00-
0058/16 pn. „Przebudowa
i nowoczesne wyposażenie Oddziału Urologicznego SPSK nr 1 im. prof. S. Szyszko ŚUM
szansą na skuteczną walkę z nowotworami układu moczowo-płciowego«.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 4.04.2018 r. pod nrem 2018/S 065-144349.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018) zwanej dalej w skrócie
Pzp lub ustawą bez bliższego określenia.
Zamawiający poinformował 7.08.2018 r. o wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcy
Sterimed sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej jako „wykonawca S” lub „przystępujący”);
Wykonawca MEDILAB Firma Wytwórczo-Usługowa spółka z o.o. z siedzibą w Bia-
łymstoku, ul. Niedźwiedzia 60, 15-331 Białystok, zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 1 Pzp, wniósł
17.08.2018 r. do Prezesa KIO odwołanie w zadaniu 2 na zaniechanie:
1) odrzucenia oferty wykonawcy S
, która to oferta podlegała odrzuceniu w trybie art. 89
ust. 1 pkt 2 Pzp
ze względu na to, że treść oferty wykonawcy S nie odpowiada treści
SIWZ i nie podlega poprawieniu w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp;
2) wyboru najkorzystniejszej oferty przez
odwołującego, co stanowi naruszenie art. 91
ust. 1 Pzp
w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania wykonawców wynikającej z art. 7 Pzp w zw. z naruszeniem:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez bezzasadne i bezprawne zaniechanie odrzucenia
oferty złożonej przez wykonawcę S, która to oferta podlega odrzuceniu w trybie art.
89 ust. 1 pkt 2 Pzp
, ze względu na to, że jej treść nie odpowiada treści SIWZ i nie
podlega poprawieniu w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp;
2) art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez bezzasadne
i bezprawne zaniechanie wyboru najkorzystniejszej oferty, tj. oferty złożonej
odwołującego.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania w całości;
2) nakazanie
zamawiającemu odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę S w trybie
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
ze względu na to, że jej treść nie odpowiada treści SIWZ
i nie podlega poprawieniu w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp;
3) nakazanie
zamawiającemu dokonanie wyboru najkorzystniejszej oferty, tj. oferty
złożonej przez odwołującego, zgodnie z art. 91 ust. 1 Pzp;
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
wed
ług norm przepisanych.
Argumentacja
odwołującego
Odwołujący złożył ofertę w ramach zadania nr 2.
Po otwarciu ofert, a także po zweryfikowaniu przez odwołującego oferty złożonej przez
drugiego z
wykonawców, okazało się, że oferta złożona przez wykonawcę S zawiera błędy
lub braki, skutkujące jej odrzuceniem w trybie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, jako niezgodnej z wy-
maganiami określonymi w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia opublikowanej
przez
zamawiającego (dalej „SIWZ”) lub w odpowiedziach zamawiającego.
Oferta wykonawcy S
zawiera błędy, które stanowią o jej niezgodności z SIWZ. Nie są to
omyłki, o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp, a więc inne omyłki, polegające na
niezgodności oferty z SIWZ, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty. Omyłki zawarte
w tej ofercie mają charakter nieusuwalny i zamawiający nie może ich poprawić w ramach art.
87 ust. 2 pkt 3 Pzp
, gdyż powodowałoby to istotne zmiany w treści tej oferty, a zamawiający,
na podstawie innych danych w niej zawartych, nie jest w stani
e samodzielnie ich uzupełnić.
Po zapoznaniu się z ofertą złożoną przez wykonawcę S, odwołujący poinformował
zamawiającego, że oferta złożona przez wykonawcę S nie spełnia wymogów SIWZ i po-
winna zostać odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Dowód: pismo odwołującego z 4.06.2018 r.
W odpowiedzi na wezwanie
zamawiającego do złożenia wyjaśnień pismem z 30.07.2018
r. wykonawca S
złożył wyjaśnienia i załączył dokumenty na poparcie swojej argumentacji.
Dowód: pismo wykonawcy S z 30.07.2018 r.
Pismem z
7.08.2018 r. zamawiający powiadomił odwołującego o wyborze jako
najkorzystniejszej oferty wykonawcy S
, pomimo że jest ona niezgodna z SIWZ w zakresie
wymogów technicznych poszczególnych urządzeń.
Dowód: pismo zamawiającego z 7.08.2018 r.
Zamawiający w SIWZ określił wymagania dotyczące przedmiotu zamówienia. Zgodnie
z pkt 6.1 SIWZ
oferowany przedmiot zamówienia musiał spełniać wymagania określone
w ustawie z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych. W celu potwierdzenia, że
oferowane urządzenia i aparatura medyczna – zwane również elementami, odpowiadają
wymaganiom
zamawiającego określonym w opisach poszczególnych elementów przedmiotu
zamówienia, zamawiający żądał:
wypełnienia przez wykonawcę formularza opisu przedmiotu zamówienia dla
każdego elementu, w którym powinny być wskazane miejsca, gdzie w załączonych
dokumentach zawarte są informacje potwierdzające spełnienie wymagań (zał. nr 7
oraz 8 do SIWZ);
dokumentów zawierających opis oferowanego przedmiotu zamówienia np.: instrukcji
obsługi, dokumentacji technicznych lub firmowych materiałów informacyjnych,
zawierających dane techniczne potwierdzające spełnianie wymaganych przez
zamawiającego parametrów techniczno-użytkowych i warunków granicznych
oferowanego przedmiotu zamówienia;
3) wystawi
one przez notyfikowane jednostki certyfikujące certyfikatów CE lub
wystawione przez producenta deklaracje zgodności lub dokumenty równoważne.
Odwołujący wskazał na następujące braki oferty wykonawcy S i niezgodności wymogów
technicznych urządzeń w ofercie wykonawcy S w stosunku do wymogów SIWZ, w tym
określonych w zał. nr 7 do SIWZ (opis przedmiotu zamówienia):
I. W ofercie wykonawcy S
brak jest żądanej przez zamawiającego deklaracji zgodności
(pkt 6.2 i 6.3 SIWZ
) dotyczącej urządzenia sterylizator parowy nieprzelotowy z wózkami.
Wykonawca S
zaoferował urządzenie sterylizator parowy P-4507H IP E TS SV CUSTOM
producenta CISA Production. Do oferty wykonawcy S
załączony był opis techniczny w języku
polskim sporządzony przez wykonawcę S. Do swojego pisma z 30.07.2018 r. wykonawca S
dołączył pismo producenta CISA z 29.06.2018 r. i tłumaczenie własne wykonawcy S (str. 9
i 10
), w którym wykonawca S jedynie ogólnie potwierdza, że urządzenie to „spełnia wszystkie
wymagania szpitala i parametry techniczne przedstawione w specyfikacji technicznej
postępowania przetargowego ZP/14/18/2018/PN/14 (...)”. Wykonawca S również przedstawił
deklarację zgodności CE z 29.06.2018 r. i tłumaczenie własne wykonawcy S (str. 22 i 23),
ale dla modelu P-4570H
czyli innego niż oferowany. Jak stwierdził sam wykonawca S w piś-
mie z 30.07.2018 r. na str. 2
„oferowany model sterylizatora nie jest tym samym
modelem/wersją co przytaczany model P-457OH ponieważ oferowany przez nas model to P-
4570H 1P E TS SV CUSTOM dlatego jego dane są inne od danych na stronie producenta
gdzie opisane są podstawowe opcje i dane przykładowych modeli”. Co istotne, wykonawca S
nie przedstawił rysunku technicznego tego urządzenia, na który powoływał się w piśmie
z 30.07.2018 r. W efekcie wykonawca S nie przedstawi
ł deklaracji zgodności dla
oferowanego przez siebie sterylizatora parowego, która potwierdzałaby, że urządzenie to
spełnia wymagania określone w ustawie z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych,
a czego wymagał zamawiający (pkt 6.1 lit. c SIWZ).
Zaoferowane przez
wykonawcę S urządzenie nie spełnia wymagań SIWZ, zatem oferta
wykonawcy S
powinna zostać odrzucona.
II. Oferta wykonawcy S
nie spełnia wymogów technicznych, o których mowa
w załączniku nr 7 do SIWZ Opis przedmiotu zamówienia – sterylizator plazmowy, w tym
parametrów nr 5 (pojemność użyteczna komory min. 70 l), nr 8 (drzwi otwierane na
zawiasach w pozycji poziomej), jak również dot. nr 2 i nr 7 (wymiary zewnętrzne urządzenia
i wymiary wewnętrzne komory). Ponadto wykonawca S nie przedstawił deklaracji zgodności
na oferowany przez siebie model sterylizatora P160 1H NARROW producenta Tuttnauer Ltd.
Odnośnie parametrów nr 2 i 7:
Zamawiający wymagał, aby zaoferowany sterylizator miał maksymalne wymiary 650 x
930 x 1.650 mm (pkt 2). Wykonawca S w
ofercie potwierdził te wymiary powołując się na
załączoną do oferty kartę techniczną sporządzoną przez siebie. Natomiast wg danych
producenta tego sterylizatora znajdujących się w katalogu producenta Tuttnauer, który
odwołujący załącza do odwołania, model PI 60 ma wymiary zewnętrzne 702 x 1.029 x 1.768
mm (str. 5)
, czyli nie spełnia wymogów SIWZ.
Ponadto
zamawiający wymagał, aby zaoferowany sterylizator miał minimalne wymiary
komory sterylizacyjnej 450 x 820 x 210 mm (pkt 7). Wykonawca S w ofercie potwierdz
ił
wymiary 450 x 924 x 420 mm. Stosownie do danych producenta przedstawionych w ory-
ginalnej specyfikacji technicznej producenta Tuttnauer
(Technical Specification), którą
odwołujący załącza do odwołania sterylizator Plazmax PI 60 wyposażony jest w komorę
o wymiarach 420 x 924 x 420 mm (str. 2)
, czyli nie spełnia wymogów SIWZ.
Niemożliwe jest do spełnienia, aby urządzenie to mogło posiadać takie parametry jakie
oferuje wykonawca S
, w szczególności, jeśli chodzi o wymiar głębokości samego urządzenia
(930 mm) i komory (924 mm). Wykonawca S
wskazał, że oferowane przez niego urządzenie,
jeśli chodzi o wymiar zewnętrzny będzie miało głębokość 930 mm. Natomiast, jeśli chodzi
o wymiar samej komory będzie miała głębokość 924 mm. Różnica tych wymiarów stanowi
o sz
erokości obudowy urządzenia, która miałaby wynosić w oferowanym urządzeniu
zaledwie 6 mm (930 mm minus 924 mm
). Z wymiarów podanych przez producenta w
katalogu producenta Tuttnauer (str. 4 i 5) wynika, że różnica tych wymiarów we wszystkich
modelach tego sterylizatora wynosi 10,5 cm (modele P50, P80 i PI 10: 729 mm minus 624
mm, model PI60: 1029 mm minus 924 mm).
Dodatkowo, jeśli chodzi o parametr nr 4 (pojemność całkowita komory) wykonawca S
podał w ofercie całkowitą pojemność komory na poziomie 162 l (420 x 924 x 420), co
odpowiada wymiarom podawanym przez producenta urządzania. Jednakże w przypadku
komory o wymiarach podanych przez
wykonawcę S wartość ta wynosi 174 l (450 x 924 x
420 = 174.636.000 mm
Odnośnie parametru nr 8:
Zamawiający wymagał, aby zaoferowany sterylizator wyposażony był w drzwi otwierane
na zawiasach w pozycji poziomej. Wykonawca S
potwierdził w ofercie ten parametr. Według
informacji i fotografii podanych w katalogu producenta Tuttnauer sterylizatory z serii Plazmax
wyposażone w komory o pojemnościach 110 oraz 160 l posiadają drzwi przesuwne
w płaszczyźnie pionowej, w dół (str. 5). Oferowane rozwiązanie nie spełnia wymogów SIWZ.
Wykonawca S
nie przedstawił żądanej przez zamawiającego deklaracji zgodności
oferowanego sterylizatora plazmowego PI 60 1H NARROW (pkt 6.1, 6.2 i 6.3 SIZW). Do
pisma z 30.07.2018 r. wykonawca S
załączył ogólne oświadczenie producenta z 22.07.2018
r.
(bez wskazania wielkości parametrów), że oferowany model „spełnia wszystkie wymagania
zamawiającego i parametry techniczne przedstawione w specyfikacji technicznej powyższej
procedury przetargowej” (str. 11 i 12) i drugie oświadczenie producenta (również
z 22.07.2018 r.
) potwierdzające posiadanie przez oferowany model niektórych wymaganych
parametrów. Natomiast załączona do tego pisma deklaracja zgodności wystawiona jest na
inne modele, tj. P50. P80, PI 10, PI 60 (Class Ilb). Druga z wystawionych deklaracji
zgodności (str. 28) dotyczy sterylizatorów parowych (Steam sterilizers), a nie plazmowych,
zaś w tłumaczeniu tej deklaracji (str. 29) wykonawca S wskazał, że dotyczy ona
sterylizatorów plazmowych (tj. na ozon i nadtlenek wodoru).
Co istotne, wykonawca S
nie przedstawił żadnych źródłowych dokumentów
pochodzących od producenta, takich jak instrukcja obsługi, dokumentacja techniczna,
firmowe materiały informacyjne, o których mowa w pkt 6.1 pkt b SIWZ zawierających dane
techniczne potwierdzające spełnienie wymaganych przez zamawiającego parametrów
techniczno-
użytkowych oferowanego przedmiotu zamówienia. Wykonawca S przedstawił
jedynie sporządzoną przez siebie specyfikację techniczną załączoną do oferty.
Zaoferowane przez
wykonawcę S urządzenie nie spełnia wymagań SIWZ, zatem oferta
powinna ulec odrzuceniu.
III. Oferta wykonawcy S
nie spełnia wymogów technicznych, o których mowa w zał. nr 7
do SIWZ.
Opis przedmiotu zamówienia – myjnia do narzędzi – przelotowa z wózkami, w tym
parametrów nr 38 i nr 39. Wykonawca S zaoferował myjnię-dezynfektor do narzędzi
(przelotową) WD6010T producenta SMEG S.p.A.
Odnośnie parametru nr 38:
Z
amawiający wymagał, aby urządzenie było wyposażone w dwustopniowy system filtrów
powietrza używanego do suszenia, w tym drugi stopień filtr absolutny klasy min. HEPA H14.
Wykonawca S
potwierdził spełnienie tego wymogu wskazując str. 7 karty technicznej
sporządzonej przez siebie i załączonej do oferty. Jednak brak jest tam informacji w zakresie
tego parametru. Z instrukcji producenta tego urządzenia, którą odwołujący załączył do
odwołania wynika, że oferowany przez wykonawcę S model nie spełnia tego wymogu. Na
str. 18
instrukcji wskazano, że filtr stosowany w oferowanym urządzeniu to filtr HEPA 13,
a więc niższy klasą od wymaganego przez zamawiającego filtra HEPA 14.
Odnośnie parametru nr 39:
Zamawiający wymagał, aby zaoferowana myjnia była wyposażona w agregat suszący
o mocy max 4 kW i wydajności min. 250 m3/h. Wykonawca S wskazał wydajność 240 m3/h
w ofercie (czyli niższą niż wymagana) wskazując na str. 6 sporządzonej przez siebie karty
technicznej. Na tej samej stronie karty technicznej wskazan
a jest jeszcze niższa wartość tj.
220 m3/h. Do pisma z 30.07.2018 r.
ze swoimi wyjaśnieniami wykonawca S dołączył jedną
stronę instrukcję obsługi (punkty 4 i 4.1) na potwierdzenie spełnienia tego warunku. Jednak
jest to jedynie tłumaczenie własne wykonawcy S. Wykonawca S nie złożył źródłowej
instrukcji producenta.
Odwołujący wskazuje, że w załączonej do odwołania instrukcji, o której
mowa wyżej brak jest danych, które w swoim tłumaczeniu podaje wykonawcy S. Zatem
zaoferowane urządzenie nie spełnia wymogów SIWZ.
Zaoferowane przez
wykonawcę S urządzenie nie spełnia wymagań SIWZ, zatem oferta
powinna ulec odrzuceniu.
IV. Oferta wykonawcy S
nie spełnia wymogów technicznych, o których mowa w zał. nr 7
do SIWZ
Opis przedmiotu zamówienia – myjnia do butów operacyjnych, w tym parametrów
nr 13 i nr 14. Wykonawca S
zaoferował myjnię-dezynfektor do obuwia operacyjnego
WD1160 producenta SMEG S.p.A.
Odnośnie parametru nr 13:
Zamawiający wymaga, aby zaoferowana myjnia była wyposażona w pompę obiegową
o mocy min. 550 W. Wykonawca S
w swojej ofercie potwierdził ten parametr wskazując na
str. 1 karty technicznej
sporządzonej przez siebie. Wykonawca S nie załączył źródłowej
oryginalnej karty technicznej producenta. Do wyjaśnień z 30.07.2018 r. wykonawca S
załączył dwie strony (bez numerów) z instrukcji technicznej, ale również przetłumaczonej
przez siebie, a nie oryginalnej.
Odwołujący załącza str. 65 i 66 oryginalnej instrukcji
producenta Smeg
obejmującej dane techniczne m.in. oferowanego przez wykonawcę S
modelu myjni WD1160. Brak jest tam informacji o mocy pompy.
Odnośnie parametru nr 14:
Zamawiający wymaga, aby zaoferowana myjnia posiadała system wtrysku wody na
dwóch poziomach. Wykonawca S w swojej ofercie potwierdził ten parametr wskazując na str.
1 karty technicznej
sporządzonej przez siebie. Wykonawca S nie załączył źródłowej
oryginalnej karty technicznej ani nie przedstawił żadnego innego dokumentu pochodzącego
od producenta potwierdzającego ten wymóg. Według wiedzy odwołującego producent ten
produkuje myjnie (WD1160, WD4060, WD4190
) wyłącznie z przyłączem mocowanym od
góry, co wyklucza możliwość rozprowadzenia wody na dwóch poziomach. Obrazują to
fotografie myjni przedstawione w załączonej do odwołania broszurze Medim sp. z o.o. dot.
myjni producenta SMEG (str. 3).
Zaoferowane przez
wykonawcę S urządzenie nie spełnia wymagań SIWZ, zatem oferta
powinna ulec odrzuceniu.
Jak wynika z powyższego oferta wykonawcy S powinna zostać odrzucona zgodnie z art.
89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Zgodnie z wyrokiem KIO 18/18 z dnia 22 stycznia 2018 r.
„Złożone przez
przystępującego oświadczenie nie może zostać uznane za potwierdzenie spełnienia
wymaganego parametru. Dokumenty składane przez wykonawcę w wyniku wezwania przez
zamawiającego muszą odpowiadać ustalonym przez zamawiającego wymogom w zakresie
poświadczania parametrów technicznych, tj. przez producenta urządzenia. […] Specyfikacja
istotnych warunków zamówienia, […], od momentu jej udostępnienia, jest wiążąca dla
zamawiającego – jest on obowiązany do przestrzegania warunków w niej umieszczonych.
Jak wskazuje art. 70
§ 4 Kc jest to zobowiązanie, zgodnie z którym organizator od chwili
udostępnienia warunków, a oferent od chwili złożenia oferty, zgodnie z ogłoszeniem aukcji
albo przetargu są obowiązani postępować zgodnie z postanowieniami ogłoszenia, a także
warunków aukcji albo przetargu. Z uwagi na to, że – obok ogłoszenia – zamawiający
konkretyzuje warunki przetargu zarówno odnośnie do zamówienia (umowy), jak i pro-
wadzenia postępowania w specyfikacji, to SIWZ należy uznać za warunki przetargu w
rozumieniu KC. Precyzyjne i jasne formułowanie warunków przetargu, a następnie ich
literalne i ścisłe egzekwowanie jest jedną z podstawowych gwarancji, czy wręcz warunkiem
sine qua non, realizacji zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców”.
W świetle zarzutów i naruszeń procedury udzielania zamówień publicznych przez
zamawiającego wskazanych powyżej, a także ze względu na to, że po odrzuceniu oferty
wykonawcy S
, oferta złożona przez odwołującego, po otwarciu ofert okazała się być
najkorzystniejsza.
Zamawiający powinien dokonać wyboru oferty odwołującego jako
najkorzystniejszej.
Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 17.08.2018 r. (art. 180
ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).
Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 17.08.2018
r. (art. 185 ust. 1 in initio Pzp).
20.08.2018 r. wykonawca
Sterimed Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Żwirki i Wi-
gury 47, 02-
091 Warszawa złożył (1) Prezesowi KIO, z kopiami dla (2) zamawiającego i (3)
odwołującego, pismo o zgłoszeniu przystąpienia do postępowania po stronie zamawiającego
do postępowania toczącego się w wyniku wniesienia odwołania (art. 185 ust. 2 Pzp).
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron, na podstawie dokumentacji
postępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy –
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający Izby stwierdził, że odwołanie nie jest zasadne.
W ocenie Izby
odwołujący wypełnił łącznie przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp, to
jest
odwołujący wykazał posiadanie interesu w uzyskaniu rozpoznawanego zamówienia oraz
odwołujący wykazał wystąpienie możliwości poniesienia szkody przez odwołującego.
Izba stwierdza, że nie zachodzą przesłanki określone w art. 189 ust. 2 Pzp, których
zaistnienie skutkowałoby odrzuceniem odwołania.
Izba ustaliła, że stan faktyczny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz informacje zawarte w ogło-
szeniu
o zamówieniu) nie jest sporny.
Izba postanowiła dopuścić, jako dowód, dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przekazaną przez zamawiającego, potwierdzoną za zgodność
z oryginałem.
Izba wzięła pod uwagę dowody złożone przez:
A)
odwołującego:
dowód D1A – tłumaczenie fragmentu specyfikacji technicznej sterylizatorów
plazmowych;
dowód D1 – specyfikacja techniczna – str. 2 i str. 6, a dowody D2A i 2B tłumaczenia
strony 2 i 6, na wykazanie, że niemożliwe jest osiągnięcie wymiarów wymaganych
zewnętrznych głębokości 930 mm;
dowód D2C z zaznaczeniem na żółto wskazanych wymiarów oraz z wy-
eksponowaniem różnić między głębokością zewnętrzną, a głębokością wewnętrzną
komory;
4) D3A i B
– fotografie z katalogu producenta sterylizatora plazmowego;
dowód D4 – oryginał instrukcji obsługi myjni do narzędzi ze wskazaniem strony 10
i 18;
6) d
owód D5 – ze wskazaniem wydajności, dowód D5A z pokazaniem miejsca
przyłącza wody;
dowód D5B – że system wytrysku wody (przyłącza) zaoferował urządzenie z dwoma
poziomami tego systemu;
dowód D6 – gdzie jest na str. 23, 5 i 4 od dołu wiersz, wskazany rodzaj stali AISI
316L, komora mycia i obudowa AISI 304.
W ocenie Izby, zarzut pierwszy naruszenia art. 7 Pzp w zw. z naruszeniem art. 89 ust. 1
pkt 2 Pzp
– przez bezzasadne i bezprawne zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
wykonawcę S, która to oferta podlega odrzuceniu w trybie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, ze
względu na to, że jej treść nie odpowiada treści SIWZ i nie podlega poprawieniu w trybie art.
87 ust. 2 pkt 3 Pzp oraz zarzut drugi naruszenia art. 7 Pzp w zw. z naruszeniem art. 91 ust. 1
Pzp w zw. z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez bezzasadne i bezprawne
zaniechanie wyboru najkorzystniejszej oferty, tj. oferty
złożonej przez odwołującego – nie
zasługują na uwzględnienie.
Izba
stwierdza, że odwołujący wysnuł szczegółowe zastrzeżenia natury technicznej do
czterech
urządzeń zaoferowanych przez przystępującego.
1. Sterylizator parowy nieprzelotowy wraz
z wózkami
Zgodnie z cz. 6 ust. 6.1 lit. c SIWZ
zamawiający wymagał przedstawienia przez
wykonawców złożenia z ofertą co najmniej jednego z wymienionych dokumentów, cyt.: »[…]
wystawione przez
notyfikowane jednostki certyfikujące certyfikatów CE lub wystawione przez
producenta deklaracje zgodności lub dokumenty równoważne« [pisownia oryginalna – przyp.
KIO]. Izba
stwierdza, że ze względu na użycie przez zamawiającego łącznika »lub«, czyli
funktora alternatywy nierozłącznej, w postanowieniu cz. 6 ust. 6.1 lit. c SIWZ, zamawiający
dopuścił złożenie jednego lub większej liczby dokumentów na potwierdzenie spełnienia przez
oferowany przedmiot wymogów zamawiającego.
Zamawiający wskazał w cz. 6 ust. 6.1 zdanie pierwsze SIWZ, że przedmiot zamówienia
musi spełniać wymagania określone w przepisach ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach
medycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 211). Art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o
wyrobach medycznych
brzmi »Użyte w ustawie określenia oznaczają […] certyfikat
zgodności – dokument wydany przez jednostkę notyfikowaną w zakresie wyrobów,
poświadczający przeprowadzenie procedury oceny zgodności, potwierdzającej, że należycie
zidentyfikowany wyrób, jego projekt, typ, proces wytwarzania, sterylizacji lub kontroli i badań
końcowych jest zgodny z wymaganiami zasadniczymi«. Dlatego taki certyfikat musi zawierać
jedynie dane niezbędne do identyfikacji wyrobu (należycie zidentyfikowany wyrób). Certyfikat
nie musi się jednak odnosić do konkretnego modelu. Szczególnie w przypadku
dostosowywania wy
robu do konkretnych wymagań zamawiającego, jeżeli wyrób jest
wytwarzany na konkretne zamówienie (»szyty na miarę«), zgodnie z wymaganiami
zamawiającego dostosowany do konkretnych uwarunkowań zamawiającego jak np.
szczególne wymiary czy dostosowanie do konkretnego miejsca usytuowania.
Izba
stwierdza, że odwołujący nie wziął pod uwagę, że przystępujący przedstawił
zamawiającemu deklarację zgodności (również dopuszczoną do złożenia przez cz. 6 ust. 6.1
lit. c SIWZ) dla konkretnego oferowanego modelu. Izba wskazuje na art. 2 ust. 1 pkt 11
przytaczanej ustawy o wyrobach medycznych, który to przepis brzmi »Użyte w ustawie
określenia oznaczają […] deklaracja zgodności – oświadczenie wytwórcy lub jego
autoryzowanego przedstawiciela, stwierdzające na jego wyłączną odpowiedzialność, że
wyrób jest zgodny z wymaganiami zasadniczymi«. Izba stwierdza, zamawiający mógł uznać
przedstawione mu certyfikaty i deklaracje zgodności na oferowane urządzenie dostosowane
do konkretnego wymagania
zamawiającego, ale z uwzględnieniem faktu, że zmiany te nie
wpływają na żadne z podstawowych funkcji urządzenia.
Izba
stwierdza, że przystępujący dodatkowo przedstawił zamawiającemu deklarację
zgodności dla zaoferowanego modelu i dlatego zamawiający posiadając certyfikat CE
i deklarację zgodności zasadnie stwierdził, że oferowany przez przystępującego sterylizator
parowy spełnia wymagania zawarte w SIWZ.
2. Sterylizator plazmowy nieprzelotowy
18.07.2018 r. zamawiający wezwał przystępującego do udzieleni wyjaśnień, że ze
względu na występujące różnice między ofertą a danymi pozyskanymi przez zamawiającego
ze strony producenta. W wyznaczonym terminie, 30.07.2018 r.,
przystępujący udzielił
wyjaśnień, na których podstawie zamawiający uznał, że oferowane urządzenie spełnia
wymagania
zamawiającego.
Zgodnie z przedstawioną przez przystępującego deklaracją zgodności producenta
zamawiający mógł stwierdzić, że oferowane urządzenie spełnia wymagania zamawiającego.
Ponadto
zamawiający uwzględnił, że ze względu na postanowienie cz. 6 ust. 6.1 lit. b
SIWZ wykonawcy
mogli do oferty załączyć dokumenty o różnych nazwach pod warunkiem,
że te dokumenty potwierdzały spełnianie wymogów zamawiającego przez oferowany
przedmiot
, gdyż przed wyliczeniem tych dokumentów zamawiający wpisał skrót »np.«, czyli
»na przykład«.
Przystępujący złożył zamawiającemu również deklarację zgodności w której zostało
potwierdzone, że oferowany sterylizator będzie posiadać wymagane przez zamawiającego
wymiary. Dlatego
zamawiający nie mógł odrzucić oferty przystępującego.
3. Myjni
a do narzędzi – przelotowa o pojemności 10 tac z wózkami
Odwołujący zarzucił, że urządzenie nie jest wyposażone w dwustopniowy filtr powietrza
z zastosowaniem filtra klasy HEPA 14 i nie jest wyposażone w agregat suszący o mocy
maksymalnej 4 kW
i wydajności minimalnej 250 m
/h.
Na stronie 34 oferty
przystępującego znajduje się potwierdzenie spełnienia wymagań
zamawiającego wskazanych przez odwołującego. Z dokumentu tego wynika, że urządzenie
posiada dwustopniowy system filtrów powietrza z zastosowaniem filtra klasy HEPA 14 w dru-
gim stopniu. Ponadto
zamawiający jako oczywistą omyłkę pisarską poprawił błędne
wskazanie
przystępującego w opisie przedmiotu zamówienia, że informacja o tym znajduje
się na 7 stronie karty technicznej, a w rzeczywistości znajdowała się na 6 stronie tej karty
technicznej urządzenia.
Zamawiający żądając określonych parametrów dopuścił 10% odstępstwa w górę i w dół,
dlatego musiał uwzględnić wskazanie przystępującego, że urządzenie będzie miało
minimalną wydajność 240 m
/h zamiast wymaganych 250 m
/h oraz w drugim miejscu
wpisanie, że urządzenie będzie miało wydajność około 220 m
/h
, czyli informację
niesprzeczną chociaż nieprecyzyjną.
Izba
stwierdza, że na zarzut »wdrukowania« do kart technicznych poszczególnych
miejsc SIWZ
zamawiającego, przystępujący stwierdził, że zamawiający nie wymagał
oryginalnych dokumentów wytwórcy. Dlatego przystępujący samodzielnie wydrukowując te
karty naniósł odpowiednie odnośniki w komputerze, a także w wielu miejscach uzupełnił te
k
arty ręcznie sporządzonymi odnośnikami do SIWZ, aby zamawiający dokładnie został
poinformowany jakie cechy zaoferowanego
przedmiotu odnoszą się do których wymagań
SIWZ
zamawiającego. Uwaga ta odnosi się do wielu miejsc oferty przystępującego.
Z tych powodów zamawiający nie miał możliwości odrzucić oferty przystępującego.
4. Myjnia do obuwia operacyjnego
Izba
stwierdza, że odwołujący podniósł, że przystępujący nie wykazał mocy pompy
określonej przez zamawiającego na poziomie min. 550 W oraz że zaoferowana myjnia nie
posiada sys
temu wtrysku wody na dwóch poziomach.
Jednak
odwołujący nie wziął pod uwagę, że moc pompy zainstalowanej w myjni jest
wykazana na str. 18 dwunasty czarny kwadracik Specyfikacji
Technicznej oferty złożonej
przez
przystępującego. Ponadto odwołujący nie zauważył, że w trzynastym czarnym
kwadraciku tej Specyfikacji Technicznej zostało potwierdzone, że urządzenie będzie
posiadać system wtrysku wody na dwóch poziomach. Widać to również na zdjęciach
urządzenia, które to zdjęcia okazał przystępujący, a ze zdjęć wynika, że drugi wtrysk wody
znajduje się w dnie urządzenia, a zamawiający nie wymagał aby wtryski znajdowały się
w jakiś określonych miejscach.
Ponadto
odnośnie zastrzeżeń odwołującego do zastosowania różnych typów stali do
konstrukcji urządzenia, przystępujący wyjaśnił, że nieznacznie inne nazwy stali (AISI 304L
oraz AISI 304) wynikają z lokowania wyrobu na różnych rynkach krajowych, gdzie stosuje się
różne nazewnictwa. Izba stwierdza, że odwołujący nie wykazał, że różnice w tych nazwach
mają istotne znaczenie dla zamówienia.
Z wyżej przytoczonych względów zamawiający nie miał prawa odrzucić oferty
przystępującego i zasadnie postąpił nie odrzucając tej oferty.
Zamawiający mając do dyspozycji oferty niepodlegające odrzuceniu dokonał wyboru
najkorzystniejszej oferty zgodnie z kryteriami oceny ofert i
zasadnie wybrał ofertę
przystępującego.
Dowody przedstawione przez odwołującego tyczyły się oryginalnych dokumentów
producentów czy ich tłumaczeń, a odwołujący nie wziął pod uwagę, że zamawiający nie
wymagał ich, a przedmioty zamówienia mogły być wykonywane na indywidualne
zamówienie, co powoduje, że konkretna oferta mogła wykazywać odstępstwa od tych
dokumentów.
W związku z tym Izba nie może uwzględnić zarzutów odwołania.
Zamawiający – podczas prowadzenia postępowania – nie naruszył wskazanych przez
odwołującego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania uznając za uzasadnione koszty dojazdu
w kwocie 578,37 zł i wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w kwocie 3 600,00 zł
zgodnie z § 3 pkt 2 lit. a i b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 oraz z 2017
r. poz. 47).
Przewodniczący:
………………………………