KIO 1687/18
Sygn. akt: KIO 1687/18
WYROK
z dnia
3 września 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Emilia Garbala
Protokolant: Norbert Sierakowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 sierpnia 2018
r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej w dniu 20 sierpnia 2018 r. przez
wykonawcę ATM S.A., ul. Grochowska 21A, 04-186 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Agencja Restrukturyzacji
i Modernizacji Rolni
ctwa, Al. Jana Pawła II 70, 00-175 Warszawa
orzeka:
oddala
odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę ATM S.A., ul. Grochowska 21A,
04-186 Warszawa, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
ATM S.A., ul. Grochowska 21A, 04-186 Warszawa,
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2017 poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………………….
KIO 1687/18
Sygn. akt KIO 1687/18
UZASADNIENIE
Zamawiający - Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Al. Jana Pawła II 70,
00-175 Warszawa, prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, po
stępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego pn.
„Zakup usług telekomunikacyjnych polegających na
transmisji danych (dzierżawa) poprzez łącza xWDM (główne i zapasowe)”, nr referencyjny:
DPiZP.2610.24.2018
. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 9 sierpnia 2018 r., nr 2018/S 152-349012. Specyfikacja
istotnych warunków zamówienia (dalej: „siwz”) została opublikowana na stronie internetowej
również w dniu 9 sierpnia 2018 r.
W dniu 20 sierpnia 2018
r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło
odwołanie wniesione przez wykonawcę
ATM S.A., ul. Grochowska 21A, 04-186 Warszawa
(dalej: „ATM” lub „odwołujący”), w którym odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
art. 29 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 w zw.
z art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy
Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r. poz.
1579 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, poprzez zaniechanie sporządzenia opisu
przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniających wszystkie
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie ważnej oferty,
spełniającej w całości wymagania zamawiającego oraz umożliwiający dokonanie
wyceny przedmiotu oferty, co prowadzi do naruszenia uczciwej konkurencji oraz
zasady równego traktowania wykonawców;
art. 29 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 w zw.
z art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp
poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia
w sposób utrudniający uczciwą konkurencję, powodujący uprzywilejowanie jednego
z podmiotów funkcjonujących na rynku usług telekomunikacyjnych oraz prowadzący do
uniemożliwienia bądź znaczącego utrudnienia złożenia ofert w postępowaniu
pozostałym wykonawcom;
art. 29 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 2 w zw. z 29 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 7
ust. 3 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp poprzez niezasadne wskazanie w ramach
opisu przedmiotu zamówienia znaków towarowych produktów, które mają być
oferowane przez wykonawców stanowiąc przedmiot zamówienia bez wskazania
wyrazów „lub równoważny" towarzyszącemu takiemu wskazaniu;
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 w zw.
KIO 1687/18
z art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy P
zp poprzez zastosowanie opisu kryteriów ocen
(tj. termin rozpoczęcia świadczenia Usługi xWDM), który narusza uczciwą konkurencję
i zasadę równego traktowania wykonawców preferując konkretny podmiot
funkcjonujący na rynku usług telekomunikacyjnych.
W szczególności odwołujący wskazał, że zamawiający zamieścił w opisie przedmiotu
zamówienia dane kontaktowe do pracownika firmy T-Mobile w celu uzyskania informacji
dotyczących warunków (w tym wyceny) korzystania z infrastruktury w poszczególnych
lokalizacjach.
W związku z tym odwołujący stwierdził, że „Jak wynika z cytowanego zapisu,
Zamawiający nie określił w opisie przedmiotu zamówienia wszystkich niezbędnych
elementów niezbędnych do złożenia oferty, bowiem w celu uzyskania informacji dotyczących
warunków (w tym wyceny!) korzystania z infrastruktury w lokalizacji ROPD Piaseczno przy
ul. Jana Pawła II 66 oraz w lokalizacji CPD Warszawa przy ul. Poleczki 23 wykonawca
będzie musiał skontaktować się ze wskazaną osobą, która, co wymaga szczególnego
podkreślenia, nie jest przedstawicielem Zamawiającego, a osobą będącą przedstawicielem
podmiotów trzecich. Tymczasem dla oceny przedmiotowego wymagania niezwykle istotny
jest fakt, że firma T-Mobile S.A., z której przedstawicielem należy uzgadniać warunki (w tym
wycenę) korzystania z infrastruktury w lokalizacji przy ul. Jana Pawła II 66 w Piasecznie
świadczy obecnie na rzecz Zamawiającego usługi stanowiące przedmiot ogłoszonego
postępowania. Należy więc założyć, z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością, że
firma ta jest zainteresowana kontynuacją przedmiotowych usług w ramach ogłoszonego,
a zask
arżonego niniejszym odwołaniem, postępowania. W praktyce oznacza to, że
Zamawiający wymaga uzgodnienia warunków (w tym wyceny) korzystania z infrastruktury
w przedmiotowej lokalizacji z bezpośrednim konkurentem pozostałych wykonawców, który
siłą rzeczy nie będzie zainteresowany umożliwieniem innym wykonawcom złożenia ofert
konkurencyjnych. Jak wskazano na wstępie niniejszego odwołania, firma T-Mobile S.A.
posiada w lokalizacji przy ul. Jana Pawła II 66 w Piasecznie serwerownię, w której na
podstawie odrębnej umowy świadczy Zamawiającemu usługę kolokacji. Zgodnie
z wymaganiami Zamawiającego objęte usługą kolokacji serwery mają być połączone
w oparciu o łącza stanowiące przedmiot zamówienia z drugą z lokalizacji kolokacji
znajdującą się na ul. Poleczki 23 w Warszawie. Oznacza to, że inni wykonawcy nie mają
żadnych możliwości realizacji przedmiotowej usługi w Piasecznie w zakresie oferowanego
łącza telekomunikacyjnego bez udziału firmy T-Mobile S.A. Wymaganie Zamawiającego
konieczności uzgodnienia przez wykonawców z ich głównym konkurentem warunków (także
i finansowych) korzystania z infrastruktury powoduje, że znajdują się oni na z góry
przegranej pozycji, co czyni konkurencję między firmą T-Mobile S.A. a pozostałymi
wyko
nawcami całkowicie iluzoryczną. (…) Brak informacji na temat warunków korzystania
z infrastruktury oraz konieczność uzyskania tych informacji od podmiotu będącego
KIO 1687/18
bezpośrednim konkurentem uczestników postępowania bez wątpienia prowadzi do
naruszenia uczciwej konkurencji i stoi wbrew zasadzie równego traktowania wykonawców,
bowiem podmiot, który również może startować w przedmiotowym postępowaniu może bądź
nie udzielić wskazanych informacji, bądź udzielić wymaganych informacji w czasie, który nie
będzie już pozwalał na przygotowanie oferty. Nadto sam Zamawiający wskazuje, że
przedmiotem uzgodnienia z takim konkurentem mają być warunki finansowe (koszty)
korzystania z infrastruktury w lokalizacji -
koszty, których firma T-Mobile S.A. ponosić nie
musi. Tym samym postawiony w tym zakresie zarzut jest jak najbardziej uzasadniony, gdyż
nie ma najmniejszej wątpliwości, że to obowiązkiem Zamawiającego było wskazanie
wszystkich wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia oraz elementów niezbędnych do
złożenia oferty, w szczególności zaś podanie informacji mających wpływ na cenę”.
Ponadto odwołujący wskazał w odwołaniu, że zamawiający zamieścił w siwz
następując wymogi:
„W celu zapewnienia komunikacji z urządzeniami posiadanymi przez Zamawiającego
Usługodawca zobowiązany jest do dostarczenia następujących wkładek w ilościach:
a)
8 wkładek SFP+ lOGb/s do urządzeń HP Flexfabric 12910 (oryginalne moduły HP),
b)
12 wkładek SFP+ tOGb/s do urządzeń Cisco Nexus 6004 (oryginalne moduły Cisco)”.
W związku z tym odwołujący stwierdził, że
„
zapisy SIWZ świadczą o tym, iż Zamawiający
dokonał opisu przedmiotu zamówienia wbrew przepisom wynikającym z ustawy Prawo
zamówień publicznych poprzez nieuzasadnione opisanie przedmiotu przez wskazanie
znak
ów towarowych bez zachowania pozostałych wymogów wymaganych przez przepisy
prawa, wobec czego postawiony przez Odwołującego zarzut uznać należy w tym zakresie za
w pełni uzasadniony”.
Ponadto odwołujący wskazał, że zamawiający przewidział jako jedno z kryteriów
oceny ofert kryterium „termin rozpoczęcia świadczenia usługi xWDM”, w którym im krótszy
termin rozpoczęcia realizacji zamówienia zadeklaruje wykonawca w ofercie, tym więcej
otrzyma punktów. W związku z tym odwołujący stwierdził, że kryterium to „w przekonaniu
Odwołującego narusza uczciwą konkurencję i zasadę równego traktowania wykonawców
preferując wyłącznie konkretny podmiot funkcjonujący na rynku usług telekomunikacyjnych,
bowiem tylko akt
ualny dostawca usługi jest w stanie zadeklarować minimalny termin
rozpoczęcia świadczenia Usługi xWDM. Realizacja przedmiotu zamówienia przez
aktualnego dostawcę przedmiotowej usługi (firmę T-Mobile S.A.) wiąże się bowiem
z kontynuacją dotychczas świadczonych usług. Wykonawca ten nie musi zamawiać wysoce
specjalistycznego sprzętu, niezbędnego do świadczenia przedmiotowej usługi i oczekiwać na
jego dostawę, prowadzić do serwerowni jakichkolwiek okablowania czy dokonywać
jakichkolwiek uzgodnień z innymi podmiotami. Tym samym, sformułowane przez
Z
amawiającego, w wyżej wskazany sposób, kryterium oceny ofert może bezpośrednio
KIO 1687/18
prowadzić do wyboru konkretnego wykonawcy, poprzez uprzywilejowanie go w ramach
danego kryterium oceny ofert. Należy zauważyć, że firma T-Mobile S.A. jest uprzywilejowana
w co n
ajmniej dwóch kryteriach - kryterium „cena" i kryterium „termin rozpoczęcia
świadczenia Usługi xWDM". W przypadku pierwszego z nich firma ta nie musi ponosić
dodatkowych kosztów udostępnienia infrastruktury, które to koszty dotyczyć mają
z nieznanej jeszcze wysokości wszystkich pozostałych wykonawców (vide zarzuty I i II
niniejszego odwołania). W odniesieniu do drugiego kryterium, firma ta jest od razu gotowa do
świadczenia usługi objętej przedmiotem zamówienia”.
Wobec powyższego odwołujący wniósł o:
uwzględnienie odwołania;
nakazanie z
amawiającemu sformułowania opisu przedmiotu zamówienia w sposób
zgodny z prawem i nienaruszający uczciwej konkurencji poprzez dokonanie zmiany
treści siwz w zakresie precyzyjnego i jednoznacznego wskazania w opisie przedmiotu
zamówienia informacji dotyczących warunków korzystania z infrastruktury w lokalizacji
ROPD Piaseczno przy ul. Jana Pawła II 66 oraz w lokalizacji CPD Warszawa przy
ul. Poleczki 23, w szczególności w zakresie mającym wpływ na wycenę oferty;
nakazanie z
amawiającemu usunięcie wskazanych znaków towarowych oraz
sformułowanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób zgodny z przepisami prawa,
w szczególności dopuszczenie rozwiązań równoważnych podając zakres i wymagania
równoważności produktów [8 wkładek SFP+ 10 GB/s do urządzeń HP Flexfabric 12910
(oryginalne moduły HP), 12 wkładek SFP+ 10 GB/s do urządzeń Cisco Nexus 6004
(oryginalne moduły Cisco)];
nakazanie z
amawiającemu sformułowania opisu kryteriów ocen w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji I równego traktowania wykonawców
poprzez rezygnację z kryterium „termin rozpoczęcia świadczenia Usługi xWDM";
ewentualnie
w sposób polegający na zmianie tego kryterium poprzez wydłużenie
każdego z terminów wskazanych w tabeli zamieszczonej w Rozdziale XI pkt 2) o 40
dni;
zasądzenie na rzecz odwołującego kosztów postępowania.
Pismem z dnia 31 sierpnia 2018 r.
zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie,
w której w pierwszej kolejności podkreślił, że „dokonał modyfikacji treści siwz, w wyniku
których dopuszczone zostały rozwiązania równoważne oraz podano zakres i wymagania
równoważności wkładek, tym samym uwzględniając tenże zarzut Odwołania. Wobec
powyższego, mając na uwadze treść art. 186 ust. 4a PZP, Zamawiający wnosi
o pozostawienie tego zarzutu bez rozpoznania. W pozostałym zakresie Zamawiający wnosi
o oddalenie odwołania jako bezzasadnego”.
KIO 1687/18
W odniesieniu do zarzutu dotyczącego braku podania w siwz informacji o warunkach
korzystania z infrastruktury, a zamiast tego
– podanie kontaktu do pracownika firmy
T-
Mobile, zamawiający stwierdził, co następuje. „Przenosząc powyższe na okoliczności
niniejszego postępowania, Zamawiający podnosi, że Odwołujący jako podmiot profesjonalnie
działający na rynku usług telekomunikacyjnych, winien być świadomy tego, że podstawą
działalności telekomunikacyjnej jest współpraca międzyoperatorska. W zasadzie każde
postępowanie, którego przedmiotem jest świadczenie usług telekomunikacyjnych w sieci
wiąże się z dzierżawą łączy telekomunikacyjnych podmiotu trzeciego, czy uzyskaniem
dostępu do czyjegoś centrum danych. W związku z powyższym powszechną praktyką jest
dokonywanie wyceny oferty w oparciu o ceny zaproponowane przez podmioty
konkurencyjne. Stanowisko powyższe, co wymaga podkreślenia jest stanowiskiem
tożsamym ze stanowiskiem tego samego Odwołującego wskazanym w sprawie odwoławczej
o sygn. akt KIO 1678/15
, w wyniku którego to postępowania Izba wyrokiem z dnia
14 sierpnia 2015 r. oddaliła tożsamy zarzut tego samego Odwołującego sformułowany na tle
tożsamego stanu faktycznego i prawnego w tożsamym ówcześnie prowadzonym przez
zamawiającego postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie
przetargu nieograniczonego na „Zakup usług telekomunikacyjnych polegających na
transmisji danych (dzierżawa) poprzez łącza DWDM (główne i zapasowe)”, DZP-2610-
27/2015. (vide: uzasadnienie wyroku Izby z dnia 19 czerwca 2015 r., sygn. akt KIO 1227/15).
(…) Wywody Odwołującego, w których usiłuje on dowieść, iż to Zamawiający winien zastąpić
go niejako w wykonaniu wskazanych w siwz, normalnych dla danego rynku działaniach
polegających na ustaleniu z podmiotem trzecim warunków, a w szczególności kosztów, są
więc oderwane od rynkowego standardu, na który sam Odwołujący już uprzednio
w tożsamym postępowaniu o udzielenie zamówienia wskazywał. Przyjęcie stanowiska, że to
Zamawiający ma wskazywać warunki i koszty związane z wykonaniem zamówienia, a które
w istocie zależą od podmiotu trzeciego, mogłoby wręcz prowadzić do wniosku, iż to
Zamawiający
winien
negocjować
warunki
współpracy
Wykonawców
także
z podwykonawcami, prz
y których udziale będzie wykonawca wykonywał zamówienie -
wszakże te także mają wpływ na wycenę oferty. (…) Należy w tym miejscu wskazać, że
zgodnie z art. 139 ust. 1 UPT [ustawy Prawo telekomunikacyjne]
: Przedsiębiorca
telekomunikacyjny jest obowiązany umożliwić innym przedsiębiorcom telekomunikacyjnym,
podmiotom, o których mowa w art. 4, oraz jednostkom samorządu terytorialnego
wykonującym działalność, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r.
o wspieraniu rozwo
ju usług i sieci telekomunikacyjnych, dostęp do infrastruktury
telekomunikacyjnej i nieruchomości, w tym do budynku, polegający na:
współkorzystaniu z infrastruktury telekomunikacyjnej i nieruchomości, w tym
KIO 1687/18
zapewnianiu określonych elementów tej infrastruktury, kolokacji oraz umożliwianiu
zakładania, eksploatacji i konserwacji urządzeń telekomunikacyjnych, przyłączy
telekomunikacyjnych, instalacji telekomunikacyjnej budynku i innych elementów
infrastruktury telekomunikacyjnej, a także nadzoru nad nimi, jeżeli:
a)
wykonanie
tych
czynności
bez
uzyskania
dostępu
do
infrastruktury
telekomunikacyjnej i nieruchomości jest niemożliwe lub niecelowe z punktu widzenia
planowania przestrzennego, zdrowia publicznego, ochrony środowiska lub
bezpieczeństwa i porządku publicznego,
b)
przedsiębiorca telekomunikacyjny na podstawie przepisów prawa, wyroku sądu lub
decyzji miał prawo umieszczenia tej infrastruktury telekomunikacyjnej na
nieruchomości, nad nią lub pod nią;
współkorzystaniu z kabli telekomunikacyjnych w budynku aż do zlokalizowanego
w budynku lub poza nim punktu ich połączenia z publiczną siecią
telekomunikacyjną, w tym udostępnianiu całości lub części kabla, w
szczególności włókna światłowodowego, jeżeli:
a)
powielenie
infrastruktury
telekomunikacyjnej
byłoby
ekonomicznie
nieopłacalne lub technicznie niemożliwe,
b)
przedsiębiorca
telekomunikacyjny
jest
właścicielem
tej
infrastruktury
telekomunikacyjnej lub na podstawie przepisów prawa, wyroku sądu lub decyzji miał
prawo jej umieszczenia na nieruchomości, nad nią lub pod nią;
możliwości korzystania z:
a) instalacji
telekomunikacyjne
j
budynku,
jeżeli
powielenie
infrastruktury
telekomunikacyjnej byłoby ekonomicznie nieopłacalne lub technicznie niemożliwe,
b)
punktu połączenia instalacji telekomunikacyjnej budynku z publiczną siecią
te
lekomunikacyjną
jeżeli wniosek o dostęp jest składany w celu realizacji szybkiej sieci telekomunikacyjnej
w rozumieniu art. 2 ust 1 pkt 7 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i
sieci telekomunikacyjnych.
Zgodnie z art. 139 ust. 2 UPT,
warunki zapewnienia dostępu w zakresie, o którym
mowa w ust.
1, przedsiębiorcy telekomunikacyjni ustalają w umowie, która powinna być
zawarta w terminie 30 dni od dnia wystąpienia o jej zawarcie, przy czym Zamawiający
podnosi, iż brak jakiejkolwiek normy, z której wynikałby zakaz zawarcia takiej umowy
z zastrzeżeniem warunku. (…) Zamawiający zwraca uwagę na okoliczność, że uwzględnił
wyżej wymieniony trzydziestodniowy termin podejmując decyzję o wyznaczeniu w siwz
terminu składnia ofert. (…) Oczywistym przy tym jest, że powyżej wskazana regulacja UPT
odpowiada w zupełności zakresowi żądań sformułowanych przez Odwołującego wobec
Zamawiającego, co przesądza zarazem o tych żądań bezzasadności - nie jest bowiem
KIO 1687/18
wobec powyższego prawdziwa stawiana przez Odwołującego teza, iż bez przekazania przez
Zamawiającego w siwz określonych informacji, uzgodnień itd., Odwołujący nie będzie
w stanie przygotować oferty. Jest wręcz przeciwnie, Odwołujący w normalnym toku
czynności, na co zresztą sam już wcześniej wskazywał — typowym i charakterystycznym dla
prowadzonej przez niego działalności, ma możliwość pozyskania wszelkich niezbędnych mu
danych od innego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego oraz zagwarantowania sobie dostępu
do
infrastruktury innego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego. Co więcej, jak wynika
z powołanej wyżej regulacji UPT, Zamawiający, jako podmiot nie należący do żadnej z grup
po
dmiotów wskazanych w art. 139 ust. 1 UPT, w przeciwieństwie do Odwołującego, nie ma
możliwości skutecznego wystąpienia z żądaniami mogącymi doprowadzić do stanu
oczekiwanego przez Odwołującego.
Uprzedzając ewentualne zastrzeżenia Odwołującego do powyższego stanowiska
Zamawiającego, należy wskazać, że wskazywane przez Odwołującego zagrożenia, takie jak
możliwość uzyskania w nieuprawniony sposób przewagi konkurencyjnej przez T-Mobile
poprzez w szczególności narzucenie nierynkowych warunków cenowych, mogą mieć po
pierwsze miejsce jedynie na pozór, po drugie UPT przewiduje mechanizmy prowadzące do
ich
usunięcia, po trzecie wreszcie, wbrew tezom stawianym przez Odwołującego, nie
powinny mieć wpływu na kalkulację ceny oferty oraz wynik Postępowania.
Po pierwsze bowiem należy wskazać, iż zgodnie z UPT w razie sporu pomiędzy
przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi w tym zakresie, jest on rozstrzygany przez Prezesa
UKE w drodze decyzji. Po drugie pozorność wskazanego wyżej problemu polega na tym, iż
profesjonalistom na rynku usług telekomunikacyjnych doskonale znana jest praktyka
Prezesa UKE w tym zakresie polegająca na opieraniu się na opublikowanych przez niego
ogólnych zasadach wyznaczania opłat za dostęp do nieruchomości (w tym do budynków)
oraz do infrastruktury technicznej, dzięki czemu zakres usług i koncepcja rozliczeń są
zbliżone dla wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Po trzecie zatem
Wykonawcy, a w szczególności Odwołujący, doskonale znając metodykę wyceny i znając
wymagania techniczne co do zamawianej usługi, mając zagwarantowaną możliwość
dokonania wizji
lokalnej, z całą pewnością są w stanie ze znikomym marginesem błędu
oszacować nawet samodzielnie, nawet w przypadku całkowitego braku współpracy w tym
zakresie ze strony T-
Mobile, wszystkie elementy mające wpływ na cenę oferty. W przypadku
zaś zaoferowania przez T-Mobile warunków nierynkowych, w krótkim czasie możliwe jest
doprowadzenie przez Wykonawców do wydania decyzji przez Prezesa UKE wymuszającej
na T-
Mobile postępowanie zgodne z UPT. Co szczególnie istotne - możliwości takich nie
posiada Zamawiający - z uwagi zarówno na brak tożsamych możliwości prawnych na
gruncie UPT, jak również ze względu na brak wiedzy o charakterze technicznym w zakresie
odpowiadającym profilowi działalności przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a niezbędnym
KIO 1687/18
do dokonania rzeteln
ej oceny i sformułowania warunków technicznych przyłączenia i innych
niezbędnych wymogów niezbędnych dla możliwości uzyskania od T-Mobile rzetelnie
skalkulowanej oferty w rzeczonym zakresie.
”
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego kryterium oceny ofert, zamawiający stwierdził,
co następuje.
„
Lektura uzasadnienia zarzutu 4 Odwołania prowadzić zaś musi do wniosku, iż
w zakresie jego warstwy faktycznej jest on po pierwsze niezwykle lakoniczny, po drugie zaś
sprowadza się do oświadczenia Odwołującego co do rzekomych trudności w wykonaniu
świadczeń rzekomo występujących w zdecydowanie większej skali w przypadku
wykonawców innych niż dotychczasowy. W szczególności Odwołujący w ogóle nie
podejmuje nawet próby wskazania, nie wspominając nawet o dowiedzeniu tych okoliczności,
jaki właściwie jest wymiar czasowy wymienionych przez niego czynności. Treść Odwołania
nie daje jakichkolwiek wskazówek co do tego, na czym opiera się Odwołujący formułując
poszczególne tezy o rzekomej długotrwałości dokonywania „zamówień wysoce
specjalistycznego sprzętu”, czy też „prowadzenia do serwerowni jakiegokolwiek
okablowania”, bądź dokonywania „uzgodnień z innymi podmiotami”. (…) Przedmiotowe
kryterium oceny ofert nie jest bowiem
podyktowane chęcią preferowania określonego
wykonawcy, lecz wynika z uzasadnionych potrzeb Zamawiającego, służy jak najlepszemu
zabezpieczeniu jego uzasadnionych, żywotnych potrzeb. Kryterium to zostało
skonstruo
wane w ten sposób, że premiowani są ci wykonawcy, którzy ową żywotną potrzebę
zabezpieczają w jak największym stopniu.
Zarazem Zamawiający zdając sobie sprawę z tego, iż „przerysowanie” owego
kryterium mogłoby doprowadzić do pewnego uprzywilejowania dotychczasowego
wykonawcy, dokonał samoograniczenia w tym zakresie, dyktowanego troską o zachowanie
konkurencyjności Postępowania. Mianowicie nie przyjęto rozwiązania, zgodnie z którym
dodatkowo punktowano by każdy dzień skrócenia terminu, co jest rozwiązaniem często
spotykanym w postępowaniach o udzielenie zamówienia, lecz przyjął rozwiązanie, w którym
skrócenie tego terminu do 40 i mniej dni gratyfikowane jest w tym samym stopniu. W ocenie
Zamawiającego termin taki jest bowiem terminem w którym każdy z wykonawców, nie tylko
dotychczasowy, jest w stanie
wykonać wszystkie świadczenia wymagane przed
uruchomieniem świadczenia samej usługi xWDM.
Co wymaga podkreślenia - także i tu - ponownie już, nie tylko w zakresie terminu
otwarcia
ofert, uwzględniono z pewnym naddatkiem w szczególności 30 dniowy termin do
zawarcia umowy, o którym mowa w art. 139 UPT. Zamawiający wykazał zatem tu podwójną
wręcz troskę o zachowanie konkurencyjności postępowania. Nawet bowiem w przypadku,
gdyby wykonawca zwlekał z zawarciem odpowiedniego porozumienia z właścicielem
infrastrukt
ury do czasu udzielenia mu zamówienia, to i po tym terminie możliwe byłoby
skorzystanie przez niego z instytucji opisanej w UPT.
(…) Premiowanie w kryterium
KIO 1687/18
skrócenia terminu rozpoczęcia świadczenia Usługi DWDM znajduje zatem uzasadnienie
zobiektywizowaną potrzebą Zamawiającego polegającą na zmaksymalizowaniu pewności
utrzymania nieprzerwanej transmisji danych niezbędnej dla ciągłego wykonywania opisanych
wyżej zadań Zamawiającego.”
W trakcie rozprawy strony podtrzymały swoje stanowiska.
Krajowa Izba Odwo
ławcza ustaliła, co następuje:
Przedmiotem
zamówienia jest usługa xWDM, która polegać będzie na:
uruchomieniu i świadczeniu transmisji danych w technologii xWDM albo technologii
CWDM, realizowanych w pomieszczeniach Zamawiającego w Lokalizacjach za pomocą
łącza podstawowego (usługa podstawowa) i łącza zapasowego (usługa protekcji),
z których każde będzie przenosić jednocześnie w chwili uruchomienia usługi:
a)
10 kanałów FC o przepływności każdego z nich 4 Gbit/s:
b)
5 kanałów GbEthernet o przepływności każdego z nich 10 Gbit/s;
2) realizacji z
leceń polegających na zmianie parametrów (przepływności) usługi
podstawowej i usługi protekcji, poprzez zamówienie zestawienia dodatkowych kanałów
transmisji danych lub wypowiedzenie (rezygnację) poszczególnych kanałów transmisji
danych przez z
amawiającego;
świadczeniu usług dodatkowych, na które składają się: eksploatacja techniczna,
administracja i zarządzanie usługą xWDM, konfiguracja łączy i urządzeń, pomiary
parametrów łączy, zapewnienie bezpieczeństwa systemu teletransmisji, udostępnienie
sy
stemu monitorowania, użyczenie urządzeń wraz z usługami serwisowymi tych
urządzeń. W ramach realizacji umowy, celem świadczenia usługi xWDM, usługodawca
dostarczy do lokalizacji i użyczy usługobiorcy urządzenia wyposażone w moduły i wkładki
światłowodowe, niezbędne do świadczenia usługi opisanej w tabelach nr 1 i 2.
W przypadku konieczności wykonania prac elektrycznych przeprowadzi je
w pomieszczeniach zamaw
iającego usługodawca po wcześniejszym uzgodnieniu z
z
amawiającym. W celu zapewnienia komunikacji z urządzeniami posiadanymi przez
zamawiającego usługodawca zobowiązany jest do dostarczenia następujących wkładek
w ilościach:
a)
8 wkładek SFP+ lOGb/s do urządzeń HP Flexfabric 12910 (oryginalne moduły HP),
b)
12 wkładek SFP+ tOGb/s do urządzeń Cisco Nexus 6004 (oryginalne moduły Cisco).
W rozdziale 1
pkt 1.5. ppkt 2 siwz zamawiający wskazał, że w celu uzyskania Informacji
dotyczących warunków (w tym wyceny) korzystania z infrastruktury w poszczególnych
KIO 1687/18
lokalizacjach należy skontaktować się :
W lokalizacji ROPD Piaseczno ul. Jana Pawła II 66 z:
a. K. T.: tel.
(…), mail: (…),
W lokalizacji CPD Warszawa ul. Poleczki 23 z:
a. R. K. - Senior IBX Operations Manager, tel:
(…), mail: (...)
b. E. W. - Senior Account Executive, tel:
(…), mail: (…)
c.
Ł. B. - Sales Engineer, tel: (…), mail: (…).
W rozdziale XI siwz zamawiający przewidział kryteria oceny ofert:
- cena
– 60%,
termin rozpoczęcia świadczenia usługi xWDM – 12%,
termin zmiany parametrów usługi xWDM - 12%,
- zastosowanie technologii DWDM
– 16%.
W ramach kryterium „termin rozpoczęcia świadczenia usługi xWDM” zamawiający wskazał
następujący sposób przyznawania punktów:
a) Maksymalny
termin rozpoczęcia świadczenia usługi xWDM wynosi 90 dni liczony od dnia
podpisania Umowy.
b)
Jeżeli wykonawca zaoferuje termin rozpoczęcia świadczenia usługi xWDM dłuższy niż 90
dni wówczas jego oferta zostanie odrzucona jako niezgodna z treścią siwz.
c)
Jeżeli wykonawca zaoferuje termin rozpoczęcia świadczenia usługi xWDM krótszy niż 40
dni wówczas zamawiający wpisze ten termin do postanowień umowy.
d)
Jeżeli wykonawca nie wskaże w formularzu ofertowym terminu rozpoczęcia świadczenia
usługi xWDM, wówczas zamawiający uzna, że wykonawca zaoferował maksymalny
termin r
ozpoczęcia świadczenia usługi xWDM równy 90 dniom i ofercie tego wykonawcy
zostanie przyznane 0 pkt w tym kryterium oceny ofert.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy,
zważyła, co następuje.
lp
termin rozpoczęcia świadczenia Usługi xWDM
- tj. termin, o którym mowa w § 3 ust. 1 wzoru Umowy stanowiącego
załącznik nr 6 do SIWZ
Liczba
punktów
90 dni
o pkt
od 81 do 89 dni
2 pkt
od 71 do 80 dni
4 pkt
od 61 do 70 dni
6 pkt
od 51 do 60 dni
8 pkt
ó
od 41 do 50 dni
10 pkt
40 dni T mniej
12 pkt
KIO 1687/18
W
pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek
ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust. 2 ustawy
Pzp. Ponadto Izba ustaliła wystąpienie przesłanek z art. 179 ust. 1 Pzp, tj. istnienie po
stronie odwołującego interesu w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość poniesienia przez
niego szkody z uwagi na kwestionowaną czynność zamawiającego.
Z uwagi na fakt, że zamawiający uwzględnił zarzut odnoszący się do podania znaków
tow
arowych dotyczących wkładek oraz braku dopuszczenia w tym zakresie równoważności,
jak też dokonał stosownej modyfikacji siwz dopuszczającej możliwość złożenia produktów
równoważnych, postępowanie odwoławcze w tym zakresie podlegało umorzeniu, zaś
uwzględniony zarzut nie podlega rozpoznaniu. Zgodnie z art. 186 ust. 4a ustawy Pzp
w
przypadku uwzględnienia przez zamawiającego zarzutów w części, gdy po jego stronie do
postępowania odwoławczego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca, a odwołujący nie
wycofał pozostałych zarzutów, Izba rozpoznaje odwołanie w zakresie pozostałych zarzutów.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego podania przez zamawiającego kontaktu do
pracownika firmy T-
Mobile zamiast opisania warunków korzystania z infrastruktury,
w pierwszej kolejności należy podnieść, że zgodnie z art. 192 ust. 7 ustawy Pzp Izba nie
może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu, natomiast art. 180 ust. 3
ustawy
Pzp stanowi, że odwołanie powinno wskazywać czynność lub zaniechanie
zamawiającego, którym zarzuca się niezgodność z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe
przedstawienie zarzutów, określać żądanie oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne
uzasadniające wniesienie odwołania. Z przepisów tych wynika zatem, że samo wskazanie
czynności zamawiającego oraz naruszonych przez niego przepisów ustawy nie tworzy
zarzutu. Zarzut jest substratem okoliczności faktycznych i prawnych, które powinny być
wskazane w odwołaniu i to właśnie one zakreślają granice rozpoznania odwołania.
W przedmiotowej sprawie odwołujący na rozprawie podniósł okoliczności dotyczące próby
uzgodnienia z firmą T-Mobile warunków korzystania z infrastruktury oraz złożonego do
Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: „Prezes UKE”) wniosku o wydanie
stosownej decyzji w tym zakresie, natomiast okoliczności te nie były zawarte w treści
odwołania. W związku z tym nie mogą one być brane pod uwagę w trakcie rozpoznania
odwołania przez Izbę, gdyż byłoby to niezgodne z art. 192 ust. 7 w zw. z art.
180 ust. 3
ustawy Pzp. Ponadto w razie
uwzględnienia okoliczności nie podniesionych w odwołaniu
doszłoby do zachwiania zasady równości stron cechującej kontradyktoryjne postępowanie
odwoławcze, gdyż zamawiający o tym, jakie konkretnie zarzuty kierowane są pod jego
adresem, dowiadywałby się dopiero na rozprawie, co uniemożliwiłoby mu przygotowanie
argumentacji
i zgromadzenie ewentualnych dowodów przemawiających na jego korzyść.
KIO 1687/18
Dlatego też Izba, rozpoznając odwołanie, pominęła podniesione przez odwołującego na
rozprawie argumenty
dotyczące próby uzgodnienia z firmą T-Mobile warunków korzystania
z infrastruktury oraz złożonego do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej wniosku
o wydanie stosownej decyzji,
które nie były zawarte w treści odwołania.
Odnosząc się w pozostałym zakresie do zarzutu dotyczącego podania przez
zamawiającego kontaktu do pracownika firmy T-Mobile zamiast opisania warunków
korzystania z infrastruktury,
należy stwierdzić, co następuje. Zgodnie z art. 29 ust. 1 i 2
ustawy Pzp p
rzedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za
pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty, a ponadto przedmiotu
zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.
Zakaz utrudniania uczciwej konkurencji oznacza, że postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego powinno być prowadzone w taki sposób, aby nie doszło bez uzasadnionej
przyczyny do wyłączenia możliwości udziału wykonawcy zdolnego do wykonania
zamówienia lub też aby nie doszło do znacznego utrudnienia mu wzięcia udziału w tym
postępowaniu, stwarzając korzystniejszą sytuację pozostałym wykonawcom.
Zgodnie z art. 139 ust. 1
ustawy Prawo telekomunikacyjne (t.j. z dnia 15 września
2017 r., Dz.U. z 2017 r. poz. 1907 ze zm.) p
rzedsiębiorca telekomunikacyjny jest obowiązany
umożliwić innym przedsiębiorcom telekomunikacyjnym, podmiotom, o których mowa w art. 4,
oraz jednostkom samorządu terytorialnego wykonującym działalność, o której mowa w art. 3
ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych,
dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej i nieruchomości, w tym do budynku, polegający
na:
1) współkorzystaniu z infrastruktury telekomunikacyjnej i nieruchomości, w tym zapewnianiu
określonych elementów tej infrastruktury, kolokacji oraz umożliwianiu zakładania,
eksploatacji i konserwacji urządzeń telekomunikacyjnych, przyłączy telekomunikacyjnych,
instalacji telekomunikacyjnej budynku i innych elementów infrastruktury telekomunikacyjnej,
a także nadzoru nad nimi, jeżeli:
a)
wykonanie
tych
czynności
bez
uzyskania
dostępu
do
infrastruktury
telekomunikac
yjnej i nieruchomości jest niemożliwe lub niecelowe z punktu widzenia
planowania przestrzennego, zdrowia publicznego, ochrony środowiska lub
bezpieczeństwa i porządku publicznego,
b)
przedsiębiorca telekomunikacyjny na podstawie przepisów prawa, wyroku sądu lub
decyzji miał prawo umieszczenia tej infrastruktury telekomunikacyjnej na
nieruchomości, nad nią lub pod nią;
KIO 1687/18
2) współkorzystaniu z kabli telekomunikacyjnych w budynku aż do zlokalizowanego w
budynku lub poza nim punktu ich połączenia z publiczną siecią telekomunikacyjną, w tym
udostępnianiu całości lub części kabla, w szczególności włókna światłowodowego, jeżeli:
a)
powielenie infrastruktury telekomunikacyjnej byłoby ekonomicznie nieopłacalne lub
technicznie niemożliwe,
b)
przedsiębiorca
telekomunikacyjny
jest
właścicielem
tej
infrastruktury
telekomunikacyjnej lub na podstawie przepisów prawa, wyroku sądu lub decyzji miał
prawo jej umieszczenia na nieruchomości, nad nią lub pod nią;
3) możliwości korzystania z:
a)
instalacji
telekomunikacyjnej
budynku,
jeżeli
powielenie
infrastruktury
telekomunikacyjnej byłoby ekonomicznie nieopłacalne lub technicznie niemożliwe,
b)
punktu połączenia instalacji telekomunikacyjnej budynku z publiczną siecią
telekomunikacyjną
jeżeli wniosek o dostęp jest składany w celu realizacji szybkiej sieci telekomunikacyjnej w
rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci
telekomunikacyjnych.
Zgodnie z art. 139 ust. 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne warunki zapewnienia
dostępu, w zakresie o którym mowa w ust. 1, przedsiębiorcy telekomunikacyjni ustalają
w umowie, która powinna być zawarta w terminie 30 dni od dnia wystąpienia o jej zawarcie.
Zgodnie z art. 139 ust. 4 ustawy Prawo telekomunikacyjne d
o zapewnienia dostępu,
o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 27-30, art. 31 ust. 1 oraz
art. 33, z tym że:
każda ze stron może zwrócić się do Prezesa UKE z wnioskiem o wydanie decyzji, jeżeli
nie zawarto umowy o dostępie w terminie, o którym mowa w ust. 2;
Prezes UKE podejmuje decyzję o dostępie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 60 dni od
dnia złożenia wniosku o jej wydanie, biorąc pod uwagę niedyskryminacyjne i
proporcjonalne kryteria;
Prezes UKE w decyzji określa szczegółowe warunki rozliczeń z tytułu zapewnienia tego
dostępu, uwzględniające stopień występującego w danym przypadku ryzyka.
Z powołanych przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne wynika, że operator
infrastruktury telekomunikacyjnej ma obowiązek uzgodnić w ciągu 30 dni z innym
przeds
iębiorcą telekomunikacyjnym warunki korzystania z tej infrastruktury. W razie
nieosiągnięcia porozumienia w ww. terminie, przedsiębiorca telekomunikacyjny może
wystąpić do Prezesa UKE z wnioskiem o wydanie stosownej decyzji o dostępie do
infrastruktury i warunkach
rozliczeń z tytułu zapewnienia tego dostępu. Tym samym z ww.
obowiązujących przepisów wynika, że to po stronie wykonawcy leży uprawnienie i obowiązek
uzgodnienia z operatorem warunków korzystania z infrastruktury i ewentualnego
KIO 1687/18
dochodzenia swoich
interesów przed Prezesem UKE.
Zastosowanie przez zamawiającego powszechnie obowiązujących przepisów ustawy
Prawo telekomunikacyjne nie może być utożsamiane z naruszeniem przez niego art. 29 ust.
1 i 2 ustawy Pzp.
W szczególności bowiem należy zauważyć, że w myśl ww. przepisów
ustawy Prawo telekomunikacyjne to nie zamawiający jest podmiotem uprawnionym do
podjęcia uzgodnień w zakresie warunków korzystania z infrastruktury z operatorem, ale
podmiotem takim jest inny przedsiębiorca telekomunikacyjny. Odwołujący, niezależnie od
obowiązku znajomości obowiązującego prawa, jest również świadomy tego faktu, o czym
świadczy jego pytanie z dnia 29 kwietnia 2015 r. zadane zamawiającemu w poprzednim
postępowaniu na taką samą usługę, w którym to pytaniu odwołujący dopuścił, aby warunki
korzystania z infrastruktury zostały przez zamawiającego opisane poprzez podanie kontaktu
do operatora.
Tym samym, w poprzednim postępowaniu dotyczącym tożsamego przedmiotu
zamówienia, odwołujący aprobował taki jego opis. Ponadto w niniejszym postępowaniu
odwoławczym odwołujący wprawdzie oświadczył na rozprawie, że znany mu jest podmiot
pub
liczny, który w umowie z operatorem przewidział rozwiązanie, w myśl którego będzie
samodzielnie ustalał warunki dostępu do infrastruktury dla innych wykonawców, niemniej
jednak oświadczenie to nie zostało w żaden sposób udowodnione i nie może w związku
z tym stać się podstawą uznania, że zamawiający mógł odstąpić od zastosowania przepisów
ustawy Prawo telekomunikacyjne.
Z
amawiający również wyznaczając termin składania ofert,
uwzględnił termin 30 dni przewidziany w ustawie Prawo telekomunikacyjne na zawarcie
umowy w sprawie warunków zapewnienia dostępu. Reasumując, zamawiający opisując
przedmiot zamówienia zastosował powszechnie obowiązujące przepisy ustawy Prawo
telekomunikacyjne.
Tym samym zamawiający uczynił zadość normom zawartym w art. 29
ust. 1 i 2, art. 36 ust. 1 pkt 3 i art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, przekazując w siwz kontakt do
operatora T-
Mobile w celu ustalenia przez wykonawców warunków dostępu do infrastruktury
telekomunikacyjnej.
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego kryterium oceny ofert, w pierwszej kolejności
należy wskazać, że zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający wybiera ofertę
najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp zamawiający przygotowuje
i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie
uczciwej konkuren
cji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami
proporcjonalności i przejrzystości, zaś zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy
wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Podstawowe zasady zawarte w art. 7 ust. 1 i 3
ustawy Pzp odnoszą się m.in. do opisu kryteriów oceny ofert i wynika z nich, że kryteria te
KIO 1687/18
mają być opisane w sposób przejrzysty i nie powodujący uprzywilejowania żadnego z
wykonawców. W szczególności pozacenowe kryteria oceny ofert nie mogą prowadzić do
sytuacji, w której wyłączona byłaby konkurencja między wykonawcami z powodu możliwości
zdobycia
punktów w ramach tych kryteriów wyłącznie przez jednego wykonawcę. Taka
sytuacja stałaby w sprzeczności z zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców i wypaczałaby sens ubiegania się wykonawców o zamówienie publiczne.
W przedmiotowej sprawie należy zauważyć, że kwestionowane kryterium „termin
rozpoczęcia realizacji usługi xWDM” jest jednym z czterech kryteriów oceny ofert i ma wagę
12%, a zatem nie jest kryterium przesądzającym o wyborze oferty. Maksymalna ilość
punktów w tym kryterium jest przyznawana za deklarację rozpoczęcia realizacji usługi
w terminie 40 dni lub krótszym. Kryterium nie zostało jednak opisane zero-jedynkowo,
tj.
punkty są przyznawane nie tylko za zadeklarowanie terminu 40 dni lub krótszego, ale są
też przyznawane za pośrednie terminy rozpoczęcia realizacji usługi. Innymi słowy: za
zadeklarowanie terminu rozpoczęcia dłuższego niż 40 dni wykonawca nie dostaje
automatycznie
0 pkt, ale w zależności od konkretnego zaoferowanego terminu (krótszego niż
90 dni) otrzymuje od dwóch do dziesięciu punktów. Tym samym wykonawca, który nie jest
w stanie zaoferować terminu 40-dniowego lub krótszego, również może otrzymać punkty
w
tym kryterium i konkurować na tym polu z innymi wykonawcami. Kryterium zostało więc
opisane w sposób uwzględniający zarówno 30-dniowy termin na uzgodnienie z operatorem
warunków korzystania z infrastruktury telekomunikacyjnej, jak też uwzględniający potrzeby
wykonawców, którzy nie są w stanie rozpocząć realizacji usługi natychmiast.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że zamawiający nie ograniczył wykonania
zamówienia tylko do technologii DWDM, ale dopuścił także jego wykonanie w technologii
CWDM. Oznacza to, że wykonawca ma wybór i nie musi oferować wykonania zamówienia
w technologii DWDM, która – zgodnie z argumentacją odwołującego – wymaga uprzedniej
czasochłonnej dostawy specjalistycznego sprzętu. Ponadto zgodnie z przedstawionymi
przez odwołującego ofertami potencjalnych kontrahentów, minimalny termin oczekiwania na
dostawę ww. sprzętu wynosi 8 tygodni, co pozwala wykonawcy na zadeklarowanie
wykonania usługi w terminie pozwalającym na otrzymanie w kwestionowanym kryterium
6-ciu lub 8-
miu punktów. Tym samym, niezależnie od zaoferowanej technologii wykonania
zamówienia, odwołujący nie został pozbawiony możliwości otrzymania punktów
w przedmiotowym kryterium.
Należy ponadto stwierdzić, że brak możliwości uzyskania przez danego wykonawcę
maksymalnej ilości punktów w każdym z kryteriów oceny ofert w danym postępowaniu, nie
oznacza, że kryteria te zostały opisane wadliwie. Istota opisywania oprócz kryterium ceny
kryteri
ów pozacenowych polega na tym, że wykonawcy konkurują ze sobą w różnych
obszarach i mogą uzyskiwać różne ilości punktów w każdym z kryteriów. Odwołujący nie
KIO 1687/18
został pozbawiony w przedmiotowym postępowaniu możliwości uzyskania punktów
w kwestionowanym kryterium, jak też wykonawca T-Mobile nie jest jedynym mogącym
uzyskać punkty w tym kryterium. Dlatego też nie można stwierdzić, aby opis tego kryterium
naruszał uczciwą konkurencję i równe traktowanie wykonawców albo uniemożliwiał wybór
oferty zgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Izba stwierdziła, że zamawiający nie naruszył
art. 29 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 2 w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 w zw.
z art. 36 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp
, jak też nie naruszył art. 91 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 2
w zw. z art. 7 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 13 ustawy Pzp. Wobec
powyższego Izba postanowiła jak w sentencji wyroku, orzekając na podstawie przepisów art.
190 ust. 7 i art. 191 ust. 2 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku, na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o
§ 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tj. Dz. U.
z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący …………………….