Sygn. akt: KIO 1922/18,
Sygn. akt: KIO 1928/18
WYROK
z dnia 1
1 października 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Dagmara Gałczewska-Romek
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 p
aździernika 2018 r. odwołań wniesionych do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej:
A. w dniu 24
września 2018 r. przez Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła II 39A,
864 Kraków (KIO 1922/18),
B. w dniu 24
września 2018 r. przez ASSECO Poland S. A., ul. Olchowa 14, 35-322
Rzeszów, (KIO 1928/18),
w postępowaniu prowadzonym przez Powiatowe Centrum Zdrowia Sp. z o.o., ul. Armii
Krajowej 105/106, 82-200 Malbork,
przy udziale:
A. ASSECO Poland S. A., ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów, zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 1922/18 po stronie
zamawiającego,
B. Comarch Healthcare S.A., Al.
Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków, zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 1928/18 po
stronie zamawiającego.
orzeka:
1A. oddala odwołanie wniesione przez Comarch Healthcare S.A. (sygn. akt KIO
1B. uwzględnia odwołanie wniesione przez Asseco Poland S.A. (sygn. akt KIO 1928/18)
i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności badania i oceny ofert, nakazuje
dokonanie ponownego badania i oceny ofert i odrzucenie oferty wykonawcy Comarch
Healthcare S.A.
w Pakiecie nr 2 jako niezgodnej z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.
kosztami postępowania obciąża Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła II 39A, 31-
864 Kraków i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 30 000 zł 00 gr (słownie:
trzydzieści tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołujących się wykonawców
ASSECO Poland S. A., ul. Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów oraz Comarch Healthcare
S.A., Al.
Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków tytułem wpisów od odwołań.
zasądza od Comarch Healthcare S.A., Al. Jana Pawła II 39A, 31-864 Kraków,
zgłaszającego sprzeciw wobec uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów
odwołania w sprawie o Sygn. akt KIO 1928/18 na rzecz ASSECO Poland S. A., ul.
Olchowa 14, 35-
322 Rzeszów kwotę 18 600 zł 00gr (osiemnaście tysięcy sześćset
złotych zero groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika, zgodnie ze złożoną do
akt sprawy fakturą.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ……………..………..
Sygn. akt: KIO 1922/18,
Sygn. akt: KIO 1928/18
Uzasadnienie
Zamawiający - Powiatowe Centrum Zdrowia sp. z o.o. - prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia, którego przedmiotem jest
dostawa i wdrożenie Szpitalnego Systemu Informatycznego i świadczenie usług
gwarancyjnych dla wdrożonego systemu SSI w Powiatowym Centrum Zdrowia Sp. z o.o.
w lokalizacjach ul. Armii Krajowej 105/106 Malbork
ul. Dworcowa 12 Nowy Dwór Gdański
oraz dostawa, wdrożenie systemu do obsługi pacjenta oraz przeszkolenie pracowników
w Centrum Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Malborku. Postępowanie prowadzone jest na
podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017
r. poz. 1579 ze zm.) -
zwanej dalej „Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 20 kwietnia 2018r. pod poz. 2018/S 077-
W dniu 24 września 2018r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, wpłynęły
odwołania wykonawców: Comarch Healthcare S.A. (sygn. akt KIO1922/18) oraz Asseco
Poland S.A. (sygn. akt KIO 1928/18).
Sygn. akt KIO1922/18
Odwołujący - Comarch Healthcare S.A. - wniósł odwołanie od: czynności wyboru oferty
Asseco S.A. jako najkorzystn
iejszej, zaniechania wyboru oferty Odwołującego, zaniechania
odrzucenia oferty Asseco Poland S.A. oraz czynności badania i oceny ofert. Z ostrożności
wskazał na zarzut zaniechania wezwania Asseco Poland S.A. do wyjaśnienia rażąco niskiej
ceny i złożenia dowodów dotyczących wyliczenia rażąco niskiej ceny wskutek błędnego
uznania, że oferta Asseco Poland S.A.:
nie zawiera rażąco niskiej ceny, a w konsekwencji Zamawiający nie jest zobligowany
do wezwania Asseco Poland S.A. do wyjaśnień i złożenia dowodów dotyczących
wyliczenia ceny, przez co Zamawiający naruszył dyspozycję art. 89 ust. 1 pkt 4 PZP
w związku z art. 90 ust. 1, 2 lub 3 PZP oraz art. 7 ust, 1 i 3 PZP,
nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkure
ncji, przez co Zamawiający naruszył dyspozycję art, 89 ust. 1 pkt
3 ustawy PZP, art. 7 ust. 1 i 3 PZP w szczególności związku z art. 3 ust. 1 w związku
z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji,
3. nie zawie
ra błędów w obliczeniu ceny lub kosztu, przez co Zamawiający naruszył
dyspozycję art. 89 ust, 1 pkt 6 PZP, art. 7 ust. 1 i 3 PZP,
nie jest nieważna na podstawie przepisów odrębnych, przez co Zamawiający
naruszył dyspozycję art. 89 ust. 1 pkt 8 PZP w związku z art, 5 ust. 5 ustawy z dnia
11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w związku z art. 58 § 1 i 3.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty Asseco Poland S.A. jako oferty
najkorzystniejszej,
odrzucenie oferty Asseco Poland S.A. i wybór oferty Odwołującego jako oferty
najkorzystniejszej,
lub z ostrożności
wezwania Asseco Poland S.A. do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny i złożenia
dowodów dotyczących wyliczenia rażąco niskiej ceny.
W ocenie Odwołującego porównanie cen jednostkowych w Pakiecie nr 2 dla zadania A
dostawa licencji
– Powiatowe Centrum Zdrowia, wskazuje, iż konstruując ofertę Asseco
Poland S.A. dokonało manipulacji cenami niezgodnie z przepisami prawa oraz dobrymi
obycza
jami w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej. Odwołujący wskazał, zestawiając
ceny jednostkowe netto, że w przypadku stawki 23% oferta Asseco Poland jest o prawie
47% tańsza od oferty Odwołującego (oferta Odwołującego – 150 000, oferta Asseco –
580zł), zaś w przypadku stawki 8% - oferta Asseco Poland S.A. jest o ponad 76%
droższa od oferty Odwołującego. Odwołujący zestawił ceny jednostkowe brutto w Pakiecie nr
1 lit. A, c, D, E, F i wskazał, że każdorazowa różnica przekracza 25%, a w czterech
przypadkac
h jest to ponad 30%, zaś najwyższa różnica wynosi aż 75%. Odwołujący
podkreślił, że Asseco Poland S.A. konstruując swoją ofertę sztucznie zawyżył cenę
jednostkową, dla której stawka podatku od towarów i usług wynosi 8%, zaś jednocześnie w
przypadku innych
cen jednostkowych zastosował rażąco niską cenę i zaniżył ceny
jednostkowe, dla których stawka podatku od towarów i usług wynosi 23%.
Całkowita wartość podatku Vat wynosi w przypadku Odwołującego - 234 727,36zł, zaś w
przypadku Asseco Poland S.A.
– 192 630,40zł. Wskazane przez Odwołującego ceny wydają
się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia, a Zamawiający winien był wezwać
Asseco Poland S.A. do złożenia wyjaśnień, czego zaniechał.
Odwołujący podniósł, że Asseco Poland S.A. dopuściło się czynu nieuczciwej konkurencji
przez praktykę manipulowania cenami jednostkowymi oferty oraz zróżnicowanymi stawkami
podatku od towarów i usług (8% i 23%), stosowanie cen dumpingowych oraz działanie
sprzeczne z dobrymi obyczajami i przepisami prawa. Takie przesun
ięcie kwot, zdaniem
Odwołującego, będzie miało konsekwencje w zakresie wysokości kwot, jakie Asseco Poland
S.A. otrzyma w wynikających z harmonogramu termonach wypłaty wynagrodzenia (z §9 ust.
4 umowy wynika, że wynagrodzenie jest płatne etapami). Manipulacja cenami jednostkowymi
sprawi, że Asseco Poland S.A. wcześniej otrzyma wynagrodzenie (nieproporcjonalnie do
rzeczywiście wykonanych świadczeń) wynagrodzenie. Działanie to jest sprzeczne z dobrymi
obyczajami oraz podyktowane chęcią wcześniejszego pozyskania wynagrodzenia za prace
realizowane w terminie późniejszym. Zamawiający, akceptując taką manipulację cenami,
naraża się na to, że w przypadku sporu sądowego, jeśli miałoby dojść do miarkowania kary
umownej z tytułu nienależycie wykonanego zobowiązania w ten sposób, że odnoszono by
się do nierzetelnych cen jednostkowych - kwota odszkodowania uzyskana w ten sposób
będzie całkowicie oderwana od prawidłowo ustalonej (rynkowej) wartości wykonanych
dostaw czy usług. Manipulacją ceną jest realizowana kosztem Skarbu Państwa, gdyż
Zamawiający nie jest uprawniony do odliczenia podatku od towarów i usług. Oferowana
przez Odwołującego cena netto 1 314 467,00 zł jest o 41 013,00 zł niższa od ceny netto,
zaoferowanej przez Asseco Poland S.A., a to 1 355 480,00 zł. Różnica w kwocie podatku od
towarów i usług wynosi 42 096,96 zł i o tyle bezzasadnie uszczuplany jest przychód Skarbu
Państwa. Sztuczne ukształtowanie cen utrudnia innym przedsiębiorcom dostęp do rynku, w
szczególności przez sprzedaż towarów i usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub
świadczenia.
Odwołujący wskazał także, iż kwota z lit. E „Szkolenia- Powiatowe Centrum Zdrowia” –
objęta 23% stawką Vat – pokrywa w całości cenę za wykonywanie usług serwisowych i
gwarancyjnych przez okres 60m-
cy (przy założeniu kwoty 5000 zł brutto/m-c. Pozostała
część kwoty wynagrodzenia z wdrożenia oprogramowania w Powiatowym centrum Zdrowia
wynosiłaby zaledwie 126 441 zł, co nie wystarcza na pokrycie kosztów wdrożenia.
Zdaniem Odwołującego, działanie Asseco stanowi nadużycie prawa, o którym mowa w art. 5
ust. 5
ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a zatem jest to
intencjonalne działanie sprzeczne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Przez
nadużycie prawa rozumie się dokonanie czynności tj. odpłatną dostawę towarów i odpłatne
świadczenie usług na terytorium kraju, w ramach transakcji, która pomimo spełnienia
warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miała zasadniczo na celu
osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu
służą te przepisy. Ustawa przewiduje też konsekwencję takiego działania - czynności takie
wywołują jedynie takie skutki podatkowe, jakie miałyby miejsce w przypadku odtworzenia
sytuacji, która istniałaby w braku czynności stanowiących nadużycie prawa.
Sygn. akt KIO1928/18
Odwołujący - Asseco Poland S.A. - wniósł odwołanie na zaniechania odrzucenia
oferty Comarch Healthcare S.A. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, mimo, że treść oferty
tego wykonawcy nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Wniósł o uwzględnienie odwołania oraz nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności
oceny ofert, unieważnienia czynności oceny oferty Comarch Healthcare S.A. oraz
odrzucenia oferty tego wykonawcy i wniósł o dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej.
W uzasadnieniu Odwołujący wskazał, że oferta Comarch Healhcare S.A. nie spełnia
wymagań z pkt 1.1.1 oraz 1.1.2 SIWZ z uwagi na to, że nie zawiera nazw producenta
modułów systemu SSi oraz oprogramowania bazodanowego. Oprócz uchybienia
formalnego, skutkujące odrzuceniem oferty, to braki te uniemożliwiają Zamawiającemu
faktyczne zweryfikowanie treści oferty. Jeżeli Comarch Healthcare S.A. zaniechał podania
wymaganych nazw tj. nazwy producenta oprogramowania oraz nazwy motoru bazy danych
to wymóg stawiany przez Zamawiającego, czyli jednego producenta dla całego systemu SSI
(z dwoma wyjątkami czyli: poza RIS/PACS i Laboratorium) oraz jednego rodzaju
oprogramowania bazodanowego (
także z jednym wyjątkiem) nie będzie realny (a na pewno
nie sprawdzalny).
Na podstawie dokumentacji akt sprawy oraz biorąc pod uwagę stanowiska stron i
uczestników postępowania zaprezentowane w trakcie rozprawy, Izba ustaliła i zważyła,
co następuje:
Odw
ołania nie zawierały braków formalnych, nie została wypełniona żadna
z przesłanek skutkujących odrzuceniem któregoś z odwołań na podstawie art. 189 ust. 2
Pzp.
Odwołujący wykazali przesłanki do wniesienia odwołania określone w art. 179 ust. 1 Pzp, tj.
posiadanie
interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz możliwość poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów Pzp. Działania i zaniechania
Zamawiającego,
kwestionowane
w
odwołaniach
mogły
pozbawić
każdego
z Odwołujących uzyskania przedmiotowego zamówienia publicznego.
Sygn. akt KIO 1922/18
Odwołanie podlega oddaleniu.
Izba ustaliła, że Zamawiający przeznaczył na realizację Pakietu nr 2 kwotę
498,60zł. W postępowaniu wpłynęły dwie oferty: Comarch Healthcare S.A. z ceną
194,36 zł oraz Asseco Poland S.A. - 1 548 110,40zł
Zgodnie z formularzem oferty na cenę oferty w Pakiecie nr 2 składały się: dostawa licencji –
Powiatowe Centrum Zdrowia (A), dostawa licencji
– Centrum Profilaktyki i Terapii Uzależnień
(B),
wdrożenie oprogramowania – Powiatowe Centrum Zdrowia (C), wdrożenie
oprogramowania -
Centrum Profilaktyki i Terapii Uzależnień (D), szkolenia Powiatowe
Centrum Zdrowia - (E), szkolenia - Centrum Profila
ktyki i Terapii Uzależnień (F).
W dniu 14.08.2018r. Zamawiający wezwał Asseco na podstawie art. 87 ust. 1 Pzp do
złożenia wyjaśnień i przedstawienia szczegółowej kalkulacji kosztów oferty w lit a dostawa
licencji
– Powiatowe Centrum Zdrowia przez wskazanie jakie elementy wyceny wchodzące
w skład części a (konkretne dostawy) obarczone są stawką 8% Vat a jakie stawką 23% VAT
z podaniem ich wartości netto i brutto. W odpowiedzi, z dnia 16.08.2018r., Asseco podał, iż
na cenę oferty w lit a wynoszącą 955 619,40 składa się:
1. dostawa licencji -
Powiatowe Centrum Zdrowia (w tym systemów RIS/PACS, ucyfrowienia
aparatu RTG (Nowy Dwór Gdański) – cena netto 794 200zł, 8%VAT, cena brutto 857 736zł,
2. dostawa licencji -
Powiatowe Centrum Zdrowia (w tym systemów His, ERP) – cena netto
580zł, 8% Vat, cena brutto 97 883,40zł.
Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego Comarch co to tego, że oferta złożona przez
Asseco stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu art. 3 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 1
pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz.U. 2018,
poz. 419)
. Zgodnie z przywołanym przepisem czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż
towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż
poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców. Odwołujący, na którym
zgodnie z art. 190 ust. 1 Pzp,
spoczywał ciężar udowodnienia nie wykazał w toku rozprawy,
że Asseco przez złożenie oferty dopuściło się ww. czynu nieuczciwej konkurencji a działanie
tego wykonawcy utrudniło dostęp do rynku innym podmiotom. Nie potwierdził się zarzut
dotyczący manipulacji cenami jednostkowymi w ofercie Asseco poprzez sztuczne zawyżenie
ceny jednostkowej dla której stawka podatku od towarów i usług wynosi 8% i jednoczesne
zaniżenie cen jednostkowych, dla których stawka podatku wynosi 23%. Izba dała wiarę
złożonym w toku postępowania odwoławczego przez Asseco dowodom w postaci ofert
podwykonawców, które potwierdzają, że przyjęte przez wykonawcę stawki netto za system
RIS /Pacs oraz
ucyfrowienie aparatu RTG, co do których zastosowano 8% stawkę podatku
VAT są realne i nie zostały w ofercie Asseco w sposób sztuczny zawyżone. Przyjęta w
ofercie Asseco cena za dostawę licencji, objętych preferencyjną stawką podatku Vat wynika
z ofert w oparciu, o które wykonawca kalkulował cenę w lit.a. Izba oddaliła zgłoszone przez
Odwołującego Comarch wnioski dowodowe w postaci ofert cenowych podmiotów trzecich,
stwierdzając, iż skoro nie były one podstawą do kalkulacji ceny oferty Asseco to są one
nieadekwatne i z
będne do rozstrzygnięcia sprawy. Okoliczność, na jaką powoływał się
Odwołujący Comarch, iż Asseco w innych postępowaniach o zamówienie publiczne składał
oferty z wyższymi cenami jednostkowymi za podobne usługi, jest zdaniem Izby bez
znaczenia dla
przyjętej przez Asseco kalkulacji ceny oferty w tym konkretnym postępowaniu
o zamówienie publiczne.
N
ie potwierdził się także zarzut rażąco niskiej ceny w ofercie Asseco. Cena oferty Asseco
w Pakiecie nr 2 jest
ceną zbliżoną do ceny oferty Odwołującego (różnica wynosi 1 083,96zł)
oraz wyższą od kwoty przeznaczonej na realizację zamówienia przez Zamawiającego, co
powoduje, że nie zaistniały przesłanki wynikające z art. 90 ust. 1 i 1 a Pzp do zwrócenia się
do wykonawcy Asseco
o wyjaśnienie elementów, mających wpływ na wysokość ceny.
Zwrócić należy uwagę na fakt, że zamówienie ma charakter kompleksowy i obejmuje
dostawę licencji, wdrożenie oprogramowania oraz szkolenie dla dwóch jednostek Centrum
Profilaktyki i
Terapii Uzależnień oraz Powiatowego Centrum Zdrowia. Z uwagi na
kompleksowy charakter zamówienia zaproponowaną przez wykonawcę cenę oferty należy
oceniać całościowo. Z tych względów za niewłaściwe Izba uznała stanowisko Odwołującego
Comarch, który jedynie w oparciu o proste porównanie cen jednostkowych za poszczególne
elementy wywodzi, że skoro ceny niektórych pozycji są niższe od zaproponowanych przez
Comarch to oferta Asseco
zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia
i Zamawiający winien wystąpić o wyjaśnienie elementów, mających wpływ na cenę oferty.
Dokonana przez Odwołującego Comarch analiza cen jednostkowych jest obarczona błędem
polegającym na tym, że wykonawca zestawia jedynie te ceny jednostkowe, które istotnie w
ofercie Comarch s
ą wyższe niż w ofercie Asseco (cena z lit. a wyłącznie z 23% podatkiem
Vat, ceny z lit. c, d, e, f), jednocześnie pomijając fakt, że w ofercie Asseco są także ceny
jednostkowe
wyższe niż w ofercie Comarch (np. ceny za dostawę licencji z lit. a i b).
Nieza
leżnie od tego zwrócić należy uwagę, że Odwołujący Comarch nie wykazał, że ceny
jednostkowe w ofercie Asseco
objęte 23% stawką Vat są zaniżone do takiego poziomu, który
nie zapewnia realizacji przedmiotu zamówienia i uzasadniałby wezwanie do udzielenia
wyj
aśnień. Odwołujący wskazywał jedynie, że w jego ocenie zaniżona jest cena usług
serwisowych i gwarancyjnych i wyczerpuje ona niemal całość kwoty przewidzianej w lit. e
oferty, co nie pozwala na pokrycie kosztów wdrożeń. Twierdzenie w tym zakresie jest jednak
niezasadne, gdyż jak wyjaśnił wykonawca Asseco ujął on koszty szkoleń i wdrożenia nie
tylko w lit e
ale także lit. c, co dodatkowo potwierdza fakt kompleksowej oceny
zaproponowanej ceny oferty
. Izba uznała za zasadne stanowisko Asseco, iż z uwagi na to,
że Zamawiający użytkuje aktualnie system, będący własnością Asseco (system Hipokrates),
Asseco
zna strukturę, funkcjonowanie szpitala, dokumentację medyczną to okoliczności te
powodują, że może zaproponować cenę niższą w zakresie wdrożenia i szkoleń. Z wyjaśnień
Asseco wynika, że korzystając z powyższych okoliczności, zaoferował on w tym
postępowaniu upgrade systemu Hipokrates, użytkowanego przez Zamawiającego do wersji
AMMS, co niewątpliwie wpływa na możliwość zmniejszenia nakładu pracy w stosunku do
dostawy nowego systemu.
Sygn. akt KIO 1928/18
Odwołanie zasługuje na uznanie.
W dniu 27.09.2018r. Zamawiający poinformował o unieważnieniu czynności oceny
i wyboru najkorzystniejszej oferty Asseco Poland S.A. oraz o powtórzeniu czynności badania
i oceny ofert. W toku
posiedzenia przed Krajową Izbą Odwoławczą pełnomocnik
Zamawiającego oświadczył, iż powyższa czynność jest skutkiem uwzględnienia zarzutów
odwołania, wniesionego przez Asseco Poland S.A. Przystępujący wykonawca Comarch
Healthcare S.
A. wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów
odwołania. Izba rozpoznała merytorycznie zarzuty odwołania i doszła do przekonania, że
zasługują one na uwzględnienie.
W Załączniku nr 1B do SIWZ – wymagania stawiane całemu systemowi, Zamawiający podał:
Wszystkie moduły systemu SSI pochodzą od jednego producenta, wyjątek może
stanowić system RIS/PACS, w ofercie należy podać nazwę.
Wszystkie moduły HIS, ERP działają w oparciu o jeden komercyjny motor bazy
danych, w ofercie należy podać nazwę.
W wyniku udzielonych odpowiedzi na pytania z dnia 18.06.2018r. Zamawiający dopuścił, aby
system Labora
toryjny, w tym moduły wchodzące w jego zakres: Bakteriologia, Bank Krwi,
pochodziły od innego producenta i został dostarczony przez jednego dostawcę SSI.
Zamawiający dopuścił, aby wszystkie moduły HIS i ERP działały w oparciu o różne
komercyjne bazy danych.
Izba uznała za zasadne stanowisko Odwołującego Asseco, iż istnieją podstawy do
odrzucenia oferty Comarch w Pakiecie nr 2 na podstawie art. 89 us
t. 1 z uwagi na to, że
wykonawca Comarch nie podał w ofercie nazwy producenta modułów systemu SSI oraz nie
podał nazwy oprogramowania bazodanowego. Podanie nazwy producenta systemu SSI było
o tyle istotne,
że Zamawiający wymagał, aby wszystkie moduły systemu SSI pochodziły od
jednego producenta, za wyj. RIS/PACS, systemu Laboratoryjnego. Brak podania tych
informacji w ofercie Comarch powoduje, że nie jest możliwa weryfikacja spełniania tego
wymagania.
Nieuzasadnionym
jest
stanowisko
P
rzystępującego
Comarch,
że
wystarczającym dla spełnienia powyższego jest ogóle oświadczenie zamieszczone
w formularzu ofertowym
, iż wykonawca zobowiązuje się do realizacji zamówienia, zgodnie
z wymogami SIWZ. Jest to oświadczenie ogóle i nie spełnia ono postawionego wymagania
dotyczącego podania nazw producenta. Nie zasługuje na uznanie także twierdzenie
Przystępującego Comarch, że informację o nazwie producenta modułów SSI można
wywnioskować z faktu złożenia trzech dokumentów JEDZ dla podwykonawców: Pixel
Technology, Agfa i Roche.
Z treści tych dokumentów nie można w sposób jednoznaczny
wywieść jaki jest jeden producent modułów SSI, za wyjątkiem systemu RIS/PACS i systemu
Laboratoryjnego.
Nie można także stwierdzić, czy wykonawca Comarch zaproponował
komercyjny a nie opensource’owy motor bazy danych.
Brak podania nazw
producentów stanowi o niezgodności treści oferty z treścią siwz a
niezgodność ta ma charakter nieusuwalny, bowiem ewentualne wezwanie do udzielenia
wyjaśnień w tym zakresie i podanie brakujących w ofercie nazw producentów
spowodowałoby niedopuszczalną zmianę treści oferty.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo
zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt
1, § 3 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).
Przewodniczący: ……………….…..….