KIO 2018/18 WYROK dnia 18 października 2018 r.

Stan prawny na dzień: 10.12.2018

Sygn. akt: KIO 2018/18 
 

WYROK 

  z dnia 18 

października 2018 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

 Protokolant:    

Marcin Jakóbczyk  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  16 

października  2018  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  4  października  2018  r.  przez 

wykonawcę SELEN Sp. z o.o. z siedzibą w Grodzisku Mazowieckim

postępowaniu prowadzonym przez Jednostkę Wojskową Nr 2063 w Warszawie

przy  udziale  wykonawcy  STEKOP  S

.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu zakresie części III zamówienia:  

unieważnienie  czynności  wykluczenia  Odwołującego  z  postępowania  i  uznania 

jego oferty za odrzuconą; 

unieważnienie czynności zatrzymania wadium Odwołującego; 

unieważnienie  czynności  wezwania  do  uzupełnienia  dokumentu  JEDZ  na 

podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp; 

dokonanie  czynności  wezwania  Odwołującego  –  na  podstawie  art.  87  ust.  1 

ustawy Pzp 

– do złożenia wyjaśnień dotyczących hasła dostępu do pliku JEDZ; 

Kosztami postępowania obciąża Jednostkę Wojskową Nr 2063 w Warszawie i: 

2.1.  zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 


zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  18 600  zł  00  gr 

(słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą 

uzasadnione  koszty  strony 

poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

w terminie  7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      …………… 


U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający 

  Jednostka  Wojskowa  Nr  2063  w  Warszawie 

  prowadzi  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.  Dozór 

ochrona  mienia  obiektów  administrowanych  przez  Jednostkę  Wojskową  Nr  2063 

w Warszawie

W  dniu  4  października  2018  r.  wykonawca  SELEN  Sp.  z  o.o.  wniósł  odwołanie 

dotyc

zące  części  III  zamówienia,  kwestionując  zasadność  wykluczenia  go  z  postępowania 

zatrzymania  wadium  oraz  czynności  i  zaniechania  poprzedzające  to  wykluczenie. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów: 

art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  poprzez  bezzasadne  wezwanie 

Odwołującego  do  uzupełnienia  dokumentu,  który  jest  w  pełni  poprawny,  a  zatem  nie 

podlega uzupełnieniu; 

art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  bezzasadne  zaniechanie 

wezwania  Odwołującego  do  wyjaśnienia  w  zakresie  hasła,  którym  opatrzony  jest 

dokument JEDZ; 

art. 7 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, 

poprzez bezzasadne uznanie, że 

Odwołujący  nie  wykazał  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu,  choć 

Zamawiający dysponuje dokumentem JEDZ, który potwierdza spełnienie tych warunków 

oraz brak podstaw do wykluczenia; 

art. 7 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp, poprzez bezzasadne uznanie, że oferta 

Odwołującego  podlega  odrzuceniu,  choć  nie  została  spełniona  przesłanka  obligująca 

Zamawiającego do wykluczenia Odwołującego z postępowania; 

art.  7  ust.  1  w  zw.  z  art.  46  ust.  4a  ustawy  Pzp,  poprzez  bezzasadne  zatrzymanie 

wadium, choć czynność pierwotna – wezwanie do uzupełnień – była obarczona błędem; 

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez  niezachowanie 

należytej  staranności  i  zaniechanie 

dążenia  do  uzyskania  potwierdzenia  otrzymania  wezwania  do  uzupełnienia 

dokumentów. 

Zarzut bezzasadnego wezwania do uzupełnienia JEDZ zamiast do wyjaśnień 

Odwołujący  wskazał,  że  24  września  2018  r.  Zamawiający  przekazał  mu  faksem 

wezwanie do uzupełnienia dokumentu JEDZ. W wezwaniu tym Zamawiający powołał się na 

art. 26 ust. 3 ustawy Pzp i wskazał, że pliki przesłane przez Wykonawcę zostały opatrzone 

hasłem innym niż zostało podane w ofercie. W związku z powyższym Zamawiający nie mógł 

otworzyć przesłanych plików.  


Odwołujący  podniósł,  że  nie  nastąpiła  żadna  okoliczność  faktyczna,  umożliwiająca 

Zamawiającemu  żądanie  od  Odwołującego  uzupełnienia  dokumentu  JEDZ,  gdyż  złożony 

dokument  JEDZ  jest  kompletny,  o  czym  jednak  nie  prze

konał  się  nawet  Zamawiający, 

ponieważ  w  ogóle  go  nie  zbadał.  Po  jego  otwarciu  Zamawiający  uzyska  informacje 

wskazujące,  że  przedmiotowy  JEDZ  zawiera  wszystkie  strony  i  wymagane  oświadczenia 

oraz  nie  zawiera  błędów.  Zatem,  czynność  wezwania  do  uzupełnień  jest  całkowicie 

bezzasadna,  a  w  najlepszym  dla  Zamawiającego  przypadku  –  przedwczesna.  Dopiero 

zbadanie przesłanego dokumentu i dopatrzenie się w nim niedoskonałości (lub stwierdzenie, 

że  w  ogóle  nie  znajduje  się  on  w  ofercie  –  co  w  tym  przypadku  nie  ma  miejsca)  obliguje 

Zamawiającego  do  wezwania  wykonawcy  do  konwalidowania  własnej  oferty,  poprzez 

uzupełnienie wymaganych w SIWZ dokumentów, pod rygorem zatrzymania wadium.  

Zdaniem  Odwołującego  trybem,  który  powinien  być  przez  Zamawiającego 

zastosowany,  jest  we

zwanie  do  wyjaśnień  na  podstawie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp. 

Problematyczny nie jest bowiem złożony przez Odwołującego dokument JEDZ, lecz złożone 

w  ust.  6  Formularza  oferty  oświadczenie  w  zakresie  hasła,  którym  zabezpieczony  jest 

formularz  JEDZ  (HASŁO  DOSTĘPU  DO  PLIKU  JEDZ  124SEL  Wykorzystany  program 

szyfrujący/  procedura  odszyfrowania  danych  zawartych  w  JEDZ:  7-zip).  Uzyskane  od 

Odwołującego  wyjaśnienia  mogą  doprowadzić  do  tego,  że  Zamawiającemu  uda  się  jednak 

otworzyć zaszyfrowany plik lub otrzyma poprawne hasło, a cytowany fragment oferty będzie 

mógł  skorygować,  stosując  tryb  z  art.  87  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp.  Aby  jednak  uzyskać 

informacje  niezbędne  do  wyjaśnienia  zaistniałych  problemów  technicznych,  Zamawiający 

musi zwrócić się do Odwołującego z wnioskiem o wyjaśnienia. Czynność wyjaśnień nie jest 

bowiem  przywilejem  Zamawiającego,  lecz  z  uwagi  na  rygor  należytej  staranności,  jest 

obowiązkiem Zamawiającego. 

Odwołujący  stwierdził,  że  wezwanie  do  złożenia  wyjaśnień  kierowane  do 

wykonawców w trybie z art. 26 ust. 4 lub 87 ust. 1 ustawy Pzp, nie podlega ograniczeniom 

ilościowym,  natomiast  żądanie  uzupełnienia,  o  którym  mowa  w  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp, 

może  zostać  skierowane  do  wykonawcy  tylko  jeden  raz.  Zamawiający  nie  może  zatem 

bezzasadnie  pozbawiać  Odwołującego  możliwości  uzupełnienia  JEDZ  zaskarżanym 

wezwaniem.  Jeżeli  złożony  przez  Odwołującego  JEDZ  okazałby  się  niedoskonały, 

Zamawiający  uznałby,  że  niedoskonałość  ta  jest  usuwalna  w  drodze  uzupełnień,  to 

Odwołujący powinien mieć taką możliwość. Zastosowanie trybu z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp 

na  obecnym  etapie,  bezprawnie  pozbawiłoby  Odwołującego  możliwości  konwalidowania 

ewentualnych braków JEDZ. 

Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  nie  jest  uprawniony  do  wykluczenia 

wykonawcy, odrzucenia jego oferty czy też uznania tej oferty za odrzuconą, bez uprzedniego 


- o- 

wzywania do wyjaśnień. Konsekwencje wykluczenia oraz odrzucenia oferty czy też uznania 

tej oferty za odrzuconą są tak daleko idące, że Zamawiający powinien upewnić się, czy na 

pewno zaistniały przesłanki do podjęcia tych czynności.  

Odwołujący  podkreślił,  że  żądana  czynność  wyjaśnień  mieści  się  w  granicach 

ingerencji  w  treść  oferty,  wskazanych  przez  Trybunał  Sprawiedliwości  Unii  Europejskiej, 

który  stoi  na  stanowisku,  że  zasada  równego  traktowania  nie  stoi  na  przeszkodzie 

poprawieniu  lub  uzupełnieniu  szczegółów  oferty,  jeżeli  w  sposób  oczywisty  wymaga  ona 

niewielkiego  wyjaśnienia  lub  sprostowania  oczywistych  omyłek,  przy  czym  należy  jednak 

przestrzegać określonych wymogów. 

2.  Zarzut  bezzasadnego  wykluczenia  Odwo

łującego  z  postępowania i  uznania jego  oferty 

za odrzuconą 

Odwołujący  wskazał,  że  27  września  2018  r.  Zamawiający  poinformował 

Odwołującego o wykluczeniu go z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy 

Pzp  oraz  na  podstawie  art.  24  ust.  4  uznał  ofertę  Odwołującego  za  odrzuconą.  Jako 

podstawę  faktyczną  tych  czynności  Zamawiający  wskazał,  że  Odwołujący  nie  wykazał 

spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  poprzez  nieprzedłożenie  wymaganego  przez 

Zamawiającego, niezbędnego do przeprowadzenia postępowania (oceny braku podstaw do 

wykluczenia  z  postępowania)  Jednolitego  Europejskiego  Dokumentu  Zamówienia  (dalej: 

JEDZ).  Oświadczenia  złożone przez  Wykonawcę w  formie  elektronicznej  zostały  opatrzone 

hasłem, które Wykonawca zobowiązany był udostępnić Zamawiającemu w złożonej ofercie. 

(...)  Udostępnione  w  ofercie  hasło  nie  umożliwia  otwarcia  przesłanych  dokumentów. 

związku  z  powyższym  w  dniu  24  września  2018r.  Zamawiający  wezwał  Wykonawcę  do 

uzupełnienia,  do  dnia  26.09.2018r.  do  godz.  1500  oświadczenia  JEDZ  opatrzonego 

kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  przez  upoważnioną  osobę.  Wykonawca  nie 

uzupełnił dokumentu. 

Odwołujący podniósł, że choć Zamawiający nie zbadał dokumentu JEDZ i nie podjął 

stosownych  działań,  mających  na  celu  jego  zbadanie,  to  bez  jakiejkolwiek  wiedzy  o  treści 

złożonego  JEDZ  uznał,  że  przedłożony  dokument  nie  potwierdza  braku  podstaw  do 

wykluczenia. Zdaniem Odwołującego, wobec wadliwości czynności wezwania do uzupełnień, 

uznać  należy,  że  również  czynności  wykluczenia  Odwołującego  oraz  uznania  oferty  za 

odrzuconą obarczone są wadą. 

3.  Zarzut bezzasadnego zatrzymania wadium 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  poinformował  Odwołującego  iż  zatrzymuje 

wpłacone  w  części  III  wadium,  w  wysokości  50.000,00  PLN.  Zdaniem  Odwołującego 

czynność ta była bezpodstawna. 


Odwołujący podniósł, że ratio legis wprowadzenia do ustawy Pzp art. 46 ust, 4a było 

zapobiegnięcie  zmowom  przetargowym  –  nieuczciwym  praktykom  wykonawców 

polegających  na  świadomym  i celowym  nieuzupełnianiu  dokumentów  przez  wykonawcę, 

którego oferta była najkorzystniejsza pod względem kryteriów oceny ofert w celu uzyskania 

zamówienia  przez  innego  droższego  wykonawcę,  pozostającego  w  zmowie  z  wykonawcą 

wezwanym  do  uzupełnienia.  Tymczasem  Odwołujący  od  początku  działał  i  działa  w  celu 

uzyskania 

przedmiotowego  zamówienia,  o  czym  świadczy  m.in.  wniesione  odwołanie. 

Odwołujący  podkreślił,  że  w  orzecznictwie  stanowczo  wskazuje,  że  przepis  art.  46  ust.  4a 

ustawy  Pzp  ma  charakter  restrykcyjny  i  dolegliwy  finansowo  dla  wykonawcy  i  dlatego 

powinien być interpretowany w sposób zgodny z wykładnią celowościową.  

Odwołujący zaznaczył, że skutkiem zatrzymania wadium nie będzie przeciwdziałanie 

zmowie przetargowej 

– gdyż takowej nie było – lecz pokrzywdzenie rodzinnej firmy, dla której 

kwota wniesionego w Części III wadium, tj. 50.000,00 PLN, jest kwotą istotną. Zatrzymanie 

wadium  może  wpłynąć  na  kondycję  finansową Odwołującego.  Odwołujący  nie  będzie  mógł 

przeznaczyć  zatrzymanych  środków  zarówno  ani  na  bieżącą  działalność  (m.in.  wypłatę 

wynagrodzeń  pracowniczych),  ani  na  inwestycje.  Może  to  doprowadzić  do  osłabienia 

zdolności  konkurencyjnej  Odwołującego  na  rynku  usług  ochroniarskich,  w  tym  również 

przyszłych potencjalnych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. 

Zdaniem  Odwołującego  Zamawiający  nie  uwzględnił,  że  może  wyjaśnić,  dlaczego 

zaistniała sytuacja, w której Odwołujący nie uzupełnił żądanego dokumentu – czy wynika to z 

uznania  wezwanie  za  nielegalne,  czy  też  może  z  przyczyn  nieleżących  po  stronie 

Odwołującego,  a  może  jednak  z  przyczyn  leżących  po  stronie  Odwołującego.  Odwołujący 

podkreślił,  że  Zamawiający  nie  powinien  działać  automatycznie,  ale  powinien  sprawdzić, 

dlaczego Odwołujący nie przedłożył dokumentu JEDZ. Ponowne wezwanie oraz wyjaśnienie 

przedmiotowej sytuacji byłoby zgodne zarówno z celem przepisów art. 46 ust. 4a ustawy Pzp 

jak  również  art.  26  ust.  3  i  4  ustawy  Pzp,  gdyż  przepisy  nie  zostały  stworzone  po  to,  aby 

bezwzględnie  eliminować  wykonawców  w  każdy  przypadku  niedociągnięcia  i  karnie 

zatrzymywać im wadium, ale po to, aby wybierać wykonawców zgodnie z zasadami uczciwej 

konkurencji i równego traktowania, przy uwzględnieniu indywidualnej charakterystyki danego 

rynku i postępowania.  

Tymczasem,  Odwołujący  nie  dostarczył  Zamawiającemu  JEDZ,  gdyż  nie  uważa,  że 

przedmiotowe  wezwanie  do 

uzupełnień  jest  legalne.  Jednocześnie,  Odwołujący  postanowił 

zaskarżyć tę czynność Zamawiającego, aby ostatecznie wyrugować ją z postępowania, wraz 

z  dalszymi  nielegalnymi  skutkami  prawnymi,  będącymi  konsekwencją  tego  wezwania. 

Odwołujący  ma  bowiem  świadomość,  że  samo  poinformowanie  Zamawiającego 


nielegalności  czynności  bez  formalnego  zaskarżenia  tej  czynności  w  ramach  dostępnych 

ustawie Pzp środków ochrony prawnej, nie skutkuje uchyleniem nielegalnej czynności.  

Odwołujący  oświadczył,  że  brak  jakiejkolwiek  reakcji  (nawet  grzecznościowego 

poinformowania  Zamawiającego  o  nielegalności  podjętych  i  zaniechanych  przez  niego 

czynności)  wynikał  z  faktu,  że  informacja  przesłana  faksem  nie  dotarła  do  Odwołującego. 

tym,  że  skarżone  wezwanie  zostało  wystosowane  Odwołujący  dowiedział  się 

zawiadomienia o wykluczeniu go z postępowania. Z uwagi na tę informację 2 października 

2018  r.  zwrócił  się  do  Zamawiającego  z  wnioskiem  o  przesłanie  dokumentu  wezwania. 

Zamawiający  przesłał  Odwołującemu  skany  wezwania  oraz  potwierdzenia  nadania  faksu 

października  2018  r.  Zapoznając  się  z  ich  treścią  Odwołujący  powziął  szczegółowe 

informacje,  w  jaki  sposób  i  jaką  drogą  wezwanie  do  uzupełnień  zostało  przekazane. 

Odwołujący  nie  zareagował  na  to  wezwanie,  gdyż  absolutnie  nie  miał  wiedzy,  że  faks  taki 

został  do  niego  nadany.  Podjął  próbę  zlokalizowania  przedmiotowego  wydruku  faksu,  lecz 

dalszym  ciągu  nie  jest  w  stanie  stwierdzić,  dlaczego  pomimo  uzyskania  przez 

Zamawiającego komunikatu „OK" na potwierdzeniu nadania faksu, dokument ten nie trafił do 

Działu  Zamówień  Publicznych.  Trudno  jest  Odwołującemu  jednoznacznie  wskazać,  czy 

wynika z przyczyn technicznych nieleżących po stronie Odwołującego (np. błędny komunikat 

na wydruku Zamawiającego, usterka techniczna faksu Odwołującego, przypadkowe zabranie 

dokumentu przez listonosza czy kuriera, przy zbieraniu własnych rzeczy), czy też z przyczyn 

leżących  po  stronie  Odwołującego  (np.  błąd  ludzki,  polegający  na  przypadkowym 

zniszczeniu  faksu  przed  jego  zarchiwizowaniem,  zawieruszenie  się  faksu,  z  uwagi  na 

przeciąg  i  porwanie kartki  z faksu).  Niezależnie jednak  od  powodów,  dla których wezwanie 

nie  dotarło  do  Odwołującego,  Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  w  żaden  sposób  nie 

zbadał  tych  powodów,  lecz  w  sposób  wręcz  automatyczny  podjął  czynność  zatrzymania 

wadium, zupełnie w oderwaniu od celu przepisu, jakiemu służy norma zawarta w art. 46 ust. 

4a ustawy Pzp. 

Zarzut  niedołożenia  należytej  staranności  przy  czynności  wezwania  Odwołującego  do 

uzupełnienia JEDZ  

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  w  SIWZ  określił  sposób  potwierdzenia 

otrzymanej  korespondencji,  lecz  obowiązki  te  nałożył  wyłącznie  na  wykonawców,  sam 

niejako  zwalniając  się  z  obowiązku  należytej  staranności  w  zakresie  dążenia  do  uzyskania 

informacji, czy przekazana korespondencja dotarła do adresata. Zgodnie z rozdz. VII ust. 3 

pkt  9  SIWZ  wykonawca,  przesyłając  JEDZ,  żąda  potwierdzenia  dostarczenia  wiadomości 

zawierającej JEDZ, zgodnie natomiast z rozdz. VII ust. 5 SIWZ, jeżeli wykonawca przekazuje 

oświadczenia,  wnioski,  zawiadomienia  oraz  informacje  za  pośrednictwem  faksu  lub  przy 

użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  18  lipca  2002  r. 


świadczeniu  usług  lub  drogą  elektroniczną,  każda  ze  stron  na  żądanie  drugiej  strony 

niezwłocznie  potwierdza  fakt  ich  otrzymania.  Stosownie  do  rozdz.  VII  ust.  6  SIWZ, 

oświadczenia,  wnioski,  zawiadomienia  oraz  informacje  przekazane  za  pomocą  środków 

komunikacji  elektronicznej  uważa  się  za  złożone  w  terminie,  jeżeli  ich  treść  dotarła  do 

adresata  tj.  na  serwer  Zamawiającego,  przed  upływem  terminu  i  została  niezwłocznie 

potwierdzona. 

Odwołujący podniósł, że w wezwaniu do uzupełnienia JEDZ Zamawiający nie zażądał 

od  Odwołującego,  aby  ten  potwierdził  fakt  otrzymania  pisma,  tym  samym  nie  dochował 

należytej  staranności  w  zakresie  weryfikacji,  czy  przesłane  przez  niego  wezwanie 

rzeczywiście  dotarło  do  Odwołującego.  Stwierdził,  że  skoro  Zamawiający  uważa,  że  tak 

istotne  dla  prawidłowej  komunikacji  wykonawca-Zamawiający  jest  uzyskiwanie  od 

Zamawiającego  potwierdzeń,  że  dana  korespondencja  dotarta  do  niego,  to  tę  samą  miarę 

powinien był stosować do komunikacji Zamawiający-wykonawca. Zamawiający w Rozdz. VII 

ust.  6  SIWZ  zastrzegł  nawet,  że  od  potwierdzenia  przez  siebie,  że  dana  korespondencja 

wpłynęła  uzależnia  dochowanie  terminu  na  dokonanie  danej  czynności.  Jednakże 

korespondencji kierowanej do Odwołującego nie dążył nawet do zweryfikowania, czy dane 

wezwanie faktycznie do Odwołującego dotarto. Takie działanie jest tym bardziej beztroskie, 

że Zamawiający nie skorzystał z możliwości przesłania wezwania faksem oraz mailem lub na 

kitka  adresów  e-mail,  lecz  wysłał  pismo  wyłącznie  faksem,  bez  zabezpieczenia  się  na 

wypadek  zawodności  wybranej  metody  doręczenia,  a  negatywnymi  konsekwencjami  za 

swoje  zaniechanie  obciąża  Odwołującego.  Odwołujący  podkreślił,  że  Zamawiający  to 

podmiot  profesjonalny,  posługujący  się  obsługą  specjalistów  i  działający  w  sztywnych 

ramach  ustawy  Pzp.  To  na  nim  ciąży  obowiązek  przygotowania  i  przeprowadzenia 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej 

kon

kurencji  oraz  równe  traktowanie  wykonawców,  a  wykonawca  ma  prawo  działać 

zaufaniu  do  czynności  Zamawiającego  i  nie  może  ponosić  negatywnych  konsekwencji 

błędów lub braku wymaganej staranności Zamawiającego. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu  w  zakresie  części  III  zamówienia: 

unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego z postępowania i uznania jego oferty za 

odrzuconą,  unieważnienia  czynności  zatrzymania  wadium  Odwołującego,  unieważnienia 

czynności wezwania do uzupełnienia dokumentu JEDZ oraz dokonania czynności wezwania 

Odwołującego  do  wyjaśnienia  oferty  w  zakresie  hasła,  którym  został  opatrzony  dokument 

JEDZ złożony wraz z ofertą. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przystąpił  wykonawca 

STEKOP S.A.

, wnosząc o oddalenie odwołania. 


Na  podstawie  dokument

acji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron i dowody przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła, 

co następuje: 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy 

Pzp  przesłanki  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu 

zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować 

poniesienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

W  punkcie  6  oferty 

Odwołujący  podał  następujące informacje dotyczące  dokumentu 

JEDZ, który  przekazał  Zamawiającemu drogą  elektroniczną:  hasło dostępuj  do  pliku JEDZ: 

124SEL,  wykorzystany  progra

m  szyfrujący/procedura  odszyfrowania  danych  zawartych 

w JEDZ

”: 7-zip. 

Pismem z 24 września 2018 r. Zamawiający wezwał Odwołującego na podstawie art. 

26  ust.  3  ustawy  Pzp  do  uzupełnienia  oświadczeń  w  formie  JEDZ.  Zamawiający  wskazał 

wezwaniu,  że:  Pliki  przesłane  przez  Wykonawcę  zostały  opatrzone  hasłem  innym  niż 

zostało  podane  w  ofercie.  W  związku  z  powyższym  Zamawiający  nie  mógł  otworzyć 

przesłanych  plików.  Zamawiający  wyznaczył  termin  uzupełnienia  na  26  września  2018  r. 

godz. 15. W aktach sprawy znajduje 

się wydruk z faksu, z potwierdzeniem wyniku transmisji 

(informacja 

„Ok”).  Zamawiający  nie  zażądał  od  Odwołującego  potwierdzenia  otrzymania 

pisma. 

Pismem  z  27  września  2018  r.  Zamawiający  poinformował  Odwołującego 

wykluczeniu  go  z  postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy  Pzp. 

Zamawiający  podał,  że  Odwołujący  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału 

postępowaniu  poprzez  nieprzedłożenie  dokumentu  JEDZ.  Zamawiający  wskazał,  że 

złożone przez  wykonawcę oświadczenia  w  formie elektronicznej  zostały  opatrzone hasłem, 

które  wykonawca  zobowiązany  był  udostępnić  Zamawiającemu  w  złożonej  ofercie. 

Wykonawca  przekazał  Zamawiającemu w  ofercie  hasło  124SEL  przeznaczone  do  otwarcia 

przesłanych  w  formie  elektronicznej  dokumentów.  Udostępnione  w  ofercie  hasło  nie 

umożliwia otwarcia przesłanych dokumentów. W związku z powyższym w dniu 24.09.2018 r. 

Zamawiający  wezwał  Wykonawcę  do  uzupełnienia,  do  dnia  26.09.2018  r.  do  godz.  15.00, 

oświadczenia  JEDZ  opatrzonego  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym  przez 

upoważnioną  osobę.  Wykonawca  nie  uzupełnił  dokumentu  JEDZ.  Ponadto  Zamawiający 

poinformował: Zgodnie z art. 46 ust. 4a ustawy Pzp Zamawiający zatrzymuje wadium wraz 


odsetkami, jeżeli Wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 

i 3a ustawy 

Pzp, z przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył oświadczeń lub dokumentów 

potwierdzających  okoliczności,  o  których mowa w  art.  25  ust.  1  ustawy Pzp,  oświadczenia, 

którym  mowa  w  art.  25a  ust.  1  ustawy  Pzp,  pełnomocnictw  lub  nie  wyraził  zgodny  na 

pop

rawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, co spowodowało brak 

możliwości wybrania oferty złożonej przez Wykonawcę jako najkorzystniejszej. Zamawiający 

poinformował  również,  że  zgodnie  z  art.  24  ust.  4  ustawy  Pzp  ofertę  wykonawcy 

wyk

luczonego uznaje się za odrzuconą. 

Podstawą  prawną  oceny  działań  i  zaniechań  Zamawiającego  są  w  rozpoznawanej 

sprawie następujące przepisy ustawy Pzp: 

art.  24  ust.  1  pkt  12,  zgodnie  z  którym  z  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

wyklucza  się  wykonawcę,  który  nie  wykazał  spełniania  warunków  udziału 

postępowaniu  lub  nie  został  zaproszony  do  negocjacji  lub  złożenia  ofert  wstępnych 

albo ofert, lub nie wykazał braku podstaw wykluczenia

art.  26  ust.  3,  zgodnie  z  którym  jeżeli  wykonawca  nie  złożył  oświadczenia,  o  którym 

mowa  w  art.  25a  ust.  1,  oświadczeń  lub  dokumentów  potwierdzających  okoliczności, 

których  mowa  w  art.  25  ust.  1,  lub  innych  dokumentów  niezbędnych  do 

przeprowadzenia  postępowania,  oświadczenia  lub  dokumenty  są  niekompletne, 

zawierają  błędy  lub  budzą  wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości,  zamawiający 

wzywa  do  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  do  udzielania  wyjaśnień 

terminie  przez  siebie  wskazanym,  chyba  że  mimo  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub 

poprawienia  lub  udzielenia  wyjaśnień  oferta  wykonawcy  podlega  odrzuceniu  albo 

konieczne byłoby unieważnienie postępowania

art. 87 ust. 1, zgodnie z którym

w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać 

od  wykonawców  wyjaśnień  dotyczących  treści  złożonych  ofert.  Niedopuszczalne  jest 

pro

wadzenie  między  zamawiającym  a  wykonawcą  negocjacji  dotyczących  złożonej 

oferty oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści

art.  46  ust.  4a,  zgodnie  z  którym  Zamawiający  zatrzymuje  wadium  wraz  z  odsetkami, 

jeżeli  wykonawca  w  odpowiedzi  na  wezwanie,  o  którym  mowa  w  art.  26  ust.  3  i  3a, 

przyczyn  leżących  po  jego  stronie,  nie  złożył  oświadczeń  lub  dokumentów 

potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1, oświadczenia, o którym 

mowa  w  art.  25a  ust.  1,  pełnomocnictw  lub  nie  wyraził  zgody  na  poprawienie  omyłki, 

której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3, co spowodowało brak możliwości wybrania oferty 

złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej


Okoliczność, że podane w ofercie Odwołującego hasło dostępu do dokumentu JEDZ 

było nieprawidłowe, nie była między stronami sporna. Istotą sporu są konsekwencje podania 

błędnego hasła. Zamawiający w związku z nieuzyskaniem dostępu do tego dokumentu uznał 

go  za  niezłożony  i  zastosował  procedurę  określoną  w  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  a  kolejne 

czynności w postaci wykluczenia wykonawcy i zatrzymania wadium były konsekwencją tego 

wezwania.  Odwołujący  natomiast  zakwestionował  zasadność  zastosowania  ww.  procedury 

zarzucił  Zamawiającemu  zaniechanie  wezwania  do  wyjaśnień  na  podstawie  art.  87  ust.  1 

ustawy Pzp. 

W  ocenie  Izby  stanowisko  Odwołującego  zasługuje  na  aprobatę,  a  działania 

Zamawiającego  nie  miały  oparcia  w  stanie  faktycznym  i  przepisach  prawa.  Zamawiający 

bezpodstawnie  zastosował  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp,  który  nakazuje  Zamawiającemu 

wezwanie  wykonawcy  do  przedłożenia  dokumentu,  który  nie  został  przedłożony,  jest 

niekompletny 

lub zawiera błędy. W rozpoznawanej sprawie plik zawierający dokument JEDZ 

został Zamawiającemu dostarczony w formie elektronicznej, z uwagi na brak możliwości jego 

otwarcia Zamawiający nie mógł go jednak zweryfikować, nie mógł zatem ustalić, że jest on 

niekompletny  lub  że  zawiera  błędy.  Z  treści  wezwania  do  uzupełnienia  dokumentu  JEDZ 

wynika  zresztą,  że  Zamawiający  takich  okoliczności  nie  stwierdził,  a  jedyną  okolicznością 

faktyczną, która legła u podstaw wezwania jest to, że cyt.: pliki przesłane przez Wykonawcę 

zostały opatrzone hasłem innym niż zostało podane w ofercie. Zamawiający zatem nie mógł 

ustalić  i  nie  ustalił  okoliczności,  które  uzasadniały  zastosowanie  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp, 

nie  doszło  bowiem  ani  do  formalnej,  ani  do  merytorycznej  oceny  złożonego  dokumentu. 

Błędem  obarczone  było  hasło  dostępu  do  JEDZ,  nie  ma  natomiast  wiedzy,  czy  sam  JEDZ 

zawiera jakiekolwiek błędy. 

Izba  podziela  sta

nowisko  Odwołującego,  że  wobec  braku  możliwości  otwarcia  pliku 

zawierającego JEDZ za pomocą hasła podanego w ofercie Zamawiający nie tylko mógł, ale 

też miał obowiązek, wezwać Odwołującego do wyjaśnień na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy 

Pzp.  Zastosowanie  tego  przepisu 

w  żadnej  mierze  nie  byłoby  prowadzeniem  negocjacji  co 

do  treści  oferty  ani  nie  prowadziłoby  do  dokonania  w  niej  niedopuszczalnych  zmian. 

Informacja  o  haśle  dostępu  do  dokumentu  JEDZ  została  podana  w  ofercie,  nie  umożliwiła 

jednak  Zamawiającemu  dostępu  do  tego  dokumentu.  Oznacza  to  więc,  że  pojawiła  się 

wątpliwość  co  do  prawidłowości  tej  informacji.  Nie  sposób  twierdzić,  że  złożenie  przez 

wykonawcę  wyjaśnień  dotyczących  tego  hasła  prowadziłoby  do  jakichkolwiek  istotnych, 

merytorycznych zmian tre

ści oferty, hasło to ma bowiem znaczenie informacyjno-techniczne, 

nie  wpływa  natomiast  w  żaden  sposób  na  zakres  i  treść  zobowiązania  wykonawcy. 

Podobnie, 

wyjaśnienie  kwestii  prawidłowości  hasła  nie  wpływałoby  na  treść  i  poprawność 

samego  dokumentu  JEDZ,  a 

jedynie  mogłoby  spowodować,  że  Zamawiający  uzyskałby 


możliwość zapoznania się z nim, hasło takie jest bowiem tylko narzędziem umożliwiającym 

dostęp  do  dokumentu.  Zauważenia  wymaga  także,  że  pierwszym  nasuwającym  się

powodem nieuzyskania wglądu do pliku było popełnienie omyłki w haśle wpisanym do oferty, 

trudno  bowiem  zakładać,  aby  wykonawca  z  premedytacją  podał  hasło  nieprawidłowe, 

wyjaśnienie tej okoliczności mogłoby zapobiec wykluczeniu wykonawcy, którego oferta być 

może  jest  kompletna  i  prawidłowa.  Wobec  powyższego  nie  zasługuje  na  uwzględnienie 

stanowisko  Zamawiającego  o  braku  możliwości  zastosowania  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp. 

Stanowisko  to  jest  tym  bardziej  nieuzasadnione,  że  sam  Zamawiający  stwierdził  podczas 

rozprawy, że gdyby Odwołujący działał z należytą starannością, to powinien zorientować się, 

że  popełnił  błąd  i  z  własnej  inicjatywy  przekazać  Zamawiającemu  prawidłowe  hasło,  co 

byłoby – zdaniem Zamawiającego – dopuszczalne. Pogląd taki jest wewnętrznie sprzeczny, 

nie  sposób  bowiem  zrozumieć,  dlaczego  Zamawiający  uznaje  za  niedopuszczalne 

przeprowadzenie  wyjaśnień  dotyczących  prawidłowości  hasła,  a  jednocześnie  zarzuca 

wykonawcy, że nie poprawił swojego błędu przekazując mu hasło prawidłowe.  

Zauważyć  należy,  że  Zamawiający  zamiast  zmierzać  do  wyjaśnienia  prawidłowości 

hasła,  podjął  czynności  skutkujące  dla  wykonawcy  daleko  idącymi  i niewspółmiernymi  do 

popełnionego  błędu  konsekwencjami.  Procedura  z  art.  26  ust.  3  ustawy  Pzp  dokonywana 

jest  bowiem  pod  rygorem  wykluczenia  wykonawcy  z  postępowania  i  ewentualnego 

zatrzymania  wadium. 

Nie  może  więc  być  ona  stosowana  zamiast  wezwania  do  wyjaśnień, 

jeśli  racjonalnie  oceniając  sytuację  można  przewidywać,  że  wyjaśnienia  takie  usunęłyby 

zaistniałe wątpliwości, pozwalając Zamawiającemu ustalić prawidłowość samego dokumentu 

JEDZ. 

Prawdopodobną  bowiem  przyczyną  braku  dostępu  do  dokumentu  jest  omyłka 

pisarska. 

W  niniejszej  sprawie  bezpodstawne  skierowanie  wezwania  z  art.  26  ust.  3  ustawy 

Pzp 

spowodowało  w dalszej  kolejności  powstanie  sporu  co  do  skutecznego  dostarczenia 

wezwania  Odwołującemu,  a  w  konsekwencji  wykluczenie  Odwołującego  z  postępowania 

zatrzymanie wadium. Sekwencja tych zdarzeń nakazuje przyjąć, że kwestia prawidłowości 

wezwania do uzupełnienia JEDZ jest przesądzająca dla oceny następnych czynności. Skoro 

– jak wyżej zostało wskazane – skierowanie takiego wezwania było niezgodne z przepisami 

ustawy,  to  za  nieprawidłowe  należy  uznać  kolejne  czynności  Zamawiającego  będące 

konsekwencją  tego  wezwania.  Należy  więc  stwierdzić,  że  wykluczenie  Odwołującego 

z p

ostępowania  i  zatrzymanie  wadium  było  nieprawidłowe,  niezależnie  do  kwestii 

skuteczności  doręczenia  Odwołującemu  wezwania.  Kwestia  ta  byłaby  istotna  dla 

rozpoznania przedmiotowej sprawy w sytuacji, gdyby 

wezwanie do uzupełniania dokumentu 

było zasadne i zgodne z przepisami ustawy (jak zresztą wskazał Odwołujący na rozprawie – 


zarzuty w tym zakresie zostały podniesione z ostrożności). Skoro tak nie było, to wykluczenie 

Odwołującego z postępowania i zatrzymanie wadium należy uznać za bezpodstawne.  

Podsumowuj

ąc,  Zamawiający  naruszył  przepisy:  art.  26  ust.  3,  art.  24  ust.  1  pkt  12 

i art. 24 ust. 4 oraz art. 46 ust. 4a ustawy Pzp przez ich bezpodstawne zastosowanie, a 

także 

art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  przez  jego  niezastosowanie.  W  konsekwencji  naruszone  zostały 

również zasady określone art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.  

Na  mocy  niniejszego  wyroku  Zamawiający  powinien  unieważnić  wezwanie  do 

uzupełnienia  JEDZ,  wykluczenie  Odwołującego  i  zatrzymanie  wadium  oraz  wezwać 

Odwołującego  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  hasła.  Jeżeli  w  wyniku  udzielonych 

wyjaśnień  Zamawiający  uzyska  dostęp  do  dokumentu  JEDZ,  powinien  dokonać  jego 

badania.  

W zakresie zatrzymania wadium wyjaśnienia wymaga, zgodnie z orzecznictwem Izby 

zaskarżenie  samej  czynności  zatrzymania  wadium  nie  może  prowadzić  do  uwzględnienia 

odwołania,  gdyż  czynność  ta  nie  ma  i  nie  może  mieć  wpływu  na  wynik  postępowania. 

Zgodnie  bowiem  z  art.  192  ust.  2  ustawy  Pzp    Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  W  niniejszej  sprawie  jednak  Odwołujący 

zakwestionował  również  inne czynności  towarzyszące  zatrzymaniu  wadium,  a Izba  ustaliła, 

że Zamawiający dokonując tych czynności naruszył przepisy ustawy, a naruszenie to może 

mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania.  W  związku  z  tym  odwołanie  podlegało 

uwzględnieniu, a Izba nakazała usunięcie wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości, w tym 

także w zakresie zatrzymania wadium. 

Wobec powyższego orzeczono, jak w sentencji. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na podstawie  art.  192  ust.  9  i  10 

ustawy  Pzp  oraz 

w  oparciu  o  przepisy  §  3  pkt  1  i  2  lit.  b  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Ministrów  z dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  

(Dz. U. Nr 41, poz. 238 

z późn. zm.).  

Przewodniczący:      ……………….