KIO 2059/18 POSTANOWIENIE dnia 16 października 2018 r.

Stan prawny na dzień: 19.02.2019

Sygn. akt: KIO 2059/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 16 

października 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Jolanta Markowska   

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  w  dniu  16 

października  2018  r.  w  Warszawie 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 października 2018 

r.  przez  wykonawcę:  MEDLAB  PRODUCTS  Sp.  z  o.o.,  ul.  Gałczyńskiego  8,  05-090 

Raszyn 

w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Szpital Powiatowy im. Jana 

Mikulicza w Biskupcu, ul. Armii Krajowej 8, 11-300 Biskupiec, 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

dokonać  zwrotu  kwoty  7  500  zł  00  gr  (słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero 

groszy) 

z  rachunku  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  wykonawcy:  MEDLAB 

PRODUCTS  S

p.  z  o.o.,  ul.  Gałczyńskiego  8,  05-090  Raszyn  uiszczonej  tytułem 

wpisu od odwołania. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (tj.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  ze  zm.)

na  niniejsze  postanowienie  -  

w  term

inie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Elblągu. 

Przewodniczący:      ………………………. 


Sygn. akt: KIO 2059/18 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający  Szpital  Powiatowy  im.  Jana  Mikulicza  w  Biskupcu  prowadzi 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na 

„dostawę  odczynników  i  materiałów  wraz  z  dzierżawę  aparatury  na  potrzeby  laboratorium 

medycznego”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Biuletynie  Zamówień 

Publicznych nr 629797-N-

2018 w dniu 1 października 2018 r. 

Wykonawca 

Medlab  Products  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Raszynie  wniósł  odwołanie 

wobec 

postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  w  szczególności  wobec 

opis

u  przedmiotu  zamówienia  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego. 

Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  działanie  niezgodne  z  przepisami  ustawy  z  dnia  29 

stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień  publicznych  (tj.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  ze  zm.), 

poprzez 

podjęcie następujących czynności w przedmiotowym postępowaniu: 

opisanie przedmiotu  zamówienia  w  sposób, który  prowadzi  do  uprzywilejowania 

niektórych wykonawców i do wyeliminowania innych wykonawców i oferowanych przez nich 

produktów,  w  tym  produktów  oferowanych  przez  Odwołującego,  co  nie  jest  uzasadnione 

specyfiką przedmiotu zamówienia. 

opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję. 

Odwołujący  podniósł,  że  czynności  podjęte  przez  Zamawiającego  stanowią 

naruszenie art. 29 ust 1, 2 i 3 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp oraz m

ając na względzie powyższe, 

wn

iósł  o  uwzględnienie  odwołania  i  obciążenie  Zamawiającego  kosztami  postępowania 

odwoławczego  oraz  nakazanie  Zamawiającemu  zmiany  postanowień  Specyfikacji  Istotnych 

Warunków  Zamówienia,  poprzez  odstąpienie  od  wymogu,  aby  probówki  systemu 

zamkniętego  w  Pakiecie  nr  13  posiadały  na  etykietach  oznaczenie  sterylności,  tj.  „znak 

STERILE R” i dopuszczenia możliwości zaoferowania probówek sterylnych, które będą miały 

oznaczenie sterylności stosowne do zastosowanej metody sterylizacji. 

Odwołujący  podniósł,  że  na  skutek  niezgodnego  z  przepisami  ustawy  

i dyskryminującego opisu przedmiotu zamówienia Odwołujący pozbawiony został możliwości 

złożenia ważnej oferty i ubiegania się o zamówienie w niniejszym postępowaniu, co narusza 

jego interes prawny i finansowy. 

Przedmiot  zamówienia  został  podzielony  na  17  pakietów  i  opisany  w  Formularzu 

cenowym stanowiącym załącznik nr 3 do SIWZ. Przedmiotem zamówienia Pakietu nr 13 jest 

„Zamknięty  system  pobierania  krwi”.  Zamawiający,  oprócz  opisu  przedmiotu  zamówienia, 

określił również dla produktów opisanych w tym pakiecie minimalne parametry /cechy, które 

ma  spełnić  oferowany  zamknięty  system  do  pobierania  krwi.  Niespełnienie  któregokolwiek 

z parametrów granicznych skutkuje odrzuceniem oferty. 


Jeden z wymogów granicznych został opisany w następujący sposób: „Zamawiający 

wymaga  aby  zaoferowane  probówki  posiadały  znacznik  pobrania,  znak  CE  oraz  znak 

STERILE R”. 

Odwołujący wskazał, że parametr graniczny, aby probówki posiadały „znak STERILE 

R”  narusza  przepisy  art.  7  ust.  1  oraz  art.  29  ust.  3  Pzp,  bowiem  prowadzi  do 

uprzywilejowania  niektórych  wykonawców  i  do  wyeliminowania  produktów  oferowanych 

przez  innych  wykonawców,  co  nie  jest  uzasadnione  specyfiką  przedmiotu  zamówienia  ani 

uzasadnionymi potrzebami Zamawiającego. 

Wymóg,  aby  probówki  systemu  zamkniętego  posiadały  „znak  STERILE  R”  nie  jest 

uzasadniony 

specyfik

ą  przedmiotu  zamówienia  ani  uzasadnionymi  potrzebami 

Zamawiającego.  To,  że  probówki  służące  pobieraniu  krwi,  będące  przedmiotem  tego 

postępowania  w  pakiecie  13  powinny  być  sterylne  jest  bezsporne,  bowiem  taki  wymóg 

wynika  wprost  z  przepisów  rozdziału  9  normy  PN-EN  14820  -  Pojemniki  jednorazowego 

użytku  do  pobierania  od  ludzi  próbek  krwi  żylnej.  Natomiast  narzucenie  przez 

Zamawiającego jednego spośród wielu równoprawnych rodzaju sterylizacji wbrew tej normie, 

jest naruszeniem jej zapisów i zasad uczciwej konkurencji. 

Sterylność  jest  pojęciem  określającym  czystość  mikrobiologiczną  przedmiotu  dla 

której ją określamy. Przedmiot, materiał, ciecz itp. Produkt sterylny to produkt, który w wyniku 

zwalidowanego  procesu  wytwarzania  lub  finalnej  sterylizacji  stał  się  produktem  sterylnym. 

Prawdopodobieństwo znalezienia na/w takim produkcie zdolnych do życia drobnoustrojów w 

ich  formach  wegetatywnych,  jak  i  przetrwalnikowych,  nie  przekracza  10-6  (P<10-6),  co 

oznacza  jałowość  na  poziomie  SAL>6.  Zgodnie  z  PN-EN  ISO  15223-1,  w  zależności  od 

zastosowanej  metody  uzyskania  sterylności,  produkt  czysty  sterylnie  znakuje  się  jednym  

z następujących oznakowań. 

Pojęcie  sterylności  wyrobów  medycznych  i  sposoby  jej  uzyskiwania  definiuje  norma 

PN-EN  556-1  - 

„Sterylizacja  wyrobów  medycznych”.  Określa  ona  definicje  sterylności  oraz 

powołuje normy określające sposób ich uzyskiwania. Podawane  w opisie wyrobu po słowie 

STERYLNY  (STERILE)  litery  informują  o  sposobie,  w  jaki  sposób  tą  sterylność  uzyskano, 

i tak: 

-  Sterylny  R  

oznacza  uzyskanie  sterylności  metodą  radiacyjną,  zgodnie  z  normą  PN-EN 

-  Sterylny EO - 

oznacza uzyskanie sterylności metodą tlenku etylenu zgodnie z normą PN-

EN 550, 

-  Sterylny 

„znak  termometru”  -  oznacza  uzyskanie  sterylności  metodą  sterylizowania  parą 

wodną lub suchym powietrzem zgodnie z normą PN-EN 554, 

-  Sterylny  A  -  oznacza  wykonanie  wyroby  sterylnego  w  warunkach  aseptycznych  

z  uprzednio  wysterylizowanych  jego  elementów.  Zasady  otrzymania  wyrobu  Sterylny  A 


określa  norma  PN-EN  556-2.  Elementy  takich  wyrobów  przed  zmontowaniem  ich  

w  warunkach  aseptycznych  winny  zostać  uprzednio  wysterylizowane  jedną  z  metod  wg 

jednej z nast

ępujących norm PN-EN 550; PN- EN 552; PN-EN 554 (omówionych powyżej) - 

pkt. 4.1.b normy PN-EN 556-2. 

Wszystkie wyżej wymienione metody uzyskiwania sterylności są równoprawne i w ich 

wyniku  powstaje  wyrób  sterylny.  Przy  czym  w  przypadku  odczynników,  chemikaliów  czy 

materiałów  biologicznych  (z  którymi  mamy  do  czynienia  w  probówkach  będących 

przedmiotem  postępowania),  wskazana  jest  jako  najwłaściwsza  metoda  uzyskiwania 

sterylizacji w warunkach aseptycznych (Sterylny A). 

Wymogi  sterylności  probówek  do  pobierania  krwi  reguluje  i  narzuca  Polska  Norma 

PN-EN 14820 - 

„Pojemniki jednorazowego użytku do pobierania od ludzi próbek krwi żylnej”. 

Norma  ta 

nie wymaga, aby  sterylność  tych probówek  była uzyskiwana  metodą  radiacyjną  i 

aby 

probówki  posiadały  oznaczenie  „sterylne  R”.  Norma  ta  w  rozdziale  „9  -  Sterylność  i 

specjalny status mikrobiologiczny” stwierdza jedynie w pkt 9.2 „Sterylność jest obowiązkowa, 

jeżeli  podczas  pobierania  krwi  istnieje  możliwość  kontaktu  wnętrza  pojemnika  z  płynącą 

krwią  pacjenta."  Nie  definiuje  ona,  w  jaki  sposób  sterylność  ta  powinna  zostać  osiągnięta, 

tym bardziej nie narzuca metody radiacyjnej. 

W związku z tym Zamawiający nie ma podstaw i uzasadnienia, aby narzucać sposób 

sterylizacji  probówek,  a  tym  bardziej  wymagać  jednego  konkretnego  rodzaju  sterylności  

(w  tym  wypadku  Sterylności  R  -  radiacyjnej),  bowiem  prowadzi  do  uprzywilejowania 

niektórych  wykonawców  i  nie  jest  uzasadnione  specyfiką  przedmiotu  zamówienia  oraz 

powoduje  wyeliminowanie 

z  udziału  w  postępowaniu  innych  wykonawców,  w  tym 

Odw

ołującego. 

Zamawiający,  poprzez  wprowadzenie  wymogu,  aby  probówki  systemu zamkniętego 

w  Pakiecie  nr  13  posiadały  na  etykietach  oznaczenie  sterylności  metodą  radiacyjną, 

doprowadził do uprzywilejowania jednego podmiotu względem drugiego, który również byłby 

w stanie złożyć  ważną i zgodną z przepisami prawa ofertę, gdyby nie wprowadzenie przez 

Zamawiającego do opisu przedmiotu zamówienia wykluczającego go parametru oznaczenia 

sterylności probówek metodą radiacyjną, który to parametr nie wynika z żadnych przepisów 

prawa  i  jest  w  sprzeczności  z  ww.  normami,  a  którego  wprowadzenie  uprzywilejowuje 

niektórych  dostawców,  choć  nie  gwarantuje  wyższej  jakości  zaoferowanych  produktów. 

P

ostawienie  wymogu,  aby  probówki  systemu  zamkniętego  w  Pakiecie  nr  13  posiadały  na 

ety

kietach  oznaczenie  sterylności  metodą  radiacyjną,  tj.  STERYLE  R  jest  utrudnieniem 

uczciwej konkurencji i narusza art. 29 ust. 2 Pzp. 

Zamawiający  w  dniu  9  października  2018  r.  udostępnił  potencjalnym  wykonawcom 

kopię  wniesionego  odwołania  na  własnej  stronie  internetowej  wraz  z  wezwaniem  do 


przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego  oraz  przesłał  pocztą  elektroniczną 

wykonawcom zainteresowanym udziałem w postępowaniu. 

Pismem  z  dnia 

15  października  2018  r.,  które  wpłynęło  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  tym  dniu  Zamawiający  złożył  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  uwzględnił  

w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu i poinformował, że dokonał niezbędnych zmian 

w  treści  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  w  zakresie  zapisów  dotyczących 

opisu  prz

edmiotu  zamówienia  w  Pakiecie  13:  Zamknięty  system  pobierania  krwi. W  dniu 9 

października  2018  r.  Zamawiający  na  podstawie  art.  38  ust.  4  Pzp  zamieścił  na  swojej 

stronie  internetowej  wyjaśnienie  SIWZ  w  zakresie  dokonanej  zmiany,  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym 

w odwołaniu. 

Izba ustaliła, że w ustawowym terminie, wynikającym z art. 185 ust. 2 Pzp, tj. trzech 

dni  od  dnia 

udostępnienia  wykonawcom  kopii  odwołania  na  stronie  internetowej 

Zamawiającego,  żaden  wykonawca  nie  zgłosił  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

przystąpienia do postępowania odwoławczego, w tym - po stronie Zamawiającego.  

Wobec  powyższego,  działając  na  podstawie  art.  186  ust.  2  Pzp,  uwzględniając 

okoliczność, iż do postępowania odwoławczego w niniejszej sprawie nie zgłosił przystąpienia 

po  stronie  Z

amawiającego  żaden  wykonawca,  Krajowa  Izba  Odwoławcza  postanowiła 

postępowanie odwoławcze umorzyć. 

Izba orzekła o kosztach postępowania odwoławczego stosownie do art. 186 ust. 6 pkt 1 Pzp 

oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.  

w  sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972). 

Przewodniczący:      ………………………