Sygn. akt: KIO 2059/18
POSTANOWIENIE
z dnia 16
października 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 16
października 2018 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 października 2018
r. przez wykonawcę: MEDLAB PRODUCTS Sp. z o.o., ul. Gałczyńskiego 8, 05-090
Raszyn
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Szpital Powiatowy im. Jana
Mikulicza w Biskupcu, ul. Armii Krajowej 8, 11-300 Biskupiec,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
dokonać zwrotu kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy)
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy: MEDLAB
PRODUCTS S
p. z o.o., ul. Gałczyńskiego 8, 05-090 Raszyn uiszczonej tytułem
wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.)
na niniejsze postanowienie -
w term
inie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Elblągu.
Przewodniczący: ……………………….
Sygn. akt: KIO 2059/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Szpital Powiatowy im. Jana Mikulicza w Biskupcu prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
„dostawę odczynników i materiałów wraz z dzierżawę aparatury na potrzeby laboratorium
medycznego”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień
Publicznych nr 629797-N-
2018 w dniu 1 października 2018 r.
Wykonawca
Medlab Products Sp. z o.o. z siedzibą w Raszynie wniósł odwołanie
wobec
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w szczególności wobec
opis
u przedmiotu zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu działanie niezgodne z przepisami ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.),
poprzez
podjęcie następujących czynności w przedmiotowym postępowaniu:
opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który prowadzi do uprzywilejowania
niektórych wykonawców i do wyeliminowania innych wykonawców i oferowanych przez nich
produktów, w tym produktów oferowanych przez Odwołującego, co nie jest uzasadnione
specyfiką przedmiotu zamówienia.
opisanie przedmiotu zamówienia w sposób, który utrudnia uczciwą konkurencję.
Odwołujący podniósł, że czynności podjęte przez Zamawiającego stanowią
naruszenie art. 29 ust 1, 2 i 3 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp oraz m
ając na względzie powyższe,
wn
iósł o uwzględnienie odwołania i obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania
odwoławczego oraz nakazanie Zamawiającemu zmiany postanowień Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia, poprzez odstąpienie od wymogu, aby probówki systemu
zamkniętego w Pakiecie nr 13 posiadały na etykietach oznaczenie sterylności, tj. „znak
STERILE R” i dopuszczenia możliwości zaoferowania probówek sterylnych, które będą miały
oznaczenie sterylności stosowne do zastosowanej metody sterylizacji.
Odwołujący podniósł, że na skutek niezgodnego z przepisami ustawy
i dyskryminującego opisu przedmiotu zamówienia Odwołujący pozbawiony został możliwości
złożenia ważnej oferty i ubiegania się o zamówienie w niniejszym postępowaniu, co narusza
jego interes prawny i finansowy.
Przedmiot zamówienia został podzielony na 17 pakietów i opisany w Formularzu
cenowym stanowiącym załącznik nr 3 do SIWZ. Przedmiotem zamówienia Pakietu nr 13 jest
„Zamknięty system pobierania krwi”. Zamawiający, oprócz opisu przedmiotu zamówienia,
określił również dla produktów opisanych w tym pakiecie minimalne parametry /cechy, które
ma spełnić oferowany zamknięty system do pobierania krwi. Niespełnienie któregokolwiek
z parametrów granicznych skutkuje odrzuceniem oferty.
Jeden z wymogów granicznych został opisany w następujący sposób: „Zamawiający
wymaga aby zaoferowane probówki posiadały znacznik pobrania, znak CE oraz znak
STERILE R”.
Odwołujący wskazał, że parametr graniczny, aby probówki posiadały „znak STERILE
R” narusza przepisy art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 3 Pzp, bowiem prowadzi do
uprzywilejowania niektórych wykonawców i do wyeliminowania produktów oferowanych
przez innych wykonawców, co nie jest uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia ani
uzasadnionymi potrzebami Zamawiającego.
Wymóg, aby probówki systemu zamkniętego posiadały „znak STERILE R” nie jest
uzasadniony
specyfik
ą przedmiotu zamówienia ani uzasadnionymi potrzebami
Zamawiającego. To, że probówki służące pobieraniu krwi, będące przedmiotem tego
postępowania w pakiecie 13 powinny być sterylne jest bezsporne, bowiem taki wymóg
wynika wprost z przepisów rozdziału 9 normy PN-EN 14820 - Pojemniki jednorazowego
użytku do pobierania od ludzi próbek krwi żylnej. Natomiast narzucenie przez
Zamawiającego jednego spośród wielu równoprawnych rodzaju sterylizacji wbrew tej normie,
jest naruszeniem jej zapisów i zasad uczciwej konkurencji.
Sterylność jest pojęciem określającym czystość mikrobiologiczną przedmiotu dla
której ją określamy. Przedmiot, materiał, ciecz itp. Produkt sterylny to produkt, który w wyniku
zwalidowanego procesu wytwarzania lub finalnej sterylizacji stał się produktem sterylnym.
Prawdopodobieństwo znalezienia na/w takim produkcie zdolnych do życia drobnoustrojów w
ich formach wegetatywnych, jak i przetrwalnikowych, nie przekracza 10-6 (P<10-6), co
oznacza jałowość na poziomie SAL>6. Zgodnie z PN-EN ISO 15223-1, w zależności od
zastosowanej metody uzyskania sterylności, produkt czysty sterylnie znakuje się jednym
z następujących oznakowań.
Pojęcie sterylności wyrobów medycznych i sposoby jej uzyskiwania definiuje norma
PN-EN 556-1 -
„Sterylizacja wyrobów medycznych”. Określa ona definicje sterylności oraz
powołuje normy określające sposób ich uzyskiwania. Podawane w opisie wyrobu po słowie
STERYLNY (STERILE) litery informują o sposobie, w jaki sposób tą sterylność uzyskano,
i tak:
- Sterylny R -
oznacza uzyskanie sterylności metodą radiacyjną, zgodnie z normą PN-EN
- Sterylny EO -
oznacza uzyskanie sterylności metodą tlenku etylenu zgodnie z normą PN-
EN 550,
- Sterylny
„znak termometru” - oznacza uzyskanie sterylności metodą sterylizowania parą
wodną lub suchym powietrzem zgodnie z normą PN-EN 554,
- Sterylny A - oznacza wykonanie wyroby sterylnego w warunkach aseptycznych
z uprzednio wysterylizowanych jego elementów. Zasady otrzymania wyrobu Sterylny A
określa norma PN-EN 556-2. Elementy takich wyrobów przed zmontowaniem ich
w warunkach aseptycznych winny zostać uprzednio wysterylizowane jedną z metod wg
jednej z nast
ępujących norm PN-EN 550; PN- EN 552; PN-EN 554 (omówionych powyżej) -
pkt. 4.1.b normy PN-EN 556-2.
Wszystkie wyżej wymienione metody uzyskiwania sterylności są równoprawne i w ich
wyniku powstaje wyrób sterylny. Przy czym w przypadku odczynników, chemikaliów czy
materiałów biologicznych (z którymi mamy do czynienia w probówkach będących
przedmiotem postępowania), wskazana jest jako najwłaściwsza metoda uzyskiwania
sterylizacji w warunkach aseptycznych (Sterylny A).
Wymogi sterylności probówek do pobierania krwi reguluje i narzuca Polska Norma
PN-EN 14820 -
„Pojemniki jednorazowego użytku do pobierania od ludzi próbek krwi żylnej”.
Norma ta
nie wymaga, aby sterylność tych probówek była uzyskiwana metodą radiacyjną i
aby
probówki posiadały oznaczenie „sterylne R”. Norma ta w rozdziale „9 - Sterylność i
specjalny status mikrobiologiczny” stwierdza jedynie w pkt 9.2 „Sterylność jest obowiązkowa,
jeżeli podczas pobierania krwi istnieje możliwość kontaktu wnętrza pojemnika z płynącą
krwią pacjenta." Nie definiuje ona, w jaki sposób sterylność ta powinna zostać osiągnięta,
tym bardziej nie narzuca metody radiacyjnej.
W związku z tym Zamawiający nie ma podstaw i uzasadnienia, aby narzucać sposób
sterylizacji probówek, a tym bardziej wymagać jednego konkretnego rodzaju sterylności
(w tym wypadku Sterylności R - radiacyjnej), bowiem prowadzi do uprzywilejowania
niektórych wykonawców i nie jest uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia oraz
powoduje wyeliminowanie
z udziału w postępowaniu innych wykonawców, w tym
Odw
ołującego.
Zamawiający, poprzez wprowadzenie wymogu, aby probówki systemu zamkniętego
w Pakiecie nr 13 posiadały na etykietach oznaczenie sterylności metodą radiacyjną,
doprowadził do uprzywilejowania jednego podmiotu względem drugiego, który również byłby
w stanie złożyć ważną i zgodną z przepisami prawa ofertę, gdyby nie wprowadzenie przez
Zamawiającego do opisu przedmiotu zamówienia wykluczającego go parametru oznaczenia
sterylności probówek metodą radiacyjną, który to parametr nie wynika z żadnych przepisów
prawa i jest w sprzeczności z ww. normami, a którego wprowadzenie uprzywilejowuje
niektórych dostawców, choć nie gwarantuje wyższej jakości zaoferowanych produktów.
P
ostawienie wymogu, aby probówki systemu zamkniętego w Pakiecie nr 13 posiadały na
ety
kietach oznaczenie sterylności metodą radiacyjną, tj. STERYLE R jest utrudnieniem
uczciwej konkurencji i narusza art. 29 ust. 2 Pzp.
Zamawiający w dniu 9 października 2018 r. udostępnił potencjalnym wykonawcom
kopię wniesionego odwołania na własnej stronie internetowej wraz z wezwaniem do
przystąpienia do postępowania odwoławczego oraz przesłał pocztą elektroniczną
wykonawcom zainteresowanym udziałem w postępowaniu.
Pismem z dnia
15 października 2018 r., które wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w tym dniu Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której uwzględnił
w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu i poinformował, że dokonał niezbędnych zmian
w treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w zakresie zapisów dotyczących
opisu prz
edmiotu zamówienia w Pakiecie 13: Zamknięty system pobierania krwi. W dniu 9
października 2018 r. Zamawiający na podstawie art. 38 ust. 4 Pzp zamieścił na swojej
stronie internetowej wyjaśnienie SIWZ w zakresie dokonanej zmiany, zgodnie z żądaniem
zawartym
w odwołaniu.
Izba ustaliła, że w ustawowym terminie, wynikającym z art. 185 ust. 2 Pzp, tj. trzech
dni od dnia
udostępnienia wykonawcom kopii odwołania na stronie internetowej
Zamawiającego, żaden wykonawca nie zgłosił do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
przystąpienia do postępowania odwoławczego, w tym - po stronie Zamawiającego.
Wobec powyższego, działając na podstawie art. 186 ust. 2 Pzp, uwzględniając
okoliczność, iż do postępowania odwoławczego w niniejszej sprawie nie zgłosił przystąpienia
po stronie Z
amawiającego żaden wykonawca, Krajowa Izba Odwoławcza postanowiła
postępowanie odwoławcze umorzyć.
Izba orzekła o kosztach postępowania odwoławczego stosownie do art. 186 ust. 6 pkt 1 Pzp
oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący: ………………………