Sygn. akt: KIO 2121/18
POSTANOWIENIE
z dnia 29
października 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Rafał Komoń
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron oraz uczestników
postępowania w dniu 29 października 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 października 2018 r. przez wykonawcę
LubCom sp. z o.o., ul. Powojowa 3, 20-442 Lublin
w postępowaniu prowadzonym przez
Zamawiającego: 6 Szpital Wojskowy z Przychodnią - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki
Zdrowotnej, ul. Szpitalna 2, 08-
530 Dęblin
przy udziale wykonawcy WK Architekci sp. z o.o. s.k.
z siedzibą w Poznaniu
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 2121/18
po stronie Zamawiającego,
postanawia:
odrzuca odwołanie;
kosztami postępowania obciąża wykonawcę LubCom sp. z o.o., ul. Powojowa
3, 20-442 Lublin i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego:
LubCom sp. z o.o., ul. Powojowa 3, 20-442 Lublin
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego: LubCom sp. z o.o., ul. Powojowa 3, 20-442 Lublin
na rzecz Zamawiającego: 6 Szpital Wojskowy z Przychodnią - Samodzielny Publiczny
Zakład Opieki Zdrowotnej, ul. Szpitalna 2, 08-530 Dęblin kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy
tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198 a i 198 b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 wraz ze zm.), na niniejsze postanowienie
– w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.
Przewodniczący:…………………………
Sygn. akt: KIO 2121/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: 6 Szpital Wojskowy z Przychodnią - Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej, ul. Szpitalna 2, 08-
530 Dęblin wszczął postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na Zadanie nr 2 - Opracowanie dokumentacji projektowo-
kosztorysowej do zadania pod nazwą „Przebudowa budynku nr 94 na oddział szpitalny”,
numer postępowania: 29/LOG/2018.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 9 sierpnia 2018, pod numerem 602189-N-2018.
W dniu 20 września 2018 r. Zamawiający podjął pierwszą decyzję o wyborze
najkorzystniejszej oferty
na wykonanie przedmiotowego zamówienia publicznego oraz o
wykluczeniu
Odwołujący: LubCom sp. z o.o., ul. Powojowa 3, 20-442 Lublin z w/w
postępowania i uznaniu jego oferty za odrzuconą.
Za ofertę najkorzystniejszą na wykonanie w/w zadania uznano ofertę złożoną przez
wy
konawcę WK Architekci sp. z o.o. s.k.
Nie zgadzając się z powyższymi czynnościami Zamawiającego w zakresie zadania 2
Odwołujący w dniu 24 września 2018r. wniósł pierwsze odwołanie do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej zarzucając Zamawiającemu:
naruszenie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp tj. art. 24
ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp oraz art. 92 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez nieuzasadnione wykluczenie Wykonawcy LubCom sp. z o.o. i uznaniu jej oferty jako
odrzuconej,
naruszenie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych tj. art. 24
ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp poprzez jego niezasadne zastosowanie i wykluczenie Wykonawcy
LubCom sp. z o.o. i uznaniu jej oferty jako odrzuconej oraz przep
isów art. 6 Kodeksu
cywilnego w zw. z art. 14 ustawy Pzp poprzez brak wykazania zaistnienia podstaw do
zastosowania art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp względem Odwołującego, z ostrożności
procesowej,
naruszenie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych tj. art. 25 ust. 1
ustawy Pzp
poprzez zażądanie od Odwołującego dokumentów nie wskazanych w treści
SIWZ,
naruszenie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych tj. art. 26 ust. 3 i
4 ustawy Pzp
poprzez zaniechanie czynności, do której Zamawiający jest zobowiązany
poprzez zaniechanie wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień lub do złożenia
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
W konsekwencji postawionych zarzutów wnosił(żądanie) o:
unieważnienie zaskarżonej czynności Zamawiającego polegającej na
wykluczeniu spółki LubCom sp. z o.o. z przedmiotowego postępowania przetargowego i
uznaniu jej oferty za odrzuconą;
unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawcy WK Architekci sp. z o.o.
s.k. jako oferty najkorzystniejszej na wyko
nanie przedmiotowego zamówienia;
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności wyboru ofert w
postępowaniu na udzielenie przedmiotowego;
ewentualnie,
nakazanie Zamawiającemu wezwanie Odwołującego do
złożenia wyjaśnień lub złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu;
przeprowadzenie dowodu z dokumentów załączonych do niniejszego
odwołania na odpowiednie okoliczności wyszczególnione w treści uzasadnienia;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Wykonawcy LubCom sp. z o.o.
zwro
tu kosztów postępowania odwoławczego.
Pismem z dnia 2 października Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty
przedstawione w odwołaniu.
W następstwie tego oświadczenia Krajowa Izba Odwoławcza postanowieniem z dnia
3 października 2018r.umorzyła przedmiotowe postępowanie odwoławcze(sygn. akt KIO
W wykonaniu powyższego postanowienia Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 5
października 2018r. wezwał Odwołującego do uzupełnienia dokumentów to jest wykazu
wykonanych usług wraz dokumentami potwierdzającymi ich należyte wykonanie.
W treści wezwania Zamawiający stwierdził, że dotychczas złożone dokumenty nie
potwierdziły spełniania warunku posiadania wymaganego przez Zamawiającego
doświadczenia zawodowego.
W powyższym wezwaniu Zamawiający zwrócił uwagę, że w wykazie przesłanym do
niego(w odpowiedzi na wezwanie w trybie art.26 ust.2 ustawy Pzp), wykonawca wskazał
dwie usługi wykonane na rzecz:
Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego sp. z o.o. w Radomiu,
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lubartowie.
W dniu 9 października 2018r. Odwołujący nie uzupełnił żądanych dokumentów,
lecz wyjaśnił, że opiera się na dotychczas złożonych dokumentach.
W dniu 10 października 2018 r. Zamawiający ponownie dokonał wyboru
najkorzystniejszej oferty wykonawcy konkurencyjnego na wykonanie przedmiotowego
zamówienia publicznego oraz o wykluczył Odwołującego z przedmiotowego przetargu.
Nie zgadzając się z powyższymi czynnościami Zamawiającego w zakresie zadania 2
Odwołujący w dniu 10 października 2018r. wniósł drugie odwołanie do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej zarzucając Zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy Pzp:
art. 186 ust. 2 ustawy Pzp poprzez uwzględnienie odwołania LubCom sp. z
o.o. z dnia 24 września 2018 r.w całości a następnie niewykonanie czynności w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu LubCom
sp. z o.o. z dnia 24 września 2018 r., które było przedmiotem sprawy KIO 1929/18,
art. 24 ust. 1 pkt 12 i pkt 16 ustawy Pzp poprzez ich niezasadne
zastosowanie i wykluczenie Wykonawcy LubCom sp. z o.o. i uznaniu jej oferty jako
odrzuconej oraz przepisów art. 6 Kodeksu cywilnego w' zw. z art. 14 ustawy Pzp poprzez
brak wykazania zaistnienia podstaw do zastosowania art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp
względem Odwołującego,
art. 7 ust. 1
ustawy Pzp poprzez przeprowadzenie postępowania w sposób
urągający zasadzie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców na skutek
przemilczenia w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji treści pisma dyrektora ds administracyjno
- eksploatacyjnych Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego sp. z o.o. z dnia 03
października 2018 r.,
art. 26 ust. 3
ustawy Pzp poprzez nieprawidłowe dokonanie czynności, do
której Zamawiający był zobowiązany poprzez nieprecyzyjne wezwanie Odwołującego do
złożenia wyjaśnień lub do złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu.
W konsekwencji postawionych zarzutów wnosił(żądanie) o:
unieważnienie zaskarżonej czynności Zamawiającego polegającej na
wykluczeniu spółki LubCom sp. z o.o. z postępowania pn. Zadanie nr 2 - Opracowanie
dokumentacji projektowo-
kosztorysowej do zadania pod nazwą „Przebudowa budynku nr 94
na oddział szpitalny” i uznaniu jej oferty za odrzuconą;
unieważnienie czynności wyboru oferty wykonawcy WK Architekci sp. z o.o.
s.k. jako oferty najkorzystniejszej na wykonanie zamówienia pn. Zadanie nr 2 - Opracowanie
dokumentacji projektowo-
kosztorysowej do zadania pod nazwą „Przebudowa budynku nr 94
na oddział szpitalny”;
nakazanie Zamawiającemu powtórzenia czynności wyboru ofert w
postępowaniu na udzielenie zamówienia pn. Zadanie nr 2 - Opracowanie dokumentacji
projektowo-
kosztorysowej do zadania pod nazwą „Przebudowa budynku nr 94 na oddział
szpitalny”;
ewentualnie,
nakazanie Zamawiającemu dokonania ponownego i
jednoznac
znego wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień lub złożenia dokumentów
potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu;
przeprowadzenie dowodu z dokumentów załączonych do niniejszego
odwołania na odpowiednie okoliczności wyszczególnione w treści uzasadnienia;
załączenie do akt niniejszej sprawy akt sprawy z odwołania LubCom sp. z o.o.
z dnia 24 września 2018 r. sygn. KIO 1929/18 na okoliczność zakresu odwołania
wniesionego w tej sprawie i uznania odwołania przez Zamawiającego w całości,
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Wykonawcy LubCom sp. z o.o.
zwrotu kosztów postępowania odwoławczego.
Odwołujący zapowiedział, że pierwszorzędnym zarzutem przeciwko decyzji
Zamawiającego jest zarzut natury formalnej, bowiem z treści pisma Zamawiającego z dnia 2
października 2018 r. wynikało, że uwzględnił odwołanie wniesione przez LubCom sp. zo.o. w
dniu 24 września 2018 r. w całości.
W ocenie Odwołującego - oznaczało to także przyjęcie zasadności zarzutów
skierowanych co do meritum
rozstrzygnięcia z tego powodu, że zgodnie z art. 186 ust. 2
ustawy Pzp w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do
postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku
zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie
zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Natomiast uwzględnienie odwołania w części prowadzi do umorzenia postępowania
jedynie wówczas, gdy Odwołujący wycofa pozostałe zarzuty, co nigdy nie nastąpiło (art. 186
ust. 3A ustawy Pzp).
W związku z powyższym Odwołujący wnioskował o załączenie do akt niniejszej
sprawy akt KIO 1929/18, w których znajdują się wszystkie pisma Zamawiającego i
Odwołującego.
Według Odwołującego - uwzględnienie odwołania także co do meritum powoduje
zaistnienie powagi rzeczy osądzonej w tym zakresie i uniemożliwia Zamawiającemu podjęcie
jeszcze raz zaskarżonej decyzji na tych samych podstawach.
Przechodząc do meritum zagadnień zawartych w zaskarżonej decyzji Zamawiającego
Odwołujący zauważył, że jako podstawę prawną wykluczenia Zamawiający wskazał przepisy
art. 24 ust. 1 pkt 12 i 16 ustawy Pzp.
Podniósł, że jako uzasadnienie faktyczne wskazano, że Odwołujący powołał się na
doświadczenie posiadane z wykonania dwóch zadań i wskazano, że: „Zamawiający
stwierdził, że żadna z wymienionych usług nie została wykonana z należytą starannością za
tym nie może służyć Wykonawcy do potwierdzenia posiadania doświadczenia
pozwalającego na realizację zamówienia”.
Jako najistotniejszy zarzut odwołania Odwołujący uznał pominięcie przez
Zamawiającego pisma z dnia 3 października 2018 r., które w trybie § 2 ust. 6 rozporządzenia
ws dokumentów uzyskał od Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego sp. z o.o.
Zaznaczył, że w treści pisma z dnia 3 października 2018 r. wiceprezes zarządu, a
jednocześnie dyrektor ds. eksploatacyjno - administracyjnych Mazowieckiego Szpitala
Specjalistycznego sp. z
o.o. zaświadczył, że umowa zawarta z firmą LubCom sp. z o.o.
„została zrealizowana zgodnie z jej zapisami i oczekiwaniami Zamawiającego, nie było więc
podstaw do naliczania kar umownych” oraz „spółka LubCom należycie wywiązała się z
umowy o realizację zamówienia publicznego, co wkrótce poświadczę stosownymi
referencjami”.
Zarzucił, że w uzasadnieniu decyzji o wykluczeniu Odwołującego Zamawiający nie
wspomniał o treści w/w pisma, co jest o tyle istotne, ponieważ wskazuje, że zamówienie
zostało wykonane należycie.
Według Odwołującego - jego umyślne zignorowanie świadczy o złej woli
Zamawiającego i zdaje się wskazywać na prowadzenie postępowania niezgodnie z
zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, a to z kolei rzutuje na
nieprawidłowe zastosowanie przepisów art. 24 ust. 1 pkt 12 i 16 ustawy Pzp.
Generalnie jeśli chodzi o ten aspekt sprawy to - Odwołujący wyjaśnił, że w końcu
uzyskał od Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego sp. z o.o. referencje potwierdzające
należyte wykonanie zamówienia.
Na marginesie wspomniał, że Zamawiający w zaskarżonej decyzji wskazywał, że
Odwołujący nie może się powoływać na doświadczenie z wykonania tego zamówienia,
ponieważ do jego skutecznego zakończenia konieczne było uzyskanie pozwolenia na
budowę, czego Odwołujący nie zdołał wykazać.
Argumentował, że jednak z opisu warunku doświadczenia zawartego w pkt 1.2.3.1.
SIWZ oraz z pos
tanowień wzoru umowy stosowanego w rozpoznawanej sprawie wynika, że
w zamówieniu, które ma być realizowane dla szpitala w Dęblinie, nie będzie konieczne
uzyskanie pozwolenia na budowę.
Dlatego zarzut ten jest niezasadny i również świadczy o nieprawidłowej wykładni
przepisów ustawy i zapisów dokumentacji przetargowej, będącej wyrazem tendencyjnego
dążenia do wykluczenia LubCom.
Powołał się w tym zakresie jako dowód na:
pismo z dnia 03 października 2018 r.
referencje z dnia 08 października 2018 r.
W dalsz
ej kolejności można przejść do rozpoznania części uzasadnienia zaskarżonej
decyzji dotyczącej powołania się przez Odwołującego na wykonanie zamówienia na
„Przeniesienie bloku operacyjnego do nowej lokalizacji wraz z wykonaniem niezbędnych
prac modernizacyj
nych oraz doposażeniem tego obszaru” dla SPZOZ w Lubartowie. W tym
kontekście należy
Zwrócił uwagę na niekonsekwencję i błędy Zamawiającego w sformułowaniu
uzasadnienia zaskarżonej decyzji dotyczącej powołania się przez Odwołującego na
wykonanie zamówienia na „Przeniesienie bloku operacyjnego do nowej lokalizacji wraz z
wykonaniem niezbędnych prac modernizacyjnych oraz doposażeniem tego obszaru” dla
SPZOZ w Lubartowie.
Zauważył, że w wezwaniu do uzupełnienia dokumentów z dnia 5 października 2018 r.
wskazano min., że: „żadna z wymienionych usług nie została wykonana z należytą
starannością za tym nie może służyć Wykonawcy do potwierdzenia posiadania
doświadczenia pozwalającego na realizację zamówienia”.
Wskazał również, że w punkcie dotyczącym rozważań Zamawiającego co do
powołania się przez Odwołującego na doświadczenie z zamówienia wykonanego dla SPZOZ
w Lubartowie użyto następujących sformułowań: „Koniunkcja obydwu faktów tj
kwalifikowanego, 46 -
dniowego opóźnienia w wykonaniu zamówienia oraz zapłacenia kary
umownej utwierdza Zamawiającego w przekonaniu, że zamówienie to zostało nienależycie
wykonane.
Potwierdzenie spełnienia warunku udziału w postępowaniu mogą stanowić tylko
zamówienia wykonane z należytą starannością. Brak staranności skutkuje zatem obiektywną
niemożnością posłużenia się danym zamówieniem w celu wykazania spełniania warunku w
następujących po realizacji zamówienia postępowaniach o udzielenie zamówienia
publicznego.”
Dalej, przyznał, że zażądano przedstawienia dokumentów potwierdzających
spełnianie warunków udziału w postępowaniu we wskazanym terminie.
Zwrócił uwagę, że w uzasadnieniu zaskarżonej decyzji zacytowano treść wezwania,
dodając dalej min: „Zamawiający podtrzymuje swoje stanowisko wyrażone w uzasadnieniu
d
o uzupełnienie dokumentów skierowanym do LubCom w dniu 5 października 2018 r.”.
Dalej, Zamawiający uzasadnił, że przesłanką dla stwierdzenia, że Odwołujący nie
może powoływać się na to zamówienie jest fakt, że SPZOZ w Lubartowie skutecznie potrącił
karę umowną, zaś „okoliczność wniesienia powództwa pozostaje bez znaczenia dla oceny
należytości wykonania zobowiązania.” Nadto, „niedotrzymanie terminów do dotrzymania
których wykonawca się zobowiązał świadczy o nienależytym wykonaniu umowy.”.
Argumentował, że z przytoczonych wyżej wypowiedzi Zamawiającego można wysnuć
następujące konkluzje. Po pierwsze nadal nie wiadomo co Odwołujący miałby wykazać. Z
treści wezwania z dnia 5 października 2018 r. nie wynika jednoznacznie, czy do wykazania
spełnienia warunku udziału w postępowaniu należy wykazać się poprzednimi zamówieniami
należycie wykonanymi czy wykonanymi z należytą starannością.
Zdaniem Odwołującego - w odniesieniu do tego zagadnienia można przyjąć dwojaką
optykę, albo stwierdzić, że obydwa pojęcia są synonimami, jak zdaje się rozumieć je
Zamawiający, który używa ich zamiennie, albo stwierdzić, że mają one różne znaczenie.
Przekonywał, że ta druga możliwość wiązałaby się z koniecznością przyjęcia
następujących założeń. Zamówienia wykonane z należytą starannością to takie, gdzie
wykonawca dołożył należytej staranności w ich wykonaniu, a efekt nie jest istotny. Natomiast
zamówienia należycie wykonane to zamówienia, gdzie nie ma znaczenia proces ich
wykonania, ale pożądany efekt został osiągnięty.
Jeżeli Zamawiający traktuje te pojęcia jako synonimy, to zgodnie z art. 6 Kodeksu
cywilnego
– w ocenie Odwołującego - powinien udowodnić mu niedochowanie należytej
staranności w wykonaniu zamówienia dla SPZOZ Lubartów.
Wywodził, że jeżeli Zamawiający uznaje, że nienależyte wykonanie zamówienia nie
jest tym samym co niedochowanie należytej staranności, wówczas znowu nie zdołał
prawidłowo sformułować wezwania wysłanego w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, bowiem nie
wiadomo czy wykonawca ma mu udowodnić należyte wykonanie zamówienia czy wykonanie
zamówienia z należytą starannością.
Odwołujący stanął na stanowisku, że Zamawiający pomimo że używa dwóch pojęć
zamiennie, opiera swoją decyzję o wykluczeniu na pojęciu nienależytego wykonania
definiowanego przez nieosiągnięcie umówionego rezultatu, o czym świadczy fakt, że opiera
swoją decyzję na dwóch niekwestionowanych faktach: fakcie zaistnienia opóźnienia, które
błędnie klasyfikuje jako opóźnienie kwalifikowane oraz na potrąceniu kar umownych.
Obydwie przesłanki są przez Zamawiającego błędnie interpretowane, tendencyjnie na
niekorzyść Odwołującego.
Po pierwsze, wskazał, że opóźnieniem kwalifikowanym przez zawinienie jest zwłoka.
Umowa zawarta pomiędzy Odwołującym a SPZOZ w Lubartowie przewidywała naliczenie
kary umownej z
a każdy dzień opóźnienia w terminie zakończenia wydania dokumentacji
projektowo -
kosztorysowej i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót w stosunku
do terminu przewidzianego w § 2 ust. 1 pkt 1 umowy (patrz § 8 ust. 2 pkt 2). Jest to więc
opóźnienie zwykłe, a samo naliczenie kar umownych za jego zaistnienie nie przesądza o
zawinieniu tej okoliczności przez Odwołującego.
Po drugie, wskazał, że Zamawiający opiera decyzję o wykluczeniu na stwierdzeniu,
że kary umowne zostały skutecznie potrącone, a wytoczony o nie proces cywilny nie ma
znaczenia.
Takie stwierdzenie
– zdaniem Odwołującego - zdaje się świadczyć o niezrozumieniu
istoty instytucji kary umownej w umowach o wykonanie zamówienia publicznego. W
przeważającej większości przypadków zamawiający doprowadza do zapłacenia kary
umownej właśnie przez jej potrącenie z przysługującym wykonawcy wynagrodzeniem. Jest
to działanie prawie zawsze skuteczne, o ile nie zostaną popełnione błędy formalne. Jedynym
sposobem obrony wykonawcy jest wówczas wytoczenie powództwa o zapłatę.
Przekonywał, że w przedmiotowej sprawie udowodnił Zamawiającemu, że zostało
wytoczone powództwo przeciwko SPZOZ w Lubartowie oraz, że zostało ono wytoczone o
całość naliczonej kary umownej. W efekcie nie można zasadnie twierdzić, że naliczenie kary
i jej potrącenie zostało przez Odwołującego uznane.
Odwołujący powołał się na okoliczności świadczące o tym, że zaistnienie opóźnienia
w wykonaniu zamówienia dla SPZOZ Lubartów nie wynikało z przyczyn leżących po stronie
Odwołującego. Po podpisaniu umowy na wykonanie tego zamówienia i dokonaniu lustracji
przeprojektowywanego budynku ujawniła się konieczność uzyskania odstępstwa od
obowiązujących warunków technicznych pomieszczeń projektowanego bloku operacyjnego.
Wyjaśnił, że ten problem nie mógł być rozpoznany na etapie przetargu, ponieważ nie
został ujawniony w Opisie Przedmiotu Zamówienia(Rozdział 3 i Załącznik nr 1 do SIWZ ).
Odwołujący wyjaśnił, że niezwłocznie wystąpił z odpowiednim wnioskiem - w ciągu
jednego dnia od otrzymania
pełnomocnictwa od SPZOZ w Lubartowie, co znamionuje
zachowanie najwyższej staranności.
Przyznał, że postępowania administracyjnego nie sposób przyspieszyć, stąd
nastąpiło przesunięcie terminów ukończenia dokumentacji.
Wskazał również, że Odwołujący uprzedził o tym SPZOZ w Lubartowie i zgłosił
podstawy do roszczenia o przedłużenie czasu na ukończenie dzieła, które nie zostało
uwzględnione bez żadnego wyjaśnienia ze strony SPZOZ Lubartów.
Powołał się w tym zakresie na następujące dowody:
zawiadomienie o terminie posiedzenia,
umowa z dnia 8 listopada 2017 r.,
wniosek o odstępstwo z dnia 9 listopada 2017 r. do Lubelskiego Państwowego
Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego
pismo z dnia 1 grudnia 2017 r.
W konsekwencji w rozpoznawanej sprawie
– w opinii Odwołującego - nie można
mówić o zaistnieniu przypadku nienależytego wykonania zobowiązania, które uzasadniałoby
uznanie, że Odwołujący nie wykazał spełniania warunku doświadczenia.
W przekonaniu Odwołującego - opis warunku doświadczenia powinien być
proporcjo
nalny do przedmiotu zamówienia, a nie tworzony w oderwaniu od niego, np. „na
wyrost”, a z opisu przedmiotu zamówienia oraz przede wszystkim warunków umowy wynika,
że w ramach rozpoznawanego postępowania nie przewidziano uzyskania pozwolenia na
budowę.
Dod
atkowo, zauważył, że jego oferta zakłada wykonanie projektu w ciągu 56 dni.
W kontekście tego należy zwrócił uwagę, że zamówienie dla SPZOZ Lubartów, przy
uwzględnieniu utrudnienia jakim było uzyskanie zgody na odstępstwo, zostało zrealizowane
w ciągu 84 dni.
Przyjmując, że uzyskanie odstępstwa przedłużyło wykonanie zamówienia o tyle dni,
ile przewidziano w KPA na rozpoznanie nieskomplikowanej sprawy administracyjnej (30 dni),
to można – według Odwołującego - przyjąć, że był on w stanie wykonać podobny projekt w
terminie nawet krótszym niż zadeklarowany.
Zaznaczył przy tym, że należy również wziąć pod uwagę, że termin podpisania
umowy z SPZOZ Lubartów był wyznaczony na 8 listopada, a termin jej ukończenia na 5
grudnia. Na wykonanie podobnego projektu pr
zewidziano więc 27 dni. Gdyby Odwołujący
wykonał ten projekt na 6 grudnia, wówczas również znalazłby się w opóźnieniu i
prawdopodobnie naliczono by mu karę umowną.
W świetle zasady proporcjonalności należałoby się zastanowić – w przekonaniu
Odwołującego - czy świadczyłoby to o jego niezdolności do należytego wykonania tego
rodzaju zamówienia, czy też odwrotnie, przesądza o tym, że jest on w stanie je wykonać w
zakreślonym terminie.
W dniu 19 października 2018r. wykonawca WK Architekci sp. z o.o. s.k. zgłosił
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dokumentacyjnego przedmiotowego
postępowania przetargowego, w tym akt sprawy odwoławczej i akt sprawy odwoławczej o
sygn.. akt KIO 1929/18,
Izba postanowiła odwołanie odrzucić.
Na posiedzeniu niejawnym, po wysłuchaniu argumentacji strony, Izba doszła do
przekonania, że zachodzą przesłanki do odrzucenia odwołania na podstawie art. 189 ust.2
pkt. 3, pkt. 4, pkt. 5 ustawy Pzp.
Izba zważyła, że zgodnie z art.182 ust.3 pkt. 2 ustawy Pzp odwołanie wobec
czynności innych niż określone w ust. 1 i 2 wnosi się w przypadku zamówień, których
wa
rtość jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.
8 ustawy Pzp
– w terminie 5 dni od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej
staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego
wniesienia.
Izba uznała, że Odwołujący już w dniu 5 października 2018r. powziął wiadomość o
okolicznościach stanowiących podstawę do wniesienia odwołania tj. w dacie przekazania mu
wezwania do uzupełnienia dokumentów, to jest do złożenia wykazu wykonanych usług wraz
z dokumentami potwierdzającymi ich należyte wykonanie .
Wymaga wskazania, że zarzuty odwołania w istocie dotyczą czynności powyższego
wezwania, którego niewykonanie wiązało się z pewnym i oczywistym następstwem
polegającym na konieczności wykluczenia Odwołującego z przetargu na zasadzie art. 24 ust.
1 pkt 12 ustawy Pzp
z powodu nie wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu.
W piśmie z dnia 9 października 2018r. stanowiącym odpowiedź na czynność
Zamawiającego wezwania Odwołujący wyraźnie zakwestionował czynność Zamawiającego
nie uzupełniając dokumentów, lecz składając wyjaśnienia, a mimo tego nie skorzystał ze
środka ochrony prawnej na tamtym etapie postępowania.
Według zapatrywania Izby, mając na uwadze przytoczone okoliczności – Odwołujący
w chwili powzięcia wiadomości o wezwaniu do uzupełnienia dokumentów, dowiedział się o
tym, że koniecznym było zakwestionowanie w sposób prawem przewidziany za pomocą
środka ochrony prawnej(odwołania) tej czynności, a także ewentualne podniesienie zarzutu
doprecyzowania wezwania do złożenia dokumentów.
Jeżeli zatem, Odwołujący w terminie skutecznie nie podważył ważności dokonanego
wezwania
w
warunkach
jego niewykonania poprzez nieprzedłożenie „nowego”
uzupełnionego wykazu i oczywistego następstwa tej czynności w postaci obowiązku
Zamawiaj
ącego wykluczenia Odwołującego, to w chwili obecnej nie może on wnieść
odwołania na czynność wykluczenia go z przetargu ze skutkiem odrzucenia jego oferty
będącej normalnym następstwem prawomocnej czynności wezwania.
Izba uznała przy tym, że jeżeli czynność wezwania jest prawnie skuteczna z powodu
jej niezaskarżenia w powołanym na wstępie terminie, to nie może być ona następnie
podważana na późniejszym etapie postępowania przetargowego.
W związku z tym, Izba stwierdziła, że Odwołujący wniósł odwołanie dopiero w dniu 15
października 2018 r., co potwierdza prezentata Izby znajdująca się na tym dokumencie,
podczas gdy upływ 5 dniowego terminu prawem przewidzianego liczonego od dnia 6
października 2018r. nastąpił w dniu 10 października 2018r.
Stosownie do p
rzepisu art.189 ust.2 pkt. 3 ustawy Pzp Izba odrzuca odwołanie, jeżeli
stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie.
Drugą z podstaw prawnych uzasadniających czynność odrzucenia odwołania na
zasadzie jest przepis art. 189 ust.2 pkt. 4
ustawy Pzp, który stanowi, że Izba odrzuca
odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołujący powołuje się wyłącznie na te same okoliczności,
które były przedmiotem rozstrzygnięcia przez Izbę w sprawie innego odwołania dotyczącego
tego samego pos
tępowania wniesionego przez tego samego odwołującego się.
Izba ustaliła, że zarówno w pierwszym, jak i w obecnie rozpoznawanym odwołaniu
istotą sporu były te same oświadczenia Odwołującego(usługi wykonywane na rzecz
Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego sp. z o.o. w Radomiu oraz Samodzielnego
Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Lubartowie) zawarte w wykazie złożonym
Zamawiającemu dla potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie
zdolności zawodowej.
Należy podkreślić, że Odwołujący w wyniku ponownego wezwania go do
uzupełnienia dokumentów z dnia 5 października 2018r., nie dokonał ich zastąpienia nowymi,
lecz oparł się na tych samych dokumentach, które złożył po pierwszym wezwaniu.
Ostatecznie, Izba doszła do przekonania, że odwołanie zostało wniesione w
okolicznościach opisanych w przepisie art. 189 ust.2 pkt. 4 ustawy Pzp stosownie do
którego, Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że
odwołanie dotyczy czynności, którą
zamawiający wykonał zgodnie z treścią wyroku Izby lub sądu lub, w przypadku uwzględnienia
zarzutów w odwołaniu, którą wykonał zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Według zapatrywania Izby – Zamawiający w warunkach uwzględnienia zarzutów
odwołania wykonał czynność wezwania zgodnie z żądaniem ewentualnym Odwołującego
zawartym w odwołaniu
o nakazanie Zamawiającemu wezwanie Odwołującego do złożenia
dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu(vide:
wskazane na wstępie uzasadnienia postanowienia żądanie).
W tym stanie rzeczy Izba n
a podstawie art. 192 ust. 1 zd.2 ustawy Pzp postanowiła
odrzucić odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).
Przewodniczący:…………………………..