Sygn. akt KIO 2198/18
POSTANOWIENIE
z dnia 9 listopada 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Członkowie:
Irmina Pawlik
Katarzyna Poprawa
po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2018 roku w Warszawie, na posiedzeniu niejawnym bez
udziału Stron, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26
października 2018 roku przez wykonawcę Urtica spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą we Wrocławiu
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im.
J. Gromkowskiego z siedzibą we Wrocławiu
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze.
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy Urtica spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu
kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej
wniesiony wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Praw
o zamówień publicznych
na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego we Wrocławiu.
Przewodniczący: ………………………………
Członkowie:
……………………………..
…………………………….
Sygn. akt: KIO 2198/18
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający - Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego z siedzibą
we Wrocławiu - prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
przetargu nieograniczonego w przedmiocie
– dostawa leku octan glatirameru – 3 miesiące.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 16
października 2018 roku pod numerem 2018/S 199-450668.
Odwołujący - Urtica spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą we Wrocławiu
– w dniu 26 października 2018 roku wniósł odwołanie wobec czynności
Zamawiającego niezgodnych z przepisami ustawy, polegających na:
sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny dla
Wykonawców przez zamieszczenie w uwadze do opisu przedmiotu zamówienia
wymagania, zgodnie z którym „Lek octan glatirameru do kontynuacji leczenia
pacjentów leczonych preparatem dotychczas stosowanym, zmniejszającym produkcję
interleukiny IB przez monocyty (kontynuacja) na 3 miesiące", w którym to wyrażeniu
sformułowanie „do kontynuacji leczenia pacjentów leczonych preparatem dotychczas
stosowanym" jest niezrozumiałe i niejednoznaczne, w szczególności gdy zgodnie z
kartą Charakterystyki Produktu Leczniczego każdy z dostępnych leków zawierających
octan glatirameru zwiera taką samą substancję czynną i takie same substancje
pomocnicze oraz działa w taki sam sposób;
sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia w sposób pozwalający Zamawiającemu na
dowolne odrzucenie oferty któregokolwiek z wykonawców jako odpowiadającej treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, bowiem wyłącznie Zamawiającemu jest
wiadome jakie ko
nkretnie leki stosował w dotychczasowym leczeniu pacjentów;
sporządzeniu opisu przedmiotu zamówienia w sposób naruszający zasadę równego
traktowania, bowiem tylko dotychczasowy Wykonawca będzie sporządzając ofertę miał
pewność, iż oferta ta jest zgodna z wymaganiem wskazanym przez
Zamawiającego, który żąda dostawy leku „do kontynuacji leczenia pacjentów
leczonych preparatem dotychczas stosowanym";
zaniechaniu podzielenia zamówienia na części w taki sposób, aby zapewnić dostęp do
zamówienia także nowym lekom zawierającym octan glatirameru, skoro Zamawiający
twierdzi, że jego obiektywną potrzebą jest zamówienie leku
na kontynuację leczenia, bowiem leki te różnią się od siebie i będzie w stanie to
udowodnić.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 ustawy tj. naruszenie zasady przejrzystości w opisie
przedmiotu zamówienia przez zamieszczenie określeń niezrozumiałych i
niejednoznacznych tj. „Lek octan glatirameru do kontynuacji leczenia pacjentów
leczonych
pre
paratem dotychczas stosowanym, zmniejszającym produkcję
interleukiny IB przez monocyty (kontynuacja) na 3 miesiące", bowiem na terenie
Rzeczypospolitej Polski są dopuszczone jedynie dwa leki zawierające octan
glatirameru tj. lek Copaxone i oferowany przez
Odwołującego lek Remurel, które są
identycznymi kopiami posiadającymi tę samą substancję czynną, takie same
substancje pomocnicze, wytwarzanymi w wyniku syntezy chemicznej aminokwasów
poprzez co wytwórca ma pełną kontrolę nad procesem syntezy łańcucha białkowego,
takie same wskazania i taką samą drogę podania, a co więcej w przypadku żadnego z
tych leków karta Charakterystyki Produktu Leczniczego, będąca podstawą
dopuszczenia do obrotu, nie wskazuje jakoby lek ten „zmniejszał produkcję interleukiny
IB przez monocyty";
2) art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 1 ustawy tj. w przedmiocie leczenia naruszenie zasady
równego traktowania wykonawców, przez zamieszczenie w opisie przedmiotu
zamówienia sformułowania niejednoznacznego „do kontynuacji leczenia pacjentów
leczonych preparatem dotychczas stosowanym", bowiem tylko dotychczasowy
wykonawca przygotowując ofertę, jako jedyny będzie miał pewność, że oferta ta jest
zgodna z tak sformułowanym wymaganiem Zamawiającego, również jako jedyny, poza
Zamawiającym, będzie miał możliwość kontroli ofert innych wykonawców w zakresie
spełnienia tego warunku, bowiem tylko Zamawiający i dotychczasowy wykonawca mają
możliwość stwierdzenia jakim dotychczas lekiem leczony był
pacjent;
3) art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 2 ustawy tj. naruszenie zasady uczciwej konkurencji w
opisie przedmiotu zamówienia przez zamieszczenie w opisie przedmiotu zamówienia
sformułowania „Lek octan glatirameru do kontynuacji leczenia pacjentów leczonych
preparatem dotychczas stosowanym", co pozwoli Zamawia
jącemu dowolną ocenę
zgodności oferty z treścią SIWZ i uniemożliwi Wykonawcom kontrolę spełnienia tego
warunku zarówno w przypadku swojej oferty jak i innych wykonawców, bowiem tylko
Zamawiającemu znane jest jaki konkretnie preparat stosował u pacjentów;
4) art. 7 w zw. z art. 29 ust. 2 i art.36aa ustawy tj. w przedmiocie naruszenia zasady
uczciwej konkurencji w organizacji postępowania, przez faworyzowanie tylko jednego
tj. dotychczas stosowanego produktu, mimo że wszystkie dostępne na rynku
Rzeczypospolitej
Polskiej leki zawierające octan glatirameru zostały dopuszczone do
obrotu na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez Prezesa Urzędu
Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych na
podstawie identycznych kart Charakterystyki Produktu Leczniczego, oraz na
podstawie decyzji administracyjnej Ministra Zdrowia oba z tych leków są refundowane
w takich samych wskazaniach tj. posiadają ten sam zakres refundacji.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu dokonania:
zmiany opisu przedmiotu zamówienia przez usunięcie wyrażenia „Lek octan
glatirameru do kontynuacji leczenia pacjentów leczonych preparatem dotychczas
stosowanym, zmniejszającym produkcję interleukiny 1B przez monocyty
(kontynuacja) na 3 miesiące" jako opisu niezrozumiałego i niejednoznacznego;
ewentualnie:
nakazanie Zamawiającemu zmiany opisu przedmiotu zamówienia przez usunięcie
wyrażenia „Lek octan glatirameru do kontynuacji leczenia pacjentów leczonych
preparatem dotychczas stosowanym, zmniejszającym produkcję interleukiny
1B przez monocyty (kontynuacja) na 3 miesiące" i wskazanie nazwy handlowej leku
wraz z zamieszczeniem wyrażenia „lub równoważny" i określeniem definicji
równoważności w sposób zgodny z ustawową definicją odpowiednika leku określoną
w art 2 pkt 13 lit a ustawy o refundacji tj. „zamawiający za lek równoważny uzna
odpowiednik leku w rozumieniu ustawy o refundacji tj. lek zawierający tę samą
substancję czynną oraz mający te same wskazania i tę samą drogę podania"
ewentualnie:
3) nakazan
ie Zamawiającemu podziału Zamówienia na części i opisanie przedmiotu
zamówienia w taki sposób, aby 20 % zamawianego produktu leczniczego
zawierającego octan glatirameru była opisana w celu zamówienia leku dotychczas
stosowanego, zaś 80% zamawianego produktu leczniczego zawierającego octan
glatirameru była opisana w celu zamówienia leku dotychczas nie stosowanego, przez
wskazanie nazwy handlowej leku wraz z zamieszczeniem wyrażenia „lub równoważny"
i określeniem definicji równoważności w sposób zgodny z ustawową definicją
odpowiednika leku określoną w art. 2 pkt 13 lit a ustawy o refundacji tj. „zamawiający
za lek równoważny uzna odpowiednik leku w rozumieniu ustawy o refundacji tj. lek
zawierający tę samą substancję czynną oraz mający te same wskazania i tę samą
drogę podania"
Zamawiający, co wynika z pisma z dnia 30 października 2018 roku przesłanego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, zamieścił kopię odwołania na stronie internetowej
szpitala w dniu 26 października 2018 roku (punkt 4 pisma).
W dniu 6 listopada 2018 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Zamawiającego z dnia 5 listopada 2018 roku zawierające oświadczenie o treści
„uwzględnienia w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu”. Zamawiający wniósł również
w tym p
iśmie o oddalenie odwołania w całości oraz umorzenie postępowania odwoławczego.
Wobec ustalenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu
– takie oświadczenie złożył w piśmie – oraz braku zgłoszenia do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej przystąpień do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego na
dzień wydawania postanowienia, Izba stwierdziła, że zaszły przesłanki do umorzenia
postępowania odwoławczego zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy.
Izba wskazuje, że zgodnie z treścią art. 186 ust. 2 zdanie drugie ustawy w przypadku
umorzenia postępowania przez Izbę na skutek uwzględnienia przez Zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, Zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia
czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Zaznaczyć należy, że Izba na posiedzeniu niejawnym dokonuje
niezbędnych czynności formalnoprawnych i sprawdzających oraz w zależności od
poczynionych ustaleń faktycznych miedzy innymi wydaje postanowienie o umorzeniu
postępowania odwoławczego (§ 13 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 22 marca 2010 roku w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań,
Dz. U. 2018 poz. 1092 ).
Zgodnie z ar
t. 186 ust. 2 ustawy w przypadku uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów
przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron. Izba umarzając postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron na skutek uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów odwołania nie
dokonuje oceny czynności, które ewentualnie w piśmie zawierającym oświadczenie o
uwzględnieniu odwołania wskazywałby Zamawiający tj. Izba nie ocenia czynności jakie
wykonał, wykonuje bądź jakich zapowiada wykonanie Zamawiający w związku z
uwzględnieniem zarzutów odwołania. Zamawiający również nie ma obowiązku przedstawiania
takich informacji w piśmie zawierającym oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów odwołania w
całości. Przepis ustawy uzależnia możliwość umorzenia postępowania przez Izbę, w
przypadku uwzględnienia zarzutów odwołania w całości przez Zamawiającego, jedynie od
tego, czy w postępowaniu zostało skutecznie wniesione zgłoszenie przystąpienia do
postępowania odwoławczego. Umarzając postępowanie odwoławcze Izba nie rozstrzyga
merytorycznie o zarzutach odwołania, tym samym nie może oddalić odwołania. Natomiast ww.
przepis ustawy określa katalog czynności jakich w wyniku uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania ma dokonać Zamawiający.
Sposób wykonania czynności przez Zamawiającego zgodnie z art. 186 ust. 2 zdanie drugie
ustawy może podlegać ocenie w odrębnym postępowaniu odwoławczym. Podkreślenia
wymaga w tym miejscu przez Izbę, że czynności Zamawiającego, których on dokonuje zgodnie
z żądaniami zawartymi w odwołaniu wskutek uwzględnienia w całości zarzutów odwołania nie
mogą być dokonywane w sposób, który byłby niezgodny z obowiązującymi przepisami prawa
(porównaj: Informacja o działalności Krajowej Izby Odwoławczej w 2012 roku).
Oświadczenie Zamawiającego zawarte w piśmie z dnia 5 listopada 2018 roku jednoznacznie
wskazuje, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty odwołania jak również wniósł o jego
umorzenie. Mając na uwadze powyżej zamieszczoną argumentację prawną Izba podkreśla,
że oświadczenie o uwzględnieniami zarzutów odwołania w całości jest jednoznaczne. Wnioski
natomiast jakie postawił Zamawiający są wewnętrznie sprzeczne, bowiem uwzględnienie
zarzutów odwołania w całości rodzi skutek w postaci umorzenia postępowania odwoławczego,
a nie oddalenia odwołania. Izba zaznacza również, że nie jest możliwe jednoczesne oddalenie
odwołania, które następuje po przeprowadzeniu rozprawy i wydaniu wyroku (art. 192 ust. 1
ustawy) oraz
– jak wnosił Zamawiający – umorzenie postępowania odwoławczego, które
dokonuje się w wyniku podjętych czynności formalnych i materializuje się w wydanym
postanowieniu. Wewnętrzna sprzeczność wniosków Zamawiającego rozpatrywana musi być
w kontekście oświadczenia jakie Zamawiający złożył w tym postępowaniu odwoławczym, a
skutkiem oświadczenia Zamawiającego o uwzględnieniu w całości zarzutów odwołania jest
wydanie postanowienia o umorzeniu postępowania odwoławczego.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku postępowania na podstawie
art. 192 ust. 9 oraz art. 192 ust. 10, 186 ust 6 pkt 1 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu
o przepisy § 3 i § 5 ust. 1 pkt 1 lit a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………………………
Członkowie:
……………………………..
…………………………….