KIO 2545/18 POSTANOWIENIE dnia 20 grudnia 2018 roku

Stan prawny na dzień: 25.02.2019

Sygn. akt: KIO 2545/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 20 grudnia 2018 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Beata Pakulska-Banach 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez 

udziału  stron  w  dniu  20  grudnia  2018  roku 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 grudnia 2018 roku 

przez 

wykonawcę: Arriva Bus Transport Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Toruniu, 

postępowaniu prowadzonym przez: Gminę Miasto Szczecin – Zarząd Dróg i Transportu 

Miejskiego  

postanawia: 

Umarza postępowanie odwoławcze. 

Znosi  wzajemnie  koszty  postępowania  odwoławczego  i  nakazuje  zwrot  z  rachunku 

bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz  wykonawcy  Arriva  Bus 

Transport  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Toruniu  kwoty 15  000,00  zł  (słownie: 

piętnaście tysięcy złotych zero groszy), uiszczonej tytułem wpisu od odwołania. 

 
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 200

4 r. Prawo zamówień publicznych 

(t.j.  Dz.  U.  z  2018  r.  poz.  1986)  na  niniejsze  postanowienie  w  terminie  7  dni  od dnia  jego 

doręczenia  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Szczecinie. 

Przewodniczący: 

……..…....……………………… 


Sygn. akt: KIO 2545/18 

U z a s a d n i e n i e 

Gmina  Miasto  Szczecin 

–  Zarząd  Dróg  i  Transportu  Miejskiego  (zwana  dalej: 

„zamawiającym”)  prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia publicznego na: Wykonywanie usług przewozowych w zakresie przewozu osób 

na liniach  autobusowych  w  dziennej  i  nocnej  komunikacji  miejskiej  oraz  na  telefon 

(Transport 

na  Żądanie)  na  obszarze  działania  Zamawiającego  oraz  świadczenie  usług 

wynikających z realizacji umowy na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku 

Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986), (zwanej dalej: „ustawą Pzp”).  

Ogłoszenie  o zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 29 listopada 2018 roku pod numerem 2018/S 230-525956. 

W tym też dniu 

zamawiający  opublikował  na  swojej  stronie  internetowej  SIWZ.  Wartość zamówienia 

przekracza kwot

y określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.  

W  dniu  10  grudnia  2018  roku 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wykonawca 

Arriva  Bus  Transport  Polska 

Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Toruniu  (zwany  dalej:  „odwołującym”) 

wniósł  odwołanie  (w formie  pisemnej)  wobec  treści  ogłoszenia  o  zamówieniu  oraz  wobec 

postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami.  

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:  

1.  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  oraz  art.  29  ust.  1  i  ust.  2  ustawy  Pzp  oraz  art.  5  ust.  3 

Rozporządzenia  WE  nr  1370/2007  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  z  dnia 

października  2007  roku,  dotyczącego  usług  publicznych  w  zakresie  kolejowego 

drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) 

nr  1191/69  i  (EWG)  nr  1107/70  (dalej:  Rozporządzenie  1370/2007),  polegające 

na opisaniu  przedmiotu  za

mówienia  w  sposób  nieprecyzyjny  i  niejednoznaczny 

oraz 

utrudniający  uczciwą  konkurencję,  bez  uwzględnienia  wszystkich  wymagań 

okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, poprzez: 

a) 

wskazanie terminu wykonania zamówienia, w tym terminu rozpoczęcia świadczenia 

usługi przewozowej sztywną datą kalendarzową (od dnia podpisania umowy jednak nie 

wcześniej niż od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.) - rozdział VI i rozdział XIII 

pkt III. SIWZ oraz § 9 załącznika nr 2 do SIWZ (projektu umowy) - co w powiązaniu 

nieznaną datą zakończenia postępowania oraz datą złożenia ofert wyznaczoną na 

13  grudnia  2018  r.  i  wyznaczonym  w  bardzo  krótkim  czasie  od  daty  złożenia  ofert, 

dniem  rozpoczęcia  świadczenia  usług  (faktycznie  1 stycznia  2019  r.),  skutkuje 

m.in. 

tym, że jest utrudnione a wręcz niemożliwe określenie przez wykonawców czasu 

na przygotowanie do świadczenia usługi i tym samym prawidłowe skalkulowanie oferty. 


art.  29  ust.  1  ustawy  Pzp,  polegające  na  opisie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób 

niejednoznaczny i niewyczerpujący, to jest:  

a) 

niejednoznacznym określeniu czasu trwania zamówienia, poprzez określenie czasu   

trwania  zamówienia  sztywnymi  datami  kalendarzowymi  to  jest  od  dnia  podpisania 

umowy,  lecz  nie  wcześniej  niż  od  dnia  1  stycznia  2019  r.  do  31  grudnia  2019  r.  – 

rozdział VI  i  rozdział  XIII  pkt  III.  SIWZ  oraz  §  9  załącznika  nr  2  do  SIWZ 

(projektu 

umowy) w sytuacji, gdy data zakończenia postępowania nie jest znana i tym 

samym nie jest też znana data podpisania umowy, co może skutkować koniecznością 

zmiany daty 

rozpoczęcia świadczenia usługi.  

W oparciu o powyższe odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania oraz o nakazanie 

zamawiającemu dokonania modyfikacji ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych 

warunków zamówienia wraz z załącznikami w taki sposób, aby data rozpoczęcia świadczenia 

usługi  określona  została  przez  wskazanie  liczby  miesięcy  (ewentualnie  tygodni/dni)  licząc 

od daty 

podpisania  umowy  wynoszącej  co  najmniej  4  miesiące  i  nie  naruszały 

art. 29 ust. 1 i ust. 2 ustawy Pzp i art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.  

Krajowa Izba O

dwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.  

Jak  wynika  z  informacji  uzyskanej  od  z

amawiającego  kopia  odwołania  została 

zamieszczona na platformie przetargowej zamawiającego w dniu 11 grudnia 2018 roku.  

Zgodnie  z  art.  185  ust.  2  ustawy  Pzp  w

ykonawca  może  zgłosić  przystąpienie 

do 

postępowania  odwoławczego  w  terminie  3  dni  od  dnia  otrzymania  kopii  odwołania, 

wskazując  stronę,  do  której  przystępuje,  i  interes  w  uzyskaniu  rozstrzygnięcia  na  korzyść 

strony, do której przystępuje. Zgłoszenie przystąpienia doręcza się Prezesowi Izby w postaci 

papierowej  albo  elektronicznej  opatrzone  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  a  jego 

kopię przesyła się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie. 

terminie określonym w art. 185 ust. 2 ustawy Pzp, tj. w terminie do dnia 14 grudnia 

2018  roku, 

do  niniejszego  postępowania  odwoławczego  nie  zostało  zgłoszone  żadne  

przystąpienie.  

W dniu 19 grudnia 2018 roku - 

za pośrednictwem poczty elektronicznej - zamawiający 

złożył odpowiedź na odwołanie,  w której oświadczył, iż uznaje zarzuty odwołania  w całości. 

Jednocześnie zamawiający wskazał, że oryginał pisma zostanie przesłany za pośrednictwem 

poczty.  

Także  w  dniu  19  grudnia  2018  roku  -  za  pośrednictwem  poczty  elektronicznej  – 

(a w dniu  20  grudnia  2018  roku  w  formie  pisemnej) 

–  odwołujący  złożył  pismo,  w  którym 


podnosił,  że  dokonana  przez  zamawiającego  modyfikacja  treści  SIWZ  nie  uwzględnia 

całości  zarzutów  odwołania  z  dnia  10  grudnia  2018  roku  –  w  zakresie  określenia  daty 

rozpoczęcia  świadczenia  usługi  przez  wskazanie  liczby  miesięcy  (ewentualnie  tygodni/dni) 

licząc  od  daty  podpisania  umowy  wynoszącej  co  najmniej  4  miesiące.  Z  ostrożności 

odwołujący  wskazywał,  że  w  opisanych  okolicznościach  nie  znajduje  zastosowania  przepis 

art. 186 § 1 zd. 1 ustawy Pzp. W ocenie odwołującego potencjalne umorzenie postępowania 

przez  Izbę  byłoby  przedwczesne  w  kontekście  podjętych  dotychczas  przez  zamawiającego 

czynności.  

Izba ustaliła, że odpowiedź na odwołanie została podpisana przez osobę umocowaną 

do reprezentowania zamawiającego. Oświadczenie o uwzględnieniu zarzutów odwołującego 

w całości zostało złożone przed otwarciem posiedzenia z udziałem stron.  

Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy Pzp 

w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego 

w  całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć  postępowanie 

na 

posiedzeniu  niejawnym  bez  obecności  stron  oraz  uczestników  postępowania 

odwoławczego,  którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem 

że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden 

wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. 

Izba  zważyła,  że  dla  wywarcia  skutku  w  postaci  możliwości  umorzenia 

przez 

Izbę postępowania  odwoławczego  konieczne  i wystarczające  jest  uwzględnienie 

przez 

zamawiającego  w  całości  zarzutów  zawartych  w  odwołaniu.  Skuteczne  skorzystanie 

przez zamawiającego z przysługującej mu czynności dyspozytywnej (uwzględnienia w całości 

zarzutów 

odwołania) 

powoduje 

zakończenie 

postępowania 

odwoławczego 

bez 

merytorycznego  rozpoznania  zarzutów  odwołania.  Izba  umarzając  postępowanie 

odwoławcze  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  na  skutek  uwzględnienia 

przez z

amawiającego  w  całości  zarzutów  odwołania  nie  dokonuje  oceny  czynności 

zamawiającego  podjętych  na  skutek  uwzględnienia  tegoż  odwołania  (w  niniejszej  sprawie 

modyfikacji treści SIWZ). Podobnie Krajowa Izba Odwoławcza orzekła w postanowieniu z dnia  

9 listopada 2018 roku, wydanym w sprawie o sygn. akt: KIO 2198/18, iż: „zgodnie z art. 186 

ust. 2 ustawy w przypadku uwzględnienia przez  Zamawiającego  zarzutów przedstawionych 

odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron. 

Izba  umarzając  postępowanie  odwoławcze  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron 

na 

skutek  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  w  całości  zarzutów  odwołania nie dokonuje 

oceny  czynności,  które  ewentualnie  w  piśmie  zawierającym  oświadczenie  o  uwzględnieniu 

odwołania wskazywałby Zamawiający tj. Izba nie ocenia czynności jakie wykonał, wykonuje 

bądź  jakich  zapowiada  wykonanie  Zamawiający  w  związku  z  uwzględnieniem  zarzutów 


odwołania”.  Za  powołanym  powyżej  postanowieniem  Krajowej  Izby  Odwoławczej  należy 

stwierdzić, iż: „sposób wykonania czynności przez Zamawiającego zgodnie z art. 186 ust. 2 

zdanie drugie ustawy może podlegać ocenie w odrębnym postępowaniu odwoławczym.”.  

Mając  powyższe  na  uwadze  Izba  postanowiła  umorzyć  postępowanie  odwoławcze 

w niniejszej sprawie.  

Zgodnie  z  art.  186  ust.  6  pkt  1  ustawy  Pzp 

koszty  postępowania  odwoławczego 

okolicznościach, o których mowa w ust. 2 i 3a, znosi się wzajemnie.  

Z  kolei  przepis  §  5  ust.  1  pkt  1  lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów 

z dnia 15 

marca  2010  roku  w  sprawie  wysokości  i  sposobu pobierania  wpisu  od  odwołania 

oraz 

rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(t.j. Dz. U. z 2018  r.  poz.  972) 

stanowi,  iż  w  przypadku  umorzenia  postępowania 

odwoławczego  przez  Izbę,  jeżeli

zamawiający  uwzględnił  w  całości  zarzuty  przedstawione 

odwołaniu,  a  w  postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił, 

wypełniając wymogi określone w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy, żaden wykonawca albo uczestnik 

postępowania  odwoławczego,  który  przystąpił  do  postępowania  po  stronie  zamawiającego, 

nie 

wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu, 

Izba 

orzeka o dokonaniu zwrotu odwołującemu z rachunku Urzędu kwoty uiszczonej tytułem 

wpisu.  

W  związku  z  powyższym  Izba  postanowiła  znieść  wzajemnie  koszty  postępowania 

odwoławczego  i  nakazała  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych 

na rzecz 

odwołującego kwoty 15 000,00 zł uiszczonej tytułem wpisu.  

Pr

zewodniczący: 

……..…....………………………