Sygn. akt: KIO 2225/18
Sygn. akt: KIO 2241/18
WYROK
z dnia 16 listopada 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Ernest Klauziński
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 listopad
a 2018 r. odwołań wniesionych
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 29 października 2018 r.:
A. przez
wykonawc
ę
Kapsch
Telematic
Services
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (KIO 2225/18),
B.
przez wykonawcę Siemens Mobility Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie (KIO 2241/18),
w
postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Skarb Państwa - Generalnego
Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie,
p
rzy udziale wykonawców:
1. Siemens Mobility Sp. z o. o.
z siedzibą w Warszawie,
Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
Politraffic Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
zgłaszających przystąpienia do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 2225/18
po stronie O
dwołującego, oraz przy udziale wykonawców:
1. Sprint S.A.
z siedzibą w Olsztynie,
WASKO S.A. z siedzibą w Gliwicach
zgłaszających przystąpienia do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 2225/18
po stronie Z
amawiającego,
oraz
przy udziale wykonawców:
1. Kapsch Telematic Services Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie,
2. Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie,
3. Politraffic Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie,
4. Sprint S.A.,
z siedzibą w Olsztynie,
5. WASKO S.A. z
siedzibą w Gliwicach,
zgłaszających przystąpienia do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 2241/18
po stronie O
dwołującego
orzeka:
1. oddala
odwołanie o sygn. akt KIO 2225/18,
2. umarza
postępowanie odwoławcze o sygn. akt KIO 2241/18 za wyjątkiem zarzutu
nr 1
odwołania - w częściach oznaczonych literami B i H, który to zarzut oddala,
kosztami postępowania obciąża Odwołujących: Kapsch Telematic Services Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie oraz Siemens Mobility
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 30 000 zł 00 gr
(słownie: trzydzieści tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez Odwołujących,
w tym:
a.
kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną
przez
Odwołującego Kapsch Telematic Services Spółka z ograniczoną
odpowiedzi
alnością z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
b.
kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną
przez
Odwołującego Siemens Mobility Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania,
Nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Odwołującego
Kapsch Telematic Services Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie kwoty 5
000,00 zł (słownie: pięć tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej nadwyżkę wpłaconą przez Odwołującego ponad obowiązującą wysokość
kwoty wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 200
4 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:…………………………..……………
Sygn. akt KIO 2225/18
Sygn. akt KIO 2241/18
Uzasadnienie
Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w Warszawie
(dalej:
„Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, na podstawie
przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2017
r. poz. 1579), zwanej dalej Pzp
, postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
na
Centralny Projekt Wdrożeniowy - Krajowy System Zarządzania Ruchem na sieci TEN-T
Etap 1, znak sprawy DPR.DPR-2.2413.27.2018.DZ.21,
zwane dalej Postępowaniem.
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wykonawczych wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 17 października 2018 r. pod nr 2018/S 200-454834.
W dniu 29
października 2018 r. wykonawca Kapsch Telematic Services Spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (Dalej – Odwołujący Kapsch
lub Kapsch) wni
ósł odwołanie (KIO 2225/18), w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 43 ust. 2 Pzp w zw. z art. 9a ust. 1 Pzp i art. 7 ust. 1 Pzp przez wyznaczenie
w ogłoszeniu o zamówieniu (Sekcja IV.2.2.) oraz Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia (dalej SIWZ), Pkt 17.1 Tom 1 IDW, terminu na złożenie ofert na dzień
23 listopada 2018 roku, który to termin jest terminem zbyt krótkim,
nieuwzględniającym czasu potrzebnego na przygotowanie i złożenie ofert oraz
nieuwz
ględniającym złożoności zamówienia i obszerności dokumentacji, którą należy
przeanalizować przed sporządzeniem oferty, a w konsekwencji naruszenie przez
Zamawiającego reguł wyznaczania terminów na składanie ofert oraz obowiązku
przygotowania i przeprowadze
nia postępowania o udzielenie zamówienia w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców;
2. art. 22 ust. 1a Pzp w zw. z art 7 ust. 1 Pzp
przez określenie przez Zamawiającego
warunku udziału wykonawców w postępowaniu, wskazanego w Sekcji III.1.3) Pkt 1.1
ogłoszenia o zamówieniu oraz Pkt 7.2.3) a) Tom 1 IDW SIWZ, w sposób zbyt ogólny
i nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia, a przede wszystkim bezzasadnie
pomijający obowiązek wykazania przez wykonawców doświadczenia w zakresie
wdrożenia systemu zarządzania lub sterowania ruchem drogowym na drogach
szybkiego ruchu, co w konsekwencji narusza reguły dotyczące określania warunków
stawianych wykonawcom ubiegającym się o udzielnie zamówienia oraz uniemożliwia
Zamawiającemu ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania
przedmiotowego zamówienia;
3. art. 29 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 353
Kodeksu cywilnego (dalej Kc) przez przyznanie
Zamawiającemu zbyt ogólnie sformułowanego oraz jednostronnego prawa
do odstąpienia od umowy, o którym mowa w § 24 ust. 5 i 9 IPU, Tom II SIWZ,
za niezrealizowanie poszczególnych elementów umowy nawet z przyczyn
niezależnych od Wykonawcy, co w konsekwencji narusza zasady jednoznacznego
opisu przedmiotu zamówienia i zasady swobody umów.
Odwołujący Kapsch wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
zmianę treści ogłoszenia, o zamówieniu oraz postanowień SIWZ w zakresie terminu
składania ofert przez jego przedłużenie do dnia 29 marca 2019 roku,
zmianę treści Sekcji III 1.3) Pkt 1.1 ogłoszenia o zamówieniu oraz Pkt 7.2.3 lit. a) Tom
1 IDW SIWZ
przez wskazanie warunku udziału w Postępowaniu o następującej treści:
„Wykonawca zamówienia musi wykazać, że wykonał w sposób należyty w okresie
ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy - w tym okresie, co najmniej jedno zamówienie polegające
na zaprojektowaniu i wdrożeniu centralnego systemu zarządzania ruchem
na drogach szybkiego ruchu (autostrady i/lub drogi ekspresowe) z minimum
2 podcentralami (centrami regionalnymi) i minimum 3 stacjami operatorskimi, który
musiał umożliwiać: wyświetlanie danych o zarządzaniu ruchem na wielkoformatowej
ścianie wideo oraz konfigurację i wybór scenariuszy i procedur zarządzania ruchem,
urucham
ianych jednocześnie przez różnych operatorów ruchu oraz interakcją między
nimi w celu zapewnienia kierowcom płynnej i zoptymalizowanej podróży”,
zmianę treści SWIZ, Tom II - IPU § 24 ust. 5 i 9 przez wprowadzenie postanowień,
zgodnie z którymi odstąpienie od umowy przez Zamawiającego i nałożenie kar
umownych jest możliwe jedynie w przypadku opóźnień powstałych z przyczyn
leżących po stronie Wykonawcy i przekraczających 14 dni.
W dniu 29
października 2018 r. wykonawca Siemens Mobility Spółka z ograniczoną
o
dpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie (Dalej Odwołujący Siemens lub Siemens)
wniósł odwołanie (KIO 2241/18), w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 29 ust. 1 Pzp, art. 29 ust. 2 Pzp
, art. 7 ust. 1 Pzp przez niewyczerpujące,
niejednoznaczne opi
sanie przedmiotu zamówienia bez uwzględnienia wszystkich
okoliczności mających wpływ na sporządzenie oferty, co może również spowodować
nieporównywalność ofert z uwagi na przyjęcie różnych założeń przy kalkulacji ofert
przez poszczególnych wykonawców oraz może prowadzić do uprzywilejowania
wykonawców, którzy wykonywali istniejącą infrastrukturę, a której dotyczą prace
objęte niniejszym zamówieniem, naruszając tym samym zasadę uczciwej
konkurencji,
2. art. 9a ust. 1
Pzp przez określenie zbyt krótkiego terminu na złożenie ofert,
nieuwzględniającego złożoności niniejszego zamówienia oraz czasu potrzebnego
na przygotowanie ofert, a tym samym uniemożliwia udział i uzyskanie zamówienia
podmiotom zdolnym do realizacji niniejszego zamówienia.
Odwołujący Siemens wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. wprowadzenie zmian do SIWZ
oraz przedłużenie terminu składania ofert w sposób
wskazany w treści uzasadnienia Odwołania
KIO 2225/18
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący Kapsch wskazał m.in.:
Zamawiający przy wyznaczaniu terminu składania ofert na dzień 23 listopada 2018 roku
naruszył art. 43 ust. 2 Pzp w związku z art. 9a ust. 1 Pzp oraz art. 7 ust 1 Pzp. Zgodnie
z art. 43 ust. 2 Pzp w brzmieni
u znajdującym zastosowanie dla postępowania, w przypadku
zam
ówień o wartości przekraczających tzw. „progi unijne” jak ma to miejsce
w przedmiotowym zamówieniu „termin składania ofert nie może być krótszy niż 40 dni
od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Przepis
cytowane
go powyżej art. 43 ust. 2 Pzp należy jednakże stosować łącznie z regułami
opisanymi w art. 9a Pzp
, które stanowią, że „wyznaczając terminy składania wniosków
o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert, zamawiający uwzględnia złożoność
zamówienia oraz, w przypadku ofert, czas potrzebny na sporządzenie ofert, z zachowaniem
określonych w ustawie minimalnych terminów składania wniosków o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu lub ofert. Przy wyznaczaniu terminu składania ofert zamawiający
nie może jedynie bazować na terminie minimalnym, ale winien każdorazowo badać
złożoność zamówienia oraz rzeczywisty czas, jaki jest w praktyce potrzebny na należyte
sporządzenie oferty, z uwzględnieniem uwarunkowań wynikających także z kalendarza.
Przedmiotowe zamówienie ma charakter skomplikowany, wymagający zastosowania
najnowocześniejszych technologii oraz kwalifikacji i doświadczeń specjalistów, często
pochodzących spoza Polski. O złożoności przedmiotu zamówienia przesądza
m.in. obszerna dokumentacja przetargowa.
Sama ogólna dokumentacja techniczna
oraz Istotne Postanowienia Umowy (dalej IPU)
, bez załączników o charakterze technicznym
(o które wystąpił Wykonawca), zawiera ponad tysiąc stron (około 1700 stron, dodatkowo
część dokumentacji, do której Zamawiający odwoływał się w opisach również nie została na
ten
moment udostępniona Wykonawcom. Cała dokumentacja została udostępniona jedynie
w języku polskim. Wykonawcy zagraniczni, a także wykonawcy krajowi, którzy chcą
skorzystać z wiedzy ekspertów zagranicznych muszą zatem dokonać niezbędnych
tłumaczeń udostępnionych dokumentów, przy czym z uwagi na techniczny charakter
dokumentów oraz ich znaczenie dla dokonania wyceny, tłumaczenia te nie mogą być
dokonywane przy użyciu powszechnie dostępnych narzędzi w rodzaju programów
do automatycznego tłumaczenia. Wymagają one zaangażowania specjalistycznych
tłumaczy, ze względu na to, iż przedmiotem tłumaczenia są komercyjnie wiążące
dokumenty, w efekcie analizy których powstać ma wiążąca oferta. Mając na uwadze
charakter proce
su udzielania zamówień publicznych i związane z nim wymagania
rzetelności, należyta staranność przy tłumaczeniu dokumentów jest wymogiem koniecznym
i oczywistym.
Przy wyznaczeniu terminu składania ofert należy także uwzględniać ograniczenia wynikające
z kalendarza.
Termin na złożenie ofert od momentu wysłania ogłoszenia o przedmiotowym
zamówieniu do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wynosi co prawda 42 dni. Jednakże
okres -
od momentu, kiedy wykonawcy mogli w praktyce dowiedzieć się o wszczęciu
Postępowania, a więc od momentu publikacji ogłoszenia, do wyznaczonego dnia składania
ofert-
wynosi 37 dni. Realny termin, w jakim wykonawcy mogą analizować dokumentacje
przetargową, jest tylko z tego tytułu krótszy o 5 dni.
W tym okresie
wystąpiły dodatkowe dni ustawowo wolne od pracy, a więc 1 listopada 2018
roku, 11 listopada 2018 roku i
12 listopada 2018 roku. Dodatkowo, odliczyć należy także
soboty i niedziele, jako dni wolne od pracy. Po odliczeniu dni wolnych od pracy realny termin
przewidziany na możliwość oceny dokumentacji oraz na przygotowanie i sporządzenie oferty
wynosi tylko 25 dni. K
ażdy z wykonawców winien dysponować także odpowiednią ilością
czasu potrzebnego do analizy dokumentacji oraz zgłaszania istniejących wątpliwości w trybie
i na zasadach ok
reślonych w art. 38 Pzp. Ostateczne i rzetelne sporządzenie oferty jest
bowiem w praktyce możliwe dopiero po uzyskaniu niezbędnych wyjaśnień treści SIWZ.
Mając na uwadze ograniczenia wynikające z art. 38 ust. 1 Pzp, z uwagi na wyznaczenie
terminu składania ofert na 23 listopada 2018 roku, wykonawcy mają jedynie kilkanaście dni
kalendarzowych (po odjęciu dni wolnych od pracy zostaje faktycznie niewiele ponad 10 dni
roboczych) na dokonanie analiz, tłumaczeń oraz zadanie wymaganych pytań do treści SIWZ.
Jest t
o zdecydowanie za mało dla analizy całej przekazanej wykonawcom dokumentacji oraz
przeprowadzenia stosownych uzgodnień z ewentualnymi podwykonawcami, a tym bardziej
jest to za mało na rzetelne przygotowanie i skalkulowania konkurencyjnej oferty, a także
uz
yskanie wszelkich niezbędnych zgód wymaganych przez wewnętrzne procedury u danego
wykonawcy. Z
amawiający zastosował terminy minimalne, które są nieadekwatne do zakresu
zamówienia, jego złożoności i nie przewidują wystarczającego czasu potrzebnego
na sporz
ądzenie rzetelnej oferty. Dodatkowo, należy wziąć pod uwagę, że może zaistnieć
konieczność skorzystania z podwykonawców przez podmioty składające oferty
w Postępowaniu, co jest praktyką powszechną przy zamówieniach o tak złożonym zakresie.
Termin składania ofert powinien zatem być wystarczający również dla przeprowadzenia
negocjacji biznesowych z takimi podmiotami, których wynik mógłby być następnie
odzwierciedlony w złożonej ofercie.
Zamawiający wyznaczając termin na przygotowanie i złożenie oferty nie wziął zatem pod
uwagę zasady określonej w art. 9a Pzp. Nie zmienia tej oceny okoliczność publikacji w dniu
18 września 2018 roku wstępnego ogłoszenia informacyjnego o przedmiotowym
zamówieniu, gdyż nie zawierało ono szczegółowych informacji dotyczących przedmiotu
zamówienia, a przede wszystkim nie spełnione zostały przesłanki zastosowania art. 43
ust. 2b pkt 1 Pzp
, ponieważ wstępne ogłoszenie informacyjne o zamówieniu nie zostało
zamieszczone (opublikowane) na co najmniej 35 dni przed przekazaniem ogłoszenia
o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (tj. na 35 dni przed 12 października 2018
roku).
Zamawiający nie udostępnił szczegółowej dokumentacji interfejsów istniejących rozwiązań
oprogramowania i urządzeń (m.in. znaki zmiennej treści, czy stacje meteo), które pozwoliłyby
wszystkim potencjalnym wykonawcom na zapoznanie się z takim materiałem i właściwą
wycenę wymaganych prac. Wykonawcy muszą tym samym na własną rękę poszukiwać
dokumentów i dostawców tego sprzętu, co także znacznie wydłuża proces analizy
i wzmacnia ryzyko nieadekwatnego skalkulowania wartości ofert. Wykorzystanie istniejących
rozwiązań pozwoliłoby Wykonawcy na zoptymalizowanie oferty w zakresie dostarczanych
urządzeń oraz koniecznych prac projektowych i budowlanych. Skarżone działanie
Zamawiającego stanowi także naruszenie jednej z podstawowych zasad udzielania
zamówień publicznych, a mianowicie zasady uczciwej konkurencji. Potwierdza to także
orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, która w swych wyrokach często stwierdzała,
że "(...) wyznaczenie zbyt krótkich terminów składania ofert może naruszać zasadę uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców, a w pewnych przypadkach wręcz
ograniczać dostęp do zamówienia.
Dodatkowo, w odniesieniu do pozacenowych kryteriów oceny oferty, Zamawiający oczekuje
od wykonawców składających oferty przedłożenia dodatkowych dokumentów służących,
ocenie oferty. Są nimi w szczególności opisane w punkcie 19 SIWZ pn. „metodyka realizacji
zamówienia” dokumenty uzasadniające szczegółowo przesłanki skrócenia wykonania
zamówienia przez oferenta oraz dowodzące kompetencji z dziedziny ITS logicznego modelu
danych dla wybranych przez Zamawiającego funkcjonalności modułów centralnych.
Przygotowanie obu tych dokumentów jest czasochłonne i wymaga dokładnego zrozumienia
zakresu przedmiotu zamówienia, może wymagać konsultacji z zagranicznymi ekspertami,
a w przypadku drugiego z dokumentów, w rzeczywistości, wymaga wstępnego
zaprojektowania architektury całego systemu. W tak krótkim czasie, jaki Zamawiający
prz
ewidział na składanie ofert, jest to praktycznie nierealne.
Zarzut nr 2
Jak wskazuje art. 22 ust. 1 pkt. 2 Pzp
, o udzielenie zamówienia mogą ubiegać
się wykonawcy, którzy w szczególności spełniają warunki udziału w postępowaniu, o ile
zostały one określone przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu
do potwierdzenia zainteresowania. Zgodnie z art. 22 ust. 1a Pzp
zamawiający określa
warunki udziału w postępowaniu oraz wymagane od wykonawców środki dowodowe
w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności
wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako
minimalne poziomy zdolności.
W niniejszym postępowaniu w Sekcji III.1.3) Pkt 1.1 ogłoszenia o zamówieniu oraz Pkt 7.2.3)
a) Tom
1 IDW SIWZ, Zamawiający wskazał wymagania dotyczące zdolności technicznej
lub zawodowej, które wykonawcy muszą spełniać, aby móc ubiegać się o udzielenie
zamówienia. Zamawiający wskazał, że ubiegający się o udzielenie zamówienia wykonawca
musi między innymi wykazać, że wykonał w sposób należyty w okresie ostatnich 5 lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym
okresie, co najmniej jedno zamówienie polegające na zaprojektowaniu i wdrożeniu systemu
zarządzania lub sterowania ruchem drogowym, o wartości nie mniejszej niż 18 min PLN
brutto, obejmujące łącznie wszystkie niżej wymienione elementy:
(i)
centrum zarządzania lub sterowania ruchem drogowym z minimum trzema
stanowiskami dl
a operatorów, które musiało umożliwiać prezentację danych
z systemu zarządzania lub sterowania ruchem drogowym na wielkoformatowej
ścianie wizyjnej o minimalnych wymiarach: 270x150 cm oraz wybór - scenariusza
i procedury zarządzania ruchem,
(ii)
minimum 10 znaków o zmiennej treści realizujących scenariusze zarządzania
ruchem, które zostały opracowane i zaimplementowane do systemu centralnego,
(iii) system wizyjny zbudowany z co najmniej 15 kamer PTZ (z ang. Pan/Tilt/Zoom)
monitoringu wizyjnego, w skład którego wchodziła cyfrowa transmisja i rejestracja
obrazu, transmisja za pomocą sieci światłowodowej,
(iv)
system pomiaru ruchu z instalacją co najmniej 10 punktów detekcji określającej stan
i parametry ruchu.
Zatem, chociaż przedmiot zamówienia dotyczy systemu zarządzania ruchem na drogach
s
zybkiego ruchu należących do sieci TEN-T, Zamawiający wymaga, aby wykonawcy chcący
wziąć udział w postępowaniu legitymowali się jedynie doświadczeniem w zakresie
zaprojektowania i wdrożenia systemu zarządzania lub sterowania ruchem drogowym
na jakichkolwiek drogach. T
ak sformułowany warunek jest nieproporcjonalny do przedmiotu
zamówienia w niniejszym Postępowaniu, gdyż uniemożliwia ocenę zdolności wykonawcy do
należytego wykonania zamówienia, a zatem jest sprzeczny z art. 22 ust. 1a Pzp.
Z
arządzanie ruchem na drogach szybkiego ruchu charakteryzuje się znaczną odrębnością
i specyfiką, w porównaniu z zarządzaniem i sterowaniem ruchem na innych drogach
(np. ulicach w miastach). Systemy zarządzania ruchem drogowym na drogach szybkiego
ruchu (HTMS) mają profil wymagań - mimo, że występują pomiędzy nimi obszary
w niewielkim stopniu nakładające się na siebie - zasadniczo odmienny od miejskich
systemów zarządzania ruchem (UTMS). Głównym przedmiotem zainteresowania systemów
miejskich są sygnalizacje drogowe i sterowanie ruchem drogowym z ich wykorzystaniem.
Ich logika biznesowa znajduje się przede wszystkim w sterowniku sygnalizacji, gdzie jest
przetwarzana automatycznie z sekundy na sekundę, bez ingerencji człowieka i tylko z rzadką
ingerencją systemu centralnego. Plany reagowania na poziomie systemu centralnego
są ograniczone lub nie występują w ogóle i są zazwyczaj również przetwarzane
automatycznie.
Z kolei systemy na drogach szybkiego ruchu w większości nie wykorzystują
sygnalizacji świetlnych. Logika biznesowa jest odzwierciedlona przez ogromną liczbę
planów/scenariuszy reagowania, które znajdują się w systemie centralnym, zdalnie sterując
urządzeniami na poziomie terenu. Typowa skala czasowa to minuty. Systemy na drogach
szybkiego ruchu charakteryzują się tym, że to ludzie zawsze są operatorami, a większość
planów reagowania wychodzi im naprzeciw w celu podejmowania decyzji. W związku z tym,
większość firm z branży ITS specjalizuje się tylko w systemach HTMS lub tylko w systemach
UTMS, w szczególności jeśli chodzi o oprogramowanie systemu centralnego. Istnieją
wprawdzie międzynarodowi globalni dostawcy, którzy zajmują się obiema domenami,
ale także ci utrzymują oddzielne rozwiązania programowe dla systemów HTMS i UTMS
oraz związane z nimi działy. Ponieważ kryteria kwalifikacyjne w Postępowaniu przy obecnym
brzmieniu dokumentacji przetargowej i warunku dopuszczenia wykonawcy do udziału
w postępowaniu pozwalają na wybór wykonawcy bez doświadczenia z systemami HTMS
(lub z doświadczeniem tylko w małych projektach wdrożeniowych) oraz biorąc pod uwagę to,
co zostało wyjaśnione powyżej, naraża to Zamawiającego na ryzyka takie jak:
uszczerbek dla życia, zdrowia i mienia (system bezpośrednio wysyła polecenia
do urządzeń o znaczeniu krytycznym, takich jak znaki ograniczenia prędkości),
całkowite niepowodzenie projektu, w szczególności, że projekt jest implementowany
jako obsługujący znaczną sieć autostrad dużego kraju, jakim jest Polska,
z włączeniem do niego wielu regionalnych ośrodków,
utrata współfinansowania UE (wymagająca pomyślnej realizacji projektu do końca
2020 roku),
4. naruszenie zasad uczciwej konkurencji
przez umożliwienie integratorom ITS, którzy
nie mają odpowiedniego doświadczenia w zakresie systemów zarządzania ruchem
na drogach szybkiego ruchu, uniknięcia współpracy z europejskimi ekspertami
z dziedziny oprogramowania systemów HTMS. Innymi słowy Wykonawcy
nie posiadający doświadczenia w projektowaniu i implementacji systemów
zarządzania ruchem na drogach szybkiego ruchu nie mają, przy obecnych
warunkach
udziału, żadnej dodatkowej motywacji do poszukiwania doświadczonego
podwykonawcy/partnera w tej dziedzinie. W ten sposób uniemożliwia się firmom
specjalizującym się projektowaniu i implementacji HTMS, a np. nie posiadających
doświadczenia np. w projektowaniu sieci światłowodowej, dostęp do przedmiotowego
zamówienia.
W takiej sytuacji Zamawiający powinien dedykować warunki uczestnictwa w Postępowaniu
podmiotom wyspecjalizowanym w systemach HTMS. Można to przykładowo rozwiązać
poprzez dodanie kryterium kwalifik
acji podmiotowej w brzmieniu: „Wykonawca zamówienia
musi wykazać, że wykonał w sposób należyty w okresie ostatnich 5 lat przed upływem
terminu składania ofert; a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
co najmniej jedno zamówienie polegające na zaprojektowaniu i wdrożeniu centralnego
systemu zarządzania ruchem na drogach szybkiego ruchu (autostrady i/lub drogi
ekspresowe) z minimum 2 podcentralami (centrami regionalnymi) i minimum 3 stacjami
operatorskimi', który musiał umożliwiać:
(i)
wyświetlanie danych o zarządzaniu ruchem na wielkoformatowej ścianie wideo,
(ii)
oraz konfigurację i wybór scenariuszy i procedur zarządzania ruchem, uruchamianych
jednocześnie przez różnych operatorów ruchu oraz interakcją między nimi w celu
zapewnienia
kierowcom płynnej i zoptymalizowanej podróży”.
Zarzut nr 3
Zamawiający w § 24 ust. 5 i 9 IPU zawarł listę okoliczności, które uprawniać go będą
do
odstąpienia od umowy z Wykonawcą, tj. : Zamawiający będzie uprawniony do odstąpienia
od Umowy w przypadku, gdy:
Wykonawca nie przedstawi Zamawiającemu w terminie określonym w Umowie
Koncepcji Realizacji Umowy;
Wykonawca nie przedstawi Zamawiającemu w terminie określonym w Umowie Planu
Wdrożenia;
Wykonawca nie osiągnie któregokolwiek z Kamieni Milowych nr 1-5 w terminie
określonym w Umowie;
Kary umowne za niedotrzymanie terminu realizacji któregokolwiek z Kamieni
Milowych nr 1-
5, przekroczą 20 % wynagrodzenia netto Wykonawcy za realizację
tego Kamienia Milowego;
zostanie wydany wyrok lub postanowienie zakazujące, choćby tymczasowo,
korzystania z Systemu Centralnego;
Wykonawca nie zrealizuje w terminie określonym w Zleceniu Usługi Rozwoju
Systemu.
W ustępie 9 Zamawiający przyznał sobie prawo do odstąpienia od Umowy w terminie 90 dni.
Zamawiający w projekcie IPU przewidział jednostronną możliwość odstąpienia od Umowy
i to bez względu na winę Wykonawcy. Nie przewidział takiego uprawnienia po stronie
Wykonawcy.
Zgodnie z brzmieniem tego paragrafu, Zamawiający jest uprawniony
do odstąpienia od umowy nawet w przypadku jednodniowego opóźnienia Wykonawcy
w dostarczeniu poszczególnych etapów dokumentacji, przewidując jednocześnie nakładanie
na Wykonawcę kar umownych. Takie stanowisko wydaje się być skrajnie restrykcyjne i rodzi
po stronie Wykonawcy wysokie ryzyko poniesienia szkody, nawet bez jego winy.
Pozbawienie Wykonawc
ów prawa odstąpienia od umowy z tytułu niewywiązywania się przez
Zamawiającego z postanowień umownych jest niezgodne z zasadami współżycia
społecznego. Artykuł 353
k.c. zawiera co prawdę zasadę swobody umów, niemniej jednak
swoboda ta doznaje ograniczeń, ponieważ z uwagi na treść i cel umowy nie mogą one
sprzeciwiać się naturze stosunku zobowiązaniowego, zasadom współżycia społecznego
ani być sprzeczne z ustawą.
KIO 2241/18
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący Siemens wskazał m.in.:
Zarzut nr 1.
Dokumentacja przetargu nie zawiera wszystkich danych potrzebnych do oszacowania
kosztów realizacji zamówienia i tym samym przedstawienia rzetelnej oferty. Zamawiający
nie uwzględnił w treści SIWZ wymagań i okoliczności mających istotny wpływ
na sporządzenie ofert przez Wykonawców. Niedostateczny opis wymagań Zamawiającego,
co do realizacji przedmiotu zamówienia może spowodować, że wykonawcy przyjmą
kompletnie różne założenia do sporządzenia i kalkulacji ofert, czego konsekwencją może być
nieporównywalność złożonych ofert. Z uwagi na nieudostępnienie przez Zamawiającego
dokumentacji, dotyczącej infrastruktury, na której mają być wykonane prace objęte
niniejszym zamówieniem, Wykonawcy, którzy wykonali istniejącą infrastrukturę, mając
większą wiedzę o tejże infrastrukturze i możliwości jej zagospodarowania będą
w uprzywilejowanej pozycji względem pozostałych wykonawców, którzy wezmą udział
w postępowaniu w sprawach o udzielenie niniejszego zamówienia. Podmioty dysponujące
taką dodatkową wiedzą, będą mogły dokonać dużo dokładniejszej wyceny zakresu prac
i potencjalnego ryzyka, a w konsekwencji złożyć lepiej wycenione oferty. Dokumenty bądź
elementy opisu przedmiotu zamówienia jakie powinny znaleźć się w treści SIWZ, by możliwe
było rzetelne oszacowanie ofert i dlaczego udostępnienie poniższych danych/informacji jest
istotne dla rz
etelnego sporządzenia oferty to:
A. Dokumentacja powykonawcza
odcinków dróg, na których mają zostać zainstalowane
moduły rozproszone, które mają być rozmieszczone zgodnie z wymaganiami
Zamawiającego znajdujących się w katalogu „Załącznik 3 - lnwentaryzacja\Zasady
rozmieszczania klas modułów wdrożeniowych" , w następujących plikach:
1. Warszawa - Klasa_101_A plan rozmieszczenia.xls
2. Warszawa - Klasa_101_B plan rozmieszczenia.xls
3. Warszawa - Klasa_101_C plan rozmieszczenia.xls
4. Warszawa - Klasa_101_F plan rozmieszczenia.xls
5. Warszawa - Klasa_101_G plan rozmieszczenia.xls
6. Warszawa - Klasa_102_A plan rozmieszczenia.xls
7. Warszawa - Klasa_102_D plan rozmieszczenia.xls
8. Warszawa - Klasa_103_B plan rozmieszczenia.xls
9. Warszawa - Klasa_104_B plan rozmieszczenia.xls
10. Warszawa - Klasa_104_C plan rozmieszczenia.xls
11. Warszawa - Klasa_105_B plan rozmieszczenia.xls
12. Warszawa - KlasajL06_A plan rozmieszczenia.xls
13. Warszawa - Klasa_106_B plan rozmieszczenia.xls
14. Warszawa - KlasaJL06_C plan rozmieszczenia.xls
15. Warszawa - Klasa_110_A plan rozmieszczenia.xls
16. Warszawa - Klasa_lll_A plan rozmieszczenia.xls
17. Warszawa - Klasa_lll_B plan rozmieszczenia.xls
18. Warszawa - Klasa_112_A plan rozmieszczenia.xls
19. Warszawa - Klasa_114_A plan rozmieszczenia.xls
20. Warszawa - Klasa_114_B plan rozmieszczenia.xls
21. Warszawa - Klasa_114_C plan rozmieszczenia.xls
22. Warszawa - Klasa_115_A plan rozmieszczenia.xls
23. Warszawa - Klasa_115_B plan rozmieszczenia.xls
P
owyższe pliki określają lokalizację ponad 700 urządzeń wymaganych do zaprojektowania
i wykonania w ramach postępowania. Dokument Zamawiającego pn. „SIWZ-Tom-IV-
Formularz-cenowy-pdf
" formularz cenowy nr 3 wymaga podania ceny za „Doprowadzenie /
wyposażenie odcinków (bramownic, wysięgników, szaf, okablowania)", w tym: bramownice
szt. 119,wysięgniki, szt. 89; szafy kpi. 518. Powyższe wskazuje na rozmiar koniecznych
do przeprowadzenia analiz.
O
pracowanie projektu i instalacja urządzenia w określonej przez Zamawiającego lokalizacji
wymaga sprawdzenia, czy są rezerwy terenowe na posadowienie fundamentu wymaganej
konstrukcji wsporczej, możliwości doprowadzenia zasilania i światłowodu, czy istnieje i czy
jest drożna kanalizacja kablowa. Bez tej wiedzy, wykonawcy nie mogą określić, jaki ma być
sposób instalacji urządzeń i związany z tym zakres nakładów, a w konsekwencji kosztów
potrzebnych do sp
ełnienia wymagań przetargowych. W wielu przypadkach konieczne będzie
przeprowadzenie wizji lokalnej oraz sz
czegółowego wyjaśnienia lub zmiany wymagań
lokalizacji. Przykładowo obecnie przewidziany jest montaż modułów klasy 102_A i 102_D
na środku mostu Grota Roweckiego w Warszawie (konieczność postawienia bramownic
nad wszystkimi pasami ruchu) bez wskazania, c
zy w konstrukcji mostu zostały przewidziane
i wykonane elementy konstrukcyjne (jeśli tak to jakie), które można wykorzystać. W związku
z powyższym już na etapie przygotowywania ofert niezbędne jest udostępnienie
dokumentacji powykonawczej odcinków dróg, na których mają być rozmieszczone instalacje
i urządzenia objęte niniejszym zamówieniem. Wykonawcy muszą wiedzieć, do jakiej
infrastruktury muszą się dostosować i w jaki sposób oszacować koszty prac.
Przedmiotowe
zamówienie obejmuje powierzchnię ok. 250 km dróg. Brak rzetelnych
informacji przy takiej wielkości i złożoności zamówienia, może prowadzić do przyjęcia
zupełnie odmiennych założeń realizacji prac, potencjalnych ryzyk co przełoży
s
ię na nieporównywalność ofert.
B. Dokumentacja przetargowa nie zawiera
postanowień i dokumentów mówiących
o zawarciu jakichkolwiek porozumień z innymi niż Zamawiający zarządcami dróg,
nie ma określonych wymagań i wytycznych do montażu wskazanych klas modułów
wdrożeniowych na drogach innych zarządców dróg, w szczególności w pliku
„Warszawa - Klasa_101_B plan rozmieszczenia.xls".
Odwołujący ma wiedzę, że w zarządzie innych niż Zamawiający podmiotów (i co do których
Zamawiający nie przedstawił wymagań i wytycznych do montażu wskazanych klas modułów
wdrożeniowych) są:
OID nr 5
moduł w klasie 101 B planowany na DW579 przed węzłem Grodzisk
Mazowiecki,
OID nr 6 moduł w klasie 101 B planowany na DW718 ul. 3 Maja w Pruszkowie,
OID nr 8 moduł w klasie 101 B planowany na DW579 w Grodzisku Mazowieckim,
OID nr 9 moduł w klasie 101 B planowany na ul. Poznańskiej w m. Mory,
OID nr 17 moduł w klasie 101 B planowany na ul. Piotra Wysockiego w Warszawie,
OID nr 20 moduł w klasie 101 B planowany na ul. Marywilskiej w Warszawie,
OID nr 23 moduł w klasie 101 B planowany na DW 718 ul. 3 Maja w Pruszkowie,
OID nr 33 moduł w klasie 101 B planowany na ul. Wybrzeże Gdańskie w Warszawie,
OID nr 34 moduł w klasie 101 B planowany na ul. Jagiellońskiej w Warszawie,
OID nr 35 moduł w klasie 101 B planowany na ul. Modlińskiej w Warszawie.
Brak pozwolenia ora
z określenia szczegółowych warunków instalowania i zabezpieczenia
robót nie pozwala na weryfikację możliwości montażu wymaganych urządzeń i wpływa
na ryzyko niezrealizowania zadania w wymaganym zakresie. W zawiązku z powyższym
Odwołujący wniósł o przedstawienie wymagań i wytycznych do montażu wskazanych klas
modułów wdrożeniowych na drogach innych zarządców dróg niż Zamawiający.
C.
W § 5 ust. 29 IPU (str. 23) Zamawiający wskazał, że udostępni Wykonawcy
posiadaną dokumentację sieci telekomunikacyjnej. Dokumentację powykonawczą
sieci telekomunikacyjnej w obszarze wdrożenia modułów rozproszonych Wykonawca
powinien otrzymać na etapie przetargu, aby oszacować i skalkulować prace
konieczne do wykonania w zakresie ewentualnego uzupełnienia elementów kanałów
technolog
icznych lub ich budowy. Wykonawca musi mieć wiedzę przed złożeniem
oferty, czy w miejscach krytycznych takich jak wyżej przywołany Most Grota jest
wybudowany kanał technologiczny oraz czy w kanale technologicznym jest wolne
miejsce na zaciągnięcie okablowania niezbędnego do skomunikowania i zasilenia
urządzeń. Jest to niezbędne do rzetelnego szacowania oferty.
Konieczne jest również posiadanie wiedzy o istniejącym zasilaniu urządzeń przydrożnych,
ewentualnych rezerwach pozosta
wionych w istniejących złączach kablowych podczas
budowy/remontów odcinków dróg objętych zamówieniem (patrz Formularz cenowy nr 3
Infrastruktura międzywęzłowa pkt. 3.2.2. Trasy kablowe energetyczne).
Z uwagi na powyższe Odwołujący wniósł o udostępnienie posiadanej przez Zamawiającego
do
kumentacji sieci telekomunikacyjnej w obszarze wdrożenia modułów rozproszonych
Wykonawcy, oraz informacji o istniejącym zasilaniu urządzeń przydrożnych, ewentualnych
rezerwach pozostawionych w istniejących złączach kablowych podczas budowy/remontów
odci
nków dróg objętych zamówieniem.
D.
Oprócz dokumentacji powykonawczej sieci teletechnicznych przed złożeniem oferty
Wykonawca musi mieć wiedzę na temat konstrukcji budynków, w których wymagana
jest instalacja
Centrów Przetwarzania Danych, więc miejsc, w których mają być
przechowywane i przetwarzane dane na dużą skalę. Wykonawca musi mieć
pewność, czy pomieszczenia w obydwu budynkach Centrów Przetwarzania Danych
są przystosowane do zabudowy lub doposażenia (w przypadku Centrum Zarządzania
Ruchem w Strykowie) w niez
będne urządzenia. Bez takiej wiedzy istnieje ryzyko
polegające na konieczności adaptacji dodatkowych pomieszczeń lub nawet
przebudowy istniejących budynków w sytuacji, gdy nie jest możliwa zabudowa
wszystkich szaf serwerowych ze względu np. na ograniczenie wynikające z nośności
stropu pomieszczenia serwerowni.
Z uwagi na powyższe Odwołujący wniósł o udostępnienie posiadanej przez Zamawiającego
dokumentacji budynków, w których wymagana jest instalacja Centrów Przetwarzania
Danych.
E. Wykonawca powinien otrzyma
ć na etapie przetargu szczegółowe dane na temat
urządzeń sieciowych oraz systemów teleinformatycznych, które posiada
Zamawiający. Minimalne dane, na podstawie, których Wykonawca będzie w stanie
ocenić, czy urządzenia oraz systemy można ewentualnie wykorzystać przy realizacji
przedsięwzięcia to: dokumentacja powykonawcza prezentująca miejsce zabudowy
urządzeń i sposób ich podłączenia do aktualnie eksploatowanej infrastruktury
Zamawiającego oraz podanie typu urządzenia wraz z załączeniem deklaracji
zgodności CE.
F.
W § 5 ust. 16, 41 IPU (str. 21, 24 IPU) Zamawiający postawił wymóg,
aby w przypadku prowadzenia prac w lokalizacji objętych gwarancją przez stronę
trzecią, Wykonawca udzielił Zamawiającemu gwarancji w zakresie, w jakim
Zamawiający
utraci
dotychczasowe
uprawnienia.
Jednak
Zamawiający
nie przedstawił żadnych informacji na temat warunków gwarancyjnych
dla poszczególnych obiektów. Wobec powyższego nie jest możliwe oszacowanie
zobowiązań, które Wykonawca będzie musiał przejąć w okolicznościach opisanych
p
rzez Zamawiającego, bez szczegółowych informacji na temat warunków
gwarancyjnych dla poszczególnych obiektów, w których Wykonawca będzie
prowadził prace. Dlatego też do niezbędnego oszacowania oferty niezbędne jest
udostępnienie przez Zamawiającego informacji na temat warunków gwarancyjnych
dla poszczególnych obiektów, w których Wykonawca będzie prowadził prace.
Z uwagi na powyższe Odwołujący wniósł o udostępnienie informacji na temat warunków
gwarancyjnych dla poszczególnych obiektów, w których Wykonawca będzie prowadził prace.
Alternatywnie,
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu zmiany SIWZ przez
usunięcie § 5 ust 16 i 41 IPU. Wymogi wynikające z tych postanowień
są nieproporcjonalne z punktu widzenia celu niniejszego zamówienia. Postanowienia
te m
ogłyby prowadzić do sytuacji, w której wykonawca, mimo prawidłowego wykonywania
umowy, mógłby stać się odpowiedzialny za wady np. nawierzchni dróg ekspresowych
lub elementów konstrukcyjnych mostów.
G.
W § 5 ust. 12 IPU Wykonawca został zobowiązany do opracowania wykazu
Infrastruktury sprzętowej niezbędnej do wybudowania lub instalacji i uruchomienia,
w szczególności w pasie drogowym, w Krajowym Centrum Zarządzania Ruchem
lub Centrum Zarządzania Ruchem, który będzie kompletny i wystarczający
dla spełnienia wymogów funkcjonalnych i niefunkcjonalnych dla Systemu zawartych
w OPZ (Rozdz. 2).
Wykonawca został również zobowiązany do zapewnienia, że Infrastruktura sprzętowa będzie
wystarczająca do należytego wykonania Umowy, w tym także dla należytego zarządzania
ruchem drogowym. Dla celów realizacji tego obowiązku Zamawiający udostępnił dokument
w postaci „Planu Rozmieszczenia Klas modułów wdrożeniowych w pasie drogowym",
stanowiącym Załącznik nr 6 do Umowy. Wykonawcy są uprawnieni do posłużenia
się dokumentem przekazanym przez Zamawiającego w celu opracowania wykazu.
Opracowany Wykaz Infrastruktury sprzętowej podlega odbiorowi zgodnie z procedurą
wskazaną w § 9 Umowy. Zgodnie z treścią SIWZ, Zamawiający może wymagać w ramach
ww. postępowania instalacji nieznanej ilości dodatkowych elementów w pasie drogowym
w celu „należytego wykonania Umowy, w tym także dla należytego zarządzania ruchem
drogowym".
Wyjaśnienie wymagań Zamawiającego w kwestii ilości, lokalizacji i rodzaju
modułów wdrożeniowych rozproszonych jest kluczowe w celu oszacowania wartości oferty.
D
o SIWZ nie został załączony Załącznik nr 6 do Umowy tj. Plan Rozmieszczenia Klas
modułów wdrożeniowych w pasie drogowym". Odwołujący wniósł o jego załączenie.
H.
W § 2 ust. 5 i 6 IPU Zamawiający wymaga, aby na okoliczność opóźnienia
w przekazaniu Wykonawcy budynku, w którym Wykonawca ma wykonać główne
prace budowlane, wykończeniowe, instalacyjne oraz konfiguracyjne Wykonawca
zrzekł się wszelkich roszczeń wobec Zamawiającego. Z drugiej Zamawiający
zaproponował, aby w takim przypadku możliwa była zmiana Umowy w zakresie
jej przedmiotu poprzez określenie innej lokalizacji KCZR o charakterze tymczasowym
lub poprzez zmianę sposobu wykonania tego zobowiązania przez Wykonawcę.
W sytuacji, gdy na etapie przetargu nie jest znana alternatywna lokalizacja KCZR nie da
się oszacować kosztów, jakie Wykonawca może ponieść w sytuacji, kiedy wyżej opisane
ryzyko się zmaterializuje.
Odwołujący wniósł o doprecyzowanie treści SIWZ i wskazanie alternatywnej lokalizacji
oraz o nakazan
ie Zamawiającemu zmiany SIWZ przez usunięcie ostatniego zdania
w § 5 ust. 5 IPU.
I. W ramach
realizacji przedmiotu zamówienia Wykonawca będzie m.in. odpowiedzialny
za zaprojektowanie i wdrożenie Systemu Centralnego, do którego w ramach innych
projektów inwestycyjnych lub innych postępowań przetargowych będą dołączane
kolejne systemy (Moduły wdrożeniowe w nomenklaturze umownej). Zgodnie z § 5
pkt. 65 IPU Wykonawca
będzie zobowiązany do integracji Centrów Zarządzania
Ruchem z Regionalnych Projektów Wdrożeniowych, z Systemem Centralnym.
B
ez informacji na temat liczby i rodzaju urządzeń, które będą podłączone
do poszczególnych Centrów Zarządzania Ruchem z Regionalnych Projektów
Wdrożeniowych nie ma możliwości skalkulowania kosztów dotyczących:
prac
projektowych
konfiguracyjnych
i
integracyjnych
niezbędnych
do wykonania połączenia Systemu Centralnego z Centrami Zarządzania
Ruchem z regionalnych Projektów Wdrożeniowych,
złożoności, wielkości, a tym samym licencji na bazy danych niezbędne
w Centrum Przetwarzania Danych,
w konsekwencji -
całości infrastruktury sprzętowej w Centrach Przetwarzania
Danych
(liczby
serwerów,
macierzy,
urządzeń
transmisji
danych)
oraz systemów operacyjnych i oprogramowania towarzyszącego, które należy
zainstalować na przywołanej infrastrukturze.
Odwołujący wniósł o uzupełnienie SIWZ o informacje na temat liczby i rodzaju urządzeń,
które będą podłączone do poszczególnych Centrów Zarządzania Ruchem z Regionalnych
Projektów Wdrożeniowych. Bez przedmiotowych danych nie jest możliwe rzetelne
przygotowanie „Metodyki realizacji zamówienia".
T
ak sporządzony opis przedmiotu zamówienia jest niezgodny z art. 29 ust. 1 i 2 Pzp.
Nie zawiera bowiem wyczerpujących informacji na temat wymagań i okoliczności mających
istotny wpływa na sporządzenie oferty.
Zarzut nr 2.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 Pzp
„Wyznaczając terminy składania wniosków o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu lub ofert, Zamawiający uwzględnia złożoność zamówienia oraz,
w przypadku ofert, czas potrzebny na sporządzenie ofert, z zachowaniem określonych
w ustawie minimalnych terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu lub ofert". Przedmiotowe zamówienie obejmuje ok. 250 km siatki dróg,
wymaga współpracy specjalistów z różnych dziedzin, analizy danych z różnych dziedzic
począwszy od prac budowlanych, a skończywszy na pracach telekomunikacyjnych, wymaga
odpowiedniego doboru przyjętych rozwiązań w celu spełnienia wymagań SIWZ. Temat
postępowania jest bardzo złożony i wymaga konsultacji z specjalistami z wielu obszarów
oraz szczegółowe analizy materiałów udostępnionych przez Zamawiającego. W tym
postępowaniu istnieje wiele kwestii wymagających uzupełnienia. O skali przedsięwzięcia
świadczy zakres przedstawiony w opisie przedmiotu zamówienia w tym ponad 700 urządzeń
wym
aganych do zaprojektowania i urządzeń Wobec powyższych okoliczności, w ocenie
Odwołującego wyznaczony przez Zamawiającego 37-dniowy termin na przygotowanie oferty
jest po prostu za krótki i nieadekwatny do przedmiotu akurat niniejszego Zamówienia
i uniemo
żliwia w istocie udział w postępowaniu i uzyskanie zamówienia przez podmioty
zdolne do rea
lizacji niniejszego zamówienia. Zamawiający na podstawie art. 13 Pzp
zamieścił wstępne ogłoszenie o planowanym niniejszym zamówieniu, jednak nie zawierało
ono żadnych danych, które umożliwiłyby wcześniejsze podjęcie prac nad przygotowaniem
i oszacowaniem ofert. Wykonawcy, jako profesjonaliści obserwujący wydarzenia na rynku
mieli świadomość, że takie postępowanie zostanie ogłoszone ponieważ jest ono częścią
dużego projektu, jednak by rzetelnie przygotować ofertę wykonawcy potrzebują
zdecydowanie więcej czasu niż 37 dni. Wskazujemy, że minimalny termin zakreślony przez
ustawodawcę to 40 dni i dotyczy on również mało skomplikowanych zamówień
np. na dostawy produktów. Ze względu na zakres postępowania oraz jego stopień
skomplikowania analiza wymagań Zamawiającego jest czasochłonna i wymaga współpracy
wielu specjalistów z różnych dziedzin. Dopiero na tej podstawie będzie możliwe
przygotowanie rzetelnej oferty.
Zamawiający w niniejszym postępowaniu naruszył art. 9a ust. 1 Pzp i art. 7 ust. 1 Pzp,
ponieważ przez zakreślenie zbyt krótkiego, nieadekwatnego do przedmiotu zamówienia
czasu na przygotowanie ofert uniemożliwia uzyskanie zamówienia przez podmioty zdolne
do realizacj
a zamówienia.
Z uwagi na powyższe Odwołujący wniósł o przedłużenie terminu składania ofert
do 21 grudnia 2018 r.
lub później.
9 listopada 2018 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi na oba odwołania. Uwzględniając
zarzuty obu odwołań w zakresie dotyczącym zbyt krótkiego terminu składania ofert
Zamawiający wydłużył ten termin do 4 stycznia 2019 r.
Zamawiający oświadczył ponadto, że nie uwzględnia zarzutów nr 2 i 3 odwołania
KIO 2225/18 wniesionego przez Odwołującego Kapsch.
Zamawiający oświadczył, że uwzględnia zarzut nr 1 odwołania KIO 2241/18 wniesionego
przez Odwołującego Siemens w zakresie punktów A, C, D, E, F, G oraz I. Zamawiający
wniósł o oddalenie zarzutu nr 1 odwołania KIO 2241/18 w zakresie punktów B i H.
Odwołujący Kapsch w odpowiedzi oświadczył, że w całości podtrzymuje zarzuty odwołania
KIO 2225/18
i wniósł o jego uwzględnienie. Odwołujący Siemens oświadczył, że podtrzymuje
zarzut nr 1 pkt B i H odwołania KIO 2241/18 i wniósł o ich uwzględnienie.
Uwzględniając treść dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia przekazanej
przez Zamawiającego oraz stanowiska i oświadczenia stron złożone na rozprawie,
Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Izba ustaliła, że w przypadku obu odwołań nie została wypełniona żadna z przesłanek,
o których stanowi art. 189 ust. 2 Pzp. Wobec tego Izba uznała, że żadne z tych odwołań
nie podlega odrzuceniu.
KIO 2225/18
Izba ustaliła, że Odwołującemu, w świetle przepisu art. 179 ust. 1 Pzp, stanowiącego,
że „Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy,
uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu
danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia
przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy”, przysługiwało uprawnienie do wniesienia
odwołania w zakresie zarzutu nr 1 i nr 3 odwołania.
W zakresie zarzutu nr 2 tj. zarzutu naruszenia art. 22 ust. 1a Pzp w zw. z art 7 ust. 1 Pzp
przez określenie przez Zamawiającego warunku udziału wykonawców w postępowaniu,
wskazanego w
Sekcji III.1.3) Pkt 1.1 ogłoszenia o zamówieniu oraz Pkt 7.2.3) a) Tom 1 IDW
SIWZ, w sposób zbyt ogólny i nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia Izba uznała,
że Odwołujący nie wykazał legitymacji do wniesienia odwołania. Odwołanie w zakresie
zarzutu
nr 2 zmierzało do zaostrzenia warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności
technicznej i zawodowej
, a zatem do zawężenia kręgu potencjalnych wykonawców
dopuszczonych do udziału w postępowaniu. Z art. 179 ust. 1 Pzp wynika, że dla uznania
legitymacj
i materialnej odwołującego do skorzystania z środków ochrony prawnej muszą
zaistnieć kumulatywnie dwie przesłanki – interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia
szkody
przez
odwołującego
w
wyniku
naruszenia
przepisów
przez
zamawiającego.
Kwes
tionowany
przez
Odwołującego
warunek
udziału
w postępowaniu w żadnym stopniu nie ogranicza mu możliwości złożenia ważnej oferty,
nie utrudnia mu także udziału w postępowaniu. Nie została zatem wypełniona przesłanka
możliwości poniesienia szkody przez Odwołującego. Brak wykazania legitymacji materialnej
z art. 179 ust. 1 Pzp
stanowi samodzielną przesłankę oddalenia odwołania i prowadzi
do
odstąpienia od merytorycznej oceny zarzutów. Z powyższego względu Izba uznała,
że zarzut nr 2 podlega oddaleniu bez merytorycznego rozpoznania.
Zarzut naruszenia art. 43 ust. 2 Pzp w zw. z art. 9a ust. 1 Pzp i art. 7 ust. 1 Pzp
przez wyznaczenie terminu na złożenie ofert na dzień 23 listopada 2018 roku, który
to termin jest terminem zbyt krótkim nie potwierdził się.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
17 października 2018 r. pod nr 2018/S 200-454834. Termin składa ofert został wyznaczony
na dzień 23 listopada 2018 r., godzina 11.00. 8 listopada 2018 r. Zamawiający upublicznił
na swojej stronie internetowej informację o zmianie terminu składania ofert na 4 stycznia
2019 r., godzina 11.00.
Informacja o zmianie terminu składania ofert została również
przekazana wszystkim zainteresowanym wykonawcom w drodze publikacji w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej Ogłoszenia 10 listopada 2018 r. zmian lub dodatkowych
informacji pod numerem 2018/S 217-497275.
Zmiana była efektem uwzględnienia
przez Zamawiającego zarzutów dotyczących zbyt krótkiego terminu składania ofert
podnoszony
ch przez obu Odwołujących. Pierwotny termin – 37 dni od publikacji ogłoszenia
o zamówieniu został wydłużony do 79 dni od publikacji ogłoszenia o zamówieniu.
W ocenie Izby o ile pierwotny termin był zbyt krótki w stosunku do przedmiotu zamówienia
i stopni
a jego złożoności, o tyle, po wskazanej wyżej zmianie stał się adekwatny do potrzeb
wykonawców, w szczególności do rzetelnego przygotowania ofert.
Art. 43 ust. 2 Pzp stanowi, że jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, termin składania ofert
nie może być krótszy niż 35 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi
Publikacji Unii Europejskiej.
Art. 9a ust. 1 Pzp stanowi, że wyznaczając terminy składania wniosków o dopuszczenie
do udziału w postępowaniu lub ofert, zamawiający uwzględnia złożoność zamówienia
oraz, w przypadku ofert, czas potrzebny na sporządzenie ofert, z zachowaniem określonych
w ustawie minimalnych terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu lub ofert.
Zamawiający nie naruszył żadnego z powyższych przepisów Pzp. Nie doszło
też do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Wobec powyższego zarzut podlegał oddaleniu.
Zarzut naruszenia art. 29 ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 353
Kc przez przyznanie
Zamawiającemu zbyt ogólnie sformułowanego oraz jednostronnego prawa
do odstąpienia od umowy, o którym mowa w § 24 ust. 5 i 9 IPU, Tom II SIWZ,
za niezrealizowanie poszczególnych elementów umowy nawet z przyczyn
niezależnych od Wykonawcy, co w konsekwencji narusza zasady jednoznacznego
opisu przedmiotu zamówienia i zasady swobody umów nie potwierdził się.
Istotne Postanowienia Umowy
w § 24 regulują zasady odstąpienia od umowy.
Kwestionowane przez Odwołującego postanowienia stanowią:
„5. Zamawiający będzie uprawniony do odstąpienia od Umowy w przypadku, gdy:
Wykonawca nie przedstawi Zamawiającemu w terminie określonym w Umowie
Koncepcji Realizacji Umowy,
Wykonawca nie przedstawi Zamawiającemu w terminie określonym w Umowie Planu
Wdrożenia,
Wykonawca nie osiągnie któregokolwiek z Kamieni Milowych nr 1 - 5 w terminie
określonym w Umowie,
Kary umowne za niedotrzymanie terminu realizacji któregokolwiek z Kamieni
Milowych nr 1
— nr 5, przekroczą 20 % wynagrodzenia netto Wykonawcy
za realizację tego Kamienia Milowego,
zostanie wydany wyrok lub postanowienie zakazujące, choćby tymczasowo,
korzystania z Systemu Centralnego,
Wykonawca nie zrealizuje w terminie określonym w Zleceniu Usługi Rozwoju
Systemu.
9. Zamawiający jest uprawniony do odstąpienia od Umowy w terminie 90 dni od dnia
powzięcia wiadomości o zaistnieniu którejkolwiek z przyczyn, o której mowa
w ust. 8 powyżej”. § 24 IPU nie zawiera ustępów od 6 do 8. Biorąc pod uwagę treść całego §
24 IPU oraz jego sens i cel
Izba uznała, że punkt 9 zawiera odwołanie do ustępu 5,
wskazanie ustępu 8 w § 24 ust. 9 jest omyłką.
Katalog przyczyn stanowiących podstawę do odstąpienia od umowy przez Zamawiającego
uregulowany jest w sposób zgodny z prawem. W żaden sposób nie narusza praw
wykonawców. Zamawiający jest uprawniony do zabezpieczenia swoich praw przez
sformułowanie odpowiedniego katalogu kar umownych. Ma również obowiązek wskazania
przesłanek i okoliczności w jakich odstąpi od umowy, o ile przewiduje taką możliwość.
Żadna z przesłanek zawartych w § 24 ust. 5 nie zaburza równowagi stron umowy.
Art. 29 ust. 1 i 2 Pzp stanowi:
Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania
i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
2. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą
konkurencję.
W ocenie Izby zaskarżone przez Odwołującego Kapsch postanowienia umowy nie naruszają
dyspozycji przywołanego przepisu. Wobec powyższego Izba orzekła jak w sentencji.
KIO 2241/18
Postępowanie odwoławcze, w części obejmującej zarzut nr 1 odwołania - tj. zarzut
naruszenia art. 29 ust. 1 Pzp, art. 29 ust. 2 Pzp, art. 7 ust. 1 Pzp przez n
iewyczerpujące,
niejednoznaczne opisanie przedmiotu zamówienia - punkty A, C, D, E, F, G oraz J i zarzut
nr 2
odwołania - tj. zarzut naruszenia art. 9a ust. 1 Pzp przez określenie zbyt krótkiego
terminu na złożenie ofert, podlegało umorzeniu. Zamawiający uwzględnił bowiem powyższe
zarzuty
. Z uzasadnienia uchwały SN z 17 lutego 2016 r., sygn. akt III CZP 111/15 wynika,
że rozstrzygnięcie o zarzutach odwołania winno znaleźć się w sentencji wyroku,
nie zaś w jego uzasadnieniu, wobec czego Izba orzekła jak sentencji.
Pozostałe zarzuty odwołania – tj. zarzut nr 1, punkty B i H nie potwierdziły się.
Oceniając zarzut z punktu B, tj. brak postanowień i dokumentów mówiących o zawarciu
jakichkolwiek porozumień z innymi niż Zamawiający zarządcami dróg oraz brakiem
o
kreślonych wymagań i wytycznych do montażu wskazanych klas modułów wdrożeniowych
na drogach innych zarządców dróg, w szczególności w pliku „Warszawa - Klasa_101_B plan
rozmieszczenia.xls" Izba doszła do przekonania, że postępowanie Zamawiającego
nie stano
wi naruszenia przepisów prawa, w szczególności wskazanych w odwołaniu,
tj. art. 29 ust. 1 Pzp, art. 29 ust. 2 Pzp i art. 7 ust. 1 Pzp.
Biorąc pod uwagę, że Zamawiający
zdecydował się na udzielenie zamówienia na realizację zadania w formule „zaprojektuj
i
wybuduj” to uprawniony jest do przerzucenia na wykonawcę kwestii uzgodnień
i porozumień z innymi niż Zamawiający zarządcami dróg. Jest to o tyle uzasadnione,
że z natury formuły „zaprojektuj i wybuduj” wynika pewien stopień ogólności opisu
przedmiotu za
mówienia. Zamawiający określa ogólne założenia oraz podstawowe
parametry, natomiast wszelkie szczegóły techniczne ujawniane są dopiero na etapie fazy
projektowej realizacji przedmiotu zamówienia. Zatem przed tą fazą Zamawiający
nie zna wszystkich danych t
echnicznych i założeń konstrukcyjnych, niezbędnych
do
przeprowadzenia żądanych przez Odwołującego Siemens uzgodnień z innymi
zarządcami dróg. Żądanie Odwołującego byłoby uzasadnione, gdyby Zamawiający najpierw
uzyskał szczegółowy projekt, a następnie prowadził postępowanie o udzielenie zamówienia
na wykonanie przedmiotu tym projektem opisanego.
W takiej sytuacji, zgodnie z normą
wyrażoną w przepisach art. 29 ust. 1 Pzp i art. 29 ust. 2 Pzp obowiązkiem Zamawiającego
byłoby opisanie przedmiotu zamówienia w sposób nie budzący wątpliwości – czyli na gruncie
przedmiotowej sprawy dokonanie wszelkich uzgodnień z innymi zarządcami dróg, które mają
być objęte pracami.
Argumenty Odwołującego oraz przystępujących po jego stronie uczestników postępowania
zmierzające do wykazania, że bez dokonania uprzednich uzgodnień przez Zamawiającego
niemożliwa jest prawidłowa wycenia ofert w ocenie Izby są nietrafne. Formuła „zaprojektuj
i wybuduj” obliguje zainteresowanych wykonawców do odpowiedniego kalkulowania
określonych kosztów w oparciu o wiedzę i doświadczenie profesjonalisty. Przyjmuje
się założenie, że wykonawcy potrafią „z góry” przewidzieć jakie koszty będą związane
z realizacją poszczególnych elementów ogólnie opisanego przedmiotu zamówienia,
z odpowiednią kalkulacją ryzyk włącznie. Konsekwencją dla Zamawiającego są oczywiście
wyższe ceny w składanych ofertach, ale również zminimalizowanie ryzyka wystąpienia
utrudnień przy realizacji przedmiotu zamówienia związanych z ujawnieniem ewentualnych
błędów projektowych. Ponadto z formułą „zaprojektuj i wybuduj” związana jest pewna
swoboda co do sposobu wykonania przedmiotu zamówienia. Zamawiający na etapie
udzielania zamówienia nie ma zatem pełnej wiedzy jakie rozwiązania techniczne przyjmie
wybrany wykonawca
, więc prowadzenie uzgodnień z innymi zarządcami dróg na tym etapie
byłoby niecelowe.
W zakresie zarzutu nr 1 punkt H -
§ 2 Istotnych Postanowień Umowy – „Przedmiot umowy”
stanowi:
„1. Przedmiotem niniejszej Umowy jest zaprojektowanie, wykonanie, wdrożenie
i uruchomienie,
w terminach, w zakresie i na warunkach szczegółowo wskazanych
w niniejszej Umowie i Załącznikach, Systemu Centralnego, stanowiącego część
Krajowego Systemu Zarzadzania Ruchem Drogowym, w obszarze Centralnego
Projektu Wdrożeniowego, a także zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych
związanych z dostosowaniem Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem na potrzeby
Zamawiającego, w celu uruchomienia i zarządzania usługami ITS w skali całego
kraju.
2. W skład przedmiotu Umowy w zakresie podstawowym wchodzi w szczególności: (…)
5) utworzenie CPD w Krajowym Centrum Zarządzania Ruchem oraz zapasowego
CPD w Centrum Zarządzania Ruchem w Strykowie, w sposób zapewniający
w szczególności bezpieczeństwo wszelkich gromadzonych Danych; (…)
5. Wykonawca przyjmuje do wiadomo
ści, że adaptacja KCZR i realizacja CPD w KCZR
uzależniona jest od wykonania robót przez osobę trzecią, w sposób umożliwiający
dokonanie przez Zamawiającego odbioru budynku przeznaczonego na KCZR.
W przypadku zmiany terminów związanych z odbiorem budynku przez
Zamawiającego, termin realizacji prac adaptacyjnych w KCZR i utworzenia przez
Wykonawcę CPD w KCZR ulega automatycznemu przesunięciu o czas takiej zmiany,
na co Wykonawca niniejszym wyraża zgodę. Wykonawcy nie przysługują z tego
tytułu żadne roszczenia wobec Zamawiającego, w szczególności roszczenie
odszkodowawcze.
6. W przypadku, jeśli przesunięcie terminów związanych z odbiorem budynku
przeznaczonego na KCZR jest tak dalekie, że nie jest możliwe wykonanie CPD
w ramach Umowy w terminie w niej określonym, Wykonawca lub Zamawiający
powiadomi o tym drugą Stronę, z zachowaniem formy pisemnej. Strony zgodnie
postanawiają, że w takim przypadku możliwa jest zmiana Umowy w zakresie
jej przedmiotu poprzez określenie innej lokalizacji KCZR o charakterze tymczasowym
lub poprzez zmianę sposobu wykonania tego zobowiązania przez Wykonawcę”,
gdzie CPD to
zgodnie z § 1 ust. 2 pkt 8 IPU „Centrum Przetwarzania Danych -
pomieszczenia (lub pomieszczenie) odpowiednio zaadaptowane i wyposażone przez
Wykonawcę na potrzeby przetwarzania Danych, zlokalizowane w obiekcie KCZR i CZR
w Strykowie, w którym będą gromadzone i przetwarzane Dane pobierane przez System
Centralny lub do niego zmigrowane
”.
Izba uznała, że wobec literalnego brzmienia oraz celu regulacji wskazanej w § 5 ust. 5 i 6
IPU żądania doprecyzowania treści SIWZ i wskazania alternatywnej lokalizacji
oraz nakazania
Zamawiającemu zmiany SIWZ przez usunięcie ostatniego zdania
w § 5 ust. 5 IPU są niezasadne. Alternatywna lokalizacja budynku, o którym mowa
w
§ 5 ust. 5 i 6 IPU na obecnym etapie postępowania nie są znane Zamawiającemu. Treść
ust. 6 zaskarżonego postanowienia jednoznacznie wskazuje, że Zamawiający zastrzega,
że w sytuacji niemożliwości wykonania CPD w terminie określonym w umowie dla celu
prawidłowej jej realizacji, w porozumieniu z wykonawcą, tj. w drodze zawarcia aneksu
do umowy, określona zostanie inna, alternatywna w stosunku do pierwotnej lokalizacja
budynku przeznaczonego na KCZR.
Zatem do czasu wypełnienia przesłanek z § 5 ust. 6 IPU
wskazywanie
alternatywnej lokalizacji przedmiotowego budynku nie ma żadnego znaczenia
z punktu widzenia konstrukcji oferty i prawidłowej jej wyceny.
Żądanie usunięcia ostatniego zdania § 5 ust. 5 IPU również jest niezasadne. Wobec
uzależnienia terminowej realizacji przedmiotu zamówienia w zakresie adaptacji KCZR
i realizacji CPD w KCZR od podmiotu trzeciego, postanowienie zawarte w ostatnim zdaniu
§ 5 ust. 5 IPU jest uzasadnione i w żaden sposób nie godzi w interesy wykonawcy,
w szczególności, że Zamawiający w ust. 6 określił procedurę na wypadek sytuacji, gdyby
w wyniku działań lub zaniechań podmiotu trzeciego wskazanego w ust. 5, terminowa
realizacja zadania stała się niemożliwa.
W zaskarżonych postanowieniach IPU Izba nie dopatrzyła się żadnego naruszenia
art.
29 ust. 1 i 2 Pzp stanowiącego, że:
1. Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania
i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
2. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniać
uczciwą konkurencję.
Badane postanowienia IPU nie naruszają również wyrażonej w art. 7 ust. 1 Pzp zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:…………………………..……………