WYROK
z dnia 23 listopada 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na rozprawie 20 listopada 2018 r. w Warsz
awie odwołania wniesionego
5 listopada 2018 r. do Prezesa Kr
ajowej Izby Odwoławczej
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: S&T Poland
sp. z
o.o. z siedzibą w Warszawie, S&T Services sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie,
NIVER sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Świadczenie usługi serwisu
urządzeń wraz z oprogramowaniem będących w posiadaniu Zamawiającego, tj. Centrum
Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w Warszawie (nr postępowania WZP.270.2018)
p
rowadzonym przez zamawiającego: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony
Zdrowia w Warszawie
przy udziale wykonawcy:
IT Solution Factor sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie –
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu Centrum Systemów
Informacyjnych
Ochrony
Zdrowia
w
Warszawie
unieważnienie wyboru
najkorzystniejszej oferty
, a w ramach powtórzonych czynności – uznania
za bezskuteczne utajnienia przez IT Solution Factor
sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie wykazu wy
konanych usług wraz z dokumentami potwierdzającymi
ich należyte wykonanie złożonych na potwierdzenie spełniania warunków udziału
w
postępowaniu w odniesieniu do części II i III zamówienia.
W pozostałym zakresie oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego Centrum Systemów Informacyjnych
Ochrony Zdrowia w Warszawie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
odwołujących S&T Poland sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, S&T Services
sp.
z o.o. z siedzibą w Warszawie, NIVER sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi tytułem
wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony
Zdrowia w Warszawie na rzecz
odwołujących S&T Poland sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie, S&T Services sp.
z o.o. z siedzibą w Warszawie, NIVER sp.
z
o.o. z siedzibą w Łodzi kwotę 18600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy
sześćset złotych zero groszy) – stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione z tytułu uiszczonego wpisu od odwołania oraz uzasadnionych kosztów
strony obejmuj
ących wynagrodzenie pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni
od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w Warszawie
prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j.
Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp”, „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługi pn.
Świadczenie usługi serwisu urządzeń wraz z oprogramowaniem będących w posiadaniu
Zamawiającego, tj. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w Warszawie
(nr
postępowania WZP.270.2018).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 2 sierpnia 2018 r. zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej nr 2018/S_147 pod poz. 336593.
Wartość tego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
października 2018 r. Zamawiający przesłał drogą elektroniczną S&T Poland sp.
z
o.o. z siedzibą w Warszawie, S&T Services sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, NIVER sp.
z
o.o. z siedzibą w Łodzi wspólnie ubiegającym się o udzielenie tego zamówienia {dalej
również „Odwołujący” lub „Konsorcjum”} zawiadomienie o rozstrzygnięciu postępowania –
wyborze oferty złożonej przez IT Solution Factor sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie {dalej
również „IT Solution”} jako najkorzystniejszej w każdej z trzech części zamówienia.
5 listopada 2018 r.
Odwołujący wniósł w formie elektronicznej do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg przekazania jego kopii Zamawiającemu)
od
powyższej czynności w odniesieniu do części II i III.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{lista zarzutów}:
1. Art. 8
– przez zaniechanie odtajnienia i udostępnienia Odwołującemu dokumentów
potwierdzających spełnienie w zakresie części II i III zamówienia przez IT Solution
warunku
doświadczenia i wiedzy, tj. wykazu wykonanych usług wraz z dokumentami
potwierdzającymi ich należyte wykonanie, wraz z ewentualnymi wyjaśnieniami tych
dokumentów.
2. Art. 8
– przez zaniechanie odtajnienia i udostępnienia Odwołującemu złożonych przez IT
Solut
ion w trybie art. 90 ust. 1 pzp wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny oraz kosztu
w
zakresie części II zamówienia.
3. Art. 89 ust. 1 pkt 4 oraz art. 90 ust. 3
– przez zaniechanie w zakresie części II
z
amówienia odrzucenia oferty IT Solution jako oferty zawierającej rażąco niską cenę lub
koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty w częściach II i III zamówienia.
2. Ponownej o
ceny ofert w częściach II i III zamówienia.
3. O
dtajnienia oraz udostępnienia złożonych przez IT Solution w części II i III zamówienia
dokumentów potwierdzających spełnienie w warunku doświadczenia i wiedzy, tj. wykazu
wykonanych usług wraz z dokumentami potwierdzającymi ich należyte wykonanie oraz
ewentualnym
i wyjaśnieniami tych dokumentów.
4. O
dtajnienia oraz udostępnienia złożonych przez IT Solution w części II zamówienia
wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny oraz kosztu.
5. Odrzucenia oferty IT Solution na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 pzp oraz art. 90 ust. 3 pzp
w zakresie części II zamówienia,
{uzasadnienie zarzutu zaniechania odta
jnienia wykazu wykonanych usług}
Odwołujący zrelacjonował następujące okoliczności:
W formularzu
ofertowym dla części II i III zamówienia (w pkt 16 obu formularzy) IT
Solution
zastrzegł, że wykaz wykonanych zamówień (usług) wraz z dokumentami
potwierdzającymi ich należyte wykonanie zawiera informacje stanowiące tajemnicę
przedsiębiorstwa, a w związku z tym nie może być udostępniany.
Dodatkowo do oferty złożone zostało uzasadnienie powyższego zastrzeżenia (str. 34-
36 oferty), które sprowadza się ono do kilku podstawowych kwestii. Po pierwsze,
zastrzeżenie dotyczy tzw. „komercyjnych referencji". Po drugie, informacje zawarte w tych
dok
umentach są wrażliwe, a ich ujawnienie ma spowodować powstanie szkody po stronie IT
Solution (oraz podmiotu użyczającego), ze względu na „istotne informacje takie jak
chociażby nazwa klienta, wynegocjowane kontrakty handlowe, ich wartość, rynki zbytu,
prze
dmiot i wartość zrealizowanego zamówienia". Po trzecie, umowy, w wyniku których
realizacji wykonawca ten otrzymał referencje, są objęte tajemnicą przedsiębiorstwa.
W ocenie Odwołującego całe uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
jest wyjątkowo ogólnikowe, nieodnoszące się do konkretnych przypadków, mające wręcz
charakter uniwersalny. Ponadto twierdzenia
te nie zostały poparte żadnymi dowodami.
Co
więcej znaczna część tych twierdzeń jest wręcz nielogiczna i oczywiście sprzeczna
z zachowaniami
biznesowymi wykonawców. W konsekwencji IT Solution w żaden sposób nie
wykazał zasadności tegoż zastrzeżenia, co powinno skutkować odtajnieniem tych
dokumentów oraz ich udostępnieniem.
Przede wszystkim
posługiwanie się tzw. „komercyjnymi referencjami" w żaden sposób
nie przesądza o tym, że zawierają one informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa.
Wręcz przeciwnie, z zasady wykonawcy, zarówno ci działający na rynku publicznym, jak
i
prywatnym, wręcz chwalą się realizowanymi kontraktami, gdyż w ten sposób budują swą
renomę, markę i prestiż. Pokazywanie swego portfolio zrealizowanych usług jest jedną
z
bardziej podstawowych i skutecznych metod pozyskiwania nowych klientów. Stąd
utajnienie tego typu informacji ma charakter absolutnie wyjątkowy i jest niezwykle rzadko
spotykane. W konsekwencji zastrzeżenie jako tajemnicy przedsiębiorstwa tego rodzaju
informacji powinno mieć absolutnie wyjątkowy charakter, tymczasem zastrzeżenie dokonane
przez IT Solution nie wskazuje, aby takie wyjątkowe okoliczności miały miejsce w tej sprawie.
Ponadto
poziom ogólnikowości informacji zawartych w wykazie zamówień i
dokumentach potwierdzających ich należyte wykonanie jest tak daleki, że pozyskanie tych
informacji nie
może spowodować żadnej szkody. Przykładowo sama wiedza, kto jest czyim
kl
ientem w żaden sposób nie prowadzi do możliwości przejęcia takiego klienta. Pozyskanie
klienta, szczególnie prywatnego, jest złożonym procesem i wypadkową wielu różnych
kwestii, w tym m.in. takich jak kompetencja, doświadczenie, cena, warunki prawne oraz
techniczne
świadczonych usług. Co więcej praktycznie każdy doświadczony wykonawca zna
potencjalnych odbiorców swych usług. Ponadto z utajnionych w tym postępowaniu
dokume
ntów w żaden sposób nie da się wyczytać szczegółowych warunków
wynegocjowan
ych kontraktów handlowych. W szczególności ogólna wiedza o wartości
(często przybliżonej) zrealizowanych prac niewiele daje w sytuacji, gdy nie są znane
szczegółowe uwarunkowania prawne i techniczne świadczonych usług. Nie wiadomo
również, jakie to rzekomo źródła zaopatrzenia miałyby zostać ujawnione. Wreszcie tego typu
dokumenty nie zawierają informacji dotyczących kierunków rozwoju spółki.
IT Solution
nie udowodniło również swych twierdzeń, w szczególności o tym,
że umowy z klientami zawierają zastrzeżenia o ich poufności. Ponadto praktyka gospodarcza
wskazuje
, że zastrzega się raczej poufność w odniesieniu do samej szczegółowej treści
umowy (warunków biznesowych i technicznych), ale nie faktu jej zawarcia.
Odwołujący dodał, że, po pierwsze – IT Solution nie może już dodatkowo uzupełniać
czy też modyfikować swego uzasadnienia zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Po
drugie, zgodnie z
utrwalonym już orzecznictwem Izby oraz sądów okręgowych na IT Solution
spoczywał ciężar wykazania zasadności swego zastrzeżenia, czego Wykonawca ten nie
udźwignął. Po trzecie, zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa jest wyjątkiem od zasady
jawności postępowania, a wyjątki nie podlegają wykładni rozszerzającej. Zatem należy
oceniać skuteczność dokonania takiego zastrzeżenia ściśle i restryktywnie.
{uzasadnienie zarzutu
zaniechania odtajnienia wyjaśnień dotyczących ceny lub kosztu}
Odwołujący stwierdził, że wg jego najlepszej wiedzy (bazującej na dokumentach
otrzymanych od
Zamawiającego) IT Solution złożył w trybie art. 90 ust. 1 pzp wyjaśnienia
dotycz
ące wyliczenia ceny lub kosztu bez żadnego szczegółowego uzasadnienia
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Odwołujący otrzymał od Zamawiającego jedynie
część tego dokumentu, w której znajduje się samo zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
ale
bez odpowiedniego wyjaśnienia. W takim przypadku wyjaśnienia te powinny być
udostępnione Odwołującemu, gdyż w świetle art. 8 ust. 3 pzp samo poczynienia
zastrzeżenia nie jest wystarczające dla jego skuteczności, albowiem musi być ono
p
owiązane z wykazaniem i udowodnieniem jego zasadności. Nie można uznawać bowiem,
że tego rodzaju wyjaśnienia są per se tajemnicą przedsiębiorstwa.
Odwołujący zastrzegł, że jeżeli zostało złożone uzasadnienie tego zastrzeżenia,
powinno ono zostać ocenione przez Izbę pod kątem jego zasadności. W szczególności, czy
jest ono konkretne i odnosi się do informacji zawartych w tych wyjaśnieniach, czy podane
tam zostało w jakikolwiek sposób wykazane, udowodnione lub choćby wysoko
uprawdopodobnione. Ponadto zbadaniu
powinno podlegać, czy jest jakakolwiek podstawa do
poczynienia tego rodzaju zastrzeżenia w odniesieniu do całości wyjaśnień, gdyż w praktyce
najczęściej informacje rzeczywiście wrażliwe stanowią jedynie nikły ułamek całości
wyjaśnień, niedający podstawy do utajnienia całego dokumentu (tu wyjaśnień).
Odwołujący ponownie podkreślił, że na podmiocie dokonującym tego rodzaju
zastrzeżenia spoczywa ciężar wykazania zasadności tego zastrzeżenia.
{uzasadnienie wpływu na wynik postępowania powyższych zarzutów}
Odw
ołujący podkreślił, że uwzględnienie zarzutów zaniechania odtajnienia
i
udostępnienia wyżej wskazanych dokumentów musi być połączone z unieważnieniem
czynności oceny ofert, gdyż ocena skuteczności zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
jest jednym z eleme
ntów oceny ofert i nie może być oceniana w oderwaniu od tej właśnie
czynności. Co więcej wadliwa ocena dokonana przez Zamawiającego ma wpływ na wynik
postępowania, albowiem uniemożliwia innym wykonawcom zweryfikowanie prawidłowości
konkurencyjnej oferty, a
tym samym na skuteczne korzystanie ze środków ochrony prawnej,
w tym przypadku zarówno w zakresie oceny spełniania warunków podmiotowych oraz
kwestionowania ceny pod kątem jej rażąco niskiego charakteru.
Przyjęcie przeciwnego poglądu byłoby sprzeczne z zasada państwa prawa jak
i przepisów unijnych. Podkreślenia wymaga, iż państwo polskie zobowiązane jest do
zapewnienia wykonawcom realnych środków ochrony prawnej i możliwości ich składania w
odpowiednich terminach . Oznaczałoby to bowiem, że pomimo bezpodstawnego
zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, de facto skutkowałoby to pozbawieniem możliwości
skutecznego składania odwołania skierowanego przeciwko ofercie podmiotu utajniającego
swoją ofertę (jej część). Nie da się bowiem składać skutecznego odwołania niejako
w ciemno.
Odwołujący powołał się na to, że Izba w wyroku z 11 grudnia 2014 r. ( sygn. akt KIO
2498/14) wskazała, że samo skuteczne kwestionowanie zastrzeżenia części oferty jako
zawierającej informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa ma wpływ na wynik
postępowania, podkreślając, że odtajnienie nie pozostaje bez znaczenia na wynik
postępowania w kontekście art. 192 ust. 2 pzp, albowiem, po pierwsze, pozwoli
o
dwołującemu na zweryfikowanie cen jednostkowych, po drugie, biorąc pod uwagę działania
z
amawiającego w zakresie poprawienia oczywistych omyłek rachunkowych, pozwoli
o
dwołującemu, jako skutek odtajnienia formularza cenowego, zapoznać się z charakterem
dokonanej przez z
amawiającego poprawy i jej wpływu na ostateczną cenę globalną oferty
przystępującego. Przy czym Izba nie oceniała w żadnym razie prawidłowości tej poprawy,
gdyż nie było takiego zarzutu, był to jedynie argument za odtajnieniem formularza cenowego.
Jednocześnie Izba stwierdziła, że istnieje konieczność unieważnienia pierwotnego wyboru
oferty najkorzystniejszej
, albowiem zakończył się etap weryfikacji oferty przystępującego
i wszelkie zmiany tej oceny
implikują konieczność cofnięcia procedury na etap badania
i oceny ofert.
Jak stwierdził Odwołujący: W efekcie w takim przypadku rozpoznaniu nie podlegałby
także zarzut dotyczący rażąco niskiej ceny, albowiem ten zarzut powinien być rozpoznany po
umożliwieniu S&T zapoznania się z wyjaśnieniami złożonymi przez IT Solution. Tego rodzaju
procedowanie zapewniłoby Odwołującemu na realną możliwość korzystania ze środków
ochrony prawnej.
{uzasadnienie zarzut
u rażąco niskiej ceny}
Niezależnie od powyższego w ocenie Odwołującego oferta złożona przez IT Solution
w odniesieniu do części II zamówienia zawiera rażąco niską cenę. Odwołujący zwrócił
uwagę na następujące okoliczności, które świadczą o zaoferowaniu realizacji zamówienia
za
rażąco niską cenę
Przede wszystkim podkreślił, że opis przedmiotu zamówienia {dalej również: „OPZ”)
determinuje istotną dla ukształtowania ceny okoliczność, że nie jest możliwe świadczenie tej
usługi dla zamawiającego bez zawarcia kontraktu serwisowego z producentem urządzeń
i oprogramowania o
bjętych serwisem w ramach tego zamówienia. Wynika to z tego,
że usługa serwisowana świadczona w ramach realizacji przedmiotu zamówienia powinna
być świadczona zarówno w odniesieniu do sprzętu wymienionego w SIWZ,
jak i
oprogramowania zainstalowanego na tym sprzęcie. Tymczasem nie jest możliwe
należyte wykonywanie umowy bez posiadania odpowiednich uprawnień do oprogramowania,
zarówno wbudowanego, jak i oprogramowania narzędziowego.
To pierwsze Zamawiający zdefiniował jako {w pkt 1.5) OPZ} inaczej firmware,
oprogramowanie wbudowane w urządzenie, zapewniające podstawowe procedury jego
obsługi, a drugie jako (pkt 1.6) opz) rodzaj oprogramowania, które wspomaga zarządzanie
zasobami sprzętowymi poprzez dogodne interfejsy użytkowe oraz usprawnia, modyfikuje
oprogramowanie systemowe w cel
u wykonywania programów w bardziej wygodny i wydajny
sposób, a przy tym pozbawiony błędów, obydwa łącznie zwane „Oprogramowaniem".
Dodatkowo w OPZ dla części II zamówienia) Zamawiający wskazał, że:
[pkt II. 5]
Wykonawca zobowiązany jest do zagwarantowania Zamawiającemu bezpośredniego
dostępu do portali, na których znajdują się: a) aktualizacje Oprogramowania, b) przewodniki
konfiguracyjne i narzędzia diagnostyczne.
[pkt Ill.1.g)]
1. Wymagania w zakr
esie świadczenia Usług Serwisu: g) Wykonawca umożliwi
Zamawiającemu zgłaszanie do producenta Oprogramowania problemów dotyczących jego
produktów.
[pkt III.5]
W przypadku, gdy naprawa Awarii Urządzeń będzie wymagała podniesienia wersji lub
wgrania poprawki do Oprogramowania dla Urządzeń objętych Usługami Serwisu,
Wykonawca w ramach realizacji Umowy wykona niezbędną aktualizację, dostarczając i
wgrywając Oprogramowanie zgodnie z wymaganiami licencyjnymi producenta urządzenia.
[pkt III.6]
Wykonawca oświadcza, że dostarczane poprawki do Oprogramowania nie naruszają praw
twórców Oprogramowania i właściciela praw autorskich oraz nie ograniczają praw
Zamawiającego do korzystania z tego Oprogramowania zarówno w trakcie trwania Umowy
jak i po jej zakończeniu.
[pkt III.7]
W odniesieniu do krytycznych elementów infrastruktury, Zamawiający wymaga, aby dla
macierzy dyskowych 3PAR, przełączników SAN klasy DIRECTOR oraz bibliotek taśmowych
MSL 8096/48 była świadczona usługa wsparcia proaktywnego wysoko wykwalifikowanego
działu IT producenta urządzeń w zakresie nie mniejszym niż wynikający z obecnie
posiadanego kontraktu serwisowego.
[pkt III.8]
W przypadku, gdy usunięcie Awarii Oprogramowania narzędziowego będzie wymagało
podniesienia wersji lub wgrania poprawki do Oprogramowania wbudowanego dla Urządzeń
objętych serwisem, Wykonawca w ramach realizacji Umowy wykona niezbędną aktualizacje,,
dostarczając i wgrywając Oprogramowanie wbudowane zgodnie z wymaganiami licencyjnymi
producenta urządzenia.
[pkt IV]
Wykonawca w terminie 20 dni roboczych od zawarcia Umowy przeprowadzi inspekcję
Urządzeń i Oprogramowania objętych Umowa, oraz sprawdzi, czy wersje Oprogramowania
są zgodne z zaleceniami producentów. Wykonawca przygotowuje raport, w którym
wyszczególni wersje posiadanego Oprogramowania, wymagane poprawki i aktualizacje
Oprogramowania. Raport ten będzie aktualizowany, co miesiąc. Raport Wykonawcy musi
zawierać: informacje o dostępności nowych aktualizacji, określenie istotności wykonania
aktualizacji Oprogramowania dla Urządzeń objętych Umową. Wykonawca zobowiązany jest
do implementacji tych poprawek l
ub/i aktualizacji, które zostaną zatwierdzone przez
Zamawiającego w terminie z nim uzgodnionym, nie dłuższym niż czas pozwalający na ich
implementację w trakcie trwania Umowy. W przypadku Oprogramowania wbudowanego,
które zgodnie z definicja, producenta nie jest przeznaczone do samodzielnej instalacji
i
którego nie można zainstalować zdalnie, Wykonawca wykona instalację w siedzibie
Zamawiającego na wyraźne zlecenie Zamawiającego. W przypadku Oprogramowania
wbudowanego zdefiniowanego przez producenta, jako przeznaczone do samodzielnej
instalacji, Wykonawca udzieli na prośbę Zamawiającego telefonicznego wsparcia
technicznego w czasie obowiązującego dla sprzętu okna serwisowego.
Zdaniem Odwołującego powyżej zacytowane postanowienia jednoznacznie świadczą
o konieczności wykupienia usługi tzw. serwisu producenckiego, gdyż inaczej nie jest możliwe
świadczenie usług w zgodzie z wyżej zacytowanymi postanowieniami.
Odwołujący zarzucił, że koszt wykupienia tego rodzaju usługi u producenta jest
wyższy od ceny zaoferowanej przez IT Solution, co oznacza, że nie jest możliwe należyte
zrealizowanie tego
zamówienia za tę cenę. Dodatkowo IT Solution zaoferował realizację
zamówienia o wyższych parametrach tzw. SLA (czasu naprawy) co także musi generować
dodatkowe koszty po stronie wykonawcy.
Niezależnie od kosztów wykupienia producenckiej
usługi serwisowej niezbędne jest poniesienie przez wykonawcę innych kosztów, w tym takich
jak; koszty pracy kadry wykonawcy, koszty dojazdów, koszty finansowe (szczególnie istotne
w kontekście jednorazowej płatności z góry za serwis producencki i płatności otrzymywanej
od Za
mawiającego w miesięcznych ratach), koszty pozyskania gwarancji i zabezpieczeń,
koszty ogólne i pośrednie, rezerwy na ryzyka. Suma wszystkich tych kosztów musi być
niższa od ceny zaoferowanej Zamawiającemu, a w tym przypadku z pewnością tak nie jest.
IT Solutions wszystkie te koszty powinna wykazać w swych wyjaśnieniach i poprzeć je
odpowiednimi dowodami, w szczególności ofertą na koszty serwisu producenckiego.
W
ocenie Odwołującego tak się z pewnością nie stało.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego skutecznie zgłosiła
przystąpienie 8 IT Solution Factor sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
Zamawiający oświadczył na posiedzeniu, że nie uznaje zasadności żadnego
z
zarzutów odwołania i wnosi o jego oddalenie.
Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony
– podlegało rozpoznaniu przez Izbę.
W toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła,
aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2
pzp. Nie zgłaszano w tym zakresie odmiennych wniosków.
Z uwagi na brak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego sprawa została skierowana do rozpoznania na rozprawie, podczas której
podtrzymano dotychczasowe stanowiska.
Po przeprowadzeniu rozp
rawy z udziałem Stron i Przystępującego, uwzględniając
zgr
omadzony materiał dowodowy, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska zawarte w
odwołaniu, a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane
w protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Z art. 179 ust. 1 pzp wynika, że odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia
odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę
w wyniku nar
uszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W ocenie Izby Odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu przedmiotowego
zamówienia, gdyż złożył ofertę w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego.
O
dwołujący może ponieść szkodę w związku z zarzucanymi Zamawiającemu naruszeniami
przepisów ustawy pzp, gdyż nie tylko zaniechanie odrzucenia oferty Przystępującego, ale
i zaniechanie
udostępnienia dokumentów składanych przez Przystępującego w toku
postępowania uniemożliwia Odwołującemu uzyskanie przedmiotowego zamówienia, na co
mógłby w przeciwnym razie liczyć.
{rozstrzygnięcie zarzutów związane z tajemnicą przedsiębiorstwa}
Przypomnienia wymaga, że jawność postępowania o udzielenie zamówienia jest
jedną z podstawowych zasad obowiązujących w systemie zamówień publicznych, wyrażoną
w art. 8 ust. 1 pzp, a ograniczenie dostępu do informacji związanych z postępowaniem
o
udzielenie zamówienia może zachodzić wyłącznie w przypadkach określonych ustawą,
co
wynika z art. 8 ust. 2 pzp. Podstawowym wyjątkiem od tej zasady jest wyłączenie
udostępniania informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa na podstawie art. 8 ust. 3
pzp, zgodnie z którym nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później
niż w terminie składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
W poprzednim s
tanie prawnym ustawodawca nie wskazywał wyraźnie na obowiązek
wykazania, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Jak to
zauważono w uzasadnieniu do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo
zamówień publicznych (Sejm RP VII kadencji, nr druku 1653) odnośnie wprowadzenia
obowiązku ujawniania informacji stanowiących podstawę oceny wykonawców (czyli zmiany
art. 8 ust. 3 pzp):
Przepisy o zamówieniach publicznych zawierają ochronę tajemnic
przedsiębiorstwa wykonawcy ubiegającego się o udzielenie zamówienia. Mimo zasady
jawności postępowania, informacje dotyczące przedsiębiorstwa nie są podawane
do
publicznej wiadomości. Jednakże, słuszny w swym założeniu przepis jest w praktyce
patologicznie nadużywany przez wykonawców, którzy zastrzegając informacje będące
podstawą do ich ocen, czynią to ze skutkiem naruszającym zasady uczciwej konkurencji, tj.
wyłącznie w celu uniemożliwienia weryfikacji przez konkurentów wypełniania przez nich
wymagań zamawiającego. Realizacja zadań publicznych wymaga faktycznej jawności
wyboru wykonawcy. Stąd te dane, które są podstawą do dopuszczenia wykonawcy do
udziału w postępowaniu powinny być w pełni jawne. Praktyka taka miała miejsce do roku
2005 i bez negatywnego skutku dla przedsiębiorców dane te były ujawniane. Poddanie ich
regułom ochrony właściwym dla tajemnicy przedsiębiorstwa jest sprzeczne z jej istotą,
a
przede wszystkim sprzeczne z zasadą jawności realizacji zadań publicznych.
Stąd w znowelizowanym art. 8 ust. 3 pzp na wykonawcę nałożono obowiązek
wykazania
zamawiającemu
przesłanek
zastrzeżenia
informacji
jako
tajemnica
przedsiębiorstwa. W konsekwencji rolą zamawiającego w toku badania ofert lub wniosków
jest ustalenie, czy wykonawca temu obowiązkowi sprostał, udowadniając, że zastrzeżone
inform
acje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Przy czym użyte przez ustawodawcę
sformułowanie, w którym akcentuje się obowiązek „wykazania”, oznacza coś więcej aniżeli
samo wyjaśnienie (uzasadnienie) powodów objęcia tajemnicą przedsiębiorstwa. Z pewnością
za t
akie „wykazanie” nie może być uznane ogólne uzasadnienie, sprowadzając się de facto
do przytoczenia elementów definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa, wynikającej z art. 11
ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U.
z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.).
Ponadto według znowelizowanego przepisu wykonawcy
mają obowiązek wykazania zasadności zastrzeżenia informacji jako tajemnica
przedsiębiorstwa nie później niż w terminie składania ofert lub wniosków.
W od
niesieniu do informacji, które stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa wykonawcy,
a
zawartych w dokumentach składanych zamawiającemu w toku postępowania należy
stosować per analogiam omówione powyżej reguły postępowania wyrażone w art. 8 ust. 3
pzp, czyli wraz z
ich złożeniem należy dokonać zarówno stosowanego zastrzeżenia,
jak i
wykazać jego zasadność. W konsekwencji zamawiający winien ustalić, czy takie
wykazanie nastąpiło w momencie składania przez wykonawcę informacji, które zastrzegł
jako niepodlegające ujawnieniu z powołaniem się na tajemnicę przedsiębiorstwa.
Już w uchwale Sądu Najwyższego z 21 października 2005 r. sygn. akt III CZP 74/05
przesądzono, że w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający bada
skuteczność dokonanego przez oferenta zastrzeżenia dotyczącego zakazu udostępniania
informacji potwierdzających spełnienie wymagań wynikających ze specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. A następstwem stwierdzenia bezskuteczności zastrzeżenia jest
wyłączenie zakazu ujawniania zastrzeżonych informacji.
Wykonawca, który chce skutecznie utajnić informacje przedstawiane zamawiającemu
w postępowaniu o udzielenie zamówienia, zobowiązany jest wykazać łączne wystąpienie
przesłanek wynikających z definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorstwa zawartej w art. 11
ust. 4 uznk, czyli że zastrzegane informacje: po pierwsze – mają charakter techniczny,
technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub inny posiadający wartość gospodarczą,
(2) po drugie
– nie zostały ujawnione do wiadomości publicznej, (3) po trzecie – podjęto
niezbędne działania w celu zachowania ich w poufności.
Należy podkreślić, że nie budzi wątpliwości w doktrynie i orzecznictwie, że warunkiem
sine qua non
w ramach pierwszej przesłanki jest posiadanie przez daną informację wartości
gospodarczej. Innymi słowy nie każda informacja o charakterze technicznym,
technologicznym, organizacyjnym lub jeszcze
innym dla przedsiębiorstwa może być
przedmiotem tajemnicy, ale wyłącznie taka, która ma pewną wartość gospodarczą (jest
źródłem zysku lub pozwala na zaoszczędzenie kosztów) dla przedsiębiorcy dzięki temu,
że pozostanie poufna.
I
zba zważyła, że IT Solution nie wykazał Zamawiającemu wartości gospodarczej
zastrzeganych informacji, co jest wystarczające dla stwierdzenia, że zarzuty odwołania
należy uznać za zasadne. Przystępujący powinien bowiem sprecyzować i wykazać
Zamawiającemu, w jaki sposób odtajnienie konkretnych informacji osłabiłaby jego pozycję
rynkową, czemu nie sprostał.
Zarówno w przypadku referencji, jak i wyjaśnień dotyczących ceny nie może być
uznane za wystarczające uzasadnienie samo twierdzenie, że zawierają informacje
stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa. Ogólnikowe i hasłowe powołanie się na to,
że referencje zawierają informacje wskazujące na „kierunek rozwoju Wykonawcy, zdolności
techniczne i technologiczne” jest zupełnie nieprzekonujące w kontekście treści złożonego
wykazu i referencji, która ujawnia jedynie rodzaj i nazwę usługi, przez kogo i na rzecz kogo
była ona wykonywana i na jaką łącznie wartość opiewała, bez wskazania szczegółowych
informacji dotyczących warunków umowy, w tym opisu zakresu rzeczowego świadczonych
usług. Z kolei tego typu powołanie się na to, że: „Wykaz dostawców, cen oraz poziomu
upustów oferowanych przez dostawców Wykonawcy są unikatowym zbiorem danych,
przygotowanym na potrzeby tego konkretnego postępowania i jako integralna całość
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa Wykonawcy”, gdyż „Są to informacje świadczące m.in.
o portfelu kontrahentów Wykonawcy oraz skali jego biznesu oraz preferowanych
d
ostawcach”, również nie przekonuje o tym, że złożone wyjaśnienia dotyczące ceny
zawierają informacje mające istotną wartość gospodarczą dla IT Solution.
Wymienienie nazw kategorii rodzajów informacji mogących mieć wartość
gospodarczą według wypowiedzi orzecznictwa i doktryny, w oderwaniu od kontekstu stanu
faktycznego i
bez jakiegokolwiek przełożenia na treść złożonych w tym postepowaniu
wykazu usług, referencji, wyjaśnień i załączonych do nich dokumentów, nie wykazuje,
że zawierają one informacje posiadające dla IT Solution wartość gospodarczą. Nie wiadomo,
jakie istotne novum,
niedostępne i nieznane innym wykonawcom, kryje się za tymi hasłami,
że zasługuje na ochronę przed ujawnieniem. W odniesieniu do upustów nie zostało
udowodnione, że mają one charakter unikalny i są dostępne jedynie IT Solution. Ponadto w
toku rozprawy niesporna okazała się okoliczność, że krąg podmiotów będących
przedstawicielami lub dystrybutorami producentów sprzętu i oprogramowania, których serwis
jest przedmiotem tego zamówienia, jest ograniczony i znany.
Ponieważ postępowanie prowadzone przez Zamawiającego nie ma charakteru
unikalnego, a usługi objęte przedmiotem zamówienia mają charakter standardowy, nie jest
wystarczające zapewnianie, że wykaz, referencje czy wyjaśnienia zawierają informacje,
które mają dla Wykonawcy wartość gospodarczą.
IT Solution n
ie sprostał także obowiązkowi udowodnienia, że zastrzegane informacje
nie zostały ujawnione do wiadomości publicznej i zostały podjęte niezbędne działania celem
zachowania, skoro
na dokumentach, które pochodzą od innych podmiotów nie wynika, aby
uważały one przekazywane informacje (w tym udzielane rabaty) za stanowiące ich tajemnicę
przedsiębiorstwa lub podmioty te zostały zobowiązane do zachowania tych informacji
w
poufności. Tym bardziej nie wykazano także, że podmioty te podjęły jakiekolwiek działania
w celu ochrony tych informacji przed ujawnieniem. Nie jest wystracza
jące samo zapewnienie
o tym, że umowy z pracownikami czy kontrahentami zawierają stosowane klauzule
poufności, skoro wykazanie takiego twierdzenia nie nastręcza żadnych trudności, a żadne
umowy
lub wyciągi z nich nie zostały przedstawione Zamawiającemu.
Z uwagi na powyższe nie ma znaczenia, że dowody złożone w toku rozprawy przez
Odwołującego nie dotyczyły usług wykazywanych na potwierdzenie spełnienia warunków
udziału przez Przystępującego, gdyż to na nim względem Zamawiającego spoczywał ciężar
wykazania, że dokumenty te (a także wyjaśnienia) zawierają informacje stanowiące
tajemnicę przedsiębiorstwa, czemu nie sprostał.
Oczywiście bez znaczenia dla tej sprawy jest okoliczność, czy podobne uzasadnienia
dla zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa były uznawane w przeszłości za wystarczające.
{rozstrzygnięcie zarzutu dotyczącego rażąco niskiej ceny}
Dla rozstrzygnięcia w tej sprawie kluczowe znaczenie miało, że Izba w postępowaniu
odwoławczym związana jest regulacjami zawartymi w art. 190 ust. 1 i 1a oraz art. 192 ust. 7
pzp.
Według art. 190 ust. 1 pzp strony i uczestnicy postępowania odwoławczego są
obowiązani wskazywać dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne,
przy czym dowody na poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej
można przedstawiać do zamknięcia rozprawy. Jednakże zgodnie z art. 190 ust. 1a pkt 1 pzp
ciężar dowodu, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny, spoczywa na wykonawcy, który ją
złożył, jeżeli jest stroną albo uczestnikiem postępowania odwoławczego.
Natomiast zgodnie z
art. 192 ust. 7 pzp. Izba nie może orzekać co do zarzutów, które
nie były zawarte w odwołaniu. Z kolei art. 180 ust. 3 pzp stanowi, że odwołanie powinno
wskazywać czynność lub zaniechanie czynności zamawiającego, której zarzuca się
niezgodność z przepisami ustawy, zawierać zwięzłe przedstawienie zarzutów, określać
żądanie oraz wskazywać okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie
odwołania. Stąd, jak trafnie ujął to Sąd Okręgowy w Gdańsku w uzasadnieniu wyroku z 25
maja 2012 r. (sygn. akt KIO XII Ga 92/12),
stawianego przez wykonawcę zarzutu nie należy
rozpoznawać wyłącznie pod kątem wskazanego przepisu prawa, ale również jako wskazane
okoliczności faktyczne, które podważają prawidłowość czynności zamawiającego i mają
wpływ na sytuację wykonawcy. Takie rozumienie tego przepisu jest powszechne zarówno
w doktrynie, jak i orzeczn
ictwie. Innymi słowy niezależnie od wskazanego w odwołaniu
przepisu, którego naruszenie jest zarzucane zamawiającemu, Izba jest uprawniona do oceny
prawidłowości zachowania zamawiającego (podjętych czynności lub zaniechania czynności),
jedynie przez pryzma
t sprecyzowanych w odwołaniu okoliczności faktycznych, które mają
decydujące znaczenie dla ustalenia granic kognicji Izby przy rozpoznaniu sprawy, gdyż
konstytuują zarzut podlegający rozpoznaniu.
W konsekwencji o ile dowody na mocy art. 190 ust. 1 pzp odwo
łujący może
przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy, o tyle okoliczności, z których chce wywodzić skutki
prawne musi uprzednio zawrzeć w odwołaniu, pod rygorem ich nieuwzględnienia przez Izbę
z uwagi na art. 192 ust. 7 pzp. Należy bowiem rozgraniczyć okoliczności faktyczne
konstytuujące zarzut, czyli określone twierdzenia o faktach, z których wywodzone są skutki
prawne, od dowodów na ich poparcie.
Ma to takie znaczenie, że terminy na wniesienie odwołania zawierającego zarzuty
w
powyżej przedstawionym rozumieniu uregulowane w art. 182 ust. 1 i 3 pzp mają charakter
zawity, liczony od dnia przesłania informacji o czynności zamawiającego stanowiącej
podstawę jego wniesienia albo od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej
staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego
wniesienia.
Wprowadzenie w art. 190 ust. 1a pzp w odniesieniu do rażąco niskiej ceny oferty
szczególny rozkład ciężaru dowodu, nie zmienia reguły, że wpierw muszą zaistnieć
w
postępowaniu odwoławczym fakty, z których wywodzone są skutki prawne. Stąd
odwołanie, które inicjuje takie postępowanie odwoławcze, musi zawierać okoliczności
uzasadniające zarzucenie zamawiającemu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 lub art. 90 ust. 3
ustawy pzp. Nie może się to sprowadzać do ogólnych stwierdzeń, że cena oferty jest albo
nie jest rażąco niska, czy też, że ocena wyjaśnień powinna albo nie powinna prowadzić
do
takiej konkluzji, gdyż należy skonkretyzować okoliczności faktyczne, które w danej
sprawie pozwalają na wyprowadzenie takiego wniosku.
W przypadku kwestionowania zaniechania
odrzucenia oferty jako zawierającej rażąco
niską cenę w związku z wadliwą oceną złożonych wyjaśnień oznacza to konieczność
zawarcia w odwołaniu okoliczności podważających prawidłowość postępowania
zamawiającego. Oczywiście w przypadku, gdy wyjaśnienia dotyczące ceny zostały objęte
tajemnicą przedsiębiorstwa, odwołujący, który nie zna ich treści, zmuszony jest w ciemno
podnosić okoliczności, które mogą wskazywać na rażąco niską cenę oferty konkurenta
lub
nierzetelność złożonych przez niego wyjaśnień, co stanowi istotne utrudnienie. Z drugiej
strony, jeżeli odwołujący jest pewny, że wyjaśnienia zostały bezpodstawnie utajnione,
wystarczające jest, że podniesie taki zarzut, a wtedy uwzględnienie opartego na nim
odwołania otworzy mu drogę do kwestionowania oferty konkurenta w oparciu o znajomość
okoliczności i dowodów przedstawionych w trybie art. 90 ust. 1 pzp.
W tej sprawie Odwołujący zdecydował się na równoległe tj. jedoczesne
kwestionowanie zar
ówno utajnienia wyjaśnień, jak i tego, że nie wykazują one, że cena
złożonej przez Przystępującego oferty nie jest rażąco niska.
Z
arzut dotyczący rażąco niskiej ceny zawarty w odwołaniu sprowadza się
do
twierdzenia, że ponieważ koszt wykupienia serwisu u producenta urządzeń
lub oprogramowania, co jest konieczne w
kontekście opisu przedmiotu zamówienia, jest
wyższy od ceny oferty IT Solution, nie biorąc pod uwagę innych kosztów związanych
z
realizacją zamówienia, złożone wyjaśnienia i załączone dowody nie mogły zostać ocenione
pozytywnie przez Zamawiającego. Przy czym w odwołaniu nie sprecyzowano, jaki jest koszt
wykupienia niezbędnego serwisu u producenta w odniesieniu do urządzeń
lub
oprogramowania objętych tym zamówieniem.
Dopiero na rozprawie Odwołujący sprecyzował – jak się okazało w oparciu
o
dokumenty, którymi dysponował na długo przed wniesieniem odwołania – ile wynosi jego
zdaniem koszt niezbędnego dla realizacji zamówienia serwisu producenta i jakie usługi
wchodzą w jego zakres, a zatem w sposób niedopuszczalny w świetle omówionych powyżej
przepisów ustawy pzp podjął próbę wskazania nowych okoliczności po upływie terminu
na
wniesienie odwołania. W konsekwencji Izba pominęła dowody dotyczące okoliczności
podniesionych dopie
ro na rozprawie, a treść ustnych i pisemnych stanowisk
zaprezentowanych w toku postępowania odwoławczego została wzięta pod uwagę jedynie w
zakresie dodatkowej argumentacji na poparcie lub odparcie
zarzutów, które były zawarte
uprzednio w odwołaniu.
Natomiast rozpatrując zarzut zawarty w odwołaniu, Izba stwierdziła, że wyjaśnienia
złożone przez IT Solution, wbrew odmiennym przypuszczeniom Odwołującego, uwzględniają
koszt wykupienia serwisu producenta, a także zawierają konkretne oferty, które uzyskał
w
tym zakresie Przystępujący.
W konsekwencji za niezasadny należało uznać zarzut, że Zamawiający powinien
ocenić te wyjaśnienia odmiennie, niż to uczynił.
Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że naruszenie przez Zamawiającego
art. 8 ust. 1-3
ustawy Prawo zamówień publicznych mogło mieć istotny wpływ na wynik
prowadzonego przez niego postępowania o udzielenie zamówienia, gdyż utrzymanie
w
tajemnicy wykazu usług i referencji złożonych przez IT Solution pozbawiło Odwołującego
możliwości weryfikacji, czy Zamawiający prawidłowo uznał, że Przystępujący wykazał
spełnianie warunków udziału w postępowaniu. Stąd Izba nakazała Zamawiającemu
odtajnienie i
udostępnienie tych dokumentów Odwołującemu.
Natomiast Izba
uznała, że pomimo bezpodstawnego nieudostępnienia Odwołującemu
wyjaśnień odnośnie ceny złożonych przez IT Solution w tym przypadku naruszenie przez
Zamawiającego art. 8 ust. 1-3 pzp nie mogło mieć istotnego wpływu na wynik prowadzonego
przez niego postępowania, gdyż równolegle postawiony w odwołaniu zarzut dotyczący
nieprawidłowej oceny tych wyjaśnień, który nie był zarzutem ewentualnym, nie znalazł
potwierdzenia.
W tej sytuacji udostępnienie Odwołującemu wyjaśnień jest bezcelowe, gdyż
nie może on ponownie stawiać zarzutu, który został już rozpatrzony przez Izbę.
Z tych względów Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1, 2 i ust. 3 pkt 1 ustawy
pzp
– orzekła, jak w pkt 1 i 2 sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
oraz § 3 pkt 1 i 2 lit. b w zw. z § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
15 marca 2010 r. w s
prawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U.
z 2018 r. poz. 972)
– obciążając Zamawiającego tymi kosztami, na które złożył się wpis
uiszczony przez Odwołującego oraz jego uzasadnione koszty w postaci wynagrodzenia
pełnomocnika, na podstawie rachunku złożonego do zamknięcia rozprawy.
Przewodniczący:
………………………………