KIO 2415/18 POSTANOWIENIE dnia 29 listopada 2018 r.

Stan prawny na dzień: 20.02.2019

Sygn. akt KIO 2415/18 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 29 listopada 2018 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie:  

Przewodniczący:   Danuta Dziubińska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  bez 

udział  stron  w  dniu  29  listopada  2018  r.  w Warszawie 

odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 listopada 2018 r. 

przez  Almax-Dystrybucja  Sp.  z  o.o., 

Panieńszczyzna,  21-002  Jastków  w  postępowaniu 

prowadzonym  przez  zamawiającego  –  Centrum  Obsługi  Administracji  Rządowej  

w Warszawie, ul. 

Powsińska 69/71, 02-903 Warszawa  

postanawia: 

odrzuca odwołanie

kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  Almax-Dystrybucja  Sp.  z  o.o., 

Panieńszczyzna,  21-002  Jastków  i  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania 

odwoławczego  kwotę  7  500  zł  00  gr  (słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero 

groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - 

Prawo zamówień publicznych 

(tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) na niniejsze postanowienie 

– w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący:  ……………………… 


Sygn. akt KIO 2415/18 

U z a s a d n i e n i e 

Centrum  Obsługi  Administracji  Rządowej  (dalej:  „Zamawiający”)  prowadzi  w  trybie 

przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  na  podstawie  ustawy  

z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579  ze 

zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp” na dostawę napojów bezalkoholowych na potrzeby obiektów 

Centrum  Obsługi  Administracji  Rządowej,  numer  referencyjny  postępowania:  191/2018/KR-

WŁ,68/2018/ZRP oraz 48/2018/ZBR. Zamówienie zostało podzielone na części. Ogłoszenie  

o  zamówieniu  zostało  zamieszczone  w  Biuletynie  Zamówień  Publicznych  w  dniu  11 

października 2018 r., numer 635341-N-2018.  

W  dniu  16  listopada  2018  r.  Zamawiający  poinformował  wykonawców  o  odrzuceniu 

ofert złożonych w części trzeciej oraz o unieważnieniu postępowania w tej części z uwagi na 

brak ofert niepodlegających odrzuceniu. 

W dniu 22 listopada 2018 r. wykonawca Almax-Dystrybucja Sp. z o.o. (dalej: 

Odwołujący”) 

wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec odrzucenia oferty złożonej 

przez  niego  w  części  trzeciej  postępowania,  unieważnienia  przez  Zamawiającego 

postępowania  w  tej  części  oraz  zaniechania  wyboru  jego  oferty.  Odwołujący  zarzucił 

Zamawiającemu naruszenie: 

1)  art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp poprzez brak przeprowadzenia rzetelnego badania i oceny 

ofert; 

art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez odrzucenie oferty złożonej zgodnie ze specyfikacją 

istotnych warunków zamówienia; 

3)  art.  91  ust.  1  ustawy  Pzp 

w  zw.  z  art.  2  pkt  5)  ustawy  Pzp  poprzez  uznanie,  że  oferta 

Odwołującego nie jest ofertą najkorzystniejszą spośród ofert niepodlegających odrzuceniu; 

art. 93 ust. 1 pkt 1 poprzez unieważnienie postępowania. 

Wskazując na powyższe, w części trzeciej postępowania Odwołujący wniósł o: 

unieważnienie czynności unieważnienia postępowania; 

nakazanie dokonania czynności badania i oceny ofert;  

wybór oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej; 

obciążenie  kosztami  postępowania  Zamawiającego,  poprzez  zasądzenie  na  rzecz 

Odwołującego  kwoty  stanowiącej  uzasadnione  koszty  Odwołującego  z  tytułu  wpisu  od 

odwołania oraz z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

W  uzasadnieniu  odwołania  Odwołujący  wskazał  m.in.  iż  odrzucenie  jego  oferty,  nie  ma 

pokrycia  w  postanowieniach  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  która  w  żaden 


spos

ób  nie  nakazywała  usunięcia  oferty  pierwotnej,  a  Odwołujący  wyraźnie  w  nazwie  pliku 

zaznaczył,  iż  składa  ofertę  ze  zmianą.  Odwołujący  nie  zgodził  się  ze  stanowiskiem 

Zamawiającego,  który  uznał,  że  złożył  ofertę  wariantową,  gdyż  z  nazwy  pliku  wyraźnie 

wynik

ało że jest to oferta zmieniona, dostosowana do zmian jakie Zamawiający wprowadził w 

dniu  23.10.2018  r., 

w  jej  treści  nie  zwarł  jakiegokolwiek  odmiennego  sposobu  realizacji 

zamówienia.  Nie  zostały  złożone  dwie  oferty,  lecz  została  złożona  oferta  pierwotna,  a 

następnie „oferta zmiana”, co nie powinno skutkować odrzuceniem oferty Odwołującego.  

Żaden  z  wykonawców  nie  zgłosił  przystąpienia  do  przedmiotowego  postępowania 

odwoławczego. 

Pismem  z  dnia  28  listopada  2018  r.  Zamawiający  złożył  pisemną  odpowiedź  na 

odwołanie, w której wniósł o odrzucenie odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy 

Pzp  jako  wniesionego  po  upływie  terminu  określonego  w  ustawie  oraz,  w  przypadku  nie 

uwzględnienia ww. wniosku, o oddalenie odwołania jako bezzasadnego. 

 Krajowa Izb

a Odwoławcza ustaliła i zważyła co następuje: 

Odwołanie,  jako  wniesione  po  upływie  terminu  określonego  w  ustawie,  podlega 

odrzuceniu. 

Stosownie do art. 180 ust. 4 ustawy Pzp odwołanie wnosi się do Prezesa Izby w formie 

pisemnej  w  postaci  papierowej  albo  w  postaci  elektronicznej,  opatrzone  odpowiednio 

własnoręcznym podpisem albo kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Zgodnie z art. 182 

ust.  1  pkt  2  ustawy  Pzp, 

w  przypadku  gdy  wartość  zamówienia  jest  mniejsza  niż  kwoty 

określone w przepisach wydanych na podstawie 

art. 11 ust. 8, o

dwołanie wnosi się w terminie 

5 dni  od  dnia przesłania  informacji  o czynności  zamawiającego  stanowiącej  podstawę jego 

wniesienia - 

jeżeli zostały przesłane w sposób określony w art. 180 ust. 5 zdanie drugie, 

albo 

w terminie 10 dni - 

jeżeli zostały przesłane w inny sposób.

 Przepis art. 180 ust. 5 ustawy Pzp 

stanowi, iż domniemywa się, że zamawiający mógł zapoznać się z treścią odwołania przed 

upływem  terminu  do  jego  wniesienia,  jeżeli  przesłanie  jego  kopii  nastąpiło  p

rzed  upływem 

terminu do jego wniesienia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. 

Jak  wynika  z  akt  sprawy,  analizowan

e  odwołanie  zostało  wniesione  do  Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  postaci  elektronicznej  i  zostało  opatrzone  kwalifikowanym 

podpisem  elektronicznym  pełnomocnika  Odwołującego.  Urzędowe  Poświadczenie 

Przedłożenia,  Identyfikator  Poświadczenia:  ePUAP-UPP23798849  (dalej:  „UPP”),  jako  datę 

doręczenia podaje datę 22 listopada 2018 r.  

treści odwołania oraz pisma Zamawiającego z dnia 22 listopada 2018 r., sygnatura: 

WZP/1005/2018/PN, 

informacja  o  odrzuceniu  ofert  w  części  trzeciej  postępowania  oraz  

unieważnieniu  postępowania  w  tej  części  została  przekazana  wykonawcom  w  formie 


elektronicznej w dniu 16 listopada 2018 roku. 

Pięciodniowy termin na wniesienie odwołania 

upływał zatem w dniu 21 listopada 2018 r. 

Stosownie  do  art  61 

§ 2  Kodeksu  cywilnego  oświadczenie woli  wyrażone  w  postaci 

elektronicznej jest złożone innej osobie z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji 

elektronicznej w taki sposób, żeby osoba ta mogła zapoznać się z jego treścią. Przepis ten 

wskazuje, że ustalenie chwili doręczenia oświadczenia odbywa się przy uwzględnieniu zasady 

doręczenia.  Dla  uznania,  że  doręczenie  faktycznie  miało  miejsce,  nie  jest  jednak 

wystarczające wyłącznie wprowadzenie oświadczenia do systemu komunikacji elektronicznej, 

ponieważ stan taki nie stwarza pewności co do tego, czy rzeczywiście trafiło ono do operatora 

usług  telekomunikacyjnych,  a  następnie  stało  się  dostępne  dla  adresata  tak,  aby  ten  miał 

możliwość zapoznania się z jego treścią (V AGa 259/18 - wyrok SA Katowice z dnia 06-04-

Chwilą decydującą o złożeniu oświadczenia woli wyrażonego w postaci elektronicznej 

jest  wprowadzenie  go  do  środka  komunikacji  elektronicznej  i  to  w  sposób  umożliwiający 

adresatowi zapoznanie się z jego treścią. Chodzi tu o środek komunikacji kontrolowany przez 

adres

ata,  choć  niekoniecznie  należący  do  niego.  Wystarczy  zatem,  aby  wiadomość 

zawierająca  oświadczenie  woli,  przesłana  adresatowi  drogą  elektroniczną,  znalazła  się  na 

serwerze właściwym dla adresata w taki sposób, aby mógł się on z nią zapoznać (post. SN  

z 10.12.2003 r., 

V CZ 127/03, 

OSNC 2005, Nr 1, poz. 12).  

W  przedmiotowym  stanie  faktycznym,  z  poświadczenia  certyfikatu  podpisu 

wygenerowanego 

przez ePUAP wynika, iż czas podpisania odwołania to: 21.11.2018 godz. 

23:59 i 22.11.2018 godz. 00:00.  Z 

UPP wynika, że doręczenie, a w konsekwencji możliwość 

zapoznanie się z treścią odwołania, było możliwe dopiero w dniu 22 listopada 2018 r., a zatem 

po upływie ustawowego terminu na jego wniesienie.  

Termin  na  wniesienie  odwołania  ma  charakter  zawity  i  jego  bezskuteczny  upływ 

powoduje wygaśnięcie uprawnień wykonawcy do skorzystania z tego środka ochrony prawnej. 

Wykonawca  jako  profesjonalista, 

ubiegający się o udzielenie zamówienia  publicznego, przy 

korzystaniu  ze  środków  ochrony  prawnej,  ma  obowiązek  podejmowania  działań  

w odpowiednim czasie, 

umożliwiającym zachowanie ustawowych terminów na ich wnoszenie. 

W zw

iązku z tym złożenie odwołania powinno nastąpić z takim wyprzedzeniem, aby zostało 

ono doręczone Prezesowi Krajowej Izby Odwoławczej przed upływem ustawowego terminu. 

D

la  zachowania  terminu  na  wniesienie  odwołania  nie  jest  bowiem  wystarczające  nadanie 

odwołania przed upływem terminu, lecz koniecznym jest jego doręczenie Prezesowi Krajowej 

Izby Odwoławczej w ustawowym terminie.  


Badanie  podstaw  odrzucenia  odwołania  jest  obligatoryjną  czynnością  dokonywaną 

przez Izbę na posiedzeniu. Jeśli stwierdzone zostaną przesłanki wskazane w art. 189 ust. 2 

Pzp Izba odrzuca odwołanie.  

W  sprawie  została  stwierdzona  przesłanka  odrzucenia  odwołania,  o  której  mowa  

w art. 189 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Przepis ten 

nakazuje odrzucenie odwołania, jeżeli zostało 

wniesione 

po upływie terminu określonego w ustawie. 

Mając  powyższe  na  uwadze,  na  podstawie  art.  189  ust.  2  pkt  3  ustawy  Pzp,  Izba 

odrzuciła odwołanie, orzekając w formie postanowienia na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie 

drugie  ustawy  Pzp,  wydanego  na  posiedzeniu  niejawnym  zgodnie  z  art.  189  ust.  3  zdanie 

pierwsze ustawy Pzp.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Pzp 

oraz § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (tekst jednolity Dz. U.  z 2018 r. poz. 972).  

Przewodniczący: 

…………………………..