KIO 2666/17 WYROK dnia 10 stycznia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 20.02.2018

Sygn. akt: KIO 2666/17 

WYROK 

z dnia 10 stycznia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Daniel Konicz 

Członkowie:   

Marek Koleśnikow 

Anna Kuszel-Kowalczyk 

Protokolant:            

Edyta Paziewska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  8  stycznia  2018 

r.  w  Warszawie  odwołania  wniesionego  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  15  grudnia  2017  r.  przez  Odwołującego  – 

wykonawców wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  –  NDI  S.A.  z  siedzibą 

w Sopocie, NDI 

sp. z o.o. z siedzibą w Sopocie, Construcciones y Promociones Balzola S.A. 

z  siedzibą  w Bilbao,  Balzola  Polska  sp.  z  o.o.  z siedzibą  w  Warszawie,  w postępowaniu 

prowadzonym  przez  Zamawiającego  –  Miasto  Katowice,  przy  udziale  Przystępującego  po 

stronie Zama

wiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia – 

Przedsiębiorstwo  Wielobranżowe  BANIMEX  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Będzinie,  

AZI-BUD 

sp. z o.o. z siedzibą w Będzinie, 

orzeka: 

Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu: 

unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej; 

unieważnienie badania i oceny ofert; 

ponowne  badanie  i  ocenę  ofert,  w  tym  obniżenie  przyznanej  Przystępującemu 

punktacji w kryterium 

doświadczenia osób z uwagi na fakt, że doświadczenie osoby 

wskazanej  przez 

Przystępującego  na  stanowisko  kierownika  robót  sanitarnych  nie 

spełnia wymogów określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Oddala odwołanie w pozostałym zakresie. 

Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  20.000,00 zł 

(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych 00/100) uiszczoną przez Odwołującego tytułem 

wpisu od odwołania; 


zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  w  łącznej  wysokości 

23.968,00  zł  (słownie:  dwadzieścia  trzy  tysiące  dziewięćset  sześćdziesiąt  osiem 

złotych  00/100)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  przez 

Odwołującego tytułem wpisu od odwołania, wynagrodzenia pełnomocnika, dojazdu na 

posiedzenie i rozprawę i opłat skarbowych od pełnomocnictw. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych 

(Dz.U.2017.1579  j.t.)  na  niniejszy  wyrok 

–  w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  – 

przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do 

Sądu Okręgowego w Katowicach. 

Przewodniczący:      ………………………………………. 

Członkowie:   

………………………………………. 

………………………………………. 


Sygn. akt KIO 2666/17 

Uzasadnienie 

Miasto Katowice (dalej: 

„Zamawiający”) prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego, 

na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29 stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz.U.2015.2164  j.t.  ze  zm.),  zwanej  dalej 

„Pzp”,  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  pn.:  „Rozbudowa  Drogi  Krajowej  Nr  81  od  węzła  autostrady  A4  z  DK86  do 

rozbudowywaneg

o  węzła  DK81  z  DK86  –  etap  I”  w ramach  zadania  inwestycyjnego: 

„Rozbudowa Drogi Krajowej Nr 81 od węzła autostrady A4 z DK86 do budowanego węzła z ul. 

Armii Krajowej” (nr sprawy BZP.271.1.72.2017), zwane dalej: „Postępowaniem”. 

Wartość  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wykonawczych 

wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym 

Unii Europejskiej 15 czerwca 2017 r. pod nr. 2017/S 113-227030. 

5  grudnia  2017  r.  Zamawiający  rozstrzygnął  Postępowanie  wybierając  ofertę 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  –  Przedsiębiorstwo 

Wielobranżowe  Banimex  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Będzinie  i  AZI-BUD  sp.  z  o.o.  z  siedzibą 

Będzinie (dalej „Konsorcjum BA”). 

15  grudnia  2017  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  (dalej  „Izba”)  wpłynęło 

odwołanie  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o udzielenie  zamówienia  –  NDI  S.A. 

siedzibą  w Sopocie, NDI sp. z o.o. z siedzibą  w Sopocie, Construcciones y Promociones 

Balzola  S.A.  z  siedzibą  w  Bilbao,  Balzola  Polska  sp.  z  o.o.  z siedzibą  w  Warszawie 

(dalej 

„Odwołujący”), w którym zaskarżono: 

wybór oferty Konsorcjum BA, pomimo że oferta ta nie jest ofertą najkorzystniejszą 

w świetle ustalonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ”) 

kryteriów  oceny  ofert  oraz  pomimo  że  Konsorcjum  BA  podlega  wykluczeniu 

Postępowania, a jego oferta podlega odrzuceniu, 

niewłaściwe uznanie, że Konsorcjum BA spełnia warunek udziału w Postępowaniu 

określony w pkt 14 ppkt 2.1 lit. c) SIWZ, 

zaniechanie wykluczenia Konsorcjum BA z Postępowania z uwagi na wprowadzenie 

Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji  dotyczących  spełniania 

warunku udziału w Postępowaniu określonego w pkt 14 ppkt 2.1 lit. c) SIWZ, a także 


zaniechanie wykluczenia Konsorcjum BA z Postępowania z uwagi na niewykazanie 

spełniania tego warunku udziału w Postępowaniu, 

4.  zaniechanie 

wezwania  Konsorcjum  BA  do  wyjaśnienia  rozbieżności  między 

wykazem  robót  a  referencjami  odnośnie  zakresu  wykonanych  prac  w  ramach 

inwestycji  wskazanej  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  określonego  w  pkt  14 

ppkt 2.1 lit. c) SIWZ, 

niewłaściwe przyznanie ofercie Konsorcjum BA 40 pkt w kryterium doświadczenia 

osób  i  100  pkt  łącznie  oraz  dokonaniu  wyboru  oferty  Konsorcjum  BA  jako  oferty 

najkorzystniejszej,  pomimo  że  brak  jest  podstaw  do  przyznania  tej  ofercie 

jakichkolwiek  punktów  w  kryterium  oceny  ofert  określonym  w  pkt  47  ppkt  2 lit.  c) 

SIWZ,  a  co  za  tym  idzie  oferta  Konsorcjum  BA 

winna  otrzymać  jedynie  32  pkt 

kryterium  doświadczenia  osób  i  92  pkt  łącznie,  na  skutek  czego  to  oferta 

Odwołującego, która otrzymała łącznie 96,511 pkt,  powinna zostać  wybrana jako 

oferta najkorzystniejsza, 

zaniechanie  wykluczenia  Konsorcjum  BA  z  Postępowania  z  uwagi  na 

przedstawienie  informacji  wprowadzających  w  błąd  Zamawiającego  w  zakresie 

dysponowania osobą posiadającą doświadczenie opisane w kryterium oceny ofert 

opisanym  w  pk

t  47  ppkt  2  lit.  c)  SIWZ,  co  miało  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez Zamawiającego w Postępowaniu, w szczególności na decyzję 

o wyborze oferty najkorzystniejszej, 

zaniechanie  wykluczenia  Konsorcjum  BA  z  Postępowania  z  uwagi  na  zawarcie 

przez nie p

orozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji w Postępowaniu, 

a ponadto zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum BA pomimo dopuszczenia się 

czynu nieuczciwej konkurencji. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie: 

1.  art.  24  ust.  1  pkt  16  Pzp  przez  zaniechanie  wykluczenia  Konsorcjum  BA 

Postępowania, pomimo że wykonawca ten w wyniku zamierzonego działania lub 

rażącego  niedbalstwa  wprowadził  Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu 

informacji, że spełnia warunek udziału w Postępowaniu określony w pkt 14 ppkt 2.1 

lit. c) SIWZ, 

2.  art.  24  ust.  1  pkt  12  Pzp  przez  zaniechanie  wykluczenia  Konsorcjum  BA 

Postępowania,  pomimo  że  wykonawca  ten  nie  wykazał,  że  spełnia  warunek 

udziału w Postępowaniu określony w pkt 14 ppkt 2.1 lit. c) SIWZ, 

3.  art.  26  ust.  4  Pzp  prze

z  zaniechanie  wezwania  Konsorcjum  BA  do  wyjaśnienia 

rozbieżności między wykazem robót a referencjami odnośnie zakresu wykonanych 


prac  w  ramach  inwestycji  wskazanej  na  potwierdzenie  spełniania  warunku 

określonego w pkt 14 ppkt 2.1 lit. c) SIWZ, 

4.  art.  91  ust. 

1  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp  przez  niewłaściwe  przyznanie  ofercie 

Konsorcjum BA aż 40 pkt w kryterium doświadczenia osób i 100 pkt łącznie oraz 

dokonanie wyboru oferty Konsorcjum BA jako oferty najkorzystniejszej, pomimo że 

oferta  ta  w kryterium  doświadczenia osób powinna  uzyskać  nie więcej  niż  32  pkt 

nie więcej niż łącznie 92 pkt, a zatem najkorzystniejszą ofertą w Postępowaniu jest 

oferta Odwołującego, 

5.  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp  przez  zaniechanie  wykluczenia  Konsorcjum  BA 

Postępowania, pomimo że w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawiło 

informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego w zakresie doświadczenia osoby 

punktowanego w kryterium oceny ofert określonym w pkt 47 ppkt 2 lit. c) SIWZ, co 

miało  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego  w 

Postępowaniu, 

6.  art.  24  ust.  1  pkt  20  Pzp  przez  zaniechanie  wykluczenia  Konsorcjum  BA 

Postępowania,  pomimo  że  Konsorcjum  BA  i  wykonawca  Eurovia  Polska  S.A. 

(dalej  „Wykonawca  E”)  zawarły  porozumienie  mające  na  celu  zakłócenie 

konkurencji między wykonawcami w Postępowaniu, 

7.  art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum BA, pomimo 

że jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji. 

Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej, t 

2.  ponownego badania i oceny ofert i w efekcie: 

wykluczenia Konsorcjum BA z Postępowania, względnie odrzucenia jego oferty, 

dokonania wyboru oferty Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej, 

albo 

prawidłowego obliczenia punktacji dla oferty złożonej przez Konsorcjum BA i w 

konsekwencji  dokonania  wyboru  oferty  Odwołującego  jako  oferty 

najkorzystniejszej. 

Odwołujący  podał,  że  zgodnie  z  art.  179  ust.  1  Pzp  posiada  interes  prawny  we 

wniesieniu odwołania, gdyż ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz może 

ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego wyżej wymienionych przepisów 

Pzp. Odwołujący złożył bowiem ofertę, która została przez Zamawiającego sklasyfikowana na 

pozycji  drugiej  spośród wszystkich złożonych ofert.  Zamawiający  niezasadnie sklasyfikował 

ofertę  Konsorcjum  BA  jako  ofertę  najkorzystniejszą,  ponieważ  wykonawca  ten  podlega 


wykluczeniu  z  Postępowania,  a  jego  oferta  podlega  odrzuceniu.  Ponadto,  Zamawiający  z 

naruszeniem  ww.  przepisów  przyznał  ofercie  Konsorcjum  BA  aż  40  pkt  w kryterium 

doświadczenia osób i 100 pkt łącznie, podczas gdy oferta ta powinna uzyskać nie więcej niż 

32 pkt w kryterium doświadczenia osób i nie więcej niż 92 pkt łącznie, co plasuje ją na czwartej 

pozycji. W wyniku wykluczen

ia Konsorcjum BA lub odrzucenia jego oferty, względnie w wyniku 

prawidłowego  obliczenia  punktacji,  oferta  Odwołującego  powinna  być  wybrana  jako  oferta 

najkorzystniejsza, jako oferta która uzyskała najwyższy wynik punktowy spośród wszystkich 

złożonych ofert. W związku z powyższym, dokonana przez Zamawiającego czynność wyboru 

oferty  złożonej  przez  Banimex  jako  oferty  najkorzystniejszej,  która  została  dokonana  z 

naruszeniem  prawa 

–  naruszyła  interes  Odwołującego,  gdyż  pozbawiła  go  w  sposób 

bezzasadny możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia. 

Zarzuty dotyczące warunku udziału w Postępowaniu określonego w pkt 14 ppkt 2.1 lit. c) 

SIWZ (budowa lub przebudowa sieci wodociągowej o średnicy min. Dn1200) 

Zamawiający  w  pkt  14  ppkt  2.1  lit.  c)  SIWZ  postawił  warunek  dotyczący  zdolności 

technicznej  i  zawodowej,  zgodnie  z  którym  wykonawca  w  okresie  ostatnich  5  lat  przed 

upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym 

okresie,  musiał  wykonać  m.in.  co  najmniej  jedno  zamówienie  polegające  na  budowie  lub 

przebudowie sieci wodociągowej o średnicy min. Dn1200. 

W  celu  potwierdzenia  spełniania  ww.  warunku  Konsorcjum  BA  załączyło  do  oferty 

„Oświadczenie  podmiotu  o  oddaniu  niezbędnych  zdolności  i/lub  sytuacji”  od  Zakładu 

Remontowo-

Budowlanego  „WIADUK”  W.-K.  sp.  j.  (str.  76  oferty)  wraz  z  JEDZ  dla  tego 

podmiotu (str. 59 oferty). 

Pismem  z  25  października  2017  r.  Konsorcjum  BA  zostało  przez  Zamawiającego 

wezwane  w  trybie art.  26  ust.  1  Pzp do  złożenia aktualnych na  dzień  złożenia oświadczeń 

dokumentów  potwierdzających  okoliczności,  o  których  mowa  w  art.  25  ust.  1  Pzp. 

odpowiedzi złożyło jedynie część wymaganych dokumentów, a ponadto niektóre z nich były 

niekompletne 

– w tym m.in. wykaz robót budowlanych wykonanych w okresie ostatnich 5 lat 

przed upływem terminu składania ofert. W przedmiotowym wykazie nie wskazano zamówienia 

na potwierdzenie spełniania warunku określonego w pkt 14 ppkt 2.1 lit. c) SIWZ.  

Zamawiający pismem z 9 listopada 2017 r. wezwał Konsorcjum BA do uzupełnienia 

nowego  wykazu  robót  zawierającego  informacje  o  ww.  zamówieniu  oraz  dokumentów 

potwierdzających,  że  prace  te  wykonane  zostały  w  sposób  należyty,  zgodnie  z  przepisami 

prawa budowlanego, zasadami sztuki budowlanej i prawidłowo ukończone. 


Pismem  z  13  listopada  2017  r.  Konsorcjum  BA  w  odpowiedzi  na  ww.  wezwanie 

Zamawiającego  dokonało  zmiany  podmiotu  trzeciego,  na  którego  zasobach  polegało 

w zakresie warunku opisanego w pkt 14 ppkt 2.1) lit. c) SIWZ, na podmiot Uniserv Piecbud 

S

.A.  z  siedzibą  w  Katowicach  (zwany  dalej  „Uniserv”),  składając  uzupełniony  wykaz  robót, 

referencje, zobowiązanie Uniserv do udostępnienia zasobów, JEDZ Uniserv oraz dokumenty 

potwierdzające brak podstaw do wykluczenia Uniserv. 

W  poz.  5  uzupełnionego  wykazu  widnieje  inwestycja  pn.  „Modernizacja  chłodni 

wentylatorowej”,  w  ramach  której  wykonano  budowę  sieci  wodociągowej  o  średnicy  min. 

Dn1200.  Inwestycję  zrealizowano  w  okresie  od  1  października  2014  r.  do  7  marca  2016  r. 

na 

rzecz Elektrociepłowni Będzin. 

Odwo

łujący stwierdził, że wbrew wspomnianym informacjom przedmiotowa inwestycja 

nie obejmowała robót objętych warunkiem udziału w postępowaniu określonym w pkt 14 ppkt 

2.1 lit. c) SIWZ, tj. nie obejmowała budowy lub przebudowy sieci wodociągowej o średnicy min. 

Dn1200. 

Z  treści  załączonych  do  uzupełnionego  wykazu  referencji  z  29  września  2017  r. 

wystawionych  przez  Elektrociepłownię  Będzin  sp.  z  o.o.  wynika  natomiast,  że  inwestycja 

obejmowała  m.in.  budowę  instalacji  wodociągowej  (dostawę  i  wymianę  rurociągów 

zas

ilających i odpływowych stalowych) Dn1600 i Dn1200 z chłodni z uwzględnieniem celki nr 5 

pomp w przepompowni wody rzecznej wraz z rurociągiem wody surowej oraz modernizacją 

akceleratora. 

Z dokumentu wynika zatem wprost, że wbrew oświadczeniu Konsorcjum BA, zakres 

prac  na  tej  inwestycji  nie  obejmował  wcale  budowy  lub  przebudowy  sieci  wodociągowej 

(jak 

tego  wymagał  Zamawiający),  lecz  wyłącznie  budowę  instalacji  wodociągowej. 

Tym 

samym ww. inwestycja nie potwierdza spełniania warunku udziału w Postępowaniu. 

Od

wołujący podał, że: 

1.  zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w 

wodę 

i  zbiorowym  odprowadzaniu  ścieków  (Dz.U.2017.328  j.t.  ze  zm.),  zwanej dalej 

„Ustawą  ZZW”,  „sieć”  to  „przewody  wodociągowe  lub  kanalizacyjne  wraz  z 

uzbrojeniem  i  urządzeniami,  którymi  dostarczana  jest  woda  lub  którymi 

odprowadzane 

są 

ścieki, 

będące 

posiadaniu 

przedsiębiorstwa  

wodociągowo-kanalizacyjnego”, 

2.  przepis  art.  2  pk

t  6  Ustawy  ZZW  definiuje  „przyłącze  wodociągowe”  jako 

„odcinek przewodu 

łączącego 

sieć 

wodociągową 

wewnętrzną 


instalacja 

wodociągowa  w  nieruchomości  odbiorcy  usług  wraz  z  zaworem  za 

wodomierzem głównym”, 

w  myśl  §  26  ust.  1  rozporządzenia  Ministra  Infrastruktury  w  sprawie  warunków 

technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z 12 kwietnia 

2002  r.  (Dz.U.2015.1422  j.t.  ze  zm.

),  zwanego  dalej:  „Rozporządzeniem  WT”), 

„działka  budowlana,  przewidziana  pod  zabudowę  budynkami  przeznaczonymi  na 

pobyt  ludzi,  powinna  mieć  zapewnioną  możliwość  przyłączenia  uzbrojenia  działki 

lub 

bezpośrednio 

budynku 

do 

sieci 

wodociągowej, 

kanalizacyjnej, 

elektroenergetycznej i ciepłowniczej”, 

zgodnie z § 115 ust. 3 Rozporządzenia WT „w przypadku połączenia wewnętrznej 

instalacji wodociągowej zimnej wody w budynku lub zewnętrznej na terenie działki 

budowlanej z siecią wodociągowa w więcej niż jednym miejscu należy na każdym z 

tych  połączeń  zainstalować  zestaw  wodomierza  głównego  i  zabezpieczenie, 

których mowa w ust. 1 i 2”, 

według  §  3  pkt  10  rozporządzenia  Ministra  Spraw  Wewnętrznych  i  Administracji 

sprawie  warunków  technicznych  użytkowania  budynków  mieszkalnych  

z  16  sierpnia  1999  r. (Dz.U.1999.74.836  ze  zm.

), przez „instalację wodociągową” 

należy  rozumieć  „układ  przewodów  wody  zimnej  w  budynku  wraz  z  armaturą 

wyposażeniem,  mający  początek  w  miejscu  połączenia  przewodu  z  zaworem 

odcinającym  tę  instalację  od  wodomierza  umieszczonego  na  przyłączu 

wodociągowym, a zakończenie w punktach czerpalnych wody zimnej”. 

p

owyższego 

wynika 

wprost, 

iż 

pojęcia 

„sieci 

wodociągowej”  

i  „instalacji  wodociągowej”  są  zakresowo  odmienne  i  nie  można  ich  ze  sobą  utożsamiać. 

Sieć wodociągowa 

dostarcza 

wodę 

do 

działek 

budynków,  

natomiast  instalacja  wodociągowa  rozprowadza  wodę  (dostarczoną  z  sieci)  po  działce  lub 

budynku. 

Zgodnie z art. 22 ust. 1a Pzp zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu 

oraz wymagane od wykonawców środki dowodowe w sposób proporcjonalny do przedmiotu 

zamówienia. Skoro zatem Zamawiający wskazał w pkt 10  ppkt 2 lit. v) SIWZ, że w ramach 

zamówienia  wykonawca  zobowiązany  będzie  m.in.  do  przebudowy  magistralnej  sieci 

wodociągowej  GPW  wraz  z  infrastrukturą,  to  zupełnie  naturalnym  i  proporcjonalnym  do 

przedmiotu zamówienia jest warunek udziału w postępowaniu opisany w pkt 14 ppkt 2.1 lit. c) 

SIWZ, w myśl którego Zamawiający wymagał, aby wykonawca wykazał się wykonaniem co 

najmniej jednego zamówienia polegającego na budowie lub przebudowie sieci wodociągowej 

o średnicy min. Dn1200. 


Nie  bez  znaczenia  pozostaje  tak

że fakt, że w zakresie przedmiotu zamówienia brak 

jest jakichkolwiek instalacji wodociągowych. Referencje wystawione dla Uniserv potwierdzają 

wprost,  że  zakres  prac  w  ramach  inwestycji  pn.  „Modernizacja  chłodni  wentylatorowej” 

nie 

obejmował  sieci  wodociągowej,  lecz  wyłącznie  instalację  wodociągową  – 

wszystkie 

elementy wskazane w treści referencji są elementami właśnie takiej instalacji, a nie 

sieci  wodociągowej.  Tym  samym  Konsorcjum  BA  nie  tylko  nie  wykazało,  że  spełnia 

przedmiotowy warunek udziału w Postępowaniu (pkt 14 ppkt 2.1 lit c) SIWZ), ale, co więcej – 

w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa – wprowadziło Zamawiającego w 

błąd  przy  przedstawieniu  informacji  dotyczących  spełniania  przedmiotowego  warunku. 

wykazie robót wykonawca ów wskazał bowiem, że „w ramach zadania wykonano budowę 

sieci wodociągowej o średnicy min. DN1200”, podczas gdy treść referencji wprost zaprzecza 

takiemu  stanowi  rzeczy,  ponieważ  nie  tylko  nie  wspomina  o  budowie  lub  przebudowie 

sieci 

wodociągowej, ale wprost wskazuje, że prace dotyczyły budowy instalacji wodociągowej, 

czyli miały zupełnie inny zakres niż podany w wykazie robót. Co za tym idzie, Konsorcjum BA 

co najmniej w wyniku rażącego niedbalstwa wprowadziło Zamawiającego w błąd, twierdząc że 

spełnia  ww.  warunek  udziału,  jako  że  już  sama  treść  listu referencyjnego  wskazuje,  że  ów 

warunek spełniony nie jest. 

konsekwencji 

Konsorcjum 

BA 

podlega 

obligatoryjnemu 

wykluczeniu 

Postępowania w trybie art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp z uwagi na wprowadzenie Zamawiającego 

błąd  przy  przedstawianiu  informacji  dotyczących  spełniania  warunku  udziału 

Postępowaniu, względnie podlega wykluczeniu w trybie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp w związku 

z  niewykazaniem  spełniania tegoż  warunku udziału. Wprowadzenie Zamawiającego  w  błąd 

miało  istotny  wpływ  na  decyzje  Zamawiającego,  ponieważ  doprowadziło  do  wyboru  oferty 

wykonawcy,  który  w  rzeczywistości  nie  spełnia  postawionego  w  SIWZ  warunku. 

Zaniechanie 

wykluczenia  ww.  wykonawcy  w  takiej  sytuacji  świadczy  o  naruszeniu  przez 

Zamawiającego  wyżej  wskazanych  przepisów.  Po  pierwsze  dlatego,  że  złożone  przez 

Konsorcjum BA dokumenty nie potwierdzają spełniania warunku określonego w pkt 14 ppkt 

2.1 lit. c) SIWZ. Po drugie wykaz robót budowlanych zawiera oświadczenie tego wykonawcy, 

polegające  na  stwierdzeniu,  że  inwestycja  pn.  „Modernizacja  chłodni  wentylatorowej” 

obejmowała budowę sieci wodociągowej o średnicy min. Dn1200, które to oświadczenie jest 

niezgodne  z  prawdą, gdyż  w  rzeczywistości  przeprowadzono prace w  zupełnie odmiennym 

zakresie, co wy

nika m.in. wprost z treści listu referencyjnego. 

Z  daleko  posuniętej  ostrożności  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  dopuścił  się 

także  naruszenia  art.  26  ust.  4  Pzp  przez  zaniechanie  wezwania  Konsorcjum  BA  do 

wyjaśnienia  rozbieżności  między  wykazem  robót  a  referencjami  odnośnie  zakresu 


wykonanych  prac,  tj.  wyjaśnienia  czy  w  ramach  wskazanej  inwestycji  wybudowano  lub 

przebudowano  sieć  wodociągową  czy  też  instalację  wodociągową,  a  następnie  dokonanie 

stosownej  oceny  takich  wyjaśnień  z  uwzględnieniem  treści  wykazu  robót  i  referencji. 

sytuacji,  w  której  oba  ww.  dokumenty  wskazują  na  zupełnie  odmienne  okoliczności, 

dodatku tak istotne z punktu widzenia oceny spełniania warunku udziału w Postępowaniu, 

wezwanie  do  wyjaśnień  w  trybie  przywołanego  przepisu  nie  stanowi  uprawnienia,  lecz  jest 

bezwzględnym obowiązkiem Zamawiającego.  

Zarzuty  dotyczące  kryterium  oceny  ofert  określonego  w  pkt  47  ppkt  2  lit.  c)  SIWZ 

(doświadczenie osób) 

Zg

odnie  z  treścią  pkt  14  ppkt  2.2  lit.  f)  SIWZ,  Zamawiający  wymagał,  aby  każdy 

z wyk

onawców  biorących  udział  w  Postępowaniu  dysponował  osobami  posiadającymi  niżej 

określone kwalifikacje zawodowe, uprawnienia, doświadczenie oraz wykształcenie niezbędne 

do  wykonania  zamówienia  publicznego  posiadającymi  uprawnienia  budowlane  do 

wykonywania  s

amodzielnych  funkcji  w  budownictwie  odpowiadające  wymaganiom 

określonym  w  ustawie  Prawo  Budowlane  lub  odpowiadające  im  ważne  uprawnienia, 

które zostały  wydane  na  podstawie  wcześniej  obowiązujących  przepisów,  tj.  osobą 

posiadającą  uprawnienia  do  kierowania  robotami  budowlanymi  w  specjalności  instalacyjnej 

zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych 

kanalizacyjnych bez ograniczeń. 

W  przypadku,  gdy  osoba  wskazana  do  kierowania  robotami  sanitarnymi  będzie 

posiada

ła uprawnienia wydane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów to winna 

wykazać,  że  posiada  uprawnienia  budowlane  w  specjalności  instalacyjno-inżynieryjnej 

zakresie sieci sanitarnych bez ograniczeń. 

Osoba  ta  powinna  wykazać  się  co  najmniej  5-letnim  doświadczeniem  podczas 

pełnienia funkcji kierownika robót sanitarnych lub kierownika budowy. 

Zamawiający  wskazał  także  w  uwadze  4,  że  wymóg  posiadania  5-letniego 

doświadczenia dla osób, które będą wykonywać zamówienie weryfikowany będzie na etapie 

oceny 

spełniania  warunków  udziału  w  Postępowaniu  w  stosunku  wykonawcy,  który  złożył 

ofertę  najkorzystniejszą.  W  ofercie  wykonawca  oświadcza,  że  osoby  którymi  dysponuje 

posiadają 5-letnie doświadczenie.  

Przez „5-letnie doświadczenie” Zamawiający rozumie okres faktycznie pełnionej funkcji 

kierownika  budowy  lub  kierownika  robót  w  specjalności,  w  której  posiada  uprawnienia.  Na 

„Wykazie  osób”  wykonawca  będzie  zobowiązany  podać  ten  okres  w  miesiącach  wraz 

informacją o nazwach inwestycji, terminach ich realizacji i pełnionej funkcji. 


Jednocześnie w pkt 47 ppkt 2 lit. c) SIWZ w następujący sposób określono jako jedno 

z dwóch kryteriów oceny ofert: 

Kryterium doświadczenie osób 

Zamawiający  określił  minimalne  warunki  udziału  w  postępowaniu  dotyczące 

dysponowania  osobami, 

które  będą  uczestniczyć  w  realizacji  zamówienia, 

po 

spełnieniu  których  doświadczenie  osób  będzie  podlegało  ocenie  zgodnie 

poniższymi zasadami: 

Jeżeli  osoba  zaproponowana  do  wykonania  zamówienia  posiadająca  uprawnienia 

specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  cieplnych, 

wentylacyjnych,  gazowych,  wodociągowych  i  kanalizacyjnych  bez  ograniczeń 

posiadająca  min.  5-letnie  doświadczenie  pełniła  funkcję  kierownika  robót  lub 

kierownika budowy na: 

co najmniej jednej inwestycji polegającej na  budowie  lub  przebudowie  sieci 

wodociągowej o średnicy min. Dn1200 – otrzyma 8 pkt, 

dwóch  i  więcej  inwestycjach  polegających  na  budowie  lub  przebudowie  sieci 

wodociągowej o średnicy min. Dn1200 – otrzyma 20 pkt. 

Przy odczytywaniu treści opisu powyższego kryterium oceny ofert określonego w pkt 

47  ppkt  2  lit.  c)  SIWZ  nie  można  pomijać  pozostałej  części  SIWZ,  w  tym  „uwagi  nr  4”, 

odnoszącej  się  do  warunku  udziału  w  Postępowaniu  z  pkt  14  ppkt  2.2  lit.  f)  SIWZ. 

Przedmiotowy warunek udziału i kryterium oceny ofert odnoszą się bowiem do tej samej osoby, 

tj.  osoby  posiadającej  uprawnienia  w  specjalności  instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i 

urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych,  gazowych,  wodociągowych  i  kanalizacyjnych  bez 

ograniczeń. 

Zestawienie  ww.  posta

nowień  SIWZ  wskazuje  wprost,  że  kryterium  doświadczenia 

osób dotyczy pełnienia funkcji kierownika robót lub kierownika budowy w specjalności, w której 

dana osoba posiadała stosowne uprawnienia. Co za tym idzie, dodatkowo punktowane było 

tylko  takie  doświadczenie  w  pełnieniu  funkcji  kierownika  robót  lub  kierownika  budowy  na 

inwestycji  polegającej  na  budowie  lub  przebudowie  sieci wodociągowej  o  średnicy  min. 

Dn1200, które zdobyte było w okresie posiadania ww. uprawnień. 

Tymczasem  z  treści  wykazu  osób  złożonego  przez  Konsorcjum  BA  wynika  wprost, 

że C.S., wskazany na stanowisko kierownika robót sanitarnych, w okresie kierowania robotami 

na inwestycjach wskazanych w ramach kryterium doświadczenia osób w ogóle nie posiadał 

wymaganych  w  SIWZ  uprawnień.  Uprawnienia  zdobył  bowiem  w  roku  2002  

(na  co  wskazuje  nr  uprawnień  –  396/02),  a  obie  inwestycje  wskazane  jako  doświadczenie 


podlegające ocenie w kryterium doświadczenia osób były wykonane w latach 1988-1990, czyli 

przed  uzyskaniem  wymaganych  uprawnień.  Tym  samym  skoro  w  okresie  posiadania 

uprawnień, tj. po roku 2002 r., C.S. nie pełnił funkcji kierownika robót lub kierownika budowy 

na inwestycjach spełniających warunek opisany w kryterium oceny ofert w pkt 47 ppkt 2 lit. c) 

SIWZ, to Zamawiający błędnie przyznał Konsorcjum BA 20 pkt za doświadczenie tej osoby 

łącznie aż 40 pkt w kryterium doświadczenia osób. 

Przy prawidłowym obliczeniu punktacji (uwzględniającym wagę procentową kryterium 

do

świadczenia osób – por. pkt 46-47 SIWZ), oferta Konsorcjum BA w kryterium doświadczenia 

osób powinna uzyskać nie więcej niż 32 pkt. Skoro zatem brak jest podstaw do przyznania 

ofercie j

akichkolwiek punktów w kryterium oceny ofert określonym w pkt 47 ppkt 2 lit. c) SIWZ, 

oferta tego wykonawcy powinna otrzymać łącznie nie więcej niż 92 pkt i zostać sklasyfikowana 

nie  wyżej  niż  na  4  pozycji,  a  oferta  Odwołującego  powinna  zostać  wybrana  jako 

najkorzystniejsza z uwagi na najwyższą łączną ilość punktów w obu kryteriach przewidzianych 

w  SIWZ.  Tym  samym  Zamawiający  dokonał  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  niezgodnie  z 

ustalonymi kryteriami oceny ofert, czym naruszył przepisy Pzp, w szczególności art.91 ust. 1 

w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp. 

Ponadto Odwołujący wskazał, że wbrew treści wykazu osób, C.S. w ogóle nie pełnił 

funkcji  kierownika  robót  ani  funkcji  kierownika  budowy  na  inwestycjach  pn.  „Budowa  stacji 

uzdatniania  wody  w  Dziećkowicach-Imielin”  i  „Budowa  wodociągu  zasilającego  stację 

uzdatniania  wody  w  Sosnowcu-

Maczkach”.  Konsorcjum  BA  w  wyniku  lekkomyślności  lub 

niedbalstwa przedstawiło w tym zakresie informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, 

co miało istotny wpływ na decyzje podejmowane w Postępowaniu, ponieważ doprowadziło do 

przyznania  ofercie  Konsorcjum  BA  maksymalnej  ilości  punktów  w  kryterium  doświadczenia 

osób i w konsekwencji do wyboru oferty tego wykonawcy. Odwołujący zaznaczył, że stosowne 

dowody na potwierdzenie ww. okoliczności przedstawi na rozprawie.  

Skoro  zatem  Konsorcjum  BA  przedstawiło  informacje  wprowadzające  w  błąd 

Zamawiającego  w  zakresie  dysponowania  osobą  posiadającą  doświadczenie  opisane 

w kryterium  oceny  ofert  opisanym  w  pkt  47  ppkt  2  lit.  c)  SIWZ,  to  wykonawca  ten  podlega 

obligatoryjnemu  wykluczeniu  w  trybie  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp.  Zaniechanie  wykluczenia 

skutkuje naruszeniem przywołanego przepisu. 

Zarzuty  dotycz

ące  zawarcia  porozumienia  mającego  na  celu  zakłócenie  konkurencji 

oraz złożenia oferty stanowiącej czyn nieuczciwej konkurencji 

W ramach warunków udziału w Postępowaniu Zamawiający, w pkt 14 ppkt 2.1 lit. a) 

SIWZ, wymagał, aby wykonawcy w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania 


ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonali co najmniej 

dwa zamówienia polegające na budowie lub przebudowie drogi klasy min. GP o powierzchni 

nawierzchni asfaltowej min. 45.000 m

 (Uwaga 

– przez drogę klasy GP należy rozumieć drogę 

według  podziału  wprowadzonego  przez  Rozporządzenie  Ministra Transportu  i  Gospodarki 

Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich 

usytuowanie, Dz.U.2016.124 j.t. ze zm.). 

Początkowo,  tj.  na  etapie  składania  oferty,  Konsorcjum  BA  w  celu  potwierdzenia 

spełniania warunku opisanego w pkt 14 ppkt 2.1 lit. c) SIWZ polegało na zasobach podmiotu 

trzeciego 

– Duna Aszfalt Ut es Melyepitó Kft. z siedzibą w Tiszakecske, zwanego dalej: „Duna 

Aszfalt”. W załączonym do oferty JEDZ dla tego podmiotu wskazano 2 zamówienia polegające 

na budowie lub przebudowie drogi klasy GP o powierzchni nawierzchni asfaltowej min. 45.000 

m

„Realizacja prac budowlanych A043.03 autostrady M43 na odcinku pomiędzy Makó 

– granica państwa i przyległych /związanych z nią/ budowli”), 

„Budowa odcinka pomiędzy drogą główną nr 58 drogi ekspresowej M60 i drogą – 

łącznikiem oznaczonym 5826 oraz realizacja zadań związanych z obiektami z nią 

p

owiązanymi”. 

Odwołujący  podał,  że  z  informacji  uzyskanych  z  ogólnodostępnych  źródeł  wynika, 

że parametry  inwestycji  wskazanej  powyżej  w  pkt  2,  wbrew  oświadczeniu  zawartym 

w formularzu  JEDZ  Duna  Aszfalt,  posiada  jedynie  ok.  35.000  m

  powierzchni  asfaltowej, 

zatem inwestycja ta nie potwierdzała spełniania warunku udziału w Postępowaniu, o którym 

mowa  powyżej.  Dane  te  wynikają  m.in.  z  ogłoszenia  zamieszczonego  na  

stronie  internetowej  węgierskiego  Urzędu  ds.  Zamówień  Publicznych.  Stosowne  dane 

dowody  Odwołujący  przedstawił  w  piśmie  z  5  października  2017  r.  skierowanym  do 

Zamawiającego (w aktach Postępowania). 

Powyższa  okoliczność,  tj.  powoływanie  się  na  etapie  złożenia  oferty  na  inwestycje, 

które  w  oczywisty  sposób  nie  spełniają  warunku  określonego  w  SIWZ,  ma  niebagatelne 

znaczenie dla właściwego zrozumienia dalszych działań Konsorcjum BA oraz Wykonawcy E 

w Postępowaniu. 

Wobec faktu, że do oferty Konsorcjum BA załączyło jedynie kopię formularza JEDZ dla 

Duna Aszfalt i dodatkowo nie złożyło zobowiązania do udostępnienia zasobów tego podmiotu, 

Zamawiający wezwał ww. wykonawcę, pismem z 6 października 2017 r., do złożenia oryginału 

JEDZ dla Duna Aszfalt i oryginału zobowiązania.  


W odpowiedzi na przedmiotowe wezwanie Konsorcjum BA dokonało zmiany podmiotu, 

na 

zasoby którego powoływał się m.in. w celu wykazania spełniania warunku określonego w 

pkt 14 ppkt 2.1) lit. a) SIWZ 

– na Wykonawcę E, składając zobowiązanie tego podmiotu do 

udostępnienia  zasobów,  formularz  JEDZ  oraz  dokumenty  potwierdzające  brak  podstaw  do 

wykluczenia.  Wykonawca  E  był  jednocześnie  jednym  z  wykonawców,  którzy złożyli  własne 

oferty w Postępowaniu, a po otwarciu ofert dodatkowo udostępnił swoje zasoby  w zakresie 

zdolności technicznych i zawodowych na rzecz innego oferenta, tj. Konsorcjum BA. 

ocenie  Odwołującego,  ww.  wykonawcy  zawarli  porozumienie  mające  na  celu 

zakłócenie  konkurencji  między  wykonawcami  w  Postępowaniu,  na  co  wskazują  niżej 

wymienione okoliczności i dowody: 

Konsorcjum  BA  na  etapie  złożenia  oferty  nie  legitymował  się  doświadczeniem 

potwierdzającym  spełnianie  warunku  określonego  w  pkt  14  ppkt  2.1  lit.  a)  SIWZ, 

tj. 

wykonania  co  najmniej  dwóch  zamówień  polegających  na  budowie  lub 

przebudowie drogi klasy min. GP o powierzchni nawierzchni asfaltowej min. 45.000 

m

2.  dopiero na etapie o

ceny ofert Konsorcjum BA zamieniło podmiot, na zasoby którego 

powoływało się w zakresie spełniania ww. warunku udziału w Postępowaniu – na 

Wykonawcę E, który ponadto złożył własną, odrębną ofertę, 

do ww. zamiany podmiotu udostępniającego zasoby doszło już po otwarciu ofert, tj. 

w momencie, w którym oczywiste było, że Wykonawca E nie uzyska samodzielnie 

przedmiotowego  zamówienia,  gdyż  złożył  ofertę z  trzecią  w kolejności  najwyższą 

ceną  całkowitą  (spośród  8  ofert);  otwarcie  ofert  nastąpiło  18  sierpnia  2017  r.,  a 

zobowiązanie Wykonawcy E do udostępnienia zasobów nosi datę 26 września 2017 

r., 

pomimo  że  cena  całkowita  oferty  Wykonawcy  E  była  jedną  z  najwyższych,  

to w zakresie branży drogowej była tańsza aż o niemal 2 mln zł od oferty Konsorcjum 

BA (Wykonawca E 

– 66.848.576,65 zł netto, Konsorcjum BA – 68.728.027,07 zł), 

z zakresem branży drogowej stanowiącej niezwykle istotną część przedmiotowego 

zamówienia, powiązany był ściśle warunek udziału w Postępowaniu określony w pkt 

14 ppkt 2.1) lit. a) SIWZ, 

znając  już  wstępny  ranking  ofert  i  ceny  zaoferowane  przez  poszczególnych 

wykonawców, Wykonawca E na wezwanie Zamawiającego nie przedłużył ważności 

swojej oferty i ważności wadium, na skutek czego jego oferta została odrzucona, 

w  treści  zobowiązania  do  udostępnienia  zasobów  („Oświadczenie  podmiotu 

oddaniu  niezbędnych  zdolności  i/lub  sytuacji”)  z  26  września  2017  r. 


Wykonawca 

E  oświadczył,  że  będzie  brać  udział  w  realizacji  zamówienia 

charakterze  podwykonawcy  i  będzie  realizować  część  zamówienia,  tj.  roboty 

budowla

ne  związane  z  wykonaniem  robót  drogowych,  tj.  dokładnie  te  roboty, 

za 

wykonanie  których  zaoferowała  we  własnej  ofercie  niemal  2  mln  zł  mniej  niż 

Konsorcjum BA. 

Z  powyższych  okoliczności  i  dowodów  wynika,  że  najpóźniej  po  otwarciu  ofert 

i poznaniu cen zaofe

rowanych przez poszczególnych wykonawców, a także w świetle braku 

możliwości  potwierdzenia  spełniania  przez  Konsorcjum  BA  (samodzielnie  lub  w  oparciu 

zobowiązanie Duna Aszfalt) warunku udziału w Postępowaniu określonego w pkt 14 ppkt 2.1 

lit.  a)  SIWZ,  Ko

nsorcjum  BA  i  Wykonawca  E  zawarli  porozumienie,  na  mocy  którego 

Wykonawca E udostępnił stosowne zasoby na rzecz Konsorcjum BA, w zamian za zawarcie 

umowy podwykonawczej na wykonanie robót drogowych wchodzących w zakres przedmiotu 

zamówienia za cenę niemal o 2 mln zł wyższą niż zaoferowana przez Wykonawcę E w jego 

własnej ofercie.  

W ocenie Odwołującego takie działanie wypełnia nie tylko znamiona niedozwolonego 

porozumienia  mającego  na  celu  zakłócenie  konkurencji  w  Postępowaniu,  o  którym  mowa 

w art. 24 ust. 

1 pkt 20 Pzp, ale ponadto świadczy o popełnieniu przez Konsorcjum BA czynu 

nieuczciwej konkurencji będącego podstawą odrzucenia oferty w trybie art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp.  

Reasumując, Zamawiający dopuścił się naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 20 Pzp z powodu 

za

niechania wykluczenia Konsorcjum BA z Postępowania, względnie art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp 

z uwagi na zaniechanie odrzucenia jego oferty. 

Zamawiający  w  pisemnej  odpowiedzi  na  odwołanie  wniósł  o  jego  oddalenie 

argumentując jak niżej. 

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  warunku  udziału  w  Postępowaniu  określonego  

w pkt 14 ppkt 2.1 lit. 

c) SIWZ (budowa lub przebudowa sieci wodociągowej o średnicy min. 

Dn1200) 

Zamawiający podkreślił, że nie określił, jak duże to ma być zamówienie, ani o jakiej 

wartości, a tym samym dopuścił, że wykonawcy mogli mieć doświadczenie w wykonywaniu 

sieci  wodociągowej  wody  pitnej  dla  mieszkańców  lub  doświadczenie  w  wykonywaniu  sieci 

wodociągowej 

dla 

obiegu 

wody 

technologicznej 

zakładu 

przemysłowego. 

Zamawiający stwierdził,  że  określił  warunki  udziału  w  Postepowaniu  proporcjonalnie  do 

przedmiotu zamówienia i w tym zakresie nie było zarzutów dotyczących SIWZ.  

W celu potwierdzenia spełniania ww. warunku Uniserv zobowiązał się do udostępnienia 

Konsorcjum BA 

doświadczenia uzyskanego na zadaniu „Modernizacja chłodni wentylatorowej 

dla Elektrociepłowni Będzin”. Konsorcjum BA oświadczyło w  złożonym wykazie robót, że w 


ramach  tego  zadania 

wykonano  budowę  sieci  wodociągowej  o  średnicy  min.  Dn  1200,  a 

załączone do wykazu referencje potwierdzają, że zamówienie zostało wykonane należycie i 

zgo

dnie z praktykami inżynierskimi. 

Zamawiający podkreślił, że w referencjach co do zasady nie opisuje się zakresu prac 

w sposób szczegółowy i mogą one wskazywać jedynie ogólny zarys zakresu wykonywanych 

robót.  Skoro  zatem  Konsorcjum  BA  w  wykazie  wyraźnie  oświadczyło,  że  wykonywało  sieć 

wodociągową  o  średnicy  min.  Dn  1200,  a  innych  informacji  dotyczących  tego  warunku 

Zamawiający  nie oczekiwał,  to  Zamawiający  nie miał  podstaw  do  wzywania wykonawcy  do 

udzielenia  wyja

śnień.  Jak  wynika  z  referencji  budowa  instalacji  wodociągowej  obejmowała 

dostawę  i  wymianę  rurociągów  zasilających  i  odpływowych  Dn1600  i  Dn1200  wraz 

rurociągiem wody surowej (nieuzdatnionej). 

Zamawiający stwierdził, że twierdzenia zawarte w odwołaniu nie są poparte żadnymi 

dowodami, z których by wynikało, że zakres prac na tej inwestycji nie obejmował budowy lub 

przebudowy sieci wodociągowej, lecz wyłącznie budowę instalacji wodociągowej, i oparte są 

tylko na treści referencji. W Pzp w tym zakresie obowiązuje reguła, że ciężar dowodu obciąża 

tego,  kto  ze  swoich  twierdzeń  wywodzi  skutki  prawne.  To Odwołujący  podważa  dokument, 

więc  to  on  powinien  wykazać  zasadność  swoich  twierdzeń.  Natomiast Odwołujący  swoje 

twierdzenie  uzasadnił  jedynie  przez  postawienie  zarzutu  Zamawiającemu,  że  dopuścił  się 

zaniechania  wezwania 

do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  (jak  twierdzi  Odwołujący) 

rozbieżności między wykazem robót a referencjami dotyczących zakresu wykonanych pracy 

Zdaniem  Zamawiającego  wykaz  robót  i  załączone  do  wykazu  referencje  nie  są  ze  sobą 

sprzeczne i nie było podstaw do wzywania do wyjaśnień. 

W kwestii zarzutu dotyczącego kryterium oceny ofert określonego w pkt 47 ppkt 2 lit. c) 

SIWZ (doświadczenie osób) Zamawiający stwierdził, że wymagał, aby każdy z wykonawców 

biorących  udział  w  Postępowaniu:  dysponował  osobami  posiadającymi  niżej  określone 

kwalifikacje  zawodowe,  uprawnienia,  doświadczenie  oraz  wyksztalcenie  niezbędne  do 

wykonania 

zamówienia publicznego posiadającymi uprawnienia budowlane do wykonywania 

samod

zielnych  funkcji  w  budownictwie  odpowiadające  wymaganiom  określonym  w  ustawie 

Prawo  Budowlane  lub 

odpowiadające  im  ważne  uprawnienia,  które zostały  wydane  na 

podstawie wcześniej obowiązujących przepisów, tj. m.in. osobą posiadającą uprawnienia do 

kierowania  robotami  budowlanymi 

w  specjalności  instalacyjnej  w zakresie  sieci,  instalacji  i 

urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych,  gazowych,  wodociągowych  i kanalizacyjnych  bez 

ograniczeń.  Osoba  ta  powinna  wykazać  się  co najmniej  5-letnim  doświadczeniem  podczas 

pełnienia  funkcji  kierownika  robót  sanitarnych  lub  kierownika  budowy.  Poprzez  „5-letnie 


doświadczenie"  Zamawiający  rozumie  okres faktycznie pełnionej  funkcji kierownika  budowy 

lub kierownika robót w specjalności, w której posiada uprawnienia. 

W  wykazie  osób  Konsorcjum  CS  podało  ten  okres  w  miesiącach  wraz  z  informacją 

nazwach  inwestycji,  terminach  ich  realizacji  i  pełnionej  funkcji.  W  tym  zakresie  nie  ma 

wątpliwości,  że  C.S.  spełnia  warunki  udziału  w  Postępowaniu.  Zarzuty  dotyczą  natomiast 

doświadczenia C.S., za które oferta otrzymała dodatkowe punkty w kryterium odnoszącym się 

do doświadczenia osób. 

Zgodnie  z  pkt  47  ppkt  2  lit.  c)  SIWZ  oferta  miała  otrzymać  dodatkowe  punkty, 

jeśli osoba  zaproponowana  do  wykonania  zamówienia  posiadająca  uprawnienia 

w specj

alności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, 

gazowych,  wodociągowych  i  kanalizacyjnych  bez  ograniczeń  i  posiadająca  min.  5  letnie 

doświadczenie  pełniła  funkcję  kierownika  robót  lub  kierownika  budowy  na  inwestycji 

polegającej  na  budowie  lub  przebudowie  sieci  wodociągowej,  o  średnicy  min.  Dn1200. 

Konsorcjum  BA  w  wyjaśnieniach  zwróciło  Zamawiającemu  uwagę,  że  w  żadnym  miejscu 

treści  SIWZ  Zamawiający  nie  wymagał  aby  w  ramach  kryterium  „Doświadczenie  osób” 

osoba wska

zana odnoście tego kryterium pełniła samodzielną funkcje techniczną kierownika 

robót. Po analizie postanowień SIWZ Zamawiający uznał, że z pkt 47 ppkt 2 lit. c) SIWZ nie 

wynika,  że  pełniąc  funkcję  kierownika  robót  osoba  ta  musiała  posiadać  uprawnienia  do 

p

ełnienia samodzielnych funkcji w budownictwie. 

Zamawiający  dał  wiarę  wyjaśnieniom,  że  C.S.  kierował  robotami  na  podstawie 

przygotowania zawodowego do kierowania robotami w odpowiednim rzemiośle na podstawie 

przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z 20 lutego 

1975  r.  co  upoważniało  do  kierowania,  nadzorowania  i  kontrolowania  technicznego  przy 

wykonywaniu robót budowlanych objętych rzemiosłem. 

Skoro postanowienia SIWZ 

były nieprecyzyjne, to Zamawiający przyjął argumentację i 

uznał, że jeśli w latach wcześniejszych po ukończeniu studiów, a przed uzyskaniem uprawnień 

do  pełnienia  samodzielnych  funkcji  w  budownictwie  C.S.  pełnił  funkcje  kierownika  robót,  to 

należało przyznać punkty za doświadczenie. 

Zdaniem Zamawiającego przedstawianie dowodów na poparcie twierdzenia, że C.S w 

ogóle  nie  pełnił  funkcji  kierownika  robót  na  spornych  inwestycjach  dopiero  na  rozprawie 

sytuacji  gdy  się  jest  ich  w  posiadaniu  w  chwili  składania  odwołania,  prowadzi  do 

niepot

rzebnego  przedłużania  posiedzeń  Izby,  na  której  uczestnicy  postępowania 

odwoławczego  otrzymują  różnego  rodzaju  dokumenty,  których  nie  są  w  stanie  dokładnie 

przeanalizować i się do nich odnieść. 


W zakresie zarzutu 

zawarcia porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji 

oraz  złożenia  oferty  stanowiącej  czyn  nieuczciwej  konkurencji  Zamawiający  wyjaśnił, 

że Konsorcjum BA od konsekwentnie twierdziło, że samodzielnie nie posiada wymaganego 

doświadczenia oraz, że w celu wykazania, że spełnia warunki udziału w Postepowaniu będzie 

korzystało z zasobów innego podmiotu.  

Zastąpienie  podmiot  udostepniającego  doświadczenie,  tj.  Duna  Aszfalt, 

innym podmiotem, tj. 

Wykonawcą E przewiduje przepis art. 22a ust. 6 Pzp. To że Wykonawca 

E  był  jednocześnie  jednym  z  wykonawców,  którzy  złożyli  własne  oferty  nie  wyklucza 

możliwości udostępnienia swojego potencjału innemu wykonawcy. Twierdzenia Odwołującego 

dotyczące zarzutu zawarcia porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji między 

wykonawcami  w  P

ostępowaniu  oparte  są  na  domysłach  i spekulacjach,  a  Odwołujący  na 

poparcie swoich twierdzeń nie przedstawił żadnych dowodów. 

Do  postępowania  odwoławczego,  po  stronie  Zamawiającego,  przystąpienie  zgłosiło 

Konsorcjum BA wnosząc o oddalenie odwołania. 

Izba,  wobec  spełniania  przez  Konsorcjum  BA  przesłanek  z  art.  185  ust.  2  Pzp, 

postanowiła dopuścić wykonawcę zgłaszającego przystąpienie (dalej również „Przystępujący”) 

do udziału w postępowaniu odwoławczym. 

W piśmie procesowym z 7 stycznia 2018 r. Konsorcjum BA przedstawiło następujące 

stanowisko w sprawie. 

Zarzuty 1-3 

Odnosząc  się  do  treści  spornego  warunku  udziału  w  Postępowaniu  Konsorcjum  BA 

stwierdziło, że – po pierwsze – Zamawiający w treści SIWZ nie wskazał na legalną definicję 

sieci wodociągowej, tak jak to uczynił przykładowo w odniesieniu do warunku opisanego w pkt 

14 ppkt 2.1 lit. 

a) SIWZ, gdzie w uwagach wprost wskazał, jak należy rozumieć pojęcie „droga 

klasy  GP”.  Tym  samym  Zamawiający  w  zakresie  tego  warunku  nie  określił,  jakie roboty 

budowlane będzie uznawał za spełniające jego wymagania. W treści opisu warunku udziału w 

P

ostępowaniu  Zamawiający  nie  wskazał  również  na  żadne  istotne elementy  sieci 

wodociągowej, 

które 

mają 

być 

wykonane 

ramach 

takiego 

zadania,  

a w szczególności nie wskazał, czy ma to być budowa lub przebudowa całej sieci, jaka ma być 

wielkość  takiej  sieci  czy  wartość  wykonanych  robót  budowlanych.  W  skrajnym  przypadku 

można  uznać,  że  przebudowa  nawet  5  metrów  sieci  wodociągowej  będzie  spełniała 

wymagania Zamawiającego, byleby dotyczyła sieci wodociągowej o średnicy min. Dn1200. 


Po drugie, wskazać należy, że wbrew sugestii  Odwołującego nie tylko Ustawa ZZW 

zawiera  definicję  sieci.  Przykładowo  w  Rozporządzeniu  Ministra  Spraw  Wewnętrznych 

i Administracji  z  24  lipca  2009 

r.  w  sprawie  przeciwpożarowego  zaopatrzenia  w  wodę  oraz 

dróg pożarowych (Dz.U.2009.124.1030 ze zm.), rozdział 4 poświęcony jest wymaganiom dla 

sieci  wodociągowych  i  bynajmniej  nie  chodzi  tu  o  sieci  o  wodociągowe,  o  których  mowa 

wyżej cytowanej ustawie. 

Po trzecie, Przystępujący wskazał, że wykonawca kwestionowanej roboty budowlanej 

(Uniserv) 

udostępniając swoje zasoby, nie miał wątpliwości, że w świetle tak  postawionego 

warunku udziału w Postępowaniu jego robota budowlana spełnia te wymagania.  

Na  potwierdzenie  powyższego  Przystępujący  załączył  oświadczenie  osób 

uprawnionych do reprezentacji wskazanego podmiotu, w którym potwierdzają one, że roboty 

wykonywane w ramach modernizacji chłodni wentylatorowej obejmowały wewnątrzzakładową 

podziemną 

sieć 

wodociągową 

wody 

przemysłowej, 

która 

stanowi 

fragment 

wewnątrzzakładowej  sieci  uzbrojenia  terenu.  Tym  samym  również  Przystępujący  nie  mógł 

mieć  wątpliwości  w  tym  zakresie,  skoro  podmiot,  który  zajmuje  się  tego  typu  robotami 

budowlanymi składa takie oświadczenie.  

Konsorcjum  BA  dodało,  że  wskazanie  w  oświadczeniu,  że  ta  sieć stanowi  fragment 

wewnątrzzakładowej sieci uzbrojenia terenu ma istotne znaczenie. Zgodnie bowiem z definicją 

zawartą  w  art.  2  pkt  11  ustawy  z  dnia  17  maja  1989  r.  Prawo  geodezyjne  i kartograficzne 

(Dz.U.2017.2101 j.t ze zm.) 

„sieci uzbrojenia terenu – rozumie się przez to wszelkiego rodzaju 

nadziemne, 

naziemne  i  podziemne  i  urządzenia  kanalizacyjno-telekomunikacyjne, 

elektroenergetyczne  i  inne,  z 

wyłączeniem  urządzeń  melioracji  szczegółowych,  a  także 

podziemne budowle, 

które w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej nie są budynkami”. 

Z  przytoczonej  definicji  wynika,  że  w  rozumieniu  ustawy  prawo  geodezyjne 

kartograficzne  również  wskazuje  na  sieci  wodociągowe,  nie  odnosząc  tego  pojęcia  do 

definicji zawartej w ustawie o 

zbiorowym zaopatrzeniu w wodę. 

Przystępujący  wskazał  również  że  pogląd  prezentowany  przez  Odwołującego  jest 

zgoła odmienny od stanowiska Zamawiającego, który w odpowiedzi na odwołanie wskazał, że 

wcale w warunku udziału w Postępowaniu nie było wskazania, że chodzi o sieć wodociągową 

wody pitnej dla mieszkańców, ale o jakąkolwiek sieć wodociągową. 

Powoływanie  się  przez  Odwołującego  na  opis  przedmiotu  zamówienia  w  tym 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  i  wykazywanie,  za  pomocą  tego  opisu,  że  z  całą 

pewnością  chodziło  w  warunku  o  sieć  wodociągową  w  rozumieniu  ustawy  o  zbiorowym 

zaopatrzeniu w wodę pitną, jest równie całkowicie chybiony, gdyż przytoczony fragment pkt 10 


ppkt 2 lit. v) SIWZ w żaden sposób nie może stanowić podstawy do wykładni warunku, który 

ja

k wskazano powyżej nie określił w jakim zakresie ma być budowana czy przebudowywana 

sieć. 

Mając na  uwadze powyższe,  brak  jest  podstaw  do  uznania stawianych zarzutów  za 

zasadne. Nie bez znaczenia jest fakt, że Odwołujący zarzucił wykonawcy kwalifikowaną formę 

wpro

wadzenia  w  błąd  Zamawiającego  przez  podanie  nieprawdziwych  informacji  w wyniku 

świadomego 

działania 

lub 

rażącego 

niedbalstwa. 

Jak 

wykazano 

powyżej, 

roboty 

przedstawione w wykazie spełniają warunek postawiony przez Zamawiającego, co już 

z  natury  rzec

zy  przeczy  zasadności  stawianego  zarzutu,  a  dodatkowo  z  daleko  posuniętej 

ostrożności należy wskazać, że wobec braku jednoznacznego rozumienia warunku i twierdzeń 

podmiotu  udostępniającego  zasoby,  brak  jest  podstaw  do  przypisania  Konsorcjum  BA 

zawinienia c

hociażby w postaci rażącego niedbalstwa. 

Od

nosząc się natomiast do zarzutu zaniechania wezwania do wyjaśnień Przystępujący 

wskazał,  że  Odwołujący  całkowicie  pomija  fakt,  że  referencje  nie  są  dokumentem 

potwierdzającym  spełnianie  warunku  udziału  w  Postępowaniu,  a  jedynie  dokumentem 

potwierdzającym, że wskazane roboty zostały wykonane należycie. Z opisu zamieszczonego 

w  wykazie  jednoznacznie  wynikało  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w 

P

ostępowaniu,  a  wobec  stawianych  zarzutów  i  twierdzeń  zarówno  Zamawiającego,  jak  i 

Przystępującego kwestia ta nie powinna być już wyjaśniana. 

Zarzuty 4-5 

Odwołujący  w  sposób  całkowicie  nieuprawniony  próbuje  nadać  zarówno  warunkowi 

udziału  w  postępowaniu,  jak  i  opisowi  kryterium  oceny  ofert  treść,  która  nie  została 

zamiesz

czona w SIWZ. Co więcej wskazać należy, że sam warunek udziału w Postępowaniu 

znacząco różni się od kryterium oceny ofert, o czym będzie mowa poniżej. 

Konsorcjum  BA 

podtrzymując  wyjaśnienia  z  20  listopada  2017  r.  złożone  w  toku 

P

ostępowania wskazało, że zgodnie z postanowieniami pkt 14 ppkt 2.2 lit. f) SIWZ, wykonawca 

miał się wykazać osobą: 

posiadającą  uprawnienia  do  kierowania  robotami  budowlanymi  w  specjalności 

instalacyjnej  w  zakresie  sieci,  instalacji  i  urządzeń  cieplnych,  wentylacyjnych, 

gazowych 

wodociągowych i kanalizacyjnych bez ograniczeń, 

osoba  ta  musiała  mieć  5-letnie  doświadczenie  w  sprawowaniu  funkcji  kierownika 

robót sanitarnych lub kierownika budowy. 


Nie  ulega  wątpliwości,  że  osoba  wskazana  na  to  stanowisko  spełnia  przedmiotowe 

warunki, z

resztą Odwołujący nie postawił żadnego zarzutu w tym zakresie. 

Odnosząc  się  natomiast  do  opisu  kryterium  oceny  ofert,  to  wskazać  należy,  

że w zakresie osoby zaproponowanej na stanowisko kierownika w specjalności instalacyjnej, 

Zamawiający zdecydował się na przyznanie punktów w sytuacji gdy: 

osoba posiada uprawnienia określonej specjalności i 5 letnie doświadczenie, 

  wykazana  osoba 

pełniła  funkcję  kierownika  robót  lub  kierownika  budowy  na 

określonych inwestycjach. 

Już w tym miejscu należy wskazać, że Zamawiający nie określił w kryterium, jakim to 

letnim  doświadczeniem  winna  charakteryzować  się  dana  osoba,  ale  kwestia  ta  nie  jest 

przedmiotem  zarzutu. Odwołujący  zarzucił  bowiem,  że wskazany  na to  stanowisko  C.S.  na 

inwestycjach  wskazanych  w  celu  przyznania  pu

nktów  nie posiadał  uprawnień  wymaganych 

przez Zamawiającego, a tym samym nie pełnił funkcji kierownika robót czy kierownika budowy. 

Tym  samym 

–  zdaniem  Odwołującego  –  Zamawiający  nie  powinien  przyznać  punktów 

Konsorcjum BA 

w tym zakresie, a dodatkowo uznać należy, że Przystępujący co najmniej w 

wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa wprowadził w błąd Zamawiającego co do możliwości 

przyznania punktów. 

Z takim stanowiskiem Odwołującego nie sposób się zgodzić. 

Po pierwsze, jeżeli porównamy opis warunku udziału i opis kryterium oceny ofert, to 

uznać należy, że innego doświadczenia wymagał Zamawiający na wykazanie warunku udziału 

w  postępowaniu  a  innego  na  kryteria  oceny  ofert.  Wskazać  należy,  że  warunku  udziału, 

Zamawiający  wprost  wskazał,  że  chodzi  o  5-letnie  doświadczenie  w  wykonywaniu  funkcji 

kierownika robót sanitarnych, a takie doświadczenie można nabyć faktycznie tylko i wyłącznie 

po  nabyciu  określonych  uprawnień.  Natomiast  w  przypadku  kryterium  oceny ofert, 

Zamawiający  w  sposób  zamierzony  pominął  przy  doświadczeniu  odwoływanie  się  do 

posiadanych 

uprawnień 

wymagając 

jedynie, 

aby 

dana 

osoba 

faktycznie  

kierowała  robotami  (przy  czym  Zamawiający  nawet  nie  sprecyzował,  czy  chodzi  mu  

o  roboty  sanitarne),  na 

inwestycji  dot.  sieci  wodociągowej  o  średnicy  min.  Dn  1200. 

Zamawiający w tym zakresie nie odwołał się w żaden sposób do ustawy Prawo budowlane 

czy  też  nie  wskazał,  że  przy  ocenie  w  zakresie  tego  kryterium  będzie  brał  postanowienia 

Uwagi  4  zamieszczonej  pod  opisem  warunków  udziału.  Co  więcej,  Uwaga  4  w  sposób 

wyraźny  stanowi,  że  odnosi  się  tylko  i  wyłącznie  do  oceny  spełniania  warunków  udziału 

w P

ostępowaniu. Tym samym brak jest jakichkolwiek podstaw do „wiązania” warunku udziału 

w P

ostępowaniu z opisem kryterium oceny, tak jak próbuje to uczynić Odwołujący. 


Po  drugie,  w  świetle  tak  opisanego  kryterium  oceny  ofert,  uznać  należy, 

że Zamawiający 

prawidłowo 

przyznał 

Przystępującemu 

punkty. 

Jak 

wskazano 

wyjaśnieniach  z  20  listopada  2017  r.,  C.S.  na  wskazanych  inwestycjach  „Budowa  stacji 

u

zdatniania  wody  w  Dziećkowicach-Imielin”  i  „Budowa  wodociągu  zasilającego  stację 

uzdatniania wody w Sosnowcu-

Maczkach” kierował robotami, co potwierdza kryterium oceny 

ofert. Odwołujący nie przedstawił żadnego dowodu na okoliczność, że wskazana osoba nie 

kierowała  faktycznie  robotami  na  tych  inwestycjach,  a  jedynie  mylnie  próbuje  wskazywać, 

że doświadczenie to nie powinno być brane pod uwagę, ponieważ na tych inwestycjach C.S. 

nie  pełnił  funkcji  kierownika  robót  w  rozumieniu  SIWZ,  gdyż  nie  posiadał  w  tym  czasie 

określonych  uprawnień  do  pełnienia  samodzielnych  funkcji  w  budownictwie,  podczas  gdy 

opisu kryterium taki obowiązek w ogóle nie wynikał. 

Na potwierdzenie powyższego Przystępujący załączył oświadczenie C.S., z którego to 

dokumentu 

jednoznacznie wynika, że kierował robotami podczas wskazanych inwestycji. 

Tym  samym  zarzut  zarówno  podania  nieprawdziwych  informacji,  jak  i  przyznania 

nieprawidłowej  liczby  punktów  należy  uznać  za  bezzasadny,  bowiem  doświadczenie 

wykazane dla C.S. odpowiada opisowi kryterium oceny ofert. 

Zarzuty 6 i 7 

W  pierwszej  kolejności  Konsorcjum  BA  wskazało,  że  dla  prawidłowości  zarzutu 

naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp 

niezbędnym jest wskazanie przepisu z ustawy o zwalczaniu 

nieuczciwej konkurencji, który został naruszony, a temu obowiązkowi Odwołujący nie sprostał. 

W związku z powyższym, już chociażby z tej przyczyny zarzut ten powinien zostać oddalony, 

gdyż jakiekolwiek uzupełnienie tego zarzutu należy uznać za niedopuszczalne. 

Po  drugie,  Przystępujący  stanowczo  zaprzeczył,  aby  doszło  do  jakiegokolwiek 

po

rozumienia, nie tylko zresztą z  Eurovia, ale z jakimkolwiek podmiotem w celu zakłócenia 

konkurencji  w  P

ostępowaniu.  Jest to zarzut  całkowicie bezpodstawny,  nie poparty  żadnymi 

dowodami i najzwyczajniej nieprawdziwy. 

Konsorcjum  BA 

skorzystało  z  zasobów  podmiotu  Eurovia,  jednak  wskazać  należy, 

że żaden  przepis  Pzp  nie  zakazuje  takiego  działania.  Nie  można  czynić  zarzutu  żadnemu 

podmiotowi, jeżeli porusza się w granicach ustanowionych przez prawo, a taka sytuacja ma 

miejsce w przedmiotowej sprawie. 

Wskazać  przy  tym  należy,  że  to  na  Odwołującym  ciąży  obowiązek  wykazania 

zasadności  stawianego  zarzutu  i  stwierdzić  należy,  że  Odwołujący  nie  sprostał  temu 


obowiązkowi.  Za  wyjątkiem  gołosłownych  twierdzeń  brak  jest  w  odwołaniu  jakichkolwiek 

dowodów na poparcie stawnego zarzutu w tym zakresie. 

Odwołujący wniósł o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z treści: 

wydruku ze strony internetowej Elektrociepłowni Będzin sp. z o.o. (dowód O1), 

wydruku ze strony internetowej Uniserv (dowód O2), 

3.  wydruku  prezentacji 

Grupy  Kapitałowej  Elektrociepłownia  „Będzin”  S.A. 

(dowód O3), 

wydruku  materiału  prasowego  „Elektrociepłownia  Będzin  –  partner  pełen  ciepła” 

z por

talu Polski Przemysł (dowód O4) 

na okoliczność, że doświadczenie Uniserv nie wpisuje się w treść warunku udziału 

Postępowaniu określonego w pkt 14 ppkt 2.1 lit. c) SIWZ. 

pisma  przedstawiciela  Górnośląskiego  Przedsiębiorstwa  Wodociągów  S.A.  

z 22 grudnia 2017 r. wraz z pismem Odwołującego z 13 grudnia 2017 r. (dowód O5) 

–  na  okoliczność,  że C.S.  nie pełnił funkcji kierownika robót  na  inwestycjach  pn.: 

„Budowa wodociągu zasilającego stację uzdatniania wody w Sosnowcu-Maczkach” 

oraz 

„Budowa 

stacji 

uzdatniania 

wody  

w Dziećkowicach-Imielin” oraz rzeczywistych dat realizacji ww. inwestycji, 

pisma Odwołującego z 5 października 2017 r. wraz z załącznikami – na okoliczność, 

że  Konsorcjum  BA  dopuściło  się  czynu  nieuczciwej  konkurencji  oraz  zawarło  z 

innym  wykonawcą  porozumienie  mające  na  celu  zakłócenie  konkurencji  w 

Postępowaniu. 

Przystępujący  wniósł  o  dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  treści  wyciągu 

projektu wykonawczego (opis i rysunek) dla zamówienia zrealizowanego przez Uniserv – na 

okoliczność, że spełnia warunek udziału w Postępowaniu określony w pkt 14 ppkt 2.1 lit. c) 

SIWZ (dowód P3). 

Po  przeprowadzeniu  ro

zprawy  Izba,  uwzględniając  zgromadzony  materiał 

dowodowy  omówiony  w  dalszej  części  uzasadnienia,  jak  również  biorąc  pod  uwagę 

oświadczenia  i  stanowiska  stron  zawarte  w  odwołaniu,  odpowiedzi  na  odwołanie 

piśmie  procesowym  Przystępującego,  a także  wyrażone  ustnie  na  rozprawie 

i odnotowane w 

protokole, ustaliła i zważyła, co następuje. 

Skład 

orzekający 

stwierdził, 

że 

Odwołujący 

jest 

legitymowany,  

zgodnie z przepisem art. 

179 ust. 1 Pzp, do wniesienia odwołania. 

Izba dopuściła i przeprowadziła dowody z treści: 


1.  SIWZ, 

pisma Zamawiającego z 9 listopada 2017 r. (wezwanie Konsorcjum BA w trybie art. 

26 ust. 3 i 4 Pzp), 

pisma Przystępującego z 13 listopada 2017 r. (odpowiedź na ww. wezwanie) wraz 

z załącznikami – wykazem robót, referencjami Uniserv i wykazem osób, 

pisma Zamawiającego z 16 listopada 2017 r. (wezwanie Konsorcjum BA w trybie 

art. 26 ust. 3 i 4 Pzp), 

pisma Konsorcjum BA z 20 listopada 2017 r. (odpowiedź na ww. wezwanie), 

6.  zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej, 

załączników  do  pisma  procesowego  Przystępującego,  a  to:  oświadczeń  Uniserv 

(dowód P1) i C.S. (dowód P2) oraz dokumentów złożonych przez Przystępującego 

na rozprawie (dowód P3), 

dowodów złożonych przez Odwołującego na rozprawie. 

Na  ich  podstawie  skład  orzekający  doszedł  do  przekonania,  że  złożone  pisma 

procesowe  przedstawiają  stan  faktyczny  sprawy  adekwatnie,  przez  co  nie  wymaga  on 

dalszego 

uzupełnienia. 

Odwołanie  zostało  częściowo  uwzględnione  z  uwagi  na  zasadność  jednego 

podniesionych w nim zarzutów. 

W  ocenie  składu  orzekającego  potwierdziła  się  jedna  z  okoliczności  stanowiących 

podstawę faktyczną zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 

1 Pzp, wskutek 

niewłaściwej oceny oferty Konsorcjum BA w kryterium doświadczenia osób i 

przyznania  tej  ofercie  2

0  pkt  za  doświadczenie  C.S.  –  osoby  wskazanej  na  stanowisko 

kierownika robót sanitarnych. 

Osią sporu w ramach wspomnianego zarzutu odwołania była interpretacja postanowień 

SIWZ  odnoszących  się  do  opisu  kryterium  doświadczenia  osób.  Clou sprowadza  się  do 

odpowiedzi na pytanie,  czy 

warunkiem przyznania punktów za doświadczenie danej osoby, 

było wykonywanie określonej funkcji w okresie posiadanych przez nią uprawnień. 

Na  tak  postawione  pytanie 

Izba  postanowiła  udzielić  odpowiedzi  twierdzącej 

z przyczyn podanyc

h poniżej. 

Skład  orzekający  zgadza  się  z  Odwołującym,  że  postanowienia  SIWZ  wskazują  na 

logiczny 

związek  pomiędzy  treścią  wzmiankowanego  warunku  a  kryterium  doświadczenia 

osób.  Świadczą  o  tym  zawarte  w  pkt  47  ppkt  2  SIWZ  sformułowania,  zgodnie  z  którymi 

„Zamawiający określił minimalne warunki udziału w postępowaniu dotyczące dysponowania 

osobami,  które  będą  uczestniczyć  w  realizacji  zamówienia,  po  spełnieniu  których 


doświadczenie  osób  będzie  podlegało  ocenie  zgodnie  z  zapisami  jak  niżej  […]”  oraz 

„Jeżeli osoba  zaproponowana  do  wykonania  zamówienia  posiadająca  uprawnienia  […] 

posiadająca  min.  5-letnie  doświadczenie  pełniła  funkcję  kierownika  robót  […]”.  Nie  ulega 

również wątpliwości, że zarówno w ramach kryterium określonego w pkt 47 ppkt 2 lit. c) SIWZ, 

ja

k  i  warunku  udziału  w  Postępowaniu  z  pkt  14  ppkt  2.2  lit.  f)  SIWZ,  oceniane  było 

doświadczenie tej samej osoby.  

Zdaniem  Izby  nie  są  to  jednak  okoliczności  przesądzające  o  trafności  postawionej 

przez Odwołującego tezy, zgodnie z którą sprawowanie przez określoną osobę (ad casum – 

C.S.) samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie (tu 

– kierownika robót) uzależnione było 

od posiadania stosownych uprawnień (zob. str. 9 odwołania).  

Kluczowe  dla  oceny  przedmiotowego  zagadnienia  jest,  w  przekonaniu  składu 

orzekającego, użycie przez Zamawiającego we wzmiankowanych powyżej postanowieniach 

SIWZ pojęcia kierownika robót. Oznacza ono – zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. 

Prawo  budowlane  (Dz.U.2016.290  ze  zm.),  zwa

nej  dalej  „PrBud”  –  samodzielną funkcję 

techniczną w budownictwie. Jej wykonywanie uzależnione jest od posiadania odpowiedniego 

wykształcenia  technicznego  i  praktyki  zawodowej  stwierdzonych  decyzją  zwaną 

uprawnieniami budowlanymi (art. 12 ust. 2 PrBud). 

Wydaje  się,  że  na  powyższe  okoliczności  zwrócił  uwagę  sam  Przystępujący,  

z tą jednak różnicą, że odniósł je do poprzednio obowiązujących aktów normatywnych. Na str. 

6  wyjaśnień  z  20  listopada  2017  r.  oświadczył,  że  C.S.  kierował  robotami  na  podstawie 

przygotowania zawodowego do kierowania robotami budowlanymi w 

odpowiednim rzemiośle 

na  podstawie  przepisów  rozporządzenia  Ministra  Gospodarki  Terenowej  i  Ochrony 

Środowiska z 20 lutego 1975 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie 

(Dz.U.1975.8.46 ze zm.), zwanego dalej „Rozporządzeniem”, wydanego na podstawie art. 18 

ust. 5 i art. 57 ust. 3 ustawy 

z 24 października 1974 r. Prawo budowlane (Dz.U.1974.38.229 

ze zm.), zwanej dalej „PrBud74”. 

Analiza  wskazanych  powyżej  aktów  prawnych  również  prowadzi  do  wniosku, 

że funkcja  kierownika  robót  zaliczała  się  do  samodzielnych  funkcji  technicznych 

budownictwie (art. 18 ust. 2 PrBud74), których wykonywanie uzależnione było od posiadania 

odpowiedniego przygotowania zawodowego, w szczególności odpowiedniego wykształcenia 

technicznego  i 

praktyki  zawodowej  (art.  18  ust.  1  PrBud74).  Zasady  i  sposób  stwierdzania 

przygotowania  zawodowego  do  kierowania  robotami  budowlanymi  określało  wspomniane 

przez Konsorcjum BA w wyjaśnieniach Rozporządzenie (patrz § 1 pkt 2). Wskazywało ono na 

wymóg  posiadania  określonego  w  §  5  ust.  1  przygotowania  zawodowego,  obejmującego 


wykształcenie i praktykę scharakteryzowaną w § 9, po których uzyskaniu (odbyciu) można było 

ubiegać się o stwierdzenie posiadania przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnej 

funkcj

i  technicznej  w  budownictwie  (§ 11),  na  zasadach  i  w  trybie  określonych  §  13 

Rozporządzenia. 

Konkludując,  z  przedstawionej  powyżej  analizy  wynika,  że  funkcję  kierownika  robót 

można  (było)  pełnić  wyłącznie  po  spełnieniu  wymogów  precyzyjnie  określonych  przepisami 

prawa,  czego  Przystępujący  Zamawiającemu  nie  wykazał,  będąc  do  tego,  w  ocenie Izby  – 

zasadnie, 

wezwany 

przez  Zamawiającego  (pismo  z  16  listopada  2017  r.). 

Twierdzenia Konsorcjum  BA  o posiadanym  przez  C.S.  przygotowaniu  zawodowym, 

niezbędnym (obok stwierdzenia tej okoliczności w przewidzianej prawem formie) do pełnienia 

funkcji kierownika robót pozostają gołosłowne. 

W konsekwencji przedstawionych zapatrywań w istocie obojętna jest okoliczność, że w 

opisie kryterium doświadczenia osób nie zamieszczono zawartej w treści warunku udziału w 

Postępowaniu uwagi nr 4 odnoszącej się do 5-letniego doświadczenia, w której Odwołujący 

upatrywał trafności swojej argumentacji. Przez sam fakt użycia pojęcia kierownika robót, które 

ma  normatywne  (określone  przepisami)  znaczenie  Zamawiający  dał  bowiem  wyraz 

konieczności istnienia związku pomiędzy funkcją a uprawnieniami do jej sprawowania. 

W kwestii przeciwnej 

argumentacji Zamawiającego i Konsorcjum BA skład orzekający 

wskazuje,  że  taka  interpretacja  mogłaby  prowadzić  do  akceptowania  skutków  sprzecznych 

obowiązującymi  wówczas  (i  obecnie)  przepisami  prawa.  Konsekwencją  przedstawionego 

przez te podmioty zapatrywania byłoby uznanie, że możliwa była sytuacja, w której określona 

osoba  sprawuje  samodzieln

ą  funkcję  techniczną  w  budownictwie  bez  posiadania  po  temu 

stosownych uprawnień. 

W powyższym kontekście Izba stwierdziła, że dowód P2 jest niewiarygodny nie z tej 

przyczyny,  że  pochodzi  od  osoby  bezpośrednio  zainteresowanej  uzyskaniem  przez 

Przystępującego  zamówienia,  ale  dlatego,  że  nie  odnosi  się  w  ogóle  do  kwestii 

posiadania stwierdzonego 

na 

podstawie 

odpow

iednich 

przepisów 

przygotowania 

zawodowego w okresie realizacji ujętych w oświadczeniu inwestycji, stanowiąc 

jedynie wyraz błędnego, zdaniem składu orzekającego, rozumienia kryterium doświadczenia 

osób. 

Reasumując,  przyznanie  ofercie  Konsorcjum  BA  punktów  za  wskazane  w  wykazie 

osób  doświadczenie  C.S.  20  pkt  było  niezasadne,  w  konsekwencji  czego  Izba  orzekła,  

jak w pkt 1 sentencji wyroku. 


Odnosząc  się  natomiast  do  drugiej  ze  wskazanych  w  ramach  podstawy  faktycznej 

omawianego zarzutu odwołania okoliczności, a to że C.S. w ogóle nie pełnił funkcji kierownika 

robót,  czego  potwierdzenie  stanowić  miał  dowód  O5,  Izba  uznała,  że  stwierdzenie  tej 

okoliczności na podstawie tego dokumentu nie jest możliwe. Treść dowodu wskazuje bowiem 

wprost  na  brak  możliwości  jej  ustalenia  w  oparciu  o  zachowane  dokumenty archiwalne. 

Ponadto, z faktu

, że jedna z inwestycji („Budowa wodociągu zasilającego stację uzdatniania 

wody w Sosnowcu-Maczkach

”) rozpoczęła się później niż na to wskazywał Przystępujący w 

wykazie  osób  nie  można  wyprowadzać  wniosku,  że  C.S.  w ogóle  nie  brał  udziału  w  jej 

realizacji.  Ponownie  należy  podkreślić,  że  ocena  oferty  Konsorcjum  BA  w  kryterium 

doświadczenia  osób  okazała  się  wadliwa  nie  ze  względu  na  niewykazanie,  że  C.S.  pełnił 

funkcję  kierownika  robót  na  oznaczonych  w  wykazie  inwestycjach,  ale  z  uwagi  na 

niewykazanie, że pełniąc wspomnianą funkcję posiadał stosowne uprawnienia. 

Także pozostałe zarzuty odwołania nie zasługiwały na uwzględnienie. 

W  zakresie  zarzutu  opartego  na  art.  24  ust.  1  pkt  17  Pzp,  stanowiącego  wszak 

konsekwencję  argumentacji,  że  C.S.  nie  pełnił  w  ogóle  funkcji  kierownika  robót  na 

inwestycjach w Sosnowcu i Dziećkowicach, Izba powtórnie wskazuje, że na stwierdzenie tego 

naruszenia  nie  pozwala  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy.  W  szczególności,  z 

przyczyn  o  których  mowa  powyżej,  potwierdzenia  postawionej  w  odwołaniu  tezy  nie  może 

stanowić dowód O5. Inne dopuszczone i przeprowadzone przez Izbę dowody nie odnoszą się 

natomiast do tej kwestii. 

Chybiona była również grupa zarzutów odnoszących się do nie wykazania spełniania 

przez Konsorcjum BA warunku udziału w Postępowaniu określonego w pkt 14 ppkt 2.1 lit. c) 

SIWZ (naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 12 i 16 oraz art. 26 ust. 4 Pzp). 

Izba  stwierdziła,  że Odwołujący  dokonał korzystnej  wyłącznie  dla siebie interpretacji 

wzmiankowanego  warunku,  u  podstaw  której  legło  rozróżnienie  pojęć  sieci 

(sformułowanie użyte w treści warunku) i instalacji (określenie zawarte w referencjach Uniserv) 

wodociągowej (odwołanie, str. 6-7). Stanowiska zaprezentowanego w odwołaniu nie sposób 

jednak  podzielić  nie  tylko  ze  względu  na  to,  że  referencje  nie  muszą  odzwierciedlać 

(i 

niejednokrotnie  nie  odzwierciedlają)  zakresu  wykonanego  zamówienia,  ale  przede 

wszystkim  z  uwagi  na  fakt,  że  z  obowiązujących  przepisów  prawa  nie  wynika  uniwersalna 

definicja wspomnianej w treści warunku sieci wodociągowej, ani też Zamawiający nie nadał 

temu  pojęciu  swoistego  znaczenia  w  postanowieniach  SIWZ.  Konsorcjum  BA  trafnie 

wskazywało, odmiennie od definicji i aktów normatywnych, do których odnosił się Odwołujący, 

że w innych przepisach prawa powszechnie obowiązującego również znajdują się odesłania 


do  sieci  wodociągowej,  które  nie  nawiązują  do  znaczenia  nadanego  temu  pojęciu  przez 

Odwołującego  (pismo  procesowe  Przystępującego,  str.  3).  Brak jednoznaczności  w 

definiowaniu omawianego pojęcia, po pierwsze, nie pozwala na wyciąganie negatywnych dla 

Konsorcjum  BA  konsekwencji  w  płaszczyźnie  oceny  spełniania  warunku  udziału  w 

Postępowaniu. Po drugie – uzasadnia funkcjonalne podejście do sieci wodociągowej, zgodnie 

z którym jest nią rurociąg dostarczający wodę, niezależnie od tego czyją sieć jest własnością 

i  kto  jest  odbiorcą  wody.  Dodać  należy,  że  zapatrywania  składu  orzekającego  znajdują 

potwierdzenie w dowodach P1 i P3

, które z tej przyczyny uznane zostały za wiarygodne.  

Na  marginesie  skład  orzekający  stwierdza,  że  ad  casum  nie uznał  za  zasadne 

odnoszenie  użytego  w  treści  warunku  pojęcia  sieci  do  przedmiotu  zamówienia, 

bowiem 

warunek  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  nie  musi  być  (a 

niejednokrotnie wręcz nie może) być tożsamy z przedmiotem zamówienia. 

Z uwagi na przedstawione zapatrywania złożone przez Odwołującego dowody O1-O4 

uznane  zostały  za  niewiarygodne,  jako  stanowiące  następstwo  nieuprawnionego, 

zawężającego podejścia do treści spornego warunku udziału w Postępowaniu.  

W  konsekwencji  stwierdzenia,  że  Konsorcjum  BA  wykazało  spełnianie  omówionego 

powyżej warunku udziału w Postępowaniu nie mógł się ostać zarzut zaniechania wykluczenia 

go z Postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 Pzp. Skoro bowiem przedstawione przez 

Przystępującego informacje są zgodne z rzeczywistością i potwierdzają spełnianie warunku 

udziału w Postępowaniu, tym samym nie doszło do wprowadzenia Zamawiającego w błąd. 

Z  powyższych  przyczyn  nie  zasługiwał  również  na  uwzględnienie  zarzut  naruszenia 

przez Zamawiającego art. 26 ust. 4 Pzp. W jego zakresie Izba dodatkowo wskazuje, że skoro 

–  jak  wspomniano  –  nie  jest  rolą  referencji  potwierdzanie  rodzaju  i  zakresu  wykonanego 

zamówienia (temu służy wykaz wykonanych lub wykonywanych zamówień), to zasadniczo nie 

ma  podstaw  do  wzywania  do  wyjaśnienia  ewentualnych  rozbieżności  pomiędzy 

wspomnianymi dokumentami. 

Nie potwierdziła się również trzecia grupa zarzutów, a to naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 

oraz art. 24 ust. 1 pkt 20 Pzp.  

W  zakresie  pierwszego  z  zarzuconych  Zamawia

jącemu  naruszeń  próżno  szukać 

odwołaniu  sprecyzowania  znamiona  którego  czynu  nieuczciwej  konkurencji  wyczerpuje 

opisane  w  nim  zachowanie  Przystępującego.  Zarzut  taki  nie  poddaje  się  zatem  ocenie 

(rozstrzygnięciu). 


Jeżeli  zaś  chodzi  o  rzekome  zawarcie  przez  Konsorcjum  BA  porozumienia 

ograniczającego  konkurencję,  którego  stroną miałaby  być  udostępniająca  Przystępującemu 

zasoby  Eurovia,  to 

opisane  w  odwołaniu  okoliczności  nie  potwierdzają  postawionej  przez 

Odwołującego tezy. Abstrahując od okoliczności, że możliwość zmiany podmiotu, na którego 

zasobach 

wykonawca  polega  wykazując  spełnianie  warunków  udziału  w postępowaniu 

udzielenie  zamówienia  publicznego  przewiduje  przepis  art.  22a  ust.  6  Pzp,  to  Izba  – 

na 

podstawie przedstawionych w odwołaniu okoliczności faktycznych – nie znalazła powodów 

dla uznania zachowania obydwu podmiotów za naruszające prawo. Jeżeli Przystępujący miał 

świadomość, że doświadczenie poprzedniego podmiotu trzeciego (Duna Aszfalt) nie wpisuje 

się w warunek udziału w Postępowaniu określony w pkt 14 ppkt 2.1 lit. a) SIWZ, to racjonalnym 

działaniem  była  jego  zmiana  na  podmiot  gwarantujący  uznanie,  że  Konsorcjum  BA  spełnia 

warunek  udziału  w  Postępowaniu  (Eurovia).  Racjonalne było  również  zachowanie  drugiej 

strony rzekomego porozumienia. Skoro 

Eurovia, ze względu na odrzucenie oferty złożonej w 

ramach konsorcjum z innym wykonawcą, miała świadomość niewielkich szans na uzyskanie 

zamówienia, to ekonomicznie uzasadnione było poszukiwanie innego sposobu na osiągnięcie 

zysku  z 

tego  przedsięwzięcia  inwestycyjnego,  w  postaci  oddania  zasobów  i  planowanego 

podwykonawstwa w realizacji zamówienia. Takiej oceny przedstawionego stanu faktycznego 

nie  zmienia,  zdaniem  składu  orzekającego,  dowód  O6  i  wskazywane  przez  Odwołującego 

relacje czasowe pomiędzy otwarciem ofert a zmianą podmiotu trzeciego – nie stanowią one, 

w  przekonaniu  Izby,  wystarczającej  podstawy  do  stwierdzenia  istnienia  niedozwolonego 

porozumienia  i  zastosowania  względem  Konsorcjum  BA  daleko  idącej  sankcji,  jaką  jest 

wykluczenie z Postępowania. 

W konsekwencji orzeczono, jak w pkt 2 sentencji wyroku.  

kosztach postępowania (pkt 3 sentencji wyroku) rozstrzygnięto stosownie do jego 

wyniku, na 

podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp oraz w oparciu o przepisy § 5 ust. 2 pkt 1 w zw. 

z  § 3 pkt  1  i  2  rozporządzenia Prezesa  Rady  Ministrów  z dnia 15 marca 2010  r.  w sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U.2010.41.238 ze zm.).  

Przewodniczący:      ………………………………………. 

Członkowie:   

………………………………………. 

……………………………………….