Sygn. akt: KIO 348/18
POSTANOWIENIE
z dnia 1 marca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Paweł Trojan
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału Stron w dniu 1 marca 2018 r.
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26
lutego 2018
r. przez wykonawcę Enigma Group Spółka z o.o., ul. Chodenicka 39, 32-700
Bochnia
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Gmina Brzeska, ul.
Głowackiego 51, 32-800 Brzesko w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Remont
cząstkowy dróg w Gminie Brzesko w roku 2018" – (postępowanie znak
ITK.III.271.1.2018.AB.)
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
nakazać zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
Enigma Group Spółka z o.o., ul. Chodenicka 39, 32-700 Bochnia kwotę 10 000 zł
00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy), stanowiącą uiszczony wpis od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i art. 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (tekst
jednolity Dz. U. z 22 grudnia 2015 r., poz. 2164 z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Tarnowie.
Przewodniczący: …………………..
Sygn. akt: KIO 348/18
UZASADNIENIE
do postanowienia z dnia 1 marca 2018 r. w sprawie o sygn. akt KIO 348/18
Zamawiający - Gmina Brzeska, ul. Głowackiego 51, 32-800 Brzesko prowadzi w trybie
przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.:
„Remont cząstkowy dróg w Gminie Brzesko w roku 2018" (postępowanie znak
ITK.III.271.1.2018.AB.).
Izba ustaliła, że postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego o wartości
poniżej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
W dniu 23.01.2018 r.
Zamawiający zamieścił w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie
o zamówieniu pod numerem 508382-N-2018.
Biorąc pod uwagę powyższe Izba ustaliła, że do przedmiotowego postępowania mają
zastosowanie przepisy znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych tj. ustawy
zmienionej w związku z wejściem w życie z dniem 28.07.2016 r. nowelizacji zawartej w
ustawie z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy
– Prawo zamówień publicznych oraz
n
iektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1020).
Jednocześnie w ramach przedmiotowego postępowania zastosowanie mają przepisy
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r., Nr 41, poz. 238) zmienionego
rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 stycznia 2017 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r.,
poz. 47).
W dniu 19.02.2018 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o wyborze oferty
najkorzystniejszej
Odwołanie na powyższą czynność zostało wniesione do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu
26 lutego 2018 r. przez wykonawcę Enigma Group Spółka z o.o., ul. Chodenicka 39,
32-700 Bochnia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1) art. 87 ust. 2 pkt 2 poprze
z niepoprawienie oczywistej omyłki rachunkowej w ofercie,
czego skutkiem było nieuznanie oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej,
2) art. 87 ust. 1 w zw. z art. 87 ust, 2 pkt 3 ustawy Pzp, przez zaniechanie zażądania od
odwołującego wyjaśnień dotyczących treści złożonej przez niego oferty, a w konsekwencji
niepoprawienie w ofercie odwołującego innej omyłki polegającej na niezgodności treści ofert
odwołującego ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujące istotnych
zmian w
treści tej oferty,
3) art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez wybór oferty wykonawcy Zakład
Produkcyjno Handlowo Usługowy W. K., a tym samym niezastosowanie się do obowiązku
przeprowadzenia postępowania w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji,
równego traktowania wykonawców, oraz udzielenia zamówienia wyłącznie Wykonawcy
wybranemu zgodnie z przepisami ustawy;
4) art. 91 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez niedokonanie wyboru oferty
najkorzystniejszej zgo
dnie z kryteriami oceny ofert określonymi w punkcie 13 specyfikacji
istotnych warunków zamówienia oraz naruszenie zasady równego traktowania wykonawców.
W związku z powyższym Odwołujący wniósł o:
1) unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2) unieważnienie czynności oceny ofert,
3) nakazanie Zamawiającemu powtórzenie czynności, tj. ponowną ocenę ofert, a w
konsekwencji ponowne dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej,
4) obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania.
Biorąc pod uwagę treść art. 182 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp Izba ustaliła, iż termin na wniesienie
odwołania został dotrzymany i zostało ono podpisane przez osobę umocowaną do
reprezentowania Odwołującego. Tym samym Izba nie znalazła podstaw do odrzucenia
przedmiotowego odwołania.
Izba ustal
iła również, w oparciu o oświadczenie Zamawiającego, iż w przedmiotowym
postępowaniu ofertę złożyło dwóch wykonawców. Jednocześnie Zamawiający oświadczył, że
kopię odwołania przekazał drugiemu wykonawcy w dniu 23.02.2018 r. i wezwał tego
wyk
onawcę do zgłoszenia przystąpienia w terminie 3 dni do postępowania odwoławczego.
Izba ustaliła, że w ustawowym terminie wezwany wykonawca nie zgłosił przystąpienia do
postępowania odwoławczego.
Następnie Izba ustaliła, iż Zamawiający pismem z dnia 01.03.2018 r. (wpływ faksem
w dniu 01.03.2018 r. DzK-KIO-3070/18) podpisanym przez p. J. T.
– Zastępcę Burmistrza
wniósł odpowiedź na odwołanie i złożył oświadczenie woli wskazując, iż uwzględnia zarzuty
odwołania w całości i wnosi o umorzenie postępowania odwoławczego.
Mając na uwadze powyższe okoliczności faktyczne, Izba stwierdziła, że postępowanie
podlega umorzeniu na podstawie art. 186 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych.
Zgodnie
z treścią art. 186 ust. 6 pkt 1) ustawy Pzp w okolicznościach, o których
mowa w art. 186 ust. 2 i 3a
ustawy Pzp koszty postępowania odwoławczego znosi się
wzajemnie.
Tym samym Izba orzekła o dokonaniu zwrotu Odwołującemu z rachunku Urzędu
Zamówień Publicznych kwoty uiszczonej tytułem wpisu.
Jednocześnie Izba wskazuje, iż zgodnie z treścią 186 ust. 2 zdanie drugie ustawy
Pzp zamawiający, w przypadku umorzenia postępowania odwoławczego na skutek
uwzględnienia przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu i nie
wniesie
nia sprzeciwu przez Przystępującego, wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Przewodniczący:
……………………