KIO 376/18 WYROK dnia 13 marca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 22.06.2018

Sygn. akt: KIO 376/18 

WYROK 

z dnia 13 marca 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący:  Robert Skrzeszewski                  

                                                                          Protokolant: 

Marcin Jakóbczyk 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  13  marca  2018  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  26  lutego  2018  r.  przez 
wykonawcę  Comarch  Polska  S.A.,  Al.  Jana  Pawła  II  39a,  31-864  Kraków  w  postępowaniu 
prowadzonym  przez  Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,  Al. Niepodległości  190, 

00-608 Warszawa 

przy  udziale  wykonawcy  Asseco  Data  Systems  S.A. 

z  siedzibą  w  Gdyni 

zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 376/18 
po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

1.  oddala odwołanie, 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  Odwołującego:  Comarch  Polska  S.A.,  Al.  Jana 

Pawła II 39a, 31-864 Kraków i:  

2.1.  zalicza  w  poczet 

kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego:  Comarch 
Polska S.A., Al. Jana Pawła II 39a, 31-864 Kraków tytułem wpisu od odwołania, 

2.2. zasądza od Odwołującego: Comarch Polska S.A., Al. Jana Pawła II 39a, 31-864 

Kraków  na  rzecz  Zamawiającego:  Kasy  Rolniczego  Ubezpieczenia  Społecznego,  Al. 
Niepodległości 190, 00-608 Warszawa kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset 
złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu 
zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29 stycznia  2004  r.  - 

Prawo zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579)  na  niniejszy  wyrok  -  w  terminie  7  dni  od  dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 
do Sądu Okręgowego w Warszawie.    

Przewodniczący:…………………………….. 


Sygn. akt: KIO 376/18 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający: Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Al. Niepodległości 190, 

608  Warszawa  wszczął  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

prowadzonego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  „Kompleksową  obsługę  systemów 

i

nformatycznych wspomagających obsługę ubezpieczeń i świadczeń krótkoterminowych”, nr 

postępowania (0000-ZP.261.28.2017). 

Ogłoszenie  o  przedmiotowym  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  dniu  15  lutego 

2018 r. w Dzienniku Urzędowym Unii  Europejskiej pod numerem 2018/S 032-070070. 

W  dniu  15  lutego  2018  r.  Zamawiający  dokonał  publikacji  Specyfikacji  Istotnych 

Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ. 

Nie zgadzając się z niektórymi postanowieniami SIWZ Odwołujący: Comarch Polska 

S.A.,  Al.  Jana  Pawła  II  39a,  31-864  Kraków  w  dniu  26  lutego  2018r.  wniósł  odwołanie  do 
Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  zakresie:  opisania  kryteriów  oceny  ofert  w 
dotyczących  1)  Zadanie  próbne  -  serwis  (Kzs),  2)  Zadanie  próbne  -  rozwój  (Kzr),  ich 

znaczenia  oraz  opisania  sposobu  oceny  of

ert  w  ramach  tych  kryteriów  -  w  sposób 

naruszający  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców  poprzez 
preferowanie  wykonawcy  dotychczas  utrzymującego  i  rozwijającego  system,  ponadto  w 
sposób  który  powoduje,  że  kryteria  te  nie  odnoszą  się  do  przedmiotu  zamówienia,  lecz  do 
doświadczenia,  ponadto  w  sposób  niepełny,  nieprecyzyjny,  prowadzący  do  uznaniowości 
sposobu oceny ofert, a także od określenia tych kryteriów oceny ofert i sposobu ich oceny w 
taki  sposób,  iż  dotyczą  one  właściwości  wykonawcy,  a  tym  samym  od  żądania  w 
postępowaniu  dokumentów  (składanych  w  ofercie  na  potrzeby  oceny  przedmiotowych 
kryteriów), które nie są niezbędne dla przeprowadzenia postępowania - czym naruszono art. 

7  ust.  1  i  3,  art.  91  ust.  1  i  2,  2c,  2d  i  ust.  3  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 

zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579), zwanej dalej ustawą Pzp w zw. z art. 
36 ust. 1 pkt 13, a także innych norm i zasad wskazanych w uzasadnieniu odwołania. 

W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i o 

nakazanie  Zamawiającemu  dokonania  modyfikacji  SIWZ  -  w  sposób  wskazany  w 
uzasadnieniu odwołania. 


W  przypadku  uwzględnienia  przez  Zamawiającego  w  całości  zarzutów 

przedstawionych  w  odwołaniu  (art.  186  ust.  2  ustawy  Pzp),  Odwołujący  zażądał  od 
Zamawiającego dokonania czynności zgodnej z powyższym żądaniem odwołania. 

W  ramach  zarzutu  dotyczącego  Zadania  próbnego  -  serwis  (Kzs)  Odwołujący 

przedstawił następującą argumentację. 

Odwołujący wskazał postanowienie SIWZ objęte odwołaniem. 

Zwrócił  uwagę,  że w  ramach kryteriów  oceny  ofert (pkt.  12.1.c)  SIWZ) Zamawiający 

przewidział  m:in.  kryterium  pod  nazwą  „Zadanie  próbne  -  serwis  (Kzs)”,  nadając  mu  wagę 

Odwołujący zauważył, że określając sposób oceny tego kryterium (pkt. 12.3.4. SIWZ) 

Zamawiający  odesłał  do  zasad  określonych  w  Załączniku  18  do  SIWZ,  które  wskazują  na 
następujące zasady oceny. 

Po pierwsze, podniósł, że Zamawiający poinformował (pkt. 2.1. zał. 18 do SIWZ), że 

zapoznanie się Wykonawców z system umożliwiające wykonanie Zadania próbnego nastąpi 
wyłącznie  na  podstawie  udostępnionych  dokumentów,  w  szczególności  „migawek”  czyli 
„zrzutów ekranu” - obrazujących stan nSIU. 

W ramach Zadania udostępnione będą następujące materiały dodatkowe: 

a) 

Utrwalone  w  formie  dodatkow

ych  dokumentów  „migawki”  (zrzuty  ekranowe) 

obrazujące stan nSIU - dalej zrzuty. 

b) 

Specyfikacja  nSIU  (dalej  Specyfikacja),  niezbędna  do  realizacji  Zadania. 

Specyfikacja obejmuje przede wszystkim wymagania biznesowe, modele analizy biznesowej 

i  model  danych,  m

odel  interfejsu  użytkownika.  Przekazywana  jest  w  formie  modelu 

analitycznego wyspecyfikowanego Jako projekt Enterprise Architect (EAP). 

c) 

Dokumentacja użytkownika nSIU w wersji zgodnej ze Specyfikacją. 

Wyjaśnił,  że materiały  te zostaną udostępnione wykonawcom  na  nośnikach  DVD  po 

podpisaniu stawnych oświadczeń-zaperzających zachowanie poufności. 

Po drugie 

– zaznaczył, że Zamawiający określił w założeniach do wykonania zadania 

(pkt.  1.1.  i  1.2.),  że  w  ramach  weryfikacji  stanu,  Zadanie  próbne  -  serwis  (Kzr)  definiuje 
niezależne  Podzadania,  każde  posiadające  własne,  niezależne  rozwiązanie  -  również 
odrębnie oceniane. Pojedyncze Podzadanie stanowi spójną całość - wszystkie zrzuty stanu 


systemu dla danego Podzadania dotyczą tej samej instancji (tego samego wystąpienia) tego 

samego etapu procesu biznesowego. 

Po trzecie - 

w założeniach do wykonania zadania (pkt. 1.3.) wskazano, iż rozwiązanie 

Podzadania sprowadza się do identyfikacji stanu systemu - w oparciu o dostarczone zrzuty 

ekranu  i  dodatkowe  informacje  podane  w  Podzadaniu  - 

zaś  wykonawcy  muszą  określić  w 

oparciu o w/w informacje czy system działania poprawnie.  

Dalej  zwrócił  uwagę,  że  jeżeli  działania  poprawnie  -  należy  zidentyfikowany  błąd 

użytkownika i określić niezgodność danych w zrzutach w stosunku do danych oczekiwanych 

wg analizy systemowej. 

Po  czwarte,  zauważył,  że  w  założeniach  wskazano  (pkt.  1.4.  Załącznika  18) 

Podzadania,  które  z  definicji  obrazują  nieprawidłowości,  co  może  być  skutkiem  różnych, 
niedookreślonych  (katalog  otwarty  „itp.”)  okoliczności,  takich  jak  symulowane  wyłączenie 
reguły czy uwarunkowania kontekstu.  

Wyjaśnił,  że  zakłada  się  wystąpienie  konieczności  -  w  ramach  rozwiązania 

Podzadania  - 

określenia  szczegółów  stanu  systemu  w  szczególności  etapu  procesu 

biznesowego (stan sprawy) - co 

ma odpowiadać zrzutowi ekranu. 

W dalszej kolejności przytoczył opis poszczególnych zadań (Podzadań) od a do f.  

Stwierdził, że Podzadania bazują na zrzutach ekranu i we wszystkich Podzadaniach 

oczekiwana  jest  identyfikacja  -  w  oparciu  o  te  zrzuty  -  niep

rawidłowości  w  działaniu 

Systemu/Użytkownika. 

Odwołujący  przyznał,  że  System  nSIU  jest  systemem  specyficznym,  unikalnym, 

wytworzonym na potrzeby KRUS i od wielu lat utrzymywanym przez jednego wykonawcę.  

W  związku  z  tym,  zdaniem  Odwołującego  -  każde  zadanie  próbne  zakładające 

wykorzystanie wiedzy o obecnym systemie winno być co do zasady zakazane, jako że nikt 
poza dotychczasowym wykonawcą wiedzy takiej nie ma. 

Zarzucił,  że  w  dokumencie  załącznik  18:  zadanie  znajduje  się  szereg  określeń  o 

charakterze  nie

precyzyjnym,  premiujących  Wykonawcę  znającego  praktyki  projektowe 

przyjęte w ramach utrzymania i rozwoju tego konkretnego Systemu przez tego konkretnego 
Zamawiającego i tego konkretnego Wykonawcę. 


Przykładem  może  być  tu  jedno  z  założeń,  str.  3  załącznika  18  „Zrzuty  zostały 

intencjonalnie  przygotowane  w  taki  sposób,  aby  obrazowały  nieprawidłowości. 
Nieprawidłowość  taka  z  kolei  może  być  wynikiem  symulowanego  wyłączenia  reguły, 
nieuwzględnienia pewnych uwarunkowań z kontekstu itp.”  

Dla  Odwołującego  zrozumiałym  jest,  że  wymaganie  znajomości  kontekstu  w  jakim 

konkretny błąd występuje łatwiejsze jest dla firmy utrzymującej od lat system niż dla nowego 

Wykonawcy.  

Dalej,  przytoczył  fragment  z  tej  samej  strony,  że  „niezbędne  może  być  określenie 

pewnych szczegółów stanu systemu, w szczególności etapu procesu biznesowego (poprzez 
określenie  statusu  np.  sprawy,  wniosku  itp.),  odpowiadającego  zrzutom  stanu.  Oznacza  to, 
że  zrzuty  zostały  przygotowane  w  taki  sposób,  aby  było  możliwe  jednoznaczne  określenie 

specyficzneg

o stanu systemu, który im odpowiada.”. 

W  ocenie  Odwołującego  –  stwierdzenie,  że  Wykonawca  po  odnalezieniu 

nieprawidłowości  będących wynikiem  nieuwzględnienia pewnych uwarunkowań  z  kontekstu 
oraz  określeniu  pewnych  szczegółów  stanu  systemu  może  jednoznacznie  określić 
specyficzny  stan  systemu,  trudno  uznać  za  zapis  precyzyjnie  wskazujący  Wykonawcy 
sposób postępowania w ramach przygotowania Zadania. 

Przechodząc do  szczegółów  -  wskazał,  iż  w  ramach  omawianego kryterium (Kzs) tj. 

zadania próbnego z zakresu utrzymania, Zamawiający wymagał weryfikacji stanu aplikacji, tj. 
znalezienia i wyjaśnienia nieprawidłowości w oparciu o specyfikację systemu. 

W kolejnych punktowanych podzadaniach Wykonawcy, jedynie na podstawie zrzutów 

ekranów  i  krótkiego  opisu  mają  za  zadanie  określić  czy  wystąpiła  nieprawidłowość  w 
działaniu  Systemu  bądź  użytkownika.  Nieprawidłowość  taka  może  być  wynikiem  podania 
niedopuszczalnych  wartości,  celowego  wyłączenia  przez  przygotowującego  zrzuty  ekranów 
walidacji,  bądź  też  „nieuwzględnienia  pewnych  uwarunkowań  z  kontekstu  itp.  W  ramach 
rozwiązania  niezbędne  może  być  określenie  pewnych  szczegółów  stanu  systemu,  w 
szczególności etapu procesu biznesowego (poprzez określenie statusu np. sprawy, wniosku 
itp.),”. 

Zwrócił uwagę na nieprecyzyjny opis, użycie słów „itp.., np., pewnych”. 


W  związku  z  tym  zarzucił,  że  w  celu  odnalezienia  przyczyn  „nieprawidłowości”  o 

niejednoznacznych  i  mglistych  przyczynach,  Wykonawca  ma  posłużyć  się  niekompletną 
dokumentacją  w  postaci  jedynie  dokumentacji  użytkownika  i  pliku  projektu  Enterprise 

Architect (EAP). 

Specyfikacja w opisie kryterium wymaga, by odnieść ową niekompletną dokumentację 

do wyrywkowych 

zrzutów ekranu dotyczących konkretnego procesu.  

Zdaniem Odwołującego - w efekcie próbka będzie sprawdzała znajomość aktualnego 

Systemu - 

premiując wykonawcę dotychczas utrzymującego i rozwijającego system KRUS. 

W  opinii  Odwołującego  -  taki  sposób  przygotowania  zadania  jest  wystarczający  dla 

obecnego Wykonawcy, który sprawnie porusza się po stworzonej przez siebie dokumentacji i 
z łatwością zidentyfikuje skutki „nieuwzględnienia pewnych uwarunkowań z kontekstu”. 

Według Odwołującego - wszystkim pozostałym potencjalnym Wykonawcom nastręczy 

to  szereg  trudności,  a  ponadto  uniemożliwi  takie  przygotowanie  oferty  w  omawianym 

za

kresie,  który  pozwoli  na  uzyskanie  maksymalnej  liczby  punktów,  a  tak  sformułowane 

zadanie  utrudni  Zamawiającemu  rzetelną,  niepodważalną  ocenę  zadania,  narażając  go  na 

zarzut faworyzowania obecnego Wykonawcy. 

Wyjaśnił  przy  tym,  że  każdy  z  Wykonawców  który  nie  ma  (poza  aktualnym 

wykonawcą) dostępu obecnie do działającego systemu lub jej kopii jest stawiany w gorszej 
sytuacji w stosunku do obecnego wykonawcy lub firmy serwisującej.  

Deklarował,  że  spełnienie  żądania  odwołania  daje  wykonawcom  możliwość  pracy 

(przejścia)  na  badanych  przykładach  testowych  przez  uwarunkowania  systemu  i  dostarczy 
niezbędnej  wiedzy  do  określenia  jak  ten  badany  System  działa  poprawnie,  jakie  ma 
ograniczenia  i  umożliwi  poprawne  określenie  szukanych  nieprawidłowości  będących 

przedmiot

em zadania próbnego. 

W  naturalnych  realiach  świadczenia  usług  serwisowych  nigdy  nie  występuje 

weryfikacja  systemu  w  oparciu  o  zrzuty  ekranu,  które  zawierają  dane  wysoce 
niewystarczające do prawidłowej diagnozy, tym bardziej, iż jak wynika z opisu w/w kryterium 

krokiem wstępnym do jego zrealizowania jest ocena czy w ogóle system działa poprawnie. 

Dopiero  jak  działa  poprawnie  -  wchodzi  w  grę  weryfikacja  w  czym  leży  błąd 

użytkownika (por: „(...) Jeżeli działania poprawnie - należy zidentyfikować błąd użytkownika i 


określić  niezgodność  danych  w  zrzutach  w  stosunku  do  danych  oczekiwanych  wg  analizy 
systemowej”. 

Argumentował,  że  nie  da  się  w  oparciu  o  zrzuty  ekranu  zidentyfikować  czy  System 

działa  poprawnie.  Taka  diagnoza  jest  niewłaściwa  z  inżynierskiego  punktu  widzenia, 
skazując wykonawcę na mniej lub bardzie prawdopodobne domysły. 

Przy  okazji  wskazał  na  sprzeczności  w  załączniku  nr  18:  gdzie  z  jednej  strony  (pkt 

1.3) jest mowa o identyfikacji „błędu użytkownika” (o ile system działa poprawnie), z drugiej 

strony - 

już w opisie poszczególnych podzadań - jest mowa o nieprawidłowości w działaniu 

„użytkownika i/lub użytkownika”. 

W  ocenie  Odwołującego  -  postanowienia  te  się  wykluczają  -  skoro  wedle  pkt.  1.3. 

stwierdzenie  poprawności  działania  systemu  warunkuje  poszukiwanie  błędu  użytkownika, 
zatem w razie błędu w systemie - poszukiwanie błędu użytkownika jest wykluczone.  

Dla  Odwołującego  jest  to  logiczne,  gdyż  błąd  użytkownika  może  wystąpić  jako 

przyczyna nieprawidłowości tylko jeśli system działa poprawnie, a zatem nie jest jasne co ma 
być  przedmiotem  identyfikacji,  a  łączne  wystąpienie  (por.  spójnik  „i”  przy  opisie  Podzadań) 
błędu  zarówno  użytkownika,  jak  i  systemu  powinno  być  w  świetle  zasady  z  pkt.  1.3 

wykluczone. 

Zwrócił  również  uwagę  na  to,  iż  uczyniono  elementem  rozwiązania  zadania 

znajomość procesów biznesowych Zamawiającego, oczekując od wykonawcy zdefiniowania 
stanu systemu (w oparciu o zrzuty) z uwzględnieniem etapu danego procesu biznesowego. 

Zdaniem  Odwołującego  -  takie  oczekiwania  istotnie  wykraczają  poza  potrzeby 

postępowania i zasady uczciwej konkurencji. Nie można oczekiwać od wykonawców z rynku 
znajomości  procesów  biznesowych  danego  konkretnego  Zamawiającego  (są  one  unikalne) 
na  potrzeby  oceny  oferty,  która  powinna  mieć  charakter  abstrakcyjny,  badający  typowe 
umiejętności, a nie specyficzne dla danego Zamawiającego cechy. 

W związku z powyższym Odwołujący zażądał nakazania Zamawiającemu dokonania 

modyfikacji SIWZ poprzez nakazanie: 

udostępnienie  Wykonawcom  działającego  Systemu  (może  być  w  wersji 

szkoleniowej, testowej) zgodnej z wersją podlegającej badaniu. 

wskazanie  przez  Zamawiającego  konkretnych  czynności  do  zrealizowania 

w  ramach  każdego  Podzadania  np. Wskazanie w  dokumentacji  reguł  używanych  w  danym 


formularzu,  zmodyfikowanie  wskazanej  reguły  wg  wymagań  przedstawionych  w  opisie 

Zadania; 

usunięcie  sprzeczności  w  poszukiwaniu  w  ramach  zadania  błędu 

jednocześnie użytkownika i systemu; 

eliminację z wykonania Zadania (Podzadań) tych elementów, które zależą 

od specyfiki Zamawiającego w kontekście jego procesów biznesowych; 

wprowadzenie  do  SIWZ  zasady,  iż  podstawą  oceny  oferty,  a  tym  samym 

niezaliczenia  któregokolwiek  z  Podzadań  czy  obniżenia  punktacji  lub  nieprzyznania  punktu 
nie może być znajomość specyfiki Zamawiającego i jego procesów biznesowych; 

wprowadzenie  zasady,  iż  przedmiotem  oceny  oferty  a  tym  samym 

podstawą  niezaliczenia  któregokolwiek  z  Podzadań  czy  obniżenia  punktacji  lub 
nieprzyznania  punktu  nie  może  być  znajomość  szczegółowych  rozwiązań  systemu  KRUS 
objętego  Podzadaniami  -  o  ile  nie  została  ona  wyraźnie  ujawniona  w  SIWZ  wraz  z 
zobowiązaniem  Zamawiającego  do  wprowadzenia  do  SIWZ  odrębnego  dokumentu 
specyfikującego  te  właściwości  systemu  objętego  badaniem  w  tym  kryterium,  i  sposoby 
działania  tego  systemu  które  są  istotne  z  punktu  widzenia  wykonania  Podzadań  -  tak  by 
wykonawca  nie  musiał  się  ich  domyślać,  ani  poszukiwać  tych  aspektów  poza  SIWZ  lub  w 

szeroko rozumianym OPZ. 

udostępnienie  w  ramach  SIWZ  wszystkim  wykonawcom  szczegółowego 

opisu  czynności  oraz  materiałów  niezbędne  do  wykonania  Podzadań  przewidzianych  w 

SIWZ w ramach tego kryterium; 

zobowiązanie  Zamawiającego,  iż  w  zakresie  w  jakim  przeznaczone  do 

wykonania w ramach tego kryterium zależeć będą od jakiejkolwiek specyfiki Systemu lub od 

specyfiki  KRSU  w  tym  od  praktyki  realizowania 

przez  ZUS  jego  procesów/obowiązków 

ustawowych  - 

do  sporządzenia  szczegółowego  opisu  tej  specyfiki  w  SIWZ,  z  podaniem  jej 

wpływu na przewidziane do wykonania w ramach tego kryterium Podzadania, a następnie do 
jego udostępnienia wszystkim wykonawcom na równych zasadach przed złożeniem ofert. 

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  Zadania  próbnego  -  rozwój  (Kzr)  przedstawił 

następujące stanowisko. 

Powołał  na  postanowienia SIWZ  objęty  odwołaniem  w  ramach kryteriów  oceny  ofert 

(pkt. 12.1.d) SIWZ), gdzie Zamawiający przewidział kryterium pod nazwą „Zadanie próbne - 
rozwój (Kzr)”, nadając mu wagę 15%. 

Wskazał,  że  opis  tego  kryterium  zawarto  w  załączniku  do  odwołania  (Zał.  18  do 

SIWZ). 


Zdaniem  Odwołującego  -  zachowanie  zasad  uczciwej  konkurencji  w  opisie 

przedmiotowe

go  kryterium  wymaga,  by  Zamawiający  określił  abstrakcyjny  projekt 

podlegający rozwojowi, nie będący systemem jakim dysponuje KRUS. 

Wskazał, że Zamawiający w w/w zadaniu bada zdolność potencjalnego Wykonawcy w 

zakresie  umiejętności  wykonania  analizy  postawionych  wymagań,  zamodelowaniem  zmian 
funkcjonalnych  i  niefunkcjonalnych  oraz  oszacowaniem  pracochłonności  wykonania 
zapotrzebowanej modyfikacji systemu konkretnego, tj. własnego systemu. 

W  opinii  Odwołującego  -  uczynienie  zadaniem  próbnym  zlecenia  modyfikacji 

realizowanego  jako  kolejna  modyfikacja  Systemu  vide 

„Prace  powinny  być  wykonane  w 

oparciu  o  dostarczoną  Specyfikację  oraz  zgodnie  z  zasadami  modelowania  określonymi  w 
Załączniku  nr  11  do  SIWZ.”,  Załącznik  18  str.  5,  w  sposób  nieuzasadniony  premiuje 

obe

cnego Wykonawcę, dla którego takie Zadanie jest analogiczne do wcześniejszych zleceń 

realizowanych w ramach umowy utrzymaniowej, którą realizuje. 

Jego  wieloletnie  doświadczenie  z  tym  konkretnym  Systemem  i  znajomość  ustalonej 

przez  lata  z  Zamawiającym  procedury  daje  mu  przewagę  nad  pozostałymi  uczestnikami 
postępowania.  

Według  Odwołującego  -  przewaga  ta  jest  nieuzasadniona,  ponieważ  możliwe  jest 

sformułowanie  zadania  w  sposób  sprawdzający  „zdolności  wykonawców  do  realizacji 
przedmiotu  zamówienia,  w  szczególności  do  zrozumienia  zakresu  merytorycznego 
Systemów Dziedzinowych i specyfiki realizowanych usług serwisu i rozwoju.”. 

„Zdolność  zrozumienia”  nie  jest  tożsama  z  posiadaną  w  momencie  składania  oferty 

wiedzą, którą w oczywisty sposób największą będzie posiadał obecny Wykonawca. 

W związku z tym zarzucił, iż Zamawiający nie zachowuje wymogów konkurencyjności, 

gdyż odnosi wykonanie zadania próbnego do swojego Systemu, który obecnie jest tworzony 
i utrzymywany przez konkretną firmę. Tymczasem zadanie próbne podlegające ocenie ofert 
winno mieć charakter abstrakcyjny, nie związany z konkretnym systemem.  

Zdaniem Odwołującego nie ma przeszkód, aby wykonać weryfikację w/w umiejętności 

na oderwanym od Systemu KRUS przypadku testowym. 

Dodatkowo,  podniósł,  iż  System  który  jest  elementem  obecnego  Zadania  próbnego 

jest  nietypowy  i  unikalny,  zatem  potencjalni  oferenci  - 

poza  obecnym  wykonawcą  -  siłą 


rzeczy  nie  mają  żadnej  wiedzy  o  tym  systemie  ani  nad  zagadnieniami  z  nim  związanymi  - 
warunkującymi poprawność wykonania zadania. 

Zarzucił  również,  iż  sposób  opisania  kryterium  oceny  ofert  (Kzr),  zawierający 

stwierdzenia  typu:  „w  celu  utrzymania  jednolitości  architektonicznej,  przewidywany  zakres 
modyfikacji  powinien  bazować  na  rozwiązaniach  przyjętych  w  systemie  dla  parametrów, 
słowników  i  ewidencji,  w  szczególności  w  aspekcie  ich  zarządzania  i  eksploatacji  na 

poziomie centralnym i lokalnym

” - wprost preferują dotychczasowego wykonawcę. 

Ponadto  takie  zapisy  nie  sprawdzają  ogólnej  zdolności  wykonawców  do  realizacji 

przedmi

otu  zamówienia,  lecz  znajomość  „rozwiązań  przyjętych  w  systemie”  KRUS  -  przez 

jego Wykonawcę tj. firmę Asseco. 

Postawił  tezę,  że  podobnie  preferującym  dla  dotychczasowego  Wykonawcy  jest 

charakter  zadania,  zbieżny  z  charakterem  wykonywanych  przez  niego  rutynowo  w  ramach 
utrzymania  zadań.  Jeśli  celem  Zamawiającego  nie  jest  preferowanie  firmy  biegłej  w 
posługiwaniu  się  tą  konkretną  dokumentacją  (w  wyniku  realizacji  usług  rozwoju),  lecz 
„zbadanie  zdolności”  zadanie  mogłoby  się  z  powodzeniem  ograniczyć  do  realizacji 
punktowych  precyzyjnie  określonych  zmian  dotyczących  modyfikacji  konkretnych  wartości 
słownikowych, przebiegu procesu, reguł walidacji. Przy czym Wykonawcy powinni otrzymać 
jasne instrukcje dotyczące zakresu prac oraz ich oczekiwanego efektu. 

Obecne 

zadanie  ma  charakter  pełnego  kompletnego  wniosku  o  zmianę,  którego 

realizacja zawsze 

wymaga interakcji z Zamawiającym oraz dokładnej znajomości systemu i 

wiedzy  sposobie  jego  funkcjonowania.  Taką  wiedzę  jak  również  dostęp  do  pracowników 
Zamawiającego ma jedynie firma realizująca obecnie utrzymanie Systemu. 

W  ocenie  Odwołującego  -  o  konieczności  dysponowania  unikalną  wiedzą  i 

doświadczaniem  w  celu  wykonania  zadania  świadczy  przykład  do  rozwiązania  jaki  podaje 
Zamawiający. 

„Art. 5a. 
Rolnik  lub  domownik,  który  podlegając  ubezpieczeniu  w  pełnym  zakresie  z  mocy 

ustawy  nieprzerwanie  przez  co  najmniej  3  lata,  rozpocznie  prowadzenie  pozarolniczej 

działalności  gospodarczej  lub  rozpocznie  współpracę  przy  prowadzeniu  tej  działalności, 

podlega  nadal  temu  ubezpieczeniu  w 

okresie  prowadzenia  pozarolniczej  działalności 

gospodarczej  lub  współpracy  przy  prowadzeniu  tej  działalności,  jeżeli  spełnia  jednocześnie 
następujące warunki: (...) 

5)  kwota  należnego  podatku  dochodowego  za  poprzedni  rok  podatkowy  od 


przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza kwoty 2528 zł*” 

*Kwota  podatku  (roczna  kwota  graniczna)  zgodnie  z  art.  5a  ust.  8  niniejszej  ustawy 

podlega  corocznej  waloryzacji  wskaźnikiem  cen  towarów  i  usług  konsumpcyjnych  ogółem  i 

zgodnie z art. 5a ust. 

9 niniejszej ustawy jest ogłaszana przez ministra właściwego do spraw 

rozwoju  wsi  w  drodze  obwieszczenia  w  Dzienniku  Urzędowym  Rzeczypospolitej  Polskiej 
„Monitor Polski.”. 

Odwołujący  uważał,  że  w  ramach  Zadania  próbnego  -  rozwój  (Kzr)  weryfikacja 

zdolności  wykonania  analizy  biznesowej,  określenia  zakres  wymagań,  wskazania 
przypadków  użycia  wraz  z  ich  przebiegami  w  postaci  dokumentacji  analitycznej,  a  także 
wymiarowania  rozmiaru  funkcjonalnego  zagadnienia  winna  być  oparta  na  niezależnym 

merytorycznie  od  obecnego  Systemu  przypadku  testowym.  Sam  przypadek  testowy 

powinien  być  powszechnie  znany  i  wykorzystywany  w  życiu  społecznym  (np.:  obsługa 

biblioteki i dowolny przypadek, przypadki tego zagadnienia). 

W związku z powyższym Odwołujący zażądał nakazania Zamawiającemu dokonania 

modyfikacji SIWZ poprzez nakazanie: 

ograniczenia  rozmiaru  Zadania  do  ściśle  określonych  modyfikacji 

funkcjonalności o charakterze abstrakcyjnym; 

skonstruowania  Zadania  w  w/w  kryterium  w  oparciu  o  niezależny 

merytorycznie  od  obecnego  Sytemu  jakim  dysponuje  KRUS  przypadek  testowy  -  o 

charakterze abstrakcyjnym; 

eliminację  z  wykonania Zadania  (Podzadań)  tych  elementów,  które  zależą 

od specyfiki Zamawiającego; 

wprowadzenie  do  SIWZ  zasady,  Iż  podstawą  oceny  oferty  a  tym  samym 

niezaliczenia  któregokolwiek  z  Podzadań  czy  obniżenia  punktacji  lub  nieprzyznania  punktu 
nie  może  być  znajomość  specyfiki  Zamawiającego  I  jego  procesów  biznesowych  ani 
znajomość architektury, budowy, funkcjonalności i innych szczegółowych rozwiązań systemu 
KRUS objętego tym Kryterium; 

udostępnienie  w  ramach  SIWZ  wszystkim  wykonawcom  szczegółowego 

opisu  czynności  oraz  materiałów  niezbędne  do  wykonania  Podzadań  przewidzianych  w 

SIWZ w ramach tego kryterium. 

Pismem  z  dnia  2  marca  2018r.  zgłosił  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego wykonawca Asseco Data Systems S.A. 


Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  w 

oparciu  o  treść  akt  sprawy  odwoławczej,  w  tym  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 
Zamówienia,  zwanej  dalej  SIWZ,  odwołania,  odpowiedzi  Zamawiającego  na  odwołanie  z 
dnia  9  marca  2018r.,  pisma  procesowego  Przystępującego  z  dnia  12  marca  2018r.,  jak 
również  na  podstawie  złożonych  na  rozprawie  wyjaśnień  Izba  postanowiła  odwołanie 
oddalić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego 

odrzucenia.  

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania w całości, podczas gdy Zamawiający i 

Przystępujący zgodnie wnosili o jego oddalenie. 

Przechodząc  do  rozpoznania  przedmiotowej  sprawy,  należy  wskazać,  że  po 

przeprowadzeniu  postępowania  odwoławczego  Izba  nie  doszukała  się  w  działaniach 
Zamawiającego naruszenia przepisu art.7 ust.1 i 3, art. 91 ust.1 i 2, 2c, 2d i ust.3 ustawy Pzp 
w związku z art. 36 ust.1 pkt 13 ustawy Pzp. 

Podstawowym, 

istotnym 

zagadnieniem 

wymagającym 

rozstrzygnięcia 

przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 
prawne  do  ustanowienia  kryterium  oceny  ofert  w  zakresie  określonym  treścią  SIWZ  – 
zadanie próbne – serwis(Kzs) i zadanie próbne – rozwój(Kzr). 

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  w  pkt  12  SIWZ  dokonał  opisu 

kryteriów,  którymi  Zamawiający  będzie  się  kierował  przy  wyborze  oferty,  wraz  z  podaniem 
wag tych kryteriów i sposobu oceny ofert. 

Nadto, Izba stwierdziła w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia odwołania, że w pkt 

12.1.  SIWZ  Zamawiający  oświadczył,  że  ocena  ofert  zostanie  dokonana  w  oparciu  o 
następujące kryteria wyboru: 

Zadanie  próbne  -  serwis  (Kzs)  o  znaczeniu  15%  z  opisem  -  liczba  punktów 

uzyskanych  za  realizację  zadania  weryfikującego  kompetencje  Wykonawców  do  realizacji 
usług serwisu Systemów Dziedzinowych, 


-  Za

danie  próbne  –  rozwój  (Kzr)  o  znaczeniu  15%  z  opisem  -  liczba  punktów 

uzyskanych  za  realizację  zadania  weryfikującego  kompetencje  Wykonawców  do  realizacji 
usług rozwoju systemu. 

Zamawiający  przewidział,  że  maksymalna  liczba  punktów  jaką  w  każdym  kryterium 

otrzyma oferta wynosi 15, a zatem maksymalnie za te dwa kryteria łącznie można uzyskać 

30 pkt. 

Dodatkowo,  Zamawiający  postanowił,  że  przyzna  punkty  za  jakość  wykonanego 

zadania zgodnie z regułami opisanymi w Załączniku nr 18 do SIWZ. 

Opierając się o powyższe uregulowania SIWZ - według zapatrywania Izby - dokonany 

przez  Zamawiającego  wybór  kryterium  oceny  ofert  w  spornym  zakresie  został  dokonany  w 
związku z  opisem  przedmiotu  zamówienia,  określony  w  sposób  jednoznaczny  i  zrozumiały, 
umożliwiający    sprawdzenie  informacji  przedstawianych  przez  wykonawców,  a  także  nie 
odnoszący się do właściwości wykonawców. 

Stosownie do art. 91 ust.1 ustawy Pzp 

Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą 

na 

podstawie 

kryteriów 

oceny 

ofert 

określonych 

specyfikacji 

istotnych 

warunków zamówienia. 

Z  ust. 

2  powołanego  wyżej  przepisu  wynika,  że  kryteriami  oceny  ofert  są  cena  lub 

koszt 

albo  cena  lub  koszt  i  inne  kryteria  odnoszące  się  do  przedmiotu  zamówienia,  w 

szczególności: 

jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne i funkcjonalne; 

aspekty społeczne, w tym integracja zawodowa i społeczna osób, o których mowa 

w art.  22  ust.  2

,  dostępność  dla  osób  niepełnosprawnych  lub  uwzględnianie  potrzeb 

użytkowników; 

aspekty środowiskowe, w tym efektywność energetyczna przedmiotu zamówienia; 

4)aspekty innowacyjne; 

organizacja,  kwalifikacje  zawodowe  i  doświadczenie  osób  wyznaczonych  do 

realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia; 

serwis  posprzedażny  oraz  pomoc  techniczna,  warunki  dostawy,  takie  jak  termin 

dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji. 

Z  racji  opisania  przez  Zamawiającego  dwóch  spornych  kryteriów  w  SIWZ,  w 

warunkach,  gdy  ustawodawca  dopuścił  zróżnicowanie  kryteriów  odnoszących  się  do 


przedmiotu  zamówienia,  które  zostały  w  ust.2  ujęte  w  katalogu  otwartym,  Izba  nie  mogła 
uwzględnić zarzutu naruszenia tych przepisów. 

Zgodnie  z  art.91  ust.2c ustawy  Pzp  k

ryteria oceny ofert są związane z  przedmiotem 

zamówienia,  jeżeli  dotyczą  robót  budowlanych,  dostaw  lub  usług,  które  mają  być 
zrealizowane  w  ramach tego  zamówienia,  we  wszystkich  aspektach  oraz  w  odniesieniu  do 
poszczególnych  etapów  ich  cyklu  życia,  w  tym  procesu  produkcji,  dostarczania  lub 
wprowadzania na rynek, nawet jeżeli nie są istotną cechą przedmiotu zamówienia. 

J

ednocześnie  w  myśl  przepisu  art.  91  ust.2d  ustawy  Pzp  Zamawiający  określa 

kryteria  oceny  ofert  w  sposób  jednoznaczny  i  zrozumiały,  umożliwiający  sprawdzenie 
informacji przedstawianych przez wykonawców. 

Zdaniem  Izby  udostępnione  przez  Zamawiającego  wykonawcom  w  załączniku  do 

SIWZ  nr  18  zadanie: 

materiały  dodatkowe  w  postaci  utrwalonych  w  formie  dodatkowych 

dokumentów  „migawki”  (zrzuty  ekranowe)  obrazujące  stan  nSIU,  Specyfikacja  nSIU  (dalej 
Specyfikacja),  niezbędna  do  realizacji  Zadania  obejmująca  przede  wszystkim  wymagania 
biznesowe,  modele  analizy  biznesowej  i  model  danych,  model  interfejsu  użytkownika, 

przekazywana  w  formie  modelu  analitycznego  wyspecyfikowanego  jako  projekt  Enterprise 

Architect (EAP), a także Dokumentacja użytkownika nSIU w wersji zgodnej ze Specyfikacją 
pozwalają  na  sprawdzenie  jakości  świadczonej  przez  wykonawców  usługi  związanej  z 
przedmiotem  zamówienia  i  umożliwiają  w  sposób  dostateczny  na  udział  Odwołującego  w 
przetargu, a także uzyskanie stosownej punktacji w kryterium zadanie próbne – serwis(Kzs) i 
zadanie próbne – rozwój(Kzr). 

Według uznania Izby obszerny opis realizacji powyższych zadań w ramach kryterium 

oceny ofert dokonany w załączniku nr 18 jest jednoznaczny i zrozumiały. 

Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  nie  przedstawił  żadnego  dowodu  na  wystąpienie 

okoliczności przeciwnych, a sama sytuacja posiadania doświadczenia w świadczeniu usługi 
u Zamawiającego  przez  Przystępującego,  nie przesądza o tym,  że zakres tej  dokumentacji 
jest niewystarczający. 

Odwołujący  również  nie  zaprzeczył,  że  powyższe  materiały  dokumentacyjne 

pozwalające na udział w zadaniu są kompletne, jak twierdził Zamawiający.  

Jeżeli chodzi o możliwość dostępu Odwołującego do całego systemu informatycznego 

Zamawiającego  Izba  doszła  do  przekonania,  iż  jest  to  zabieg  nierealny  w  aspekcie  braku 


opracowanego  właściwego  środowiska  testowego,  ani  szkoleniowego,  w  którym  możliwe 
byłoby udostępnienie systemu dla poszczególnych wykonawców. 

Izba  potraktowała  powyższe  sporne  kryteria  oceny  ofert  jako  niezbędne  dla 

Zamawiającego  do  weryfikacji  poziomu  jakości  świadczonych  przez  wykonawców  usług, 
które  są  zupełnie  niezależne  wobec  podmiotowych  warunków  udziału  w  przetargu 
związanych z właściwościami wykonawców. 

Jedynie  w  sytuacji  określonej  w  art.91  ust.3  ustawy  Pzp,  który  stanowi,  że    kryteria 

oceny  ofert  nie  mogą  dotyczyć  właściwości  wykonawcy,  a  w  szczególności  jego 
wiarygodności ekonomicznej, technicznej lub finansowej, możliwe byłoby usunięcie spornego 

kryterium. 

Izba  jednak  stanęła  na  stanowisku,  że  powyższe  kryteria  premiują  wykonawców, 

którzy świadczą usługi charakteryzujące się wysokim poziomem jakości i są uzasadnione w 
świetle art.91 ust.2 w związku z art.91 ust.3 ustawy Pzp. 

Powyższego  poglądu  Izby  nie  zmienia,  powoływane  przez  Odwołującego  brzmienie 

pkt  3 

załącznika  nr  18  do  SIWZ  wskazującego,  że  celem  zadania  jest  ocena  zdolności 

wykonawców do realizacji przedmiotu zamówienia, w szczególności do zrozumienia zakresu 
merytorycznego Systemów Dziedzinowych i specyfiki realizowanych usług serwisu i rozwoju.  

Zdaniem Izby 

– Zamawiający ma prawo wyżej oceniać wykonawców, który świadczą 

daną  usługę  w  sposób  bardziej  niezawodny  wobec  tych,  którzy  wprawdzie  zdolność  do 
wykonania  zamówienia  posiadają,  jednak  ich  wykonanie  może  budzić  określone 
zastrzeżenia, co do poziomu ich jakości. 

Ostatecznie  Izba  również  uznała  za  uzasadnione  takie  opisanie  kryterium,  które 

uwzględnia  specyfikę  działalności  Zamawiającego,  jako  gwarantujące  należyte  wykonanie 
zamówienia. 

W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp post

anowiła oddalić 

odwołanie.  


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem 
przepisów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 wraz ze zm.). 

Przewodniczący:…………………………