Sygn. akt: KIO 975/18
POSTANOWIENIE
z dnia 5 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Odrzywolska
Protokolant:
Zuzanna Idźkowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 5 czerwca 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 maja 2018 r. przez wykonawcę
GMV Innovating Solutions Sp. z o.o. ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa
w pos
tępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Miasto Opole Rynek – Ratusz,
45-015 Opole
przy udziale wykonawcy:
S & T Poland Sp. z o.o. ul. Postępu 21D, 02-676 Warszawa zgłaszającego swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego;
2. Pixel Sp. z o.o. ul. Bogdana Raczkowskiego 5, 85-862 Bydgoszcz
zgłaszającego
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego
Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy GMV Innovating Solutions Sp. z o.o. ul. Hrubieszowska 2, 01-209
Warszawa kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej kwotę uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r. poz. 1579 ze zm) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Opolu.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 975/18
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzone w trybie przetargu
nieograniczonego pn. Do
stawa i wdrożenie Systemu wraz z urządzeniami służącego
el
ektronicznej obsłudze pasażerów i poszerzeniu zakresu świadczonych usług w ramach
projektów: „Czysta komunikacja publiczna - zwiększenie mobilności mieszkańców
Aglomeracji Opolskiej o
raz modernizacja infrastruktury towarzyszącej transportowi
publicznemu - etap I
” oraz „Bezpieczny transport w Opolu”, numer referencyjny:
ZP.042.1.15.2017
(dalej „Postępowanie” lub „Zamówienie”) zostało wszczęte ogłoszeniem
w Dzienniku Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich pod numerem 2017/S
245-511561 z 21 grudnia 2017 r., przez Miasto Opole Rynek
– Ratusz, 45-015 Opole
(zwane dalej:
„zamawiającym”). Publikacja ogłoszenia o zmianie ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich miała miejsce w dniu 9 maja
2018 r. pod numerem 2018/S 089-199796.
W dniu 17 maja 2018 r. wykonawca: GMV Innovating Solutions Sp. z o.o.
ul. Hrubieszowska 2, 01-209 Warszawa (zwany dalej
„odwołującym”) wniósł odwołanie
wobec niezgodnej z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 24 sierpnia 2017 r., poz. 1579 ze zm.)
– dalej „ustawa Pzp”
czynności zamawiającego, polegającej na ustaleniu treści Ogłoszenia o zamówieniu oraz
Specyfikacji Ist
otnych Warunków Zamówienia (dalej „SIWZ”) w sposób sprzeczny
z przepisami ustawy Pzp,
zarzucając naruszenie przepisów art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp
w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 41 pkt 4 ustawy Pzp,
poprzez op
isanie przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, bez
uwzględnienia wszystkich wymagań oraz okoliczności mogących mieć wpływ
na sporządzenie oferty, uniemożliwiający odwołującemu złożenie oferty i ubieganie się
o udzielenie zamówienia, a także w sposób naruszający zasady zachowania uczciwej
konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, jak również nakładający
na wykonawców obowiązek spełnienia świadczenia, które jest niemożliwe do spełnienia
poprzez:
ustanowienie wymogu współpracy (integracji) dostarczanych urządzeń przez
w
ykonawców z posiadaną infrastrukturą zamawiającego, pomimo braku przekazania
przez z
amawiającego tzw. protokołów komunikacyjnych oraz kodów źródłowych,
pozwalających na wymianę danych informatycznych pomiędzy dostarczanymi
urządzeniami wykonawcy, a istniejącą infrastrukturą zamawiającego, co sprawia,
iż wobec takiego sformułowania wymagań, preferowany jest producent i dostawca
obecnego oprogramowania oraz urządzeń jako podmiot, który ma uzyskać
przedmiotowe zam
ówienie publiczne,
brak ustanowienia możliwości dostarczenia przez wykonawcę nowego, równoważnego
oprogramowania oraz urządzeń (infrastruktury), które spełniałoby wymagania
z
amawiającego, a w konsekwencji uzależnienie udziału w postępowaniu od uzyskania
zgody producenta i dostawcy obecnego oprogramowania na jego wykorzystanie,
co sprawia, iż wobec takiego sformułowania wymagań, preferowany jest producent
i dostawca obecnego oprogramowania oraz urządzeń jako podmiot, który ma uzyskać
przedmiotowe zamówienie publiczne,
3. ustanowienie wymogu, aby autokomputer dostarczony przez w
ykonawcę umożliwiał
synchronizację urządzeń innych dostawców, które nie są objęte niniejszym
postępowaniem, co bez znajomości specyfikacji technicznej i funkcjonalnej oraz tzw.
protokołów komunikacyjnych producenta urządzeń, uniemożliwia realizację zamówienia
i przygotowanie oferty odpowiadającej wymaganiom zamawiającego, powodując tym
samym, że przedsiębiorstwa PIXEL Sp. z o.o. oraz R&G Sp. z o.o., które
są właścicielami użytkowanego przez zamawiającego oprogramowania oraz urządzeń,
z uwagi na posiadanie pełnej wiedzy technicznej w przedmiocie specyfikacji technicznej
i funkcjonalnej użytkowanych urządzeń, będą w stanie przedstawić ofertę indywidualnie
spełniającą wyznaczone przez zamawiającego warunki, z uwagi na zastosowanie
wymagań, które preferują określonego wykonawcę, przez co złożyć korzystniejszą ofertę
zarówno pod względem ceny realizacji zamówienia, mając na uwadze ustanowione
w postępowaniu kryteria oceny,
ustanowienie wymogu, aby kasownik dwufunkcyjny posiadał przekątną min. 7”
i rozdzielczość min. 800 na 480 pikseli, a także wymiary - szerokość 190 mm i wysokość
380 mm, co powoduje, że zakup kasowników możliwy jest wyłącznie w R&G Sp. z o.o.,
co powoduje ograniczenie konkurencji,
ustanowienie wymogu uwzględnienia w ramach dostawy kosztu certyfikowanej aplikacji
płatniczej, choć agent rozliczeniowy transakcji kartowych nie został jeszcze wyłoniony
przez z
amawiającego, a tym samym niemożliwym jest dobór dostawcy terminali
i aplikacji płatniczej, co uniemożliwia skonstruowanie oferty i prawidłowe wyliczenie ceny
ofertowej.
Zarzucając powyższe odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu zmiany SIWZ -
opisu
przedmiotu zamówienia, w sposób który będzie jednoznaczny, wyczerpujący i nie
będzie utrudniał uczciwej konkurencji oraz będzie umożliwiał złożenie oferty, w zakresie
wyżej opisanym.
Zamawiający w dniu 18 maja 2017 r., zgodnie z dyspozycją art. 185 ust. 1 ustawy
Pzp
, poinformował o wniesieniu odwołania, zamieszczając jego kopię na swojej stronie
internetowej oraz
wezwał uczestników postępowania do wzięcia udziału w postępowaniu
odwoławczym. Termin na zgłoszenie przystąpienia, zgodnie z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp,
upłynął w dniu 21 maja 2018 r.
W dniu 21
maja 2018 r. przystępujący S & T Poland Sp. z o.o. ul. Postępu 21D,
02-676 Warszawa
zgłosił swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
odwołującego.
W dniu 21 maja 2018 r. pr
zystępujący Pixel Sp. z o.o. ul. Bogdana Raczkowskiego
5, 85-862 Bydgoszcz
(dalej „Pixel Sp. z o.o.”) zgłosił swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego.
Zamawiający, wobec wniesienia odwołania do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej,
w dniu 28 maja 2018 r.
złożył odpowiedź na odwołanie w której poinformował
o
uwzględnieniu odwołania w części tj. w zakresie zarzutu dot. zniesienia wymogu
współpracy (integracji) dostarczanych urządzeń przez wykonawców z posiadaną
infrastrukturą zamawiającego, zarzutu nie dopuszczenia możliwości dostarczenia przez
wykonawcę nowego, równoważnego oprogramowania oraz urządzeń (infrastruktury),
w zakresie zniesienia wymogu dostarczenia przez wykonawcę autokomputera
umożliwiającego synchronizację urządzeń innych dostawców (zgodnie z pkt 1 – 3 powyżej).
W zakresie opisanym w pkt 4 wniósł o pozostawienie odwołania bez rozpoznania, z uwagi
na to, że zarzut ten został sformułowany co do zapisów, które nie uległy zmianie w stosunku
do pierwotnej treści Ogłoszenia o zamówieniu, zaś w zakresie w jakim to zostało opisane
w pkt 5
– wniósł o oddalenie odwołania.
W dniu 4 czerwca 2018 r. odwołujący, w związku z treścią odpowiedzi
zamawiającego na odwołanie z dnia 28 maja 2018 r., złożył oświadczenie, iż wycofuje
pozostałe zarzuty zawarte w odwołaniu.
W dniu 5 czerwca 2018 r.
przystępujący Pixel Sp. z o.o. złożył oświadczenie,
iż nie wnosi sprzeciwu wobec uwzględnienia przez zamawiającego części zarzutów
odwołania, zgodnie z pismem z dnia 28 maja 2018 r.
Krajowa
Izba Odwoławcza stwierdziła, że odpowiedź na odwołanie, zawierająca
oświadczenie zamawiającego o uwzględnieniu złożonego odwołania w części, pismo
odwołującego o wycofaniu pozostałych zarzutów jak też pismo przystępującego Pixel
Sp. z o.o.,
zostały podpisane przez osoby umocowane, w konsekwencji czego uznała,
że zachodzą przesłanki określone w art. 186 ust. 3a ustawy Pzp i umorzyła postępowanie
odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 975/ 18.
Postanowienie zostało ogłoszone poprzez jego wywieszenie na tablicy ogłoszeń
w trybie § 32 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2014 r., poz. 964 oraz
Dz. U. z 2017 r., poz.14).
Na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1) ustawy
Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a)
R
ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972), Izba orzekła
o dokonaniu zwrotu o
dwołującemu z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych
całej kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący:
………………………………