POSTANOWIENIE
z dnia 30 grudnia 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron postępowania odwoławczego
30 grudnia 2019 r. w Wars
zawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej 16 grudnia 2019 r.
przez
wykonawcę: Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA S.A. z siedzibą
we Wrocławiu
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Całoroczne utrzymanie czystości
i
porządku na terenie Gminy Wrocław z podziałem na 5 zadań: zadanie nr 1 – Stare Miasto,
zadanie nr 2
– Śródmieście, zadanie nr 3 – Krzyki, zadanie nr 4 – Fabryczna, zadanie nr 5 –
Psie Pole” (nr postępowania 14/2019)
prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Wrocław w imieniu i na rzecz której działa
Ekosystem sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutów i żądań dotyczących
zmian
treści
specyfikacji
istotnych warunków zamówienia wynikłych
z udzielonych 6 grudnia 2019 r. odpowiedzi na pytania nr 16 i 41 oraz
wprowadzenia działu IX do opisu przedmiotu zamówienia.
Odrzuca odwołanie w pozostałym zakresie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy) uiszczoną tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni
od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego we Wrocławiu.
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Wrocław w imieniu i na rzecz której działa Ekosystem sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843) {dalej również: „ustawa pzp” lub „pzp”}
w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na
usługi pn. Całoroczne utrzymanie czystości i porządku na terenie Gminy Wrocław z
podziałem na 5 zadań: zadanie nr 1 – Stare Miasto, zadanie nr 2 – Śródmieście, zadanie nr
– Krzyki, zadanie nr 4 – Fabryczna, zadanie nr 5 – Psie Pole” (nr postępowania 14/2019).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 23 października 2019 r. zostało opublikowane w Dzienniku
Urz
ędowym Unii Europejskiej nr 2019/S_205 pod poz. 499934. Wartość przedmiotowego
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy pzp.
16 grudnia 2019 r. Odw
ołujący Wrocławskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania ALBA
S.A. z siedzibą we Wrocławiu wniósł w stosownej formie elektronicznej do Prezesa Krajowej
Izby Odwoławczej odwołanie (zachowując wymóg przekazania jego kopii Zamawiającemu)
od
odrzucenia jego oferty przez Zamawiającego.
Od
wołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{jeżeli poniżej nie wskazano innych aktów prawnych}:
1. Art. 38 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 i 2
– przez zaniechanie udzielenia
wyjaśnień treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia {dalej również: „SIWZ”}
lub
udzielenie wyjaśnień na pytania wskazane w treści uzasadnienia odwołania
w
sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, za pomocą niedostatecznie dokładnych
i
zrozumiałych określeń, nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności
mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty.
2. Art. 29 ust. 1 i 2 w zw. z art. 353
k.c. w zw. z art. 14 ust. 1
– przez zaniechanie
dokonania o
pisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący,
za
pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniający wszystkie
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty, polegający na:
a) zmianie specyfikacji isto
tnych warunków zamówienia w odpowiedzi na pytanie nr 41,
b) dodaniu
działu IX do „Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia”.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
1. Udzielenie
odpowiedzi na wskazane w treści uzasadnienia odwołania pytania w sposób
pozwalający na faktyczne wyeliminowanie zgłoszonych przez wykonawców wątpliwości
interpretacyjnych dotyczących treści SIWZ, w sposób jednoznaczny i wyczerpujący,
za
pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniający wszystkie
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
2. P
rzedłużenia terminu składania ofert tak, aby wykonawcy mieli co najmniej 6 dni przed
upływem terminu składania ofert na zapoznanie się z wyjaśnieniami treści SIWZ
i przygotowanie o
fert w oparciu o te wyjaśnienia.
3. D
okonania jednoznacznego i wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia w zakresie,
w jakim Zamawiający zmodyfikował specyfikację istotnych warunków zamówienia
udzielając odpowiedzi na pytanie nr 41, tak by z dokumentacji przetargowej jasno
wynikało, do zbierania, transportu i zagospodarowania, których frakcji odpadów
wykonawca będzie zobowiązany podczas realizacji zamówienia, a w przypadku
powstania lub pojawienia się innych frakcji odpadów oraz przypisanych do tych odpadów
kodów, określenie zasad i terminów, na jakich wykonawca obowiązany będzie pozyskać
stosowne zezwolenia, jeżeli Zamawiający zamierza go zobowiązać do odbierania
odpadów o kodach, które nie zostały zawarte w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
4. Doko
nania jednoznacznego i wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia w nowo
dodanym dziale IX
„Ochrona środowiska w czasie wykonywania usług w sezonie
zimowym
” dzięki określeniu zakresu planowanych prac pilotażowych oraz ich wpływu na
dotychczasowe obowiązki wykonawcy związane z realizacją przedmiotu zamówienia na
chodnikach i ciągach pieszo-rowerowych objętych akcją pilotażową, określeniu rodzajów
i ilości środków niechemicznych, które mają być wykorzystane, oraz sposobu
dokonywania rozliczeń z wykonawcą za akcję pilotażową oraz dodaniu do załącznika
„Zestawienie kosztów” dodatkowej pozycji do wyceny tej czynności, ewentualnie
wprowadzenie zapisu, że usługa będzie rozliczana jako prace interwencyjne.
Ponadto w uzasadnieniu podano okol
iczności faktyczne i prawne, które według
Odwołującego uzasadniają wniesienie odwołania.
Do postępowania odwoławczego w tej sprawie do Prezesa Izby nie wpłynęło żadne
zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego.
20 grudnia 2019 r. wpłynęło do Izby pismo Zamawiającego z 19 grudnia 2019 r.,
w
którym oświadczył, że uwzględnia odwołanie w zakresie dotyczącym odpowiedzi
na
pytania nr 16 i 41 oraz nie uznaje pozostałych zarzutów dotyczących odpowiedzi
na pytania nr 1, 30, 31, 32, 33, 87 i 88.
30 grudnia 2019 r. Zamawiający złożył na posiedzeniu pismo datowane na 20 grudnia
2019 r. informujące o wykreśleniu działu IX w „Szczegółowym opisie przedmiotu
zamówienia”.
30 grudnia 2019 r. Odwołujący oświadczył na posiedzeniu, że wycofuje odwołanie
w
zakresie dotyczącym działu IX „Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia”.
Ponadto Izba ustaliła następujące istotne okoliczności:
23 października 2019 r. na stronie internetowej dotyczącej przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia została udostępniona specyfikacja istotnych
warunków zamówienia {dalej również w skrócie: „specyfikacja”}.
Pismo Zamawiającego z 6 grudnia 2019 r. dotyczące wyjaśnień treści oferty
obejmowało w szczególności następujące pytania i odpowiedzi w następującym brzmieniu:
Pytanie nr 1:
Zgodnie z cz. I
II SIWZ pkt 6: „Zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert
częściowych. Wykonawca może złożyć ofertę na jedno, dwa lub trzy zadania (maksymalnie)”
Czy Zamawiający dopuszcza możliwość aby np. dwóch wykonawców należących do tej
samej grupy kapitałowej złożyło oferty na 5 zadań, z zastrzeżeniem, że każdy z nich złoży
odrębną ofertę/y na różne zadania?
Odpowiedź nr 1:
Zamawiający będzie postępował zgodnie z przepisami ustawy Pzp.
(…)
Pytanie nr 30:
Rozdział Il pkt 1 ppkt 1.1 w dalszym ppkt 1 litera c, e i f mówi o następujących obowiązkach
wykonawcy:
(…)
d.
usuwanie odpadów wielkogabarytowych, zalegających w odległości większej niż 1,5 m od
miejsca gromadzenia odpadów.
Bardzo prosimy o wskazanie, w jaki sposób wykonawca ma określić granice miejsca
gromad
zenia odpadów? Ze względu na fakt, iż odpady wielkogabarytowe są wytwarzane
przez właścicieli nieruchomości a usługa taka jest objęta umowami na odbiór
i
zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, prosimy o zmianę
zapisu na odległość przynajmniej do 5 m wokół osłony lub ostatniego pojemnika,
w
przypadku kiedy nie ma osłony. Odpady wielkogabarytowe ze względu na swoje gabaryty
mieszkańcy pozostawiają obok osłon, a 1,5 m od osłony to stanowczo za mało w przypadku
kiedy np. szerokość wersalki to 1,80 m. Tak mała odległość będzie pozostawiać wątpliwości
pomiędzy wykonawcami, do którego należy ten obowiązek, co spowodować może brak
należytego wykonania zadania. Poniżej dla przykładu zdjęcie obrazujące, iż odległość 1,5 m
od miejsca gromadz
enia odpadów jest zbyt mała.
Odpowiedź nr 30 (…)
Zamawiający informuje, że odpady wielkogabarytowe pozostawione w Miejscu
Gromadzenia Odpadów (MGO) są wynikiem nieprawidłowego postępowania z odpadami
przez mieszkańców. Ustanowienie odległości gromadzenia odpadów wielkogabarytowym
od
MGO ma na celu skuteczne egzekwowanie utrzymania czystości przez zarządcę, który
jest za to odpowiedzialny zgodnie z Uchwałą Nr XXVIII/567/16 Rady Miejskiej Wrocławia
z dnia 7 lipca 2016 r.,
§ 3. pkt. 2.: „Właściciele nieruchomości zapewniają: (...) 2) uprzątanie
i
usuwanie, w tym między innymi poprzez zmywanie, niewymienionych w pkt 1
zanieczyszczeń, w tym opadłych liści i odpadów pozostawionych w miejscach do tego
nieprzeznaczonych, z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w tym
z
miejsc gromadzenia odpadów.”
Odpady wielkogabarytowe znajdujące się w pozostałej części wnętrza podwórzowego będą
usuwane zgodnie z zapisami Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia Dział III
Rozdział Il pkt 1 lit. d).
(…)
Pytanie nr 31:
Ze względu na obowiązek usuwania odpadów z terenów zewnętrznych bardzo prosimy o
informację, ile i jakie odpady zostały odebrane i zagospodarowane na poszczególnych
zadaniach w okresie ostatniego przetargu? (z podziałem na rejony)
Odpowiedź nr 31:
Py
tanie nie dotyczy treści Specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
(…)
Pytanie nr 32:
Ze względu na obowiązek usuwania odpadów z terenów zewnętrznych bardzo prosimy
o podanie maksymalnych rocznych
limitów ilościowych odbieranych odpadów, jakie
wykonawca ma skalkulować w ofercie?
Odpowiedź nr 32:
Niniejsze postępowanie dotyczy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wrocław.
(…)
Pytanie nr 33:
Do jakich ilości (w m
lub Mg) odpady zgromadzo
ne na terenach zewnętrznych na jednej
lokalizacji traktuje się jako odpady odbierane w ramach ceny za sprzątanie terenów
zewnętrznych a po przekroczeniu tych ilości Zamawiający zleca odbiór jako prace
interwencyjne lub na podstawie odrębnej umowy?
Odpowied
ź nr 33:
Zamawiający niezbędne informacje do sporządzenia prawidłowej oferty zawarł
w
Specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
(…)
Pytanie nr 87:
Dział Il SOPZ, pkt 2.3.2) wskazane jest, że za akcję będzie uważana akcja uzasadniona
z
uwagi na występujące czynniki atmosferyczne. Zgodnie z opisem technologii Wykonawca
może podejmować decyzję o przystąpieniu do akcji również na podstawie prognoz, czyli
przewidywanych warunków. Czy w sytuacji, kiedy prognozy pogody wskazują na wystąpienie
niekorzystnych zjaw
isk, a Wykonawca na ich podstawie wykonał akcję oczyszczania jezdni
w
technologii zimowej, czy Zamawiający może odmówić uznania akcji i zapłaty
wynagrodzenia za wykonaną akcję?
Odpowiedź nr 87:
Sposób rozliczania usług został opisany w Specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
I
zba stwierdziła, że wszystkie z powyżej zacytowanych pytań stanowią de facto
wnioski o zmianę treści specyfikacji w związku ze znanymi od momentu jej udostępnienia
postanowieniami, które w wyniku udzielonych 6 grudnia 2019 r. odpowiedzi nie uległy
żadnym zmianom. Innymi słowy, abstrahując od kwestii zasadności zgłoszonych w ramach
tych pytań wątpliwości, zaistniały one w związku z ustalonym uprzednio brzmieniem
specyfikacji, a nie na skutek odmowy
przez Zamawiającego dokonania zmiany treści
specyfikacji.
Pytanie nr 1 jest wnioskiem o dopuszczenie z góry przez Zamawiającego sytuacji,
w
której dwóch wykonawców należących do tej samej grupy kapitałowej złoży oferty na 5
zadań, przy czym każdy z nich złoży ofertę na różne zadania, gdyż zdaniem wykonawcy
niewystarczające jest postanowienie, że Zamawiający dopuszcza możliwość składania przez
wykonawcę ofert częściowych na maksymalnie 3 zadania.
Pytanie nr 30 jest wnioskiem o doprecyzowanie granic miejsca gromadzenia
odpadów (tzw. MGO), gdyż według wykonawcy wskazanie, że chodzi o odpady
wielkogabarytowe zalegające w odległości większej niż 1,5 m od MGO jest niewystarczające
z uwagi na uwarunkowania opisane w treści pytania.
Pytanie nr 31 wprost fo
rmułuje wniosek o dodanie informacji o rodzajach i ilości
odpadów odebranych i zagospodarowanych w poszczególnych rejonach w okresie realizacji
poprzedniego zamówienia, gdyż wykonawca uważa te informacje za niezbędne do
skalkulowania ceny oferty.
Pytanie nr 32 jest wnioskiem o wprowadzenie maks
ymalnego rocznego limitu opadów
podlegających odbiorowi i zagospodarowaniu, gdyż wykonawca uważa to za niezbędne do
prawidłowego skalkulowania oferty.
Pytanie nr 33 jest wnioskiem o wprowadzenie maksymalnego limitu opadów
zgromadzonych
na terenach zewnętrznych na jednej lokalizacji podlegających odbiorowi
i zagospodarowaniu w ramach
ceny za sprzątanie terenów zewnętrznych, powyżej którego
ich odbiór i zagospodarowanie będzie zlecane w ramach prac interwencyjnych lub w ramach
odrębnego zamówienia.
Pytanie n
r 87 jest wnioskiem o wprowadzenie zmiany polegającej na uznaniu za
akcję podlegającą wynagrodzeniu sytuacji przeprowadzenia oczyszczania jezdni
w technologii zimowej
na podstawie prognoz pogody, a nie tylko w sytuacji, gdy było to
uzasadnione z uwagi na c
zynniki atmosferyczne, które faktycznie wystąpiły.
Choć w odwołaniu Odwołujący twierdzi, że wniósł odwołanie wobec zaniechania
udzielenia wyjaśnień treści specyfikacji w zakresie postanowień dotyczących obowiązków
wykonawców biorących udział w postępowaniu, analiza treści zarzutów wyartykułowanych
w
odwołaniu, z uwzględnieniem argumentacji podniesionej w celu wykazania zasadności
stawianych zarzutów, wskazuje, że Odwołujący w rzeczywistości kwestionuje postanowienia
specyfikacji, których udzielone w trybie art. 38 ust. 1 pzp wyjaśnienia nie zmieniły.
Skoro
Odwołujący wnioskował w ramach złożonych pytań o z zmianę SIWZ
w
określonym kierunku i zakresie, w tej mierze nie pozostawał w niewiedzy co do treści
i
znaczenia postanowień specyfikacji będących przedmiotem zapytań, wręcz przeciwnie –
zinterpretował te postanowienia jako niekorzystne lub niekompletne. Tym samym
okoliczności stanowiące podstawę wniesienia odwołania były znane Odwołującemu już
z dni
em udostępnienia specyfikacji.
Nie jest zatem tak, jak
sugerował Odwołujący, że dopiero po udzieleniu przez
Zamaw
iającego odpowiedzi na powyższe pytania mógł stwierdzić, że specyfikacja została
nieprawidłowo sformułowana. Odwołujący od udostępnienia specyfikacji mógł sformułować
zarzuty dotyczące jej treści z takim samym uzasadnieniem, jakie przedstawił w ramach pytań
formalnie zgłoszonych w trybie art. 38 pzp.
Odmiennie przedstawia się sytuacja w odniesieniu do pytań i odpowiedzi nr 16 i 41
oraz wprowadzenia działu IX do „Szczegółowego opisu przedmiotu zamówienia”, gdyż w tym
zakresie, co potwierdza również treść odwołania, 6 grudnia 2019 r. doszło do zmiany lub
wprowadzenia zupełnie nowych postanowień specyfikacji.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 186 ust. 3a pzp w przypad
ku uwzględnienia przez zamawiającego
części zarzutów przedstawionych w odwołaniu i wycofania pozostałych zarzutów przez
odwołującego, Izba może umorzyć postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności
stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania
po
stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu odwoławczym po stronie
zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca albo wykonawca, który przystąpił
po stronie zamawiającego nie wniósł sprzeciwu wobec uwzględnienia części zarzutów.
W
takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu
w
zakresie uwzględnionych zarzutów.
Według art. 187 ust. 8 pzp odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia
rozprawy; w takim przypadku Izba
umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli cofnięcie
nastąpiło przed otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu. Przy czym nie
budzi wątpliwości w doktrynie i orzecznictwie, że skoro odwołujący jest uprawniony
do
wycofania odwołania w całości, ma również prawo zrezygnować z popierania niektórych
jego zarzutów. Za taką interpretacją przemawia również art. 186 ust. 3a pzp, który wprost
reguluje szczególną sytuację wycofania odwołania w takim zakresie, w jakim nie zostało ono
uwzględnione przez zamawiającego.
Jednocześnie z przywołanego art. 186 ust. 3a pzp wynika a contrario, że nie dochodzi
do umorzenia postępowania odwoławczego, jeżeli odwołujący nie wycofał wszystkich
zarzutów nieuwzględnionych przez zamawiającego. W orzecznictwie Izby nie budzi jednak
wątpliwości, że zarówno zarzuty uwzględnione przez zamawiającego, jak i zarzuty wycofane
przez odwołującego nie podlegają merytorycznemu rozpoznaniu, a w odniesieniu do tych
pierws
zych zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w prowadzonym
postępowaniu zgodnie z żądaniami odnoszącymi się do tych uwzględnionych zarzutów. Stąd
za prawidłowe należy uznać odzwierciedlenie w orzeczeniu kończącym postępowanie
odwoławcze w sprawie danego odwołania, że w zakresie zarzutów uwzględnionych
lub wycofanych podlega ono umorzeniu.
Z tych względów – działając na podstawie art. art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zd. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych – Izba umorzyła postępowanie odwoławcze.`
W tej sprawie należy jednak wziąć również pod uwagę, że z mocy art. 189 ust. 2 pkt 3
pzp Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione po upływie
terminu określonego w ustawie. Przy czym według art. 182 ust. 2 pkt 1 pzp odwołanie wobec
treści ogłoszenia o zamówieniu, a jeżeli postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu
nieograniczonego, także wobec postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
wnosi się w terminie 10 dni od dnia publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej lub zamieszczenia specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie
internetowej
– jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 pzp.
Podkreślenia wymaga, że skoro Odwołujący już w oparciu udostępnioną specyfikację
znał wymagania Zamawiającego, mógł i powinien w terminie wynikającym z powyżej
przywołanego przepisu składać środki ochrony prawnej wobec postanowień specyfikacji.
Zamiast wniesienia o
dwołania wobec tych postanowień specyfikacji, które nie odpowiadały
Odwołującemu, zdecydował się jedynie na wystąpienie o zmianę tych postanowień.
Wskazanie przez Zamawiającego w ramach udzielonych w trybie art. 38 pzp wyjaśnieniach,
że nie zmienia lub nie uzupełnia w postulowany sposób treści specyfikacji, nie wprowadza
żadnej nowej okoliczności, która uzasadniałaby reaktywowanie dziesięciodniowego terminu
do
kwestionowania postanowień specyfikacji, które znane były od dnia jej udostępnienia
wszystkim wyko
nawcom zainteresowanym ubieganiem się o udzielenie przedmiotowego
zamówienia.
Reasumując, należało uznać, że odwołanie które wpłynęło 16 grudnia 2019 r. zostało
wniesione z uchybieniem ustawowego terminu, co skutkuje koniecznością jego odrzucenia,
gdyż termin na wniesienie odwołania ma charakter zawity, nie podlega przywróceniu,
a
uchybienie temu terminowi powoduje wygaśnięcie prawa skorzystania ze środka ochrony
prawnej jakim jest odwołanie.
Stąd – działając na podstawie art. 192 ust. 1 w zw. z art. 189 ust. 2 pkt 1 w zw. z art.
189 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych – orzeczono, jak w pkt 2. sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art.
192 ust. 9 i 10 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz zgodnie z § 3
pkt 1 oraz § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w
sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972),
obciążając Odwołującego tymi kosztami w postaci uiszczonego przez niego wpisu.