Sygn. akt: KIO 370/19
WYROK
z dnia 20 marca 2019 r.
Krajowa Izba Odwoławcza
w składzie:
Przewodniczący: Anna Chudzik
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 marca 2019
r. w Warszawie odwołania wniesionego
do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 4 marca 2019 r. przez wykonawcę Klaromed
Sp. z o.o. z siedzibą w Sulejówku,
w
postępowaniu prowadzonym przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z siedzibą w Białymstoku,
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu w zakresie Pakietu nr 6:
unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, unieważnienie czynności
odrzucenia oferty Odwołującego oraz powtórzenie czynności badania i oceny ofert
i wyboru oferty najkorzystniejszej;
Kosztami postępowania obciąża Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z siedzibą w Białymstoku i:
zalicza w
poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę 18 600 zł 00 gr
(słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą
uz
asadnione koszty strony poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986
z późn. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Białymstoku.
Przewodniczący: ………………..
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych i Administracji w Białymstoku
prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa aparatury medycznej.
W dniu 4 marca 2019 r. wykonawca Klaromed Sp. z
o.o. wniósł odwołanie w zakresie
Pakietu nr 6, wobec odrzucenia oferty Odwołującego z uwagi na jej niezgodność z treścią
SIWZ. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp.
Odwołujący wskazał, że pismem z 22 lutego 2019 r. został poinformowany przez
Zamawiającego o odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
w
zakresie Pakietu nr 6 oraz o wyborze oferty złożonej przez Versamed B. G., Ł. G.(2) s.c.
W uzasadnieniu odrzucenia oferty Zamawiający wskazał ponownie na i niezgodność oferty
Odwołującego z SIWZ w zakresie, na który powołał się uprzednio dwukrotnie
(zawiadomienie o odrzuceniu oferty z 3 grudnia 2018 r. oraz zawiadomienie odrzuceniu
oferty z 22 stycznia 2019 r.). Obecnie Zamawiający, pomimo że dwukrotnie uwzględnił w
całości zarzuty Odwołującego (postępowania odwoławcze o sygn. akt: KIO 2563/18 oraz KIO
186/19 zostały umorzone), po raz kolejny odrzucił ofertę Odwołującego na tej samej
podstawie. Zamawiający podniósł, że oferta Odwołującego jest niezgodna z pkt. 29 i 23
załącznika nr 1 do SIWZ. 1. Średnica pola roboczego.
Odwołujący podał, że Zamawiający w załączniku nr 1 do SIWZ (Formularz
asortymentowy), w pkt 29 dotyczącym pakietu nr 6 (lampy operacyjne) wskazał następujący
parametr: „średnica pola roboczego w zakresie co najmniej 180 mm-300 mm lub obustronnie
większa”. W toku postępowania, udzielając odpowiedzi na pytania, Zamawiający przyznał, że
prawidłowym parametrem jest „średnica pola roboczego w zakresie co najmniej 180 mm-300
mm lu
b obustronnie większa”). Dodatkowo, w odpowiedzi na wniesione w toku postępowania
pytanie „Czy zamawiający dopuści lampę operacyjną, w której regulacja średnicy pola
odbywa się w zakresie 19-28 cm?”, Zamawiający w piśmie z 24 października 2018 r.
odpowiedz
iał „Zamawiający dopuszcza”.
Odwołujący podniósł, że w załączonym do oferty formularzu w kolumnie „wartości lub
zakres wartości oferowanych” wpisał „TAK, średnica pola roboczego w zakresie 160 mm-320
mm”, co jego zdaniem świadczy o tym, że nie tylko zaoferował sprzęt o parametrze
spełniającym minimalne wymagania co do średnicy pola roboczego 180 mm-300 mm, ale
zaoferował parametry zdecydowanie lepsze. W uzasadnieniu odrzucenia oferty
Odwołującego, Zamawiający wskazał, że zaoferowany przez Odwołującego model lampy
plus LED 56ECO posiada średnicę pola roboczego, która wynosi 160-280 mm, co jest wbrew
SIWZ. Zdaniem Odwołującego nie jest zrozumiałe, skąd Zamawiający wysnuł taki wniosek,
skoro dwukrotnie otrzymał wyjaśnienia Odwołującego wraz z katalogami, które potwierdzają
dane zawarte w formularzu oferty, że średnica pola roboczego wynosi 160mm-320mm.
Odwołujący podkreślił, że jest producentem lamp operacyjnych, nie tylko ich dystrybutorem,
co oznacza, że jest w stanie wyjść naprzeciw oczekiwaniom Zamawiającego i wyprodukować
sprzęt o dokładnie takich parametrach, jakich Zamawiający oczekuje. Ponadto Odwołujący
wskazał, że Zamawiający zarzuca ponadto, że oferowana lampa to „składak” gdyż stanowi
połączenie kilku czasz. Odwołujący podniósł, że taka możliwość nie była wykluczona przez
Zamawiającego, nie wynika z OPZ stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ, a więc obecnie nie
może być podstawą odrzucenia oferty. Co więcej, błędne jest przekonanie Zamawiającego,
że oferowany jest produkt stanowiący połączenie lamp różnego rodzaju. Fakt, że lampa
składa się z kilku czasz emitujących światło nie powoduje gorszego jej działania, wręcz
przeciwnie.
W kwestii spełniania wymogu konstrukcji jednoogniskowej Odwołujący wskazał, że
w
Załączniku nr 1 do SIWZ, Pakiecie nr 6 pkt 23 w kolumnie pn. „nazwa i opis paramentu lub
funkcji urządzenia” Zamawiający zawarł wymóg: „kopuła lampy wyposażona w 88 (+/-10%)
diod w konstrukcji jednoogniskowej”. Z treści tego wymogu wynikają dwa parametry kopuły
lampy: 1) określona ilość diod, 2) konstrukcja jednoogniskowa. Pierwszy z nich
charakteryzuje się zmiennością, gdyż Zamawiający pozostawił wykonawcom pewną
swobodę w ilości zaoferowanych diod, tj. 88 +/- 10 %, zatem nie mniej niż 79 diod i nie
więcej niż 97 diod. Wobec tego to do wykonawcy należało skonkretyzowanie, ile diod
w
lampie zaoferuje, w dopuszczonym przez Zamawiającego przedziale (i przy uwzględnieniu
treści odpowiedzi na pytanie wniesione w toku przetargu). Drugi z ww. parametrów jest
natomiast stały. Zatem, sensem pozostawionej do wypełnienia wykonawcom kolumny pn.
„wartości lub zakres wartości oferowanych” było potwierdzenie spełniania wszystkich
wymaganych „stałych” parametrów oraz skonkretyzowanie parametrów „zmiennych”.
Odwołujący więc wpisując w kolumnie tej „TAK, lampy, w których kopuła główna i satelitarna
wyposażone są w 6 modułów świetlnych zawierających odpowiednio 108 i 72 diody LED, co
zapewni większą bezcieniowość urządzenia. Rozwiązanie dopuszczone do zaoferowana
w odpowiedziach na pytania II z dnia 29.10.2018 r.
– odpowiedź 4”, dał wyraz, że wymagane
parametry (w tym parametr konstrukcji jednoogniskowej) są spełnione (wyraźnie wpisał
potwierdzające „TAK”) oraz dokonał konkretyzacji parametru „zmiennego”, wskazując
oferowaną ilość diod (dopuszczoną przez Zamawiającego w odpowiedzi na pytania).
Pomimo jasnego przekazu, że zaoferowane lampy spełniają wymogi określone w pkt 23,
Zamawiający na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp wezwał Odwołującego do złożenia
wyjaśnień w tym zakresie, zadając w piśmie z 16 stycznia 2019 r. pytanie, „czy zgodnie z
pkt. 23 (opis parametrów urządzenia) proponowana przez Wykonawcę lampa jest
wyposażona w diody konstrukcji jednoogniskowej”. W piśmie z 17 stycznia 2019 r.
Odwołujący udzielił jednoznacznej odpowiedzi „Oferowana lampa jest wyposażona w diody
konstrukcji jednoogniskowej zgodnie z pkt. 23”. Dodatkowo, na potwierdzenie przekazał
firmowe materiały informacyjne dotyczące produktów zaoferowanych w przedmiotowym
postępowaniu, z których bezpośrednio wynika, że w zaoferowanych lampach zastosowane
są diody konstrukcji jednoogniskowej (str. 2 i 7). Tym samym, Odwołujący potwierdził
spełnienie przez oferowane lampy wszystkich zawartych w pkt 23 parametrów, w tym
parametru konstrukcji jednoogniskowej.
W zakresie zarzutu braku uchwytów sterylnych kompatybilnych z lampami
posiadanymi przez Zamawiającego na Bloku Operacyjnym, Odwołujący podniósł, że wymóg
kompatybilności został wprowadzony do wyspecyfikowanych w formularzu asortymentowym
parametrów w wyniku udzielenia przez Zamawiającego odpowiedzi z 24 października 2018 r.
W piśmie tym Zamawiający dokonał uszczegółowienia parametru wynikającego z pkt 46 (dot.
pakietu nr 6) formularza asortymentowego, wskazując, że wymienne uchwyty sterylne
powinny być dodatkowo kompatybilne z lampami posiadanymi przez Zamawiającego na
Bloku Operacyjnym. Udzielając powyższej odpowiedzi, Zamawiający jednak nie dokonał
jednoczesnej zmiany w formularzu asortymentowym, tj. nie dopisał w pkt 46 w kolumnie pn.
„nazwa i opis parametru lub funkcji urządzenia” wymogu kompatybilności. Nie oznacza to
rzecz jasna, że uszczegółowienie dokonane w odpowiedzi na pytanie nie jest skuteczne
i
wiążące dla wykonawców, jednakże skoro Zamawiający zaniechał odpowiedniej zmiany
w
opisie przedmiotu zamówienia zawartym w formularzu asortymentowym, to na etapie
oceny ofert nie powinien stawiać wykonawcy zarzutu, że wykonawca samodzielnie tej
zmiany nie dokonał. Nie do wykonawcy bowiem należy sporządzanie opisu przedmiotu
zamówienia. To Zamawiający odpowiedzialny jest za należyte nazwanie i opis wszystkich
wymaganych parametrów i funkcji urządzenia, a także przygotowanie odpowiedniego
formularza
asortymentowego.
Odwołujący
sporządzając
ofertę
odnotował
fakt
uszczegółowienia pkt 46 poprzez treść odpowiedzi udzielonej w toku postępowania
i
uwzględnił z załączonym do oferty formularzu wszystkie wymogi postawione przez
Zamawiającego, w tym kompatybilność uchwytów. Przy tym jednak Odwołujący podkreśla,
że nie miał obowiązku ani upoważnienia do dokonywania samodzielnej zmiany opisu
przedmiotu zamówienia zawartego w formularzu asortymentowym, gdyż jest to wyłączna
kompetencja i obowiązek Zamawiającego. Dodatkowo należy zauważyć, że w odpowiedzi na
pismo z 16 stycznia 2019 r. o udzielenie wyjaśnienia, czy oferowane przez Odwołującego
urządzenia posiadają wymienny uchwyt kompatybilny z lampami posiadanymi przez
Zamawiającego, Odwołujący w piśmie udzielił jednoznacznej odpowiedzi, że oferowane
urządzenia posiadają taki uchwyt. Na potwierdzenie przekazał firmowy materiał informacyjny
dotyczący lamp operacyjnych zaoferowanych przez Odwołującego w przedmiotowym
postępowaniu, z którego wynika, uchwyty lamp cechują się ww. wymaganymi parametrami
(informacja ta wskazana jest na str. 3 i 7 dokumentu).
Odwołujący podniósł, że wbrew twierdzeniom Zamawiającego, udzielając wyjaśnień
i
uzupełnień w toku postępowania, nie dopuścił się zmiany treści oferty. Wskazał, że
w
odpowiedzi na wezwanie z 20 grudnia 2018 r. Odwołujący złożył pismem z 27 grudnia
2018 r. m.in. firmowy materiał informacyjny dotyczący zaoferowanych lamp plusLED 96 ECO
i 56 ECO. W materiale tym zawarty jest opis oferowanych lamp, ich zasadnicze właściwości
i
parametry. Odwołujący przyznał, że materiał ten nie zawiera informacji dotyczących
konstrukcji jednoogniskowej, nie wynika z niego również kwestia kompatybilności uchwytu
z
lampami posiadanymi przez Zamawiającego, tym niemniej w odpowiedzi na pytania
Zamawiającego z 16 stycznia 2019 r. Odwołujący pismem z 17 stycznia 2019 r. udzielił
odpowiedzi potwierdzające ich spełnianie. Dodatkowo Odwołujący załączył materiał firmowy
uzupełniony o informacje dotyczące ww. wymagań. Zdaniem Odwołującego uzupełnienie
tego dokumentu o powyższe informacje nie stanowi zmiany treści oferty, co ponownie
zarzuca Zamawiający, mimo że uprzednio uwzględnił odwołanie. Uzupełnienie materiału
firmowego dotyczącego oferowanego produktu o powyższe informacje miało na celu
wyłącznie potwierdzenie złożonych wyjaśnień, że zaoferowane w przedmiotowym przetargu
lampy cechują się również konstrukcją jednoogniskową diod oraz są kompatybilne z lampami
posiadanymi przez Zamawiającego. Nie rozszerzało to natomiast właściwości oferowanego
produktu, te bowiem wynikały z załączonego do oferty formularza asortymentowego.
Uzupełnienie dokumentu nie polegało także na zmianie jakiegoś parametru na inny,
a jedy
nie na dodaniu informacji dotyczących kwestii (jednoogniskowości diod oraz
kompatybilności uchwytów), które nie były wyrażone w dokumencie złożonym 17 stycznia
2019 r. Tym samym, nie uległy zmianie właściwości zaoferowanego pierwotnie sprzętu, gdyż
spełnienie wszystkich parametrów wynikało z treści samej oferty. Odwołujący podkreślił, że
złożone przez niego dokumenty (materiały firmowe) nie kształtują same w sobie treści oferty,
tj. produktu o określonych parametrach, jaki oferuje Odwołujący, gdyż ta wynika z formularza
asortymentowego załączonego do oferty. Materiały firmowe złożone zostały natomiast
wyłącznie na potwierdzenie spełniania przez ofertowany sprzęt wymagań Zamawiającego,
aby upewnić go co do należytej realizacji umowy. Z faktu, że wykonawca zachował się
w
sposób gorliwy i rzetelny Zamawiający zdaje się wciąż wyciągać negatywne skutki wobec
Odwołującego. Zdaniem Odwołującego błędne jest przyjęcie, że rzekoma zmiana dokonana
w treści tych dokumentów oznacza zmianę treści oferty i stanowi podstawę do jej odrzucenia
zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Przepis ten stanowi, że odrzuceniu podlega oferta,
której treść nie odpowiada treści SIWZ, jest w nim zatem o sytuacji niezgodności treści oferty
z SIWZ, nie zaś o sytuacji, w której w dokumentach składanych w trybie art. 26 ust. 1 ustawy
na potwierdzenie spełniania wymagań określonych przez zamawiającego (art. 25 ust. 1 pkt 2
ustawy) wystąpią pewne nieścisłości, które zresztą podlegają procedurze wyjaśniania przy
zastosowaniu instrumentów służących badaniu ofert. Udzielając powyższych wyjaśnień
i
uzupełnień Odwołujący w żadnej mierze nie dokonał zmiany pierwotnej oferty. W dalszym
ciągu Odwołujący oferuje lampy operacyjne plusLED 96 ECO i plusLED 56 ECO,
charakteryzujące się wszystkimi wymaganymi przez Zamawiającego parametrami,
potwierdzonymi jednocześnie z załączonym do oferty formularzu.
Odwołujący zwrócił uwagę na treść art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, i podniósł, że gdy
w
wyniku analizy złożonych przez wykonawcę dokumentów Zamawiający nabiera
wątpliwości co do ich treści, powinien wezwać do ich wyjaśnienia. Jeżeli zatem wątpliwość
Zamawiającego wzbudziła treść materiałów firmowych przekazanych przez Odwołującego, to
powinien był wezwać go do wyjaśnienia treści tych dokumentów. Zamawiający nie
korzys
tając z wynikającego z art. 26 ust. 3 ustawy uprawnienia do żądania wyjaśnienia treści
dokumentu (materiału firmowego), poprzez żądanie wyjaśnienia konkretnie określonej
wątpliwości, stwierdził natomiast, że Odwołujący uzupełniając treść złożonych dokumentów
dokonał niedozwolonej zmiany treści oferty i odrzucił ją jako niezgodną z SIWZ. Zdaniem
Odwołującego jest to działanie nieuprawnione, gdyż niezgodność oferty z SIWZ musi mieć
charakter niepodważalny, niebudzący wątpliwości i musi zostać stwierdzona po
w
ykorzystaniu wszelkich wskazanych w ustawie instrumentów służących badaniu ofert.
W
niniejszej sprawie nie ma podstaw do uznania, że oferta Odwołującego niezgodna jest
z SIWZ.
Na marginesie Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający po raz trzeci dokonał
od
rzucenia oferty Odwołującego na tej samej podstawie prawnej i faktycznej, czym naraził
Odwołującego na dodatkowe koszty. Wydaje się, że działanie takie jest wbrew interesowi
publicznemu z uwagi na koszty, które generują poszczególne czynności również po stronie
Zamawiającego, ale również z uwagi na przewlekłość procedury wyboru oferty.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności
odrzucenia oferty Odwołującego, powtórzenia badania i oceny oferty Odwołującego,
unieważnienia czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty Versamed B. G. Ł. G.(2) s.c.
oraz dokonania ponownej oceny ofert zgodnie z
kryteriami przyjętymi w SIWZ.
Na podstawie dokument
acji przedmiotowego postępowania oraz biorąc pod uwagę
stanowiska stron i dowody przedstawione na rozprawie, Izba
ustaliła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia w ramach pakietu nr 6 była dostawa lamp operacyjnych.
W
tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do SIWZ Zamawiający określił m.in. następujące
wymagania dotyczące parametrów lamp:
pkt 23: Kopu
ła lampy wyposażona w 88 (+/10%) diod w konstrukcji jednoogniskowej,
pkt 29:
Średnica pola roboczego w zakresie co najmniej 180mm-300mm lub obustronnie
większa,
pkt 46: Wymienne uchwyty sterylne 8 szt. w komplecie.
W dniu 24 października 2018 r. Zamawiający udzielił m.in. następujących wyjaśnień
do SIWZ:
Pytanie:
Prosimy o wyjaśnienie czy Zamawiający dopuści lampę operacyjną, w której
regulacja średnicy pola odbywa się w zakresie 19-28 cm.
Odpowiedź: Zamawiający dopuszcza.
Pytanie:
Czy Zamawiający oczekuje aby wymienne uchwyty sterylne 8 szt. były kompatybilne
z lampami posiadanymi przez Zamawiającego na bloku operacyjnym?
Odpowiedź: Tak.
Odwołujący zaoferował lampy operacyjne model: plusLED 96 ECO/56 ECO, produkcji
własnej. W formularzu ofertowym (załącznik nr 1) Odwołujący podał następujące parametry:
pkt 23 (
Kopuła lampy wyposażona w 88 (+/10%) diod w konstrukcji jednoogniskowej):
Tak, lampy, w których kopuła główna i satelitarna wyposażone są w 6 modułów
świetlnych zawierających odpowiednio 108 i 72 diody LED, co zapewni większość
bezcieniowość
urządzenia.
Rozwiązanie
dopuszczone
do
zaoferowania
w odpowiedziach na pytania II z dnia 29.10.2018 r.
– odpowiedź 4.
Pkt 29 (
Średnica pola roboczego w zakresie co najmniej 180mm-300mm lub obustronnie
większa): Tak, średnica pola roboczego w zakresie 160mm-320mm.
Pkt 46 (Wymienne uchwyty sterylne 8 szt. w komplecie): Tak, wymienne uchwyty
sterylne 9 szt. w komplecie.
Pismem z 3 grudnia 2018 r.
Zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty
Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. W uzasadnieniu odrzucenia
Zamawiający powołał następujące okoliczności:
pkt 23
– zaoferowano diody koloru żółtego i białego, wymagany kolor biały,
pkt 29
– zaoferowano średnicę pola roboczego 160-280mm, wymagano 180-300 mm.
Zamawiający
weryfikacji
parametrów
technicznych
dokonał
na
podstawie
ogólnodostępnych firmowych katalogów – strona 20, 21, 25 Katalog firmy Klaromed
z 2018 r.
Wykonawca Klaromed Sp. z o.o. wniósł 12 grudnia 2018 r. odwołanie wobec tego
odrzucenia. Zarzuty
odwołania zostały przez Zamawiającego w całości uwzględnione,
w
związku z czym Izba umorzyła postępowanie odwoławcze (sygn. akt: KIO 2563/18).
Pismem z 20 grudnia 2018 r.
wezwał Odwołującego na podstawie art. 26 ust. 1
ustawy Pzp do złożenia m.in. dokumentów potwierdzających dopuszczenie zaoferowanego
przedmiotu do obrotu oraz oryginalnych materiałów opisowych pochodzących od
producenta: ulotek, katalog
ów itp., potwierdzające spełnianie wymagań SIWZ. W dniu 27
grudnia 2018 r. Odwołujący przekazał Zamawiającemu ww. dokumenty.
Pismem z 16 stycznia 2019 r.
Zamawiający wezwał Odwołującego – na podstawie
art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
– do złożenia wyjaśnień:
1) c
zy zgodnie z pkt 23 proponowana lampa jest wyposażona w diody konstrukcji
jednoogniskowej,
2) czy zgodnie z pkt
29 lampa posiada średnicę pola roboczego w zakresie co najmniej
180mm-
300mm lub obustronnie większą,
3) c
zy zaoferowane urządzenia posiadają wymienny uchwyt sterylny kompatybilny
z
lampami posiadanymi przez Zamawiającego (pkt 46).
W wyjaśnieniach z 17 stycznia 2019 r. Odwołujący podał:
Ad 1 Oferowana lampa jest wyposażona w diody konstrukcji jednoogniskowej zgodnie z pkt
23. Potwierdzenie na str. 2 i 7 firmowego materiału informacyjnego producenta.
Ad 2 Oferowana lampa posiada średnicę pola roboczego 160mm-320mm, czyli obustronnie
większą, co zostało potwierdzone w pkt 29 opisu parametrów urządzenia oraz
w
uzupełnieniu z dnia 27 grudnia 2018 r. na stronach 14,15. Potwierdzenie na str. 4, 5 i 7
firmowego materiału informacyjnego producenta.
Ad 3 Oferowane urządzenia posiadają wymienny uchwyt sterylny kompatybilny z lampami
posiadanymi przez Zamawiającego. Potwierdzenie na str. 3 i 7 firmowego materiału
informacyjnego producenta.
Na potwierdzenie
Odwołujący przedłożył materiały informacyjne producenta. Na str. 2
tych materiałów znajduje się informacja, że Zastosowanie w konstrukcji lamp operacyjnych
plusLED ECO białe ciepłe i białe neutralne diody konstrukcji jednoogniskowej są zgodne
z
normą PN-EN 12464-1. Na str. 4 zamieszczono informację: średnica pola operacyjnego
(roboczego) 160-320mm.
W dniu 1 lutego 2019 r.
Zamawiający ponownie odrzucił ofertę Odwołującego z uwagi
na jej niezgodność z treścią SIWZ, a następnie uwzględnił wniesione wobec tej czynności
odwołanie, w związku z czym Izba umorzyła postępowanie odwoławcze (sygn. akt KIO
Pismem z 22 lutego 2019 r. Zamawiający poinformował o ponownym odrzuceniu
oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. W uzasadnieniu
odrzucenia Zamawiający podał:
Po ponownym przeanalizowaniu ofert firm Versamed s.c. i Klaromed Sp. z o.o., oraz analizie
ofert ww. wykonawców pod kątem spełnienia przez nich wymogów, stawianych przez
Zamawiającego, niniejszy stwierdzam, że oferta przedłożona nam przez firmę Klaromed Sp.
z o.o. jest
niezgodna z SIWZ nie spełnia wymogów stawianych w niniejszym postępowaniu
przez Zamawiającego. Zamawiający pozyskał informacje na temat ewentualnej niezgodności
oferty firmy Klaromed Sp. z o.o. jest niezgodna z treścią Formularza Ofertowego,
stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ w zakresie m.in. pkt 29 i 23 SIWZ. Należy podkreślić,
że zamawiający w przedmiotowym postępowaniu wymagał sprzętu o średnicy pola
optycznego w zakresie co najmniej od 180 mm do 300 mm lub obustronnie większą.
W
przedłożonej przez firmę Klaromed Sp. z.o.o. ofercie, wykonawca ten zaoferował
Zamawiającemu modele lamp plusLED 96 ECO i 56 ECO. Model plusLED 56ECO posiada
średnicę pola roboczego, która wynosi od 160 mm do 280 mm. Powyższe rozwiązanie jest
wbrew SIWZ oraz wymogom stawianym
w niniejszym postępowaniu przez Zamawiającego.
Wykonawca Klaromed Sp. z o.o. w trakcie prowadzonego postępowania uznał niezgodność
proponowanego przez siebie modelu do SIWZ.
Dowód: oficjalne katalogi firmy Klaromed Sp.
z o.o., przedłożone w nią w ofercie w aktach sprawy.
Nie sposób jest uznać wyjaśnienia wykonawcy Klaromed Sp. z o.o. w zakresie tego,
zaoferowane przez wykonawcę zamawiającemu lampy, zostaną dostosowane do wymogów
specyfikacji. Wykonawca bowiem na etapie składania oferty winien ją dostosować do
wymogów stawianych przez Zamawiającego w SIWZ, nie zaś jak czyni to firma Klaromed
Sp. z o.o. modyfikować ofertę w trakcie prowadzonego postępowania. Powyższe je
niezgodne z prawem i zasadami współżycia społecznego. Z przedłożonych do sprawy
dok
umentów, a także z uzyskanych przez Zamawiającego informacji wynika, że
zaoferowana przez wykonawcę Klaromed Sp. z o.o. model lampy plusLED 56 ECO
występuje w konfiguracji ściennej, sufitowej pojedynczej, mobilnej i mobilne wraz
z
akumulatorem jako połączenie dwóch lub trzech różnych kopuł. Kombinacja ww. kopuł
składa się z lamp o czaszach plusLED 96 ECO i plusLED 56 ECO. W związku z czym
oferowana przez wykonawcę Klaromed Sp. z o.o. lampa stanowi połączenie kilku czasz lamp
i jest to tzw. „składak”. Nadto, w oferowanych przez wykonawcę lampach, zdani wykonawcy,
istnieje możliwość zamontowania kamery HD w kopule, a także monitora na trzecim ramieniu
zawieszenia. Należy podkreślić, że w ofercie przedłożonej przez Klaromed Sp. z o.o.,
a
następnie w składanych przez tę firmę wyjaśnieniach, nigdzie nie ma informacji czy każda
z ww. konfiguracji może być dalej rozwijana, co dla Zamawiającego stanowi bardzo ważną
rzecz.
Zamawiający wymaga sprzętu, który zapewni mu świadczenie usług medycznych na
ja najwyższym poziomie. Połączenie lamp różnego rodzaju, który oferuje w niniejszy
postępowaniu Klaromed Sp. z o.o. stanowi pewnego rodzaju „półprodukt”, jest niezgodna
SIWZ (pkt 29 formularza Ofertowego, stanowiącego załącznik nr 1 do SIWZ ) oraz nie
spełnia wymogów Zamawiającego.
Nadto, oferta przedstawiona
Zamawiającemu przez wykonawcę Klaromed Sp. z o.o. narusza
pkt. 23 Formularza Ofer
towego, stanowiący załącznik nr I do SIWZ poprzez brak
potwierdzenia przez wykonawcę Klaromed Sp. z o.o. konstrukcji jednoogniskowej lampy,
której to konstrukcji Zamawiający wymaga. Wykonawca odwołał się do odpowiedzi
Zamawiającego, która nie dotyczyła jednoogniskowości. Dowód: dokumentacja w aktach
sprawy.
Zgodnie bowiem z treścią załącznika nr 1 do SIWZ Formularza ofertowego, Zamawiający
wymagał w pkt. 23 załącznika „Kopuły lampy wyposażona w 88 (+/- 10%) diod w konstrukcji
jednoogniskowej”. Firma Klaromed Sp. z o.o. w swojej na stronie 7 w pkt. 23 wskazała, że
w
ramach ww. postępowania oferuje: „ Lampy w których kopuła główna i satelitarna
wyposażone są w 6 modułów świetlnych, zawierających odpowiednio 108 i 72 diody LED, co
zapewni większą bezcieniowość urządzenia. Rozwiązanie dopuszczone do zaoferowania
w odpowiedziach na pytania II z dnia 29.10.2018r.
— odpowiedź nr 4.” Dowód:
dokumentacja w aktach sprawy.
Niemniej jednak zarówno w pytaniu Wykonawcy ani
w
odpowiedzi Zamawiającego, na którą powołuje się Wykonawca w swojej ofercie, nie
wskazany został konkretny punkt SIWZ' którego pytanie dotyczy, stąd odpowiedzi nie można
rozciągać do dowolnie wybraneg0 zakresu. Zgodnie z treścią poniższego pytania:
Zamawiający dopuścił odmienną od wskazanej w SIWZ liczbę diod. Natomiast zgodnie
w
przytoczonym pkt. 23 załącznika nr 1 do SIWZ — Formularza ofertowego, poza ilością
diod, Zamawiający wymagał konstrukcji jednoogniskowej, której Wykonawca firma Klaromed
Sp. z o.o. nie zaoferowała Zamawiającemu w niniejszym postępowaniu. Dowód:
dokumentacja w aktach sprawy.
Co więcej, Zamawiający wymagał lamp wraz uchwytami
sterylnymi, które byłyby kompatybilne z lampami posiadanymi przez Zamawiającego na
Bloku Operacyjnym (vide: odpowiedzi na pytania Zamawiającego z dnia 24 października
2018 r.), czemu oferta złożona przez Klaromed Sp. z o.o. uchybiła.
Zamawiający pismem z dnia 16.01.2019 r, wezwał Wykonawcę Klaromed Sp. z o.o. do
wyjaśnienia ww. niezgodności oferty z SIWZ. Klaromed Sp. z o.o. pismem z dnia
17.01.2019r. złożyła wyjaśnienia oraz załączyła kolejną wersję materiałów firmowych
producenta zmieniając treść złożonej wcześniej oferty i wyjaśnień. Ani w uzupełnieniach
z
dnia 27.12.2018 r. ani w pierwotnej ofercie, ani też z treści wyjaśnień z dnia 17.01.2019 r.
nie wynika, że w/w parametry były ujęte w pierwotnej ofercie. Wykonawca dodał je natomiast
do treści kolejnej wersji „materiałów firmowych”, które przedłożył w dniu 17.01.2019 r.,
zmieniając tym samym treść wcześniejszych uzupełnień. W związku z powyższym nie jest
wiadome, jaki model i typ Lamp w rzeczywistości zaoferował Wykonawca, a dokonana
zmiana treści oferty w stosunku do pierwotnie złożonego załącznika nr 7. do SIWZ
(parametry techniczne) stanowi istotną zmianą treści oferty i jest niezgodna z prawem.
Nadto, zarówno w uzupełnianiach oferty z dnia 27.12.2018r. jak i wyjaśnieniach z dnia
17.01.2019r. Wykonawca Klaromed Sp. z o.o. wskazał, że dostępne są inne wersje
oferowanych Lamp w wersji dostępnej na zamówienie. Informacja taka, nie została jednak
ujęta w pierwotnej ofercie gdzie wskazano, jako oferowany, standardowy model i typ Lampy:
Plus Led 96ECO i Plus Led56 Eco.
Izba zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że Odwołujący spełnia określone w art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu
zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować
poni
esienie przez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.
Izba nie dopuściła do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego
wykonawcy VERSAMED B. G.
Ł. G.(2) s.c. Odwołujący złożył na posiedzeniu Izby
oświadczenie, że nie otrzymał kopii przystąpienia, a wykonawca, który to przystąpienie
zgłosił, nie przedłożył dowodu doręczenia tej kopii Odwołującemu. W związku z tym Izba
stwierdziła, że wykonawca VERSAMED B. G. Ł. G.(2) s.c. nie wykazał, że dopełnił
obowiązku wynikającego z art. 185 ust. 2 ustawy Pzp, zatem zgłoszenie przystąpienia
należało uznać za nieskuteczne.
Odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść
nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87
. Podstawą odrzucenia może więc być merytoryczna niezgodność oferowanego
świadczenia z wymaganiami określonymi przez Zamawiającego i wyrażonego w treści SIWZ,
stosownie do art. 36 ust. 1 ustawy Pzp.
W pierwszej kolejności podkreślenia wymaga, że prawidłowość czynności odrzucenia
oferty podlega ocenie wyłącznie pod kątem wymagań wyrażonych przez zamawiającego
w SIWZ
, uwzględnienie natomiast na etapie oceny ofert oczekiwań zamawiającego
nieujętych w tym dokumencie godzi w zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców, określoną w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Nie mogą więc stanowić
usprawiedliwienia dla odrzucenia oferty przedstawiane w niniejszej sprawie przez
Zamawiającego argumenty, że lekarze nie są zadowoleni z lamp określonego wykonawcy,
że na wyborze danej oferty ucierpi dobro pacjentów szpitala czy też że szpital narażony jest
na ryzyko
utraty dotacji. Zamawiający powinien dbać o dobro pacjentów i komfort pracy
personelu, należycie opisując przedmiot zamówienia, z uwzględnieniem takich jego cech,
które są istotne z punktu widzenia działalności Zamawiającego. Nie może natomiast
odrzucać oferty stwierdzając, że nie spełnia ona oczekiwań, które nie zostały wyrażone
w
SIWZ czy też oceniając ofertę wbrew jej treści i bez uwzględnienia udzielonych wyjaśnień.
W rozpoznawanej sprawie Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego, mimo braku
podstaw d
o stwierdzenia, że jest niezgodna z SIWZ.
Po pierwsze
stwierdzić należy, że Zamawiający bezpodstawnie przyjął, że model
lampy plusLED 56 ECO posiada średnicę pola roboczego, która wynosi od 160 do 280 mm.
Teza taka jest sprzeczna z informacjami wynikającymi wprost z oferty Odwołującego,
potwierdzonymi w
złożonych przez wykonawcę wyjaśnieniach, a Zamawiający oparł ją na
własnych ustaleniach poczynionych na podstawie informacji uzyskanych ze strony
internetowej producenta.
Zamawiający nie wziął pod uwagę, że Odwołujący ma możliwość
jego dostarczenia w różnych konfiguracjach, zwłaszcza że jest producentem oferowanego
sprzętu, brak jest natomiast podstaw do stwierdzenia, że konfiguracja standardowa
wynikająca z materiałów informacyjnych na stronie internetowej jest jedyną możliwą.
W
ocenie Izby Odwołujący mógł zaoferować lampę dostosowaną do wymagań
Zamawiającego, a jedynym warunkiem było poinformowanie już w treści oferty, że określony
model lampy jest oferowany w takiej właśnie konfiguracji. Gdyby wykonawca tego nie zrobił,
a dopiero w wyjaśnieniach powołał się na niestandardową konfigurację, Zamawiający byłby
uprawniony przyjąć, że doszło do zmiany treści oferty. W niniejszej sprawie jednak
Odwołujący w treści oferty poinformował wyraźnie, że oferuje lampę o średnicy pola
roboczego w zakresie 160-
320mm. Jak wynika ze stanowiska Zamawiającego wyrażonego
na rozprawie, taki zakres pola roboczego byłby zgodny z SIWZ, a przyczyną odrzucenia
oferty było to, że Zamawiający ustalił, że zakres ten wynosi 160-280mm. Ocena taka została
dokonana
wbrew treści oferty, dodatkowo potwierdzonej złożonymi wyjaśnieniami. Nie
sposób zgodzić się z Zamawiającym, że wyjaśnienia te zmieniły pierwotną treść oferty, od
początku bowiem przedmiotem oferty była ta sama lampa o tych samych parametrach.
Złożone wyjaśnienia nie naruszały więc art. 87 ust. 1 ustawy Pzp, który zakazuje
p
rowadzenia między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty
oraz dokonywania
zmiany w jej treści.
Zauważenia wymaga, że odrzucenie oferty Odwołującego jest tym bardziej
niezrozumiałe, że Zamawiający udzielając wyjaśnień do SIWZ dopuścił lampę operacyjną,
w
której regulacja średnicy pola odbywa się w zakresie 19-28 cm. W świetle tych wyjaśnień
należy stwierdzić, że nawet lampa w konfiguracji wskazanej w materiałach pozyskanych
przez Zamawiającego ze strony internetowej producenta musiałaby być uznana za zgodną
z SIWZ.
Za całkowicie niezrozumiałe i naruszające zasady udzielania zamówień publicznych
należy uznać podanie w uzasadnieniu odrzucenia oferty Odwołującego takich okoliczności
faktycznych, jak to, że lampa stanowi połączenie kilku czasz i jest to tzw. „składak”, jak
również to, że w ofercie i wyjaśnieniach nie ma informacji, czy każda z ww. konfiguracji może
być dalej rozwijana, co dla Zamawiającego stanowi bardzo ważną rzecz. Odnosząc się do
tych elementów uzasadnienia odrzucenia oferty należy stwierdzić, że Zamawiający uczynił
podstawami odrzucenia oferty okoliczności, które nie mają żadnego odzwierciedlenia
w
wymaganiach określonych w SIWZ, co jest niedopuszczalne.
Odnosząc się do stwierdzenia Zamawiającego, że oferta Odwołującego jest
niezgodna z punktem 23
załącznika nr 1 do SIWZ poprzez brak potwierdzenia przez
wykonawcę Klaromed Sp. z o.o. konstrukcji jednoogniskowej lampy, zauważyć należy, że
brzmienie uzasadnienia odrzucenia w tym zakresie, choć nieprecyzyjne, to wskazuje, że
Zamawiający niezgodności upatrywał w braku oświadczenia wykonawcy w tym zakresie
w
formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ. Odnosząc się do tego stwierdzić należy,
że Odwołujący w punkcie 23 tego formularza potwierdził spełnianie tego wymagania słowem
„tak”, nie ma natomiast podstaw wymagać od wykonawcy, aby w przypadku tak określonego
parametru przepisywał pełne brzmienie wymagania, które Zamawiający zamieścił
w
kolumnie 2 tabeli (Nazwa i opis parametru lub funkcji urządzenia). Jak wskazał
Odwołujący w treści odwołania, wymaganie określone w punkcie 23 formularza składało się
z
dwóch elementów, z których jeden – dotyczący konstrukcji jednoogniskowej – miał
charakter
bezwzględny, a drugi określał minimalną i maksymalną liczbę diod, co wymagało
określenia tej liczby przez wykonawcę. Zatem wypełnienie formularza w taki sposób, że
potwierdza się spełnianie wymagania słowem „tak”, a opisuje się tylko parametr, który
wymagał skonkretyzowania przez wykonawcę, jest w ocenie Izby prawidłowe.
Jeśli natomiast przyczyną odrzucenia oferty było samodzielne ustalenie przez
Zamawiającego, że wymóg dotyczący konstrukcji jednoogniskowej nie jest spełniony, to
zauważyć należy, że taka okoliczność nie wynika z uzasadnienia odrzucenia, a została
podniesiona dopiero na rozprawie
, w związku z czym nie może być brana pod uwagę przy
ocenie prawidłowości czynności Zamawiającego. Treść informacji o odrzuceniu oferty
wskazuje, że Zamawiający miał na myśli niepotwierdzenie przedmiotowego parametru
w
treści oferty, nie zaś obiektywne ustalenie, że parametr nie jest spełniony. Gdyby jednak
nawet
przyjąć taką interpretację informacji o odrzuceniu oferty, jak to przedstawił
Zamawiający na rozprawie, to zauważyć należy, że spełnianie tego wymogu zostało
potwierdzone w wyjaśnieniach złożonych przez Odwołującego i załączonych do nich
materiałach producenta, w związku z czym stanowisko Zamawiającego jest nieuprawnione.
Jednocześnie fakt, że parametr ten znalazł odzwierciedlenie w materiałach producenta
załączonych do wyjaśnień nie powoduje, że doszło do jakiejkolwiek zmiany treści oferty.
Zamawiający w żadnej mierze nie wykazał, aby przedmiot tej oferty uległ zmianie na skutek
złożonych wyjaśnień, wyjaśnienia te służyły jedynie wyeliminowaniu wątpliwości
Zamawiającego co do oferowanego urządzenia i – w ocenie Izby – powinny te wątpliwości
wyeliminować. Gdyby natomiast przyjąć sposób rozumowania Zamawiającego, to należałoby
stwierdzić, że każde potwierdzenie przez wykonawcę w wyjaśnieniach okoliczności istotnej
z punktu widzenia badania ofert jest niedopuszczalne,
a to stanowiłoby zaprzeczenie ratio
legis art. 87 ust. 1 ustawy Pzp.
Odnosząc się natomiast rzekomej niezgodności polegającej na niespełnieniu
wymagania dostawy lamp wraz z uchwytami sterylnymi, które byłyby kompatybilne
z
lampami posiadanymi przez Zamawiającego na bloku operacyjnym, Zamawiający
stwierdził, że oferta uchybiła temu wymogowi, nie wiadomo jednak, czy Zamawiający
upatrywał tego w nieujęciu wprost tego wymogu w treści oferty, czy też Zamawiający ustalił,
że ten wymóg nie jest spełniony. Również w tym zakresie uzasadnienie odrzucenia oferty
jest nieprecyzyjne.
Zauważyć należy, że wymóg kompatybilności nie został wprost
wprowadzony do
załącznika nr 1 do SIWZ, jedynie w udzielonych wyjaśnieniach
Zamawiający potwierdził, że oczekuje takiej kompatybilności, nie dokonał jednak zmian
w
treści formularza. Mogło to spowodować, że wykonawca nie czuł się uprawniony do
zmiany
określonej przez Zamawiającego treści formularza, co samo w sobie nie uprawnia do
wniosku, że wymóg ten nie jest spełniony. Zamawiający bezpodstawnie pominął fakt, że
w
złożonych wyjaśnieniach wykonawca wyraźnie potwierdził spełnianie tego wymagania,
Okoliczność przeciwna nie została przez Zamawiającego w żadnej mierze wykazana. Nie
może być uznany za dowód przesądzający o prawidłowości odrzucenia oferty złożony przez
Zamawiającego protokół z pomiaru kompatybilności uchwytów dostarczonych przez
Odwołującego w innym postępowaniu, nie dowodzi on bowiem, że konkretne uchwyty
mające być przedmiotem dostawy w obecnym postępowaniu przedmiotowego wymagania
nie spełniają.
Na koniec wyraźnego podkreślenia wymaga, że wbrew twierdzeniom
Zamawiającego, Odwołujący nie wskazał w ofercie, że oferuje określony model i typ lampy
w wersji standardowej. Wykonawca w
skazał natomiast, jaki model i typ lamp oferuje oraz
określił jego parametry, które w ramach określonego modelu mogą być modyfikowane. Tym
samym złożone wyjaśnienia i uzupełnienia nie zmieniły treści oferty, ale służyły
wyeliminowaniu wątpliwości Zamawiającego.
Podsumowując, Zamawiający naruszył przepis art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp przez
bezpodstawne odrzucenie oferty Odwołującego. Ponieważ naruszenie to miało wpływ na
wynik postępowania, odwołanie – stosownie do art. 192 ust. 2 ustawy Pzp – podlegało
uwzględnieniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i 2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
wołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………..