Sygn. akt: KIO 90/20
POSTANOWIENIE
z dnia 24 stycznia 2020 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez
udziału stron w dniu 24 stycznia 2020 r.,
w Warszawie, odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
17 stycznia 2020 r. przez wykonawc
ę
P. M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą P. M. Autoryzowana Stacja
Obsługi Serwis Pojazdów Szynowych z siedzibą w Trzeciewnicy
w postępowaniu prowadzonym przez
Koleje Śląskie Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Katowicach
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz P. M.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą P. M.
Autoryzowana Stacja Obsługi Serwis Pojazdów Szynowych kwoty 15 000 złotych 00
groszy
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej uiszczony wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2019, poz. 1843) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
O
dwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący: ………………..……
Sygn. akt: KIO 90/20
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Koleje Śląskie Sp. z o.o. prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publi
cznego na wykonanie usługi „naprawy 4. poziomu utrzymania dwóch elektrycznych
zespołów trakcyjnych serii EN57KM wraz z wykonaniem wskazanych prac dodatkowych” na
podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, w trybie
przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 7 stycznia 2020 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2020/S 004-005733.
Wartość zamówienia jest większa niż
kwoty
określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
O
dwołujący – P. M. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą P. M. Autoryzowana
Stacja Obsługi Serwis Pojazdów Szynowych wniósł odwołanie wobec treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia i ogłoszenia o zamówieniu zarzucając Zamawiającemu
naruszenie
art. 7 ust. 1 w związku z art. 22 ust. 1a ustawy Prawo zamówień publicznych
poprzez określenie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego doświadczenia
wykonawcy (zdolności zawodowej lub technicznej) w sposób nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia, tj. sformułowanie warunku, który utrudnia konkurencję, jest
nadmierny i nie znajduje uzasadnienia w przedmiocie zamówienia.
Odwołujący wniósł o to, by Zamawiający:
zmienił treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz treść ogłoszenia
o zamówieniu w sposób wskazany w uzasadnieniu odwołania, tj. poprzez:
A.
unieważnienie czynności modyfikacji warunku udziału w postępowaniu dokonanej
15 stycznia 2020 r. i
przywrócenie pierwotnego brzmienia warunku udziału
w postępowaniu: „Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnia ww. warunek jeżeli
wykaże, że: w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert,
a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie
wykonał co najmniej dwie usługi obejmujące swoim zakresem wykonanie naprawy
4 lub 5 poziomu utrzymania co najmniej 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych
o wartości nie mniejszej niż 1.000.000,00 PLN netto (słownie: jeden milion złotych,
00/100 netto).”, alternatywnie
B.
ukształtowanie warunku udziału w postępowaniu w sposób: „Zamawiający uzna,
że Wykonawca spełnia ww. warunek, jeżeli wykaże, że: w okresie ostatnich 3 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzonej działalności
jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał co najmniej dwie usługi
obejmuj
ące swoim zakresem wykonanie naprawy 4 lub 5 poziomu utrzymania co
0 PLN netto (słownie: jeden milion złotych, 00/100 netto) za każdy
elektryczny zespół trakcyjny”, alternatywnie
C.
ukształtowanie warunku udziału w postępowaniu w sposób: „Zamawiający uzna,
że Wykonawca spełnia ww. warunek, jeżeli wykaże, że: w okresie ostatnich 3 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzonej działalności
jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał co najmniej dwie usługi
obejmujące swoim zakresem wykonanie naprawy 4 lub 5 poziomu utrzymania co
najmniej 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości nie mniejszej niż
000,00 PLN netto (słownie: dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć tysięcy
złotych, 00/100 netto) za każdy elektryczny zespół trakcyjny”,
dokonaną zmianę specyfikacji istotnych warunków zamówienia przekazał niezwłocznie
wszystkim wykonawcom, którym przekazano specyfikację istotnych warunków
zamówienia oraz zamieścił zmianę na stronie internetowej, na której specyfikacja
istotnych warunków zamówienia jest udostępniana,
niezwłoczne po przekazaniu zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Publikacji
Unii
Europejskiej zamieścił informację o zmianach na stronie internetowej.
Kopię odwołania wraz z wezwaniem do przystąpienia Zamawiający przekazał wykonawcom
20 stycznia 2020 r.
, termin na przystąpienie upłynął więc 23 stycznia 2020 r.
Do dnia wydania postanowienia nie zgłoszono przystąpień do postępowania odwoławczego.
W odpowiedzi na odwołanie, pismem z 21 stycznia 2020 r., Zamawiający oświadczył, że
uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu i dokonał zmiany treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia oraz ogłoszenia o zamówieniu zgodnie z treścią odwołania.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku uwzględnienia
przez zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć
postępowanie na posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników
postępowania odwoławczego, którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod
warunkiem,
że w postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił
w terminie żaden wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Izba uznała, że Zamawiający w całości uwzględnił zarzuty przedstawione w odwołaniu,
zatem
zachodzą przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego
i, zgodnie z przepisem art. 186 ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekła jak
w sentencji.
ustawy Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący: ………………..……