Sygn. akt: KIO 3348/21
WYROK
z dnia 26 listopada 2021 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant:
Mikołaj Kraska
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 26 listopada
2021 r. odwołania wniesio-
nego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 listopada 2021 r. przez Grupa Mar-
tin spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łochowie, Aleja Łochowska
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego –
Gminę Miasto Marki z siedzibą
w Markach, Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95
przy udziale wykonawcy Dowbud- C
II spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa z siedzibą w Warszawie, ul. Pawlikowskiego 1/23 zgłaszającego swoje
przystąpienie po stronie zamawiającego w sprawie sygn. akt KIO 3348/21
orzeka:
Oddala odwołanie w zakresie zarzutów podstawowych i uwzględnia odwołanie
w zakresie zarzutu ewentualnego tj. naruszenia przez zamawiającego art. 223
ust. 2 pkt 3 ustawy i art. 239 ustawy przez zaniechanie dokonania poprawy ofer-
ty wykonawcy Dowbud-
C II spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka
komandytowa z siedzibą w Warszawie i wybór tej oferty jako najkorzystniejszej
i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzyst-
niejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert i dokonanie poprawy
oferty przystępującego Dowbud- C II w sposób zgodny z regułą matematyczną
określoną w poz. 7 Kryterium I przy przyjęciu, że wartościami wskazanymi w
poz. 1-
6 są wartości nie pomniejszone o 10%.
2. kosztami
postępowania obciąża zamawiającego – Gminę Miasto Marki z siedzibą
w Markach, Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95 i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Grupę Martin
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łochowie, Aleja
Łochowska 65 tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od zamawiającego – Gminę Miasto Marki z siedzibą w Markach,
Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95 na rzecz Grupę Martin spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Łochowie, Aleja Łochow-
ska 65
kwotę 13 600 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy sześćset złotych ze-
ro groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wpisu i wydatków pełnomocnika
Stosownie do art. 579 ust. 1 i 580 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
11 września 2019 r. Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w
terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:………………………….
Sygn. akt KIO 3348/21
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym na przebudowę
ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mieście Marki zostało wszczęte
ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 2021/BZP 00172771/01 z dnia 2021-09-
W dniu 10 listopada 2021 r. zamawiający poinformował o wyborze oferty najkorzystniejszej.
W dniu 15 listopada 2021 r. odwołanie wniosła Grupa Martin spółka z ograniczoną odpowie-
dzialnością z siedzibą w Łochowie. Odwołanie zostało wniesione przez prezesa zarządu
upoważnionego do samodzielnej reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS. Odwołanie zosta-
ło przekazane zamawiającemu w dniu 15 listopada 2021 r.
O
dwołanie zostało wniesione wobec następujących czynności i zaniechań zamawiającego
polegających na:
zaniechaniu odrzucenia oferty Dowbud-C Il Sp. z o.o. Sp. k ul. Pawlikowskiego 1/23,
Warszawa (dalej jako „Dowbud") z powodu:
błędów w obliczeniu ceny,
niezgodności z warunkami zamówienia,
niezgodności z przepisami ustawy, ewentualnie zaniechaniu poprawienia w ofercie
Dowbud omyłek w sposób określony w uzasadnieniu odwołania
wyborze jako najkorzystniejszej oferty Dowbud
Zaskarżonym czynności zamawiającego odwołujący zarzucił:
naruszenie art. 226 ust 1 pkt 10 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty Dowbud
z powodu błędów w obliczeniu ceny oferty,
naruszenie art. 226 ust 1 pkt 5 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty Dowbud
pomimo, że treść oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia,
naruszenie art. 226 ust 1 pkt 3 ustawy w zw z art. 218 ust 1 ustawy przez zaniechanie
odrzucenia oferty Dowbud pomimo, że treść oferty jest niezgodna z przepisami ustawy, sta-
nowiąc w istocie złożenie dwóch sprzecznych ze sobą wycen,
ewentualnie
— naruszenie art. 223 ust 2 pkt 3 ustawy przez zaniechanie poprawienia
omyłek w ofercie Dowbud w sposób zgodny z SWZ i złożonym kosztorysem ofertowym,
co skutkuje naruszeniem art. 239 ust 1 ustawy w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy przez wadliwy
wybór oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu.
Wniósł o :
merytoryczne rozpatrzenie oraz uwzględnienie odwołania, dopuszczenie i przeprowadzenie
dowodu z dokumentacji p
ostępowania - na okoliczności wskazane niniejszym odwołaniem,
nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej jako
obarczonej wadą mającą wpływ na wynik postępowania,
- nakazanie
powtórzenia czynności oceny ofert w postępowaniu zgodnie z żądaniami odwo-
łania, co, uwzględniając treść oferty oraz mające zastosowanie kryteria oceny ofert spowo-
duje wybór oferty odwołującego jako najkorzystniejszej.
Oferta o
dwołującego zgodnie z rankingiem ofert z czynności ich otwarcia została uplasowa-
na na pierwszej pozycji.
Kwestionowane odwołaniem czynności oraz zaniechania zamawia-
jącego dotyczą oferty aktualnie uznanej za najkorzystniejszą.
W konsekwencji nie budzi wątpliwości, że interes prawny odwołującego w uzyskaniu zamó-
wienia w tym p
ostępowaniu doznał uszczerbku, bowiem gdyby nie zaskarżone czynności i
zaniechania z
amawiającego, to odwołujący uzyskałby zamówienie, a tym samym odwołujący
może ponieść szkodę w postaci utraconych zysków z realizacji umowy zawartej z zamawia-
jącym.
Zgodnie z Rozdziałem VI.SWZ - Opis przedmiotu zamówienia
l. Przedmiotem zamówienia jest przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Koło-
brzeskiej w mieście Marki, w tym:
Część A - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mieście
Marki w zakresie nawierzchni.
Część B - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mieście
Marki w zakresie kanalizacji deszczowej.
Część Cl - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mieście
Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy odgałęzienia wodocią-
gowego, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych.
Część C2 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mieście
Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy odgałęzień wodocią-
gowych, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych — kolizje.
Część D - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mieście
Marki w zakresie sieci elektroenergetycznych NN.
Część E - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w zakresie
budowy oświetlenia ulic.
Część F - Uzyskanie i dostarczenie „Zawiadomienia o zakończeniu budowy” potwierdzonego
przez PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji wraz z przekazaniem
powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej zatwierdzonej przez ośrodek geodezyjny.
2.Treść oferty wykonawców.
Zgodnie z SWZ obowiązkiem wykonawców na etapie złożenia ofert było złożenie:
Załącznika nr 2 do SWZ - Formularz ofertowy,
Uproszczonych kosztorysów ofertowych dla poszczególnych branż.
Obydwa dokumenty stanowią treść oferty i winny być ze sobą spójne.
3.Zawartość Formularza ofertowego.
Zamawiający wymagał od wykonawców złożenia wraz z ofertą wypełnionego Załącznika nr 2
do SWZ Formularz ofertowy.
Dokument w szczególności zawierał prezentację wyceny Części A,B,C1,C2,D,E,F w nastę-
pującym układzie:
Kryterium I
Część A - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mie-
ście Marki w zakresie nawierzchni. Wartość brutto 2021, Wartość brutto 2022, Łączna
wartość brutto 2021 i 2022
Część B - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mie-
ście Marki w zakresie kanalizacji deszczowej. Wartość brutto 2021, Wartość brutto
2022, Łączna wartość brutto 2021 i 2022
Część C1 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy odgałę-
zienia wodociągowego, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych. Wartość brutto 2021, War-
tość brutto 2022, Łączna wartość brutto 2021 i 2022
Część C2 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy odgałę-
zień wodociągowych, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych — kolizje. Wartość brutto
2021, Wartość brutto 2022, Łączna wartość brutto 2021 i 2022
Część D - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mie-
ście Marki w zakresie sieci elektroenergetycznych NN. Wartość brutto 2021, Wartość
brutto 2022, Łączna wartość brutto 2021 i 2022
Część E - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w za-
kresie budowy oświetlenia ulic. Wartość brutto 2021, Wartość brutto 2022, Łączna
wartość brutto 2021 i 2022
Część F - Uzyskanie i dostarczenie „Zawiadomienia o zakończeniu budowy” potwier-
dzonego przez PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji wraz z
przekazaniem powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej zatwierdzonej przez ośro-
dek geodezyjny
Wartość brutto 2021, Wartość brutto 2022, Łączna wartość brutto
2021 i 2022
Razem
Odwołujący Wskazał, że Kosztorys ofertowy sporządzony metodą uproszczoną jaki wyko-
nawcy mieli obowiązek złożyć wraz z ofertą zawierał wycenę poszczególnych Części zamó-
wienia A-E.
Kosztorysy ofertowe zawierają szczegółową wycenę Części od A do E i pozwalają na po-
twierdzenie
oraz weryfikację zarówno samego obliczenia ceny oferty jak również poprawno-
ści przeniesienia wartości dla poszczególnych Części z kosztorysu ofertowego do tabeli w
Formularzu ofertowym.
Wypełnienie Formularza ofertowego w zakresie tabeli wyceny dla poszczególnych pozycji 1-
6 (Część A-E) polegało na prostym przeniesieniu wartości z właściwych Kosztorysów oferto-
wych.
Prawidłowość powyższego działania potwierdza każda z ofert złożonych przez wykonawców
w przedmiotowym postępowaniu.
Z kolei Pkt 7 Tabeli Formul
arza ofertowego odnoszący się do Części F miał narzuconą for-
mułę obliczeniową i zgodnie z SWZ obejmował koszty :
uzyskania i dostarczenia „Zawiadomienia o zakończeniu budowy” potwierdzonego przez
PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji wraz z przekazaniem powy-
konawczej inwentaryzacji geodezyjnej zatwierdzonej przez ośrodek geodezyjny.
Wartość Części F miała poziom narzucony przez zamawiającego w SWZ który wynosił
sztywno 10 % wartości umowy — według legendy miał stanowić iloczyn sumy poz. 1-6 (Czę-
ści A-E) i wartości 10%.
Zatem jak wynika z powyższych ustaleń:
wykonawcy wraz z ofertą w charakterze treści oferty składali Kosztorysy ofertowe, -
kosztorysy zawierają wycenę poszczególnych Części zamówienia (A-E/1-6) obejmu-
jących wykonanie robót poszczególnych branż,
tabela na Formularzu ofertowym w zakresie poz. 1-6 stanowi przeniesienie wycen
poszczególnych grup robót z kosztorysów branżowych,
wycena poz. 7 miała narzuconą wartość jako dodatkowe 10% sumy części 1-6
suma poz. 1-6 i 7 sta
nowiła cenę oferty.
Tym samym posiadając poprawne obliczenie dla poz. 1-6 w kosztorysie ofertowym wyko-
nawcy z
amawiający był w stanie zweryfikować wyceny poszczególnych pozycji w Formula-
rzu ofertowym poz. 1-
6 a w konsekwencji poprawność obliczenia przez wykonawcę poz. 7.
Ostatni wiersz RAZEM stanowił prostą sumę wszystkich poz. 1-7 Tabeli. Potwierdza powyż-
sze także Załącznik nr 6 do SWZ — Projekt Umowy.
Odwołujący podkreślił, że zgodnie z umową łączna kwota wynagrodzenia, nie ulegnie zmia-
nie przez cały czas trwania umowy jednak z zastrzeżeniem S 13 ust. 5, 7, 8.
Zgodnie z par. 13 Zmiana umowy:
5. Poza przypadkami określonymi w ustępach poprzedzających, zmiany umowy w zakresie
terminu lub wynagrodzenia będą mogły nastąpić w przypadku zaistnienia następujących oko-
liczności:
1) nieterminowego, z przyczyn niezależnych od wykonawcy, przekazania przez zamawiają-
cego terenu budowy,
2) wstrzymania prac budowlanych przez właściwy organ z przyczyn niezawinionych przez
w
ykonawcę,
3) opóźnienia związanego z uzyskaniem przez wykonawcę niezbędnych dokumentów
(uzgodnień, opinii, decyzji odpowiednich organów i instytucji),
4) wykrycia odmiennych od przyjętych w Dokumentacji Projektowej warunków terenowych w
szczególności istnienia niezinwentaryzowanych lub błędnie zinwentaryzowanych obiektów
budowlanych i innych przeszkód, (...)
7. Dopuszcza się zmiany umowy w zakresie wynagrodzenia w wyniku robót dodatkowych w
przypadku robót niezbędnych do wykonania zamówienia podstawowego, ale nieprzewidzia-
nych w Dokumentacji Projektowej. Do wyceny z
amawiający przyjmie wartości pozycji z kosz-
torysu ofertowego. W przypadku pozycj
i nieujętych w uproszczonym kosztorysie ofertowym,
ich ceny jednostkowe zostaną określone na podstawie czynników produkcji nie wyższych,
niż średnie notowania krajowe z publikacji SEKOCENBUD dla kwartału poprzedzającego
wystąpienie konieczności wykonania tych robót.
Nie ulega zatem
według odwołującego wątpliwości, że wyceny zawarte w poszczególnych
kosztorysach ofertowych miały także zastosowanie w sposób bezpośredni w odniesieniu do
sposobu rozliczenia robót dodatkowych.
Otwarcie ofert w postępowaniu.
Zgodnie z danymi z otwarcia ofert w p
ostępowaniu z dnia 24.09.br. zamawiający wskazał na
kwotę jaką zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia jako wartość brutto w wy-
sokości 4 069 142,88. Złożonych zostało łącznie 6 ofert, w tym oferta odwołującego będąca
ofertą najkorzystniejszą.
Odwołujący złożył wraz z ofertą wymagany kosztorys analogicznie jak wykonawca Dowbud.
Of
erta Odwołującego i poprawienie omyłki w jej treści.
Odwołujący poprawnie i zgodnie ze złożonym Kosztorysem wskazał wycenę poz. 1-6. Po-
wyższe było weryfikowalne i pozwalało na potwierdzenie, że w poz. 1-6 wykonawca wskazał
prawidłowo obliczone w kosztorysie wartości. Także poz. 7 zawiera prawidłowo obliczoną
wartość jako 10% sumy poz. 1-6 wynoszącą 302 382,93 zł W przypadku odwołującego do-
szło jedynie do powstania omyłki dotyczącej wyłącznie nieuwzględnienia w poz. 7 RAZEM
na potrzeby podsumowania wartości 1-7 samej wartości zamawiający uznał w treści decyzji
z dnia 27.09.br. powyższą omyłkę za błąd w obliczeniu ceny którego nie może poprawić w
żaden ze sposobów o których mowa w art. 223 ust 2 ustawy i w konsekwencji odrzucił ofertę
— analogicznie w odniesieniu do wszystkich pozostałych ofert złożonych w postępowaniu i
dokonał w konsekwencji unieważnienia postępowania.
Zgodnie z uzasadnieniem decyzji z dnia 27.09.br. w zakresie podstaw unieważnienia postę-
powania z
amawiający wskazał:
Wszystkie złożone oferty podlegają odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 10) „Zama-
wiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera błędy w wyliczeniu ceny lub kosztu”. W złożonych ofer-
tach w Formularzu ofertowym (
załącznik nr 2 do SWZ) w poz. 7 (CZĘŚĆ F - Uzyskanie i do-
starczenie „Zawiadomienia o zakończeniu budowy” potwierdzonego przez PINB w Wołomi-
nie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji wraz z przekazaniem powykonawczej inwen-
taryzacji geodezyjnej zatwierdzonej przez ośrodek geodezyjny - 10 % wartości umowy *
(suma poz. 1-
6 x 10%)) została źle wyliczona kwota. Poprawienie powyższej kwoty w ocenie
zamawia
jącego nie mieści się w przesłankach wynikających z dyspozycji art. 223 ust. 2. W
zwi
ązku z powyższym zamawiający odrzuca złożone oferty.
Odwołujący wobec powyższej czynności zamawiającego i zaniechania poprawienia w jego
ofercie omyłki wniósł odwołanie do KIO. Pozostali wykonawcy (w tym Dowbud) nie kwestio-
nowali podstawy odrzucenia swoich ofert, nie wnieśli własnych odwołań ani też nie zgłosili
przystąpień do odwołania. Zamawiający czynnością z dnia 15.10.br. dokonał uwzględnienia
odwołania w całości wobec czego Izba postanowieniem sygn. akt KIO 2919/21 umorzyła
postępowanie odwoławcze. Zamawiający w konsekwencji uwzględnienia odwołania dokonał
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania i odrzucenia oferty odwołującego. W
wyniku powtórzonych czynności zamawiający dokonał poprawienia omyłki w ofercie odwołu-
jącego w trybie art. 223 ust. 2 pkt. 2).
4. Oferta Dowbud i jej ocena przez z
amawiającego.
Wykonawca Dowbud złożył zgodnie z SWZ wraz z ofertą wymagane kosztorysy ofertowe.
Zgodnie z Formularzem oferty:
16. Załącznikami do niniejszej oferty są:
Oświadczenie zał. Nr 3 do SWZ
Oświadczenie zał. Nr 5 do SWZ i zał. nr %a
Kosztorysy ofertowe: Tom 2, Tom 3.1, Tom 3.2 , Tom 3.2 kolizje, Tom 4.1, Tom 4.2
Kosztorysy ofertowe Dowbud zostały złożone w pełni zgodnie z przedmiarami zamawiające-
go. Wykonawca dokonał wyceny kosztorysów w sposób poprawny rachunkowo. żaden z
kosztorysów ofertowych dla poszczególnych branż nie zawiera żadnych wad, błędów, omy-
łek.
Podsumowując:
Dowbud złożył kosztorysy ofertowe zgodnie z SWZ,
kosztorysy ofertowe są kompletne i zostały sporządzone ściśle w oparciu o przedmia-
ry z
amawiającego,
kosztorys
y zawierają wycenę wszystkich pozycji kosztorysowych,
obliczenia zawarte w samych kosztorysach jak i podsumowanie każdego z nich są
poprawne obliczeniowo.
W konsekwencji obowiązkiem Dowbud było proste przeniesienie podsumowania każdego z
kosztorysów A-E do tabeli zawartej na Formularzu ofertowym bez dokonywania jakichkol-
wiek zmian czy też korekt.
Tymczasem Dowbud w Formularzu ofertowym dokonał obniżenia wartości każdej z pozycji
Tabeli o
10% (zastosowanie współczynnika korekcyjnego 0,9)
Kryterium I
Część A - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mie-
ście Marki w zakresie nawierzchni. Wartość brutto 2021 60971,50 x0,9 = 54 874,35
Wartość brutto 2022 1 670 000,00 x 0,9 = 1 503 000,00, Łączna wartość brutto 2021 i
2022 1730 971, 50 x 0,9 = 1 557 874,35
Część B - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mie-
ście Marki w zakresie kanalizacji deszczowej. Wartość brutto 2021 249 906,77 x
, Wartość brutto 2022 650 000,00x0.9= 585 000,00, Łączna wartość
brutto 2021 i 2022 899 906,77 x0.9 = 809 916,09
Część C1 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy odgałę-
zienia wodociągowego, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych. Wartość brutto 2021
17 696,96 x 0.9 = 15 927,26
, Wartość brutto 2022 90 000,00x0.9=81 000,00, Łączna
wartość brutto 2021 i 2022 107 696,96 x 0.9=96 927,26
Część C2 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy odgałę-
zień wodociągowych, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych — kolizje. Wartość brutto
2021 8 009,15x 0.9 = 7 208,24
, Wartość brutto 2022 24 000x 0.9= 21 600,00, Łączna
wartość brutto 2021 i 2022 32 009,15 x0.9 = 28 808,24
Część D - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mie-
ście Marki w zakresie sieci elektroenergetycznych NN. Wartość brutto 2021 0, War-
tość brutto 2022 103 553,70x0.9= 93 198,33, Łączna wartość brutto 2021 i 2022
103 553,70x0.9= 93 198,33
Część E - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w za-
kresie budowy oświetlenia ulic. Wartość brutto 2021 0, Wartość brutto 2022
202 482,60x0.9 = 182 234,34
, Łączna wartość brutto 2021 i 2022 202 482,60x0.9 =
Część F - Uzyskanie i dostarczenie „Zawiadomienia o zakończeniu budowy” potwier-
dzonego przez PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji wraz z
przekazaniem powy
konawczej inwentaryzacji geodezyjnej zatwierdzonej przez ośro-
dek geodezyjny
Wartość brutto 2021 – 33 658,44, Wartość brutto 2022 – 274 003,63,
Łączna wartość brutto 2021 i 2022 – 307 662,07
Razem
: Wartość brutto 2021 – 336 584, 38, Wartość brutto 2022 – 2 740 036,30, łaczna
wartość brutto 2021 i 2022 – 3 076 620,68
Nie jest wiadomym
dla odwołującego jaki był cel takiego obliczenia skoro pozycje 1-6 (A-E)
formularza ofertowego, są pozycjami wynikającymi bezpośrednio z Kosztorysu ofertowego
Dowbud (poprawne p
odsumowanie każdego z kosztorysów). Być może obniżenie miało
związek z nieprawidłowym zrozumieniem sposobu obliczenia poz. 7 (F). Zamawiający wy-
magał bowiem prostego dodania do sumy poz. 1-6 , tej wartości.
Nie ma przy tym wątpliwości, że obniżenie wyceny dla każdej z pozycji tabeli na Formularzu
ofertowym o 10% nie znajduje oparcia w kosztorysie ofertowym. Wycena i dokonane obli-
czenia w kosztorysie są poprawne co oznacza, że to właśnie te wartości winny zostać prze-
niesione do tabeli na Formularzu.
Co więcej potwierdza to także samo obliczenie, które jest zawarte w każdej z pozycji tabeli z
Formularza ofertowego
— wykonawca Dowbud stosując współczynnik korekcyjny 0,9 mnoży
faktyczną wartość kosztorysową każdej z pozycji 1-6 (A-E).
Skoro zatem obliczenia w ko
sztorysie są prawidłowe (i nie dokonano w nich żadnego popra-
wienia) to poprawienie omyłki (o ile można w ogóle ją uznać za omyłkę o czym mowa poni-
żej) winno polegać co najwyżej na przeniesieniu wartości z kosztorysu ofertowego do Tabeli
w Formularzu oferto
wym i przeliczeniu ceny zgodnie z przyjętą formułą w trybie art. 223 ust 2
pkt 3 ustawy.
Jak wynika z Formularza ofertowego, Dowbud wskutek obniżenia każdej pozycji kosztorysu
o
10%, wyceny tych pozycji wynoszą w relacji do wycen z kosztorysów jak na poniższym
zestawieniu:
PORÓWNANIE FORMULARZA OFERTOWEGO DOWBUR (wartości kosztorysowe do wa-
rości kosztorysowych po zastosowaniu współczynnika korekcyjnego x 0,9 — tabela kolor
zielony).
W tym miejscu odwołujący zamieściła tabelę stanowiącą porównanie formularza
ofertowego przystępującego Dowbud i formularza ofertowego, który w ocenie odwołującego
powinien być wypełniony przez Dowbud, zgodnie z regułami SWZ.
Przyjmując zatem poprawne obliczenia tj. zgodne z wartościami kosztorysowymi z oferty
Dowbud:
- podsumowa
nie wartości z kosztorysów Dowbud daje wartość 3 076 620, 68 zł
+10% tej sumy (poz. 7) -
307 662,07 zł łącznie daje cenę oferty 3.334.2.3.3Z5-z.ł ( brutto ).
podczas gdy cena oferty Odwołującego to 3 326 212 12 zł (brutto)
Jak wynika z czynności zamawiającego z dnia 2.11.br. zamawiający dla obliczenia ceny ofer-
ty Dowbud II
nieprawidłowo przyjął wyceny dla poz. 1-6 (A-E) po zmniejszeniu każdej pozycji
współczynnikiem korygującym (-10%) pomimo, że złożony z ofertą kosztorys ofertowy po-
twierdza, że wycena każdej z pozycji nie uwzględnia cen niższych o takie 10%.
Odwołujący wskazał, że w konsekwencji zarzutów odwołania i kwestionowania dopuszczal-
ności przyjęcia do obliczenia ceny obniżonych o 10% wartości kosztorysowych, także czyn-
ność zamawiającego wobec oferty Dowbud z dnia 2.11.br. polegająca na poprawieniu oczy-
wistej omyłki rachunkowej została dokonana nieprawidłowo. Zamawiający uznał bowiem za
poprawne wyceny pozycji obniżone 0 10% i od tak obliczonej sumy poz. 1-6 obliczył 10% i
dodał wartości do siebie uzyskując cenę 3 045 854,47 zł.
W tej sytuacji, przy założeniu że w ogóle mamy do czynienia z omyłką — omyłka ta polega-
łaby co najwyżej na nieprawidłowym przeniesieniu przez Dowbud do Formularza ofertowego
wycen kosztorysowym pomniejszonych bez jakiegokolwiek logicznego uzasadnienia o 10%.
Zatem o ile można byłoby mówić o poprawieniu omyłek - to powinna ona być dokonana w
trybie art. 223 ust 2 pkt 3 ustawy
jako błąd w samym przeniesieniu wartości z kosztorysu na
Formularz ofertowy. W konsekwencji ta
kiego poprawienia, oferta Dowbud byłaby druga w
rankingu za ofertą odwołującego.
W ocenie o
dwołującego treść tabeli w Formularzu ofertowym Dowbud nie wskazuje na omył-
kę ale na świadome i celowe działanie Dowbud polegające na konsekwentnym obniżeniu
każdej pozycji Tabeli poz. A-E 0 10%. W tej sytuacji uwzględniając powtarzalność zastoso-
wanej formuły obliczenia dla wszystkich pozycji Tabeli 1-6, zdaniem odwołującego uznanie,
że miała tego rodzaju omyłka byłoby wysoce wątpliwe. Zauważył także, że Dowbud nie kwe-
stionował pierwotnej czynności zamawiającego odrzucenia jego oferty z powodu błędu obli-
czeniu ceny nie wnosząc w tym zakresie odwołania do KIO.
W tej sytuacji:
uwzględniając poprawne obliczenia zawarte w kosztorysie ofertowym Dowbud —
prawidłowe obliczenie ceny w Tabeli na Formularzu ofertowym winno wyglądać w następują-
cy sposób:
CZĘŚĆ A - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie nawierzchni. Wartość brutto 2021 60 971, Wartość brutto 20221
000,00 Łączna wartość brutto 2021 i 2022 - 1 730 971
CZĘŚĆ B - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie kanalizacji deszczowej. Wartość brutto 2021 249 906, 77 Wartość
brutto 2022 650
000,00 Łączna wartość brutto 2021 i 2022 899 906,77
CZĘŚĆ C1 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy sieci i odgałę-
zień kanalizacyjnych. Wartość brutto 2021 17 696,96, Wartość brutto 2022 90 000,00 Łączna
wartość brutto 2021 i 2022 107 696,96
CZĘŚC C2 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy odgałęzień
wodociągowych, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych — kolizje. Wartość brutto 2021 8 009,15
Wartość brutto 2022 24 000,00, Łączna wartość brutto 2021 i 2022 32 009,15
CZĘŚĆ D — Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie sieci elektroenergetycznych NN. Wartość brutto 2021 0,00 Wartość
brutto 2022 103 553,70
Łączna wartość brutto 2021 i 2022 103 553,70
Część E - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w za-
kresie budowy oświetlenia Wartość brutto 2021 0,00 Wartość brutto 2022 202 482,60 Łączna
wartość brutto 2021 i 2022 202 482,60
CZĘŚĆ F - Uzyskanie i dostarczenie „Zawiadomienia o zakończeniu budowy” po-
twierdzonego przez PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji wraz z
przekazaniem powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej zatwierdzonej przez ośrodek geo-
dezyjny 10 % wartości umowy (suma poz. 1-6 x 10%) Wartość brutto 2021 33 658,44 War-
tość brutto 2022 274 003,63 łączna wartość brutto 2021 i 2022 307 662,07
RAZEM
: Wartość brutto 2021 370 242,82, Wartość brutto 2022 3 014 039,93 Łączna war-
tość brutto 2021 i 2022 3 384 282,75
W ocenie odwołującego wykluczone jest uznanie za poprawne wyceny pozycji 1-6 z Tabeli
Formularza ofertowego pomniejszonych o 10%. Oferta Dowbud zawiera w Formularzu ofer-
towym błędy w obliczeniu ceny dla poz. 1-6 (A-E) skutkujące koniecznością jej odrzucenia na
podstawie art. 226 ust 1 pkt 6 ustawy. W
przypadku uznania, że faktycznie doszło do po-
wstania omyłek — rozważać można byłoby wyłącznie poprawienie ich przez przywrócenie
spójności wyceny z kosztorysów ofertowym z wartościami z Tabeli w Formularzu ofertowym
w trybie art. 226 ust 1 pkt 3 ustawy.
W ocenie Odwołującego powyższe ustalenia skutkują także:
uznaniem że mamy do czynienia z niezgodnością treści oferty z warunkami zamówienia.
Formuła wyliczenia ceny ofertowej zawarta w SWZ wskazuje na następujące działania jakie
winni zastosować wykonawcy kalkulując i prezentując wycenę:
- obliczenie
poprawnie przez wykonawcę cen w kosztorysach ofertowych, przeniesienie
podsumowania wycen z każdego z kosztorysów ofertowych do Tabeli Formularza ofertowe-
go,
- obliczenie 10% z sumy wycen poz. 1-
6 i dodanie jej do sumy kosztorysowej i takie działanie
w
celu obliczenia cena zastosował odwołujący.
W tej sytuacji obliczenie ceny wg odmiennej formuły — zgodnie z ofertą Dowbud:
obliczenie poprawnie przez wykonawcę cen w kosztorysach ofertowych,
przeniesienie podsumowania wycen z każdego z kosztorysów ofertowych do Tabeli
Formularza ofertowego przy obniżeniu każdej z nich o 10%,
obliczenie 10% z sumy wycen poz. 1-
6 (obniżonych 0 10% w stosunku do Kosztory-
sów) i dodanie jej, jest niezgodne z treścią SWZ.
Jeśli Dowbud miał wątpliwości odnośnie sposobu w jaki należy obliczyć i wypełnić Tabelę z
Formularza ofertowego winien był na odpowiednim etapie postępowania przed złożeniem
ofert zwrócić się do zamawiającego o konieczne wyjaśnienia.
Odwołujący wskazał, że niedopuszczalne jest aby w tym samym postępowaniu zamawiający
uznawał za zgodny z SWZ całkowicie odmienny sposób obliczenia cen ofert.
W przypadku o
dwołującego uznał, że metodą poprawną jest przeniesienie do formularza
ofertowego wycen z kosztorysów a jednocześnie w odniesieniu do Dowbud uznał za prawi-
dłowe obniżenie każdej z pozycji kosztorysowej o 10% bez jakiegokolwiek uzasadnienia.
Powyższe w dodatku ma bezpośredni wpływ na wynik postępowania i wybór oferty najko-
rzystniejszej i potwierdza że taka ocena prowadzi do nieporównywalności ofert.
Dodatkowo of
erta Dowbud jest wewnętrznie sprzeczna, co także stanowi podstawę odrzuce-
nia jej zgodnie z art. 226 ust 1 pkt 5 ustawy.
Wykonawca jednocześnie zaoferował wykonanie zamówienia (same roboty budowlane —
poz. 1-
6) za cenę zgodną z kosztorysami ofertowymi za kwotę 3 076 620,68 zł podczas gdy
zgodnie z Formularzem ofertowym cena ta wynosi 2 768 958,61. Nie do pogodzenia zgodnie
z zasadami udzielania zamówień publicznych o których mowa w art. 16 ustawy jest sytuacja,
gdy ten sam wykonawca składa jedną ofertę z różną wyceną. W tej sytuacji w zależności od
przebiegu postępowania i wycen konkurencyjnych ofert mógłby twierdzić, że poprawna jest
wycena z kosztorysów bądź z formularza ofertowego.
Co więcej czynność oceny oferty Dowbud przez zamawiającego potwierdza, że zamawiający
uznał taką praktykę za dozwoloną. Na dzień rozstrzygnięcia postępowania zamawiający
uznaje, że poprawne jest zarówno obliczenie ceny zawarte w kosztorysach ofertowych
(100% wyceny) jak i obliczenie o 10% mniejsze.
Ponadto w ocenie o
dwołującego mamy do czynienia w przypadku Dowbud z ofertą niezgod-
ną z przepisami ustawy, co stanowi samodzielną podstawę jej odrzucenia zgodnie z art. 226
ust 1 pkt 3 ustawy. Zgodnie z art. 218 ust 1 ustawy
wykonawca może złożyć tylko jedną ofer-
tę, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie. Tymczasem jak wynika ze złożonej ofer-
ty Dowbud zaoferowano przy uwzględnieniu wycen kosztorysowych cenę 3 076 620,68 zł a
jednocześnie wycena z Formularza ofertowego tych samych pozycji jest mniejsza o 10%.
W dniu 15 listopada 2021 r. zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 18 listopada 2021 r. wykonawca Dowbud
– C II spółka z ograniczoną odpowiedzial-
nością spółka komandytowa z siedzibą w Warszawie zgłosił swój udział w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego wnosząc o odrzucenie, albo o oddalenie odwołania.
Wskazał, że posiada interes w rozstrzygnięciu na korzyść zamawiającego, gdyż jego oferta
został wybrana jako najkorzystniejsza, a odwołujący wniesionym odwołaniem bezpośrednio
zmierza do uchylenia wskazanej czynności zamawiającego. Uwzględnienie sformułowanych
przez odwołującego zarzutów skutkować będzie unieważnieniem czynności wyboru oferty
Dowbud II jako najkorzystniejszej oraz uloko
wania ją na drugim miejscu w rankingu ofert, co
w sposób bezpośredni koliduje z interesem zgłaszającego. Zgłoszenie zostało wniesione
przez wspólnika uprawnionego do reprezentacji spraw spółki, zgodnie z KRS. Do zgłoszenia
dołączono dowody przekazania kopii zgłoszenia stronom.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania, SWZ wraz z załącznikami, wyjaśnień
treści SWz, oferty Dowbud C-II, odrzucenia oferty Dowbud C-II, unieważnienia postępowa-
nia, unieważnienia czynności unieważnienia postępowania, unieważnienia czynności odrzu-
cenia ofert, poprawy omyłki w ofercie Dowbud C-II, wezwania do złożenia podmiotowych
środków dowodowych, odpowiedzi na wezwanie, wyboru oferty najkorzystniejszej.
Na podstawie tych dowodów Izba ustaliła, co następuje:
W rozdziale VI SWZ zamawiający wskazał, że szczegółowy zakres robót budowlanych
składających się na przedmiot zamówienia zawiera projekt wykonawcy, specyfikacja
techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych stanowiące załącznik nr 1 do SWZ.
Przedmiary robót stanowią dokumenty poglądowe i pomocnicze. Wykonawca zobowiązany
jest dołączyć do oferty uproszczone kosztorysy ofertowe dla poszczególnych branż.
W rozdziale XIII
– Sposób przygotowania ofert zamawiający wskazał, że oferta musi
obejmować całość przedmiotu zamówienia i być zgodna z wymaganiami SWZ oraz ustawy.
Do oferty, której wzór stanowi załącznik nr 2 do SWZ – Formularz ofertowy muszą być
załączone m. in. : uproszczone kosztorysy ofertowe dla poszczególnych branż.
W rozdziale XVII
– Opis sposobu obliczenia ceny zamawiający wskazał, że wykonawca
określa cenę oferty przez wskazanie w formularzu ofertowym ryczałtowej ceny brutto.
Wszystk
ie ceny podane w formularzu ofertowym powinny być liczone z dokładnością do
dwóch miejsc po przecinku. Cena oferty brutto musi uwzględniać wszystkie koszty i ryzyka
związane z realizacją przedmiotu zamówienia, zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia.
Cena o
ferty musi zawierać wszystkie koszty niezbędne do zrealizowania zamówienia
wynikające wprost z dokumentacji, jak również w niej nie ujęte, a bez których nie można
wykonać zamówienia. Cena oferty winna być wyrażona w złotych polskich (PLN).
Rozliczenia między zamawiającym i wykonawcą będą prowadzone wyłącznie w złotych
polskich. Jeżeli w postępowaniu złożona będzie oferta, której wybór prowadziłby do
powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z przepisami o podatku od
towarów i usług, zamawiający w celu oceny takiej oferty doliczy do przedstawionej w niej
ceny podatek od towarów i usług, który miałby obowiązek rozliczyć zgodnie z tymi
przepisami. W takim przypadku wykonawca, składając ofertę, jest zobligowany
poinformować zamawiającego, że wybór jego oferty będzie prowadzić do powstania u
zamawiającego obowiązku podatkowego, wskazując nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
których dostawa lub świadczenie będzie prowadzić do jego powstania, oraz wskazując ich
wartość bez kwoty podatku.
Załącznik nr 2 do SWZ Formularz ofertowy – Zamawiający oczekiwał deklaracji:
Oferuję wykonanie przedmiotu zamówienia zgodnie z treścią SWZ oraz wszystkich
załączników do niej:
KRYTERIUM I
Część A - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie nawierzchni. Wartość brutto 2021, Wartość brutto 2022,
Łączna wartość brutto 2021 i 2022
Część B - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie kanalizacji deszczowej. Wartość brutto 2021, Wartość
brutto 2022, Łączna wartość brutto 2021 i 2022
Część C1 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy
odgałęzienia wodociągowego, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych. Wartość brutto
2021, Wartość brutto 2022, Łączna wartość brutto 2021 i 2022
Część C2 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy
odgałęzień wodociągowych, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych — kolizje. Wartość
brutto 2021, Wartość brutto 2022, Łączna wartość brutto 2021 i 2022
Część D - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie sieci elektroenergetycznych NN. Wartość brutto 2021,
Wartość brutto 2022, Łączna wartość brutto 2021 i 2022
Część E - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
zakresie budowy oświetlenia ulic. Wartość brutto 2021, Wartość brutto 2022, Łączna
wartość brutto 2021 i 2022
Część F - Uzyskanie i dostarczenie „Zawiadomienia o zakończeniu budowy”
potwierdzonego przez PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji
wraz z przekazaniem powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej zatwierdzonej przez
ośrodek geodezyjny – 10% wartości umowy * *(suma poz. 1-6 x10%) Wartość brutto
2021, Wartość brutto 2022, Łączna wartość brutto 2021 i 2022
Razem
Załącznik nr 6 do SWZ Wzór umowy
§ 5 Wynagrodzenie
Strony ustalają, że za wykonanie przedmiotu umowy Zamawiający zapłaci
Wykonawcy za wszystkie roboty łączne wynagrodzenie brutto w wysokości
PLN (słownie: 00/100), w tym za:
Część A - Przebudowę ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie nawierzchni PLN.
Część B - Przebudowę ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie kanalizacji deszczowej PLN.
Część C1 - Przebudowę ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowa odgałęzienia
wodociągowego, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych PLN.
Część C2 - Przebudowę ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy odgałęzień
wodociągowych, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych – kolizje PLN.
Część D - Przebudowę ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie sieci elektroenergetycznych NN PLN.
Część E - Przebudowę ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
zakresie budowy oświetlenia ulic PLN.
Część F - Uzyskanie i dostarczenie „Zawiadomienia o zakończeniu budowy”
potwierdzonego przez PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji wraz z
przekazaniem powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej zatwi
erdzonej przez ośrodek
geodezyjny
– 10 % wartości umowy PLN.
Łączna kwota wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1 nie ulegnie zmianie przez cały
czas trwania umowy, z zastrzeżeniem § 13 ust. 5, 7, 8.
Zamawiający dopuszcza fakturowanie częściowe do 100% wartości robót opisanych
w ust. 1 pkt 1)
– 6) po ich wykonaniu bez zastrzeżeń i odbiorze potwierdzonym protokołem
odbioru, zgodnie z ofertą Wykonawcy oraz harmonogramem rzeczowo –terminowo -
finansowym.
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7) zostanie zapłacone po spełnieniu
następujących warunków:
Dostarczenia Zamawiającemu „Zawiadomienia o zakończeniu budowy”
potwierdzonego przez PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji.
Dostarczenia
Zamawiającemu
powykonawczej
inwentaryzacji
geodezyjnej
zatwierdzonej przez ośrodek geodezyjny.
Podpisania protokołu końcowego przedmiotu umowy
Faktury wystawiane będą przez Wykonawcę na:
Gmina Miasto Marki, Urząd Miasta Marki, Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 95, 05-
270 Marki, NIP 125 162 23 08
– za części A, B, C2, D, E, F.
Wodociąg Marecki Sp. z o.o. ul. Żeromskiego 30, 05-270 Marki, NIP 125 096 54 08 –
za część C1.
Do faktur Wykonawca zobowiązany jest załączyć podpisany przez Strony protokół
odbioru r
obót (techniczny, częściowy lub końcowy) wraz z dokumentami, o których mowa w
§ 11 ust. 7, 8 i 10 oraz oświadczenie o zatrudnianiu wszystkich osób wskazanych w § 15 ust.
1 na podstawie umowy o pracę.
Wynagrodzenie płatne będzie przelewem, na rachunek bankowy nr w
terminie do 30 dni, od daty dostarczenia Zamawiającemu prawidłowo wystawionej faktury
VAT, pod warunkiem spełnienia zobowiązania, o którym mowa w ust. 6 i w § 15 ust. 5.
Za dzień zapłaty uważa się datę obciążenia rachunku Zamawiającego.
W kwocie łącznego wynagrodzenia określonego w ust. 1 uwzględnione zostały
wszystkie koszty związane z realizacją niniejszej umowy, w tym podatek VAT 23%.
Wyjaśnienia treści SWZ z dnia 16 września 2021 r.:
Pytanie 4
Prosimy zgodnie z
SWZ rozdz.VI.pkt.II.1.12)1. o załączenie przedmiaru robót na budowę
sieci kanalizacyjnej i wodociągowej do zabudowanych posesji w szczególności: jeden
odcinek odgałęzienia wodociągowego do zabudowanej posesji do dz.221/1 Dz50 PE L=9,5m
(Tr10-Z10).
Odpowie
dź:
Prace należy wykonać zgodnie z dokumentacją projektową. Dostarczone przedmiary
stanowią materiały poglądowe. Zamawiający nie przewiduje korekty przedmiarów. W
wycenie należy uwzględnić wszystkie konieczne do wykonania elementy robót. Podobnie
odpowiedzi na pytania 20, 21, 23 , 24, 25.
Pytanie 7
Czy Zamawiający dopuszcza fakturowanie miesięczne, czy tylko częściowe (za wykonane
części A,B,C1,C2,D,E,F)?
Odpowiedź: Zamawiający informuje iż zasady fakturowania określa zapis projektu umowy §5
ust. 3.
Wyjaśnienia treści SWZ z dnia 17 września 2021 r.:
Pytanie 1
W nawiązaniu udzielonych odpowiedzi przez zamawiającego w dniu 16.09 zwracamy się z
prośbą o przedłużenie terminu składania ofert o 7 dni z uwagi na dużą pracochłonność przy
wykonywaniu kosztorysów bez edytowalnych przedmiarów oraz z koniecznością
sprawdzania każdego obmiaru z dokumentacją (obliczenie robót ziemnych przy robotach
drogowych, sanitarnych, wymiana gruntu itp.).
Jednocześnie prosimy o informację czy kosztorys załączany do oferty może być
sporządzony dokładnie wg poz. przedmiarowych, czy w formie dowolnej (np. tylko zgodność
działów)?
Odpowiedź:
Zgodnie z zapisami SWZ załączone przedmiary są poglądowe i tym samym wykonawca nie
jest zobowiązany do wykorzystania tych dokumentów celem oszacowania wartości
zamówienia.
Zamawiający oczekuje przedstawienia kosztorysów ofertowych zgodnych z zakresem
dostarczonej dokumentacji projektowej, w rozbiciu zgodnym z formularzem ofertowym, z
uwzględnieniem wszelkich niezbędnych robót koniecznych do realizacji zamówienia.
Dowbud w Formularzu ofertowym
zaoferował następujące ceny:
Kryterium I
Część A - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mie-
ście Marki w zakresie nawierzchni. Wartość brutto 2021 60971,50 x0,9 = 54 874,35
War
tość brutto 2022 1 670 000,00 x 0,9 = 1 503 000,00, Łączna wartość brutto 2021 i
2022 1730 971, 50 x 0,9 = 1 557 874,35
Część B - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mie-
ście Marki w zakresie kanalizacji deszczowej. Wartość brutto 2021 249 906,77 x
916,09, Wartość brutto 2022 650 000,00x0.9= 585 000,00, Łączna wartość
brutto 2021 i 2022 899 906,77 x0.9 = 809 916,09
Część C1 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy odgałę-
zienia wodociągowego, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych. Wartość brutto 2021
17 696,96 x 0.9 = 15
927,26, Wartość brutto 2022 90 000,00x0.9=81 000,00, Łączna
wartość brutto 2021 i 2022 107 696,96 x 0.9=96 927,26
Część C2 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy odgałę-
zień wodociągowych, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych — kolizje. Wartość brutto
2021 8 009,15x 0.9 = 7
208,24, Wartość brutto 2022 24 000x 0.9= 21 600,00, Łączna
wartość brutto 2021 i 2022 32 009,15 x0.9 = 28 808,24
Część D - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w mie-
ście Marki w zakresie sieci elektroenergetycznych NN. Wartość brutto 2021 0, War-
tość brutto 2022 103 553,70x0.9= 93 198,33, Łączna wartość brutto 2021 i 2022
103 553,70x0.9= 93 198,33
Część E - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w za-
kresie budowy oświetlenia ulic. Wartość brutto 2021 0, Wartość brutto 2022
202 482,60x0.9 = 182
234,34, Łączna wartość brutto 2021 i 2022 202 482,60x0.9 =
Część F - Uzyskanie i dostarczenie „Zawiadomienia o zakończeniu budowy” potwier-
dzonego przez PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji wraz z
przekazaniem powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej zatwierdzonej przez ośro-
dek geodezyjny
Wartość brutto 2021 – 33 658,44, Wartość brutto 2022 – 274 003,63,
Łączna wartość brutto 2021 i 2022 – 307 662,07
Razem: Wartość brutto 2021 – 336 584, 38, Wartość brutto 2022 – 2 740 036,30, łączna
wartość brutto 2021 i 2022 – 3 076 620,68
Kosztorys ofertowy Tom 2 branża drogowa został wyceniony na kwotę 1 730 971, 50zł.
Kosztorys ofertowy Tom 3.1 branży sanitarnej został wyceniony na kwotę 899 906, 77zł.
Kosztorys ofertowy Tom 3.2. branży sanitarnej został wyceniony na kwotę 107 696, 96zł.
Kosztorys ofertowy Tom 3.2. branży sanitarnej został wyceniony na kwotę 32 009,15zł.
Kosztorys ofertowy Tom 4.1. branży elektroenergetycznej – sieci nn został wyceniony na
kwotę 103 553, 70zł.,
Kosztorys ofertowy Tom 4.2 branży elektroenergetycznej – oświetlenie ulicy został wyceniony
na kwotę 202 482,60zł.
W dniu 27 września 2021 r. zamawiający poinformował o odrzuceniu oferty Dowbud C- II
wskazując, że zgodnie z zapisami art. 226 ust. 1 pkt. 10) ustawy z dnia 11.09.2019r. Prawo
zamówień publicznych „Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera błędy w wyliczeniu ceny
lub kosztu”.
W złożonym przez przystępującego Formularzu ofertowym (załącznik nr 2 do SWZ) w poz. 7
(CZĘŚĆ F - Uzyskanie i dostarczenie „Zawiadomienia o zakończeniu budowy”
potwierdzonego przez PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji wraz z
przekazaniem pow
ykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej zatwierdzonej przez ośrodek
geodezyjny -
10 % wartości umowy * * (suma poz. 1-6 x 10%) została źle wyliczona kwota.
Poprawienie powyższej kwoty w ocenie zamawiającego nie mieści się w przesłankach
wynikających z dyspozycji art. 223 ust. 2 w związku z czym zamawiający odrzucił ofertę
przystępującego z przedmiotowego postępowania.
W tym samym dniu zamawiający zgodnie z zapisami art. 255 ust. 1 pkt. 2) ustawy z dnia
11.09.2019r. Prawo zamówień publicznych „Zamawiający unieważnia postępowanie o
udzielenie zamówienia, jeżeli wszystkie złożone wnioski o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu albo oferty podlegały odrzuceniu”. W przedmiotowym postępowaniu wpłynęło
6 ofert:
Delta Spółka Akcyjna ul. Dzielna 21/47, 01-029 Warszawa
Jakość Bis Sp z o.o. ul. Piłsudskiego 42, 05-091 Ząbki
ROKOM Sp. z o.o. ul. Karnicka 22, 03-162 Warszawa
Dowbud-C II Sp. z o.o. Sp. k ul. Pawlikowskiego 1/23, 03-983 Warszawa
K. W.
KROL Zakład Robót Drogowych i Inżynieryjno – Instalacyjnych ul.
Łukasiewicza 9G, 05-200 Wołomin
Grupa Martin Sp. z o.o. Aleja Łochowska 65, 07-130 Łochów
Wszystkie złożone oferty podlegają odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 10)
„Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera błędy w wyliczeniu ceny lub kosztu”.
W złożonych ofertach w Formularzu ofertowym (załącznik nr 2 do SWZ) w poz. 7 (CZĘŚĆ F -
Uzyskanie i dostarczenie „Zawiadomienia o zakończeniu budowy” potwierdzonego przez
PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji wraz z przekazaniem
powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej zatwierdzonej przez ośrodek geodezyjny - 10 %
wartości umowy * * (suma poz. 1-6 x 10%)) została źle wyliczona kwota.
Poprawienie powyższej kwoty w ocenie zamawiającego nie mieści się w przesłankach
wynikających z dyspozycji art. 223 ust. 2. W związku z powyższym zamawiający odrzucił
złożone oferty.
W dniu 22 października 2021 r. zamawiający poinformował o unieważnieniu w dniu 22
października 2021 r. czynności z dnia 27 września 2021 r. unieważnienia postępowania oraz
odrzucenia ofert wskazując, że stosownie do treści art. 260 ust.1 ustawy z dnia 11.09.2019r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 poz. 1129 ze zm.) zamawiający w dniu 27
września 2021 r., zawiadomił wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia o
unieważnieniu postępowania podając uzasadnienie faktyczne i prawne oraz zgodnie z art.
260 ust. 2 ustawy udostępnił informację o unieważnieniu postępowania na stronie
internetowej.
W zawiadomieniu o unieważnieniu postępowania jako podstawę prawną wskazano art. 255
ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z którym „Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu”.
Niemniej jednak, zamawiający uwzględniając odwołanie wykonawcy Grupa Martin Sp. z o.o.
oraz analizując formularze ofertowe stwierdził, iż jest w stanie poprawić błędy i
zakwalifikować je jako omyłki rachunkowe.
W związku z powyższym, kierując się zasadą uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców, a także dążąc do zapewnienia zgodności przedmiotowego postępowania z
przepisami prawa oraz realizacji celu postępowania, jakim jest zawarcie umowy o udzielenie
zamówienia publicznego, niezbędny jest powrót przez zamawiającego do etapu ponownego
badania ofert. Mając powyższe na uwadze, zamawiający unieważnił czynność odrzucenia
ofert wykonawców oraz unieważnił czynność unieważnienia postępowania.
W dniu 2 listopada 2021 r. zamawiający poprawił omyłki w ofercie przystępującego:
Zamawiający działając na podstawie art. 223 ust. 2 pkt. 2) ustawy z dnia 11 września 2019r.
Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2021r. poz. 1129 ze zm.) zawiadamia wykonawcę o
poprawieniu oczywistej omyłki rachunkowej z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych
dokonanych poprawek.
W ofercie p
rzystępującego – [Formularz ofertowy]:
Było:
KRYTERIUM I
CZĘŚĆ A - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie nawierzchni. 54 874,35 zł ,1 503 000,00 zł, 1 557 874,35 zł
CZĘŚĆ B - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie kanalizacji deszczowej. 224 916,09 zł, 585 000,00 zł, 809 916,09
zł
CZĘŚĆ C1 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy sieci i
odgałęzień kanalizacyjnych 15 927,26 zł, 81 000,00 zł, 96 927,26 zł
CZĘŚĆ C2 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy odgałęzień
wodociągowych, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych – kolizje. 7 208,24zł, 21 600,00 zł, 28
808,24 zł
C
ZĘŚĆ D – Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie sieci elektroenergetycznych NN. 0,00 zł, 93 198,33 zł, 93 198,33 zł
Część E - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
zakresie budowy oświetlenia ulic. 0,00 zł, 182 234,34 zł, 182 234,34 zł
CZĘŚĆ F - Uzyskanie i dostarczenie „Zawiadomienia o zakończeniu budowy”
potwierdzonego przez PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji wraz
z przekazaniem
powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej zatwierdzonej przez ośrodek
geodezyjny -
10 % wartości umowy * * (suma poz. 1-6 x 10%) 33 658,44 zł, 274 003,63 zł,
307 662,07 zł
RAZEM 336 584,38 zł, 2 740 036,30 zł, 3 076 620,68 zł
Jest:
KRYTERIUM I
CZ
ĘŚĆ A - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie nawierzchni. 54 874,35 zł, 1 503 000,00 zł, 1 557 874,35 zł
CZĘŚĆ B - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie kanalizacji deszczowej. 224 916,09 zł, 585 000,00 zł, 809 916,09
zł
CZĘŚĆ C1 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy sieci i
odgałęzień kanalizacyjnych 15 927,26 zł, 81 000,00 zł, 96 927,26 zł
CZĘŚĆ C2 - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie budowy i rozbiórki sieci wodociągowej oraz budowy odgałęzień
wodociągowych, sieci i odgałęzień kanalizacyjnych – kolizje. 7 208,24zł, 21 600,00 zł, 28
808,24 zł
CZĘŚĆ D – Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
mieście Marki w zakresie sieci elektroenergetycznych NN. 0,00 zł, 93 198,33 zł, 93 198,33 zł
Część E - Przebudowa ulic: Koszalińskiej, Słupeckiej, Sadowej i Kołobrzeskiej w
zakresie budowy oświetlenia ulic. 0,00 zł 182 234,34 zł, 182 234,34 zł
CZĘŚĆ F - Uzyskanie i dostarczenie „Zawiadomienia o zakończeniu budowy”
potwierdzonego pr
zez PINB w Wołominie o niewnoszeniu sprzeciwu w drodze decyzji wraz
z przekazaniem powykonawczej inwentaryzacji geodezyjnej zatwierdzonej przez ośrodek
geodezyjny -
10 % wartości umowy * * (suma poz. 1-6 x 10%) 30 292,59 zł, 246 603,27 zł,
276 895,86 zł
RAZEM 333 218,54 zł, 2 712 635,94 zł, 3 045 854,47 zł
W dniu 3 listopada 2021 r. zamawiający wezwał przystępującego do złożenia dokumentów
podmiotowych.
W dniu 8 listopada 2021 r. przystępujący złożył dokumenty podmiotowe.
W dniu 10 listopada 2021 r. zam
awiający wybrał ofertę przystępującego jako
najkorzystniejszą.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne, o których mowa w art.
525 ust. 1
– 3 ustawy.
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia okoliczności, które mogłyby skutkować odrzuceniem od-
wołania na podstawie art. 528 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał przesłankę materialnoprawną dopuszczalności odwoła-
nia, o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy.
Zarzut naruszenia przez
zamawiającego art. 226 ust 1 pkt 10 ustawy przez zaniechanie od-
rzucenia oferty Dowbud z powodu błędów w obliczeniu ceny oferty
Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy zamawiający
odrzuca ofertę, jeżeli zawiera ona błędy w obliczeniu ceny lub kosztu. Istotnie w
przedmiotowej sprawie zamawiający podał wzór obliczenia pozycji 7 wskazując, że wartość
poz. 7 należy obliczyć jako 10 procent sumy pozycji od 1 do 6. Do takiego wzoru
przystępujący się nie zastosował. Przystępujący przyjął bowiem odmienny sposób obliczenia
ceny, to jest uznał, że wszystkie pozycje od 1 do 7 stanowią 100 procent ceny i w pierwszej
kolejności obliczył 10 procent z każdej z cen w pozycjach od 1 do 6 i te wartości (po 10
procent)
dodał do siebie tworząc pozycję 7, natomiast z każdej z pozycji od 1 do 6 odjął
10%. Taka reguła matematyczna nie wynikała z treści SWZ. Izba zauważa, że słusznie
podkreślał odwołujący, że nie można uznać za tożsame sposobów obliczenia ceny : w
pierwszym przypadku
polegającego na tym, że , jeśli sumę pozycji 1- 6 uznać za 100%, to
suma wszystkich pozycji (od 1 do 7) stanowiła 110%, natomiast w drugim przypadku suma
pozycji od 1
– 7 stanowiła 100 % wartości wynikającej z sumy wynagrodzeń wynikających z
kosztorysów. Drugi sposób obliczenia zatem nie był zgodny z podaną przez zamawiającego
regułą poz. 7 wynosi 10 % sumy pozycji 1 – 6, a wartość całej oferty wynosi suma poz. 1 – 6
plus 10 % wartości poz. 1 – 6 (poz. 7). Nie mniej jednak zastosowanie innego wzoru
matemat
ycznego niż wynikający z SWZ nie jest błędem w obliczeniu ceny. Błąd w obliczeniu
ceny
jest błąd co do prawidłowego ustalenia stanu faktycznego, a nie nieprawidłowe
wykonanie czynności arytmetycznych składających się na obliczenie ceny. Błędy w
obliczeniu
ceny charakteryzują się tym, że nie można ich w żaden sposób poprawić. Można
wskazać tu przykładowo na uchwałę z dnia 6 marca 2012 r., KIO/KD 25/12 zwrócono uwagę,
że „O błędzie w obliczeniu ceny będziemy mogli mówić w sytuacji, gdy cena została
skalkulowa
na w sposób, który nie uwzględnia cech przedmiotu zamówienia, jego zakresu i
warunków realizacji.”, czy wyrok z dnia 1 października 2012 r., KIO 1516/12, 1994/12, które
choć zapadły na gruncie nieobowiązującej już ustawy, to jednak z uwagi na tożsamość
brz
mienia art. 223 ust. 2 bieżącej ustawy z art. 87 ust. 2 starej ustawy, w ocenie Izby
zachowują aktualność. Sam odwołujący wskazał w odwołaniu, że sporządzone kosztorysy
ofertowe nie były wadliwe, tym samym w ocenie Izby nie jest sporne, że przystępujący
wy
cenił cały zakres przedmiotu zamówienia, uwzględniając jego ceny, zakres i warunki
realizacji. W związku z tym sam fakt wadliwego podstawienia do wzoru prawidłowo
ustalonych danych obejmujących przedmiot zamówienia może być kwalifikowane jedynie
jako omyłka, a nie jako błąd w obliczeniu ceny. Tym samym Izba oceniła, że zamawiający
prawidłowo nie zastosował art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 226 ust 1 pkt 5 ustawy przez zaniechanie od-
rzucenia oferty Dowbud pomimo, że treść oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia
Zarzut nie potwierdził się. Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy zamawiający odrzuca ofertę,
jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Ustawodawca pominął funkcjonują-
cej w starej ustawie w
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy wyłączenie z obowiązku odrzucenia tj.
sformułowanie „z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy”. Jednak brak takiego zastrzeże-
nia nie powoduje, że zamawiający został zwolniony z obowiązku analizy, czy niezgodność
treści oferty jest wynikiem omyłki, która nadaje się do poprawienia, czy też nie. Gdyby przy-
jąć restrykcyjne podejście, że każda niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia sta-
nowi podstawę odrzucenia, to przepis art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy byłby przepisem martwym,
co z kolei nie daje się pogodzić z postulatem racjonalnego ustawodawcy. Nadto trzeba także
wziąć pod uwagę definicję słownikową pojęcia „warunki zamówienia” określoną w art. 7 pkt.
29 ustawy, zgodnie z którą warunki zamówienia to warunki, które dotyczą zamówienia lub
postepowania o udzielenie zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu za-
mówienia, wymagań związanych z realizacją przedmiotu zamówienia, kryteriów oceny ofert,
wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia
publicznego. W ocenie Izby niezastosowanie się do wzoru wyliczenia ceny nie jest elemen-
tem opisu przedmiotu zamówienia, ani wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia,
ani także postanowieniami umownymi. Może być pośrednio związany z kryteriami oceny
ofert, gdyż dotyczy ceny jako jednego z kryterium, jednak w ocenie Izby nie przesądza to o
braku możliwości jego poprawienia, zwłaszcza, że ustawodawca dopuszcza choćby poprawę
oczywistych omyłek rachunkowych i uwzględnienia konsekwencji tej poprawy. Zatem sam
fakt, że poprawa miałaby dotyczyć ceny ofertowej jako elementu kryterium oceny ofert, w
ocenie Izby nie powoduje niedopuszczalności poprawy, ani nie pozwala na ocenę, że treść
oferty jest niezgodna z treścią warunków zamówienia. Izba ponowienie podkreśla, że odwo-
łujący nie kwestionował prawidłowości obliczenia cen kosztorysów ofertowych, nie podnosił
braku wyceny elementów niezbędnych do wykonania przedmiotu zamówienia, czy ich wyli-
czenia w ilości nieadekwatnej do przedmiotu zamówienia. Tym samym istota sporu pomię-
dzy stronami sprowadzała się wyłącznie do tego jak należało rozumieć polecenie zamawia-
jącego obliczenia ceny poz. 7 jako 10 % sumy poz. 1 – 6. Izba zatem nie dopatrzyła się na-
ruszenia przez zamawiającego art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 226 ust 1 pkt 3 ustawy w zw z art. 218 ust 1
ustawy
przez zaniechanie odrzucenia oferty Dowbud pomimo, że treść oferty jest niezgodna
z przepisami ustawy, stanowiąc w istocie złożenie dwóch sprzecznych ze sobą wycen
Zarzut nie potwierdził się. Zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy zamawiający odrzuca ofertę,
jeżeli jest niezgodna z przepisami ustawy. Odwołujący uznał, że skoro przystępujący przed-
stawił w formularzu ofertowym w poz. 1 – 6 ceny kosztorysów ofertowych pomniejszone o
10%, to doszło do złożenia oferty z dwiema cenami. W ocenie Izby takie twierdzenie jest
nieprawidłowe. Z formularza ofertowego przystępującego wynika w sposób w ocenie Izby nie
budzący wątpliwości, że przystępujący uznawał za podstawę obliczenia ceny ofertowej ceny
ujawnione w kosztorysach, jednakże zdaniem Izby wykonał nieprawidłowe obliczenia w celu
dojścia do ceny całkowitej oferty. Gdyby przystępujący wykonał obliczenia prawidłowe, wów-
czas nie doszłoby do zarzucanej przez odwołującego rozbieżności. Popełnienie omyłki w
obliczeniu ceny, czy to polegającej na oczywistej omyłce rachunkowej, czy też innej omyłki
jak w tym przypadku polegającej na podstawieniu cen do wzoru matematycznego nie wyni-
kającego z treści SWZ, w ocenie Izby nie jest działaniem niezgodnym z ustawą. Tym samym
nie można zamawiającemu przypisać naruszenia przepisu art. 226 ust. 1 pkt 3 ustawy,
zwłaszcza, że sam ustawodawca w art. 223 ustawy wyraźnie wskazał, że nie jest niezgodne
z ustawą dopuszczenie się przez wykonawcę omyłek, przeciwnie dopuścił ich poprawę.
Zarzut ewentualny naruszeni
a przez zamawiającego naruszenie art. 223 ust 2 pkt 3 ustawy
przez zaniechanie poprawienia omyłek w ofercie Dowbud w sposób zgodny z SWZ i złożo-
nym kosztorysem ofertowym
Wobec oddalenia zarzutów podniesionych przez odwołującego jako podstawowe Izba prze-
sz
ła do rozpoznania zarzutu ewentualnego. Zarzut należy uznać za zasadny. Zamawiający
wymagał sporządzania kosztorysów ofertowych i złożenia ich wraz z ofertą. Zakres tych
kosztorysów odpowiada elementom wyceny zawartym w poz. 1 – 6 tabeli Kryterium I formu-
larza ofertowego. Zamawiający dla tych pozycji nie zawarł żadnych reguł matematycznych,
co do sposobu ich obliczenia, przeciwnie wskazał jedynie dla poz. 7, że stanowi ona 10%
sum wartości wskazanych w poz. 1 – 6. Sam przystępujący jednak, jak wynika ze sporzą-
dzonej przez niego tabeli,
uznawał za podstawę dla poz. 1 – 6 wartości wynikające ze złożo-
nych kosztorysów, w każdym bowiem przypadku obliczał wartość tych pozycji jako różnicę
między wartością kosztorysową, a 10 procentami tej wartości. Przystępujący jednocześnie w
żadnym miejscu oferty nie wskazał, że na poz. 1 – 6 przyznaje zamawiającemu 10% rabat
lub opust. Tym samym odjęcie 10% miało jedynie służyć ustaleniu wartości poz. 7, gdyż jak
łatwo sprawdzić rachunkowo poz. 7 w formularzu ofertowym przystępującego była sumą
10% wartości poz. 1 – 6. W ocenie Izby takie wyliczenie ceny ofertowej nie było zgodne z
treścią formularza ofertowego narzuconego przez zamawiającego. W ocenie Izby nie ma
racji zamawiający twierdząc, że wiąże go jedynie wynik działania matematycznego przed-
stawionego w wierszach tabeli formularza ofertowego. Zamawiający pominął w tym zakresie
fakt, że przystępujący przedstawił w formularzu ofertowym swój sposób dochodzenia do ce-
ny
całkowitej oferty, a nie wyłącznie kwoty wynagrodzenia za poszczególne elementy składa-
jące się na całość przedmiotu zamówienia. W ocenie Izby nawet gdyby przystępujący przyjął
dowolne wynagrodzenie w poz. 1
– 6 oderwane od kosztorysów, to zamawiający powinien
był zanalizować po co wykonawca prezentuje, że wartością danej pozycji jest 90% wynagro-
dzenia przewidzianego przez wykonawcę w tej pozycji. Izba zwraca uwagę, że wartości w
kolumnach „Wartość brutto 2021” i „Wartość brutto 2022” były wartościami nie powiązanymi
wprost z kosztorysami, jednak wskazywały, że przystępujący szacuje swoje wynagrodzenie
np. dla poz. 1 na kwotę 60 971,50, a następnie je pomniejsza o 10 %, nie wskazując na
przyczynę takiego pomniejszenia. Co zatem zamawiający powinien wziąć pod uwagę, czy
kwotę 60 971, 50 czy 54 874, 35. W ocenie Izby zamawiający powinien był wziąć pod uwagę
wartość 60 971,50zł., dlatego, że pomniejszenie tej wartości o 10%, było czynione przez
przystępującego tylko na potrzeby utworzenia wartości dodawanej w poz. nr 7. Z kolei takie
działanie przystępującego było nieprawidłowe w świetle reguły opisanej przez zamawiające-
go w poz. 7.
Natomiast zamawiający dokonał poprawy w ten sposób, że przyjął, że warto-
ściami prawidłowymi poz. 1 – 6 są wartości 90% cen podanych w kosztorysach ofertowych i
od sumy tak ustalonych war
tości obliczył 10 % uznając ją za wartość poz. 7. W ocenie Izby
zamawiający bez skorzystania z instytucji wyjaśnień w trybie art. 223 ust. 1 ustawy nie miał
podstaw, aby uznać, że 90% wartości kosztorysowej danej pozycji od 1 - 6 jest prawidłową
wartością poszczególnych pozycji. Jak już bowiem Izba wskazywała z oferty przystępujące-
go nie wynikało, że oferuje on rabaty. Natomiast z oferty przystępującego wynikało, że nie
zrozumiał on sposobu obliczenia ceny ofertowej wskazanego przez zamawiającego w formu-
lar
zu ofertowym. Zamawiający bowiem oczekiwał podania najpierw cen od 1 – 6 i obliczenia
na podstawie dziesięciu procent sumy poz. 1 – 6 – pozycji nr 7, a następnie zsumowania
wszystkich pozycji. Natomiast przystępujący najpierw obliczył 90% wartości pozycji od 1 – 6,
następnie zsumował 10 % wartości poz. od 1 – 6 jako poz. 7, a następnie w celu obliczenia
wartości całej oferty dodał wartości 90% poz. od 1 – 6 i sumę 10 % wartości poz. 1- 6, co nie
było zgodne z wymogiem zamawiającego. Oczywiście Izba ma na względzie, że cena w
przedmiotowym postępowaniu ma charakter ryczałtowy, a więc wartości poz. 1 – 6 wcale nie
musiały bazować na wartościach wyliczonych w kosztorysach, których celem było określenie
cen jednostkowych na potrzeby robót dodatkowych. Jednak w ocenie Izby nie można pomi-
nąć faktu, że przystępujący jako podstawę obliczenia cen w poz. 1 – 6 przyjął określone war-
tości, ale dokonał obliczenia ceny w niewłaściwy sposób pomniejszając je niezgodnie z SWZ
o 10%
. Tym samym zamawiający, nie miał w ocenie Izby podstaw do uznania, że 90% war-
tości poszczególnych poz. 1 – 6 to właśnie ofertowane przez przystępującego w tych pozy-
cjach ceny, a nie omyłka w obliczeniu ceny. W ocenie Izby zamawiający miał natomiast
wszelkie podstawy, aby przyjąć, że przystępujący nie zrozumiał wymogów dotyczących obli-
czenia ceny. Zamawiający tym samym powinien był poprawiając ofertę wstawić w pozycjach
– 6 wartości będące podstawą obliczenia, a następnie zsumować te pozycje i obliczyć poz.
7 jako 10% tej sumy, a w konsekwencji usta
lić cenę oferty jako sumę pozycji od 1 – 7 usta-
wy.
Zamawiający takiej poprawy nie dokonał, czym w ocenie Izby naruszył art. 223 ust. 2 pkt
3 ustawy i konieczne stało się nakazanie zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, pow
tórzenie czynności badania i oceny ofert i dokonanie poprawy
oferty przystępującego w sposób zgodny z regułą matematyczną określoną w poz. 7 Kryte-
rium I
przy przyjęciu, że wartościami wskazanymi w poz. 1- 6 są wartości nie pomniejszone o
Zarzut
naruszenia przez zamawiającego art. 239 ust 1 ustawy w zw. z art. 16 pkt 1 ustawy
przez wadliwy wybór oferty najkorzystniejszej w Postępowaniu.
Zarzut zasługuje na uwzględnienie. Wobec potwierdzenia się zarzutu ewentualnego wybór
oferty najkorzystniejszej
nastąpił w sposób wadliwy, gdyż do oceny w kryterium oceny ofert
przyjęto nieprawidłowo ustaloną cenę oferty przystępującego. Tym samym konieczne stało
się nakazanie zamawiającemu unieważnienie wyboru oferty najkorzystniejszej i powtórzenie
czynności oceny oferty po uprzedniej prawidłowej poprawie oferty przystępującego.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 553 zd. 1 ustawy.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 574 i 575 ustawy, tj.
stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem postanowień Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z
dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437) na podstawie par. 8 ust. 2 pkt 1 cyt.
rozporządzenia obciążając kosztami uiszczonego wpisu odwołującego i zasądzając od
odwołującego na rzecz zamawiającego zwrot kosztów postępowania obejmujących wydatki
pełnomocnika w maksymalnej dopuszczonej wysokości tj. 3 600zł., zgodnie ze złożonym
rachunkiem i koszty uiszczonego wpisu. Wprawdzie Izba uznała za zasadny jedynie zarzut
ewentualny, to jednak z uwagi na to, że uwzględnienie tego zarzutu może skutkować zmianą
wyniku po
stępowaniu, Izba uznała za niezasadne dokonywanie stosunkowego rozdzielenia
kosztów. Uwzględnienie bowiem jednego z tych zarzutów prowadziło do pełnego
zaspokojenia interesu odwołującego, a w konsekwencji umożliwienie mu uznania jego oferty
za najkorzystni
ejszą w postępowaniu.
Przewodniczący: ………………………………….