Sygn. akt: KIO 2545/24
WYROK
Warszawa, dnia 12 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodnicząca: Anna Osiecka-Baran
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 sierpnia
2024 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19 lipca 2024 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego MR Consulting Spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością Środowiskowa Spółka komandytowa z siedzibą w
Toruniu oraz
R. Ż. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Badań
Ekologicznych
R. Ż. z siedzibą w Krakowie w postępowaniu prowadzonym przez Główny
Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie
przy udziale uczestnika po stronie zamawiającego – wykonawcy Uniwersytet Morski w
Gdyni
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania odwoławczego obciąża Odwołującego i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów strony
poniesionych w związku z wynagrodzeniem pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………………...
Sygn. akt KIO 2545/24
U z a s a d n i e n i e
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie, dalej „Zamawiający”, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn.
Monitoring gatunków i siedlisk morskich w latach 2024-2025. Postępowanie prowadzone jest
na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 ze zm.), dalej „ustawa Pzp”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 13 maja 2024 r. pod numerem
W dniu 19 lipca 2024 r. wykonawcy
wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
publicznego MR Consulting Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Środowiskowa Spółka
komandytowa z siedzibą w Toruniu oraz R. Ż. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Zakład Badań Ekologicznych R. Ż. z siedzibą w Krakowie, dalej „Odwołujący”, wnieśli
odwołanie, zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
art. 16 pkt 1 ustawy Pzp i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp,
tj. zasady równego traktowania
wykonawców oraz prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji, w odniesieniu do czynności nieprawidłowej
oceny
oferty złożonej przez Odwołującego w związku z nieuwzględnieniem wszystkich prac
wskazanych w ofercie w „Wykazie prac” potwierdzających wykonanie przez Odwołującego co
najmniej jednego badania z trzech gatunków ryb i minogów objętych monitoringiem, tj. minoga
rzecznego, ciosy i parposza, w sytuacji
gdy Odwołujący te wymogi spełniał dla wszystkich
trzech gatunków i przysługiwała mu maksymalna liczba 20 punktów za spełnienie tego
kryterium, a Zamawiający uznał spełnienie wymogu dla jednego tylko gatunku i przyznał
Odwołującemu z tego tytułu jedynie 5 punktów;
art. 231 ust. 1 ustawy
Pzp przez zaniechanie czynności wezwania Odwołującego do
wyjaśnienia zakresu prac wskazanego w ofercie, potwierdzającego spełnienie kryterium
wykonania badań monitoringowych minoga rzecznego, ciosy i parposza zgodnie z metodyką
PMŚ, w związku z wykazaniem w formularzu ofertowym informacji w zakresie doświadczenia
osób wskazanych na spełnienie ww. kryteriów i w konsekwencji nieprawidłową ocenę oferty
złożonej przez Odwołującego, w szczególności, iż w ocenie Zamawiającego przedstawione
przez Odwołującego pisemne oświadczenie, zgodne z SWZ budziło istotne wątpliwości
Zamawiającego i miało charakter rozstrzygający o całym zamówieniu;
art. 239 ustawy Pzp w zw. z art. 240 ust. 1 i 2 ustawy
Pzp przez wadliwą ocenę oferty
Odwołującego i wadliwy wybór oferty najkorzystniejszej, wskutek nieuwzględnienia 15
dodatkowych
punktów dla Odwołującego zgodnie z kryteriami ocen oferty wskazanymi w
Rozdziale XXI
ust. 2 lit. b) SWZ „Wykonanie badań monitoringowych minoga rzecznego, ciosy
i parposza
zgodnie z metodyką PMŚ”, co pozwoliłoby uzyskać Odwołującemu
najkorzystniejszą ofertę,
art. 239 ust. 1 ustawy
Pzp przez niewybranie oferty Odwołującego jako
najkorzystniejszej.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości, nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty oraz powtórzenia czynności
badania i oceny ofert z uwzględnieniem wszystkich prac wykazanych w ofercie
potwierdzających spełnienie kryterium wykonania co najmniej jednego badania z trzech
gatunków ryb objętych monitoringiem, co powinno skutkować otrzymaniem dodatkowych 15
punktów przez Odwołującego i wyborem oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej,
ewentualnie wezwania
Odwołującego do złożenia wyjaśnień lub uzupełnienia oferty i
wyk
azanie w części oferty „Wykaz prac”, prac potwierdzających spełnienie kryterium
wykonania badań monitoringowych minoga rzecznego, ciosy i parposza zgodnie z metodyką
PMŚ oraz nakazanie Zamawiającemu wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego w ustawowym terminie
przystąpił wykonawca Uniwersytet Morski w Gdyni, dalej „Przystępujący”.
Pismem z dnia 5 sierpnia
2024 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie,
wnosząc o jego oddalenie w całości. Przystępujący również złożył pismo procesowe.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska
stron
oraz uczestnika postępowania odwoławczego, złożone w pismach procesowych,
jak też podczas rozprawy, Izba stwierdziła, iż odwołanie podlega oddaleniu.
Izba uwzględniła przy rozpoznaniu odwołania dokumentację postępowania, w
szczególności: ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację warunków zamówienia, ofertę
Odwołującego, informację o wyborze najkorzystniejszej oferty. Izba wzięła również pod uwagę
stanowiska wyrażone w odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, piśmie procesowym
Przystępującego, a także oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestnika postępowania
odwoławczego wyrażone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy wraz z przedłożonymi
dowodami w dniu 7 sierpnia 2024 r.
Izba ustaliła, co następuje.
Zgodnie z postanowieniami specyfikacji warunków zamówienia, dalej „SWZ”,
przedmiotem zamówienia jest monitoring gatunków i siedlisk morskich w latach 2024-2025.
Stosownie do
Rozdziału XXI ust. 2 lit. b) SWZ jednym z kryteriów oceny ofert było
Wykonanie badań monitoringowych minoga rzecznego, ciosy i parposza zgodnie z metodyką
PMŚ. Punkty przyznane za kryterium „Wykonanie badań monitoringowych minoga rzecznego,
ciosy i parposza zgodnie z metodyką PMŚ” liczone będą wg następującego wymagań:
Wykonanie przez jedną z osób wykazanych w załączniku nr 10 do SWZ (Wykaz osób, które
będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia) usługi polegającej na zaplanowaniu i wykonaniu
badań minoga rzecznego, parposza oraz ciosy zgodnie z metodyką PMŚ.
Wykonanie co najmniej jednego badania trzech gatunków ryb objętych monitoringiem – 20
punktów;
Wykonanie co najmniej jednego badania dwóch z trzech gatunków ryb objętych
monitoringiem
– 10 punktów;
Wykonanie co najmniej jednego badania jednego z trzech gatunków ryb objętych
monitoringiem
– 5 punktów;
Niewykonanie co najmniej jednego badania co najmniej jednego gatunku objętego
monitoringiem
– 0 punktów.
Maksymalna możliwa liczba punktów do zdobycia w tym kryterium wynosi 20 pkt.
Zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, stanowiącym załącznik nr 8 do SWZ:
Ocena stanu ochrony minoga rzecznego (1099 Lampetera fluviatilis) zostanie wykonana
zgodnie z metodyką zawartą w przewodniku do prowadzenia monitoringu i oceny, dostępnym
na stronie internetowej GIOŚ dedykowanej monitoringowi gatunków i siedlisk morskich pod
adresem:
https://morskiesiedliska.gios.gov.pl/pl/do-pobrania/przewodniki-metodyczne
Ocena stanu ochrony parposza (1103 Alosa fallax) zostanie wykonana zgodnie z metodyką
zawartą w przewodniku do prowadzenia monitoringu i oceny, dostępnym na stronie
internetowej GIOŚ dedykowanej monitoringowi gatunków i siedlisk morskich pod adresem:
https://morskiesiedliska.gios.gov.pl/pl/do-pobrania/przewodniki-metodyczne
Ocena stanu ochrony ciosy (2522 Pelecus cultratus) zostanie wykonana zgodnie z metodyką
zawartą w przewodniku do prowadzenia monitoringu i oceny, dostępnym na stronie
internetowej GIOŚ dedykowanej monitoringowi gatunków i siedlisk morskich pod adresem:
https://morskiesiedliska.gios.gov.pl/pl/do-pobrania/przewodniki-metodyczne
Jak stanowi pkt 6 Formularza ofertowego (załącznik nr 1 do SWZ) wykonawcy byli
zobowiązani wskazać, że w ramach dodatkowych kryteriów dysponują jedną osobą,
wymienioną w rozdziale XXI ust. 2 pkt b) SWZ, posiadającą doświadczenie w wykonaniu usługi
polegającej na zaplanowaniu i wykonaniu badań minoga rzecznego, parposza oraz ciosy
zgodnie z metodyką PMŚ, wykonanie co najmniej jednego badania ( 3 / 2 / 1 / 0 ) z trzech
gatunków ryb objętych monitoringiem. Należało podać imię i nazwisko wykazywanej osoby
oraz jej d
oświadczenie (zakres informacji na potwierdzenie spełnienia kryterium:
doświadczenie – wykaz prac, opis prac, informacja o udziale w pracach, terminach ich
realizacji, podmiot na rzecz którego wykonane zostały prace, tytuł prac i ich przedmiot, wartość
pracy, doświadczenie łącznie w latach, informacje odnośnie kryterium).
Do upływu terminu składania ofert w postępowaniu wpłynęły dwie oferty, w tym oferta
Odwołującego.
Na potwierdzenie spełnienia analizowanego kryterium Odwołujący opisał w Formularzu
ofertowym
prace wykonywane przez skierowanego do realizacji zamówienia dr hab. nauki
biologiczne P.
Romana Żurka.
Pierwsza z wykazanych usług to Monitoring inwestycyjny elementów środowiska w
zakresie Ichtiofauny
– monitoring ichtiofauny wraz z ocena liczebności i rozmieszczenia
gatunków chronionych w sieci Natura 2000, innych gatunków prawnie chronionych oraz
wskaźnikowych i użytkowych w ramach realizacji Kontraktu 1B.2 „Prace modernizacyjne na
Odrze granicznej, Etap I Prace modernizacyjne w celu zapewnienia zimowego lodołamania”
Zadanie 1B.2/1, 1B.2/2 oraz 1B.2/3. Dwa monitoringi w latach 2022 i 2023 raportowane
oddzielnie.
Odwołujący wskazał, że W odniesieniu do gatunków stanowiących przedmioty ochrony
obszarów Natura 2000 po stronie polskiej i niemieckiej (w tym np.: parposz Aloza fallax, minóg
rzeczny Lampetra fluviatilis, ciosa Pelecus cultratus, prace prowadzono zgodnie z metodyką
Państwowego Monitoringu Środowiska, wg. metody oceny w przewodniku GIOŚ (Makomaska-
Juchniewicz i Baran 2012, cz. III).
Druga ze wskazanych
w Formularzu ofertowym usług to: Inwentaryzacja ichtiologiczna
rzek Słowińskiego Parku Narodowego i jezior Dołgie Małe i jez. Smołdzińskiego do „Operatu
ochrony zwierząt Słowińskiego Parku Narodowego” w latach 2018-2020”. Kierownik zespołu
ichtiologicznego. Wykonano na zlecenie KRAMEKO sp. z o.o., ul. Mazowiecka 108, 30-023
Kraków działający na zlecenie Słowińskiego Parku Narodowego ul. Bohaterów Warszawy 1A
214 Smołdzino.
Trzecia
ze wskazanych w Formularzu ofertowym usług to W ramach projektu Life13
NAT/PL/00009 Active protection of water-crowfoots habitats and restoration of wildlife corridor
in the river Drawa basin in Poland.
Zadanie Monitoring struktury jakościowej ichtiofauny wraz
charakterystyką zespołów bezkręgowców jako bazy pokarmowej ryb- kierownik zespołu. Zam.
RDOŚ Szczecin. Okres realizacji – 2015-2016.
Zamawiający w dniu 9 lipca 2024 r. poinformował wykonawców o wyborze oferty
najkorzystniejszej, za którą uznał ofertę Przystępującego. Równocześnie Zamawiający
wskazał, że Odwołujący otrzymał 5 pkt w kryterium „Wykonanie badań monitoringowych
minoga rzecznego, ciosy i parposza zgodnie z metodyką PMŚ” – w związku z wykazaniem w
Formularzu ofertowym informacji w zakresie doświadczenia osób wskazanych na spełnienie
ww. kryteriów Zamawiający uznaje, że oferent wykonał badania zgodnie z metodyką PMŚ
jednego gatunku, tj. minoga rzecznego. Podana w ofercie metodyka (Makomaska-Juchniewicz
i Baran 2012, cz. III) wskazuje sposób monitorowania i oceny m.in. dla minoga rzecznego.
Metodyka nie określa sposobu monitorowania i oceny dla ciosy i parposza.
Uwzględniając powyższe, Izba zważyła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że nie zaszła żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528 ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
W drugiej kolejności Izba stwierdziła, że Odwołującemu przysługiwało prawo do
skorzystania ze środka ochrony prawnej, gdyż wypełniono materialnoprawną przesłankę
interesu w uzyskaniu zamówienia, określoną w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp, kwalifikowaną
możliwością poniesienia szkody, będącej konsekwencją zaskarżonych w odwołaniu
czynności.
Dalej, Izba, uwzględniając zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w
szczególności zakres zarzutów podniesionych w odwołaniu, doszła do przekonania, iż w
niniejszym postępowaniu nie doszło do naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy,
które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie
zamówienia, a tym samym, na podstawie art. 554 ust. 1 ustawy Pzp, rozpoznawane odwołanie
podlegało oddaleniu.
Izba uznała, że nie potwierdził się zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 16 pkt
1 ustawy Pzp i art. 17 ust. 2 ustawy Pzp, tj. zasady równego traktowania wykonawców oraz
prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób zapewniający
zachowanie uczciwej konkurencji, w odniesieniu do czynności nieprawidłowej oceny oferty
złożonej przez Odwołującego w związku z nieuwzględnieniem wszystkich prac wskazanych w
ofercie w „Wykazie prac” potwierdzających wykonanie przez Odwołującego co najmniej
jednego badania z trzech gatunków ryb i minogów objętych monitoringiem, tj. minoga
rzecznego, ciosy i parposza, w sytuacji gdy Odwołujący te wymogi spełniał dla wszystkich
trzech gatunków i przysługiwała mu maksymalna liczba 20 punktów za spełnienie tego
kryterium, a Zamawiający uznał spełnienie wymogu dla jednego tylko gatunku i przyznał
Odwołującemu z tego tytułu jedynie 5 punktów.
Zgodnie z art. 16 pkt 1 ustawy Pzp z
amawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców.
Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy Pzp z
amówienia udziela się wykonawcy wybranemu
zgodnie z przepisami ustawy.
Odwołujący podnosił, że wykazał prace, które świadczą o spełnieniu warunków
określonych przez Zamawiającego w SWZ, polegających na monitoringu trzech gatunków ryb
(minoga
rzecznego, ciosy i parposza) zgodnie z metodykami Państwowego Monitoringu
Środowiska. Ofercie Odwołującego powinna zostać przyznana maksymalna liczba punktów w
tym
kryterium (20 punktów zamiast 5 punktów) i w związku z tym oferta złożona przez
Odwołującego uzyskałaby najwyższą łączną liczbę punktów i powinna zostać wybrana jako
najkorzystniejsza
(Odwołujący zamiast 80,84 punktów, miałby 95,84 punktów).
W ocenie składu orzekającego z powyższym stanowiskiem nie sposób się zgodzić.
Odnosząc się do badań wyszczególnionych w Formularzu ofertowym Odwołującego, należy
wskazać, co następuje.
Pierwsza z wykazanych
przez Odwołującego usług to Monitoring inwestycyjny
elementów środowiska w zakresie Ichtiofauny – monitoring ichtiofauny wraz z ocena
liczebności i rozmieszczenia gatunków chronionych w sieci Natura 2000, innych gatunków
prawnie chronionych oraz wskaźnikowych i użytkowych w ramach realizacji Kontraktu 1B.2
„Prace modernizacyjne na Odrze granicznej, Etap I Prace modernizacyjne w celu zapewnienia
zimowego lodołamania” Zadanie 1B.2/1, 1B.2/2 oraz 1B.2/3.
W formularzu ofertowym Odwołujący podał także:
Wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej oraz nadzór przyrodniczy - 2021 r. Kontrakt 1B.2
„Prace modernizacyjne na Odrze granicznej, Etap I Prace modernizacyjne w celu zapewnienia
zimowego lodołamania” Zadanie 1B.2/1, 1B.2/2 oraz 1B.2/3. Monitoring/inwentaryzacja
ichtiofauny oraz malakofauny( Monitoring małży skójkowatych (Unionidae) oraz skójki
gruboskorupowej (Unio crassus) w tym wraz z ocena liczebności i rozmieszczenia gatunków
chronionych w sieci Natura 2000, innych gatunków prawnie chronionych oraz wskaźnikowych
i użytkowych. Nadzór przyrodniczy (ichtiologia i makrobentos w tym malakofauna) obejmujący
innymi odławianie chronionych gatunków ryb i małży ze stref realizacji prac. Termin realizacji
: 2021. Zleceniodawca: Mentor Consulting sp. z o.o. Środowiskowa sp.k. ul. Szosa Chełmińska
100 Toruń działającego na zlecenie Budimex S.A. ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204
Warszawa.
Wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej oraz nadzór przyrodniczy - 2022 r. (Inwentaryzacja
przyrodnicza wiosna i jesień). Kontrakt 1B.2 „Prace modernizacyjne na Odrze granicznej, Etap
I Prace modernizacyjne w celu zapewnienia zimowego lodołamania” Zadanie 1B.2/1, 1B.2/2
oraz 1B.2/3. Monitoring/inwentaryzacja ichtiofauny oraz malakofauny( Monitoring małży
skójkowatych (Unionidae) oraz skójki gruboskorupowej (Unio crassus) w tym wraz z ocena
liczebności i rozmieszczenia gatunków chronionych w sieci Natura 2000, innych gatunków
prawnie chronionych oraz wskaźnikowych i użytkowych. Nadzór przyrodniczy (ichtiologia i
makrobentos w tym malakofauna) obejmujący innymi odławianie chronionych gatunków ryb i
małży ze stref realizacji prac. Termin realizacji: 2022. Zleceniodawca: Mentor Consulting sp. z
o.o. Środowiskowa sp.k. ul. Szosa Chełmińska 177-181 87-100 Toruń działającego na
zlecenie Budimex S.A. ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa.
Wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej oraz nadzór przyrodniczy- 2023 r. (Inwentaryzacja
przyrodnicza wiosna i jesień). Kontrakt 1B.2 „Prace modernizacyjne na Odrze granicznej, Etap
I Prace modernizacyjne w celu zapewnienia zimowego lodołamania” Zadanie 1B.2/1, 1B.2/2
oraz 1B.2/3. Monitoring/inwentaryzacja ichtiofauny oraz malakofauny( Monitoring małży
skójkowatych (Unionidae) oraz skójki gruboskorupowej (Unio crassus) w tym wraz z ocena
liczebności i rozmieszczenia gatunków chronionych w sieci Natura 2000, innych gatunków
prawnie chronionych oraz wskaźnikowych i użytkowych. Nadzór przyrodniczy (ichtiologia i
makrobentos w tym malakofauna) obejmujący innymi odławianie chronionych gatunków ryb i
małży ze stref realizacji prac. Nadzorowanie i udział w procesie zarybienia miętusem (Lota
lota) oraz sieją (Coregonus lavaretus), jako działanie odtworzeniowe dla strat w okresie tarła
gatunków oraz ocena i badanie bazy pokarmowej dla ryb (monitoring zooplanktonu). Termin
realizacji: 2023-
styczeń 2024. Zleceniodawca: Mentor Consulting sp. z o.o. Środowiskowa
sp.k. ul. Szosa Chełmińska 177-181 87-100 Toruń działającego na zlecenie Budimex S.A. ul.
Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa.
Odwołujący podał także w formularzu ofertowym, że W odniesieniu do gatunków
stanowiących przedmioty ochrony obszarów Natura 2000 po stronie polskiej i niemieckiej (w
tym np.: parposz Aloza fallax, minóg rzeczny Lampetra fluviatilis, ciosa Pelecus cultratus,
prace prowadzono zgodnie z metodyką Państwowego Monitoringu Środowiska, wg. metody
oceny w przewodniku GIOŚ (Makomaska-Juchniewicz i Baran 2012, cz. III).
Odwołujący podał więc konkretny przewodnik metodyczny, który określa sposób
wykonania badań oraz sposób oceny stanu ochrony konkretnego gatunku. Zamawiający w
odpowiedzi na odwołanie podkreślał, iż ww. przewodnik dotyczy wyłącznie jednego gatunku
ocenianego w ramach kryterium, tj. minoga rzecznego, bowiem
został opracowany na zlecenie
samego
Zamawiającego. Zgodnie z tym przewodnikiem oceną monitoringu w odniesieniu do
ichtiofauny objęte są: Boleń pospolity Aspius aspius, Brzana karpacka Barbus peloponnesius,
Koza Cobitis
taenia, Głowacz białopłetwy Cottus gobio, Minóg strumieniowy Lampetra planeri
oraz Piskorz Misgurnus fossilis. Inwentaryzacja obejmie również gatunki ryb takie jak: różanka
pospolita Rhodeus amarus oraz łosoś szlachetny Salmo salar. Zatem Zamawiający nie miał
wątpliwości jaki jest zakres ichtiofauny objętej przewodnikiem.
Ponadto, Odwołujący wskazał, w Formularzu ofertowym Nadzór przyrodniczy
(ichtiologia i makrobentos w tym malakofauna) obejmujący innymi odławianie chronionych
gatunków ryb i małży ze stref realizacji prac. Izba zwraca uwagę, że w załączonym do
odwołania Programie Monitoringu Inwestycyjnego z Elementami Monitoringu Stanu „0” dla
przedsięwzięcia pn. „1B.2 Etap I i Etap II Prace modernizacyjne na Odrze granicznej w ramach
Projektu Ochrony
Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły” (załącznik nr 10 do
odwołania) został wskazany zakres prac do wykonania w ramach zlecanej usługi.
Stosownie do pkt 6.4.6. (str. 38 Programu)
W odniesieniu do gatunków stanowiących
przedmioty ochrony obszarów Natura 2000 po stronie polskiej i niemieckiej (Tabela 4), dla
których przewidziano specyficzne metody oceny w przewodniku GIOŚ (Makomaska-
Juchniewicz i Baran 2012, cz. III) w ramach monitor
ingu wykonywane będą oceny stanu
ochrony gatunku (wszystkie gatunki, które stanowią przedmiot ochrony przynajmniej w jednym
z wymienionych obszarów Natura 2000). Pozostałe gatunki: aloza, parposz, sieja, ciosa i
m
inóg morski (o krytycznym statusie zagrożenia lub wyjątkowo nielicznych populacjach) będą
rejestrowane, o ile znajdą się w odłowach. Będą także gromadzone inne dostępne informacje
na ich temat (np. z ankiet wśród rybaków lub od rybackich użytkowników wód) (patrz Załącznik
Oznacza to, że obecność minoga morskiego, parposza i ciosy miała być wyłącznie
odnotowana, o i ile pojawi się w odłowach. Na dowód powyższego, że w ramach opisanej w
Formularzu ofertowym pierwszej umowy nie wykonano
badań monitoringowych parposza i
ciosy Zamawiający załączył do odpowiedzi na odwołanie przykładowy Wyciąg z Raportu
rocznego z realizacji programu monitoring za 2023 r.
Dodatkowo, Zamawiający do odpowiedzi na odwołanie przedłożył pismo Państwowego
Gospodarstwa
Wodnego Wody Polskie, Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej
w
Szczecinie Pana Michała Durki otrzymane w dniu 1 sierpnia 2024 r., w którym stwierdzono,
że W związku z powyższym nie możemy potwierdzić, że w ramach Kontraktu 1B.2 „Prace
modernizacyjne na Odrze granicznej, Etap I Prace modernizacyjne w celu zapewnienia
zimowego lodołamania” Zadanie 1B.2/1, 1B.2/2 oraz 1B.2/3 wykonawca monitoringu
inwestycyjneg
o prowadził badania ciosy i parposza zgodnie z przyjętą metodyką monitoringu
Natura 2000 (Pieckiel i in. 2018). W odniesieniu do minoga rzecznego prowadzony monitoring
obejmował elektropołowy dedykowane stadiom larwalnym, ponieważ te stadia są najbardziej
podatne na oddziaływanie prowadzonych prac hydrotechnicznych.
Druga z wykazanych przez Odwołującego w Formularzu ofertowym usług to:
Inwentaryzacja ichtiologiczna rzek Słowińskiego Parku Narodowego i jezior Dołgie Małe i jez.
Smołdzińskiego do „Operatu ochrony zwierząt Słowińskiego Parku Narodowego” w latach
2020”. Kierownik zespołu ichtiologicznego. Wykonano na zlecenie KRAMEKO sp. z o.o.,
ul. Mazowiecka 108, 30-
023 Kraków działający na zlecenie Słowińskiego Parku Narodowego
ul. Bohaterów Warszawy 1A 76-214 Smołdzino.
Odwołujący podnosił, że Zgodnie z warunkami określonymi w zamówieniu, badania
ichtiofauny obejmowały monitoring gatunków ryb i minogów, które są przedmiotami ochrony w
obszarach Natura 2000 objętych badaniami, w tym minoga rzecznego, ciosy i parposza. Są to
gatunki, które obligatoryjnie muszą być badane podczas tych monitoringów. (…) Sam fakt
badania w
tym zakresie Słowiańskiego Parku Narodowego automatycznie kwalifikuje
Odwołującego do realizacji kryteriów ocen wskazanych w Rozdziale XXI ust. 2 lit. b) SWZ i
otrzymania
maksymalnej liczby 20 punktów (zamiast 5) – Tabela 3.2 Standardowego
Formularza Danych
(Załącznik nr 7).
Rację należy przyznać Zamawiającemu, że w punkcie 3.2. „Standardowego
Formularza Danych dla obszaru Natura 2000 Ostoja Słowińska (PLH220023)”, na który
powołuje się Odwołujący (załącznik nr 7 do odwołania), wykonawca, zgodnie z pkt 3.2.15 OPZ
miał jedynie odnotować stanowiska gatunków minogów i ryb oraz obserwacje tych stanowisk
uwzględniając przy tym dane powstałe w ramach tego zadania. Wskazywany pkt 3.2.15 OPZ
we fragmencie odnoszącym się do ryb i minogów stwierdza: Ryby i minogi (1149 Cobitis taenia
koz
a, 1099 Lampetra fluviatilis minóg rzeczny, 1096 Lampetra planeri minóg strumieniowy,
Misgurnus fossilis piskorz, 1095 Petromyzon marinus minóg morski, 5339 Rhodeus
amarus różanka). Ocenę zasobów oraz ocenę stanu ochrony, a także pozostałe elementy
zadania określone w p. 1 dla gatunków ryb i minogów, przedmiotów ochrony obszaru
PLH220023 Ostoja Słowińska, należy wykonać na podstawie dostępnych danych (przekazane
przez Zamawiającego dane własne z monitoringu ichtiofauny, wyniki realizowanego przez
GIOŚ projektu „Pilotażowe wdrożenie monitoringu gatunków i siedlisk morskich w latach 2015-
2018”, wyniki zaplanowanego na 2019 r. monitoringu ichtiologicznego PMŚ (realizacja IRŚ w
Olszty
nie, dane publikowane) oraz na podstawie uzupełniających prac terenowych
wykonanych
w następującym zakresie:
elektropołowy monitoringowe, wykonane zgodnie z normą PN-EN 14011 oraz metodami
PMŚ GIOŚ (Makomajska-Juchiewicz, Baran 2012b). Prace należy zrealizować w 4
transektach badawczych (po
dwa transekty na rzekach: Łebie i Pustynce). Połowy należy
przeprowadzić dwukrotnie, wiosną, z co najmniej dwutygodniowym okresem odstępu
(optymalnym terminem przeprowadzenia połowu jest maj);
odłowy kontrolne przeprowadzone tzw. nordyckim zestawem wontonów, zgodne z normą
PN-EN
14757. Odłowy należy zrealizować na jeziorach: Dołgie Małe i Smołdzińskie (dawna
zatoka Jeziora
Gardno). Prace należy przeprowadzić wczesną jesienią (optymalnie we
wrześniu).
Wykonywane odłowy należy wykorzystać także do pozyskania informacji o innych, nie
stanowiących przedmiotów ochrony obszaru Natura 2000, gatunkach.
Wyniki uzyskane w ramach realizacji zadania należy uwzględnić w opisie ichtiofauny
wykonywanym w ramach zadania 3.2.11.
Ponadto,
zgodnie z załączonym do odpowiedzi na odwołanie mailem przesłanym przez
p
. Ł. C. – Dyrektora Słowińskiego Parku Narodowego w dniu 31 lipca 2024 r. W odpowiedzi
na zapytanie dotyczące wykonywania monitoringu minoga rzecznego, ciosy oraz parposza w
ramach monitoringu realizowanego do projektu Planu Ochrony SPN informujemy,
że
Wykonawca PO
nie realizował monitoringu terenowego gatunków takich jak minóg rzeczny,
ciosa, parposz zgodnie z metodyką PMŚ.
W przypadku minoga rzecznego monitoring został wykonany na zlecenie SPN przez podmiot
zewnętrzy w 2020 i 2021 roku do celów projektu PO, a Wykonawcy PO zostały przekazane
wyniki monitoringu w celu wykorzystania ich w opracowaniu dokumentacji PO.
W przypadku ciosy i parposza nie wykonywano monitoringu terenowego tych gatunków ze
względu na niedostosowanie metodyki do warunków terenowych w SPN oraz brak zapisów w
opisie przedmiotu zamówienia PO.
W operacie ochrony ryb i minog
ów zostały określone jedynie zagrożenia, sposób i formy
ochrony oraz analiza dotychczasowych stwierdze
ń́ w/w gatunków.
Wykonawca PO realizował odłowy na dwóch niewielkich jeziorach SPN (j. Dołgie Małe i j.
Smołdzińskie) za pomocą wontonów (sieci nordyckie). Do tych jezior nie wpływają w/w gatunki
więc nie było tu możliwości ich złowienia, ponadto zastosowana metodyka nie jest
dedykowana dla żadnego z gatunków.
Ponadto Wykonawca PO realizował monitoring na ciekach SPN poniżej jezior Łebsko i Gardno
za pomocą elektropołowów w wrześniu 2019 roku. Elektropołowy również̇ nie są metodą
monitoringu dla w/w gatunków, termin odłowów nie pokrywa się z terminem migracji i tym
samym z terminami metodycznym PMSŚ. W Ekspertyzie ochrony ryb i minogów SPN ....
Wykonawca zaznaczył, że w ramach prac terenowych wykonał tylko inwentaryzację terenową
ichtiofauny w tym minoga rzecznego, ale nie stwierdził gatunku podczas badań. Natomiast w
przypadku ciosy i parposza nie była wykonywana nawet inwentaryzacja.
Ostatnia wykazywana w
Formularzu ofertowym Odwołującego usługa dotyczyła
projektu Life13 NAT/PL/00009 Active protection of water-crowfoots habitats and restoration of
wildlife corridor in the river Drawa basin in Poland.
Zadanie Monitoring struktury jakościowej
ichtiofauny wraz charakterystyką zespołów bezkręgowców jako bazy pokarmowej ryb –
kierownik
zespołu. Zam. RDOŚ Szczecin. Okres realizacji – 2015-2016.
W odniesieniu do
nieprzyznania punktów dla tej inwestycji Odwołujący nie sformułował
w odwołaniu żadnych zarzutów wobec Zamawiającego, jednakże Zamawiający również i w
tym przypadku wskaz
ywał, że wykazana usługa obejmowała, spośród gatunków objętych
kryterium jedynie monitoring minoga. Na dowód powyższego Zamawiający otrzymał od
Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie stosowne oświadczenie. Niemniej
powyższa usługa nie była przedmiotem badania przez Izbę, skoro odwołanie nie obejmowało
takiego zarzutu.
Reasumując, Zamawiający prawidłowo uznał na podstawie Formularza ofertowego
Odwołującego, że Odwołujący wykonał badania zgodnie z metodyką PMŚ jednego gatunku,
tj. minoga rzecznego. Podana w ofercie metodyka
, załączniki do odwołania oraz
korespondencja Zamawiającego z innymi podmiotami wskazują sposób monitorowania i oceny
jedynie dla minoga rzecznego. Tym
samym Zamawiający prawidłowo ocenił ofertę
Odwołującego przyznając mu w kwestionowanym kryterium 5 pkt za wykazanie usługi
obejmującej monitoring minoga rzecznego. Dlatego też nie potwierdził się zarzut dotyczący
naruszenia podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych przy dokonywaniu oceny
oferty Odwołującego.
Odnosząc się do zarzutu zaniechanie czynności wezwania Odwołującego do
wyjaśnienia zakresu prac wskazanego w ofercie, potwierdzającego spełnienie kryterium
wykonania badań monitoringowych minoga rzecznego, ciosy i parposza zgodnie z metodyką
PMŚ, w związku z wykazaniem w formularzu ofertowym informacji w zakresie doświadczenia
osób wskazanych na spełnienie ww. kryteriów, wskazać należy, że zgodnie z art. 223 ust. 1
ustawy Pzp
w toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień
dotyczących treści złożonych ofert oraz przedmiotowych środków dowodowych lub innych
składanych dokumentów lub oświadczeń. Niedopuszczalne jest prowadzenie między
zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z uwzględnieniem
ust. 2 i art. 187, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści. Podkreślić należy, że
uprawnienie do żądania wyjaśnień treści oferty przeradza się w obowiązek, gdy oferta zawiera
posta
nowienia niejasne, sprzeczne lub gdy jej treści nie da się jednoznacznie i stanowczo
wywieść bez udziału wykonawcy. Zamawiający jest bowiem uprawniony do wyjaśnienia oferty
w zakresie zawartych w niej treści, a zakres przedmiotowy wyjaśnień zakreśla treść oferty.
Izba oceniając stan faktyczny niniejszej sprawy stwierdziła, że analiza oferty
Odwołującego nie wymagała konieczności udzielania przez wykonawcę jakichkolwiek
wyjaśnień zakresu prac wskazanego w ofercie, potwierdzającego spełnienie kryterium
wykonania badań monitoringowych minoga rzecznego, ciosy i parposza zgodnie z metodyką
PMŚ.
Biorąc pod uwagę powyższe, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku
na podstawie art. 575 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania
odwoławczego, ich rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu
od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2437).
Przewodnicząca: ………………………………