Sygn. akt: KIO 2585/24
WYROK
Warszawa, dnia 19 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aleksandra Patyk
Protokolant:
Oskar Oksiński
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 22 lipca 2024 r. przez
wykonawcę S.G. prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą
Firma
„Kasia”
S.G.
we
Wrocławiu
w
postępowaniu prowadzonym przez Szkołę Podstawową nr 20 im. Orła Białego we
Wrocławiu
przy udziale uczestnika
po stronie zamawiającego – wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia A.C., B.K. oraz I.W.R. prowadzących działalność gospodarczą pod
nazwą Horyzonty Smaku S.C. A.C., B.K., I.W.R. we Wrocławiu
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego – wykonawcę S.G. prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Firma „Kasia” S.G. we Wrocławiu i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem
wpisu od odwołania, kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero
groszy) poniesioną przez odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, kwotę
834 zł 90 gr (słownie: osiemset trzydzieści cztery złote dziewięćdziesiąt groszy)
poniesioną przez odwołującego tytułem dojazdu na posiedzenie i rozprawę, kwotę
34 zł 00 gr (słownie: trzydzieści cztery złote zero groszy) poniesioną przez
odwołującego tytułem opłat skarbowych od pełnomocnictw, kwotę 3 600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez wykonawców
wnoszących sprzeciw - A.C., B.K. oraz I.W.R. prowadzących działalność
gospodarczą pod nazwą Horyzonty Smaku S.C. A.C., B.K., I.W.R. we Wrocławiu
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, kwotę 1 049 zł 56 gr (słownie: tysiąc
czterdzieści dziewięć złotych pięćdziesiąt sześć groszy) poniesioną przez ww.
wykonawców wnoszących sprzeciw tytułem dojazdu na posiedzenie i rozprawę oraz
kwotę 68 zł 00 gr (słownie: sześćdziesiąt osiem złotych zero groszy) poniesioną przez
ww. wykonawców wnoszących sprzeciw tytułem opłat skarbowych od pełnomocnictw;
.2. zasądza od odwołującego – S.G. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Firma
„Kasia”
S.G.
we
Wrocławiu
na rzecz
wykonawców wnoszących sprzeciw – A.C., B.K. oraz I.W.R. prowadzących
działalność gospodarczą pod nazwą Horyzonty Smaku S.C. A.C., B.K., I.W.R. we
Wrocławiu kwotę 4 717 zł 56 gr (słownie: cztery tysiące siedemset siedemnaście
złotych pięćdziesiąt sześć groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione
tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, dojazdu na posiedzenie i
rozprawę oraz opłat skarbowych od pełnomocnictw.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 2585/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Szkoła Podstawowa nr 20 im. Orła Białego we Wrocławiu [dalej
„Zamawiający”] prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie
podstawowym, o którym mowa w art. 275 pkt 1 ustawy Pzp na usługi restauracyjne na rzecz
uczniów Szkoły Podstawowej nr 20 im. Orła Białego we Wrocławiu w roku szkolnym
(znak postępowania: ZP/1/2024).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
w dniu 12 czerwca 2024 r. pod numerem 2024/BZP 00364055/01.
W dniu 22 lipca 2024 r. wykonawca S.G.
prowadzący działalność gospodarczą pod
firmą: Firma „Kasia” S.G. we Wrocławiu [dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 16 ust. 1 p.z.p. poprzez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania Wykonawców i wybranie oferty złożonej przez Horyzonty Smaku s.c.
jako oferty najkorzystniejszej, pomimo tego, że oferta Odwołującego była zgodna
z wymogami SWZ, w tym Opisem Przedmiotu Zamówienia, a tym samym powinna zostać
należycie oceniona przez Zamawiającego, co z kolei spowodowałoby ustalenie oferty
Odwołującego jako najwyżej ocenionej – najkorzystniejszej;
2. art. 223 ust. 2 pkt. 3 p.z.p. w zw. z art. 226 ust. 1 pkt. 5 p.z.p. poprzez zaniechanie
poprawienia przez Zamawiającego w ofercie Odwołującego innej omyłki polegającej na
niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, w zakresie w jakim Odwołujący wśród
składników potrawy „Filet rybny (makrela atlantycka) pieczony (4) z ziemniakami” wskazał:
„kasza jaglana” w ramach jadłospisu dekadowego II sezonu wiosenno-letniego w dniu 9,
a w konsekwencji bezpodstawne odrzucenie tej oferty jako niezgodnej z warunkami
zamówienia, w tym Opisem Przedmiotu Zamówienia;
3. art. 226 ust. 1 pkt 5 p.z.p.
przez bezpodstawne odrzucenie oferty Odwołującego jako
niezgodnej z warunkami zamówienia – w tym jako niewskazującej gramatury owoców
w przekazanych jadłospisach, pomimo że Odwołujący określił gramaturę tych dań odwołując
się do ilości sztuk owoców, a tym samym treść tego oferty jest zgodna z warunkami
zamówienia.
Wobec w
w. zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i:
1. unieważnienie odrzucenia oferty Odwołującego i unieważnienie dokonania czynności
wyboru oferty Horyzonty Smaku s.c. jako najkorzystniejszej;
2. poprawienie oferty Odwołującego poprzez zastąpienia w składnikach potrawy „Filet rybny
(makrela atlantycka) pieczony (4) z ziemniakami
” dodatku: „kasza jaglana” słowem:
„ziemniaki” w ramach jadłospisu dekadowego II sezonu wiosenno-letniego w dniu 9;
3. powtórzenie czynności badania i oceny ofert, a następnie dokonanie wyboru oferty
Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Ponadto Odwołujący wniósł o:
4. zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującej zwrotu kosztów postępowania
odwoławczego, w tym zwrotu opłaty – wpisu od odwołania w kwocie 7.500,00 zł i zwrotu
wynagrodzenia profesjonalnego pełnomocnika w wysokości 3.600,00 zł.
Odwołujący przedstawił stan faktyczny sprawy.
Uzasadnienie zarzutu
zaniechania przez Zamawiającego czynności poprawienia innej omyłki
Odwołujący wskazał na zaniechanie przez Zamawiającego czynności poprawienia
innej omyłki w treści oferty Odwołującego. Stan faktyczny sprawy nakazuje przyjąć, że
w niniejszym postępowaniu doszło do uchybienia regulacji art. 223 ust. 2 pkt. 3 p.z.p. w zw.
z art. 226 ust. 1 pkt. 5 p.z.p.
Odwołujący wyjaśnił, że w tej sprawie zgodnie z pkt. 13
specyfikacji warunków zamówienia (dalej jako: „SWZ”) dokonano szczegółowego opisu
sposobu przygotowania oferty oraz określono wymagania formalne dotyczące składania
oświadczeń i dokumentów do postępowania. Zamawiający zastrzegł przy tym, że treść oferty
musi odpowiadać treści SWZ. Dla określenia przedmiotu zamówienia i zakresu świadczenia
wykonawcy kluczowe znaczenie miały jadłospisy – 6 jadłospisów (3 na sezon
jesiennozimowy i 3 na sezon wiosenno-
letni), które stanowią integralną treść oferty (vide:
pkt. 12 formularza oferty). Zgodnie z treścią Opisu Przedmiotu Zamówienia (tj. pkt. 17
Załącznik nr 10 do SWZ) „Wykonawca będzie zapewniał obiady zgodne z opisem
przedmiotu zamówienia i złożoną ofertą”. Co przy tym istotne, Zamawiający żądał, by
jadłospisy dekadowe zostały sporządzone: „z opisanymi posiłkami wraz z gramaturą, (…)
oraz z informacjami o alergenach
” (vide: pkt. 9 Załącznik nr 10 do SWZ).
Odwołujący wskazał, iż złożył ofertę oraz niezbędne załączniki, takie jak
6 jadłospisów, dowód potwierdzenia uiszczenia wadium, wydruk CEIDG Odwołującego oraz
oświadczenie o braku podstaw dla wykluczenia Odwołującego. Wprost przy tym Odwołujący
oświadczył, że jadłospisy stanowią integralną treść oferty, sporządzonej zgodnie
z wymogami Zamawiającego. W dekadzie II wiosenno-letniej, w dniu 9 opisano potrawę:
„Filet rybny (makrela atlantycka) pieczony (4) z ziemniakami”. Z kolei w składnikach tego
dania, których wyszczególnienia nie wymagał Zamawiający, wskazano: „filet rybny (makrela
atlantycka, sól, pieprz, kasza jaglana”. Ponadto, formularz oferty Odwołującego w pkt. 12
zawierał oświadczenie: „Oświadczamy, że zapoznaliśmy się ze Specyfikacją Warunków
Zamówienia, istotnymi postanowieniami do umowy oraz wyjaśnieniami i zmianami SWZ
przekazanymi przez Zamawiającego i uznajemy się za związanych określonymi w nich
postanowieniami i zasadami postępowania”. Ostatecznie, Zamawiający odrzucił ofertę
Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 p.z.p., bez odniesienia się do art. 223 ust. 2
pkt 3 p.z.p. Co przy tym istotne, omyłka pisarska w składnikach dania „Filet rybny (makrela
atlantycka) pieczony (4) z ziemniakami
” pozostawał bez wpływu na merytoryczną treść
oferty, tj. opisu tego dania rybnego.
Odwołujący uzasadniał, że w okolicznościach niniejszej sprawy przy dołożeniu
należytej staranności Zamawiający, nawet bez kierowania wezwania do wyjaśnień, powinien
był z łatwością nie tylko stwierdzić, na czym polega niezgodność oferty Odwołującego
z treścią specyfikacji (co uczynił), ale i w jaki sposób ją poprawić, czego bezpodstawnie
w ogóle zaniechał. Z całokształtu okoliczności towarzyszących złożeniu odrzuconej oferty
wynika bowiem wola zaoferowania realizacji tego zamówienia na warunkach wynikających
z SWZ, w tym zaserwowania w dniu 9 jadłospisu dekadowego wiosenno-letniego (numer II)
ryby z ziemniakami. Okoliczność ta wprost wynika z opisu zawartego w jadłospisie. W takiej
sytuacji, obowiązkiem Zamawiającego było poprawienie tej oferty w sposób, który powinien
być dla niego oczywisty, to jest poprzez zastąpienia w składnikach potrawy „Filet rybny
(makrela atlantycka) pieczony (4) z ziemniakami
” dodatku: „kasza jaglana” słowem:
„ziemniaki”. W szczególności bowiem:
1. przedmiotowa omyłka stanowi jedynie omyłkę w wąskim rozumieniu.
2. na podstawie treści oferty Odwołującego możliwe jest ustalenie, że jego zamiarem było
złożenie oferty zgodnej z oczekiwaniami Zamawiającego, gdyż powyżej przywołane
oświadczenia zawarte w formularzu oferty dotyczą ostatecznej wersji SWZ.
3. złożona oferta zawiera dane, które umożliwiają Zamawiającemu samodzielne jej
poprawienie, na co wskazuje zawarty opis dania rybnego: „Filet rybny (makrela atlantycka)
pieczony (4) z ziemniakami
”.
4. w świetle ww. wyjaśnień Odwołującego Zamawiający nie powinien mieć żadnych
wątpliwości co do kwalifikacji tej niezgodności jako omyłki w rozumieniu art. 223 ust. 2 pkt 3
p.z.p.
5. poprawienie zaistniałej omyłki w ogóle nie prowadzi do zmiany ceny oferty, w związku
z czym nie ma charakteru istotnego. Tym bardziej, że w takim przypadku nie jest nawet
konieczne wyjaśnianie, w których pozycjach składnik ten został skalkulowany w ofercie.
Odwołujący podniósł, że jest w pełni świadomy objęcia przedmiotem zamówienia
posiłków rybnych, które będą serwowane zawsze z ziemniakami, a jedynie omyłkowo
zapomniano doprecyzować tę okoliczność w dodatkowych postanowieniach – składnikach
poszczególnych potraw. Świadczy o tym także fakt, że w pozostałych jadłospisach
dekadowych zawsze w przypadku dania rybnego są wskazane ziemniaki. Nielogicznym
byłoby przyjęcie, że akurat w tym jednym przypadku wykonawca celowo i świadomie
wskazał jako dodatek zamiast ziemniaków kaszę. Tym bardziej, że w opisie dania owe
ziemniaki występują.
Uzasadnienie zarzutu bezpodstawnego odrzucenia oferty Odwołującego z powodu braku
określenia gramatury posiłku
Odwołujący zwrócił dodatkowo uwagę na uchybienie przez Zamawiającego regulacji
art. 226 ust. 1 pkt 5 p.z.p. W szczególności, bezpodstawne odrzucono ofertę Odwołującego
jako niezgodną z warunkami zamówienia – w tym jako niewskazującej gramatury owoców
w przekazanych jadłospisach, pomimo że Odwołujący określił gramaturę tych dań odwołując
się do innego miernika – ilości sztuk owoców – podobnie jak uczynił to wykonawca
Horyzonty Smaku s.c., a tym samym treść oferty Odwołującego jest zgodna z warunkami
zamówienia. Wyjaśnił, że zgodnie z pkt 9 Opisu Przedmiotu Zamówienia (tj. Załącznik nr 10
do
SWZ): „Wykonawca winien załączyć do oferty 6 jadłospisów (3 na sezon jesienno-zimowy
i 3 na sezon wiosenno-letni)
z opisanymi posiłkami wraz z gramaturą, rozpisane na dekady
(1 dekada to 10 dni), oraz z informacjami o alergenach
”. W żadnym innym dokumencie
postępowania, tj. w SWZ ani w OPZ, Zamawiający nie dokonał zdefiniowania tego pojęcia.
Uprawione jest zatem przyjęcie, że znaczenie sformułowania gramatura powinno zostać
odtworzone zgodnie z przyjętą w branży praktyką. Wskazać w związku z tym należy, że za
słownikiem gastronomicznym (dostępnym publicznie pod adresem:
<https://gastrowiedza.pl/baza-wiedzy/slownik-
hasel/g/gramatura>)
pojęciem
gramatura
„określa się w gastronomii skład potrawy lub napoju, gdzie ilości surowców będących
składnikami tej potrawy wyrażone są w określonych jednostkach (kg, litr, szt., inne)”. Takie
rozumienie pojęcia gramatura jest powszechnie przyjęte w branży gastronomicznej.
W k
onsekwencji wskazał, że oferta Odwołującego, w tym przedmiotowe jadłospisy
dekadowe, spełniają wymagania zawarte w pkt. 9 Opisu Przedmiotu Zamówienia.
Odwołujący posłużył się przy tym poszczególnymi jednostkami miary, właściwymi ze względu
na kategorię dania. W drodze przykładu należy wskazać, że ww. jednostki to m.in.: mililitry
(np. dla zup, czy też kompotów z wodą etc.), gramy (dla II dania czy owoców) oraz sztuki
(dla owoców pojedynczych, stanowiących wyodrębnioną, niezależną całość, np. w dekadzie
II
dzień 5 wskazano: „jabłko 1 szt. (150 g)”). Odwołujący się dodatkowo podkreślał, że ze
względu na specyfikę niektórych z owoców, to jest na przykład dla banana, określenie
gramatury odbyło się poprzez odwołanie do sztuki. Nie jest bowiem obiektywnie możliwe
doprecyzowanie, antycypując z góry, jaka będzie waga sezonowego owocu wskazanego
w przedmiotowym jadłospisie. Co przy tym istotne, odwołanie się przez Odwołującego do
gramatury rozumianej jako 1 sztuka owocu pozwala bez wątpienia Zamawiającemu na
ustale
nie, czy ten element posiłku spełnia wymagania dla produktów zalecanych
w stołówkach szkolnych i przedszkolnych. Zauważył ponadto, że nawet zgodnie z danymi
oferty wybranego Wykonawcy
– Horyzonty Smaku s.c., przedłożono jadłospisy dekadowe,
w których jako gramatura wskazano te same jednostki miary, co Odwołującego.
W szczególności, w ofercie Horyzonty Smaku s.c. posługują się następującymi jednostki
miary: mililitry (np. dla zup, kompotów z wodą etc.), gramy (dla II dania czy owoców) oraz
sztuki (dla owoców, np. w dekadzie I wskazano: „Nektarynka 1 szt. (…), jabłko 1 szt. (ok.150
g)
”.
Odwołujący wskazał, że chybione są twierdzenia Zamawiającego jakoby w złożonych
przez Odwołującego jadłospisach w pozycji owoc nie zostały określone gramatury posiłku.
Jak bowiem wyjaśniono powyżej, pod pojęciem gramatura powszechnie w branży
gastronomicznej rozumie się określenie ilości surowców będących składnikami potrawy,
wyrażone w określonych jednostkach (kg, litr, szt., inne). Odwołujący się spełnił zatem
w przedmiotowych jadłospisach ten warunek. Zgodnie z obiektywnymi okolicznościami –
związanymi z parametrami poszczególnych owoców, wskazał jednostki miary jako gramy
(dla II dania czy owoców) lub sztuki (dla owoców pojedynczych, stanowiących wyodrębnioną,
niezależną całość, np. w dekadzie II dzień 5 wskazano: „jabłko 1 szt. (150 g)”). Bezspornie
zatem, ww. jadłospisy spełniają wymagania zawarte w pkt. 9 Opisu Przedmiotu Zamówienia.
Tym samym treść oferty Odwołującego jest zgodna z warunkami zamówienia i została
wadliwie odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 5 p.z.p.
Uzasadnienie naruszenia zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców
W dalszej kolejności Odwołujący podniósł, że Zamawiający dokonując czynności
badania i oceny ofert w ramach niniejszego postępowania, uchybił ponadto zasadom prawa
zamówień publicznych zawartym w 16 ust. 1 p.z.p. Uchybienie to polegało na naruszeniu
zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania Wykonawców. W konsekwencji,
doszło do wadliwego wybrania oferty złożonej przez Horyzonty Smaku s.c. jako oferty
rzekomo najkorzystniejszej, pomimo tego, że oferta Odwołującego była zgodna z warunkami
zamówienia, w tym ze szczegółowym Opisem Przedmiotu Zamówienia, a to z kolei oznacza,
iż w takiej sytuacji jako najkorzystniejsza i jedyna powinna zostać wybrana oferta
Odwołującego.
Uzasadniał nadto, że w realiach niniejszej sprawy Zamawiający naruszył zasady
przejrzystości postępowania i równego traktowania wykonawców. W uzasadnieniu swojego
stanowiska w zakresie wyboru ofert wskazał jedynie lakonicznie, że oferta Odwołującego nie
zawiera gramatur dla owoców w niektórych jadłospisach dekadowych. Tymczasem, w ofercie
wykonawcy Horyzonty Smaku s.c., też nie wszystkie potrawy były określone w gramach.
Czasami ten wykonawca posługiwał się sztukami owoców, jak również powoływał się na
jed
nostkę objętości a nie ciężaru - mililitry. Wobec tego, zamawiający działając zgodnie
zasadą równego traktowania wykonawców (tj. art. 16 pkt. 1) p.z.p.) winien odrzucić również
ofertę tego wykonawcy – skoro w takim samym stanie faktycznym dokonał odrzucenia oferty
Odwołującego się.
Zamawiający w dniu 6 sierpnia 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której
oświadczył, że uwzględnia zarzuty odwołania w całości.
W dniu 9 sierpnia
2024 r. Przystępujący wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia
zarzutów odwołania.
W dniu 12 sierpnia
2024 r. Przystępujący złożył pismo procesowe, w którym wniósł
o odrzucenie odwołania w całości, względnie o jego oddalenie w całości.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń
i stanowisk Stron i Uczestnika
, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Po
wysłuchaniu stanowiska Odwołującego oraz Przystępującego Izba oddaliła
wniosek Przystępującego o odrzucenie odwołania. Analiza pisma Przystępującego z dnia
9 sierpnia 2024 r. wskazuje, iż podstaw w odrzuceniu niniejszego odwołania Wykonawca
upatrywał w dwóch okolicznościach, tj. w braku interesu Odwołującego we wniesieniu
odwołania oraz nieprawidłowym sformułowaniu wniosków i żądań odwołania. Niewątpliwie
podniesione przez Przystępującego okoliczności nie mieszczą się w zamkniętym katalogu
przesłanek odrzucenia odwołania określonym art. 528 ustawy Pzp. Przystępujący nie
wskazał zresztą w piśmie z dnia 9 sierpnia 2024 r. ani w toku rozprawy, w oparciu o którą
przesłankę z art. 528 ustawy Pzp, odwołanie winno zostać odrzucone. Jednocześnie
wniosek Przystępującego o odrzucenie odwołania ze względu na brak interesu
Odwołującego w jego wniesieniu był błędny, bowiem interes jako materialnoprawna
przesłanka odwołania podlega rozpoznaniu na rozprawie.
Izba oceniła nadto, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz
możliwość poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego
prz
episów ustawy Pzp, czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności
odwołania, o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba nie zgodziła się z Przystępującym, że Odwołujący nie posiada interesu we
wniesieniu niniejszego
odwołania lub że interes ten nie został przez Wykonawcę wykazany.
Przystępujący wskazał, iż oferta Odwołującego plasowała się na drugim miejscu listy
rankingowej (za ofertą Konsorcjum Investo, która została odrzucona) oraz że przy ponownej
ocenie ofert Zamawiający musiałby ponownie ocenić wszystkie oferty, w tym odrzucone
(ofertę Odwołującego i Konsorcjum Investo) i wybraną (Przystępującego). Z takim
stanowiskiem Przystępującego nie sposób się zgodzić. Przede wszystkim wskazać należy, iż
Konsorcjum Investo, którego ofertę Zamawiający odrzucił z postępowania o udzielenie
zamówienia nie wniosło odwołania od tej czynności, tym samym czynność odrzucenia oferty
ww. Wykonawcy stała się ostateczna, a Konsorcjum Investo utraciło status wykonawcy. Nie
jest tak jak próbuje przekonać Przystępujący, iż ewentualne unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej
, wywołane uwzględnieniem niniejszego odwołania, nakładałoby na
Zamawiającego obowiązek ponownej weryfikacji wszystkich złożonych ofert, w tym ofert,
których odrzucenie nie zostało zakwestionowane przez wykonawców za pomocą środków
ochrony prawnej
. Taki obowiązek nie wynika z przepisów ustawy Pzp, a nadto wskazana
przez Przystępującego ścieżka postępowania Zamawiającego pozbawiona byłaby
racjonalności i celowości. Przystępujący przedstawił własną procedurę ponownej oceny
i badania ofert, w której – zdaniem Wykonawcy - winny uczestniczyć wszystkie złożone
oferty, a nie tylko oferta
Przystępującego i Odwołującego, której Izba nie podziela.
W konsekwencji za nietrafione Izba uznała stanowisko Przystępującego, jakoby Odwołujący
„powinien był przynajmniej wyrazić swoją aprobatę odnośnie czynności Zamawiającego
w uzasadnieniu swojego interesu prawnego polegającą na odrzuceniu przez Zamawiającego
oferty ww. konsorcjum (…).” Oferta Konsorcjum Investo została bowiem ostatecznie
odrzucona
z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia. Uzupełniająco wskazać
należy, iż stanowisko Przystępującego jakoby oferta Odwołującego plasowała się na drugim
miejscu w rankingu ofert, za ofert
ą Konsorcjum Investo, stanowi nic innego jak
przypuszczenie Wykonawcy
. Przystępujący nie wskazał łącznej punktacji oferty Konsorcjum
Investo uzyskanej we wszystkich kryteriach oceny ofert, a oparcie prezentowanego
stanowiska li tylko na kryterium cenowym jest błędne.
Za niezasadną Izba uznała również argumentację Przystępującego, iż Odwołujący
nie wykazał wysokości punktacji, którą powinna otrzymać jego oferta, a tym samym nie
zapewnił materiału dowodowego umożliwiającego ocenę realności interesu prawnego.
Odwołujący odnośnie kwestii interesu wskazał w odwołaniu, iż posiada interes
w skorzystaniu ze środków ochrony prawnej „z uwagi na fakt, że Zamawiający wadliwie
i z naruszeniem przepisów prawa zamówień publicznych dokonał w postępowaniu
odrzucenia oferty Odwołującego. Gdyby zatem Zamawiający prawidłowo ocenił dokumenty
oferty złożone przez Odwołującego, a następnie poprawił inną omyłkę pisarską, o której
mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3 p.z.p., to oferta Odwołującego okazałaby się najkorzystniejsza”.
Izba wskazuje
, iż oferta Odwołującego nie została dotychczas oceniona przez
Zamawiającego w kryteriach oceny oferty z uwagi na jej niezgodność z warunkami
zamówienia implikującą konieczność odrzucenia oferty wykonawcy. Nie zostało zatem
przesądzone, ile otrzymałaby punktów w kryteriach oceny oferty, tym bardziej, że oprócz
kryterium cenowego, Zamawiający ustanowił w specyfikacji dwa kryteria pozacenowe, tj.
kryterium jakości – urozmaicenie jadłospisów o wadze 40% oraz odległości na jaką będą
transportowane posiłki o wadze 20%. W świetle powyższego nie można zdaniem Izby
odmówić Odwołującemu interesu w uzyskaniu niniejszego zamówienia, kwalifikowanego
możliwością poniesienia szkody. Oczekiwanie od Odwołującego przedstawienia symulacji
oceny jego oferty w kryteriach oceny ofert, w tym pozacenowych, w sytuacji gdy
czynność ta
dokonywana jest przez Zamawiającego - w rozpoznawanym przypadku - byłoby za
dalekoidące. Nie można przy tym pominąć, że Odwołujący wskazał w odwołaniu, iż
w sytuacji poprawy jego oferty w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, to oferta
Odwołującego okazałaby się najkorzystniejszą w postępowaniu, a Przystępujący zdaniem
Izby
nie wykazał przeciwnego stanu rzeczy.
Izba dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia A.C., B.K. oraz I.W.R. prowadzących działalność
gospodarczą pod nazwą Horyzonty Smaku S.C. A.C., B.K., I.W.R. we Wrocławiu [dalej
„Przystępujący” lub „Horyzonty Smaku”] zgłaszających przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego.
P
rzy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności
ogłoszenie o zamówieniu, specyfikację warunków zamówienia wraz z załącznikami,
wyjaśnienia oraz modyfikacje treści SWZ, oferty Odwołującego i Przystępującego oraz
zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej
i odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia
17 lipca 2024 r.
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia
Odwołującego i Uczestnika złożone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 13
sierpnia 2024 r.
Izba
zaliczyła w poczet materiału dowodowego wnioski dowodowe Odwołującego
złożone w toku rozprawy, tj.:
1. Oświadczenie dietetyk, która sporządzała jadłospisy dekadowe;
Wyciąg z SWZ dotyczącej postępowania o udzielenie zamówienia pn. Usługi
restauracyjne uczniów Szkoły Podstawowej nr 77 im. Tadeusza Różewicza we Wrocławiu
w 2023 roku;
3. Jadłospis przygotowany przez innego zamawiającego w innym postępowaniu o udzielenie
zamówienia;
4. Wyciąg z SWZ dotyczącej postępowania o udzielenie zamówienia pn. Usługi
restauracyjne dla potrzeb dzieci i młodzieży uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 33
im. Tradycji Herbu Wrocławia we Wrocławiu;
5. Informacja o wyniku postępowania o udzielenie zamówienia, o którym mowa w pkt. 4
powyżej;
6. Wyciąg z oferty Przystępującego złożonej w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia – w aktach postępowania.
Ponadto do
akt sprawy Izba włączyła złożony przez Przystępującego wniosek
dowodowy w postaci:
1. pismo Przystępującego do Zamawiającego z dnia 1 lipca 2024 roku – bez znaczenia dla
istoty sporu;
wydruk
publikacji
„Gramatura
potrawy
w
karcie
menu”
ze
strony:
https://gastrowiedza.pl/baza-wiedzy/menu/gramatura-potrawy-w-karcie-menu.
Izba ustaliła, co następuje:
W dniu 17 lipca 2024 r. Zamawiający dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy Horyzonty Smaku.
Jednocześnie Zamawiający odrzucił w przedmiotowym postępowaniu ofertę
Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp – jej treść jest niezgodna
z SWZ. Zgodnie z SWZ (
pkt. 9 Opisu przedmiotu zamówienia ) Wykonawca winien złożyć
jadłospisy z opisanymi posiłkami wraz z gramaturą. W złożonych przez Wykonawcę
jadłospisach w pozycji owoc są podane sztuki bez podania gramatury (Dekada I sezon
jesienno-
zimowy, dzień: 1, 2,3, 4,5, 6, 7, 8, 9, 10, Dekada II sezon jesienno-zimowy dzień: 1,
2, 5, 7, 8, 10, Dekada III sezon jesienno-
zimowy dzień: 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, Dekada I sezon
wiosenno-
letni dzień: 7, 8, Dekada II sezon wiosenno-letni dzień 4, 7, Dekada III sezon
wiosenno-
letni dzień: 2, 5,6, 7,8, 10 ). Dodatkowo w dekadzie II sezon wiosenno-letni dzień
9, nie wykorzystano
ziemniaków jako składnika posiłku, a zgodnie z pkt. Opisu przedmiotu
zamówienia w każdej dekadzie jadłospis winien zawierać rybę z ziemniakami – wykonawca
zaproponował kaszę. W związku z powyższym oferta jest niezgodna z SWZ.
I
zba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie podlegało oddaleniu.
Nie potwierdziły się zarzuty naruszenia art. 16 pkt 1, art. 223 ust. 2 pkt 3 w zw.
z art. 226 ust. 1 pkt 5 oraz art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Izba odniesie się łącznie do postawionych w odwołaniu zarzutów, bowiem te zostały
oparte na wspólnych i powiązanych okolicznościach faktycznych.
Osią sporu między stronami postępowania odwoławczego była czynność odrzucenia
oferty Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp jako niewskazującej
gramatury
niektórych owoców w przekazanych jadłospisach dekadowych, mimo że
Odwołujący określił gramaturę dań odwołując się do ilości sztuk owoców. Ponadto
rozstrzygnięcia wymagało, czy niezgodność oferty Odwołującego z warunkami zamówienia
polegająca na wskazaniu w jadłospisie dekadowym sezonu wiosenno – letniego w dniu 9.
w składnikach dania drugiego „kaszy jaglanej” zamiast „ziemniaków” podlegała poprawie
w trybie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Poza sporem było, że w okolicznościach sprawy nie
mamy do czynienia z oczywistą omyłką pisarską lub rachunkową.
Przyw
ołując podstawy prawne rozstrzygnięcia Izba wskazuje, iż stosownie do art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna
z warunkami zamówienia. Z kolei zgodnie z art. 7 pkt 29 ustawy Pzp, przez warunki
zamówienia rozumie się warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie
zamówienia, wynikające w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań
związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub
projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia publicznego. Wskazać należy,
iż niezgodność treści oferty z warunkami zamówienia, stanowiąca przesłankę odrzucenia
oferty wykonawcy, o której mowa w art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, ma miejsce w sytuacji,
gdy oferowane przez wykonawcę w ofercie zobowiązanie nie odpowiada zobowiązaniu
określonemu w SWZ, bądź też polega na sporządzeniu i przedstawieniu oferty w sposób
niezgodny z wymaganiami zamawiającego, przy czym chodzi tutaj o takie wymagania SWZ,
które dotyczą sposobu opisania, wyrażenia i potwierdzenia zobowiązania oferowanego, tj.
wymagania co do treści oferty, a nie jej formy (por. wyrok KIO z dnia 31 marca 2016 r. sygn.
akt: KIO 396/16 oraz wyrok KIO z dnia 6 września 2016 r. sygn. akt: KIO 1565/16). Z kolei
termin oferta należy odczytywać w świetle art. 66 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r.
Kodeks cywilny (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), który stanowi że oświadczenie drugiej
stronie woli zawarcia umowy stanowi ofertę, jeżeli określa istotne postanowienia tej umowy.
Na gru
ncie Prawa zamówień publicznych to zamawiający ustala w SWZ wymagany od
wykonawcy zakres i sposób konkretyzacji oświadczenia woli, który będzie następnie
podstawą dla oceny zgodności treści złożonej oferty z merytorycznymi wymaganiami opisu
przedmiotu zamówienia. Dodać należy, że zastosowanie ww. przesłanki odrzucenia wymaga
jednoznacznego wykazania na czym polega niezgodność oferty z warunkami zamówienia,
poprzez wskazanie w ofercie tego, co jest sprzeczne z dokumentacją postępowania i w jaki
sposób ta niezgodność występuje, w konfrontacji z wyraźnie określonymi i ustalonymi
warunkami zamówienia. Tym samym punktem wyjścia dla stwierdzenia wady oferty jest
właściwe ustalenie oraz zinterpretowanie dokumentacji sporządzonej w danym
postępowaniu, która powinna być rozumiana w sposób ścisły, aby ograniczyć pole dla
ewentualnych niejasności i nieporozumień, skutkujących niedozwoloną uznaniowością przy
ocenie ofert.
Jednocześnie zgodnie z art. 223 ust. 2 ustawy Pzp zamawiający poprawia w ofercie
oczywiste omyłki pisarskie, oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji
rachunkowych dokonanych poprawek oraz
inne omyłki polegające na niezgodności oferty
z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty - niezwłocznie
zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. Tym samym w sytuacji
wystąpienia jednej z ww. omyłek w ofercie wykonawcy, obowiązkiem zamawiającego jest jej
poprawienie oraz zawiadomienie wykonawcy, którego oferta została poprawiona. Podkreślić
należy, iż intencją ustawodawcy na gruncie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp (daw. art. 87
ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
) było uczynienie dopuszczalnym poprawianie wszelkiego rodzaju
błędów, omyłek, nieścisłości i innych niedoskonałości oferty, o ile tylko nie spowodują one
zniekształcenia woli wykonawcy w istotnym zakresie. O istotności zmiany treści oferty
każdorazowo będą decydowały okoliczności konkretnej sprawy, tj. na ile zmiana oddaje
pierwotny sens i znaczenie treści oferty, a na ile stanowi wytworzenie całkowicie nowego
oświadczenia, odmiennego od złożonego przez wykonawcę w stopniu nakazującym uznać,
że wykonawca nie złożyłby takiego oświadczenia, bowiem nie odzwierciedla ono jego intencji
wyrażonych w poddawanej poprawie ofercie. Podkreśla się również, i Izba podziela ten
pogląd, że poprawienie omyłek w trybie przepisu art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp nie może
prowadzić do dostosowania treści oferty do wymagań zamawiającego, wyartykułowanych
w treści SWZ, czyli do rekonstrukcji oświadczenia woli wykonawcy na postawie wymogów
zamawiającego, choć oświadczenie woli zawarte w ofercie nie daje takich podstaw.
Ponadto zgodnie z art. 16 ustawy Pzp, z
amawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, przejrzysty oraz proporcjonalny.
W ocenie Izby w okolicznościach przedmiotowej sprawy czynność odrzucenia oferty
Odwołującego na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp nie naruszała przepisów ustawy
Pzp.
W szczególności brak jest podstaw do przyjęcia, że w rozpoznawanym przypadku
mamy do czynienia z omyłką, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
Izba nie podzieliła argumentacji Odwołującego, iż w niniejszej sprawie dopuszczalne
byłoby poprawienie oferty Odwołującego na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp.
W szczególności w ocenie Izby w świetle treści oferty Odwołującego na obecnym etapie
postępowania nie jest możliwe odtworzenie w sposób jednoznaczny i pewny woli wykonawcy
co do oferowanego przedmiotu świadczenia dotyczącego dania drugiego w dniu 9.
jadłospisu dekadowego wiosenno – letniego II. Zauważyć należy, iż w przedmiotowej
sprawie w istocie istniały dwie możliwości poprawy treści oferty Odwołującego, przy czym
tylko jeden z nich czyniłby ofertę Odwołującego zgodną ze specyfikacją warunków
zamówienia. Na podstawie treści oferty Odwołującego nie sposób przyjąć, iż poprawie winna
podlegać pozycja dotycząca składników dania drugiego w dniu 9. jadłospisu dekadowego
wiosenno
– letniego II, a nie pozycja dotycząca nazwy potrawy. Zdaniem składu
orzekającego prezentowane przez Odwołującego stanowisko co do sposobu poprawienia
„omyłki” w ofercie Wykonawcy miało na celu wyłącznie dostosowanie jej treści do wymagań
Zamawiającego wynikających ze specyfikacji, mimo że oświadczenie woli zawarte w ofercie
nie
daje
ku
temu
podstaw.
Nie
jest
Izbie
wiadome,
jakie
dane
zawarte
w ofercie Wykonawcy wskazywały, iż wolą Wykonawcy było zaoferowanie ziemniaków
w jadłospisie dekadowym wiosenno – letnim II dzień 9. Stanowiska Odwołującego nie
u
zasadnia ogólne oświadczenie Wykonawcy, iż ten zapoznał się z postanowieniami
dokumentów zamówienia i uznaje się za związanego określonymi w nich postanowieniami
i zasadami postępowania. Gdyby przyjąć pogląd Odwołującego, to w istocie możliwość
odrzucenia
oferty danego wykonawcy z uwagi na niezgodność z warunkami zamówienia
miałaby charakter iluzoryczny, bowiem w każdym postępowaniu o udzielenie zamówienia
zamawiający oczekuje od wykonawców złożenia ogólnego oświadczenia tego typu.
Powyższego zdaniem Izby nie usprawiedliwia także okoliczność, iż w pozostałych
jadłospisach dekadowych w przypadku dania rybnego Wykonawca wskazał ziemniaki, jak
również oświadczenie p. Pauliny Nieżychowskiej złożone przez Odwołującego do akt
sprawy. Deklaracji dietetyk co do
omyłki w pozycji dotyczącej jadłospisu dekadowego
wiosenno
– letniego II dzień 9, jak już wskazano powyżej, nie sposób odkodować w oparciu
o treść oferty Wykonawcy, w tym pozostałe pozycje jadłospisu obejmujące dania rybne.
Podsumowując powyższy wątek Izba wskazuje, że w rozpoznawanym przypadku
poprawa oferty Odwołującego w sposób podnoszony przez Wykonawcę stanowiłaby istotną
zmianę w zakresie przedmiotu świadczenia i wyraz dostosowania treści oferty Odwołującego
do wymogów specyfikacji warunków zamówienia, czyli do rekonstrukcji oświadczenia woli
wykonawcy na pod
stawie wymogów Zamawiającego, choć oświadczenie woli zawarte
w ofercie nie daje takich podstaw. Powyższe z kolei wyklucza możliwość poprawienia oferty
Odwołującego na podstawie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Oferta Odwołującego była
zatem niezgodna z warunkami zamówienia i podlegała odrzuceniu na podstawie art. 226
ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
Za niewykazany Izba uznała zarzut naruszenia art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp przez
odrzu
cenie oferty Odwołującego z uwagi na niezgodność z warunkami zamówienia
polegającą na braku podania gramatury owoców w odpowiednich pozycjach jadłospisów.
Poza sporem między stronami było, iż Zamawiający oczekiwał od wykonawców podania
gramatury oferowanych posiłków, w tym owoców. Odwołujący w przypadku części owoców
podał sztuki (np. banan – 1 szt.). Rozstrzygnięcia zatem wymagało, czy podanie przez
Odwołującego liczby sztuk owoców stanowiło wskazanie oczekiwanej przez Zamawiającego
gramatury. Zdaniem Izby w rozpoznawanej sprawie
nie zostało przez Odwołującego
wykazane, iż pod pojęciem gramatury należy rozumieć m.in. liczbę sztuk poszczególnych
owoców. Odwołujący oparł swoją argumentację na stanowisku zawartym na stronie
internetowej gastrowiedza.pl
, z której wynika, że pojęciem gramatura „określa się
w gastronomii skład potrawy lub napoju, gdzie ilości surowców będących składnikami tej
potrawy
wyrażone są w określonych jednostkach (kg, litr, szt., inne)”. Zgodzić należy się
z Przystępującym, iż nie sposób uznać wiarygodności i mocy dowodowej informacji zawartej
na ww. stronie internetowej z uwagi na jej poradnikowy charakter. Wskazana przez
Odwołującego strona internetowa stanowi blog, portal informacyjny i nie może stanowić
rzetelnego źródła informacji. Co więcej, Odwołujący nie odparł stanowiska Przystępującego,
który wskazywał, że Wykonawca wybiórczo przedstawił dane zawarte na rzeczonej stronie
internetowej
, co potwierdza dowód nr 2 Wykonawcy. Przystępujący podniósł, iż z publikacji
zawartej na omawianej stronie internetowej
wynika, że „podawanie gramatury dań jest
obowiązkiem, a słowo ilość odnosi się do jednostki miary”, którą – w ocenie Przystępującego
- nie jest sztuka.
Stanowiska Odwołującego zdaniem Izby nie potwierdzają również złożone
do akt wnioski dowodowe
dotyczące innych postępowań o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzonych przez innych zamawiających (dowody nr 2-5). Wskazać należy,
iż zadaniem Izby jest ocena okoliczności faktycznych konkretnego postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego. Nie jest co do zasady słuszne powoływanie się przez
Odwołującego na postanowienia zawarte w innych postępowaniach o udzielenie
zamówienia, ponieważ postępowania przetargowe i dokumenty do nich przygotowywane są
każdorazowo dostosowywane do specyfiki zamówienia i aktualnych potrzeb konkretnego
zamawiającego, zawierają różne ustalenia i zasady wykonywania zamówienia publicznego.
Nie można również pominąć, iż postanowienia dokumentów zamówienia niejednokrotnie są
uszczegóławiane w ramach wyjaśnień treści specyfikacji. Tym samym decyzje
z
amawiających podjęte w innych postępowaniach o udzielenie zamówienia nie mogą
znaleźć wprost przełożenia na realia rozpoznawanej sprawy.
Skład orzekający podziela stanowisko Przystępującego, iż w świetle zasad wykładni
pojęcia należy intepretować w pierwszej kolejności zgodnie z regułami wykładni językowej,
chyba że istnieje definicja legalna. W niniejszej sprawie nie zostało wykazane, aby istniała
definicja legalna pojęcia „gramatura”, toteż uzasadnione jest odniesienie się definicji
słownikowej. Za wskazanym przez Przystępującego słownikiem elektronicznym Języka
Polskiego PWN wskazać należy, iż gramatura to: 1. Ciężar jednego metra kwadratowego
wyrobu papierniczego wyrażony w gramach; 2. Ciężar wyrobu spożywczego lub dania
w restauracji wrażony w gramach. Z powyższego wynika zatem, iż pojęcie gramatury odnosi
się do ciężaru wyrażonego w gramach, potocznie to ciężar wyrobu (masa). Przywołana
wyżej definicja pojęcia „gramatura” nie została zanegowana przez Odwołującego jako
nieadekwatna w rozpoznawanej sprawie.
Co więcej, kompleksowa analiza złożonych przez
Odwołującego jadłospisów wskazuje, że sporne pojęcie nie budziło wątpliwości
interpretacyjnych Wykonawcy
na etapie sporządzania oferty, skoro przy określaniu
gramatury warzyw Wykonawca nie wskazał np. 2 ziemniaki. Ponadto zauważyć należy, iż
w przypadku jabłka Odwołujący oprócz wskazania 1 szt. doprecyzował wagę owocu (150 g),
nie uczynił tego jednak np. w odniesieniu do banana. Uzasadnienia dla zróżnicowania
sposobu opisania
gramatury w przypadku ww. owoców próżno szukać w treści odwołania.
Ponadto
zdaniem Izby Odwołujący nie odparł stanowiska Przystępującego, który
argumentował, że niepodanie wagi niektórych owoców wskazanych w jadłospisach
Odwołującego przekładało się na brak możliwości oceny oferty Wykonawcy pod kątem
poprawności i zgodności zbilansowania posiłków w świetle wytycznych i norm, o których
mowa w punkcie 19 i 20 opisu przedmiotu zamówienia. Tym samym podanie przez
Odwołującego w złożonych jadłospisach sztuk owoców (np. banan – 1 szt.) zamiast ich wagi,
uniemożliwiało weryfikację, czy ułożone jadłospisy zostały prawidłowo zbilansowane.
Konkludując powyższe, złożone przez Odwołującego jadłospisy dekadowe nie
spełniają wymagania zawartego w pkt. 9 opisu przedmiotu zamówienia dotyczącego podania
gramatury owoców w zakresie odpowiednich pozycji jadłospisów wskazanych
w zawiadomieniu z dnia 17 lipca 2024 r.
Oferta Odwołującego podlegała zatem odrzuceniu
na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp.
W okolicznościach przedmiotowej sprawy nie sposób również w ocenie Izby
stwierdzić, że Zamawiający dokonał badania oferty Odwołującego oraz Przystępującego
z uchybieniem
zasad przejrzystości oraz równego traktowania wykonawców, o których mowa
w art. 16 ustawy Pzp
. Nie jest tak jak twierdzi Odwołujący, iż według odmiennych reguł
Zamawiający zbadał oferty ww. Wykonawców, podczas gdy sytuacja obu Wykonawców była
tożsama. W pierwszej kolejności Izba wskazuje, iż zarówno Odwołujący, jak i Przystępujący
w odniesieniu do części posiłków posłużyli się jednostką objętości (militariami). Okoliczność
ta nie stanowiła jednak podstawy faktycznej odrzucenia oferty Odwołującego. Zamawiający
nie wyciągnął zatem negatywnych konsekwencji zarówno w stosunku do oferty
Odwołującego, jak i Przystępującego wobec posłużenia się w jadłospisach dekadowych
jednostką objętości w przypadku posiłków płynnych (np. zup czy kompotów). Po drugie Izba
stwierdziła, że stanowisko Odwołującego jakoby „w ofercie wykonawcy Horyzonty Smaku
s.c., też nie wszystkie potrawy były określone w gramach. Czasami ten wykonawca
posługiwał się sztukami owoców(…)” nie znajduje potwierdzenia w ofercie Przystępującego.
Przystępujący, odmiennie niż Odwołujący, w przypadku owoców oprócz wskazania ich ilości
(sztuk) do
precyzował ich ciężar (wagę podaną w gramach). Tym samym sytuacja obu
Wykonawców w rozpoznawanej sprawie nie była tożsama. Nie sposób zatem stwierdzić, iż
wybór oferty Przystępującego dokonany został z naruszeniem art. 16 ustawy Pzp.
Biorąc pod rozwagę powyższe okoliczności Izba stwierdziła, że zarzuty naruszenia
art. 16 pkt 1, art. 223 ust. 2 pkt 3 w zw. z art. 226 ust. 1 pkt 5 oraz art. 226 ust. 1 pkt 5
ustawy Pzp są bezzasadne. Tym samym odwołanie podlegało oddaleniu, czemu Izba dała
wyraz w punkcie 1. sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i 2 lit. a), b) i d) oraz § 8 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego,
ich rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia
2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437)
, zasądzając od Odwołującego na rzecz Wykonawców
wnoszących sprzeciw kwotę 4 717,56 zł stanowiącą koszty postępowania poniesione tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika, dojazdu na posiedzenie i rozprawę oraz opłat skarbowych od
pełnomocnictw.
Przewodnicząca: ……………………………..