Sygn. akt: KIO 2638/24
WYROK
Warszawa, dnia 22 sierpnia 2024 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca: Aleksandra Patyk
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 26 lipca 2024 r. przez
wykonawcę G. Architekci Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez Miasto Stołeczne Warszawę – Stołeczny
Zarząd Rozbudowy Miasta
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności
unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia.
Kosztami postępowania obciąża zamawiającego – Miasto Stołeczne Warszawę –
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta i:
.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego – wykonawcę G.
Architekci
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania oraz kwotę
600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) poniesioną przez
ww. wykonawcę tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
.2. zasądza od zamawiającego – Miasta Stołecznego Warszawy - Stołecznego Zarządu
Rozbudowy Miasta na rzecz
odwołującego – wykonawcy G. Architekci Sp. z o.o. z
siedzibą w Warszawie kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset
złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione
tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie –
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 2638/24
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Miasto Stołeczne Warszawa – Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta
[dalej „Zamawiający”] prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
w trybie
zamówienia z wolnej ręki na wykonanie dokumentacji projektowej i kosztorysowej oraz
pełnienie nadzoru autorskiego w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa budynków
komunalnych na terenie m.st. Warszawy” przy ulicy 1 Sierpnia 30B (znak postępowania:
RZP/PW/20/2024).
W dniu 26 lipca 2024 r. wykonawca G. Architekci
Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie [
dalej „Odwołujący”] wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 255 pkt 5 Pzp w zw. z art. 213 ust. 1 Pzp -
poprzez niezasadne unieważnienie
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z uwagi na stwierdzenie, że wystąpiła
istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie
za
mówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć,
pomimo że w Postępowaniu nie zaistniała istotna zmiana okoliczności, która powoduje, że
prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym,
a ponadto Zamawiający miał wiedzę o okolicznościach, które stanowiły podstawę do
unieważnienia postępowania - już w momencie zaproszenia Odwołującego do negocjacji;
2. art. 255 pkt 6 Pzp w zw. z art. 457 ust. 1 pkt 1 Pzp w zw. z art. 213 ust. 1 Pzp - poprzez
niezasadne unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z uwagi na
stwierdzenie, że postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą
uni
emożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia
publicznego, pomimo że przyczyny unieważnienia postępowania wskazane przez
Zamawiającego nie są wadami postępowania i nie uniemożliwiają zawarcia niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Wobec w
w. zarzutów Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
unieważnienia czynności unieważnienia postępowania z dnia 16.07.2024 r.;
kontynuowanie postepowania i negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki oraz
udzielenie
zamówienia Odwołującemu.
Odwołujący przedstawił stan faktyczny sprawy oraz uzasadnienie zarzutów odwołania.
Zamawiający w dniu 14 sierpnia 2024 r. złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł
o oddalenie odwołania.
Pismem z dnia 19 sierpnia 2024 r. Odwołujący wniósł replikę na stanowisko
Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania odwoławczego,
na podstawie zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron,
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Na wstępie Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których
stanowi art. 528
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba oceniła, że Odwołujący posiada interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody w
związku z ewentualnym naruszeniem przez Zamawiającego przepisów
usta
wy Pzp, czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania,
o której mowa w art. 505 ust. 1 ustawy Pzp.
Do postępowania odwoławczego nie zgłoszono przystąpień.
P
rzy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy Izba uwzględniła dokumentację
postępowania o udzielenie zamówienia przekazaną przez Zamawiającego, w szczególności
zaproszenie do negocjacji, protokół postępowania oraz zawiadomienie o unieważnieniu
postępowania z dnia 16 lipca 2024 r.
Skład orzekający Izby wziął pod uwagę również stanowiska i oświadczenia Stron
z
łożone ustnie do protokołu posiedzenia i rozprawy w dniu 19 sierpnia 2024 r.
Izba
zaliczyła w poczet materiału dowodowego wnioski dowodowe Odwołującego
złożone przy piśmie z dnia 19 sierpnia 2024 r., tj.:
Artykuły prasowe dot. wstrzymania wydawania decyzji o warunkach zabudowy w związku z
aktualizacją Planu Generalnego Lotniska Chopina opublikowane przed zaproszeniem
Odwołującego do negocjacji;
Zalecenia sądu konkursowego;
3. Uchwałę Nr XLVII/1458/2021 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 15 kwietnia 2021
r. w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej oraz inwestycji towarzyszącej przy
ul. Grójeckiej w dzielnicy Ochota m.st. Warszawy.
Ponadto do akt sprawy Izba zaliczyła wnioski dowodowe Zamawiającego złożone przy
odpowiedzi na odwołanie, tj.:
1. Bilans pkt 10 z Opisu Koncepcja zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych
z usługami pracy konkursowej Odwołującego;
2. Zestawienie powierzchni i bilans mieszkań – pkt 12 z Opisu Koncepcja zespołu budynków
mieszkalnych wielorodzinnych z usługami pracy konkursowej Odwołującego.
Izba ustaliła, co następuje:
W dniu 16 li
pca 2024 r. Zamawiający zawiadomił Odwołującego o unieważnieniu
postępowania o udzielenie zamówienia na podstawie art. 255 pkt 5 i 6 ustawy Pzp.
W uzasadnieniu faktycznym ww. decyzji Zamawiający podał, że:
„Przedmiotowe postępowanie zostało wszczęte w dniu 24.04.2024 r. na podstawie art. 214
ust. 1 pkt 4 Ustawy, zgodnie z którym Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki,
jeżeli przeprowadzono konkurs, o którym mowa w art. 326 pkt 2, w którym nagrodą było
zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki autora wybranej pracy
konkursowej.
Konkurs architektoniczny na opracowanie koncepcji zespołu budynków mieszkalnych
wielorodzinnych z usługami przy ul. 1 Sierpnia 30B w Warszawie został ogłoszony przez
Miasto Stołeczne Warszawa, w którego imieniu działało Biuro Architektury i Planowania
Prze
strzennego w dniu 03.01.2023 r. (nr postępowania AM/MIA/2/2022) i rozstrzygnięty
w dniu 02.06.2023 r. W wyniku rozstrzygnięcia konkursu wybrano zwycięską pracę
konkursową, złożoną przez G. Architekci sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
W związku z powyższym, w dniu 24.04.2024 r. Zamawiający, w ramach którego działa
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta - zaprosił ww. Wykonawcę, tj. autora wybranej pracy
konkursowej do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki.
Jednakże po zaproszeniu Wykonawcy do negocjacji Zamawiający dowiedział się
o aktualizacji Generalnego Planu Lotniska Chopina w Warszawie
(zwanego dalej „PGLC”),
która została zatwierdzona w dniu 05.07.2023 r. Aktualizacja ta objęła min. teren położony
przy ul. 1 Sierpnia 30 B, na którym planowane jest wykonanie ww. inwestycji.
Jak wynika z art. 55 ust. 9 ustawy z dnia 03.07.2002 r. Prawo lotnicze (t.j. Dz.U. 2023, poz.
2110) dla terenów objętych planem generalnym sporządzenie miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego - zgodnego z zatwierdzonym planem generalnym - jest
obowiązkowe, z uwzględnieniem przepisów dotyczących terenów zamkniętych. Jeżeli teren
zamknięty objęty planem generalnym utraci status terenu zamkniętego, sporządzenie
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - zgodnego z zatwierdzonym planem
generalnym dla tego terenu jest obowiązkowe.
Teren, na którym ma być wykonana przedmiotowa inwestycja, nie jest objęty miejscowym
planem zagospodarowania terenu, a zatem w myśl art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 27.03.2003 r.
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ( t.j. Dz.U. 2023, poz. 977 z późn. zm.)
niezbędnym w tym przypadku byłoby uzyskanie decyzji administracyjnej o warunkach
zabudowy.
Jednakże, jak wynika z art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym, jeżeli wniosek o ustalenie warunków zabudowy dotyczy
obszaru, w odniesieniu do którego istnieje obowiązek sporządzenia planu miejscowego
(a w tym wypadku taki obowiązek istnieje, co potwierdza art. 55 ust. 9 ustawy Prawo lotnicze),
postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy zawiesza się do
czasu uchwalenia planu.
Wskazana powyżej aktualizacja PGLC poszerzająca teren objęty tym planem o teren, na
którym miałaby być wykonana inwestycja, której dokumentację miał wykonać Wykonawca, jest
w myśl art. 255 pkt. 5 Ustawy istotną zmianą okoliczności.
Zgodnie z komunikatem Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy
(dalej „BAiPP”) z dnia 29 kwietnia 2024 dotyczącego wpływu PGLC na wydawanie decyzji
o warunkach zabudowy i o pozwoleniach na budowę, krytyczną datą zmiany okoliczności jest
dzień 5 lipca 2023 r.
Do czasu uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego trwające postępowania
o wydanie decyzji administracyjnych o warunkach zabudowy na obszarze objętym PGLC
zawiesza się na podstawie art. 62 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym.
Natomiast wydane decyzje administracyjne o warunkach zabudowy wydane od dnia 5 lipca
2023 r. w obszarze PGLC mogą być obarczone ryzykiem stwierdzenia ich nieważności.
W przypadku wniosków o wydanie pozwolenia na budowę na obszarze objętym PGLC,
składanych w oparciu o decyzje administracyjne o warunkach zabudowy wydane od dnia
5 lipca 2023 r.
– brak obowiązującego planu miejscowego może stanowić przesłankę do
odmowy wydania decyzji administracyjnej o pozwoleniu na budowę. Sytuacja ta nie dotyczy
wniosków o wydanie decyzji administracyjnych o pozwolenie na budowę składanych na
podstawie decyzji administracyjnych o warunkach zabudowy wydanych przed dniem 5 lipca
2023 r.
W związku z wątpliwościami, jakie pojawiły się co do właściwej interpretacji granic
zmienionego obszaru objętego wspomnianym powyżej generalnym planem i dokładnej
identyfikacji jego granic, Miasto st. Warszawa za pośrednictwem BAiPP zwróciło się
o stosowne wyjaśnienia do spółki Polskie Porty Lotnicze S.A. (zarządzającej lotniskiem
Chopina w Warszawie i będącej autorem PGLC) oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Dodatkowo prowadzona była wymiana korespondencji w powyższym zakresie
z Ministerstwem Infrastruktury
. W uzyskanych odpowiedziach jednoznacznie wskazano, iż
obszar objęty zatwierdzonym w dniu 5 lipca 2023 r. zmienionym PGLC stanowią: teren
lotniska, strefy wokół lotniska mające znaczenie dla jego funkcjonowania oraz – największe
obszarowo i daleko wykraczające poza wspomniany teren lotniska i strefy – powierzchnie
ograniczające przeszkody na lotnisku i w jego otoczeniu oraz powierzchnie ograniczające
wysokość zabudowy (w skrócie powierzchnie ograniczające).
Zgodnie więc z obowiązującymi przepisami ustawy Prawo lotnicze art. 55 ust. 9 (Dz.U.2023,
poz.2110) dla terenów objętych planem generalnym sporządzenie miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego - zgodnego z zatwierdzonym planem generalnym - jest
ob
owiązkowe, z uwzględnieniem przepisów dotyczących terenów zamkniętych. Zgodnie dalej
z brzmieniem art. 62 ust. 2 ustawy o planowaniu zagospodarowaniu przestrzennym, jeżeli
wniosek o ustalenie warunków zabudowy dotyczy obszaru, w odniesieniu do którego istnieje
obowiązek sporządzenia planu miejscowego, postępowanie administracyjne w sprawie
ustalenia warunków zabudowy zawiesza się do czasu uchwalenia planu.
Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy w w/w komunikacie z dnia 29
kwietnia 2024 r., znajdującym się na stronie internetowej Biura, obszernie wyjaśniło, że granice
obszaru objętego aktualnym PGLC (zatwierdzonym w lipcu 2023 r.) znacząco różnią się od
granic obszaru objętego poprzednim PGLC (zatwierdzonym w październiku 2016 r.). Istotą tej
różnicy jest odmienne potraktowanie wspomnianych powierzchni ograniczających, gdyż
granica obszaru poprzedniego PGLC obejmowała teren lotniska i kilka terenów bezpośrednio
do niego przyległych, bez powierzchni ograniczających wykraczających poza te tereny.
Różnica ta, stosunkowo mało istotna z punktu widzenia zarządzania samym lotniskiem, ma
ogromne znaczenie dla procesów inwestycyjnych w Warszawie, przede wszystkim w stosunku
do prowadzenia postępowań w sprawie warunków zabudowy na terenach bez obowiązujących
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego a także w sprawie wydawanych na
podstawie decyzji administracyjnych o warunkach zabudowy - decyzji administracyjnych o
pozwoleniu na budowę. Zmiana zasad dotyczących procedowania wniosków o wydanie
decyzji administracyjnych o warunkach zabudowy na obszarze objętym PGLC będzie zatem
możliwa jedynie pod warunkiem przyjęcia przez ustawodawcę odpowiednich zmian
ustawowych, gdyż obecnie takich podstaw prawnych nie ma.
Reasumując, obecny stan formalno-prawny oznacza, iż aktualnie Zamawiający jako
inwestor ani Wykonawca działający w jego imieniu nie jest w stanie uzyskać decyzji
administracyjnej o warunkach zabudowy. Ewentualne postępowanie administracyjne
wszczęte w wyniku złożenia takiego wniosku zostanie obligatoryjnie zawieszone do
czasu uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na tym
terenie. Zamawiający nie jest w stanie przewidzieć, czy i w jakim terminie może nastąpić
uchwalenie planu miejscowego dla przedmiotowego terenu.
Podkreślenia wymaga fakt, że obecna sytuacja nie dotyczy wniosków o wydanie decyzji
administracyjnych o warunkach zabudowy czy wniosków o wydanie decyzji administracyjnych
o pozwoleniu na budowę, składanych przed dniem 5 lipca 2023 r. m.st. Warszawa zostało
bowiem poinformowane pisemnie przez Polskie Porty Lotnicze S.A. w dniu 25 lipca 2023 r. o
zatwierdzeniu PGLC przez Ministra Infrastruktury, a co za tym idzie przed tą datą nie było
przeszkód do wydania decyzji administracyjnej o warunkach zabudowy.
W takim stanie prawnym prowadzenie postępowania nie leży w interesie publicznym, gdyż nie
wiadomo, czy i kiedy zostanie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
obejmujący ww. teren i czy w swej treści pozwoli on w ogóle na realizacji przedmiotowej
inwestycji w kształcie, jaki został zaprezentowany przez Wykonawcę w jego pracy
konkursowej. Zatem kontynuowanie przedmiotowego postępowania i ewentualne
wydatkowanie środków publicznych na opracowanie szczegółowej dokumentacji związanej
z wykona
niem ww. inwestycji w takiej sytuacji byłoby nieracjonalne z punktu widzenia finansów
publicznych i mogłoby oznaczać, że wykonana dokumentacja utraciłaby rację bytu. Taka
sytuacja tym samym nie leży w interesie publicznym. Wskazanej powyżej zmiany PGLC oraz
tego, że kontynuowanie przedmiotowego postępowania z przyczyn opisanych powyżej nie leży
w interesie publicznym Zamawiający nie mógł przewidzieć, czym wypełnione zostały
przesłanki zawarte w art. 255 pkt.5 Ustawy.
Wskazany powyżej konkurs ogłoszony został w innej sytuacji formalno-prawnej, tzn., gdy
PGLC nie obejmował swym zakresem obszaru na którym planowane jest wykonanie
przedmiotowej inwestycji. Po aktualizacji PGLC i objęciu swym obszarem również obszaru na
którym ma być wykonana ww. inwestycja dalsze prowadzenie ww. postępowania jest
obarczone niemożliwą do usunięcia wadą, gdyż Zamawiający na obecnym etapie nie może
wykonać czynności, która by spowodowała usunięcie tej wady, a jest to wady istotna, gdyż
uniemożliwia wykonanie przedmiotowej inwestycji. Zawarta w ten sposób umowa podlegałaby
unieważnieniu w myśl art.457 ust.1 pkt Ustawy, gdyż Zamawiający udzielając Wykonawcy
przedmiotowego zamówienia, naruszyłby przepisy Ustawy poprzez zawarcie umowy o
wykonanie d
okumentacji, dla inwestycji która nie wiadomo kiedy i czy w ogóle powstanie w
takim stanie prawnym. Tym samym w przedmiotowym stanie faktycznym wypełnione zostały
również przesłanki zawarte w art. 255 pkt.6 Ustawy.”
I
zba zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, poczynione ustalenia
faktyczne oraz orzekając w granicach zarzutów zawartych w odwołaniu, Izba stwierdziła, że
odwołanie podlegało uwzględnieniu.
P
otwierdziły się zarzuty naruszenia art. 255 pkt 5 w zw. art. 213 ust. 1 ustawy Pzp oraz
art. 255 pkt 6 w zw. z art. 457 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 213 ust. 1 ustawy Pzp, przez niezasadne
unieważnienie przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Osią sporu była czynność Zamawiającego polegająca na unieważnieniu
przedmiotowego
postępowania o udzielenie zamówienia z uwagi na wystąpienie istotnej
zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia
nie leżało w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć oraz jako
obarczonego niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Podstawą unieważnienia niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego była dokonana w dniu 5 lipca 2023 r. aktualizacja Planu Generalnego Lotniska
Chopina
[zwanego dalej „PGLC”], o której Zamawiający – jak wynika z decyzji z dnia 16 lipca
2024 r. -
dowiedział się po zaproszeniu Wykonawcy do negocjacji. Rzeczona aktualizacja
PGLC poszerzająca teren objęty planem o teren, na którym miała zostać wykonana
Inwestycja, której dokumentację miał wykonać Wykonawca w ocenie Zamawiającego
stanowiła istotną zmianę okoliczności, o której mowa w art. 255 pkt 5 ustawy Pzp.
Zamawiający nadto w zawiadomieniu z dnia 16 lipca 2024 r. powołał się na komunikat Biura
Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy [dalej „BAiPP”] z dnia 29 kwietnia
2024 r. dotyczący wpływu PGLC na wydawanie decyzji o warunkach zabudowy
i o pozwoleniach na budowę, z którego wynika, iż krytyczną datą zmiany okoliczności jest
dzień 5 lipca 2023 r. Z rzeczonego komunikatu wynika w szczególności, iż do czasu
uchwalenia planu zago
spodarowania przestrzennego trwające postępowania o wydanie
decyzji administracyjnych o warunkach zabudowy na obszarze objętym PGLC zawiesza się
na podstawie art. 62 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Natomiast decyzje administracyjne o warunkach zabudowy wydane od dnia 5 lipca 2023 r.
w obszarze PGLC mogą być obarczone ryzykiem stwierdzenia ich nieważności. Zmieniony
stan formalno-prawny
dla Zamawiającego oznaczał, iż aktualnie ani inwestor ani wykonawca
działający w jego imieniu nie są w stanie uzyskać decyzji administracyjnej o warunkach
zabudowy, a e
wentualne postępowanie administracyjne wszczęte w wyniku złożenia takiego
wniosku zostałoby obligatoryjnie zawieszone do czasu uchwalenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego na tym terenie. Zamawiający jednocześnie powołał się na
brak możliwości przewidzenia, czy i w jakim terminie może nastąpić uchwalenie planu
miejscowego dla terenu
objętego Inwestycją. W opinii Zamawiającego kontynuowanie
przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia i ewentualne wydatkowanie środków
publicznych na opracowanie szczegółowej dokumentacji związanej z wykonaniem ww.
I
nwestycji w takiej sytuacji byłoby nieracjonalne z punktu widzenia finansów publicznych i
mogłoby oznaczać, że wykonana dokumentacja utraciłaby rację bytu.
Analiza całokształtu okoliczności niniejszej sprawy doprowadziła Izbę do przekonania,
iż czynność unieważnienia niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na
podstawie art. 255 pkt 5 i 6 ustawy Pzp dokonana została z naruszeniem przepisów ustawy.
Podkreślenia wymaga, iż przedmiotem oceny Izby jest czynność Zamawiającego z dnia 16
lipca 2024 r. polegająca na unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia. To w ww.
piśmie Zamawiający wskazał podstawy prawne oraz uzasadnienie faktyczne dokonanej
c
zynności. Podejmując decyzję o unieważnieniu postępowania zamawiający powinien
przedstawić zarówno uzasadnienie faktyczne jak i prawne tej czynności w sposób
wyczerpujący, rzetelny i przejrzysty do czego też obliguje zamawiającego treść art. 260 ust. 1
ust
awy Pzp. Ocenie Izby mogą podlegać wyłącznie okoliczności zakomunikowane wykonawcy
w decyzji o unieważnieniu postępowania.
Odnosząc się w pierwszej kolejności do podstawy unieważnienia postępowania
określonej art. 255 pkt 5 ustawy Pzp wskazać należy, iż zamawiający unieważnia
postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli wystąpiła istotna zmiana okoliczności
powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie
publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć. Unieważnienie postępowania
o udzielenie zamówienia na wskazanej podstawie prawnej wymaga zatem łącznego spełnienia
nas
tępujących przesłanek: 1) wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że
prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym oraz
istotnej zmiany okoliczności nie można było wcześniej przewidzieć. Powyższe przesłanki
nie mogą być interpretowane rozszerzająco. Przepisy dotyczące unieważnienia postępowania
mają bowiem charakter wyjątku od naczelnej zasady postępowania o udzielenie zamówienia,
która wynika z definicji ustalonej w art. 7 pkt 18 ustawy Pzp tj. wyłonienia wykonawcy i zawarcia
z nim umowy w sprawie za
mówienia publicznego. Przepisy regulujące odstępstwa od
powyższej zasady należy interpretować zawężająco.
Uwzględniając powyższe rozważania prawne wskazać należy, iż Zamawiający nie
wykazał łącznego spełnienia przesłanek określonych art. 255 pkt 5 ustawy Pzp.
W szczególności Zamawiający nie wykazał, iż istotnej zmiany okoliczności powodującej, że
prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym nie
mógł wcześniej przewidzieć. Jest wręcz przeciwnie. W niniejszej sprawie aktualizacja PGLC,
brak miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu planowanej Inwestycji
i związane z tym konsekwencje na gruncie procedury administracyjnej uzyskania decyzji o
warunkach zabudowy były Zamawiającemu znane w momencie wszczęcia postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego, a nawet kilka miesięcy przed jego wszczęciem. Izba nie
dała wiary stanowisku Zamawiającego wyrażonemu w zawiadomieniu z dnia 16 lipca 2024 r.
jakoby dopiero
„po zaproszeniu Wykonawcy do negocjacji Zamawiający dowiedział się o
aktualizacji Generalnego Planu Lotniska Chopina (zwanego dalej „PGLC”), która została
zatwierdzona w dniu 05.07.2023 r.”. Wskazać należy, iż zaproszenie Odwołującego do
negocjacji miało miejsce w dniu 24 kwietnia 2024 r., podczas gdy aktualizacja PGLC
obejmująca swoim zakresem teren planowanej Inwestycji miała miejsce w dniu 5 lipca 2023 r.
S
tanowisko Zamawiającego nie znajduje potwierdzenia w Komunikacie BAiPP z dnia 29
kwietnia 2024 r. Z rzeczonego komunikatu wynika bowiem, że już w dniu 25 lipca 2023 r.
Polskie Porty Lotnicze S.A., tj. na 9
miesięcy przed wszczęciem niniejszego postępowania o
udzielenie zamówienia przesłały do Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st.
Warszawy informację o zatwierdzeniu PGLC. Ponadto trudno dać wiarę twierdzeniom
Zamawiającego, że tak medialna sprawa, co potwierdzają artykułu prasowe Odwołującego,
dotycząca aktualizacji PGLC wywierająca doniosłe skutki prawne dla procesów
inwestycyjnych na terenie miasta
stołecznego Warszawy, w tym w zakresie prowadzenia
postępowań w sprawie warunków zabudowy na terenach bez obowiązujących miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego, a także w sprawie wydawanych na podstawie
decyzji administracyjnych o warunkach zabudowy - decyzji administracyjnych o pozwoleniu na
budowę, dotarła do wiadomości Zamawiającego dopiero po upływie ponad 9 miesięcy.
Ponadto stanowisko Zamawiającego co do momentu powzięcia informacji w zakresie
aktualizacji PGLC było niespójne. W odpowiedzi na odwołanie Zamawiający wskazał, iż
„dopiero w dniu odbycia ww. negocjacji z Odwołującym, tj. w dniu 15.05.2024 r., powziął ww.
informację zaprezentowaną we wskazanym powyżej obwieszczeniu Biura Architektury i
Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy i przekazał tę informację Odwołującemu na ww.
spotkaniu negocjacyjnym, z jednoczesnym uprzedzeniem o możliwości unieważnienia
Postępowania z uwagi na wskazaną powyżej aktualizację Planu i skutki z tym związane w
zakresie wykonania Inwestycji w oparciu o wybraną pracę konkursową Odwołującego. Przed
dniem 15.05.2024 r. Zamawiający nie miał wiedzy dotyczącej przedmiotowej aktualizacji Planu
i konsekwencji z tym związanych”. Stanowiska Zamawiającego co daty powzięcia informacji o
aktualizacji PGLC nie potwierdza notatka z negocjacji przeprowadzonych z Odwołującym w
dniu 15 maja 2024 r. W przedmiotowym dokumencie nie ma nawet wzmianki na temat daty
powzięcia przez Zamawiającego wiedzy o aktualizacji PGLC. Uzupełniająco za Odwołującym
wskazać należy, że plan generalny, jak również jego aktualizacja konsultowane są
z gminami, których tereny zostały objęte planem generalnym, zaś właściwe organy gminy
wyrażają swoje stanowisko i zgłaszają uwagi do planu generalnego w terminie 30 dni od dnia
otrzymania planu (art. 55 ust. 7 i 11 ustawy Prawo lotnicze). Tym samym stanowisko
Zamawiającego, iż przez okres ponad 9 miesięcy nie miał świadomości o aktualizacji PGLC
i związanych z tym konsekwencjach prawnych na gruncie procedury administracyjnej
uzyskania decyzji o warunkach zabudowy
dla planowanej Inwestycji jawi się jako
niewiarygodne.
Podsumowując powyższy wątek stwierdzić należy, iż aktualizacja PGLC
mająca miejsce w dniu 5 lipca 2023 r., tj. ponad 9 miesięcy przed wszczęciem niniejszego
postępowania o udzielenie zamówienia (24 kwietnia 2024 r.) nie stanowi istotnej zmiany
okoliczności, o której mowa w art. 255 pkt 5 ustawy Pzp. W niniejszej sprawie w dacie
wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia Zamawiający miał pełną wiedzę
o aktualizacji PGLC i
obowiązujących regulacjach prawnych w zakresie uzyskania stosownych
decyzji administracyjnych
warunkujących rozpoczęcie Inwestycji, jak również braku
uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu planowanej
Inwestycji.
Nie można zatem zdaniem składu orzekającego mówić o jakiejkolwiek zmianie
okoliczności, bowiem te nie zmieniły się od momentu wszczęcia postępowania, lecz istniały
już na kilka miesięcy przed jego wszczęciem, a Zamawiający miał o nich wiedzę.
Następnie Izba wskazuje, że z decyzji z dnia 16 lipca 2024 r. nie wynika, że czynność
unieważnienia przedmiotowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego została
poprzedzona rzetelną analizą formalno-prawną, która obiektywnie wykazałaby, że
prowadzenie niniejszego postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie
publicznym. W szczególności Zamawiający w piśmie z dnia 16 lipca 2024 r. nie wykazał, że
przeprowadził jakąkolwiek analizę dotyczącą innych ścieżek administracyjnych
umożliwiających kontynuowanie niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia, w tym na
podstawie przepisów ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach i przygotowaniu
i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz.
195) [tzw. Lex deweloper]
, do analizy której Zamawiający zobowiązał się w toku negocjacji, co
potwierdza notatka z dnia 15 maja 2024 r. oraz pismo z dnia 23 maja 2024 r.
Z zawiadomienia o unieważnieniu postępowania nie wynika również, aby Zamawiający
dokonał analizy możliwości realizacji Inwestycji w oparciu o zintegrowany plan inwestycyjny,
czy też że poddał analizie możliwość uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego dla terenu Inwestycji oraz jego terminu
. Argumentacja Zamawiającego
zawarta w piśmie z dnia 16 lipca 2024 r. ograniczała się do stwierdzenia, że „Zamawiający nie
jest w stanie przewidzieć, czy i w jakim terminie może nastąpić uchwalenie planu miejscowego
dla przedmiotowego terenu
”. Dostrzec należy, iż od momentu rozstrzygnięcia konkursu (2
czerwca 2023 r.) do przekazania Odwołującemu zaproszenia do negocjacji (24 kwietnia 2024
r.) upłynęło ponad 10 miesięcy. Zamawiający miał zatem wystarczająco dużo czasu na
rozeznanie sytuacji formalno
– prawnej planowanej Inwestycji w kontekście aktualizacji Planu
Generalnego Lotniska Chopina.
Nie sposób uznać, iż w rozpoznawanej sprawie Zamawiający
dołożył należytej staranności i dokonał wszechstronnej analizy możliwości udzielenia
niniejszego zamówienia publicznego w zmienionych realiach prawnych. Nie można także w
ocenie Izby pominąć, że w komunikacie BAiPP z dnia 29 kwietnia 2024 r., wielokrotnie
akcentowanym przez Zamawiającego, wskazano, iż „Zmiana zasad dotyczących
procedowania wniosków o warunki zabudowy na obszarze objętym PGLC jest w związku z
tym możliwa jedynie pod warunkiem przyjęcia przez Sejm RP odpowiednich zmian
ustawowych. Mając powyższe na uwadze, Miasto podjęło starania o pilną nowelizację
przepisów ustawy Prawo Lotnicze – w takim kierunku, aby w obszarze powierzchni
ograniczających możliwe było wydawanie decyzji o warunkach zabudowy przy jednoczesnym
zachowaniu praktyki uzgadniania ich z organami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu
lotniczego. Stosowne pismo w tej sprawie zostało skierowane do Departamentu Lotnictwa
Ministerstwa Infrastruktury
– zasygnalizowaliśmy w nim potrzebę uzupełnienia o ten aspekt
procedowanych aktualnie przez Ministerstwo projektów ustaw.” Z powyższego wynika zatem,
że sytuacja prawna wywołana aktualizacją PGLC wymaga pilnych zmian ustawowych, aby
zapewnić gminom, których tereny zostały objęte aktualizacją planu możliwość realizacji
planów inwestycyjnych. W świetle powyższego nie jest uprawnione twierdzenie, że
prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, skoro
jego realizacja jest możliwa choćby w późniejszym terminie, a możliwość zmiany terminu
została przewidziana w postanowieniach § 13 umowy. Na koniec niniejszego wątku Izba
wskazuje, że podnoszona przez Zamawiającego w odpowiedzi na odwołanie argumentacja
dotycząca braku możliwości realizacji Inwestycji w oparciu o przepisy ustawy tzw. Lex
deweloper czy zintegrowany plan inwestycyjny została pominięta, jako wykraczająca poza
uzasadnienie czynności unieważnienia postępowania zawartej w piśmie z dnia 16 lipca 2024
r.
W konsekwencji oddaleniu podlegały zgłoszone przez Zamawiającego wnioski dowodowe,
o których mowa na s. 3 i 4 powyżej oraz wniosek dowodowy Odwołującego w postaci zaleceń
konkursowych
oraz uchwały Nr XLVII/1458/2021 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia
15 kwietnia 2021 r.
W przedmiotowej sprawie nie zostało również wykazane, że odpadła przesłanka
interesu publicznego.
W powyższym zakresie Zamawiający w decyzji z dnia 16 lipca 2024 r.
poda
ł, iż „W takim stanie prawnym prowadzenie postępowania nie leży w interesie publicznym,
gdyż nie wiadomo, czy i kiedy zostanie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania
przestrzennego obejmujący ww. teren i czy w swej treści pozwoli on w ogóle na realizacji
przed
miotowej inwestycji w kształcie, jaki został zaprezentowany przez Wykonawcę w jego
pracy konkursowej. Zatem kontynuowanie przedmiotowego postępowania i ewentualne
wydatkowanie środków publicznych na opracowanie szczegółowej dokumentacji związanej z
wykonan
iem ww. inwestycji w takiej sytuacji byłoby nieracjonalne z punktu widzenia finansów
publicznych i mogłoby oznaczać, że wykonana dokumentacja utraciłaby rację bytu.” Wskazana
powyżej okoliczność stanowi nic innego jak przypuszczenie Zamawiającego. Przede
wszystkim n
ie zostało przez Zamawiającego wykazane, że aktualizacja Planu Generalnego
Lotniska Chopina obiektywnie
wykluczała możliwość realizacji Inwestycji budowy mieszkań
komunalnych
o założeniach wynikających z pracy konkursowej Odwołującego. Zamawiający
nie wykazał jednocześnie obiektywnej niemożliwości uzyskania stosownej decyzji
planistycznej niezbędnej dla rozpoczęcia Inwestycji. Nieuprawnione są zatem twierdzenia
Zamawiającego, że Inwestycja nie będzie mogła zostać zrealizowana w kształcie
zaprezentowanym w pracy konkursowej.
Co więcej, przebieg niniejszego postępowania o
udzielenie zamówienia oraz postawa Zamawiającego w istocie potwierdzają, że Zamawiający
wszczął niniejsze postępowanie o udzielenie zamówienia jedynie z przyczyn formalnych,
bowiem zaproszenie do negocjacji autora wybranej pracy konkursowej było nagrodą w
przeprowadzonym konkursie.
Możliwość unieważnienia postępowania o udzielenie
zamówienia Zamawiający zasygnalizował już na pierwszym i jedynym spotkaniu
negocjacyjnym mającym miejsce w dniu 15 maja 2024 r., które odbyło się po upływie 5
miesięcy po regulaminowym terminie (zgodnie z rozdziałem III pkt 7.8 Regulaminu konkursu
planowany termin zaproszenia do negocjacji wynosił 5 miesięcy od daty uprawomocnienia się
wyników konkursu) i mimo deklaracji uzyskania opinii BAiPP m.s.t. Warszawy w sprawie
możliwości realizacji przedmiotowej inwestycji na podstawie przepisów ustawy Lex deweloper,
której Zamawiający dotychczas nie przedstawił. Taka postawa nie stwarza gwarancji pewności
obrotu dla wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego. Zmienione
realia prawne
nie stanowią zdaniem składu orzekającego automatycznej podstawy do
unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia. Zamawiający każdorazowo w
okolicznościach danej sprawy, przed podjęciem decyzji o unieważnieniu postępowania, winien
przeanalizować wpływ zmiany sytuacji prawnej na realizację interesu publicznego, którego
zaspokojenie zostałoby osiągnięte w przypadku kontynuowania postępowania. W niniejszej
sprawie Zamawiający nie sprostał powyższemu. Nie zostało bowiem wykazane, iż aktualizacja
PGLC oraz wynikające z tego faktu konsekwencje powodują, że prowadzenie postępowania
lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym jakim jest zapewnienie większej
ilości mieszkań komunalnych na terenie m.st. Warszawy.
Przechodząc następnie do przesłanki, o której mowa w art. 255 pkt 6 ustawy Pzp
wskazać należy, że zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli
postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie
niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Z powyższego
przepisu wynika zatem,
że zamawiający obowiązany jest unieważnić prowadzone
postępowanie jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące przesłanki: postępowanie musi być
obarczone wa
dą, czyli w postępowaniu doszło do naruszenia przez zamawiającego przepisów
regulujących jego prowadzenie, wada ta jest niemożliwa do usunięcia, stwierdzona wada
postępowania musi być na tyle istotna, że uniemożliwia zawarcie niepodlegającej
unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zauważenia wymaga, że art. 255
pkt 6 ustawy Pzp pozostaje w związku z art. 457 ustawy Pzp, w zakresie w jakim wada
postępowania może prowadzić do zawarcia umowy podlegającej unieważnieniu na podstawie
przesłanek wskazanych w ust. 1 przepisu lub na podstawie sytuacji określonych w kodeksie
cywilnym np. art. 70
(arg. z art. 457 ust. 5 ustawy Pzp). D
la spełnienia przesłanek z art. 255
pkt 6 ustawy Pzp konieczne jest zatem
wystąpienie związku przyczynowego pomiędzy
zaistniałą wadą, a niemożnością zawarcia ważnej umowy. Tym samym, aby unieważnić
postępowanie na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp należy dokonać analizy okoliczności
skutkujących unieważnieniem umowy w oparciu o art. 457 ustawy Pzp lub określone przepisy
kodeksu cywilnego.
Przenosząc powyższe rozważania prawne na grunt niniejszej sprawy Izba wskazuje,
i
ż Zamawiający nie wykazał łącznego zaistnienia przesłanek określonych w art. 255 pkt 6
ustawy Pzp. W szczególności z decyzji Zamawiającego z dnia 16 lipca 2024 r. nie wynika na
czym miała polegać wada niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia związana
z naruszeniem przez Zamawiającego przepisów ustawy regulujących jego prowadzenie.
Dopiero w odpowiedzi na odwołanie Zamawiający podjął próbę skonkretyzowania owej wady
wsk
azując na naruszenie art. 99 ust. 1 ustawy Pzp polegające na niewłaściwym określeniu
przedmiotu zamówienia, a to z uwagi na fakt dokonania późniejszej aktualizacji PGLC
i w konsekwencji jej negatywny wpływ na wykonanie Inwestycji. Zamawiający uzasadniał, że
w Regulaminie konkursu oraz §3 ust. 2 pkt 3 Istotnych Postanowień Umowy przewidywał
uzyskanie w terminie ustawowym m.in. decyzji administracyjnej o warunkach zabudowy
i zagospodarowania terenu, której uzyskanie jest kluczowe dla realizacji Inwestycji, co
w świetle obecnych realiów prawnych jest niemożliwe z uwagi na konieczność zawieszenia
postępowania administracyjnego zmierzającego do uzyskania takiej decyzji do dnia
uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (por. art. 62 ust. 2 ustawy
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym). Zamawiający argumentował również, że w
warunkach konkursu oraz Istotnych Postanowieniach Umowy nie przewidział alternatywnej
ścieżki wykonania Inwestycji w oparciu o tzw. Lex deweloper czy zintegrowany plan
inwestycyjny. Powyższe stanowisko Zamawiającego nie zostało zawarte w zawiadomieniu
z dnia 16 lipca 2024 r.,
a podjętą na etapie rozprawy próbę rozszerzenia uzasadnienia
czynności unieważnienia postępowania należy uznać za niedopuszczalną. Argumentacja
Zamawiającego uzupełniona dopiero na etapie postępowania odwoławczego musiała zostać
przez Izbę pominięta.
Nie został również wykazany związek przyczynowy między zaistniałą wadą
postępowania a niemożnością zawarcia ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Argumentacja Zamawiającego w powyższym zakresie ograniczała się wyłącznie do
stwierdzenia, iż „Zawarta w ten sposób umowa podlegałaby unieważnieniu w myśl art.457
ust.1 pkt Ustawy, gdyż Zamawiający udzielając Wykonawcy przedmiotowego zamówienia,
naruszyłby przepisy Ustawy poprzez zawarcie umowy o wykonanie dokumentacji, dla
inwestycji która nie wiadomo kiedy i czy w ogóle powstanie w takim stanie prawnym.”
W ocenie Izby
Zamawiający nie podjął nawet próby wykazania dlaczego dostrzeżona „wada
postępowania” uniemożliwia zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy. Co więcej,
zauważyć należy, iż w zawiadomieniu z dnia 16 lipca 2024 r. Zamawiający nie wskazał na
podstawie, której przesłanki określonej art. 457 ust. 1 ustawy Pzp umowa w sprawie
niniejszego
zamówienia publicznego podlegałaby unieważnieniu (Zamawiający wskazał
art. 457 ust. 1 pkt Ustawy). Stanowisko procesowe
Zamawiającego wyrażone w odpowiedzi
na odwołanie wskazywało jednak, że stwierdzona „wada postępowania” pozostawała
w związku przyczynowym z przesłanką unieważnienia umowy zawartą w art. 457 ust. 1 pkt 1
ustawy Pzp.
Abstrahując od okoliczności, że w decyzji z dnia 16 lipca 2024 r. Zamawiający nie
wskazał podstawy prawnej unieważnienia umowy, to argumentacji Zamawiającego zawartej w
odpowiedzi na odwołanie nie sposób podzielić. Zgodnie z art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp,
umowa podlega unieważnieniu, jeżeli zamawiający z naruszeniem ustawy udzielił zamówienia,
zawarł umowę ramową lub ustanowił dynamiczny system zakupów bez uprzedniego
zamieszczenia w Biuletynie Zamówień Publicznych albo przekazania Urzędowi Publikacji Unii
Europejskiej ogłoszenia wszczynającego postępowanie lub bez wymaganego ogłoszenia
zmieniającego ogłoszenie wszczynające postepowanie, jeżeli zmiany miały znaczenie dla
sporządzenia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert. Rację miał
zatem Odwołujący, że art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp dotyczy naruszenia przez
zamawiającego obowiązków publikacyjnych związanych ze wszczęciem postępowania lub
ogłoszeniem zmieniającym, a z taką sytuacją nie mamy do czynienia w rozpoznawanej
sprawie. Stanowisko
Zamawiającego co do rozumienia art. 457 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp było
błędne. Omawiany przepis, wbrew twierdzeniom Zamawiającego, nie zawiera dwóch
odrębnych przesłanek unieważnienia umowy, w tym udzielenia zamówienia publicznego
z naruszeniem jakichkolwiek
przepisów ustawy Pzp.
Podsumowując powyższe Izba stwierdziła, iż unieważnienie niniejszego postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 255 pkt 5 i 6 ustawy Pzp było
nieuzasadnione wobec braku łącznego wykazania przesłanek określonych w ww. przepisach.
W
konsekwencji czynność Zamawiającego z dnia 16 lipca 2024 r. winna zostać unieważniona.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 557 i 575
ustawy Pzp w zw. z § 5 pkt 1 i 2 lit. b) oraz § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania z dnia 30 grudnia 2020
r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2437)
, zasądzając od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kwotę
zł stanowiącą koszty postępowania poniesione tytułem wpisu od odwołania oraz
wynagrodzenia pełnomocnika.
Przewodnicząca: ……………………………..