Sygn. akt: KIO 4508/24
WYROK
z dnia 19 grudnia 2024 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodnicząca:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Klaudia Kwadrans
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 grudnia 2024 roku w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 grudnia 2024 roku przez
wykonawcę Ever Medical Care Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Warszawie
(Odwołujący)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej w Myślenicach
przy udziale
Przystępujących, zgłaszających przystąpienie po stronie Zamawiającego:
„IZAN+" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie;
Optima Care Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie
orzeka:
Uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu zmianę warunku udziału
w postępowaniu określonego w Dziale V pkt 1 ppkt 1.1 SWZ i nadanie mu następującego
brzmienia:
„Zamawiający wymaga, aby wykonawca wykazał, ze w okresie ostatnich trzech lat,
a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie wykonał lub wykonuje
(w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych) co najmniej jedną usługę kompleksowego,
specjalistycznego sprzątania i utrzymania czystości w pomieszczeniach szpitalnych wraz
z wykonywaniem transportu wewnętrznego i czynności pomocniczych przy pacjencie na
zlecenie personelu medycznego na rzecz szpitali posiadających minimum 250 łóżek oraz
oddziału ginekologiczno położniczego i neonatologicznego, anestezjologii i intensywnej
te
rapii, a także bloku operacyjnego o wartości usług nie mniejszej niż 5.000.000,00 zł brutto
rocznie każda i czasie trwania ciągłego, nie mniej niż w ciągu 12 miesięcy bez przerw.
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie
spełnia/nie spełniana podstawie wykazu usług i dokumentów potwierdzających należyte
wykonanie usługi. Przez jedną usługę Zamawiający rozumie usługi w ramach jednej umowy
tj. w ramach jednego zamówienia.
Warunek ten nie podlega sumowaniu, co oznacza że jeden wykonawca musi wykonać co
najmniej 1 usługę, o której mowa w opisie sposobu spełnienia warunku. W przypadku
wykonawców składających wspólną ofertę lub w przypadku, gdy wykonawca składający ofertę
do sp
ełnienia niniejszego warunku korzysta z potencjału podmiotu trzeciego, koniecznym jest
wykazanie posiadania wymaganego doświadczenia przez odpowiednio:
a)
co najmniej jednego wykonawcę wchodzącego w skład zespołu wykonawców, którzy
składają wspólną ofertę,
b)
podmiot trzeci na którego zasoby w celu spełnienia warunku powołuje się wykonawca
składający ofertę.
Jeśli Wykonawca biorący indywidualnie lub wspólnie udział w postępowaniu polegał na
doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu, a skład grupy
wykonawców jest inny niż w niniejszym postępowaniu, zobowiązany jest wykazać swój
faktyczny udział w realizacji zamówienia, które potwierdza jego doświadczenie (tj. zgodnie
z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, który w wyroku z dnia 4.05.2017r. stwierdził, iż art. 44
dyrektywy 2004/18 w związku z art. 48 ust2 lit. b tej dyrektywy oraz zasadą równego
traktowania wykonawców należy interpretować w. ten sposób, że nie dopuszcza on, by
Wykonawca biorący indywidualnie udział w postępowaniu polegał na doświadczeniu grupy
wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu , jeżeli faktycznie nie uczestniczył
w jego realizacji)”; oraz dostosowanie innych elementów dokumentacji postępowania o
udzielenie zamówienia do wprowadzonej zmiany;
Umarza postępowanie w zakresie zarzutu nr 3 na podstawie art. 568 ustawy Pzp;
kosztami postępowania obciąża Zamawiającego - Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej w Myślenicach w następujący sposób:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnastu
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od odwołania,
kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzech tysięcy sześciuset złotych zero groszy) poniesioną przez
Odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika;
zasądza od Zamawiającego – Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej w Myślenicach na rzecz Odwołującego - Ever Medical Care Spółki
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie kwotę 18 600 zł 00gr (słownie:
osiemnastu
tysięcy sześciuset złotych zero groszy) stanowiącą uzasadnione koszty Strony
poniesione tytułem wpisu oraz wynagrodzenia pełnomocnika.
Na orzeczenie -
w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za
pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie -
Sądu Zamówień Publicznych.
Przewodnicząca:
……………………………
KIO 4508/24
UZASADNIENIE
Zamawiający: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Myślenicach
prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym, na
podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2024
r. poz. 1320 ze zm., dalej: „ustawa Pzp”) pn. „Usługa kompleksowego, specjalistycznego
sprzątania i utrzymania czystości w pomieszczeniach szpitalnych, administracyjnych
i gospodarczych wszystkich jednostek i komórek organizacyjnych SPZOZ w Myślenicach, oraz
transportu wewnętrznego i czynności pomocniczych przy pacjencie na zlecenie personelu
medycznego wraz z najem lokalów użytkowych o łącznej powierzchni 57,20m 2 położonych
w budynkach SPZOZ w Myślenicach na cele związane ze świadczoną usługą”. Ogłoszenie
o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 6 listopada 2024 roku w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem Dz.U. S: 216/2024, 674205-2024. M
odyfikacja dokumentów
zamówienia została opublikowana w dniu 20 i 22 listopada 2024 roku.
Dnia 2 grudnia
2024 roku do Prezes Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na
podstawie art. 513 ust. 1 i ust. 2
ustawy Pzp odwołanie złożył wykonawca Ever Medical Care
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, dalej jako „Odwołujący”.
O
dwołanie złożono wobec niezgodnych z przepisami Pzp czynności Zamawiającego
polegających na zmianie treści dokumentów zamówienia, opublikowanych przez
Zamawiającego na stronie internetowej w dniach 20 i 22 listopada 2024 roku, wobec treści
specyfikacji warunków zamówienia.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
art. 112 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 4) Pzp i art. 116 ust. 1 Pzp w zw. z art. 16 pkt 1), 2) oraz
i) Pzp i art. 17 ust.2 PZP poprzez ustanowienie dyskryminującego, niezachowującego zasad
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, nieuzasadnionego warunku
udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznych lub zawodowych określonego
w Dziale V pkt 1 ppkt 1.1 SWZ, co w istocie spowodowało wyeliminowanie z postępowania
uczciwej konkurencji i odebrało możliwość uzyskania zamówienia szerszemu gronu
wykonawców;
art. 137 ust. 1 PZP w zw. z art. 16 ustawy Pzp poprzez dokonanie niczym
nieuzasadnionej zmiany SWZ, której jedynym uzasadnieniem i celem było ograniczenie
złożenia oferty przez potencjalnie zainteresowanych wykonawców;
art. 90 ust. 2 , art. 137 ust. 6 w zw. art. 16 Pzp w zw. z art. 138 ust. 1 i ust. 2 ustawy
Pzp poprzez dokonanie zmiany warunku udziału w postępowaniu dot. zdolności technicznej
lub zawodowej określonego Dziale V pkt 1 ppkt 1.1 SWZ, która jest zmianą istotną dla
sporządzenia oferty przez Wykonawców i jednocześnie nie przedłużenie terminu składania
ofert o minimalny okres na jej złożenie;
Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i:
1. nakazanie Zamawiającemu dokonania modyfikacji SWZ w zakresie:
1) zmiany warunku udziału w postępowaniu określonego w Dziale V pkt 1 ppkt 1.1 SWZ
i nadanie mu brzmienia sprzed zmian opublikowanych w dniach 20 i 22 listopada 2024 roku
tj. przywrócenie następującego brzmienia warunku:
„Zamawiający wymaga, aby wykonawca wykazał, ze w okresie ostatnich trzech lat, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie wykonał lub wykonuje (w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych) co najmniej jedną usługę kompleksowego,
specjalistycznego
sprzątania i utrzymania czystości w pomieszczeniach szpitalnych wraz
z wykonywaniem transportu wewnętrznego i czynności pomocniczych przy pacjencie na
zlecenie personelu medycznego na rzecz szpitali posiadających minimum 250 łóżek oraz
o
ddziału ginekologiczno położniczego i neonatologicznego, anestezjologii i intensywnej
terapii, a także bloku operacyjnego o wartości usług nie mniejszej niż 5.000.000,00 zł brutto
rocznie każda i czasie trwania ciągłego, nie mniej niż w ciągu 12 miesięcy bez przerw.
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie
spełnia/nie spełniana podstawie wykazu usług i dokumentów potwierdzających należyte
wykonanie usługi. Przez jedną usługę Zamawiający rozumie usługi w ramach jednej umowy
tj. w ramach jednego zamówienia.
Warunek ten nie podlega sumowaniu, co oznacza że jeden wykonawca musi wykonać co
najmniej 1 usługę, o której mowa w opisie sposobu spełnienia warunku. W przypadku
wykonawców składających wspólną ofertę lub w przypadku, gdy wykonawca składający ofertę
do spełnienia niniejszego warunku korzysta z potencjału podmiotu trzeciego, koniecznym jest
wykazanie posiadania wymaganego doświadczenia przez odpowiednio:
a)
co najmniej jednego wykonawcę wchodzącego w skład zespołu wykonawców, którzy
składają wspólną ofertę,
b)
podmiot trzeci na którego zasoby w celu spełnienia warunku powołuje się wykonawca
składający ofertę.
Jeśli Wykonawca biorący indywidualnie lub wspólnie udział w postępowaniu polegał na
doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu, a skład grupy
wykonawców jest inny niż w niniejszym postępowaniu, zobowiązany jest wykazać swój
faktyczny udział w realizacji zamówienia, które potwierdza jego doświadczenie (tj. zgodnie z
wyrokiem
Trybunału Sprawiedliwości, który w wyroku z dnia 4.05.2017r. stwierdził, iż art. 44
dyrektywy 2004/18 w związku z art. 48 ust2 lit. b tej dyrektywy oraz zasadą równego
traktowania wykonawców należy interpretować w. ten sposób, że nie dopuszcza on, by
Wykonawca bior
ący indywidualnie udział w postępowaniu polegał na doświadczeniu grupy
wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu , jeżeli faktycznie nie uczestniczył
w jego realizacji)
”;
przedłużenie terminu składania ofert do dnia 10 stycznia 2025 r., a w przypadku nie
uwzględnienia odwołania przez Zamawiającego przed upływem terminu składania ofert
unieważnienia postępowania jako obarczonego wadą niemożliwą do usunięcia na tym etapie
postępowania,
na podstawie art. 536 ustawy Pzp zobowiązanie Zamawiającego do przedstawienia
wniosku zakupowego, analizy potrzeb i wymagań lub analogicznego dokumentu inicjującego
postępowanie, w którym wnioskodawca rekomendował warunki udziału w postępowaniu oraz
dokume
ntu analizy potrzeb i wymagań na okoliczność właściwego ustalenia warunków udziału
w postepowaniu przed dniem wszczęcia postępowania.
O
dwołanie zostało wniesione z zachowaniem 10-dniowego terminu wskazanego w art.
515 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp.
Zmiana ogłoszenia o zamówieniu i zmienione dokumenty
zamówienia zostały opublikowane w dniach 20, oraz 22 listopada 2024 roku. Odwołujący uiścił
wpis od odwołania w wymaganej wysokości, a Zamawiający otrzymał kopię odwołania
02 grudnia 2024 roku.
Odwołujący wskazał, że ma interes we wniesieniu odwołania. Odwołujący jest
przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie objętym przedmiotem zamówienia.
W wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp interes Odwołującego
w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku, gdyż objęta odwołaniem czynność
Zamawiającego uniemożliwia Odwołującemu ubieganie się o udzielenie zamówienia na
warunkach zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa, a tym samym wybór jego oferty
i uzyskanie przedmiotowego zamówienia może okazać się niemożliwy. Warunki zamówienia
zaskarżone odwołaniem utrudniają Odwołującemu dostęp do zamówienia, tj. opracowanie
i złożenie korzystnej i konkurencyjnej oferty, a w konsekwencji uzyskanie zamówienia. Objęta
odwołaniem czynność prowadzi do możliwości poniesienia szkody przez Odwołującego
polegającej na uniemożliwieniu ubiegania się o zamówienie na zgodnych z prawem i uczciwą
konkurencją warunkach i uzyskania zamówienia, a zatem uzyskania zysku z tytułu jego
wykonania.
W opublikowanej w dniu 06 listopada 2024 roku dokumentacji przetargowej,
Zamawiający określił następujący warunek udziału w postępowaniu dotyczący zdolności
technicznej lub zawodowej (Dział V pkt 1 ppkt 1.1 SWZ):
„Warunek wiedzy i doświadczenia: Zamawiający wymaga, aby wykonawca wykazał, ze
w okresie ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym
okresie
wykonał lub wykonuje (w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych) co najmniej
jedną usługę kompleksowego, specjalistycznego sprzątania i utrzymania czystości
w pomieszczeniach szpitalnych wraz z wykonywaniem transportu wewnętrznego i czynności
pomocniczych przy pacjencie na zlecenie personelu medycznego na rzecz szpitali
posiadających
minimum
łóżek
oraz
oddziału
ginekologiczno-położniczego
i neonatologicznego, anestezjologii i intensywnej terapii, a także bloku operacyjnego
o wartości usług nie mniejszej niż 5.000.000,00 zł brutto rocznie każda i czasie trwania
ciągłego, nie mniej niż w ciągu 12 miesięcy bez przerw.
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie
spełnia/nie spełniana podstawie wykazu usług i dokumentów potwierdzających należyte
wykonanie usługi. Przez jedną usługę Zamawiający rozumie wykonanie usługi w ramach
jednej umowy
tj. w ramach jednego zamówienia. Warunek ten nie podlega sumowaniu,
co oznacza że jeden wykonawca musi wykonać co najmniej 1 usługę o której mowa w opisie
sposobu spełnienia warunku. W przypadku wykonawców składających wspólną ofertę lub
w przypadku, gd
y wykonawca składający ofertę do spełnienia niniejszego warunku korzysta
z potencjału podmiotu trzeciego, koniecznym jest wykazanie posiadania wymaganego
doświadczenia przez odpowiednio:
a)
co najmniej jednego wykonawcę wchodzącego w skład zespołu wykonawców, którzy
składają wspólną ofertę,
b)
podmiot trzeci na którego zasoby w celu spełnienia warunku powołuje się wykonawca
składający ofertę.
Jeśli Wykonawca biorący indywidualnie lub wspólnie udział w postępowaniu polegał na
doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu, a skład grupy
wykonawców jest inny niż w niniejszym postępowaniu, zobowiązany jest wykazać swój
faktyczny udział w realizacji zamówienia, które potwierdza jego doświadczenie (tj. zgodnie
z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, który w wyroku z dnia 4.05.2017r. stwierdził, iż art. 44
dyrektywy 2004/18 w związku z art. 48 ust.2 lit b/ tej dyrektywy oraz zasadą równego
traktowania wykonawców należy interpretować w ten sposób, że nie dopuszcza on,
by Wykonawca biorący indywidualnie udział w postępowaniu polegał na doświadczeniu grupy
wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu , jeżeli faktycznie nie uczestniczył
w jego realizacji)
”.
W dniu 20 listopada 2024 roku Zamawiający dokonał następującej modyfikacji warunku
udziału w postępowaniu:
„Zamawiający wymaga, aby wykonawca wykazał, ze w okresie ostatnich trzech lat, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie wykonał lub wykonuje (w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych) co najmniej dwie usługi kompleksowego,
specjalistycznego sprzątania i utrzymania czystości w pomieszczeniach szpitalnych wraz
z wykonywaniem transportu wewnętrznego i czynności pomocniczych przy pacjencie na
zlecenie personelu medycznego na rzecz szpitali posiadających minimum 250 łóżek oraz
od
działu ginekologiczno-położniczego i neonatologicznego, anestezjologii i intensywnej
terapii, a także bloku operacyjnego o wartości usług nie mniejszej niż 5.000.000,00 zł brutto
rocznie każda i czasie trwania ciągłego, nie mniej niż w ciągu 12 miesięcy bez przerw.
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie
spełnia/nie spełniana podstawie wykazu usług i dokumentów potwierdzających należyte
wykonanie usługi. Przez jedną usługę Zamawiający rozumie wykonanie usługi w ramach
jednej umowy tj. w ramach jednego zamówienia. Warunek ten nie podlega sumowaniu,
co oznacza że jeden wykonawca musi wykonać co najmniej 1 usługę o której mowa w opisie
sposobu spełnienia warunku. W przypadku wykonawców składających wspólną ofertę lub
w przypadku, gd
y wykonawca składający ofertę do spełnienia niniejszego warunku korzysta
z potencjału podmiotu trzeciego, koniecznym jest wykazanie posiadania wymaganego
doświadczenia przez odpowiednio:
c)
co najmniej jednego wykonawcę wchodzącego w skład zespołu wykonawców, którzy
składają wspólną ofertę,
d)
podmiot trzeci na którego zasoby w celu spełnienia warunku powołuje się wykonawca
składający ofertę.
Jeśli Wykonawca biorący indywidualnie lub wspólnie udział w postępowaniu polegał na
doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu, a skład grupy
wykonawców jest inny niż w niniejszym postępowaniu, zobowiązany jest wykazać swój
faktyczny udział w realizacji zamówienia, które potwierdza jego doświadczenie (tj. zgodnie
z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, który w wyroku z dnia 4.05.2017r. stwierdził, iż art. 44
dyrektywy 2004/18 w
związku z art. 48 ust.2 lit. b/ tej dyrektywy oraz zasadą równego
traktowania wykonawców należy interpretować w ten sposób, że nie dopuszcza on,
by Wykonawca biorący indywidualnie udział w postępowaniu polegał na doświadczeniu grupy
wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu , jeżeli faktycznie nie uczestniczył
w
jego realizacji)”.
Natomiast w dniu 22 listopada 2024 roku dokonał kolejnej zmiany warunku udziału
w postępowaniu dot. zdolności technicznej lub zawodowej i nadał mu następujące brzmienie:
„Zamawiający wymaga, aby wykonawca wykazał, ze w okresie ostatnich trzech lat, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie wykonał lub wykonuje (w przypadku
świadczeń okresowych lub ciągłych) co najmniej dwie usługi kompleksowego,
specjalistycznego sprzątania i utrzymania czystości w pomieszczeniach szpitalnych wraz
z wykonywaniem transportu wewnętrznego i czynności pomocniczych przy pacjencie na
zlecenie personelu medycznego na rzecz szpitali posiadających minimum 250 łóżek oraz
od
działu ginekologiczno-położniczego i neonatologicznego, anestezjologii i intensywnej
terapii, a także bloku operacyjnego o wartości usług nie mniejszej niż 5.000.000,00 zł brutto
rocznie każda i czasie trwania ciągłego, nie mniej niż w ciągu 12 miesięcy bez przerw.
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie
spełnia/nie spełniana podstawie wykazu usług i dokumentów potwierdzających należyte
wykonanie usługi. Przez jedną usługę Zamawiający rozumie wykonanie usługi w ramach
jednej umowy
tj. w ramach jednego zamówienia. Warunek ten nie podlega sumowaniu,
co oznacza że jeden wykonawca musi wykonać co najmniej 2 usługi o których mowa w opisie
sposobu spełnienia warunku. W przypadku wykonawców składających wspólną ofertę lub
w przypadku, g
dy wykonawca składający ofertę do spełnienia niniejszego warunku korzysta
z potencjału podmiotu trzeciego, koniecznym jest wykazanie posiadania wymaganego
doświadczenia przez odpowiednio:
c)
co najmniej jednego wykonawcę wchodzącego w skład zespołu wykonawców, którzy
składają wspólną ofertę,
d)
podmiot trzeci na którego zasoby w celu spełnienia warunku powołuje się wykonawca
składający ofertę.
Jeśli Wykonawca biorący indywidualnie lub wspólnie udział w postępowaniu polegał na
doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu, a skład grupy
wykonawców jest inny niż w niniejszym postępowaniu, zobowiązany jest wykazać swój
faktyczny udział w realizacji zamówienia, które potwierdza jego doświadczenie (tj. zgodnie
z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, który w wyroku z dnia 4.05.2017r. stwierdził, iż art. 44
dyrektywy 2004/18 w związku z art. 48 ust2 lit. b/ tej dyrektywy oraz zasadą równego
traktowania wykonawców należy interpretować w ten sposób, że nie dopuszcza on, by
Wykonawca biorący indywidualnie udział w postępowaniu polegał na doświadczeniu grupy
wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu , jeżeli faktycznie nie uczestniczył
w
jego realizacji)”
Odwołujący wskazał na niekonsekwencję po stronie Zamawiającego, który w toku
prowadzonego postępowania z własnej inicjatywy, bez żadnego znanego Odwołującemu
powodu, dokonuje modyfikacji warunku udziału w postępowaniu dot. zdolności technicznej lub
zawodowej wykonawcy radyk
alnie go zaostrzając.
Odwołujący nie neguje uprawnienia Zamawiającego do dokonywania zmian
w dokumentacji postępowania w myśl art. 137 ust. 1 Pzp, o ile takie są uzasadnione, natomiast
należy wziąć pod uwagę, że to okres poprzedzający opublikowanie postępowania jest czasem
na ustalenie tak kluczowych elementów SWZ jak warunki udziału w postępowaniu, a czas od
opublikowania postępowania do upływu terminu składania ofert powinien służyć wykonawcom
zainteresowanym uzyskaniem zamówienia do zapoznania się z dokumentacją przetargową
oraz do przygotowania ofert
. W tym czasie Wykonawcy mogą również wnosić o złagodzenie
warunków udziału w postępowaniu tak, aby rozszerzyć konkurencyjność postępowania
i umożliwić im złożenie oferty.
Nie jest to czas dla kreowania przez Zamawiającego zupełnie nowych warunków
udziału w postępowaniu (w szczególności zaostrzających pierwotne wymagania).
Zamawiający jest podmiotem doświadczonym na rynku zamówień publicznych i od
wielu lat prowadzi postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem
jest usługa kompleksowego, specjalistycznego sprzątania i utrzymania czystości
w pomieszczeniach szpitalnych, administracyjnych i gospodarczych wszystkich jednostek
i komórek organizacyjnych SPZOZ w Myślenicach, oraz transportu wewnętrznego i czynności
pomocniczych przy pacjencie.
Powyższe doświadczenie dało Zamawiającemu znajomość
rynku oraz
umożliwiło wypracowanie istotnych elementów SWZ, jak chociażby kryteria oceny
ofert czy warunki udziału w postępowaniu, co do których brzmienia Zamawiający zdawał się
być do tej pory przywiązany.
Zamawiający przygotowując postępowanie oraz dokonując analizy swoich potrzeb
i wymagań ustalił na dzień wszczęcia postępowania określone warunki udziału
w postępowaniu. Budzącym istotne wątpliwości jest działanie, kiedy to już w trakcie
postępowania w przeciągu kilkunastu dni Zamawiający zmienia zdanie co do wypracowanych
w trakcie przygotowania postępowania warunków podwyższając je. Wydaje się, że jedyną
okolicznością, która wpływa na decyzję Zamawiającego jest powzięcie wiedzy o liczbie
zainteresowanych
postępowaniem wykonawców, lub o wykonawcy, którego nie życzy sobie
Zamawiający, na podstawie zgłoszonych pytań do SWZ czy też danych dot. wykonawców,
którzy pobrali treść dokumentacji postępowania z platformy zakupowej Zamawiającego.
Sytuacja
polegająca na dwukrotnym zaostrzeniu warunku spowodowała, że
wykonawcy zostali pozbawieni możliwości należytego przygotowania oferty, bowiem
dokonana zmiana kreuje zupełnie nowe wymagania dot. możliwości ubiegania się
o zamówienie tj. podwyższa warunek w stosunku do pierwotnego jego brzmienia w ten sposób,
że zamiast wykazania się doświadczeniem w realizacji jednej specjalistycznej usługi, co do
realizacji której przedstawiono szereg warunków (liczba łóżek, konkretne oddziały, wartość
usługi) wymagane jest podwójne doświadczenie w realizacji takiej usługi.
O
bowiązkiem Zamawiającego wynikającym z art. 83 Pzp i poprzedzającym ogłoszenie
postępowania jest dokonanie analizy potrzeb i wymagań Zamawiającego, uwzględniające
rodzaj i wartość zamówienia. Obowiązek ten obejmuje nie tylko obowiązek weryfikacji
możliwości realizacji zamówienia w ramach własnych zasobów, ale także rozważenie różnych
możliwości przeprowadzenia postępowania i ryzyk z nimi związanych.
Zatem
już na dzień składania ofert Zamawiający zweryfikował warunki, które są
wystarczające dla wybrania wykonawcy, który będzie zdolny do wykonania zamówienia
w sposób należyty. Wymagał również od tego wykonawcy dodatkowych certyfikatów
w kryterium jakość czym uprawdopodobnił fakt wyboru wykonawcy, który nie tylko ma
wystarczające doświadczenie w realizowaniu zamówienia, ale również gwarantuje
odpowiednią jakość. Kolejne zmiany warunku poprzez jego zaostrzenie mogą mieć jedynie na
celu bezpodstawne wyeliminowanie wykonawców zainteresowanych ubieganiem się
o zamówienie i zdolnych do j ego wykonania. Zamawiający dokonuje modyfikacji warunku
udziału dot. zdolności technicznej lub zawodowej w sposób zupełnie nietypowy, bowiem
odwrotny od tego, który zaobserwować można na rynku zamówień publicznych. Szereg
z
amawiających pierwotnie określa warunki wygórowane w stosunku do przedmiotu
zamówienia, a następnie dokonuje ich modyfikacji, aby nadać im zgodność z przepisami Pzp
oraz rozszerzyć krąg wykonawców, którzy będą mogli należycie wykonać zamówienie.
Tymczasem Zamawiający pierwotne brzmienie warunku określił w sposób zgodny z art. 16
Pzp, a następnie zmodyfikował je, aby radykalnie ograniczyć krąg wykonawców, którzy będą
mogli ubiegać się o uzyskanie tego zamówienia.
Działanie Zamawiającego jest również niezgodne z jego dodatkowymi
doświadczeniami, logiką oraz praktyką. W poprzednio prowadzonych postępowaniach na
tożsamą usługę Zamawiający warunek udziału w postępowaniu określił w zupełnie innym -
konkurencyjnym - brzmieniu.
W postępowaniu pn. „Usługi kompleksowego, specjalistycznego
sprzątania i utrzymania czystości w pomieszczeniach szpitalnych i administracyjnych oraz
wykonywania transportu wewnętrznego i czynności pomocniczych przy pacjencie na zlecenie
personelu me
dycznego wraz z przejęciem 8 pracowników (….) numer referencyjny: 53/PN/20,
warunek dot. zdolności technicznej lub zawodowej brzmiał on następująco: „warunek zostanie
spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że: w ciągu ostatnich 3 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wykonał
co najmniej
jedną usługę w charakterze ciągłym tzn. codziennym, świadczoną przez co
najmniej kolejne 12 miesięcy, odpowiadającą przedmiotowi niniejszego zamówienia, tj. usługę
kompleksowego, specjalistycznego sprzątania i utrzymania czystości w pomieszczeniach
szpitalnych i administracyjnych oraz wykonywanie transportu wewnętrznego przy pomocy
urządzeń bez napędu elektrycznego i czynności pomocniczych przy pacjencie na zlecenie
personelu medycznego, w pomieszczeniach, w których świadczone są usługi medyczne i/lub
prowadzona jest działalność lecznicza. Wartość usługi uznanej za spełniającą warunek nie
może być niższa niż 3 000 000 PLN brutto.
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie
spełnia/nie spełniana podstawie wykazu usług i dokumentów potwierdzających należyte
wykonanie usługi.
Przez
jedną usługę Zamawiający rozumie wykonanie usługi w ramach jednej umowy.
Warunek ten nie podlega sumowaniu, co oznacza że jeden Wykonawca musi wykonać co
najmniej 1 usługę, o której mowa w opisie warunku.
W przypadku Wykonawców składających wspólną ofertę lub w przypadku, gdy Wykonawca
składający ofertę do spełnienia niniejszego warunku korzysta z potencjału podmiotu trzeciego,
koniecznym jest wykazanie posiadania wymaganego doświadczenia przez odpowiednio:
a)
co najmniej jednego Wykonawcę wchodzącego w skład zespołu Wykonawców, którzy
składają wspólną ofertę,
b)
podmiot trzeci, na którego zasoby w celu spełnienia warunku powołuje się wykonawca
składający ofertę.
Jeśli Wykonawca biorący indywidualnie lub wspólnie udział w postępowaniu polegał na
doświadczeniu grupy Wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu, a skład
grupy Wykonawców jest inny niż w niniejszym postępowaniu, zobowiązany jest wykazać swój
faktyczny udział w realizacji zamówienia, które potwierdza jego doświadczenie;”
Podobnie został ustalony warunek w postępowaniu pn. „Usługi kompleksowego,
specjalistycznego sprzątania i utrzymania czystości w pomieszczeniach szpitalnych
i administracyjnych oraz wykonywania transportu wewnętrznego i czynności pomocniczych
przy pacjencie na zlecenie personelu medycznego”; numer postępowania: 17-PN-23.
T
ożsamo określono warunek udziału w powtórzonym z uwagi na brak środków na
sfinansowanie zamówienia postępowaniu pn. „Usługi kompleksowego, specjalistycznego
sprzątania i utrzymania czystości w pomieszczeniach szpitalnych i administracyjnych oraz
wykonywania transportu wewnętrznego i czynności pomocniczych przy pacjencie na zlecenie
personelu medycznego”; numer postępowania: 11-PN-24.
Odwołujący zwrócił uwagę, że w przypadku poprzednich postępowań na realizację
zamówienia Zamawiający określił warunek na zdecydowanie niższym poziomie zarówno
w zakresie wymagań dotyczących podmiotu, na rzecz którego świadczona miała być usługa
jak i określając wartość usługi na znacznie niższym poziomie. Zamawiający wymagał bowiem
wykazania się doświadczeniem w realizacji usługi utrzymania czystości w pomieszczeniach
szpitalnych oraz transportu wewnętrznego i pomocy przy pacjencie na zlecenie personelu
medycznego.
W obecnym postępowaniu Zamawiający zaostrzył wymagania dot. podmiotu, na
rzecz którego miała być świadczona usługa wskazując, że usługa sprzątania, transport
wewnętrzny i pomoc przy pacjencie powinna być świadczona na rzecz szpitala posiadającego
minimum 2
50 łóżek oraz oddział ginekologiczno-położniczy i neonatologiczny, anestezjologii
i terapii, a także blok operacyjny. Tym samym po pierwsze Zamawiający w ubiegłych latach
uznawał za spełniające warunek usługi realizowane w pomieszczeniach szpitalnych, a jeszcze
wcześniej, bo w 2020 roku, w których świadczone są usługi medyczne / prowadzona jest
działalność lecznicza, zaś obecnie wymaga doświadczenia w realizacji czynności w szpitalach
o określonych parametrach.
Zamawiający bardzo szczegółowo określił strukturę organizacyjną szpitala, na rzecz
którego usługą można się wykazać spełniając warunek udziału w postępowaniu, co stanowi
istotne ograniczenie konkurencji w tym postępowaniu. Zamawiający wskazał, że szpital ten
musi mieć minimum oddział ginekologiczno-położniczy i neonatologiczny, anestezjologii
i intensywnej terapii, a także blok operacyjny. Zamawiający nie poprzestał na określeniu
struktury organizacyjnej szpitala, bowiem wskazał również minimalną liczbę łózek w szpitalu,
która ma wynosić co najmniej 250. Zamawiający tym samym posłużył się aż dwoma
parametrami określając wielkość szpitala.
Z
definiowanie szpitala w ten sposób, że wskazano minimalne wymagane oddziały na
nim ma istotne znaczenie, ponieważ nie każdy szpital to szpital wielooddziałowy, który posiada
wszystkie wymagane przez Zamawiającego oddziały. Na rynku występuje szereg szpitali,
które diametralnie różnią się strukturą oddziałową, niektóre mimo posiadania większej liczby
łóżek niż określono w warunku, nie będą spełniały wymogów dotyczących oddziałów. Niektóre
szpitale nie zlecają realizacji usług sprzątania, transportu i czynności pomocowych w ramach
zamówienia publicznego, lecz wykonują je przy udziału własnego personelu, a jeszcze inne
zlecają te usługi w ramach postępowania w ograniczonym zakresie (np. szpital w Aninie, który
swego czasu zlecał czynności na wszystkich oddziałach prócz bloku operacyjnego).
Odwołujący uważa, że wystarczającym określeniem wielkości szpitala jest liczba łóżek,
która świadczy o tym, że należy wykazać się doświadczeniem w szpitalu o dużym natężeniu
pacjentów.
Jednocześnie usługi utrzymania czystości w szpitalach należy uznać za takie, które
mają co do zasady ustalony standard jakościowy, bowiem wymagania odnośnie dezynfekcji,
używanych środków czy procedur są w zasadzie analogiczne. Przedmiotem zamówienia są
usługi sprzątania, transportu i czynności pomocowych zleconych przez personel medyczny,
które nie mają charakteru skomplikowanego i nie różnią się zasadniczym sposobem
wykonania.
Kolejną różnicą pomiędzy brzmieniem warunku z poprzedniego postępowania,
a obecnym jest wartość usługi, która wzrosła z 3 000 000,00 zł do 5 000 000,00 zł, a więc
o prawie 70,00%. Jest to minimalna wartość usługi wymagana do osiągnięcia w ciągu 12
miesięcy. Powyższe również świadczy o rozmiarze realizacji usługi, a w konsekwencji nabytym
doświadczeniu.
W poprzednim postępowaniu Zamawiający nie określił bowiem minimalnej wymaganej
liczby łóżek, ani wymaganych oddziałów, a roczna wartość usługi jest prawie o połowę niższa
niż w obecnym warunku.
Zamawiający publikując postępowanie z dużo bardziej rygorystycznym warunkiem
udziału, a następnie dokonując modyfikacji warunku poprzez jego zaostrzenie, zawęził
znacznie krąg potencjalnych wykonawców mogących ubiegać się o realizację zamówienia.
Podsumowując, Odwołujący zaznaczył, że Zamawiający przez wiele ostatnich lat
przeprowadził szereg postepowań o udzielenie zamówienia publicznego na usługi sprzątania
w oparciu o nawet łagodniejszy niż pierwotnie zastosowany w postepowaniu warunek. Zawsze
wymagał jednego doświadczenia o określonych cechach. Wymóg taki każdorazowo pozwalał
mu na wybór wykonawcy, który spełniał jego oczekiwania i dawał rękojmie należytego
wykonania zamówienia, w tym wykonawcę, który obecnie świadczył usługę. Co więcej nawet
poprzednie, znacznie łagodniejsze niż obecne wymagania znacząco ograniczały rynek
wykonawców o czym świadczy fakt, że w każdym z postępowań prowadzonych w ciągu
ostatni
ch 4 lat (za wyjątkiem ostatniego) Zamawiający otrzymywał 2 oferty, przy czym
każdorazowo oferta konsorcjum Impel była najkorzystniejsza. Takie zawężenie rynku
skutkowało otrzymywaniem ofert z wysokimi cenami, niejednokrotnie przekraczającymi budżet
Zamawi
ającego.
Mimo takiego
stanu faktycznego Zamawiający w tym postepowaniu podniósł warunki
dokładając do wymaganego doświadczenia jeszcze dodatkowe wymagania (specjalizacje sal,
wyższe wynagrodzenie, liczba łóżek). A jak w trakcie postepowania to okazało się
niewystarczające i nie wyeliminowało wystarczającej liczby wykonawców Zamawiający
w trakcie postepowania jeszcze podwoił ten już zaostrzony warunek. Zabieg ten pozwala mu
wyeliminować z konkurencji Odwołującego, który w poprzednim postępowaniu po raz pierwszy
od l
at złożył ofertę trzecią, w tym najkorzystniejszą cenowo.
Działanie to nie wynikało z analizy rynku dokonanej przed wszczęciem postepowania,
z analizy potrzeb i wymagań, czy też wniosku zakupowego, lecz z inicjatywy samego
Zamawiającego podjętej po tym jak pozyskał wiedzę o zainteresowanych wykonawcach.
J
edynym celem tego działania było wyeliminowanie wykonawców „niechcianych”
a nie ukształtowanie warunku w sposób racjonalny, efektywny czy proporcjonalny do
przedmiotu zamówienia.
N
ie można również mówić, że kwestionowana zmiana SWZ jest uzasadniona
w rozumieniu art. 137 ust. 1 ustawy Pzp, czy też została wykonana w sposób przejrzysty,
proporcjonalny czy z poszanowaniem uczciwej konkurencji i równego traktowania.
Zamawiający powinien mieć na uwadze, że ustalanie bardziej wygórowanych warunków
udziału, spowodować może otrzymanie ofert z cenami przekraczającymi jego budżet.
Im bardziej rygorystyczne warunki udziału w postępowaniu, tym konkurencja na rynku jest
niższa, co umożliwia wykonawcom zaoferowanie wyższych cen bez obawy, że pojawi się
konkurencja, która bardziej optymalnie skalkulowała koszt realizacji zamówienia i przyjęła
mniejszy zysk.
Świetnym przykładem postępowania, w którym Zamawiający tak określił warunki
udziału w postępowaniu, że umożliwiały one wybór wykonawcy z doświadczeniem, dającego
rękojmie należytego wykonania zamówienia, a jednocześnie nie zamknęły rynku do kilku
największych wykonawców jest tegoroczne postępowanie przeprowadzone przez
Zamawiającego Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Białymstoku, na usługę kompleksowego
sprzątania, czynności pomocniczych i transportu wewnętrznego. Po konieczności
unieważnienia pierwszego postępowania, w drugim obniżono warunek i wpłynęło więcej ofert
niż w pierwszym postępowaniu i powtórzone postępowanie zakończyło się wyborem oferty
najkorzystniejszej i zawarciem umowy.
Co istotne, cena zaoferowana przez wykonawcę, który
złożył ofertę najkorzystniejszą okazała się nie tylko ceną mieszczącą się w budżecie
Zamawiającego, ale nawet znacznie niższą od budżetu.
Powyższy przykład jasno ukazuje jakie realne korzyści dla Zamawiającego niesie
ustalenie warunków udziału, które umożliwiają wybór wykonawcy dającego rękojmię
należytego wykonania zamówienia, a z drugiej strony nie zamykają rynku dla wykonawców
i nie pozostawiają otwartych drzwi do uzyskania zamówienia tylko dla nielicznych,
największych wykonawców w branży.
W ostatnim roku Odwołujący uzyskał obniżenie warunków także w innych
postępowaniach m.in. w Toruniu i Świętochłowicach. Każdorazowo tam, gdzie zamawiający
zmniejszali warunek (np. z dwóch do jednego doświadczenia) uzyskiwali wzrost liczby ofert
i wymierne korzyści finansowe.
Tymczasem Zamawiający w tym postępowaniu w ocenie Odwołującego tak
zmodyfikował warunek udziału, aby uniemożliwić realną konkurencję pomiędzy potencjalnymi
wykonawcami i wyeliminować z niej wielu wykonawców zdolnych do realizacji zamówienia,
możliwe, że w sytuacji, gdy powziął wiedzę o wzmożonym zainteresowaniu tym
postępowaniem. Dla Odwołującego niezrozumiałe jest aktualne zachowanie Zamawiającego,
który jeszcze bardziej ogranicza rynek stawiając zbyt wygórowane warunki udziału
w postępowaniu. Skoro bowiem Zamawiający już w przed publikacją dokonał wnikliwej analizy
treści warunku, o czym świadczy jego istotna modyfikacja względem warunku ustalonego
w poprzednim postępowaniu, a następnie kilka dni po publikacji zaostrzył go z niewiadomych
przyczyn, świadczyć to może wyłącznie o próbie ograniczenia rynku i przygotowaniu
dokumentacji postępowania z myślą o ograniczonej grupie wykonawców, a być może nawet
o jednym wykonawcy, który obecnie realizuje to zamówienie. Takie uprzywilejowanie jednego
wykonawcy jawn
ie narusza zasady zamówień publicznych jakimi są zasada uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Brak jest racjonalnego uzasadnienia dla wprowadzania kolejnej zmiany warunku
udziału po jego wszczęciu, natomiast zakres zmian i ich rozległość wskazuje, że Zamawiający
zawęża warunek do specyficznego doświadczenia, którego nie posiada każdy wykonawca
dzia
łający na rynku, który specjalizuje się w świadczeniu usług sprzątania, transportu
i czynności pomocowych przy pacjencie na rzecz szpitali. Z kolei fakt, że wprowadzenie
zmiany polegającej na podwojeniu tego warunku miało miejsce, gdy Zamawiający uzyskał już
pewną wiedzę na temat zainteresowania tym postępowaniem na rynku, może jednoznacznie
wskazywać na zamiar Zamawiającego wyeliminowania konkurencji dla obecnie realizującego
wykonawcy w obawie, że może okazać się najkorzystniejsza i zamówienia nie uzyska ów
konkretny wykonawca.
P
rzez ostatnie lata Zamawiający nie dokonywał modyfikacji warunku. a dokonał
istotnych zmian w jego brzmieniu po ostatnim postępowaniu, w którym ofertę po raz pierwszy
złożył również Odwołujący, a zaoferowana przez niego cena okazała się najniższa, natomiast
minimalnie przekroczyła ona budżet Zamawiającego.
W pierwotnym brzmieniu warunku Zamawiający wymagał wykazania się
doświadczeniem w realizacji 1 usługi, aby po kilku dniach od publikacji ogłoszenia, dokonać
jego zmiany,
tj. podwojenia wymaganej liczby usług, prowadzącego w praktyce do wykluczenia
znacznej części doświadczenia posiadanego przez potencjalnych wykonawców. Zmiana ta
jasno wskazuje, że celem jej wprowadzenia nie miało być uzyskanie ofert od wykonawców,
którzy dają rękojmię należytego wykonania zamówienia, lecz eliminacja z udziału
w postępowaniu wykonawców poprzez wprowadzenie nadmiernych wymagań, które nie
stanowią minimalnych poziomów zdolności i nie służą wykazaniu zdolności wykonawcy do
należytego wykonania zamówienia.
Zgodnie z art. 112 ust. 1 Pzp, z
amawiający określa warunki udziału w sposób
proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do
należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy
zdolności.
Takie minimalne poziomy zdolności dające rękojmie należytego wykonania
przedmiotowego zamówienia zostały określone zarówno w pierwotnym brzmieniu treści
warunku.
Z analizy zmian wprowadzonych w treści warunku, jasno wynika, iż dokonane
modyfikacje nie mają na celu uzyskania ofert od wykonawców, którzy zapewnią należytą
realizację zamówienia lecz wyśrubowanie warunku pod bardzo ograniczoną grupę
wykonawców. Zamawiający na skutek modyfikacji warunku nie dokonał zmiany zakresu
czynności wchodzących w przedmiot usługi, lecz zawyżył wymagania co do liczby tych usług.
Poprzednio ustalona liczba usług jest wystarczająca w celu nabycia stosownego
doświadczenia w należytej realizacji usługi. Ponadto w ramach warunku wykonawca ma
wykazać się co najmniej 12 miesiącami doświadczenia, co samo w sobie świadczy
o powtarzalności polegającej na realizowaniu usługi o danych cechach przez długi okres,
a więc potwierdza posiadanie danego doświadczenia i w wystarczającym stopniu świadczy
o legitymowaniu się stosownymi umiejętnościami. Właśnie czas trwania wynoszący
co najmniej 12 miesięcy oraz minimalne wynagrodzenie, które w tym okresie wykonawca
powinien osiągnąć świadczą o szerokim zakresie usługi, którą wykonawca musiał wykonywać,
aby spełnić te parametry.
W
skazanie czynności, które musiały być wykonywane w ramach usługi tj. „usługa
kompleksowego, specjalistycznego sprzątania i utrzymania czystości w pomieszczeniach
szpitalnych wraz z wykonywaniem transportu wewnętrznego i czynności pomocniczych przy
pacjencie na zlecenie personelu medycznego na rzecz szpitali posiadających minimum 250
łóżek oraz oddziału ginekologiczno-położniczego i neonatologicznego, anestezjologii
i intensywnej terapii, a także bloku operacyjnego o wartości usług nie mniejszej niż
5.000.000,00 zł brutto rocznie i czasie trwania ciągłego, nie mniej niż w ciągu 12 miesięcy bez
przerw” świadczą o poziomie zaawansowania usług, które realizowane są przez określone
grono wykonawców specjalizujących się w realizacji usług utrzymania czystości na rzecz
podmiotów leczniczych. Przykładowo Wykonawca specjalizujący się w utrzymaniu czystości
powierzchni biurowych, nie spełni tak skonstruowanego warunku, nawet jeśli świadczyć będzie
usługi na rzecz np. przychodni lekarskich zawierających pokoje zabiegowe. Zamawiający
w warunku przemycił bowiem jeden kluczowy wymóg, tj. doświadczenie w świadczeniu usług
na bloku operacyjnym. Nawet wykonawca świadczący usługi utrzymania czystości
w szpitalach, lecz na wybranych oddziałach, nie spełnia tak sformułowanego warunku udziału
w postępowaniu.
Tym samym zdublowanie doświadczenia, które już zostało określone na bardzo
wyśrubowanym w stosunku do przedmiotu zamówienia poziomie narusza art. 112 i art. 116
ustawy Pzp w zw. z art. 16 pkt 3 ustawy Pzp. Już świadczenie przez 12 miesięcy pozwala
wykonawc
y nabyć wymagane doświadczenie, gdyż co miesiąc de facto wykonawca jest
rozliczany z należytej realizacji usługi. Tak opisany zakres usługi świadczy o specyfice
nabytego doświadczenia i w dużym stopniu ogranicza rynek wykonawców do podmiotów
świadczących konkretny zakres usług na rzecz podmiotów leczniczych.
Z uwagi na fakt, że stosowaną praktyką działalności szpitali jest zlecanie usługi
utrzymania czystości podmiotom zewnętrznym z wyłączeniem bloków operacyjnych, na
których utrzymanie czystości realizowane jest zazwyczaj przez pracowników szpitala,
Zamawiający de facto dokonuje podwójnej filtracji wykonawców. Odwołujący wyjaśnił, że wiele
szpitali zleca usługi utrzymania czystości podmiotom zewnętrznym z wyłączeniem bloków
operacyjnych.
Ustawodawca określił, iż zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu oraz
wymagane od wykonawców środki dowodowe w sposób proporcjonalny do przedmiotu
zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania
zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Zasada
proporcjonalności oznacza, że opisane przez zamawiającego warunki udziału muszą być
uzasadnione wartością zamówienia, charakterystyką, zakresem, stopniem złożoności lub
warunkami realizacji za
mówienia. Nie powinny także ograniczać dostępu do zamówienia
wykonawcom dającym rękojmię należytego jego wykonania.
Zamawiający podczas konstruowania warunku udziału powinien wziąć pod uwagę
rodzaj zamówienia, stopień jego skomplikowania, zakres wymaganych wiadomości czy też
konieczność posiadania umiejętności specjalnych. Usługi utrzymania czystości oraz pomocy
przy pacjencie nie są usługami wymagającymi wiadomości specjalnych oraz nadzwyczajnie
skomplikowanymi, wymagającymi szczególnych umiejętności. Można pokusić się wręcz
o stwierdzenie, że kluczem do sukcesu w przypadku tego typu usług jest dobre
administrowanie kontraktem pod kątem organizacji pracy zespołu oraz posiadanie
przeszkolonego personelu skierowanego do realizacji zamówienia. Odwołujący podkreśla,
że sama usługa sprzątania i pomocy przy pacjencie nie jest skomplikowana, ani nie stanowi
szerokiego zakresu czynności, wobec czego nie wymaga wielomiesięcznego przeszkolenia
w celu nabycia stosownych umiejętności. Wobec tego wymóg świadczenia co najmniej dwóch
usług jest wymogiem nadmiernym i nieproporcjonalnym do przedmiotu zamówienia, a także
nieodpowiadającym uzasadnionym potrzebom Zamawiającego.
Przepisy Pzp nakazują Zamawiającemu przygotowanie postępowania w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równego traktowanie wykonawców.
Dlatego też Zamawiający winien w taki sposób dokonać opisu sposobu oceny spełniania
warunków udziału, aby ich powiązanie i proporcje w odniesieniu do przedmiotu zamówienia
nie uniemożliwiały wzięcia udziału wykonawcom zdolnym do ich wykonania. Działanie
przeciwne, nie tylko ogranicza konkurencję, ale pozostaje też w sprzeczności z oczywistym
interesem Zama
wiającego. Większa konkurencja w postępowaniu daje zamawiającemu
możliwość uzyskania korzystniejszej oferty, a tym samym na bardziej efektywne wydatkowanie
publicznych środków finansowych, przeznaczonych na realizację danego zamówienia.
Odwołujący podkreślił także brak uzasadnienia dla wprowadzenia modyfikacji warunku
udziału w postępowaniu dot. zdolności technicznej lub zawodowej określonej w Dziale V pkt 1
pkkt 1 SWZ.
Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej, zamawiający nie
ma dowolnej swobody w kształtowaniu warunków udziału w postępowaniu, lecz każdorazowo
powinien wyważyć je w ten sposób, aby zachować równowagę między interesem polegającym
na uzyskaniu rękojmi należytego wykonania zamówienia, a interesem wykonawców, których
nie można przez wprowadzenie nadmiernych wymagań eliminować z udziału w postępowaniu.
Ponadto warunki udziału powinny być ściśle powiązane z przedmiotem zamówienia oraz
uwzgl
ędniać stopień jego skomplikowania (tak wyrok KIO z dnia 24 sierpnia 2022 r., sygn. akt:
KIO 2097/22; wyrok KIO z dnia 06 kwietnia 2011 r., sygn. akt: KIO 632/1; wyrok KIO z dnia 22
października 2018 r., sygn. akt: KIO 2043/18; wyrok KIO z dnia 10 listopada 2020 r., sygn. akt:
KIO 2654/20
, następnie wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w z 23 grudnia 2009
r. w sprawie C-376/08; wyrok ETS
z 27 października 2005 r. w sprawie C-234/0; wyrok ETS z
dnia 4 grudnia 2003 r. w sprawie C-448/01 wyrok ETS z 23 grudnia 2009 r. w sprawie C-
Odwołujący zauważył również, że Zamawiający, który chce uzyskać jak najlepszą
jakość świadczonych usług ma do tego inne stosowne narzędzia, jakim są pozacenowe
kryteria oceny ofert, z którego nota bene Zamawiający w tym postępowaniu skorzystał
ustalając kryterium jakościowe, gdzie aż 40,00 pkt jest możliwe do uzyskania za posiadanie
certyfikatu „Gwarant Czystości i Higieny” oraz certyfikatu Systemu Zarządzania Jakością.
W
ocenie Odwołującego jedynym celem podniesienia warunku było wyeliminowanie
konkurency
jnych wykonawców.
Na koniec
Odwołujący zauważył, że Zamawiający dwukrotnie podniósł warunek nie
przedłużając terminu składania ofert, co narusza art. 90 ust.2, art. 16 Pzp w zw. z art. 137 ust.
6 i art. 138 ust. 1 i 4 ustawy Pzp.
W świetle przedstawionych okoliczności Odwołujący uważa, odwołanie jest w pełni
zasadne i zasługuje na uwzględnienie.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestników postępowania
odwoławczego, na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego oraz
oświadczeń, a także stanowisk Stron i Uczestników postępowania, Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, iż nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania, odwołanie nie zawierało braków formalnych i mogło zostać rozpoznane
merytorycznie.
Izba ustaliła, że Wykonawca wnoszący odwołanie wykazał interes w korzystaniu ze
środków ochrony prawnej. Wykonawca jest podmiotem, który chce złożyć ofertę
w postępowaniu i jest zainteresowany uzyskaniem zamówienia. Ustalenie warunków udziału
w postępowaniu na nadmiernym poziomie godzi w interesy ekonomiczne Odwołującego
i naraża go na szkodę w postaci utraty zamówienia i możliwości osiągnięcia zysku z realizacji
przedmiotu zamówienia.
Zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego złożyli następujący wykonawcy:
IZAN+"
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie;
Optima Care Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie.
Izba potwierdziła skuteczność zgłoszeń Wykonawców i dopuściła ich jako
Przystępujących. Przystępujący zgodnie wnosili o oddalenie odwołania jako bezzasadnego.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o jego oddalenie
w całości.
Izba ustaliła, że w odwołaniu i innych pismach procesowych prawidłowo przedstawiono
stan faktyczny, a także zapisy SWZ i innych dokumentów postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym treść ofert. Nie zachodziła konieczność czynienia
dodatkowych
ustaleń przez Izbę.
Biorąc poczynione ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że odwołanie nie mogło zostać
uwzględnione i podlegało uwzględnieniu w zakresie zarzutów nr 1 i 2 oraz umorzeniu na
podstawie art. 568 ustawy Pzp w zakresie zarzutu nr 3.
W ramach rozważań ogólnych dostrzeżenia wymaga, iż celem ustalenia warunków
udziału jest wybór wykonawcy gwarantującego należyte wykonanie zamówienia.
Przy czym zauważyć należy, że przepisy ustawy Pzp precyzują, że warunki muszą
odzwierciedlać poziom adekwatny do celów zamawiającego. Nie mogą mieć one ani
charakteru marginalnego ani nadmiernego w stosunku do
przedmiotu zamówienia. Z art. 112
ust. 1 ustawy Pzp wynika, że zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w sposób
proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do
należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy
zdolności.
Nie można również zapominać, że obowiązkiem zamawiającego jest uwzględnienie
jego potrzeb związanych z należytą realizacją zamówienia, które w obiektywny sposób
doprowadzą do wyboru wykonawcy gwarantującego należyte wykonanie zamówienia.
Omawiając zasadę proporcjonalności, dostrzeżenia wymaga, iż w wyroku
z dnia 6 grudnia 2016 r. (sygn. akt KIO 2180/16) Izba odwołała się do orzecznictwa TSUE
wskazując, że proporcjonalność polega na określeniu przez zamawiającego wyłącznie takich
wymagań, które są konieczne do osiągnięcia zakładanego celu. Wyrażono również pogląd
w zakresie rozkładu ciężaru dowodu przy tak rozumianej zasadzie proporcjonalności.
Izba uznała, że to od odwołującego się wykonawcy należy oczekiwać argumentacji
wskazującej, że postawione przez zamawiającego wymagania są oderwane od zasadniczego
celu prowadzenia postępowania i w konsekwencji realizacji zamierzenia inwestycyjnego,
stanowiącego jego przedmiot, jak również że nie są one konieczne do osiągnięcia zakładanych
celów lub pozostają z nimi w wyraźnej dysproporcji.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt rozpoznawanej sprawy, nie można zgodzić
się z Zamawiającym, że ustalając warunki udziału w postępowaniu dokonał tej czynności
z poszanowaniem zasad równego traktowania wykonawców. Wbrew twierdzeniom
Zamawiającego, Izba nie uważa, że warunek ustalono biorąc pod uwagę względy dotyczące
wymogów świadczenia usług będących przedmiotem zamówienia i warunków świadczenia
usług medycznych, jak i bezpieczeństwo pacjentów. Ani Zamawiający, ani przystępujący po
jego stronie Wykonawcy nie wykazali związku przyczynowo-skutkowego między liczbą
zrealizowanych usług o podobnym charakterze a spadkiem zagrożenia epidemiologicznego,
o którym tak szeroko rozpisywano się w odpowiedzi na odwołanie i piśmie procesowym
Przystępującego Optima Care. Zamawiający nie przedstawił przykładów innych postępowań,
czy znanych mu przypadków z jednostek o podobnym poziomie referencyjności, że istnieje
powiązanie między wystąpieniem zagrożenia epidemiologicznego a doświadczeniem
zawodowym
wykonawcy, który daną usługę realizuje. Ze złożonego przez Odwołującego
Raportu NIK na temat
zagrożeń epidemiologicznych w podmiotach leczniczych wynika, że to
różne czynniki wpływają na poziom zagrożenia epidemią w szpitalach. Wśród tych czynników
nie ma znaczenia
decydującego doświadczenie zawodowe podmiotu wykonującego
kompleksowe usługi utrzymania czystości. Często są to czynniki zewnętrzne w stosunku do
jednostki, często jest to nieprzestrzeganie ustalonych procedur medycznych lub
niedoskonałość tych procedur. Tak więc wymaganie w warunku posiadania przez wykonawcę
doświadczenia w realizacji co najmniej dwóch usług o skomplikowanym zakresie
przedmiotowym, w wysokim reżimie sanitarnym na określonych oddziałach za określoną
kwotę przy odpowiednio długim okresie wykonywania tych czynności nie spowoduje po stronie
Zamawiającego zmniejszenia ryzyka epidemiologicznego. Zatem treść zmienionego przez
Zamawiającego warunku udziału w postępowaniu nie dąży do osiągnięcia zakładanego celu
postępowania.
Izba absolutnie nie
przeczy, że sposób wykonywania usług kompleksowego
utrzymania czystości w szpitalu, jak również wymogi dotyczące jego realizacji potwierdzające
konieczność posiadania odpowiednich kompetencji, doświadczenia, czy przeszkolonego
personelu przez wykonawc
ów służą zachowaniu także wysokiego reżimu sanitarnego,
jednakże zachowanie tych elementów można osiągnąć w inny sposób niż przez wymaganie
doświadczenia w realizacji dwóch usług przy jednoczesnym wysokim poziomie
skomplikowania
warunku
. Przykłady takich działań podaje sam Zamawiający.
Jest to odpowiednie przygotowanie planu higieny, z uwzględnieniem wskazówek i wymagań
Zamawiającego, w tym personelu medycznego i osób odpowiedzialnych za kontrolę zakażeń,
prowadzenie ciągłych szkoleń doskonalących umiejętności personelu, właściwy nadzór
jednostek odpowiedzialnych za zachowanie nadzoru
zakażeń. Następnie Zamawiający celnie
zauważa, że znaczenie może mieć doboru środków i preparatów, przy pomocy, których będzie
realizowane
zamówienie. Są to elementy opisu przedmiotu zamówienia i warunków
umownych, których Odwołujący nie kwestionuje, a które Zamawiający uwzględnił
w prowadzonym postępowaniu więc cel tego postępowania nie wydaje się zagrożony.
Zamawiający złożył wraz z odpowiedzią na odwołanie załącznik nr 1 – Wykaz szpitali
porównywalnych do SP ZOZ Myślenice, podnosząc że „występuje co najmniej ponad 200
szpitali o bardzo zbliżonej infrastrukturze. Przy występowaniu ponad 200 podmiotów
leczniczych o zbliżonym charakterze, na rynku istnieje z pewnością wiele podmiotów, które
postawione warunki mogą spełnić”. Takie przedstawienie sytuacji dowodzi, że Zamawiający
zaniechał oceny informacji o występowaniu na rynku zamówień o podobnym charakterze
i złożoności, choć twierdzi, że ją przeprowadził. Zamawiający przedstawił załącznik o pewnej
treści, nie analizując, które z tych jednostek i w jakim zakresie prowadziły postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego o kwotowo i przedmiotowo zbliżonym do Zamawiającego
profilu warunku.
Na tym zaś powinno polegać rozeznanie rynkowe, czy na danym rynku istnieje
co najmniej kilka podmiotów, które mogą ubiegać się o zamówienie u Zamawiającego.
Występowanie nawet dużej liczby podmiotów o podobnym profilu usług medycznych nie
świadczy o proporcjonalności ustalonego przez Zamawiającego warunku. Z tego wykazu nie
wynika w jakiej liczbie jednostek wymienionych na liście wykonawcy uczestniczący w danym
segmencie rynku mogli zdobyć doświadczenie adekwatne do wymogów Zamawiającego.
W opozycji do tego wykazu Odwołujący złożył Zestawienie – opracowanie własne (dowód nr
, z którego wynika jak warunki udziału w postępowaniu ustalają duże jednostki medyczne,
jaka jest wartość realizowanych umów, jakie podmioty ubiegały się o dane zamówienia, jakie
podmioty realizują umowy. Przede wszystkim wykaz pokazuje, że wartość umów znacząco
in minus
odbiega od ustalonej przez Zamawiającego. Tym samym nawet zdobycie
doświadczenia w tych jednostkach nie umożliwia danemu wykonawcy ubiegania
się o zamówienie u Zamawiającego.
Co do
doświadczenia i umiejętności właściwego odczytywania potrzeb pracowników
medycznych szpitala, sposobu funkcjonowania
szpitala, rodzaju i częstotliwości
wykonywanych przez szpital procedur medycznych, stanu budynku szpitala oraz od innych
zmiennych np. od tego, czy w szpitalu toczy się remont, czy też nie, to weryfikacji tych
elementów nie służy warunek udziału w postaci wiedzy i doświadczenia. Gdyby zgodzić się
z Zamawiającym, to uprawnioną byłaby teza, że tylko podmiot, który współpracował
z Zamawiający jest w stanie należycie wykonać zamówienie, ponieważ tylko taki podmiot zna
stan budynku szpitala Zamawiającego, zna sposób funkcjonowania jednostki Zamawiającego,
rodzaje procedur medycznych.
Zwrócić uwagę należy, iż w prowadzonym postępowaniu
Zamawiający przewidział przeprowadzenie wizji lokalnej, zaś pozostałe elementy mogą zostać
ustalone po podpisaniu umowy, przed rozpoczęciem świadczenia usług. Poza tym ta
argumentacja ponownie nie odnosi się do liczby wymaganych przez Zamawiającego usług
referencyjnych. Skoro i
stotna jest znajomość specyfiki jednostki, a każdą jednostkę
charakteryzuje pewna odrębność, to liczba zrealizowanych usług nie wpłynie na tak rozumiane
przez Zamawiającego umiejętności wykonawcy.
Poddając analizie argumentację z odwołania związaną z parametrami usługi
referencyjnej jakimi jak
ilości łóżek, zakres wymaganego doświadczenia na poszczególnych
oddziałach, wartość usług referencyjnych i czasu wykonywania usługi referencyjnej, Izba
podziela stanowisko Odwołującego, że Zamawiający ustalił warunek na wysokim poziomie.
Oczywistym wydaje
, że Odwołujący powyższą argumentację przedstawił celem podkreślenia,
że takie zbudowanie warunku na podstawie wskazania poszczególnych oddziałów i bloku
operacyjnego jest wystarczające do wyłonienia w postępowaniu wykonawcy gwarantującego
należyte wykonywanie usług bowiem zdobycie doświadczenia przy wykonywaniu usług
w jednostkach objętych specjalistycznym podziałem jest wystarczające do realizacji usługi
u Zamawiającego i wykazania się poziomem doświadczenia gwarantującym należyte
wykonanie usług. Izba nie podziela stanowiska Zamawiającego i przystępujących po jego
stronie Wykonawców, że argumenty te należy uznać za spóźnione. Dostrzeżenia wymaga,
iż Odwołujący tych elementów zakresu przedmiotowo-wartościowego warunku nie
kwestionuje,
ale podkreśla, iż to właśnie one, jako adekwatne do przedmiotu zamówienia
pozwolą Zamawiającemu zrealizować cel prowadzonego postępowania i odnoszą się do
kluczowego charakte
ru zamawianych usług - pomocniczego wobec świadczenia usług
medycznych.
Zamawiający w prowadzonym postępowaniu zaostrzył warunek udziału
w postępowaniu, choć w poprzednich postępowaniach ustalił i wymagał go na poziomie
1 usługi. Jednocześnie Zamawiający nie argumentował, że nowa konstrukcja warunku
podyktowana jest negatywnymi doświadczeniami współpracy z jakimś konkretnym
wykonawcą, czy też wystąpieniem innych problemów w toku realizacji zobowiązań umownych.
Skoro zaś przy podobnym opisie przedmiotu zamówienia, zakresie przedmiotowym,
wartościowym zamawianych usług za gwarantującą należytą realizację zamówienia uważana
była jedna usługa , to nie ma podstaw do zaostrzenia warunku. Izba ma na uwadze również,
to z jakiego r
odzaju usługami w prowadzonym postępowaniu mamy do czynienia. Argumenty
Zamawiającego i przystępujących po jego stronie Wykonawców o ugruntowanej wiedzy
i umiejętnościach, w przypadku realizacji co najmniej dwóch usług nie mogą się ostać,
ponieważ świadczone usługi mają charakter usług ciągłych, nie realizowanych jednorazowo
czy incydentalnie
. Doświadczenie nabywa się przez cały czas wykonywania takich usług.
Nawet więc należyta realizacja jednej usługi pozwala danemu podmiotowi nabyć niezbędną
wiedzę i umiejętności. Poza tym, biorąc pod uwagę, że wartość przedmiotowego zamówienia
jest znaczna, a z dokumentów przedstawionych przez Odwołującego wynika, że rzadko zdarzą
się postępowania wymagające wykazania się doświadczeniem na poziomie 5 000 000 zł za
realizację usług, to nie tylko wartość wykonanych usług i zrealizowanej umowy świadczy
o zdobyciu doświadczenia. Zresztą Odwołujący wymaganej warunkiem skali doświadczenia
nie kwestionuje. Zaś wykonywanie obowiązków objętych przedmiotem zamówienia jest
podobne lub takie same przy realizacji zamówień o mniejszej wartości. Nie można więc
twierdzić, że Zamawiający zmuszony będzie do wyboru wykonawcy niedoświadczonego,
ponieważ przy wykonywaniu usług ciągłych nie tylko liczba realizacji świadczy
o umiejętnościach wykonawcy. We wniosku o realizację zamówienia publicznego
a także w treści analizy potrzeb, sporządzanych na potrzeby szacowania wartości zamówienia
i ustalenia istotnych kwestii dla umowy, Zamawiający nie uwidocznił szczególnych okoliczności
odnoszących się do potrzeby ustalenia warunku udziału w postępowaniu na proponowanym
poziomie. Generalnie i co do zasady w doktrynie i orzecznictwie
uznaje się, że wymaganie
posiadania doświadczenia w realizacji dwóch umów nie jest warunkiem nadmiernym,
nieproporcjonalnym. Jednak w przedmiotowym postępowaniu, biorąc pod uwagę
wieloaspektow
ość ustalonego warunku, jego poziom ekonomiczny, Izba doszła do
przekonania, że wymaganie realizacji dwóch umów miało charakter nieproporcjonalny do
potrzeb Zamawiającego.
Izba pominęła dowody złożone przez Odwołującego i Przystępującego w postaci
odnośników do innych postępowań odwoławczych i postępowań prowadzonych przez innych
zamawiających. Dokumenty te świadczą jedynie o tym, że różni zamawiający w zależności od
potrzeb i doświadczeń danej jednostki ustalają warunki udziału w postępowaniu adekwatnie
do swoich potrzeb. Materiał ten nie dowodził zasadności lub niezasadności zarzutów
odwołania.
Owszem,
zasady związane z prowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, wyrażone w przepisach ustawy Pzp odnoszących się do wszystkich podmiotów
uczestniczących w tym procesie nie mogą być interpretowane w taki sposób, że wymagane
jest dopuszczen
ie wszystkich zainteresowanych zamówieniem a wybór produktu, który należy
zaoferować w ramach danego zamówienia, pozostawiony jest wykonawcom (tak wyrok KIO
z 22 marca 2012 r., sygn. akt: KIO 471/12).
Jednakże warunki udziału opisane przez
zamawiającego muszą być uzasadnione w odniesieniu do konkretnych warunków danego
zamówienia, w tym w szczególności - wartości zamówienia, charakterystyki i specyfiki
przedmiotu zamówienia, zakresu zamówienia, stopnia jego złożoności oraz warunków
realizacji
i nie mogą utrudniać wykonawcom dostępu do rynku. Analiza materiału dowodowego
przedstawionego przez Odwołującego pokazuje, że Zamawiający ustalił w przedmiotowym
postępowaniu warunek doświadczenia zawodowego w sposób wygórowany.
Reasumując, kierując się zasadą proporcjonalności warunku udziału w postępowaniu,
którą należy rozumieć jako opisanie warunku na poziomie, który jest usprawiedliwiony
dbałością o jakość i rzetelność wykonania przedmiotu zamówienia, nie zaś wprowadzanie
nie
uzasadnionego z punktu widzenia wykonywania przyszłej umowy ograniczenia w dostępie
do udziału w postępowaniu. Proporcjonalność oznacza zatem zachowanie równowagi
pomiędzy interesem zamawiającego w uzyskaniu rękojmi należytego wykonania zamówienia
a intere
sem wykonawców, którzy przez sformułowanie nadmiernych wymagań mogą zostać
wyeliminowani z postępowania. Uczynienie zadość wymogom Zamawiającego prowadziłoby
de facto do naruszenia zasady proporcjonalności, ponieważ pozostawienie zapisów warunków
w obecnym kształcie doprowadziłoby do wyeliminowania, czy utrudnienia dostępu do
zamówienia potencjalnej grupie wykonawców, którzy w normalnych warunkach mieliby szanse
na uzyskanie zamówienia.
Z tych powodów Izba uwzględniła odwołanie i nakazała Zamawiającemu zmianę
warunku udziału w postępowaniu określonego w Dziale V pkt 1 ppkt 1.1 SWZ i nadanie mu
następującego brzmienia: „Zamawiający wymaga, aby wykonawca wykazał, ze w okresie
ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, w tym okresie wykonał
lub wykonuje (w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych) co najmniej jedną usługę
kompleksowego,
specjalistycznego sprzątania i utrzymania czystości w pomieszczeniach
s
zpitalnych wraz z wykonywaniem transportu wewnętrznego i czynności pomocniczych przy
pacjencie na zlecenie personelu medycznego na rzecz szpitali posiadających minimum 250
łóżek oraz oddziału ginekologiczno położniczego i neonatologicznego, anestezjologii
i intensywnej terapii, a także bloku operacyjnego o wartości usług nie mniejszej niż
5.000.000,00 zł brutto rocznie każda i czasie trwania ciągłego, nie mniej niż w ciągu 12
miesięcy bez przerw.
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie dokonana na zasadzie
spełnia/nie spełniana podstawie wykazu usług i dokumentów potwierdzających należyte
wykonanie usługi. Przez jedną usługę Zamawiający rozumie usługi w ramach jednej umowy
tj. w ramach jednego zamówienia.
Warunek ten nie podlega sumowaniu, co oznacza że jeden wykonawca musi wykonać
co najmniej 1 usługę, o której mowa w opisie sposobu spełnienia warunku. W przypadku
wykonawców składających wspólną ofertę lub w przypadku, gdy wykonawca składający ofertę
do spełnienia niniejszego warunku korzysta z potencjału podmiotu trzeciego, koniecznym jest
wykazanie posiadania wymaganego doświadczenia przez odpowiednio:
a)
co najmniej jednego wykonawcę wchodzącego w skład zespołu wykonawców, którzy
składają wspólną ofertę,
b)
podmiot trzeci na którego zasoby w celu spełnienia warunku powołuje się wykonawca
składający ofertę.
Jeśli Wykonawca biorący indywidualnie lub wspólnie udział w postępowaniu polegał na
doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu, a skład grupy
wykonawców jest inny niż w niniejszym postępowaniu, zobowiązany jest wykazać swój
faktyczny udział w realizacji zamówienia, które potwierdza jego doświadczenie (tj. zgodnie
z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości, który w wyroku z dnia 4.05.2017r. stwierdził, iż art. 44
dyrektywy 2004/18 w związku z art. 48 ust2 lit. b tej dyrektywy oraz zasadą równego
traktowania wykonawców należy interpretować w. ten sposób, że nie dopuszcza on,
by Wykonawca biorący indywidualnie udział w postępowaniu polegał na doświadczeniu grupy
wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu , jeżeli faktycznie nie uczestniczył
w jego realizacji)”. Izba nakazała również dostosowanie innych elementów dokumentacji
postępowania o udzielenie zamówienia do wprowadzonej zmiany.
Izba umarz
yła postępowanie odwoławcze w zakresie zarzutu nr 3 na podstawie
art. 568 ustawy Pzp
, ponieważ Odwołujący wnosił o przedłużenie terminu składania ofert,
zaś Zamawiający dokonując zmian SWZ i innych dokumentów postępowania po wniesieniu
odwołania, wprowadził wnioskowaną zmianę i wydłużył termin składania ofert. Na posiedzeniu
przed Izbą Odwołujący oświadczył, że wprowadzone zmiany czynią zadość jego żądaniom.
Dlatego też orzekanie w tym zakresie stało się bezprzedmiotowe i zbędne, co zgodnie z treścią
art. 568 ustawy Pzp skutkuje umorzeniem postępowania.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do wyniku sprawy na
podstawie art. 557, art. 574 oraz art. 575 ustawy Pzp, a także w oparciu o przepisy § 7 ust. 1
pkt 1 w zw. z § 5 pkt 1 i 2 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia
2020 r. w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego, ich
rozliczania oraz wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania (Dz. U. z 2020 r. poz.
2437), orzekając w tym zakresie o obciążeniu kosztami postępowania stronę przegrywającą,
czyli Zamawiającego.
Przewodnicząca:
………………………………..