Czy zamawiający może wydłużyć termin realizacji zamówienia w zawartej umowie w czasie jej trwania? Jeśli tak to na jakiej podstawie?
Możliwość przedłużenia okresu obowiązywania umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania zależy od postanowień zawartej umowy oraz powodów ewentualnego przedłużenia.
Artykuł 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp stanowi, że zamawiający może wprowadzić do umowy praktycznie dowolną zmianę (w tym zmianę terminu obowiązywania umowy), o ile przewidział ją w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia, w postaci jasnych, precyzyjnych i jednoznacznych postanowień umownych. Przy czym postanowienia te muszą łącznie spełnić następujące warunki:
a) określić rodzaj i zakres zmian,
b) określić warunki wprowadzenia zmian,
c) nie przewidywać takich zmian, które modyfikowałyby ogólny charakter umowy.
W sytuacji gdy zamawiający – bazując na art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp – przewidział w umowie możliwość jej zmiany, to na etapie realizacji zamówienia może ją wprowadzić.
Gdyby zamawiający nie mógł zmienić terminu realizacji umowy z uwagi na brak odpowiednich postanowień umownych, to do rozważenia pozostaje zmiana zgodnie z art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Taka zmiana umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia jest jednak dopuszczalna, wyłącznie w przypadku gdy zamawiający może wykazać zaistnienie przesłanek z przywołanego przepisu.
Tylko do 13 kwietnia br. trwają zapisy na szkolenie Portalu ZP: Umowa w sprawie zamówienia okiem prawnika. Sprawdź, jak zmieniać postanowienia umów, nie narażając się na zarzuty organów kontroli. Nasze szkolenie to kompleksowy warsztat dotyczący zawierania i realizacji umów zamówieniowych. Sprawdź program i zarejestruj się już dziś!
Przepis art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp dopuszcza m.in. zmianę umowy w zakresie terminu realizacji, jeżeli:
Dla zastosowania tego przepisu jako podstawy zmiany umowy zamawiający musi wykazać, że zmiana, którą chce wprowadzać, ma charakter nieprzewidywalny (nadzwyczajny). W komentarzu UZP do art. 455 (nb. 6) wyjaśniono, że „(...) przez niemożność przewidzenia w chwili zawarcia umowy okoliczności skutkujących koniecznością dokonywania w niej zmian nie należy rozumieć zdarzenia nieprzewidzianego przez strony, lecz zdarzenie, którego zaistnienie w normalnym toku rzeczy było mało prawdopodobne, przy czym niemożliwość przewidywalności określonych zdarzeń przez zamawiającego powinna być określona w sposób obiektywny.
Ustalenie to powinno prowadzić do wniosku, że zamawiający, przygotowując się do wszczęcia postępowania, przeanalizował swoje potrzeby w zakresie przedmiotu świadczenia jego zakresu oraz warunków realizacji. Okoliczności skutkujące koniecznością wprowadzenia zmian do umowy o wykonanie zamówienia publicznego, mieszczące się w zakresie omawianej przesłanki, muszą mieć charakter przekraczający standardowe ryzyka związane z realizacją kontraktu o określonym charakterze”.
Przedłużenie terminu wykonania umowy w stosunku do jej pierwotnego brzmienia nie może być wprowadzona na podstawie art. 455 ust. 2 ustawy Pzp. Urząd Zamówień Publicznych w opinii z 30 grudnia 2022 r. (znak: DP.O.022.897.2022.RS, KW-4836/2022) wyjaśnił, że „(...) przepis art. 455 ust. 2 ustawy Pzp dotyczy zmiany wartości wynagrodzenia wykonawcy, która związana jest ze zmianą świadczenia. Natomiast w dyspozycji omawianego przepisu nie mieści się zmiana terminu realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego”.