W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Agnieszka Gwóźdź-Kuzior

Czy czas gwarancji wlicza się do maksymalnego okresu, na jaki wolno zawrzeć umowę?

Pytanie: Zamierzamy przeprowadzić postępowanie na wykonanie instalacji systemu sygnalizacji pożaru. Celem zamawiającego jest wykonanie prac oraz uzyskanie gwarancji na wykonany przedmiot zamówienia, która stanowi zresztą kryterium oceny ofert w postępowaniu. W ramach udzielonej gwarancji wykonawca jest zobowiązany przeprowadzać konserwację minimum 1 raz w roku i dostarczyć zamawiającemu protokół z tej czynności. Chcemy wprowadzić do umowy przykładowy poniższy zapis: „Wykonawca zapewni (bez dodatkowego wynagrodzenia) w okresie udzielonej gwarancji – przeglądy, konserwacje i serwis zamontowanych urządzeń i instalacji obejmujących konserwację urządzeń i zapewnienie sprawnego działania systemu poprzez kontrolę poprawności działania, czyszczenie, konfigurację, aktualizację i inne czynności wymagane przez producenta, które zapewnią sprawne funkcjonowanie”. Nowa ustawa Pzp przewiduje, że umowę o zamówienie publiczne zawiera się na czas oznaczony, nie dłuższy niż 4 lata. Jaki będzie okres trwania umowy, jeżeli wykonawca wykona instalację w czasie 3 miesięcy i udzieli 5-letniego okresu gwarancji, w ramach której będzie zobowiązany prowadzić przeglądy konserwacyjne? Czy będzie to okres 3 miesięcy, czy 5 lat i 3 miesięcy? Jak w tym drugim przypadku odnieść się do regulacji, że umowa nie może być zawarta na dłużej niż 4 lata? Jak przeprowadzić powyższe postępowanie, aby uzyskać zamierzony cel i zrobić to zgodnie z przepisami ustawy Pzp?

Andrzela Gawrońska-Baran

Zwrot części zabezpieczenia należytego wykonania umowy w związku z COVID-19 – obowiązek czy prawo zamawiającego?

Pytanie: Wykonawca, który zrealizował część zadań przewidzianych w umowie w sprawie zamówienia publicznego, zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o częściowy zwrot zabezpieczenia należytego wykonania umowy i jednocześnie ustalenie/zmniejszenie zabezpieczenia w odniesieniu do zadań, które jeszcze nie zostały wykonane. Powołał się we wniosku na art. 15r ust. 4 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: ustawa o COVID). Wskazuje też na trudną sytuacją finansową w związku z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa w warunkach pandemii. Tymczasem z ustawy o COVID usunięto art. 15vb ust. 6, zgodnie z którym możliwość częściowego zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania umowy istniała, w sytuacji gdy zamawiający przewidział ją w siwz. Czy możliwość częściowego zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania umowy istnieje nawet wtedy, gdy nie przewidziano jej w specyfikacji? Czy można w opisanej sytuacji, na podstawie aktualnych przepisów, zgodzić się na wniosek wykonawcy na podstawie art. 15r ustawy o COVID? Czy jest to zobowiązanie czy uprawnienie dla zamawiającego? Jeżeli zamawiający ma możliwość zwrotu części zabezpieczenia, to czy może dowolnie określić warunki tego zwrotu, w tym jego wysokość, biorąc pod uwagę potrzebę należytego zabezpieczenia swoich interesów podczas dalszej realizacji umowy? Czy można „negocjować” z wykonawcą zwrot zabezpieczenia, czy też może trzeba przyjąć bądź odmówić wykonania wniosku wykonawcy bez możliwości jego modyfikacji?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!