bezpieczny podpis elektroniczny

O walidacji podpisu elektronicznego – możliwe komunikaty i rozwiązania

Pytanie:

Wykonawca złożył dokument JEDZ, który podpisał kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jednak przy podpisie widnieje adnotacja „Podpis jest nieprawidłowy” – dokument został zmieniony lub uszkodzony po zastosowaniu podpisu. Tożsamość autora podpisu jest poprawna.

Dodam, że formularz oferty oraz potwierdzenie wpłaty wadium zostały podpisane w sposób prawidłowy. Przeprowadzono dodatkową weryfikację dokumentu JEDZ przez stronę weryfikacjapodpisu.pl. Elektroniczne Potwierdzenie Weryfikacji pobrane z tej strony w formacie .pdf wskazuje, że dokument JEDZ został podpisany poprawnie. Zastanawia nas natomiast, co oznacza informacja „Znacznik czasu zweryfikowano warunkowo pozytywnie”. Czy należy uznać, że dokument JEDZ złożono w prawidłowy sposób czy wezwać do jego uzupełnienia?

Zamawiający może uznać oświadczenie JEDZ za złożone prawidłowo tj. opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, o ile z dokonanego sprawdzenia wynika, że certyfikat podpisu elektronicznego jest kwalifikowany i podpis został złożony w okresie jego ważności.

Zamawiający powinien zweryfikować przede wszystkim, czy wykonawca użył kwalifikowanego podpisu elektronicznego, tj. wystawionego przez dostawcę kwalifikowanej usługi zaufania, będącego podmiotem świadczącym usługi certyfikacyjne, czyli podpisem elektronicznym spełniającym wymogi bezpieczeństwa określone w ustawie z 5 września 2016 r. o usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej (Dz.U. z 2019 r. poz. 162 ze zm.).

Ponadto trzeba mieć na uwadze, że zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. ustawy o usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej, podpis elektroniczny lub pieczęć elektroniczna weryfikowane za pomocą certyfikatu wywołują skutki prawne, jeżeli zostały złożone w okresie ważności tego certyfikatu. Znacznik czasu nie jest wymagany do ważności kwalifikowanego podpisu elektronicznego, ale może wystąpić np. sytuacja, że certyfikat podpisu w chwili walidacji już wygasł itd.

Czy dokumenty składane przez ePUAP muszą być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym?

Pytanie:

W postępowaniu o udzielenie zamówienia o wartości powyżej progów unijnych zamawiający, działając na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, wzywa wykonawcę do złożenia wykazu wykonanych usług. Zgodnie z § 14 rozporządzenia w sprawie dokumentów zamawiający wskazał, że wykaz należy złożyć w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego lub w elektronicznej kopii tego dokumentu poświadczonej za zgodność z oryginałem przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Zamawiający dopuścił porozumiewanie się stron w postępowaniu również przy pomocy poczty elektronicznej. Wykonawca przysłał wypełniony formularz wykazu (w formacie doc., w którym zamawiający zamieścił go na swojej stronie internetowej) pocztą elektroniczną, na wskazany przez zamawiającego adres e-mail w postaci załącznika. Na formularzu tym wykonawca podpisał się (na klawiaturze) imieniem i nazwiskiem osoby, która reprezentuje wykonawcę. Czy tak przesłany dokument należy potraktować jako złożony prawidłowo w rozumieniu przepisów rozporządzenia (tzn. oryginał w postaci dokumentu elektronicznego)?

Czy wykonawca wybierając komunikację za pośrednictwem skrzynki ePUAP i dostępnego tam formularza do komunikacji, ma obowiązek podpisywania dokumentów składanych na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu i niepodleganiu wykluczeniu? Czy musi to robić za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego?