Pytanie:
Zamawiające w opisie przedmiotu zamówienia zapisał, iż szacunkowa dzienna trasa przejazdu jednego autobusu wynosi ok. 130 km. W trakcie realizacji zamówienia okazało się, iż jeden z autokarów pokonuje trasę 119 km a drugi 89. W związku z tym wykonawca zażądał podniesienia ceny jednostkowej na 3 zł ewentualnie ustalenie dziennej trasy przejazdu na 130 km.
Zamawiający przewidział następujące możliwości zmiany umowy:
- Siła wyższa uniemożliwiająca wykonanie przedmiotu umowy zgodnie z SIWZ;
- Zmiana obowiązującej stawki VAT;
- Zmiana sposobu rozliczania umowy lub dokonywania płatności na rzecz wykonawcy;
- Rezygnacja przez zamawiającego z realizacji części przedmiotu umowy;
- Zmiany uzasadnione okolicznościami o których mowa w art. 357 § 1 KC;
- Gdy zaistnieje inna okoliczność prawna, ekonomiczna lub techniczna, skutkująca niemożliwością wykonania lub nienależytego wykonania umowy zgodnie z SIWZ.
Wykonawca powołuje się na pkt. 6 – twierdząc, iż zaistniała okoliczność techniczna (mniejsza od zadeklarowanej ilości kilometrów), która uniemożliwia wykonanie zamówienia zgodnie z zapisami siwz. Jednocześnie powołuje się na art. 357 KC – iż wykonanie usługi po zadeklarowanej w formularzu ofertowym cenie naraża go na znaczną stratę.
Pozostali oferenci zadeklarowali wykonanie usługi na poziomie mniejszym niż 3 zł (oferent który zajął 2 miejsce miał cenę tylko o 0,02 gr wyższą od pierwszej), a w latach poprzednich już realizowali przedmiotową usługę na terenie gminy i znali specyfikę wykonywanego zadania.
Ponadto pragniemy nadmienić, iż w umowie zamawiający zawarł zapis: „ zakres świadczonej przez Wykonawcę usługi obejmuje również ewentualne dowożenie uczniów na różne imprezy kulturalne i sportowe poza terenem gminy”. Zamawiający szacując trasę przejazdu jednego autobusu brał również pod uwagę dodatkowe kilometry jakie pokonają autobusu przy realizacji w/w zapisu.