środki unijne

projekty wspófinansowane z UE

Zasada konkurencyjności, zamówienia współfinansowane z UE krok po kroku – Pzp i wytyczne 2021–2027

Beneficjenci projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej muszą przestrzegać określonych zasad, warunków i procedur. Podmioty te są zobowiązane do ponoszenia wszelkich wydatków w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, a dodatkowo, jeżeli ich wartość przekracza 50.000 zł netto z zastosowaniem określonych zasad procedowania. Upewnij się, kiedy musisz dokonać zakupu w zgodzie z zasadą konkurencyjności, a kiedy stosować przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych bądź wewnętrzny regulamin jednostki. Sprawdź, jak krok po kroku przeprowadzić procedurę udzielania zamówień w projektach unijnych według nowych Wytycznych na lata 2021–2027 i w zgodzie z Pzp.

W tym artykule
  • Aby ustalić, w jakich procedurach należy dokonać zakupów w projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską i uniknąć w tym zakresie nieprawidłowości, należy stwierdzić, kim jest beneficjent i czy zalicza się do zamawiających w rozumieniu Prawa zamówień publicznych.
  • Następnie trzeba określić wartość zakupu. W przypadku gdy jego kwota przekracza 130.000 zł i beneficjent jest zamawiającym w rozumieniu Pzp, musi stosować przepisy tej ustawy, aby dokonać zakupu. W procedurach o niższych wartościach zastosuje wewnętrzny regulamin lub zasadę konkurencyjności w zależności od kwoty dostawy, usługi czy roboty.
  • Do zamówień o wartości poniżej 50 tys. zł należy stosować wewnętrzne regulacje beneficjenta.
  • Beneficjent niebędący zamawiającym w rozumieniu Pzp nawet przy wyższych wartościach zawsze zastosuje zasadę konkurencyjności. Tabela z kwotami i rodzajem beneficjentów znajduje się w tekście.
  • Procedurę zasady konkurencyjności należy obecnie przeprowadzić zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027.
  • Ocena kwalifikowalności wydatku polega na analizie zgodności jego poniesienia z obowiązującymi przepisami prawa unijnego i prawa krajowego, umową o dofinansowanie i Wytycznymi oraz innymi dokumentami, do których stosowania beneficjent zobowiązał się w umowie o dofinansowanie, a także tego, czy spełnia warunki określone w programie i szczegółowym opisie priorytetów programu oraz regulaminie wyboru projektów.
  • Fakt podpisania umowy o dofinansowanie nie stanowi o obowiązku automatycznego rozliczenia wszystkich wydatków, które beneficjent przedstawi we wniosku o płatność.

O tym, jak dokonać wydatku zgodnie z Wytycznymi wydatkowania środków unijnych w perspektywie finansowej 2014–2020, piszemy tutaj:

Jak szacować zamówienie na zajęcia pozalekcyjne finansowane z funduszy unijnych?

Pytanie:

Uprzejmie proszę o opinię prawną dotyczącą konieczności stosowania procedur zamówień publicznych przez Starostwo Powiatowe w przypadku zatrudniania kadry pedagogicznej dla zajęć pozalekcyjnych w ramach projektu wspólfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2. Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. W ramach projektu zaplanowano zajęcia pozalekcyjne o nastepujacej tematyce:

  1. „Komputer w księgowości” dla 60 uczniów klas IV Technikum Ekonomicznego;
  2. „Przedsiębiorczość z doradztwem edukacyjno-zawodowym” dla 90 uczniów szkół wymienionych w punkcie 1 bez względu na profil kształcenia (w tym indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym);
  3. „Interaktywna matematyka" dla 130 uczniów klas III i IV techników w  czterech Zespołach Szkół Ponadgimnazjalnych;
  4. „Programowanie obrabiarek CNC” dla 10 uczniów kształcących się  w zawodach dotyczących mechaniki w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych;  
  5. „Tworzenie stron internetowych i komputerowa obróbka grafiki” dla 10 uczniów kształcących się w zawodzie technik informatyk;
  6. „Recepcja bez tajemnic” dla 18 uczniów kształcących się w zawodzie pracownik pomocniczy obsługi hotelowej w Zespole Szkół Specjalnych;  
  7. „Ślusarz zawodowiec” dla 12 uczniów kształcących się w zawodzie ślusarz w Zespole Szkół Specjalnych.
Do realizacji poszczególnych zajęć niezbędni są nauczyciele posiadający uprawnienia do nauczania poszczególnych przedmiotów. Proszę o informację, czy realizację zajęć pozalekcyjnych należy traktować jako jedno zamówienie i oszacować łącznie, czy też należy zajęcia pogrupować wg tematyki i oszacować odrębnie.