Pytanie:
W postępowaniu poniżej progów unijnych zamawiający dopuścił komunikację elektroniczną i w formie papierowej. Wykonawca złożył ofertę w postaci tradycyjnej (papierowej). Oświadczenie dotyczące grupy kapitałowej przesłał jednak w formie elektronicznej, mimo że w wezwaniu do jej złożenia wymagano przesłania oryginału na adres siedziby zamawiającego. Czy taka zmiana formy komunikacji jest dopuszczalna? Czy wolno ponownie wezwać wykonawcę do złożenia oświadczenia?
Odpowiedź na to pytanie należy rozpatrywać na podstawie poniższych wyjaśnień.
Na wstępie należy zaznaczyć, iż pierwszeństwo mają zapisy siwz. Zamawiający po otwarciu ofert nie może dokonywać modyfikacji pierwotnych wymagań, które postawił wykonawcom w specyfikacji.
Skoro zatem zamawiający dopuścił komunikację elektroniczną (jak rozumiem zgodną z definicją środków komunikacji elektronicznej z art. 2 pkt 17 ustawy Pzp) jak i tradycyjną tj. w formie papierowej, nie wskazując dopuszczalnego zakresu dla jednej i drugiej formy, to wykonawcy mają dowolność w wyborze formy komunikacji do poszczególnych dokumentów.