Zmiany w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadziły nowe obowiązki dla wszystkich zamawiających, którzy udzielają pewnych zamówień publicznych o określonej wartości. Muszą oni do końca 2025 roku, a następnie 2030 roku osiągnąć określony procentowy udział nisko i zeroemisyjnych pojazdów w zamówieniach. Warto podkreślić, że nie dotyczy to jedynie zakupu pojazdów, ale także np. zamawianych usług, które wykonawca realizuje za ich pomocą. Którzy zamawiający i przy jakich zamówieniach muszą pamiętać o nowych wymogach? Jak w praktyce je realizować?
W artykule znajdziesz omówienie nowych regulacji a także rozwiązanie kilku praktycznych problemów. Dowiesz się m.in., czy zakup używanych pojazdów także objęto wymogami ustawy o elektromobilności.
Więcej na temat regulacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych i obowiązkach zamawiającego piszemy tutaj:
W związku ze zmianą ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (dalej: ustawa o.e.i.p.a.) na jednostki administracji rządowej oraz samorządowej nałożono nowe obowiązki. Muszą one mianowicie zapewnić realizację swoich zadań własnych przy pomocy określonej liczby pojazdów nisko i zeroemisyjnych. Aby zapewnić określony procent czystych pojazdów we flocie pojazdów obsługujących urząd, należy formułować odpowiednie wymogi w przetargach. Sprawdź, jak za pomocą postanowień m.in. opisu przedmiotu zamówienia, warunków udziału w postępowaniu i kryteriów oceny ofert realizować nowe obowiązki. Wykorzystaj gotowe zapisy w dokumentach zamówienia.
Więcej na temat ustawy o elektromobilności i jej przełożeniu na zamówienia publiczne piszemy w artykułach:
Grudniowe zmiany w ustawie z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych przekładają się na realne obowiązki wszystkich zamawiających, którzy stosują Prawo zamówień publicznych. Ustawa o elektromobilności przewiduje określone zadania, jakie muszą realizować podmioty z sektora administracji rządowej, samorządowej oraz wszystkie pozostałe jednostki zamawiające. W tym artykule omawiamy obowiązki administracji samorządowej i rządowej.
Więcej na temat czystych pojazdów w zamówieniach publicznych przeczytasz w artykułach:
Dnia 2 grudnia 2021 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2269). Nakłada ona nowe obowiązki na wszystkie podmioty, które stosują Prawo zamówień publicznych do określonej kategorii zamówień. Będą one musiały zapewnić minimalne poziomy udziału niskoemisyjnych i zeroemisyjnych pojazdów (tzw. czystych pojazdów) w całkowitej liczbie pojazdów objętych zamówieniami publicznymi, we wskazanych w ustawie okresach. Dodatkowo do 31 stycznia 2022 r. należy przekazać ministrowi właściwemu do spraw transportu informację o liczbie i kategoriach pojazdów objętych zamówieniami publicznymi, które wskazano w ustawie. Informacja obejmie okres od 2 sierpnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Kogo konkretnie dotyczą wskazane obowiązki i jak je realizować? Piszemy o tym na przykładzie kilku pytań naszych Czytelników. W kolejnych tygodniach na łamach Portalu PZ ukaże się także obszerny tekst na temat nowych przepisów.
O zmianie ustawy o elektromobilności i jej przełożeniu na zamówienia publiczne piszemy również tutaj: „Nowe obowiązki dla zamawiających kupujących samochody (czyste pojazdy w zamówieniach publicznych”.
Kolejne opracowanie na ten temat opublikujemy w przyszłym tygodniu. Dowiesz się z niego m.in.:
1) jak ustawa o elektromobilności reguluje obowiązki samorządów,
2) o czym muszą wiedzieć wszystkie jednostki zamawiające w związku z nowelizacją ustawy o elektromobilności,
3) jak w praktyce sporządzić opis przedmiotu zamówienia, projekt umowy, formularz oferty, aby wypełnić wymogi związane z czystymi pojazdami w zamówieniach publicznych.