Pytanie:
Zamawiający w dniu 14.07.2015 roku wszczął procedurę przetargową w trybie art. 39 ustawy Pzp na przebudowę drogi powiatowej zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie ZP. W siwz zamawiający zawarł następujące zapisy:
I. termin realizacji zamówienia 30.09.2015 rok.
II. w istotnych postanowieniach umowy Zamawiający zastrzegł sobie możliwość przedłużenia terminu wykonania zamówienia w przypadku:
- konieczności wykonania robót dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym, niezbędnych do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia o którym mowa w § 1 umowy.
- konieczności wykonania robót uwzględnionych w Dokumentacji projektowej, a nie wyszczególnionych w przedmiarze robót i kosztorysie ofertowym,
- konieczności wykonania rozwiązań zamiennych zatwierdzonych przez projektanta, w stosunku do rozwiązań ujętych w dokumentacji projektowej,
- jeżeli warunki atmosferyczne uniemożliwiają prowadzenie robót budowlanych zgodnie z wymaganiami opisanymi w specyfikacji technicznej. Wstrzymanie robót z tego powodu musi być potwierdzone w dzienniku budowy i zaakceptowane przez Inspektora Nadzoru,
- wystąpienia przerw w realizacji robót lub ich wstrzymanie z przyczyn niezależnych od Wykonawcy.
Konieczność przedłużenia terminu umowy w przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa powyżej potwierdza Inspektor Nadzoru po złożeniu przez Wykonawcę w trakcie realizacji robót pisemnego wniosku z uzasadnieniem konieczności zmiany terminu oraz podania okresu o jaki termin powinien zostać przedłużony. Zła organizacja pracy oraz niewielki zakres zmian ilościowych robót nie uzasadniają przedłużenia terminu umowy. Ponadto Zamawiający zawarł zapisy dopuszczające fakturowanie częściowe do wysokości 90% wynagrodzenia. Faktury częściowe mogą być wystawiane nie częściej niż raz w miesiącu.
Po otwarciu ofert w dniu 29 lipca 2015 r. okazało się że zamawiającemu brakuje środków finansowych na przedmiotowe zadanie, które mogą być wprowadzone do budżetu dopiero na sesji Rady Powiatu w dniu 4 września 2015 r., w związku z powyższym wystąpiono do wykonawców o przedłużenie terminu związania ofertą. Ostatecznie umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w dniu 10 września 2015 roku.
Pytanie jest czy w takiej sytuacji zamawiający może zmodyfikować zapisy umowy dotyczące fakturowania częściowego – zmienić w umowie, że rozliczenie inwestycji będzie jedna fakturą. Ponadto czy na podstawie w/w zapisów istotnych postanowień umowy (wymienionych w pkt II niniejszego pisma) zamawiający może wydłużyć wykonawcy termin wykonania zadania ze względu na przedłużającą się procedurę wyboru wykonawcy.