POSTANOWIENIE
z dnia 26 sierpnia 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Wojciech Świdwa
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron i uczestników postępowania
odwoławczego 26 sierpnia 2016 r. w Warszawie odwołań wniesionych 12 sierpnia 2016 r.
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przez wykonawców:
A. IMMITIS sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy (sygn. akt KIO 1515/16)
B. NTT Technology sp. z o.o. z siedzibą w Zakręcie (sygn. akt KIO 1519/16)
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Dostawa sprzętu informatycznego
(nr postępowania 17/4/39/16)
prowadzonym przez zamawiającego: Resortowe Centrum Zarządzania Sieciami
i Usługami Teleinformatycznymi z siedzibą w Warszawie
przy udziale wykonawców zgłaszających swoje przystąpienia do postępowania
odwoławczego:
A. Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „PIOMAR” sp. z o.o.
z siedzibą w Michałowicach w sprawach o sygn. akt KIO 1515/16 i KIO 1519/16
B. MAXTO sp. z o.o. S.K.A. z siedzibą w Krakowie w sprawie o sygn. akt KIO 1515/16
C. Towarzystwo Handlowe „Alplast” sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Niekaninie w sprawie
o sygn. akt KIO 1515/16
– po stronie odwołującego
D. INTARIS sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w sprawach o sygn. akt KIO 1515/16 i KIO
E. Computex sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Warszawie w sprawach o sygn. akt KIO
1515/16 i KIO 1519/16
F. „Koncept” sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w sprawach o sygn. akt KIO 1515/16
i KIO 1519/16
– po stronie zamawiającego
postanawia:
1. Umarza postępowanie odwoławcze w obu sprawach.
2. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz:
2.1. IMMITIS sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy – kwoty 15000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez tego odwołującego
tytułem wpisu od odwołania,
2.2. NTT Technology sp. z o.o. z siedzibą w Zakręcie – kwoty 15000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczonej przez tego
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie –
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………………
U z a s a d n i e n i e
{KIO 1515/16, KIO 1519/16}
Zamawiający
–
Resortowe
Centrum
Zarządzania
Sieciami
i
Usługami
Teleinformatycznymi z siedzibą w Warszawie – prowadzi na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy pn. Dostawa sprzętu informatycznego (nr
postępowania 17/4/39/16) . Ogłoszenie o tym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 30 czerwca 2016 r. pod nr 2016/S_124-222233. Wartość
zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8
ustawy pzp.
{KIO 1515/16}
12 sierpnia 2016 r. Odwołujący – IMMITIS sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy {dalej
również: „Immitis”} – wniósł w formie pisemnej odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej (zachowując wymóg przekazania kopii odwołania Zamawiającemu) od zmiany
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia {dalej również: „specyfikacja”,
„SIWZ” lub „s.i.w.z.”} – opisu przedmiotu zamówienia, pkt 1) Stacja robocza MSD (beh) –
4000 szt., wymagania dodatkowe pkt 2 – wynikłej z odpowiedzi na pytanie nr 12 udzielonej
3 sierpnia 2016 r.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że dodanie wymogu, aby wbudowane porty
USB wyprowadzane na zewnątrz komputera były wlutowane bezpośrednio w płytę główną
komputera, stanowi naruszenie art. 7 ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 2 pzp, gdyż wymóg ten jest
nieuzasadniony technicznymi oraz funkcjonalnymi potrzebami Zamawiającego oraz
ogranicza konkurencję, wskazując na urządzenie jednego producenta.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
dopuszczenia równoważnego rozwiązania przez dodanie w powyżej wskazanym pkt opisu
przedmiotu zamówienia następującego zapisu: Dopuszcza się rozwiązanie równoważne
polegające na wyprowadzeniu złączy portów USB na zewnątrz komputera z przodu obudowy
bezpośrednio z płyty głównej (z PIN-ów dedykowanych do wyprowadzenia z nich USB)
za pomocą dedykowanych przewodów USB.
Ponadto w odwołaniu sprecyzowano powyższy zarzut przez wskazanie dodatkowych
okoliczności prawnych i faktycznych, które zdaniem Odwołującego uzasadniają wniesienie
odwołania.
{KIO 1519/16}
12 sierpnia 2016 r. Odwołujący – NTT Technology sp. z o.o. z siedzibą w Zakręcie
{dalej również: „NTT”} – wniósł w formie pisemnej odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej (zachowując wymóg przekazania kopii odwołania Zamawiającemu) od zmiany
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia {dalej również: „specyfikacja”,
„SIWZ” lub „s.i.w.z.”} – opisu przedmiotu zamówienia dla stacji roboczej MSD (beh), po
pierwsze – tej samej, co w odwołaniu w sprawie o sygn. akt KIO 1515/16, po drugie –
polegającej na wprowadzeniu 3 sierpnia 2016 r. odpowiedzią na pytanie nr 14 wymogu,
zgodnie z którym suma wymiarów obudowy stacji roboczej nie może przekraczać 810 mm,
zmodyfikowanej następnie 9 sierpnia 2016 r. odpowiedzią na pytanie nr 1 w ten sposób,
ż
e suma wymiarów obudowy nie może przekraczać 820 mm.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że powyższe postanowienia naruszają art. 7
ust. 1 w zw. z art. 29 ust. 2 pzp w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r.
o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, gdyż stanowią
opisanie przedmiotu zamówienia w odniesieniu do stacji roboczej MSD (beh) w zakresie
obudowy oraz portów USB w ten sposób, że wymogi zamawiającego spełnia tylko sprzęt
komputerowy produkowany przez producenta Dell.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu w opisie
stacji roboczej MSD (beh):
1. Usunięcia wprowadzonego odpowiedzią z 3 sierpnia 2016 r. na pytanie nr 12 wymogu,
aby wszystkie złącza portów USB wyprowadzone na zewnątrz obudowy musiały być
wlutowane w płytę główną.
2. Usunięcia wprowadzonego przywołanymi powyżej odpowiedziami wymogu co do
maksymalnej sumy wymiarów obudowy stacji roboczej albo dopuszczenia, aby suma
wymiarów obudowy stacji roboczej nie mogła przekraczać 900 mm
Ponadto w odwołaniu sprecyzowano powyższe zarzuty przez wskazanie
dodatkowych okoliczności prawnych i faktycznych, które zdaniem Odwołującego uzasadniają
wniesienie odwołania.
{KIO 1515/16, KIO 1519/16}
Zamawiający poinformował Izbę, że 12 sierpnia 2016 r. zamieścił kopie obu odwołań
na swojej stronie internetowej {www.rczsiut.wp.mil.pl}.
Do Prezesa Izby 12 (dot. pkt 4 poniższej listy) lub 16 sierpnia (dot. pozostałych pkt
poniższej listy) w formie pisemnej (dot. pkt 1, 2, 6 poniższej listy) lub elektronicznej
opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego
kwalifikowanego certyfikatu (dot. pkt 3, 4, 5, 7 poniższej listy) zgłosili przystąpienia
wykonawcy:
1) Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „PIOMAR” sp. z o.o. z siedzibą
w Michałowicach (w obu sprawach)
2) MAXTO sp. z o.o. S.K.A. z siedzibą w Krakowie (w pierwszej sprawie)
3) Towarzystwo Handlowe „Alplast” sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Niekaninie (w pierwszej
sprawie)
– po stronie odwołującego
4) INTARIS sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (w obu sprawach) {dalej również: „Intaris”}
5) Asseco Data Systems S.A. z siedzibą w Gdyni (w obu sprawach)
6) Computex sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Warszawie (w obu sprawach) {dalej również:
„Computex”}
7) „Koncept” sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (w obu sprawach) {dalej również:
„Koncept”}
– po stronie zamawiającego
Wobec dokonania zgłoszeń w odpowiedniej formie, z zachowaniem 3-dniowego
terminu oraz wymogu przekazania kopii zgłoszenia Stronom postępowania (zgodnie z art.
185 ust. 2 pzp) – Izba nie miała podstaw do stwierdzenia nieskuteczności powyższych
przystąpień.
Z wyjątkiem wykonawcy z pkt 5 powyższej listy, gdyż zgłoszenia zostały podpisane
przez osobę nieupoważnioną do reprezentacji spółki według załączonej informacji z rejestru
przedsiębiorców KRS, przy braku jednoczesnego załączenia stosownego pełnomocnictwa
dla tej osoby do dokonania tej czynności. Ponieważ przepisy ustawy pzp nie znają instytucji
wezwania do uzupełniania zgłoszenia przystąpienia do postępowania odwoławczego, nie
było podstaw, aby wezwać tego wykonawcę do uzupełnienia takiego braku formalnego.
Ponadto Izba oddaliła opozycję Odwołującego Immitis przeciwko przystąpieniu
wykonawcy z pkt 4 powyższej listy, gdyż nie zostało wykazane, że nie posiada on interesu
w oddaleniu tego odwołania z uwagi na okoliczności, które podniósł w zgłoszeniu.
24 sierpnia 2016 r. wpłynęły do Izby odpowiedzi na odwołanie, z których wynikało,
ż
e Zamawiający uwzględnia w całości zarzuty obu odwołań, gdyż uważa je za zasadne.
Odnośnie wspólnego dla obu odwołań zarzutu Zamawiający dodał, że dopuszcza
rozwiązanie polegające na wyprowadzeniu złączy portów USB na zewnątrz stacji roboczej,
z przodu
obudowy,
bezpośrednio
z
płyty
głównej
(z
PIN-ów
dedykowanych
do wyprowadzenia z nich portów USB) za pomocą dedykowanych przewodów USB.
Zamawiający stwierdził, że tym samym jego odpowiedź udzielona 3 sierpnia 2016 r.
na pytanie nr 12 nie wywołuje skutków prawnych.
Odnosząc się do drugiego zarzutu odwołania NTT, Zamawiający oświadczył,
ż
e uwzględnia żądanie zawarte w odwołaniu, aby suma wymiarów obudowy stacji roboczej
nie mogła przekraczać 900 mm.
Przystępujący Computex (pismami z 25 sierpnia 2016 r.) oraz Przystępujący Koncept
(oświadczeniem złożonym do protokołu) oświadczyli, że nie zgłaszają sprzeciwu co do
uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów obydwu odwołań.
Przystępujący Intaris nie stawił się na wyznaczone posiedzenie Izby, pomimo
otrzymania zawiadomienia o jego terminie.
Wszyscy wykonawcy, którzy zgłosili przystąpienie po stronie Zamawiającego zostali
zawiadomieni o uwzględnieniu przez niego obydwu odwołań.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego) – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozstrzygnięcia zarzutów
odwołania.
Zgodnie z art. 186 ust. 3 ustawy pzp jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu
co do uwzględnienia
w
całości
zarzutów
przedstawionych
w
odwołaniu
przez
zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Zamawiający w sposób niebudzący wątpliwości wyraził wolę uwzględnienia w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniach. Jednocześnie spośród trzech Wykonawców
przystępujących po jego stronie, dwóch wprost oświadczyło, że się temu nie sprzeciwiają.
W odniesieniu do trzeciego przystępującego po stronie Zamawiającego Izba uznała,
ż
e jego niestawiennictwo na posiedzeniu należy uznać za równoznaczne z brakiem
zgłoszenia sprzeciwu.
Zgodnie z § 21 ust. 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (t.j. Dz. U. z 2010 r. poz. 964 ze zm.)
niestawiennictwo strony oraz uczestnika postępowania odwoławczego prawidłowo
zawiadomionego o terminie rozprawy nie wstrzymuje rozpoznania odwołania. Przy czym § 3
rozporządzenia stanowi, że przepisy dotyczące rozprawy stosuje się odpowiednio
do posiedzeń, w których dopuszcza się udział stron, świadków lub biegłych. W związku z tym
należało uznać, że wyznaczone do rozpoznania sprawy posiedzenie z udziałem stron
stanowi fazę postępowania odwoławczego, w której następuje koncentracja czynności,
wniosków i oświadczeń stron oraz uczestników postępowania zmierzająca do zakończenia
postępowania toczącego się na skutek wniesienia odwołania. Następuje ona już po fazie
posiedzenia niejawnego bez udziału stron, na którym dokonywane są czynności
formalnoprawne i sprawdzające, warunkujące skierowanie odwołania na posiedzenie
z udziałem stron, o czym mowa w § 13 ust. 1 i 2 przywołanego rozporządzenia. Wobec tego
po skierowaniu odwołania na posiedzenie z udziałem stron lub na rozprawę, co do zasady,
będzie ono rozpatrzone na tak wyznaczonym posiedzeniu lub rozprawie, na którym
rozpatrzone zostaną również ewentualne zgłoszone wnioski i oświadczenia stron, takie jak
oświadczenie co do uwzględnienia odwołania przez zamawiającego czy ewentualny
sprzeciw co do uwzględnienia odwołania.
Uwzględnienie odwołania przez zamawiającego może nastąpić najpóźniej
do ostatecznego rozstrzygnięcia w przedmiocie wniesionego odwołania, co w razie
wyznaczenia posiedzenia lub rozprawy mających na celu rozpatrzenie odwołania ma miejsce
na wyznaczonym terminie posiedzenia lub rozprawy. W warunkach prawidłowego
powiadomienia przystępującego do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
o terminie posiedzenia, na którym ma zostać rozpatrzone odwołanie, najpóźniej na tym
posiedzeniu przystępujący może i powinien zgłosić ewentualny sprzeciw co do
uwzględnienia odwołania. Niestawiennictwo przystępującego należy uznać za rezygnację
z uprawnień do reprezentowania swoich interesów, tożsame z niezłożeniem sprzeciwu co do
uwzględnienia odwołania.
Za słusznością powyższego rozumowania przemawia dodatkowo wyrażona
w ustawie Prawo zamówień publicznych (w art. 189 ust. 1) zasada szybkości i efektywności
tego postępowania, gdyż rozpoznanie odwołania przez Krajową Izbę Odwoławczą powinno
nastąpić w ciągu 15 dni. Temu celowi służą także przewidziane w ustawie pzp oraz
przywołanym rozporządzeniu wykonawczym instrumenty zmierzające do koncentracji
postępowania odwoławczego, w szczególności poprzedzające rozpatrzenie odwołania
posiedzenie niejawne dla dokonania czynności formalnoprawnych i sprawdzających,
na którym można dokonać odpowiednich zawiadomień i wezwań stron i uczestników
postępowania. W szczególności przewidziany w § 13 ust. 2 pkt 3 tego rozporządzenia
3-dniowy termin na wyrażenie przez przystępującego po stronie zamawiającego sprzeciwu
co do uwzględnienia w całości zarzutów odwołania znajduje zastosowanie jedynie na etapie
postępowania odwoławczego przed wyznaczeniem posiedzenia z udziałem stron
i uczestników.
Tym samym Izba podzieliła w powyższym zakresie stanowisko wyrażone uprzednio
w zbliżonych stanach faktycznych w orzecznictwie Izby między innymi w postanowieniach
wydanych: 9 czerwca 2010 r. (sygn. akt KIO 991/10), 11 sierpnia 2010 r. (sygn. akt 1575/10),
27 czerwca 2012 r. (sygn. akt KIO 1264/12) czy 4 września 2014 r. (sygn. akt KIO 1710/14).
Następnie Izba zważyła, że dla wywarcia skutku w postaci umorzenia postępowania
odwoławczego konieczne i wystarczające jest uwzględnienie przez Zamawiającego w całości
zarzutów zawartych w odwołaniu. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie
w celu uczynienia zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach
ustalenia zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Tym niemniej
przypomnieć należy, że art. 186 ust. 2 zd. drugie ustawy pzp nakazuje w takim przypadku
Zamawiającemu wykonać w prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia czynności
zgodnie z żądaniami zawartymi w odwołaniu. Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie
zaprezentował stanowisko uwzględniające żądania odwołania, co dla uniknięcia
nieporozumień (w tym poinformowania wykonawców, którzy nie byli uczestnikami
postępowania odwoławczego) powinno również znaleźć odpowiednie odzwierciedlenie
w dokumentacji prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia (odpowiedź
na odwołanie jest pismem procesowym, a nie zmianą czy wyjaśnieniami treści s.i.w.z.).
Wobec stwierdzenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniach, a Przystępujący po jego stronie nie wnieśli wobec tych czynności sprzeciwu,
Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 3 w zw. z art. 192 ust. 1 zd. 2 ustawy pzp –
umorzyła postępowanie odwoławcze w obu sprawach na posiedzeniu niejawnym z udziałem
ich Uczestników (Stron i Przystępujących).
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, że ponieważ
uwzględnienie w całości zarzutów odwołań nastąpiło przed otwarciem posiedzenia, z mocy
art. 186 ust. 6 pkt 2 lit. b ustawy pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie
nakazując dokonanie na rzecz Odwołujących zwrotu kwot uiszczonych tytułem wpisu,
zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:
………………………………