KIO 1712/16 WYROK dnia 27 września 2016 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1712/16 

WYROK 

z dnia 27 września 2016 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Ryszard Tetzlaff  

Członkowie:   

Grzegorz Matejczuk  

Paweł Trojan 

Protokolant:             Adam Skowroński   

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu

  27  września  2016  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

12  września  2016  r.  przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielnie  zamówienia: 

Konsorcjum  Firm:  

1) TRACK  TEC Construction Sp. z o. o. (pełnomocnik Konsorcjum), ul. Wyścigowa 3, 

53-011  Wrocław;  2)  INTOP  Tarnobrzeg  Sp.  z  o.o.,  ul.  Sienkiewicza  145  M,  39-400 

Tarnobrzeg;  3)  „INFRAKOL"  Spółka  z  o.o.  sp.  k.,  ul.  Rapackiego  14,  59  -  400  Jawor;  

4)  Przedsiębiorstwo  Robót  Torowych  TORREMS  sp.  z  o.o.,  Brody  Małe  30B,  22-460 

Szczebrzeszyn;  z  adresem  dla  siedziby  pełnomocnika:  ul.  Wyścigowa  3,  53-011 

Wrocław  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.,  

ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa reprezentowana przez Centrum Realizacji Inwestycji 

PKP    Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.,  Centrum  Realizacji  Inwestycji  Region  Południowy, 

Wydział Zamówień, Plac Matejki 12, 31-157 Kraków     

przy  udziale  wykonawcy 

ZUE  S.A.,  ul.  Czaplińskiego  3,  30-048  Kraków

zgłaszającego 

swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego

orzeka: 

1. oddala odwołanie 


2.  kosztami  postępowania  obciąża

  Konsorcjum  Firm:  1)  TRACK  TEC  Construction  Sp.  

z  o.  o.  (pełnomocnik  Konsorcjum),  ul.  Wyścigowa  3,  53-011  Wrocław;  2)  INTOP 

Tarnobrzeg  Sp.  z  o.o.,  ul.  Sienkiewicza  145  M,  39-400  Tarnobrzeg;  3)  „INFRAKOL" 

Spółka  z  o.o.  sp.  k.,  ul.  Rapackiego  14,  59  -  400  Jawor;  4)  Przedsiębiorstwo  Robót 

Torowych TORREMS sp. z o.o., Brody Małe 30B, 22-460 Szczebrzeszyn; z adresem dla 

siedziby pełnomocnika: ul. Wyścigowa 3, 53-011 Wrocław i:    

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

20  000  zł  00  gr 

(słownie:  dwadzieścia  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Konsorcjum  Firm:  1)  TRACK  TEC  Construction  Sp.  z  o.  o.  (pełnomocnik 

Konsorcjum),  ul.  Wyścigowa  3,  53-011  Wrocław;  2)  INTOP  Tarnobrzeg  Sp.  

z  o.o.,  ul.  Sienkiewicza  145  M,  39-400  Tarnobrzeg;  3)  „INFRAKOL"  Spółka  

z  o.o.  sp.  k.,  ul.  Rapackiego  14,  59  -  400  Jawor;  4)  Przedsiębiorstwo  Robót 

Torowych  TORREMS  sp.  z  o.o.,  Brody  Małe  30B,  22-460  Szczebrzeszyn;  

z  adresem  dla  siedziby  pełnomocnika:  ul.  Wyścigowa  3,  53-011  Wrocław 

tytułem wpisu od odwołania, 

2.2. zasądza od wykonawcy 

Konsorcjum Firm: 1) TRACK  TEC Construction Sp. z o. 

o.  (pełnomocnik  Konsorcjum),  ul.  Wyścigowa  3,  53-011  Wrocław;  2)  INTOP 

Tarnobrzeg  Sp.  z  o.o.,  ul.  Sienkiewicza  145  M,  39-400  Tarnobrzeg;                       

3)  „INFRAKOL"  Spółka  z  o.o.  sp.  k.,  ul.  Rapackiego  14,  59  -  400  Jawor;                  

4)  Przedsiębiorstwo  Robót  Torowych  TORREMS  sp.  z  o.o.,  Brody  Małe  30B, 

22-460  Szczebrzeszyn;  z  adresem  dla  siedziby  pełnomocnika:  ul.  Wyścigowa 

3, 53-011 Wrocław  na rzecz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ul. Targowa 74, 

03-734  Warszawa  reprezentowana  przez  Centrum  Realizacji  Inwestycji  PKP  

Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.,  Centrum  Realizacji  Inwestycji  Region 

Południowy, Wydział Zamówień, Plac Matejki 12, 31-157 Kraków  kwotę

3 600 zł 

00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika.


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  22  grudnia  2015  r.  poz.  2164  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego 

w Krakowie.  

Przewodniczący: 

………………………………

Członkowie:   

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1712/16 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  prowadzone  w  trybie  przetargu 

ograniczonego na - Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rejonie stacji Medyka 

w ramach projektu pn. „Prace Inwestycyjne na przejściu granicznym Medyka - Mościska II"

nr 

postępowania: 

9090/IREZA3/15450/05716/16/P

zostało 

wszczęte 

ogłoszeniem                       

w  Dzienniku  Urzędowym  Oficjalnych  Publikacji Wspólnot  Europejskich  za  numerem  2016/S 

128  -  229960  z  06.07.2016  r.,  przez  PKP  Polskie  Linie  Kolejowe  S.A.,  ul.  Targowa  74,                 

03-734  Warszawa  reprezentowana  przez  Centrum  Realizacji  Inwestycji  PKP    Polskie  Linie 

Kolejowe  S.A.,  Centrum  Realizacji  Inwestycji  Region  Południowy,  Wydział  Zamówień,  Plac 

Matejki 12, 31-157 Kraków  zwane dalej: „Zamawiającym”.  

W  dniu  02.09.2016  r.  (e-mailem)  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej - ZUE S.A., ul. Czaplińskiego 3, 30-048 Kraków  zwana dalej:  „ZUE  S.A.” 

albo  „Przystępującym”  Drugą  pozycje  w  rankingu  złożonych  ofert  zajęła  oferta:  Konsorcjum 

Firm: 1) TRACK TEC Construction Sp. z o. o.

 (pełnomocnik Konsorcjum), ul. Wyścigowa 3, 

53-011  Wrocław;  2)  INTOP  Tarnobrzeg  Sp.  z  o.o.,  ul.  Sienkiewicza  145  M,  39-400 

Tarnobrzeg;  3)  „INFRAKOL"  Spółka  z  o.o.  sp.  k.,  ul.  Rapackiego  14,    59  -  400  Jawor;                    

4)  Przedsiębiorstwo  Robót  Torowych  TORREMS  sp.  z  o.o.,  Brody  Małe  30B,  22-460 

Szczebrzeszyn;  z  adresem  dla  siedziby  pełnomocnika:  ul.  Wyścigowa  3,  53-011  Wrocław

zwana dalej: „Konsorcjum TRACK” albo „Odwołującym”.  

W  dniu  12.09.2016  r.  (wpływ  bezpośredni  do  Prezesa  KIO):  Konsorcjum  TRACK 

wniosła  odwołanie  na  w/w  czynność  i  zaniechania  z  02.09.2016  r.  Kopie  odwołania 

Zamawiający otrzymał w dniu 12.09.2016 r. (e-mailem). Zarzucił naruszenie: 

1. art. 89 ust 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. 

U.  z  22  grudnia  2015  r.  poz.  2164  z  późn.  zm.)  zwanej  dalej:  „Pzp”;  poprzez  zaniechanie 

oceny oferty ZUE S.A. z należytą starannością i nie odrzucenie oferty ZUE S.A. jako oferty 

rażąco  niskiej  w  stosunku  do  wartości  zamówienia  mając  także  na  uwadze  kalkulację 

cenową oferty i poz. 3.22 RCO Roboty Branży Energetycznej; 

2.  art.  89  ust  1  pkt  2  oraz  art.  7  Pzp  w  zw.  art. 89  ust  1  pkt  6  Pzp  poprzez  nie  odrzucenie 

oferty ZUE S.A. z uwagi na wystąpienie błędu w obliczeniu ceny w kalkulacji ceny ofertowej 

poz. 3.22 RCO Roboty Branży Energetycznej; 

3. art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp w zw. z art. 3 oraz art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 

1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn. Dz. U. z 2003r. nr 153 poz. 1503, 

ze zm.) zwanej dalej: „UZNK” przez zaniechanie odrzucenia oferty ZUE S.A. mimo, iż sposób 


skalkulowaniu ceny ofertowej w sposób naruszający dobre obyczaje, interes Zamawiającego 

oraz w sposób utrudniający dostęp innym wykonawcom do rynku z uwagi na: 

a)  zaniżenie wartości w poz. 3.22 RCO Roboty Branży Energetycznej; 

b)  treść  projektu  umowy  §  32  ust.  5  pkt  8)  (str.  45),  która  dopuszcza  prawo  do  zmiany 

postanowień  Umowy  w  stosunku  do  treści  Oferty  poprzez  wystąpienia  robót/usług 

zaniechanych  -  wyłączenie  robót/usług  zaniechanych  z  realizacji  wraz  ze  zmniejszeniem 

kwoty  umownej  wynikającej  z  tego  wyłączenia,  w  konsekwencji  zaniżenie  poz.  3.22  RCO 

Roboty Branży Energetycznej może mieć wpływ na konkurencie pomiędzy wykonawcami. 

4. art. 82 Pzp, art. 84 Pzp, art. 87 Pzp w  zw. z  art. 89 ust. 1 pkt 1 i 2 Pzp oraz art. 7 Pzp, 

poprzez  zaniechanie  oceny  oferty  z  należytą  starannością  ZUE  S.A.,  a  w  konsekwencji 

wybór oferenta, którego oferta podlega odrzuceniu, z uwagi na oświadczenie woli ZUE S.A. 

w przedmiocie kalkulacji ceny ofertowej w poz. 3.22 RCO Roboty Branży Energetycznej, pod 

względem cenowo przedmiotowym jako niezgodny z przepisami art. 82, art. 84 i art. 87 Pzp     

i SIWZ który nie może być konwalidowany. 

5.  art.  7  ust.  1  Pzp  poprzez  przeprowadzenie  postępowania  w  sposób  nie  zapewniający 

zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Wnosił o: 

1.  Rozpoznanie  sprawy  w  składzie  trzyosobowym  z  uwagi  na  szczególną  zawiłość                         

i precedensowy charakter sprawy. 2. Uwzględnienie odwołania  w całości. 3. Unieważnienie 

czynności  wyboru  oferty  ZUE  S.A.,  jako  najkorzystniejszej,  4.  Powtórzenie  czynności 

badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem  okoliczności  przywołanych  w  niniejszym  piśmie.           

5. Odrzucenie oferty ZUE S.A. 6. Ewentualnie uprzednie wezwanie ZUE S.A. do udzielenia 

wyjaśnień  treści  oferty  w  trybie  art.  87  ust.  1  Pzp.  7.  Przeprowadzenie  dowodów  z: 

dokumentacji  postępowania  (w  szczególności  wniosku  o  dopuszczenie  wykonawcy  treści 

ogłoszenia o zamówieniu i pism Zamawiającego i wykonawców w sprawie. 8. Zasądzenie na 

rzecz  Odwołującego  kosztów  postępowania  według  norm  przepisanych,  w  tym  kosztów 

zastępstwa procesowego. 

W  dniu  25.08.2016  r.  Zamawiający  wezwał  ZUE  S.A.  do  wyjaśnienia  dotyczących 

kalkulacji ceny ofertowej, albowiem ZUE S.A. poz. 3.22 RCO Roboty Branży Energetycznej 

wycenił  na  kwotę  7.868,48  zł.  Kwota  ta  jest  znacząco  niższa  od  wyceny  tej  pozycji 

pozostałych  wykonawców,  którzy  złożyli  oferty  w  przedmiotowym  postępowaniu.  Mając  na 

uwadze  wyceny  pozostałych  Wykonawców,  zaoferowana  cena  stanowi  niewiele  ponad  1% 

oferty  Wykonawcy,  który  w  drugiej  kolejności  najniżej  wycenił  te  pozycję  RCO.  W  związku  

z  wątpliwościami  Wykonawców  dotyczącymi  Rozbicia  Ceny  Ofertowej,  Zamawiający 

poinformował,  że  wszystkie  roboty  dotyczące  sieci  trakcyjnej  związane  z  wydłużeniem  4 

torów  należy  ująć  w  poz.  2.3  RCO.  Pozostałe  roboty  dotyczące  sieci  trakcyjnej  należy  ująć  

w  poz.  3.22  RCO.  Zamawiający  wezwał  do  udzielenia  wyjaśnień  oraz  przedstawianie 

dowodów, że Wykonawca jest w stanie zrealizować w/w zakres w podanej cenie. W ocenie 


Odwołującego  niezależnie  od  złożonych  wyjaśnień  ZUE  S.A.  w  odpowiedzi  na  wezwanie 

Zamawiającego z 25.08.2016 r., która stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa ZUE S.A. stanowi 

de  facto  zmianę  treści  oferty  przez  Wykonawcę.  Przywołał  wyrok  SA  w  Białymstoku  

z  26.03.2015  r.,  sygn.  akt:  I  ACa  960/14.  Wyjaśnienia  treści  oferty  co  do  zasady  służą 

wyjaśnieniu  istniejących  elementów  oferty.  Niedopuszczalne  jest  przyjęcie  wyjaśnień 

wykonawcy,  które  stanowiłyby  zmianę  oferty  (za  wyrokiem  KIO  z  09.10.2013  r.

,  sygn.  akt: 

KIO 2281/13). 

Wyjaśnienie  ZUE  S.A  stanowi  niezgodną  z  ustawą  zmianę  treści  oferty  po  jej 

złożeniu.  Zgodnie  z  pkt  15  SIWZ  „ZAWARTOŚĆ  OFERTY"  15.1  Kompletna  oferta  musi 

zawierać  następujące  dokumenty:  a)  Formularz  Ofertowy  -  wypełniony  załącznik  nr  1  do 

SIWZ  wraz  z  załącznikiem  do  Formularza  ofertowego  -  Rozbicie  Ceny  Ofertowej. 

Zamawiający  za  istotne  zatem  uznał  rozbicie  ceny  ofertowej,  aby  mógł  zweryfikować  czy 

podane  kwoty  jednostkowe  są  wiarygodne  czy  nie  stanowią  ceny  rażąco  niskiej  lub  czy 

poprzez  błędy  lub  zamierzone  działania  kwoty  podane  w  Rozbiciu  Ceny  Ofertowej,                        

a w konsekwencji całej oferty nie naruszają uczciwej konkurencji pomiędzy wykonawcami. 

W  ocenie  Odwołującego,  ZUE  S.A.  złożył  kompletną  ofertę  wraz  z  Rozbiciem  Ceny 

Ofertowej. W pkt 3.22 RCO złożył nierealną wartość Robót Branży Energetycznej i w ocenie 

odwołującego  jakakolwiek  ingerencja  ZUE  S.A.  stanowi  ingerencję  w  treść  złożonego 

oświadczenia  woli  -  złożonej  oferty.  Nie  jest  zatem  możliwa  zmiana  w  pkt  3.22  RCO  lub 

wyjaśniania,  które  ingerują  w  treść  oferty.  Dlatego  też  oferta  ZUE  S.A.  powinna  być 

odrzucona na podstawie art. 87 Pzp w zw. z art. 89 ust 1 pkt 2 Pzp. - „Wyjaśnienie oferty nie 

może  prowadzić  do  uzupełnienia  jakiegokolwiek  brakującego  dokumentu,  w  tym  samej 

oferty, co stanowiłoby obejście prawa - art. 82 ust. 1 i 84 ww. ustawy"

Oprócz tego, w ocenie Odwołującego, Zamawiający naruszył art. 89 ust 1 pkt 4 Pzp 

poprzez  zaniechanie oceny oferty ZUE S.A. z należytą starannością i nie odrzucenie oferty 

ZUE S.A. jako oferty rażąco niskiej w stosunku do wartości zamówienia ofert mając także na 

uwadze kalkulację cenową oferty i poz. 3.22 RCO Roboty Branży Energetycznej. W ocenie 

Odwołującego

  pomimo,  że  rażąco  niska  cena  dotyczy  de  facto  jedynie  poz.  3.22  RCO 

Roboty  Branży  Energetycznej  to  jednak  ma  bezpośredni  wpływ  na  wysokość  całej  oferty. 

Cena  zaproponowana  w  poz.  3.22  RCO  Roboty  Branży  Energetycznej  wycenił  na  kwotę 

7868,48  złotych  co  stanowiło  jedynie  1  %  oferty  Wykonawcy,  który  w  drugiej  kolejności 

najniżej wycenił tę pozycję RCO. W ocenie Odwołującego, Wykonawca złożył ofertę z rażąca 

niską  ceną  zaś  Zamawiający  nie  odrzucił  tej  oferty.  Warto  także  wskazać,  zapytanie 

Zamawiającego  z  25.08.2106  r.  dotyczyło  jedynie  poz.  3.22  RCO  nie  zaś  całej  oferty  jako 

takiej. Zamawiający jest obowiązany żądać od wykonawcy udzielenia stosownych wyjaśnień 

każdorazowo,  gdy  tylko  poweźmie  wątpliwości  co  do  zaoferowanej  ceny  pod  względem  jej 

rażącego zaniżenia. Zamawiający obowiązany jest zbadać zaoferowaną cenę w odniesieniu 


do  danych,  którymi  dysponuje.  Punktem  odniesienia  dla  Zamawiającego  powinna  być 

ustalona  przez  niego  wartość  zamówienia  oraz  ceny  zaoferowane  przez  innych 

wykonawców, biorących udział w postępowaniu (za wyrokiem KIO z 28.02.2014 r., sygn. akt: 

KIO 257/14). Zdaniem Odwołującego, brak wezwania ZUE SA. do wyjaśnienia rażąco niskiej 

całej  oferty  stanowi  naruszenia  art.  90  Pzp.  Zamawiający  mając  na  uwadze  niską  ceną  

w  poz.  3.22  RCO  Roboty  Branży  Energetycznej  powinien  wezwać  wykonawcę  do 

wyjaśnienia ceny całej oferty czego nie uczynił.  

Zadaniem Odwołującego, ZUE SA. popełnił błąd w obliczeniu ceny w Rozbiciu Ceny 

Ofertowej w poz. 3.22 RCO Roboty Branży Energetycznej, Zamawiający nie odrzucając jego 

oferty naruszył z art. 89 ust 1 pkt 2 oraz art. 7 Pzp w zw. art. 89 ust 1 pkt 6 Pzp. Przepis art. 

89  ust.  1  pkt  6  Pzp  nakazuje  Zamawiającemu  odrzucenie  oferty  zawierającej  błąd  w 

obliczeniu  ceny.  Błąd  w  obliczeniu  ceny,  jest  błędem  polegającym  na  wadliwym  doborze 

przez wykonawcę poszczególnych elementów mających wpływ na właściwe obliczenie ceny 

(J. Baehr, T. Czajkowski, W. Dzierżanowski, T. Kwieciński, W. Łysakowski, Prawo zamówień 

publicznych, komentarz pod redakcją T. Czajkowskiego, wyd. III, stan prawny: 1.01.2008 r., 

UZP,  W-wa  2007,  str.  307).  Błąd  musi  więc  zaistnieć  w  doborze  elementów  tworzących 

zobowiązanie  wykonawcy,  co  do  przedmiotu  zamówienia.  Sposób  obliczenia  ceny  w  RCO, 

był żądany w SIWZ i Zamawiający wymagał obliczenia cen w opisany przez siebie sposób. 

Zamawiający  w  piśmie  z  25.08.2016  r.  wskazywał,  że  w  poz.  3.22  RCO  należało  również 

ująć,  oprócz  sieci  trakcyjnej  wskazanej  powyżej,  wycenę  materiałów  branży  energetycznej 

oraz wykonanych robót, której zakres obejmował: 

-  Wymianę  oświetlenia  na  międzytorzu  toru  104i  105  (słupy  betonowe  Ala  12-16  szt.) 

oprawy rtęciowe o mocy 250 W- 32 sztuki, linia kablowa); 

-  Wymianę  oświetlenia  głowicy  rozjazdowej  MdB  (słupy  betonowe  Ala  12-9  szt.  oprawy 

rtęciowe o mocy 250 W -15 sztuki, linia kablowa); 

-  Wymianę oświetlenia głowicy rozjazdowej MdB 12 tor splotowy (słupy betonowe Ala 12-18 

szt., oprawy rtęciowe o mocy 250 W -18 sztuki, linia kablowa); 

-  Wymianę  oświetlenia  głowicy  rozjazdowej  od  MdB  do  MdB  22  linia  kablowa  (słupy 

betonowe ŻN - 7 szt. oprawy sodowe o mocy 100W-11 sztuki, linia kablowa); 

-  Wymianę  oświetlenia  głowicy  rozjazdowej  od  MdB  do  MdB  22  linia  napowietrzna  (słupy 

betonowe ŻN - 10 szt., Oprawy sodowe o mocy 100 W -11 sztuki linia napowietrzna); 

-  W  zakresie  minimalnym:  modernizację  lub  wymianę  wyeksploatowanych  elementów                   

i  urządzeń  elektroenergetycznych  do  1KV  na  nowe  o  takich  samych  lub  zbliżonych 

parametrach, spełniających obecnie obowiązujące przepisy i normy; 

- Dostosowanie oświetlenia zewnętrznego do oświetlenia przesuniętej głowicy rozjazdowej. 

ZUE  S.A.  ustalając  wartość  poz.  RCO  3.22  albo  nie  ujął  tych  pozycji  w  całości  albo 

celowo  manipuluje  wartością  tej  pozycji  przesuwając  je  do  innych  pozycji  RCO  co  jest 


sprzeczne z SIWZ i Pzp. Błędy w obliczeniu ceny charakteryzują się tym, że nie można ich 

poprawić, a  zatem powodują odrzucenie oferty. Od omyłek rachunkowych, o których mowa     

w art. 87 ust. 2 pkt 2 Pzp, różnią się tym, że nie mają charakteru oczywistego. Nie są to więc 

z reguły błędy w działaniach matematycznych lub w przepisywaniu liczb, bo jako takie mogą 

zostać uznane za oczywiste omyłki. Tylko wtedy, gdy brak jest elementu oczywistości, czyli 

gdy z działania matematycznego nie wiadomo, który jego składnik jest błędny (np. ilość czy 

cena jednostkowa) i w związku z tym nie wiadomo, jak poprawić ten błąd, możemy mieć do 

czynienia  z  błędem  w  obliczeniu  ceny  na  poziomie  rachunkowym. W  przeważającej  jednak 

liczbie  błąd  ten  pojawia  się  w  sytuacjach  ustalenia  przez  wykonawcę  stanu  faktycznego, 

wynikającego  z  dokumentów  przedłożonych  przez  zamawiającego  (W.  Dzierżanowski,  w: 

Stachowiak,  Komentarz,  s.  404).  Podanie  zbyt  małych  ilości  w  stosunku  do  żądania 

wynikającego  z  SIWZ  czy  nieuwzględnienie  w  cenie  wszystkich  elementów  (np.  podatku 

VAT), to typowe przykłady błędu w obliczeniu ceny. 

W ocenie Odwołującego, ZUE S.A. nie wziął pod uwagę oczekiwań Zamawiającego, 

które  wymagał  obliczenia  cen  w  opisany  przez  siebie  sposób.  Nieuwzględnienie  zakresu 

prac  i  podanie  zaniżonej  kwoty  w  poz.  3.22  RCO  Roboty  Branży  Energetycznej  na  kwotę 

7.868,48  zł  stanowiło  jedynie  1  %  oferty  Wykonawcy  który  w  drugiej  kolejności  najniżej 

wycenił  tę  pozycję  RCO.  Stanowi  to  błąd  ZUE  S.A.  w  obliczeniu  ceny,  który  nie  może  być 

poprawiony  przez  Zamawiającego  i  samego  wykonawcę  w  trybie  wyjaśnienia  na  wezwanie 

rażąco  niskie  ceny  oferty  wykonawcy.  Zakres  przedmiotowy  wykonawcy,  który  chciał 

zrealizować  nie  może  być  przedmiotem  poprawek  i  uzupełnień  z  jego  strony  po  wniesieniu 

oferty. 

Zdaniem  Wykonawcy,  Zamawiający  naruszył  także  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp  w  zw.  

z art. 3 oraz art. 15 ust. 1 pkt 1 UZNK przez zaniechanie odrzucenia oferty ZUE S.A. mimo, 

iż  sposób  skalkulowania  przez  ZUE  S.A.  oferty  wskazuje  na  czyn  nieuczciwej  konkurencji 

polegający  na  skalkulowaniu  ceny  ofertowej  w  sposób  naruszający  dobre  obyczaje  interes 

Zamawiającego oraz w sposób utrudniający dostęp innym wykonawcom do rynku z uwagi na 

zaniżenie wartości w poz. 3.22 RCO Roboty Branży Energetycznej. Konstruowanie kosztów 

w poz. 3.22 RCO Roboty Branży Energetycznej, pozostających w sprzeczności z wyraźnym 

wymaganiem  Zamawiającego,  co  do  sposobu  ich  lokowania  i  zaliczania,  wobec  zasady 

równego  traktowania  wykonawców  i  uczciwej  konkurencji  stanowiącej  naczelna  zasadę 

zamówień publicznych, staje sie w istocie nieuczciwa praktyka gospodarcza - i stanowi czyn 

nieuczciwej konkurencji w rozumieniu UZNK. Odwołujący wskazywał, iż stosownie do art. 3 

ust. 1 UZNK, czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi 

obyczajami,  jeżeli  zagraża  lub  narusza  interes  innego  przedsiębiorcy  lub  klienta.  Zgodnie             

z  wyrokiem  KIO  „(...)  przerzucanie  kosztów  pomiędzy  cenami  jednostkowymi  będącymi 

podstawa  wypłaty  wynagrodzenia  w  ten  sposób;  iż  koszty  realnie  ponoszone  w  części 


pozycji  przenoszone  są  do  innych  pozycji  najczęściej  wykonywanych  w  toku  realizacji 

zamówienia z pewnością jest działaniem sprzecznym z dobrymi obyczajami i narusza interes 

zamawiającego" (wyrok KIO z 24.09.2014 r., sygn. akt: KIO 1844/14). Z kolei w przepisie art. 

15  ust.  1  pkt  1  UZNK,  stwierdza  się,  iż  czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  utrudnianie 

innym przedsiębiorcom dostępu do rynku w szczególności poprzez sprzedaż towarów i usług 

poniżej  kosztów  wytworzenia  lub  świadczenia  albo  ich  odsprzedaż  poniżej kosztów  zakupu  

w  celu  eliminacji  innych  przedsiębiorców  z  rynku.  Podkreślił,  iż  przepisy  prawa  nawet  nie 

wymagają,  aby  nastąpiło  naruszenie  interesu  innego  przedsiębiorcy,  dla  przyjęcia  czynu 

nieuczciwej  konkurencji.  Wystarczy  jedynie  ustalenie  zagrożenia  interesu  mającego  wagę 

gospodarcza  dla  innych  wykonawców  uczestniczących  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia.  W  niniejszej  sprawie,  jak  wyraźnie  wskazał  Odwołujący,  został  zagrożony 

interes  nie  tylko  pozostałych  wykonawców  ale  także  interes  Zamawiającego.  Zdaniem 

Odwołującego,  wskazanie  w  poz.  3.22  RCO  Roboty  Branży  Energetycznej  na  kwotę 

7.868,48  zł  stanowiące  jedynie  1  %  oferty  Wykonawcy,  który  w  drugiej  kolejności  najniżej 

wycenił  tę  pozycję  RCO  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Zgodnie  z  treścią  projektu 

umowy  §  32  ust.  5  pkt  8)  (str.  45),  który  dopuszcza  prawo  do  zmiany  postanowień  umowy            

w  stosunku  do  treści  oferty  poprzez  wystąpienia  robót/usług  zaniechanych  -  wyłączenie 

robót/usług  zaniechanych  z  realizacji  wraz  ze  zmniejszeniem  kwoty  umownej  wynikającej             

z  tego  wyłączenia  co  w  konsekwencji  zaniżenie  poz.  3.22  RCO  Roboty  Branży 

Energetycznej  może  mieć  wpływ  na  konkurencie  pomiędzy  wykonawcami.  Zamawiający 

przewidział  w umowie, że w tracie wykonywania  umowy może  zrezygnować z części robót. 

Jest to o tyle istotne, że przykładowo przesuniecie kosztów do pozycji RCO wykonywanych 

wcześniej  daje  większa  gwarancie  otrzymania  wyższego  wynagrodzenia  w  wyższej  kwocie 

co  naraża  Zamawiającego  na  szkodę,  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  Jeżeli 

Zamawiający  zrezygnowałby  z  poz.  3.22  RCO  Roboty  Branży  Energetycznej  to  de  facto 

pokrzywdzenie  mogli  być  oferenci,  których  oferta  zawierała  prawidłowo  obliczoną  cenę  za 

poz. 3.22 RCO. 

Zamawiający w dniu 13.09.2016 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 

ust.1  Pzp,  wezwał  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału                          

w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  16.09.2016  r.  (faxem,)  ZUE  S.A.  zgłosiło  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego po stronie Zamawiającego wnosząc  o oddalenie odwołania w całości.

Kopia 

zgłoszenia  została  przekazana  Zamawiającemu  oraz  Odwołującemu.  Izba  zweryfikowała                  

i  potwierdziła  awarie  platformy  ePUAP  i  z  tej  przyczyny  uznała  formę  przekazania 

zgłoszonego przystąpienia.  


W  dniu  26.09.2016  r.  (e-mailem),  a  27.09.2016  r.  (oryginał  na  posiedzeniu) 

Zamawiający  wobec  wniesienia  odwołanie  do  Prezesa  KIO  wniósł  na  piśmie,  w  trybie  art. 

186  ust.  1  Pzp,  odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wnosił  o  oddalenie  w  całości  odwołania. 

Kopia została przekazana Odwołującemu oraz Przystępującemu podczas posiedzenia.  

Odnośnie naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp. W pierwszej kolejności wskazał, iż z 

uwagi  na  to,  że  wyjaśnienia  złożone  przez  ZUE  S.A.  zostały  zastrzeżona  jako  tajemnica 

przedsiębiorstwa,

  a  w  konsekwencji  Odwołujący  nie  miał  możliwości  zapoznania  się  z  ich 

treścią  znaczna  część  poczynionej  przez  niego  argumentacji  w  odwołaniu  stanowi  jedynie 

przypuszczenia i dywagacje.

 W ocenie Zamawiającego, ZUE S.A. złożył kompleksowe oraz 

obszerne  wyjaśnienia  w  zakresie  dokonanej  przez  niego  kalkulacji  cenowej,  które 

doprowadziły  Zamawiającego  do  przekonania,  że  zaoferowana  przez  niego  cena  nie  nosi 

znamion ceny rażąco niskiej. Podkreślił, iż Odwołujący kwestionuje wyłącznie jeden element 

RCO. W orzecznictwie  KIO  prezentowany  jest  pogląd,  pojęcie  rażąco  niskiej  ceny  powinno 

być odnoszone do ceny jako całości, a nie do poszczególnych jej części.

 Zaoferowana przez 

ZUE  S.A.  cena  nie  odbiega  w  sposób  znaczący  od  średniej  arytmetycznej  wszystkich 

złożonych  ofert  oraz  szacunkowej  wartości  zamówienia,  czym  nie  wypełnia  przesłanki 

określonej  w  art.  90  ust.  1  oraz  ust.  3  Pzp.  Przytoczył  orzeczenia  KIO  o  sygn.  akt:  KIO 

382/14,  sygn.  akt:  KIO  1049/14,  sygn.  akt:  KIO  1638/13,  sygn.  akt:  KIO  2734/14.                        

W  niniejszym  stanie  faktycznym  zwrócił  również  uwagę  na  orzeczenie  Izby  w  brzmieniu               

o  sygn.  akt:  KIO  935/15. Wskazał,  iż  Zamawiający  przewidział,  iż  wykonawca  za  realizację 

zamówienia  otrzyma  wynagrodzenie  ryczałtowe.

  W  tym  kontekście  przywołał  wyrok  KIO                

o  sygn.  akt:  KIO  28/16  oraz  sygn.  akt:  KIO  93/16.  Wskazał,  iż  uznanie  rozumowania 

Odwołującego  skutkuje  tym,  że  także  jego  oferta  powinna  zostać  uznana  za  ofertę 

zawierającą  cenę  rażąco  niską,  gdyż  wiele  pozycji  RCO  Odwołującego  wydają  się  być 

wątpliwie niskie w odniesieniu do pozycji konkurentów. Jako przykład wskazał: 

Pozycja: 

Odwołujący: 

ZUE: 

Trakcja: 

Przedsiębiorstwo 

Napraw (...) 

246.000,00 zł 

736.032,00 zł 

865.920,00 zł 

980.000,00 zł 

1.780.000,00 zł 

1.800.000,00 zł 

1.881.000,00 zł 

221.580,00 zł 

321.540,00 zł 

203.413,76 zł 

Mając  na  uwadze  znaczne  rozbieżności  pomiędzy  poszczególnymi  elementami  RCO 

Zamawiający przyjął, iż każdy z wykonawców biorących udział w postępowaniu przyjął inne 

metody kalkulacji, dlatego też kwoty wskazane w poszczególnych pozycjach mają charakter 

orientacyjny  i  nie  powinny  stanowić  podstawy  do  uznania,  że  dany  wykonawca  zaoferował 

cenę rażąco niską. 


Odnośnie naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 oraz art. 7 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 6 Pzp.  

Zamawiający  wskazał,  iż  uwagi  na  okoliczność,  iż  Odwołujący  nie  miał  wglądu  do  treści 

złożonych wyjaśnień całość uzasadnienia naruszenia ww. przepisu stanowi jedynie domysły 

Odwołującego. Zamawiający w tym miejscu podniósł, iż złożone przez ZUE S.A. wyjaśnienia 

zdają  się  wskazywać,  że  wkalkulował  on  w  wartość  poz.  3.22  wszystkie  elementy 

wyspecyfikowane  w  treści  wezwania,  a  przedstawiony  w  treści  wyjaśnień  sposób  kalkulacji 

wydaje  się  być  logiczny  i  rzeczowy,  w  związku  z  tym  w  ocenie  Zamawiającego  nie  ma 

podstaw do tego, aby uznać, iż jego oferta zawiera błąd w obliczaniu ceny. Zamawiający nie 

określił górnych ani dolnych wartości procentowych poszczególnych pozycji RCO, w związku 

z  tym  wykonawcy  posiadali  swobodę  w  doborze  sposobu  kalkulacji.  Podkreślił  również,  że 

zgodnie z orzecznictwem SN: „Błąd wskazywany jako przesłanka odrzucenia oferty musi się 

przy  tym  odnosić  do  ceny  rozumianej  zgodnie  z  art.  2  pkt  1  p.z.p.,  tj.  do  ceny  za  całość 

ś

wiadczenia." (SN w orzeczeniu z 20.10.2011 r., sygn. akt: III CZP 52/11) 

Odnośnie naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp w zw. z art. 3 oraz art. 15 ust. 1 pkt 1 

UZNK.  Zamawiający  pragnie  zauważyć,  iż  przytoczone  przez  Odwołującego  orzeczenie 

mające  potwierdzić  stawiane  przez  niego  zarzuty  mają  się  nijak  do  niniejszego  stanu 

faktycznego.  Orzeczenie  o  sygn.  akt:  KIO  1844/16  odnosi  do  przerzucania  kosztów 

pomiędzy poszczególnymi pozycjami kosztorysu ofertowego (w niniejszej sprawie mamy do 

czynienia z wynagrodzeniem ryczałtowym), ceny dumpingowej (cena ZUE S.A. nie odbiega  

w sposób znaczący od średniej arytmetycznej wszystkich złożonych ofert oraz szacunkowej 

wartości  zamówienia).  Dlatego  też  ww.  wyrok  KIO  nie  stanowi  punktu  odniesienia  

w  niniejszej  sprawie.  Zaoferowana  przez  ZUE  S.A.  cena  nie  nosi  znamion  ceny  rażąco 

niskiej,  a  tym  samym  działanie  ZUE  S.A.  nie  stanowi  czynu  nieuczciwej  konkurencji. 

Abstrahując  od  powyższego  Zamawiający  wskazał,  za  orzecznictwem  na  konieczność 

potwierdzenia  tego  rodzaju  zarzutu  dowodami  i  nie  opieraniu  się  wyłącznie  na  hipotezach 

(KIO 2200/15) oraz „Fakt jednorazowego działania wykonawcy, bez wykazania jego wpływu 

na zachowanie konkurencji, nie jest wystarczający do stwierdzenia czynu, o którym mowa w 

powołanym  przepisie."  (KIO  305/16)  a  także  „Aby  można  było  zarzucić  wykonawcy 

dopuszczenie się czynu nieuczciwej konkurencji poza stwierdzeniem zaniżenia jednej z cen 

jednostkowych  oraz  manipulacji  stawkami  należałoby  udowodnić

ż

e  sprzedaż 

przedmiotowej usługi za oferowana cenę byłaby przyczyną negatywnego wyniku działalności 

każdego  z  przedsiębiorców  działających  w  określonej  branży."  (KIO  920/15).  Odwołujący             

w  uzasadnieniu  odwołania  nie  przytoczył  żadnych  informacji,  czy  też  dowodów,  które 

potwierdzałyby,  że  działanie  ZUE  S.A.  polegające  na  rzekomym  zaniżeniu  poz.  3.22  RCO 

miało  wpływ  na  zachowanie  konkurencji  oraz  inne  firmy  działające  na  tożsamym  rynku. 

Okoliczność zaoferowania przez jednego z wykonawców niższej ceny od Odwołującego nie 


może być uznana za czyn nieuczciwej konkurencji, bowiem przeczyłoby to zasadom wolnego 

rynku i istnienia konkurencji i prowadziło do każdorazowego zaskarżania ofert konkurentów. 

Odnośnie ruszenia art. 82, art. 84, art. 89 ust. 1 pkt 1-2 Pzp oraz 7 Pzp. Jak wynika             

z przytoczonej  w treści niniejszej odpowiedzi argumentacji dokonana przez Zamawiającego 

ocena  ofert  została  wykonana  w  zgodzie  z  dyspozycją  obowiązujących  przepisów.  Oferta 

ZUE S.A. spełnia wszystkie wymagania określone przepisami prawa oraz SIWZ, w związku   

z tym Zamawiający nie miał podstaw do jej odrzucenia.  

Skład  orzekający  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 

poniżej  dowodami,  po  wysłuchaniu  oświadczeń,  jak  i  stanowisk  stron  oraz 

Przystępującego  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 

następuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp. Odwołujący, którego 

oferta  uplasowała  się  na  drugiej  pozycji  w  rankingu  złożonych  ofert,  w  wypadku 

potwierdzenia zarzutów ma szanse na uzyskanie zamówienia.  

Skład  orzekający  Izby  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody  z:  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem,  w  tym                 

w  szczególności  postanowienia  SIWZ,  a  zwłaszcza  tom  I  SIWZ Instrukcji  dla Wykonawców 

zwanego dalej: „IDW” (w tym formularza ofertowego – zał. nr 1 do IDW, jak i załącznika do 

formularza  ofertowego  /Rozbicie  Ceny  Ofertowej  –  zwany  dalej:  „RCO”/),  tom  II  SIWZ  – 

Warunki  umowy  oraz  tom  III  Program  Funkcjonalno  –  Użytkowy  zwany  dalej:  „PFU”                      

z  uwzględnieniem  wszystkich  odpowiedzi  na  pytania  i  zmian  SIWZ,  w  tym  odpowiedzi  na 

pytania  wykonawców  –  pismo  z  04.08.2016  r.  oferty  Przystępującego  ZUE  S.A.                         

(w szczególności z RCO – str. od 5 do 7), wezwania w trybie art. 90 ust.1 Pzp z 25.08.2016 r. 

skierowanego  do  Przystępującego  ZUE  S.A.,  odpowiedzi  Przystępującego  ZUE  S.A.                     

z 29.08.2016 r. /tajemnica przedsiębiorstwa/ wraz z załącznikiem /tajemnica przedsiębiorstwa/ 

oraz zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej z 02.09.2016 r. 

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także odwołanie, przystąpienia, odpowiedź na odwołanie, pismo procesowe Przystępującego 

złożone  na  posiedzeniu,  stanowiska  i  oświadczenia  stron  oraz  Przystępującego  złożone 

ustnie do protokołu.  


Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  oraz  podtrzymanych  na 

posiedzeniu  i  rozprawie  zarzutów  stwierdzić  należy,  że  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie.  

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  tym  zakresie,  Izba  przywołuje  treść  postanowień  SIWZ,  oferty  Przystępującego, 

wezwania  z  25.08.2016  r.  oraz  odpowiedzi  z  29.08.2016  r.  Wskazując  w  szczególności  na 

następujące  okoliczności.  Zamawiający  prowadzi  postępowanie  na  „Zaprojektowanie                      

i wykonanie robót budowlanych (…)",czyli w formule „zaprojektuj i wybuduj”

Potwierdził  powyższe  w  pkt  2.1  IDW  –  czyli  tom  I  SIWZ:  „Realizacja  zadania  pn. 

„Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rejonie stacji Medyka w ramach zadania 

pn. „Prace Inwestycyjne na przejściu granicznym Medyka - Mościska II” prowadzona będzie 

w  systemie  „projekt  i  budowa”  całość  przedmiotu  zamówienia  obejmuje  wykonanie 

następujących elementów: 

1.  Dokumentacji  projektowej  niezbędnej  do  prawidłowego  i  bezpiecznego  wykonania 

wszystkich  wymaganych  robót,  (m.in.:  koncepcji  projektowej,  projektu  budowlanego, 

projektu wykonawczego) i uzyskania dla niej wszystkich wymaganych opinii, uzgodnień

dopuszczeń,  warunków,  decyzji  i  pozwoleń  oraz  ewentualnych  odstępstw  od 

obowiązujących przepisów i instrukcji. 

2.  Wszystkich  robót  budowlanych  zgodnie  z  zakresem  zamówienia  na  podstawie 

opracowanej  przez  Wykonawcę  i  zatwierdzonej  przez  Zamawiającego  dokumentacji,  o 

której  mowa  w  powyższym  podpunkcie  nr  1  i  wszystkich  niezbędnych  robót 

przygotowawczych  potrzebnych  do  wykonania  powierzonego  zamówienia  oraz 

wykonania  wszelkich  czynności  wymaganych  przepisami  Ustawy  Prawo  budowlane 

(tekst jednolity Dz. U. z 2016 poz. 290, z późn. zm.) zwanej dalej Prawem budowlanym. 

W tym między innymi: 

a)  Dokumentacji projektowej (wraz z kosztorysami) niezbędnej do prawidłowego wykonania 

wszystkich  wymaganych  robót,  opracowanej  na  geodezyjnej  dokumentacji  do  celów 

projektowych  i  uzyskania  dla  niej  wszystkich  wymaganych  opinii,  uzgodnień

dopuszczeń, warunków, decyzji i pozwoleń

b)  Wszystkich  robót  budowlanych  zgodnie  z  zakresem  zamówienia  na  podstawie 

opracowanej  przez  Wykonawcę  i  zatwierdzonej  przez  Zamawiającego  dokumentacji  i 

wszystkich  niezbędnych  robót  przygotowawczych  potrzebnych  do  wykonania 

powierzonego zamówienia oraz wykonania wszelkich czynności wymaganych przepisami 

prawa budowlanego. 

c)  Wykonanie  kompleksowej  dokumentacji  powykonawczej,  a  w  tym  m.in.  inwentaryzacji 

geodezyjnej powykonawczej. 


d)  Przeprowadzenie  oceny  zgodności  podsystemów  „Infrastruktura”  i  „Energia”  na  każdym 

etapie (projektowania, budowy i końcowych prób podsystemu). 

Szczegółowy  zakres  prac  objętych  niniejszym  postępowaniem  zawarty  jest  w  TOMIE  III 

SIWZ – PROGRAM FUNKCJONALNO – UŻYTKOWY.” 

Zgodnie z treścią SIWZ - pkt 13.OPIS SPOSOBU OBLICZANIA CENY: 

„1.  Podana  w  ofercie  cena  ofertowa  brutto  musi  uwzględniać  wszystkie  wymagania 

niniejszej  SIWZ  oraz  obejmować  wszelkie  koszty  bezpośrednie  i  pośrednie,  jakie  poniesie 

Wykonawca z tytułu terminowego i prawidłowego wykonania całości przedmiotu Zamówienia 

oraz  podatek  od  towarów  i  usług  (nie  dotyczy  Wykonawców  zagranicznych,  którzy  nie  są 

płatnikami podatku VAT w Polsce). (...) 

4.  Ceną  oferty  jest  suma  wartości  wszystkich  pozycji  podanych  w  wypełnionym  Rozbiciu 

Ceny Ofertowej powiększona o podatek VAT." 

Wzór  Rozbicia  Ceny  Ofertowej  (RCO)  stanowił  załącznik  nr  1  do  formularza 

ofertowego.  Poz.  2.3  Sieć  trakcyjna  –  j.  m.:  kpl,  ilość:  1  /w  ramach  wykonania  robót 

budowlanych związanych z wydłużeniem 4 torów do długości 1050 m z grupy torów od 100 

do  107  w  ST.  Medyka/;  poz.  3.22  Roboty  branży  energetycznej  –  j.m.  :  kpl,  ilość:  1  /w 

ramach  wykonanie robót budowlanych/.  

W § 30 wzoru umowy Wynagrodzenie Zamawiający uregulował, że: 

„(...)  3.  Ustalona  Cena  brutto  stanowić  będzie  wynagrodzenie  ryczałtowe

za  zakończone 

zadanie  (wykonanie  przedmiotu  Umowy)  z  zastrzeżeniem  postanowień  §  32  oraz  ust.  19,             

a  także  pozycji  RCO  oznaczonych  symbolem  „O",  które  będzie  rozliczane  zgodnie                      

z  obmiarem.  Oznacza  to,  że  Wykonawca,  poza  przypadkami  tam  określonymi,  nie  moż

żą

dać  jego  podwyższenia,  chociażby  w  czasie  zawarcia  Umowy  nie  można  było 

przewiedzieć rozmiaru lub kosztu prac, innych czynności lub praw koniecznych do zgodnego 

z  umową  wykonania  całości  przedsięwzięcia  opisanego  w  PFU.  Wynagrodzenie  pokrywa 

również  wartość  robót  materiałów  i  wyposażenia  w  odniesieniu  do  robót,  materiałów                      

i  wyposażenia  w  odniesieniu  do  robót,  materiałów  i  wyposażenia,  które  zostało  wprost 

wyszczegółowione  i  wykazane  w  dokumentacji  projektowej,  a  jest  konieczne  do  wykonania 

przedmiotu  Umowy,

a  także  wszystkie  koszty,  jakie  poniesie  Wykonawca  w  związku                       

z  wykonywaniem  robót,  jak  również  wszystkie  koszty  pośrednio  związane  z  realizacją 

przedmiotu  Umowy,  w  szczególności  zaś  roboty  i  świadczenia  komplementarnie  związane             

z realizacją przedmiotu Umowy. 

4.  W  przypadku  rozwiązań  zamiennych  powodujących  ograniczenie  ilości  tych  samych 

robót,  co  przyjętych  w  projekcie  wykonawczym  stanowiącym  podstawę  wyceny  ofertowej, 

nastąpi odpowiednie obniżenie wynagrodzenia w ramach danej pozycji RCO. 

5. Wykonawca  zapewnia,  że  podstawą  kalkulacji  wynagrodzenia  przez  Wykonawcę  było 

m.in.  ustalenie  zakresu  rzeczowego  robót  zgodnie  z  dokumentacją  przetargową,  na 


podstawie  której  Wykonawca  przed  podpisaniem  Umowy  dokonał  szczegółowego 

oszacowania  prac  i  robót  oraz  materiałów  potrzebnych  do  kompleksowego  wykonania 

przedmiotu  Umowy.  Wykonawca  zapewnia,  że  jeżeli  w  swych  kalkulacjach  cenowych  nie 

przewidział  wykonania  robót  lub  świadczeń,  bez  których  przedmiot  Umowy  nie  spełniałby 

wymagań wynikających z niniejszej Umowy, a które powinien był przewidzieć do wykonania 

zgodnie  z  zasadami  wiedzy  technicznej  i  sztuki  budowlanej,  to  wykona  takie  roboty  lub 

ś

wiadczenia na własny koszt. Wykonawca zapewnia, że przed zawarciem Umowy sprawdził 

warunki  lokalne  dotyczące  terenu  robót,  zweryfikował  warunki  pracy  na  budowie                           

i  okoliczności  te  uwzględnił  przy  ustaleniu  wynagrodzenia  Wykonawcy  określonego                   

w  Umowie,  a  ponadto  Wykonawca  oświadcza,  że  uzyskał  informacje  i  dane,  jakie  mogą 

mieć wpływ na ocenę ryzyk i okoliczności wykonania przedmiotu umowy. 

6. Ceny  podane  w  poszczególnych  pozycjach  wypełnionego  przez  Wykonawcę  Rozbicia 

Ceny Ofertowej nie zawierają podatku od towarów i usług (VAT), który jest ujęty w cenie za 

przedmiot  Umowy  określonej  w  ust.  2.  Ceny  wymienione  w  poszczególnych  pozycjach                

w Rozbiciu Ceny Ofertowej są niezmienne w całym okresie realizacji Umowy. 

7. Brak  dokładności  lub  niewłaściwe  oszacowanie  zakresu  prac  i  robót  budowlanych                    

w  Programie  Funkcjonalno-Użytkowym  lub  Rozbiciu  Ceny  Ofertowej  nie  będzie  miało 

ż

adnego wpływu na ważność Umowy oraz nie  zwolni Wykonawcy  z wykonania przedmiotu 

umowy, jak również nie będzie stanowiło podstawy do roszczeń ze strony Wykonawcy. 

8.  Podstawą  ustalenia  wynagrodzenia  za  poszczególne,  wymienione  w  Rozbiciu  Ceny 

Ofertowej, elementy przedmiotu Umowy będą

1) ceny ujęte w poszczególnych pozycjach Rozbicia Ceny Ofertowej; 

2) potwierdzenie  przez  właściwego  branżowo  inspektora  nadzoru  inwestorskiego  lub 

odpowiednio  koordynatora  prac  projektowych  ze  strony  Zamawiającego  w  protokole 

stanowiącym załącznik do faktury kompletnego i kompleksowego wykonania elementu prac 

i/lub  robót  (na  podstawie  zaakceptowanej  przez  Zamawiającego  dokumentacji  projektowej) 

albo  części  takiego  elementu  w  przypadku  wyrażenia  przez  Zamawiającego  zgody  na 

podział elementów wymienionych w Rozbiciu Ceny Ofertowej na potrzeby fakturowania; (...) 

10.  Strony  postanawiają,  że  rozliczenie  za  wykonanie  przedmiotu  Umowy  odbywać  się 

będzie  fakturami  częściowymi  (lub  rachunkami  w  przypadku,  gdy  podmiot  nie  jest 

uprawniony do wystawiania faktur), za zaakceptowane przez Zamawiającego zakresy prac i 

robót  wykonanych  w  danym  okresie  rozliczeniowym  z  tym,  że  dotyczyć  będą  mogły  one 

tylko: 

1) zakończonych i kompletnych elementów wymienionych w Rozbiciu Ceny Ofertowej, albo 

2) poszczególnych  pozycji  wynikających  z  zatwierdzonych  przez  Zamawiającego  podziałów 

elementów  wymienionych      w  Rozbiciu    Ceny  Ofertowej  na    części.      Wykonawca    może  

zaproponować  podział  poszczególnych  elementów  (pozycji)  Rozbicia  Ceny  Ofertowej  na 


elementy  częściowe.  Propozycja  Wykonawcy  w  tym  zakresie  może  być  zgłoszona  (na 

piśmie) Zamawiającemu jednorazowo lub kilkakrotnie w ciągu realizacji przedmiotu Umowy. 

Wykonawca  także  na  wniosek  Zamawiającego  będzie  zobowiązany  do  podziału  Rozbicia 

Ceny  Ofertowej  (na  elementy  określone  przez  Zamawiającego)  z  zastrzeżeniem,  iż  faktura 

za wykonaną dokumentację projektową stanowiącą zamkniętą całość może być wystawiona 

dopiero  po  przyjęciu  i  zaakceptowaniu  zamkniętej  całości  dokumentacji  projektowej  przez 

Zamawiającego.  Strony  postanawiają  równocześnie,  że  rozliczenie  za  wykonanie  całości 

przedmiotu  Umowy  odbędzie  się  na  podstawie  faktury  na  podstawie  dokonanego  przez 

Zamawiającego Odbioru ostatecznego."

Zgodnie z § 32 wzoru umowy Prawo do zmiany umowy Zamawiający zawarł, że: 

„Istotna  zmiana  postanowień  Umowy  w  stosunku  do  treści  Oferty  Wykonawcy  możliwa  jest 

wyłącznie  w  przypadku  zaistnienia  jednej  z  następujących  okoliczności  i  na  warunkach 

określonych poniżej:  

1. Zmiany spowodowane następującymi okolicznościami:  

1) pojawienie się na rynku materiałów lub urządzeń nowszej generacji niż wskazane w SIWZ, 

pozwalających  na  zaoszczędzenie  kosztów  realizacji  przedmiotu  Umowy  lub  kosztów 

eksploatacji  wykonanego  przedmiotu  Umowy,  lub  umożliwiające  uzyskanie  lepszej  jakości 

przedmiotu Umowy;  

2)  pojawienie  się  nowszej  technologii  wykonania  zaprojektowanych  robót  budowlanych 

stanowiących  przedmiot  Umowy,  powodującej  zmianę  sposobu  wykonywania  umowy 

pozwalającej  na  skrócenie  czasu  realizacji  przedmiotu  Umowy  i  zmniejszenie  kosztów 

wykonywanych  prac  lub  robót,  jak  również  kosztów  eksploatacji  wykonanego  przedmiotu 

Umowy,  pod  warunkiem  osiągnięcia  niemniejszych  parametrów  końcowych  wykonanych 

robót, na umotywowany wniosek Wykonawcy po akceptacji Zamawiającego;  

3)  odmienne  od  przyjętych  w  Opisie  przedmiotu  zamówienia  warunki  geologiczne  i 

hydrologiczne 

skutkujące 

niemożliwością 

zrealizowania 

przedmiotu 

umowy 

przy 

dotychczasowych założeniach technologicznych, czasowych;  

4)  konieczność  zrealizowania  przedmiotu  umowy  przy  zastosowaniu  innych  rozwiązań 

technicznych  lub  materiałowych  posiadających  świadectwa  dopuszczenia  do  eksploatacji 

typów budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego, ze względu na 

zmiany obowiązującego prawa;  

5)  W  przypadku  wystąpienia  istotnych  wad  Dokumentacji  Projektowej  skutkujących 

koniecznością  dokonania  poprawek  lub  uzupełnień,  jeżeli  uniemożliwia  to  lub  istotnie 

wstrzymuje  realizację  określonego  rodzaju  robót  mających  wpływ  na  zmianę  terminu 

realizacji robót lub koszty ich wykonania.  

2.  W  przypadku  wystąpienia  którejkolwiek  z  okoliczności  wymienionych  w  ust.  1  powyżej 

możliwa  jest  zmiana  sposobu  wykonania,  terminu  wykonania  Umowy,  Ceny  (za  wyjątkiem 


pkt 5 powyżej),  zmiana  materiałów i technologii  wykonania przedmiotu Umowy i konstrukcji 

obiektów  budowlanych  jak  również  zmiany  lokalizacji  obiektów  budowlanych  i  urządzeń  w 

zakresie adekwatnym do przyczyny powodującej konieczność zmiany.  

3.  W  przypadku  dokonania  określonych  czynności  lub  ich  zaniechania  przez  organy 

administracji  państwowej,  w  tym  organy  administracji  rządowej,  samorządowej,  jak  również 

organy i podmioty, których działalność wymaga wydania jakiejkolwiek decyzji o charakterze 

administracyjnym w trakcie wykonywania przedmiotu niniejszej Umowy, w szczególności:  

a)  opóźnienie  wydania  przez  w/w  organy  decyzji,  zezwoleń,  uzgodnień  itp.,  do  wydania 

których są zobowiązane na mocy przepisów prawa lub regulaminów;  

b)  odmowa  wydania  przez  w/w  organy  decyzji,  zezwoleń,  uzgodnień  itp.,  z  przyczyn 

niezawinionych przez Wykonawcę.  

4.  W  przypadku  wystąpienia  którejkolwiek  z  okoliczności  wymienionych  w  ust.  3  powyżej 

możliwa jest zmiana terminów pośrednich, a także terminu ostatecznego o okres wynikający 

z opisanych okoliczności.  

5. Pozostałe zmiany spowodowane następującymi okolicznościami:  

4)  siła  wyższa,  o  której  mowa  w  §  36,  uniemożliwiająca  wykonanie  przedmiotu  Umowy 

zgodnie z SIWZ;  

5) nieprzewidziane w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia warunki archeologiczne, 

techniczne, terenowe i wodne;  

6)  wystąpienie  warunków  eksploatacyjnych  (np.  wypadki  kolejowe,  katastrofy)  skutkujących 

niemożnością  wykonywania  umowy  wpływającą  na  termin  zakończenia  Etapu  lub  całości 

robót;  

7) wystąpienie konieczności wykonania robót dodatkowych lub zamiennych wstrzymujących 

(opóźniających) realizacje robót zasadniczych a wynikających z nieprzewidzianych zdarzeń o 

charakterze technicznym lub eksploatacyjnym;  

8) wystąpienia robót/usług zaniechanych – wyłączenie robót/usług zaniechanych z realizacji 

wraz ze zmniejszeniem kwoty umownej wynikającej z tego wyłączenia;  

zmiany 

spowodowane 

wyjątkowo 

niesprzyjającymi 

warunkami 

klimatycznymi, 

uniemożliwiającymi  prowadzenie  prac  lub  robót  będących  przedmiotem  Umowy, 

przeprowadzanie  prób  i  sprawdzeń,  dokonywanie  odbiorów,  jeżeli  konieczność  wykonania 

prac lub robót w tym okresie, przeprowadzania prób i sprawdzeń oraz dokonywania odbiorów 

nie jest następstwem okoliczności, za które Wykonawca ponosi odpowiedzialność.  

Wyjątkowo niesprzyjające warunki klimatyczne to takie warunki, które łącznie:  

-  biorąc  pod  uwagę  wymogi  reżimów  technologicznych  determinujących  wykonanie 

poszczególnych robót skutkują wstrzymaniem prowadzenia tychże robót  


-  ilość  dni  występowania  czynników  klimatycznych  lub  intensywność  opadów  skutkująca 

przeszkodami  o  których  mowa  powyżej  jest  większa  od  średniej  z  ostatniego  pięciolecia 

licząc od daty składania ofert wstecz. Okresem porównawczym będzie miesiąc.  

10) kolizja  z planowanymi lub równolegle prowadzonymi przez inne podmioty inwestycjami, 

przy  czym  zmiany  te  ograniczają  się  do  zmian  koniecznych  powodujących  uniknięcie  lub 

usunięcie kolizji;  

11)  zwłoka  Zamawiającego  w  przekazaniu  w  terminie  Placu  budowy  stosownie  do 

postanowień § 11. Umowy;  

12)  niemożność  wykonania  robót  będących  przedmiotem  Umowy  z  powodu  braku  dostępu 

do  miejsc  niezbędnych  do  ich  wykonania  z  przyczyn  niezawinionych  przez  Wykonawcę  w 

tym brak możliwości udzielenia zamknięć torowych w ustalonym terminie, które wpływają na 

realizację określonego rodzaju robót;  

13) odkrycie znaleziska, o którym mowa w niniejszej Umowie.  

6. W przypadku wystąpienia którejkolwiek  z okoliczności wymienionej w ust. 5 możliwa jest 

zmiana sposobu wykonania, materiałów, technologii Robót i konstrukcji, jak również  zmiany 

lokalizacji  budowanych  obiektów  budowlanych  i  urządzeń  oraz  odpowiednio  terminu 

wykonania Umowy w zakresie adekwatnym do przyczyny powodującej konieczność zmiany.  

7.  W  przypadku  wystąpienia  jakiegokolwiek  opóźnienia,  utrudnienia  lub  uniemożliwienia 

spowodowanego przez Zamawiającego bądź osoby przez niego upoważnione do działania w 

stosunku  do  Wykonawcy  zmianie  ulegnie  termin  wykonania  Umowy  odpowiednio  o  czas 

występującego opóźnienia bądź też o czas opóźnienia wynikający z zaistniałego utrudnienia 

lub uniemożliwienia.  

8. W przypadku zmiany zakresu robót wykonywanych przez Podwykonawców, przy pomocy 

których Wykonawca realizuje przedmiot Umowy, możliwa jest  zmiana  zakresu tych robót, o 

ile jest to konieczne dla prawidłowej realizacji przedmiotu Umowy.  

9.  W  przypadku  ograniczenia  funduszy  przyznanych  Zamawiającemu  na  realizację 

przedmiotu  Umowy  ograniczeniu  ulec  może,  bez  żadnych  ujemnych  dla  Zamawiającego 

konsekwencji  finansowych,  odpowiednio  zakres  rzeczowy  przedmiotu  Umowy,  Cena  oraz 

termin  wykonania  Umowy.  Zamiar  ograniczenia  przedmiotu  Umowy  Zamawiający  zgłosi 

Wykonawcy  w  formie  pisemnej,  w  terminie  30  dni,  licząc  od  dnia  powzięcia  wiadomości  o 

ograniczeniu środków finansowych.  

10.  Jeżeli  Wykonawca  uważa  się  za  uprawnionego  do  zmiany  Umowy  na  podstawie 

okoliczności  wskazanych  w  niniejszym  paragrafie  oraz  w  zakresie  w  nim  określonym, 

zobowiązany  jest  do  przekazania  Zamawiającemu  wniosku  dotyczącego  zmiany  Umowy 

wraz z opisem zdarzenia lub okoliczności, stanowiących podstawę takiej zmiany.  


11. Wniosek, o którym mowa w ust. 10 powinien zostać przekazany niezwłocznie, nie później 

jednak  niż  w  terminie  14  dni  od  dnia,  w  którym Wykonawca  dowiedział  się  o  zdarzeniu  lub 

okoliczności, uzasadniającym zmianę Umowy.  

12.  Wniosek,  o  którym  mowa  w  ust.  10  powinien  zawierać  w  szczególności:  propozycję 

zmiany, uzasadnienie faktyczne i prawne dla proponowanej zmiany, kalkulację zmiany Ceny, 

jeśli zmiana Umowy dotyczy również zmiany Ceny.  

13.  Kalkulacja  Ceny,  o  której  mowa  w  ust.  12  zostanie  dokonana  zgodnie  z  następującymi 

zasadami:  

a. Jeżeli roboty, przewidziane do wykonania na skutek okoliczności, będących podstawą do 

zmiany Umowy, nie odpowiadają opisowi pozycji w Kosztorysie ofertowym, ale jest możliwe 

ustalenie  nowej  ceny  na  podstawie  Ceny  jednostkowej  z  Kosztorysu  ofertowego  poprzez 

analogię,  Wykonawca  jest  zobowiązany  do  wyliczenia  ceny  taką  metodą  i  przedłożenia 

wyliczenia Zamawiającemu,  

b.  Jeżeli  nie  można  wycenić  robót  zgodnie  z  metodą  opisaną  w  lit.  a),  Wykonawca 

przedstawi  kalkulację  Ceny  jednostkowej  tych  robót  z  uwzględnieniem  cen  czynników 

produkcji  nie  wyższych  od  średnich  cen  publikowanych  w  wydawnictwach  branżowych 

(SEKOCENBUD) dla województwa, w którym roboty są wykonywane, aktualnych w miesiącu 

poprzedzającym miesiąc, w którym kalkulacja jest sporządzana.  

14. W terminie 21 dni od dnia otrzymania żądania zmiany Umowy, Zamawiający powiadomi 

Wykonawcę  o  akceptacji  żądania  zmiany  Umowy  i  terminie  podpisania  aneksu  do  Umowy 

lub odpowiednio o braku akceptacji zmiany.”.  

Zgodnie z tom III PFU – Zamawiający określił następujący zakres – w ramach części I 

- Opisowej: „(…) 

4.6  Sieć trakcyjna i elektroenergetyka nietrakcyjna  

4.6.1 Sieć trakcyjna.  

Zakres prac sieci trakcyjnej.  

Wymagania dla urządzeń sieci trakcyjnej  

Materiały  

Fundamenty  

Konstrukcje wsporcze  

Osprzęt sieci jezdnej  

Uszynienia i sieć powrotna  

4.6.2 Elektroenergetyka do 1 kV  

Zakres Robót dot. urządzeń elektroenergetyki do 1 kV.   

Oświetlenie obiektów i obszarów kolejowych  (…)” 

Nadto,  jak  stwierdził  Zamawiający  w  odpowiedzi  na  odwołanie  „Z  uwagi  na 

okoliczność,  iż  wykonawca  ZUE  w  rozbiciu  ceny  ofertowej  w  pkt  3.22  (pozycja  nie  została 


oznaczona  „O")  zaoferował  wykonanie  robót  branży  energetycznej  za  7  868,48  zł  (…)„,                        

a  Zamawiający  w  toku  postępowania  udzielił  odpowiedz  na  pytania  wykonawców                         

z  04.08.2016  r.:  „W  związku  z  wątpliwościami  Wykonawców  dotyczącymi  Rozbicia  Ceny 

Ofertowej Zamawiający informuje, że wszystkie roboty dotyczące sieci trakcyjnej  związane  z 

wydłużeniem  4  torów  należy  ująć  w  pozycji  2.3.  RCO.  Pozostałe  roboty  dotyczące  sieci 

trakcyjnej należy ująć w pozycji 3.22 RCO".  Zamawiający w dniu 25.08.2016 r. wezwał ZUE 

S.A.  w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp  do  złożenia  wyjaśnień  oraz  przedstawienia  dowodów,  że 

Wykonawca  jest  w  stanie  zrealizować  ww.  zakres  zamówienia  za  zaoferowaną  cenę.                     

W odpowiedzi na ww. wezwanie ZUE S.A. w dniu 29.08.2016 r. złożył wyjaśnienia /tajemnica 

przedsiębiorstwa/  wraz  z  załącznikiem  /tajemnica  przedsiębiorstwa/.  W  konsekwencji 

uzyskanych  wyjaśnień  Zamawiający  dokonał  w  dniu  02,09.2016  r.  wyboru  oferty 

Przystępującego. 

Uznając,  że  spór  nie  dotyczy  sytuacji  faktycznych,  ale  oceny  prawnej  opisanych 

czynności Zamawiającego oraz uzyskanych w wyniku wezwania, wyjaśnień oraz załącznika, 

jak ich oceny przez Zamawiającego. Odnosząc się do poszczególnych zagadnień w ramach 

rozpatrywania poszczególnych zarzutów.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1  Pzp),  oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu 

zebranego materiału (art. 190 ust. 7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje. 

Odnośnie pierwszego zarzutu naruszenia przez Zamawiającego: 

•  art.  89  ust  1  pkt  4  Pzp  poprzez  zaniechanie  oceny  oferty  ZUE  S.A.  z  należytą 

starannością  i  nie  odrzucenie  oferty  ZUE  S.A.  jako  oferty  rażąco  niskiej  w  stosunku  do 

wartości  zamówienia  mając  także  na  uwadze  kalkulację  cenową  oferty  i  poz.  3.22  RCO 

Roboty Branży Energetycznej. Izba oddaliła zarzut. 

Izba  zwraca  uwagę  na  następującą  okoliczność  –  przedmiotowe  postępowanie 

(wszczęte 06.07.2016 r.) toczy się pod rządami poprzednich przepisów  Pzp, przed ostatnią 

nowelizacją  (weszła  w  życie  28.07.2016  r.).  Jest  to  o  tyle  istotne,  gdyż  przeważające  było             

w  poprzednim  stanie  prawnym  stanowisko  zgodnie  z  którym:  "Ocena,  czy  oferta  zawiera 

rażąco  niska  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  powinna  być  dokonana                        

w  odniesieniu  do  całości  ceny  zaproponowanej  przez  wykonawcę  (Wyrok  SO  w  Lublinie              

z 24.03.2005 r., sygn. akt: II Ca 2194/05). Oceniając tylko jeden element oferty, zamawiający 

nie  może  odrzucić  oferty,  bowiem  art.  89  ust.  1  pkt  4  Pzp  stanowi  o  rażąco  niskiej  cenie 

oferty w stosunku do przedmiotu  zamówienia, nie  zaś o rażąco niskiej cenie pewnej części 

oferty.  Nawet  gdy  kalkulacja  jednostkowych  elementów  odbiega  od  cen  rynkowych,  nie 


oznacza  to,  że  cena  całej  oferty  jest  rażąco  niska.  (…)  Twierdzenie,  że  niektóre  pozycje 

kosztorysowe w ofercie są znacznie zaniżone nie uzasadnia jeszcze tezy, że cena całkowita 

oferty  nosi  znamiona  ceny  rażąco  niskiej  i  nie  stwarza  podstaw  do  zastosowania  przepisu 

art. 90 ust. 1 Pzp (Wyrok KIO z dnia 24.05.2012 r., sygn. akt: KIO 916/12). Twierdzenie, ż

cena  oferty  jest  rażąco  niska  musi  odnosić  się  do  całkowitej  ceny  oferty,  a  nie  do  jej 

poszczególnych  pozycji"  (za  wyrokiem  KIO  z  03.10.2012  r.,  sygn.  akt:  KIO  2011/12). 

Podobnie adekwatne jest orzeczenie wyrok SO w Poznaniu z 04.06.2008 r., sygn. akt: X Ga 

127/08,  że:  „wstępne  badanie  przez  Zamawiającego,  czy  oferta  zawiera  rażąco  niską  cenę 

odbywać się ma, co do zasady, w odniesieniu do całkowitej ceny za przedmiot zamówienia, 

a  nie  poszczególnych  pozycji,  czy  składników  ceny.”  Podobnie  w  wyroku  SO  

w Lublinie z dnia 24.03.2005 r. sygn. akt II Ca 425/04. 

To zaś, że rażąco niska może być tylko cena oferty, a nie ceny jednostkowe, czy ceny 

za  część  zamówienia,  wynika  z  całości  ukształtowanego  orzecznictwa  Izby  opartego  na 

poprzednim  brzmieniu  –  art.  90  ust.  1  Pzp.  Wielokrotnie  Izba  w  wydanych  orzeczeniach 

zajmowała w tej sprawie jednoznaczne stanowisko. Przykładowo: wyrok KIO o sygn. akt: KIO 

217/12, wyrok KIO o sygn. akt: KIO 646/12, KIO 653/12, wyrok KIO o sygn. akt: KIO 830/12, 

KIO  833/12,  wyrok  KIO  o  sygn.  akt:  KIO  867/12,  wyrok  KIO    o  sygn.  akt:  KIO  930/12,  KIO 

938/12, wyrok KIO o sygn. akt: KIO 1351/12, wyrok KIO o sygn. akt: KIO 1377/12, wyrok KIO 

o sygn. akt: KIO 1531/12, wyrok SO w Katowicach z 28.04.2008 r., sygn. akt: XIX Ga 128/08 

- za wyrokiem KIO 2011/12, wyrok KIO o sygn. akt: KIO 99/13, wyrok KIO o sygn. akt: KIO 

148/13, wyrok KIO o sygn. akt: KIO 355/13, wyrok KIO o sygn. akt: KIO 364/13, KIO 368/13, 

wyrok KIO o sygn. akt: KIO 654/13, wyrok KIO o sygn. akt: KIO 737/13, czy też wyrok KIO            

o sygn. akt: KIO 791/13. 

W konkluzji, cenę rażąco niską należy rozpatrywać w odniesieniu do całkowitej ceny 

za  przedmiot  zamówienia,  a  nie  jego  poszczególnych  pozycji,  czy  też  wydzielonych 

składników  ceny.  Dodatkowo  na  potwierdzenie  powyższego  należy  zauważyć,  że  dopiero 

ostatnia nowelizacja wprowadziła  wprost w art. 90 ust. 1 Pzp, że:  „jeżeli  zaoferowana cena 

lub  koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe”  czyli  możliwość  badania  –  istotnych  części 

składowych  zaoferowanej  ceny  w  kontekście  ceny  rażąco  niskiej.  Chociażby  z  tych 

względów  należy  uznać  odwołanie  za  podlegające  oddaleniu  w  zakresie  rozpatrywanego 

zarzutu. Izba także podzieliła przywołane przez Zamawiającego stanowisko za orzeczeniami 

zgodnie z którymi przy wynagrodzeniu ryczałtowymi, które w tym postępowaniu obowiązuje 

wszelkie  kalkulacje  i  kosztorysy  mają  jedynie  charakter  pomocniczy,  służą  jedynie  do 

skalkulowania ceny oferty i poznania zasobu jej kalkulacji.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   


Odnośnie drugiego zarzutu naruszenia przez Zamawiającego: 

•  art.  89  ust  1  pkt  2  oraz  art.  7  Pzp  w  zw.  art.  89  ust  1  pkt  6  Pzp  poprzez  nie  odrzucenie 

oferty ZUE S.A. z uwagi na wystąpienie błędu w obliczeniu ceny w kalkulacji ceny ofertowej 

poz. 3.22 RCO Roboty Branży Energetycznej.

Izba oddaliła zarzut. 

W zakresie przedmiotowego zarzutu Izba wskazuje na następujące okoliczności. 

Po pierwsze, w przedmiotowym postępowaniu mamy do czynienia z wynagrodzeniem 

ryczałtowym (pkt 13.OPIS SPOSOBU OBLICZANIA CENY – tom I SIWZ IDW, czy też § 30 

ust. 3 warunków umowy, czyli tom II SIWZ). 

Po  drugie,  istotny  jest  charakter  prowadzonego  zamówienia  w  formule  „zaprojektuj                  

i wybuduj” (pkt 2.1 IDW – czyli tom I SIWZ). 

W  następnej  kolejności  konieczne  jest  stwierdzenie,  że  pozycje  w  Rozbiciu  Ceny 

Ofertowej  –  RCO  mają  także  z  uwagi  na  przyjętą  formułę  „zaprojektuj  i  wybuduj”  bardzo 

ogólny  charakter,  zaś  PFU  wskazywało  jedynie  pewien  zakres  robót,  jednakże  nie  był  on 

wiążący dla RCO, tym bardziej, że posługiwał się i odmiennymi tytułami (systematyką) /tom 

III SIWZ PFU – w ramach części I – Opisowej; poz. 2.3, 3.22 RCO – tom I SIWZ IDW/. 

Przedstawione  przez  Przystępującego  wyjaśnienia  i  dołączone  w  formie  kosztorysu 

wyliczenie  /tajemnica  przedsiębiorstwa/  dotyczyły  sieci  trakcyjnej,  energetyki  i  robót  branży 

elektrycznej są zgodne z wyjaśnieniami i potwierdzają, że przyjęty sposób wyceny obejmuje 

cały  zakres  zamówienia  oraz  mieszczą  się  w  zadeklarowanych  wartościach  w  ofercie  dla 

poz.  2.3,  poz.  3.22  RCO.  Nadto,  niewątpliwie  udzielone  wyjaśnienia  są  wiążące  dla 

Przystępującego  także  na  etapie  ewentualnej  realizacji  zamówienia.  Zamawiający,  zaś  nie 

narzucał kolejności wykonania pozycji wynikających z RCO. 

Zasadne  jest  również  zauważyć,  że  dyspozycje  zawarte  w  piśmie  z  04.08.2016  r. 

udzielone przy okazji udzielania odpowiedzi na pytania – nie są dostateczne precyzyjne i nie 

określają,  co  należy  rozumieć  przez  roboty  „związane  z  wydłużeniem  4  torów”,  a  co  przez 

„pozostałe  roboty  dotyczące  sieci  trakcyjnej”.  Powyższe  jest  o  tyle  istotne,  że  szczegółowy 

zakres  prac  zostanie  de  facto  określony  przez  wybranego  Wykonawcę  na  etapie 

projektowania (pkt 2.1 ppkt 1 - 2 lit. a do c IDW – czyli tom I SIWZ). Będzie to także miało 

znaczenie na kolejność wykonania poszczególnych pozycji wynikających z RCO. Powyższe 

skutkuje tym, że brak jest jednoznacznych wiążących postanowień SIWZ, którym treść oferty 

Przystępującego by nie odpowiadała. 

Dodatkowo,  Izba  wskazuje  na  przywołany  w  ustaleniach  powyżej  §  30  ust.  7 

warunków  umowy  –  „Brak  dokładności  lub  niewłaściwe  oszacowanie  zakresu  prac  i  robót 

budowlanych w Programie Funkcjonalno-Użytkowym lub Rozbiciu Ceny Ofertowej nie będzie 


miało  żadnego  wpływu  na  ważność  Umowy  oraz  nie  zwolni  Wykonawcy  z  wykonania 

przedmiotu umowy (…)”. 

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

Odnośnie trzeciego zarzutu naruszenia przez Zamawiającego: 

•  art.  89  ust.  1  pkt  3  Pzp  w  zw.  z  art.  3  oraz  art. 15  ust.  1  pkt  1  UZNK  przez  zaniechanie 

odrzucenia  oferty  ZUE  S.A.  mimo,  iż  sposób  skalkulowaniu  ceny  ofertowej  w  sposób 

naruszający  dobre  obyczaje,  interes  Zamawiającego  oraz  w  sposób  utrudniający  dostęp 

innym wykonawcom do rynku z uwagi na: 

c)  zaniżenie wartości w poz. 3.22 RCO Roboty Branży Energetycznej; 

d)  treść  projektu  umowy  §  32  ust.  5  pkt  8)  (str.  45),  która  dopuszcza  prawo  do  zmiany 

postanowień  Umowy  w  stosunku  do  treści  Oferty  poprzez  wystąpienia  robót/usług 

zaniechanych  -  wyłączenie  robót/usług  zaniechanych  z  realizacji  wraz  ze  zmniejszeniem 

kwoty  umownej  wynikającej  z  tego  wyłączenia,  w  konsekwencji  zaniżenie  poz.  3.22  RCO 

Roboty Branży Energetycznej może mieć wpływ na konkurencie pomiędzy wykonawcami. 

Izba oddaliła zarzut. 

W  tym  wypadku  Izba  w  pierwszej  kolejności  podnosi,  że  w  zakresie  cen 

jednostkowych  w  kontekście  naruszenia  art.  89  ust  1  pkt  3)  Pzp  orzecznictwo  KIO 

stwierdzało  takie  naruszenie  w  kontekście  sytuacji,  gdy  owe  ceny  jednostkowe  miały 

wymierny  wpływ  na  wycenę  i  były  zarazem  te  ceny  jednostkowe  kryteriami  oceny  ofert  – 

przykładowo  chociażby  wyrok  KIO  z  14.01.2014  r.,  sygn.  akt:  KIO  2936/13.  Nadto,  Izba 

popiera  stanowisko  Zamawiającego  przytoczone  w  tym  kontekście,  co  do  konieczności 

potwierdzenia dowodami i nie opieranie się jedynie na hipotezach w wypadku formułowania 

zarzutu naruszenia klauzuli generalnej wynikającej z art. 3 ust.1 UZNK. Zasadne jest także 

stwierdzenie,  że  jednorazowe  działanie  wykonawcy,  bez  wykazania  jego  wpływu  na 

zachowanie konkurencji, nie jest wystarczające do stwierdzenia czynu o którym mowa w art. 

3 ust. 1 UZNK. 

Należy  także  podzielić  argumentację  Zamawiającego,  że  brak  jest  podstaw  do 

uznania, że w zakresie robót objętych przedmiotem sporu – dotyczy tak poz. 2.3, jak i 3.22 – 

będzie miał zastosowanie procedura z § 32 ust. 5 pkt 8 warunków umowy, gdyż mamy tutaj 

do  czynienia  z  robotami  takiego  rodzaju,  że  jednych  nie  można  wykonać  bez  drugich  np. 

oświetlenia bez rozjazdów. 

Podkreślenia  także  wymaga,  że  nie  ma  zdaniem  Izby,  niebezpieczeństwa  zapłaty 

wynagrodzenia,  za  roboty  niewykonane  -    §  30  ust.  8  i  10  warunków  umowy  stanowią 

bowiem,  że  płatność  każdorazowo  wymaga  potwierdzenia  przez  właściwego  branżowo 


inspektora nadzoru.  

Nadto, w sytuacji, takiej jak ma miejsce w tym stanie faktycznym, formuła „zaprojektuj 

i  wybuduj”,  de  facto  ustalanie  przedmiotu  na  etapie  projektowania  przez  Wykonawcę 

wybranego, brak narzucenia kolejności wykonania pozycji wynikających z RCO, ogólny i nie 

ostry  charakter  pozycji  RCO  –  także  w  kontekście  pisma  z  04.08.2016  r.  skutkuje  brakiem 

podstaw do uznawania  przesunięcia części kosztów  z jednej pozycji do drugiej, czyli  z tzw. 

jednego kompletu do drugiego jako czynu spełniającego przesłanki wynikające z art. 89 ust.1 

pkt 3 Pzp.   

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

Odnośnie czwartego zarzutu naruszenia przez Zamawiającego: 

•  art.  82  Pzp,  art.  84  Pzp,  art. 87  Pzp  w  zw.  z  art.  89  ust.  1  pkt  1  i  2  Pzp oraz  art.  7  Pzp, 

poprzez  zaniechanie  oceny  oferty  z  należytą  starannością  ZUE  S.A.,

  a  w  konsekwencji 

wybór oferenta, którego oferta podlega odrzuceniu, z uwagi na oświadczenie woli ZUE S.A. 

w przedmiocie kalkulacji ceny ofertowej w poz. 3.22 RCO Roboty Branży Energetycznej, pod 

względem cenowo przedmiotowym jako niezgodny z przepisami art. 82, art. 84 i art. 87 Pzp     

i SIWZ który nie może być konwalidowany. 

 Izba oddaliła zarzut. 

W tym  wypadku,  Izba  stoi  na  stanowisku,  że  Przystępujący  nie  zmienił  treści  oferty,             

a  ścisłej  RCO  w  zakresie  poz.  2.3,  czy  też  poz.  3.22  w  wyniku  udzielonych  wyjaśnień                    

i przedstawionych kosztorysów. Mieszczą się one w wartościach zadeklarowanych w ofercie. 

Nadto,  z  uwagi  na  oddalenie  wcześniejszych  zarzutów,  Izba  nie  widzi  podstaw  do 

stwierdzenia naruszenia przepisów przywołanych w zarzucie.   

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

Wobec  nie  potwierdzenia  się  wcześniejszych  zarzutów,  Izba  uznała  także  za 

niezasadny  zarzut  naruszenia  przez  Zamawiającego  art.  7  ust.1  Pzp  poprzez 

przeprowadzenie  postępowania  w  sposób  nie  zapewniający  zachowania  uczciwej 

konkurencji i równego traktowania wykonawców. 

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   


W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust.  9 i  10    Pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  i  pkt  2  lit.  b

oraz  §  5  ust.  3  pkt 1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości                 

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238).  Izba  uznała  wniosek 

Zamawiającego  o  zasądzenie  kosztów  wynagrodzenia  pełnomocnika  w  kwocie  3.600,00  zł, 

tj. zgodnie z przedłożonym rachunkiem (§ 3 pkt 2 lit. b w/w rozporządzenia). 

Przewodniczący: 

………………………………

Członkowie:   

……………………………… 

………………………………