KIO 213/17 WYROK dnia 13 lutego 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 213/17 

WYROK 

z dnia 13 lutego 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

                                                     Przewodniczący: Robert Skrzeszewski 

                                                                                   Klaudia Szczytowska-Maziarz 

                                                                                   Ryszard Tetzlaff  

                                                               Protokolant: Agata Dziuban 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  13  lutego  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  30  stycznia  2017  r.  przez 

wykonawcę  Polis  Security  Group  Sp.  z  o.o.,  ul.  Marszałkowska  111,  00-102  Warszawa  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  21  Baza  Lotnictwa  Taktycznego,  78-301  Świdwin,  ul. 

Połczyńska 32 

przy  udziale  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia 

Konsorcjum: Konsalnet Ochrona Sp. z o.o., Konsalnet Security Sp. z o.o., Agencja Ochrony 

„Szabel”  Sp.  z  o.o.,  Firma  Ochrona  Mienia  DISCRETIO  Sp.  z  o.o.,  UNIA  Sp.  z  o.o.,  UNIA 

PLUS  Sp.  z  o.o.  T.  B.  Agencja  Ochrony  osób  i  mienia  „TOM”,  ul.  Kazimierza  55,  01-267 

Warszawa  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt 

KIO 213/17 po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

1.  uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności 

zatrzymania wadium wniesionego przez Odwołującego na realizację zadania nr 1,  

2. kosztami postępowania obciąża 21 Baza Lotnictwa Taktycznego, 78-301 Świdwin, 

ul. Połczyńska 32 i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Polis Security 

Group Sp. z o.o., ul. Marszałkowska 111, 00-102 Warszawa tytułem wpisu od odwołania, 

2.2. zasądza od 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego, 78-301 Świdwin, ul. Połczyńska 32 

na  rzecz  wykonawcy  Polis  Security  Group  Sp.  z  o.o.,  ul.  Marszałkowska  111,  00-102 


Warszawa kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) 

stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy  z dnia 29  stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Koszalinie.  

                                                                  Przewodniczący:…………………………….. 

                                                                                              ……………………………… 

                                                                                              ……………………………… 


Sygn. akt: KIO 213/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  21  Baza  Lotnictwa  Taktycznego,  78-301  Świdwin,  ul.  Połczyńska  32 

wszczął  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego pod nazwą „Ochrona fizyczna osób i mienia, świadczona przez SUFO, na 

rzecz  jednostek  wojskowych”  -  Zadanie  1  -  Jednostka  Wojskowa  3294  w  Świdwinie,  nr 

zamówienia ZP/55/2016. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  opublikowano  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej 

pod numerem: 2016/S 220-401002. 

Pismem  z  dnia  6 grudnia  2016r.  Zamawiający  wezwał  Odwołującego:  Polis  Security 

Group Sp. z o.o., ul. Marszałkowska 111, 00-102 Warszawa na zasadzie art.26 ust.4 ustawy 

Pzp do złożenia wyjaśnień dotyczących dokumentu: zobowiązania do oddania do dyspozycji 

niezbędnych  zasobów na okres korzystania z nich przy  wykonywaniu  zamówienia,  w tym o 

udzielenie odpowiedzi jaką część zamówienia wykona podmiot - Firma Ochrony, Szkolenia, 

Asekuracji  FOSA  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Chorzowie  z  prośba  o  określenie  precyzyjnie 

zakresu wykonywanych czynności. 

Odwołujący  w  piśmie  w  dniu  07.12.2016r  oświadczył  między  innymi,  że 

„Podwykonawca zapewni wykonanie obowiązków wykonawcy z wykorzystaniem dla potrzeb 

realizacji  zamówienia  personel  (ubiór,  broń,  wyposażenie)  przy  czym  zadania  z  zakresu 

organizacji  zakresu  ochrony  (magazyn  broni,  łączność,  ochrona  informacji  niejawnych) 

alokowane są w przedsiębiorstwie wykonawcy…” . 

Pismem  z  5  stycznia  2017  r.  Zamawiający  zaprosił  Odwołującego  do  podpisania 

umowy,  informując,  że  podpisanie  umowy  nastąpi  w  dniu  13  stycznia  2017  r.  w  siedzibie 

Zamawiającego.  


Jednocześnie  Zamawiający  wezwał  Odwołującego  do  złożenia  dokumentów 

potwierdzających  niezbędne  dla  wykonania  przedmiotu  umowy  kwalifikacje  pracowników 

Odwołującego,  a  także  do  przedłożenia  pozwolenia  radiowego  typu  dyspozytorskiego  z 

przydzieloną  częstotliwością  radiową  obejmującą  obszar  chronionego  obiektu  oraz 

pozwolenia  radiowego  typu  monitorowanie  systemów  alarmowych  z  warunkami 

wykorzystania częstotliwości.  

W  odpowiedzi  na  to  wezwanie  w  dniu  11  stycznia  2017  r.  Odwołujący  przedstawił 

stosowne dokumenty. 

W piśmie z dnia 13 stycznia 2017 r. Zamawiający ponownie wezwał Odwołującego do 

uzupełnienia  dokumentacji  potwierdzającej  stawiane  przez  Zamawiającego  wymagania  w 

zakresie  uprawnień  pracowników  Odwołującego,  ich  kwalifikacji,  przeszkoleń  oraz  form 

zatrudnienia.  

Odnośnie  przedłożonych  przez  Odwołującego  pozwoleń  radiowych  Zamawiający 

wskazał, iż niedopuszczalne jest w tym zakresie poleganie na pozwoleniu uzyskanym przez 

podwykonawcę  Odwołującego  -  Firmę  Ochrony,  Szkolenia,  Asekuracji  FOSA  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Chorzowie.  

Jednocześnie  Zamawiający  wyznaczył  nowy  termin  podpisania  umowy  na  dzień  17 

stycznia 2017 r. 

W  odpowiedzi  na  powyższe  wezwanie  Odwołujący  udzielił  informacji  w  zakresie 

dokumentacji  dotyczącej  pracowników  w  piśmie  z  dnia  16  stycznia  2017r.,  a  także 

przedstawił stanowisko dotyczące przedłożenia pozwolenia radiowego. 

Pismem  z  dnia  20  stycznia  2017r.  Zamawiający  na  zasadzie  art.46  ust.5  pkt.  3 

ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 

2164  wraz  ze  zm.),  zwanej  dalej  ustawą  Pzp  oświadczył,  że  zatrzymuje  wadium  wniesione 

przez Odwołującego na realizację zadania nr 1 w wysokości 50 000zł. 

Zamawiający swoją czynność uzasadnił powyższym oświadczeniem Odwołującego o 

zapewnieniu wykonania przedmiotu zamówienia w części dotyczącej łączności radiowej. 

Powołał  się  przy  tym  na  przepis  art.144  ustawy  Pzp  zakazującego  zawarcie  umowy 

zmieniającej treść oferty. 


Nadto, Zamawiający wskazał, że pozwolenie radiowe wystawione na podwykonawcę 

nie  spełniało  wymogów  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia,  zwanej  dalej  SIWZ, 

stwierdzając,  że  wymagał  pozwolenia  radiowego  na  zamontowane  stacje  bazowe  o  mocy 

maksymalnej 5(W),  a nie 1(W). 

Poza  tym  stwierdził  on,  że  pozwolenie  to  nie  spełnia  wymagań  pkt.  5  ppkt  7  i  13 

załącznika nr 4 a do SIWZ. 

Nie  zgadzając  się  z  powyższą  czynnością  Zamawiającego  Odwołujący  w  dniu  30 

stycznia  2017r.  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wskazując 

następujące  czynności  lub  zaniechania  czynności  zamawiającego,  którym  zarzucił  

niezgodność z przepisami ustawy:  

I.  naruszenie  art.  22a  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  uniemożliwienie  Odwołującemu 

polegania  na  zdolnościach  technicznych  i  zawodowych  podmiotu  trzeciego,  tj.  posłużeniem 

się przez Odwołującego pozwoleniem radiowym uzyskanym przez Podwykonawcę, z którym 

pozostaje w stosunku prawnym;  

II. naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez niezapewnienie przez Zamawiającego 

zasad  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania  oferentów  w  zakresie  uzyskania 

pozwolenia radiowego;  

III.  naruszenie  art.  46  ust.  5  pkt  3  ustawy  Pzp  poprzez  bezzasadne  zatrzymanie 

wadium przez Zamawiającego, podczas gdy Wykonawca dotrzymał należytej staranności w 

postępowaniu  przetargowym  i  przedłożył  wszystkie  wymagane  przez  Zamawiającego 

dokumenty umożliwiające wykonanie przedmiotu umowy na zasadach określonych w SIWZ; 

IV.  naruszenie  art.  93  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp,  który  stanowi,  że  zamawiający 

unieważnia  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia,  jeżeli  postępowanie  obarczone  jest 

niemożliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu 

umowy w sprawie zamówienia publicznego. 

Odwołujący wnosił o:  

1. nakazanie Zamawiającemu unieważnienie postępowania w trybie art. 93 ust. 1 pkt 

7 ustawy Pzp; dla  zadania nr. 1 Ochrona fizyczna osób i mienia, świadczona przez SUFO, 

na rzecz Jednostki Wojskowej 3294 w Świdwinie,  

2. nakazanie Zamawiającemu unieważnienie postępowania w trybie art. 93 ust. 1 pkt 

7  ustawy  Pzp;  dla  zadania  nr.  2,3,4  Ochrona  fizyczna  osób  i  mienia,  świadczona  przez 

SUFO, na rzecz Jednostek Wojskowych Świdwin dla zamówienia nr. ZP/55/2016  

3.  nakazanie  Zamawiającemu  zwrotu  wadium,  w  związku  z  unieważnieniem 

postępowania;  


4.  nakazanie  Zamawiającemu  zwrotu  uzasadnionych  kosztów  niezbędnych  do 

udziału  w  przedmiotowym  postępowaniu  przetargowym,  tj.  m.  in.  kosztów  niezbędnych  do 

prawidłowego 

przygotowania 

oferty, 

kosztów 

uzyskania 

niezbędnych 

pozwoleń, 

dokumentacji,  zwrotu  poniesionych  kosztów  zleconych  usług  ,zawartych  umów,  zakupu 

urządzeń  ,  zakupu  sprzętu  niezbędnego  do  realizacji  umowy,  zwrotu  wynagrodzeń  dla 

wszystkich  osób  zaangażowanych  w  organizację  przedmiotu  zamówienia  ,  zwrot  kosztów 

dojazdów do miejsca prowadzenia postępowania; ewentualnie, w razie stwierdzenia, że nie 

zachodzą przesłanki do unieważnienia przedmiotowego postępowania:  

5. nakazanie Zamawiającemu zapłaty wartości podwójnego wadium, w trybie art. 704 

§  2  Kodeksu  cywilnego,  ze  względu  na  gotowość  Odwołującego  do  zawarcia  umowy  i 

uchylanie  się  Zamawiającego  od  zawarcia  umowy  na  skutek  okoliczności  leżących  po  jego 

stronie i przez niego zawinionych. 

W odniesieniu do zarzutu naruszenia art. 22a ust. 1 ustawy Pzp Odwołujący zwrócił 

uwagę,  że  do  organizacji  zakresów  ochrony  nie  jest  konieczne  posiadanie  przez  niego 

wymienionych  elementów  w  tym  łączność,  wykazane  zostały  one  Zamawiającemu  w 

posiadaniu u swojego podwykonawcy. 

Odnosząc  się  z  kolei  do  zastrzeżeń  Zamawiającego  co  do  pozwoleń  radiowych 

zauważył,  że  w  Zamawiający  nie  wyłączył  w  SIWZ  możliwości  wykonywania  przedmiotu 

umowy  przy  pomocy  podwykonawcy,  ani  korzystania  z  jego  zasobów  oraz  zdolności 

technicznych,  bowiem  zgodnie  z  art.  22a  ust.  1  ustawy  Pzp  wykonawca  może  w  celu 

potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu, w stosownych sytuacjach oraz 

w  odniesieniu  do  konkretnego  zamówienia,  lub  jego  części,  polegać  na  zdolnościach 

technicznych  lub  zawodowych  lub  sytuacji  finansowej  lub  ekonomicznej  innych  podmiotów, 

niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków prawnych.  

Wobec  tego,  wbrew  twierdzeniom  Zamawiającego,  według  Odwołującego  -  nie  stoi 

na przeszkodzie fakt, iż Odwołującego z Podwykonawcą nie wiąże umowa o pracę, a umowa 

cywilnoprawna.  

Argument  Zamawiającego  odnoszący  się  do  braku  instrumentów  prawnych 

dotyczących  możliwości  egzekwowania  od  podwykonawcy  należytego  wykonania  umowy 

jest  –  zdaniem  Odwołującego  -  całkowicie  bezzasadny,  gdyż  przepisy  Kodeksu  cywilnego 

przewidują takie rozwiązania.  


Wyjaśnił,  że  używając  słowa  alokowanie  miał  na  myśli  podział  zadań  zgodnie  z 

posiadanymi  uprawnieniami  pomiędzy  Odwołującym  a  podwykonawcą,  a  czynności  te 

uzgodnione są w przedsiębiorstwie wykonawcy.  

Tym  samym  oczekiwania  kolejnych  zezwoleń  przez  Zamawiającego  od 

Odwołującego są bezzasadne.  

Odwołujący  nie  podzielił  stanowiska  Zamawiającego,  iż  pozwolenie  wystawione  na 

podwykonawcę,  nie  spełnia  jego  oczekiwań  albowiem  wymagał  on  zezwolenia,  na 

zainstalowane  stacje  bazowe,  które  wykonawca  zobowiązuje  do  instalacji  po  podpisaniu 

umowy w ciągu 7 dni zgodnie z zapisami SIWZ, a tym samym stawia w sprzeczności swoje 

żą

dania powołując również zapisy SIWZ pkt 5 ppkt.7) przytaczając jej treść z której oczekuje 

od  Odwołującego  zapewnienia  łączności  bezprzewodowej  w  trakcie  realizacji  usługi  z 

wymienionymi osobami. 

Odwołujący  podniósł,  że  uzyskując  niezbędne  informacje  techniczne  od 

Zamawiającego  poinformował  go  pisemnie  o  złożeniu  dokumentacji  i  wniosku  do  UKE  o 

wydanie odrębnego zezwolenia na stacje bazowe , których instalacja odbędzie się w terminie 

do 7 dni, od zawarciu umowy na realizację usługi.  

Odwołujący  argumentował,  że  nie  wnosił  na  etapie  ogłoszenia  postępowania 

wniosków  dotyczących  zezwoleń  radiowych,  ponieważ  okazane  zezwolenie  radiowe 

podwykonawcy,  jaki  i  inne  dokumenty  spełniały  oczekiwania  do  udziału  w  przedmiotowym 

postępowaniu. 

Według  Odwołującego  wybór  oferty  Odwołującego  oraz  kierowane  zaproszenia  do 

podpisania 

umowy, 

przez 

Zamawiającego 

potwierdza 

zgodność 

przedstawionej 

dokumentacji z wymogami stawianymi w przedmiotowym postępowaniu przetargowym. 

Odwołujący zaznaczył, iż nie jest autorem SIWZ, aby Zamawiający mógł obarczyć go 

winą za powstałe niedopełnienia. 

Odwołujący  wskazał  na  fakt  wystąpienia  do  Zamawiającego  o  podjęcie 

szczegółowych  uzgodnień  technicznych,  niezbędnych  do  podjęcia  realizacji  usługi,  w  tym 

możliwości  instalacji  i  odbiorów  trzech  magazynów  broni,  które  również  wymagają  decyzji 

administracyjnych,  lecz  do  dnia  dzisiejszego  nie  otrzymał  od  Zamawiającego  żadnej 

odpowiedzi w tej kwestii. 


 W zakresie zarzutu naruszenia art. 7 ust. 1 ustawy Pzp  zwrócił uwagę, że istotnym 

naruszeniem  przepisów  ustawy  Pzp  w  przedmiotowym  postępowanie  są  wymogi 

Zamawiającego  dotyczące  uzyskania  pozwolenia  radiowego  w  UKE  stacji  bazowych  przed 

terminem zawarcia umowy bazowych.  

Zauważył,  że  zapis  SIWZ  w  rozdziale  14  pkt  5  przewiduje:  „Przed  wykonaniem 

umowy wykonawca dostarczy zamawiającemu pozwolenie radiowe typu dyspozytorskiego w 

ruchu  lądowym  typu  dyspozytorskiego  z  przydzieloną  częstotliwością  radiową  obejmującą 

obszar chronionego obiektu”.  

W  ocenie  Odwołującego  takie  właśnie  pozwolenie  zostało  Zamawiającemu 

przedłożone w przewidzianym terminie.  

Natomiast  wymagania  Zamawiającego  dotyczące  wymogów  posiadania  pozwolenia 

radiowego w UKE na nie zainstalowane stacje bazowe stanowią –  w opinii Odwołującego - 

wyraz jawnej jego dyskryminacji, a także pozostałych oferentów, bowiem nie jest możliwe ani 

ekonomicznie  uzasadnione,  aby  każdy  oferent  przystępujący  do  postępowania  budował 

wcześniej  przed  etapem  składania  ofert  własną  infrastrukturę  radiową  na  terenie  jednostki 

wojskowej,  nie  posiadając  umocowań  prawnych,  dostępu  i  współrzędnych  stanowiących 

podstawę wykazania w dokumentacji techniczno-projektowej.  

Powyższa  dokumentacja  stanowi  załącznik  do  wniosku  o  pozwolenie  radiowe 

wydawane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, a na etapie składania ofert Zamawiający 

nie wymagał od oferentów potwierdzenia wnioskowanej zdolności technicznej.  

Podkreślił  przy  tym,  że  uzyskanie  pozwolenia  radiowego  wydawane  przez  UKE 

możliwe  jest  dopiero  po  wykonaniu  dokumentacji  projektowej,  w  której  wskazuje  się 

parametry wykonanych pomiarów instalacji, w każdej lokalizacji ze wskazaniem dokładnych 

koordynatów GPS zainstalowanych anten bazowych i po złożeniu wniosku o akceptację. 

Wskazał, że Zamawiający w SIWZ w Załączniku nr 4a pkt. 13 określił, że wykonawca 

zainstaluje stacje bazowe w terminie do 7 dni od daty zawarcia umowy, lecz nie później niż 

do dnia w którym rozpocznie realizację umowy.  

Oświadczył  przy  tym,  że  zgodnie  z  zapisami  SIWZ  jest  gotów  i  w  stanie  wykonać 

instalacje stacji bazowych w opisanych lokalizacjach, wypełniając w pełni stawiane wymogi. 


Według  Odwołującego  stawiane  w  żądaniach  dodatkowe  wymogi,  o  których  nie 

wspomniał  Zamawiający  w  SIWZ,  podnosząc  je,  jako  warunek  podpisania  umowy,  dotyczą 

pozwolenia UKE na instalowane w przyszłości stacje bazowe.  

Te wymogi są możliwe do wypełnienia przez wykonawcę jedynie po zawarciu ważnej 

umowy, bowiem Zamawiający w SIWZ sam wskazał okres spełnienia tych oczekiwań.  

Zamawiający,  odmawiając  podpisania  umowy,  skutecznie  uniemożliwił  ich 

wykonanie, wykluczając wybranego wcześniej oferenta.  

Zarzucił,  że  do  realizacji  usługi  w  przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający  dał 

pierwszeństwo  oferentowi  obecnie  wykonującemu  usługę  ochrony,  niezależnie  od 

proponowanych  cen  przez  innych  oferentów  biorących  udział  w  przedmiotowym 

postępowaniu.  

Zwrócił  również  uwagę,  że  ogłoszeniem  z  dnia  24.01.2017  r.  Zamawiający  wybrał 

nowego  wykonawcę,  pomimo  przyjęcia  wcześniejszych  zapewnień  Odwołującego  o 

wypełnieniu  dodatkowych  żądań  technicznych,  tj.  złożeniu  do  UKE  wniosku  o  wydanie 

dodatkowych pozwoleń, niewymaganych wcześniej w SIWZ.  

Odwołujący  zapewnił  Zamawiającego,  że  do  czasu  rozpoczęcia  usługi,  której 

realizację  zaplanowano  w  zapisach  umowy  od  01.02.2017,  Odwołujący  będzie  posiadał 

pozostałe  warunki  techniczne  do  realizacji  usługi,  oczekując  tym  samym  na  zawarcie 

umowy.  

Wyjaśnił,  że  z  deklaracji  pisemnych  UKE  wynika,  iż  przedmiotowe  pozwolenie 

zostanie wydane Odwołującemu w dniu 27.01.2017 tj. na trzy dni przed planowaną realizacją 

usługi, o czym informowany był pisemnie Zamawiający korespondencją elektroniczną w dniu 

20.01.2017 r.  

Zaznaczył  przy  tym,  iż  oferenci,  poza  złożeniem  wniosku  o  przyśpieszenie  wydania 

decyzji,  nie  mają  żadnego  wpływu  na  terminy  administracyjne  niezbędne  do  wydania 

pozwoleń w UKE na użytkowanie stacji bazowych w jednostce wojskowej.  

W  części  odnoszącej  się  do  zarzutu  naruszenia  art.  46  ust.  5  pkt  3  ustawy  Pzp 

podniósł, że zatrzymanie wadium na podstawie art. 46 ust. 5 ustawy Pzp jest możliwe tylko 

wówczas,  jeżeli  wykonawca  wezwany  do  uzupełnienia  dokumentacji  w  ogóle  nie  uzupełnił 


braków.  

Wyraził  stanowisko,  że  nie  każde  uchybienie  wykonawcy  w  realizacji  wezwania,  o 

którym  mowa  w  art.  26  ust.  3  Pzp  uzasadnia  zastosowanie  instytucji  zatrzymania  wadium, 

bowiem obowiązek zatrzymania  wadium powstaje tylko  w przypadku zawinionego działania 

wykonawcy polegającego na nieuzupełnieniu dokumentów i oświadczeń, o złożenie których 

wykonawca został zasadnie wezwany przez zamawiającego na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp. 

Zdaniem  Odwołującego  do  przyjęcia  zawinienia  wykonawcy  konieczna  jest  jego 

całkowita bierność, umyślność i celowość oraz nasilenie złej woli w niepodporządkowaniu się 

wezwaniu zamawiającego. 

 W  przedmiotowym  postępowaniu  przetargowym  Odwołujący  wskazał,  że  spełnił 

warunki  udziału  w  postępowaniu,  wypełniając  wszystkie  wymagania  Zamawiającego 

określone w SIWZ i nie można uznać również, że działanie Odwołującego było zawinione ze 

względu na okoliczności przytoczone w niniejszym odwołaniu.  

Ostatecznie, w zakresie zarzutu naruszenia art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp stwierdził, 

ż

e  postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie 

niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego.  

Wskazał  przy  tym,  że  umowa,  która  nie  była  w  przedmiotowym  postępowaniu 

zamieszczona  jako  załącznik  do  SIWZ,  zawiera  postanowienia  sprzeczne  z  treścią  SIWZ 

oraz  postanowienia  generujące  dodatkowe  obowiązki  i  koszty  dla  wykonawcy,  co  również 

odbiega od zakresu obowiązków zamieszczonych w SIWZ.  

Podniósł,  że  jeden  z  zapisów  dotyczący  zobowiązania  wykonawcy  do  zapewnienia 

transportu  dla  pracowników  na  terenie  ochranianej  jednostki  znacząco  wpływa  na 

zwiększenie kosztów i w związku z tym zmianie ulega kalkulacja cenowa całego zamówienia. 

 Ponadto,  wskazał,  że  przedmiotowa  umowa  obarczona  jest  licznymi  błędami 

formalnoprawnymi.  Przede  wszystkim  nakłada  dodatkowe  kary  umowne,  które  nie  były 

przewidziane w SIWZ. 

Według  Odwołującego  zaproponowany  projekt  umowy  nie  gwarantuje  równowagi 

stron stosunku prawnego, a wzmacnia jedynie nadużycie przez Zamawiającego jego pozycji 

dominującej.  Umowa  ta  nie  przyznaje  obu  stronom  jednakowych  możliwości  roszczeń 

finansowych w przypadku odstąpienia od umowy z winy wykonawcy lub zamawiającego.  


Poza  tym  zaznaczył,  że  Zamawiający  zastrzegł  w  umowie,  że  może  być  ona 

rozwiązana  w  trybie  natychmiastowym,  bez  ponoszenia  jakichkolwiek  konsekwencji 

finansowych przez zamawiającego. 

Pismem  z  dnia  3  lutego  2017r.  zgłosili  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  wykonawcy  wspólnie  ubiegający  się  o  udzielenie 

zamówienia  Konsorcjum:  Konsalnet  Ochrona  Sp.  z  o.o.,  Konsalnet  Security  Sp.  z  o.o., 

Agencja  Ochrony  „Szabel”  Sp.  z  o.o.,  Firma  Ochrona  Mienia  DISCRETIO  Sp.  z  o.o.,  UNIA 

Sp. z o.o., UNIA PLUS Sp. z o.o. T. B. Agencja Ochrony osób i mienia „TOM”, ul. Kazimierza 

55, 01-267 Warszawa. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  

w oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym treść SIWZ, oferty Odwołującego, wezwań 

Zamawiającego  z  dnia  3,  13  i  18  stycznia  2017r.  do  złożenia  pozwolenia  radiowego  

i odpowiedzi Przystępującego na te wezwania wraz załącznikami, jak również na podstawie 

złożonych  na  rozprawie  przez  strony  i  uczestnika  wyjaśnień  Izba  postanowiła  odwołanie 

uwzględnić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego 

odrzucenia.  Jednocześnie  zważywszy  na  postanowienie  Sądu  Najwyższego  z  27  listopada 

2014 r. (sygn. akt IV CSK 115/14) należy wskazać, iż: „Biorąc pod uwagę, że postępowanie 

toczy się w szczególnym trybie uregulowanym przez P.z.p., a odwołanie uczestnicy wnoszą 

do  Krajowej  Izby  Odwoławczej,  wbrew  sugestiom  zawartym  w  skardze  kasacyjnej,  brak 

jakichkolwiek podstaw, aby sprawy związane z zatrzymaniem przez zamawiającego wadium, 

wyłączyć  spod  regulacji  P.z.p.  Wobec  tego  zgodnie  z  art.  198a  P.z.p.  dopiero  po  wydaniu 

orzeczenia przez Krajową Izbę Odwoławczą, powstaje właściwość sądu powszechnego.” 

Po  przeprowadzeniu  postępowania  odwoławczego Izba  doszukała  się  w  działaniach 

Zamawiającego  naruszenia  przepisów  art.  art.  46  ust.  5  pkt  3  ustawy  Pzp,  nie  stwierdziła 

naruszenia przepisu art.7, art.22a ust.1, art.93 ust.1 pkt. 7 ustawy Pzp.  


Podstawowym, 

istotnym 

zagadnieniem 

wymagającym 

rozstrzygnięcia  

w  przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 

prawne do zatrzymania wadium wniesionego przez Odwołującego.  

Izba ustaliła, że  zgodnie z pkt. 5 rozdziału XIV SIWZ - Informacje o formalnościach, 

jakie  powinny  zostać  dopełnione  po  wyborze  oferty  w  celu  zawarcia  umowy  w  sprawie 

zamówienia publicznego przed podpisaniem umowy, wykonawca dostarczy zamawiającemu 

pozwolenie  radiowe  typu  dyspozytorskiego  w  ruchu  lądowym  typu  dyspozytorskiego  

z przydzieloną częstotliwością radiową obejmującą obszar chronionego obiektu. 

Izba  stwierdziła,  że  stosownie  do  treści  pkt.  5  załącznika  nr  4a  do  SIWZ  -  Opis 

Przedmiotu  Zamówienia  Zadanie  nr  1  –  Jednostka  Wojskowa  3294  w  Świdwinie 

Zamawiający postanowił, że: 

Ppkt.7 Podczas realizacji zamówienia Wykonawca ma obowiązek posiadać łączność 

bezprzewodową  (radiową)  z  Grupą  Interwencyjną,  patrolami,  dowódcą  ochrony,  oficerem 

dyżurnym  21.BLT,  posterunkami  i  innymi  elementami  systemu  ochrony  oraz  osobami 

wymienionymi w pkt 4., ppkt 5), lit. c), d), e). 

Ppkt.12 Wykonawca zamontuje na własny koszt: 

a) 

Urządzenia  bazowe  łączności  radiowej  we  wskazanych  obiektach  w  terminie 

do 7 dni od podpisania umowy, ale nie później niż w dniu rozpoczęcia świadczenia usługi; 

• 

Kompleks  nr  1964  –  6  kpl.  -  (Biuro  Przepustek,  LCN-1,  LCN-2,  Oficer  dyżurny 

21.BLT, Szefa Sekcji Ochrony, Dowódca ochrony);  

• 

Kompleks nr 6019 - obiekt oddalony w m. Dąbrowa – 1 kpl.; 

• 

Kompleks nr 4719 – 1 kpl. 

Rozpoznając przedmiotową sprawę Izba uznała zarzut naruszenia art.46 ust.5 pkt. 3 

ustawy Pzp za uzasadniony. 

Przepis ten upoważnia Zamawiającego do zatrzymania wadium jedynie w warunkach, 

gdy zawarcie umowy stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. 

Przeprowadzone postępowanie dowodowe nie wykazało w sposób jednoznaczny, że 

zachowanie wykonawcy mieściło się w tym przepisie. 

Według zapatrywania Izby Zamawiający w sposób niedostateczny opisał wymaganie 

związane  z  dostarczeniem  Zamawiającemu  pozwolenia  radiowego  typu  dyspozytorskiego  

w  ruchu  lądowym,  w  tym  również  nie  zawarł  parametru  odnoszącego  się  do  maksymalnej 


mocy  wyjściowej.  Wszelkie  zaś  niejasności  postanowień  SIWZ,  Izba  rozpatruje  zawsze  na 

korzyść Wykonawcy zgodnie z ugruntowaną w orzecznictwie zasadą. 

Z  tych  powodów  Izba  nie  mogła  rozważać  kwestii  związanych  z  okolicznością 

możliwości użyczenia częstotliwości przez podwykonawcę czy bezpośredniego świadczenia 

usługi łączności w tym zakresie przez podwykonawcę. 

Izba zważyła również, że Zamawiający w SIWZ nie wykluczył możliwości świadczenia 

w  zakresie  łączności  przez  podwykonawcę,  zaś  w  ramach  wyjaśnień  Odwołujacego 

złożonych  07.12.2016  r.  Wykonawca  w  odpowiedzi  na  pytanie  3  nie  wykluczył  definitywnie 

udziału  podwykonawcy  w  zakresie  organizacji  m.in.  łączności, gdyż  zawarł  zastrzeżenie  że 

rozstrzygającym elementem będzie kwestia zgodności z prawem.   

Nadto,  w  ocenie  Izby  okoliczność  terminu  wydania  decyzji  administracyjnej  jest  to 

sytuacja pozostająca poza zakresem woli Odwołującego. 

Wymaga  również  wskazania,  że  motywacja  Zamawiającego  dotycząca  podstaw  do 

zatrzymania  wadium  została  oparta  o  postanowienia  pkt.  5  pkt.  7  i  12  załącznika  nr  4a  do 

SIWZ  -  Opis  Przedmiotu  Zamówienia,  które  w  całej  rozciągłości  regulowały  zachowanie 

wykonawcy w okresie realizacji umowy, a nie w okresie przed podpisaniem umowny. 

W zakresie zarzutu naruszenia art.22a ust.1 ustawy Pzp Izba doszła do przekonania, 

ż

e  czynność  zatrzymania  wadium  nie  ma  żadnego  związku,  w  rozpoznawanej  sprawie  

z oceną spełniania warunków udziału w przedmiotowym przetargu. 

Poza tym, Izba przyjęła zapatrywanie, że Odwołujący w ogóle nie wykazał przesłanek 

do zastosowania przez Zamawiającego przepisu art.93 ust.1 pkt. 7 ustawy Pzp, który można 

uruchomić  jedynie  w  sytuacji,  gdy  postępowanie  obarczone  jest  niemożliwa  do  usunięcia 

wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie 

zamówienia  publicznego.  Nadto  żądania  odnośnie  innych  zadań  niż  1  są  nieadekwatne  do 

zakresu zaskarżenia, które odnosi się jedynie do zadania 1. 

Dodatkowo, zarzut naruszenia art.7 ustawy Pzp nie potwierdził się z tego powodu, że 

Odwołujący  przedstawił  przed  podpisaniem  pozwolenie  radiowe  dla  osoby  trzeciej,  

a w takich warunkach nie znajdował się żaden z wykonawców.  


W  tym  stanie  rzeczy,  uznając,  iż  powyższe  naruszenia  przepisów  ustawy  miały  i 

mogły  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  Izba  na 

podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  192 

ust.  9  i  10  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z 

uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

                                                                  Przewodniczący:…………………………….. 

                                                                                              ……………………………... 

                                                                                              ……………………………...