Sygn. akt: KIO 2243/17
POSTANOWIENIE
z dnia 7 listopada 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Aleksandra Patyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 7 listopada 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Kr
ajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 października 2017 r. przez wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia: RECTOR Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz
WIESTAR Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez
Skarb
Państwa - Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie
przy udziale wykonawcy
SAFEROAD GRAWIL Sp. z o.o. z siedzibą we Włocławku
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt: KIO 2243/17 po
stronie Zamawiającego,
postanawia:
1. u
marza postępowanie odwoławcze;
2. n
akazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: RECTOR Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie oraz WIESTAR Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty
00 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy), stanowiącej
90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………………………………..
Sygn. akt: KIO 2243/17
U z a s a d n i e n i e
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego z podziałem na części
pn.
„Całoroczne kompleksowe utrzymanie dróg krajowych administrowanych przez GDDKiA
Oddział w Warszawie w podziale na 14 zadań” prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego przez
Skarb Państwa - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad
w Warszawie
[dalej „Zamawiający”] wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
zamówienia: RECTOR Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz WIESTAR Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie [
dalej „Odwołujący”] złożył odwołanie w zakresie części nr 5 postępowania,
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 24 ust. 1 pkt 12, art. 24 ust. 1 pkt 17, art. 24 ust. 1 pkt 23 oraz art. 24 ust. 4 ustawy
z dnia z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r.
poz. 1579) [dalej „ustawa Pzp”], wyrażające się w podjęciu decyzji o wykluczeniu
Odwołującego z postępowania i uznaniu oferty Odwołującego za odrzuconą, pomimo,
że Odwołujący: 1) wykazał brak podstaw do wykluczenia z postępowania, 2) nie
przedstawił informacji wprowadzających Zamawiającego w błąd, mogących mieć
istotny wpływ na decyzje Zamawiającego podejmowane w postępowaniu, 3) nie należy
do grupy kapitałowej z Panem Z. U. prowadzącym działalność gospodarczą pod nazwą
PHU
Z.
U.
nie
doszło
do
złożenia
ofert
na
4 części, tj. w liczbie przekraczającej limit części ustalony przez Zamawiającego.
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, wyrażające się w zaniechaniu przeprowadzenia rzetelnego
badania i oceny oferty Odwołującego, a w konsekwencji w nieuprawnionym
i niezgodnym z rzeczywistym stanem rzeczy przyjęciu, że względem Odwołującego
zachodzą tożsame okoliczności, jak w sprawie rozstrzygniętej wyrokiem KIO z dnia
12 października 2017 r., sygn. akt KIO 2053/17 i 2054/17;
oraz z ostrożności, jako zarzut ewentualny:
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, wyrażające się w nierównym potraktowaniu Odwołującego
poprzez uniemożliwienie złożenia wyjaśnień na okoliczność braku przynależności do
grupy
kapitałowej oraz okoliczność, że pomiędzy spółką RECTOR Sp. z o.o. a Panem
Z. U.
nie istnieją powiązania prowadzące do zakłócenia konkurencji w postępowaniu.
Przedstawiając powyższe zarzuty, Odwołujący wniósł o:
1. u
względnienie odwołania;
2. naka
zanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego
z postępowania oraz czynności uznania oferty Odwołującego za odrzuconą w zakresie
zadania nr 5
– Rejon w Mławie;
3. przeprowadzenie dalszego badania i oceny oferty w zakresie zadania nr 5
– Rejon
w Mławie, z uwzględnieniem oferty Odwołującego, w tym ewentualne nakazanie
Zamawiającemu wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień na okoliczność braku
przynależności do grupy kapitałowej oraz na okoliczność, że istniejące między spółką
RECTOR Sp. z o.o., a Panem Z. U.
powiązania nie prowadzą do zakłócenia
konkurencji w postępowaniu;
4. o
bciążenie Zamawiającego kosztami postępowania, w tym kosztami zastępstwa
prawnego.
W dniu 27
października 2017 r. wykonawca SAFEROAD GRAWIL Sp. z o.o. z siedzibą
we Włocławku zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego. Ponadto w dniu 27 października 2017 r. przekazał kopię zgłoszenia
przystąpienia Zamawiającemu oraz Odwołującemu.
Pismem z dnia 6 listopada
2017 r. Odwołujący oświadczył, że cofa odwołanie oraz
wniósł o umorzenie postępowania odwoławczego.
Ze względu na fakt, że odwołanie można cofnąć w każdym czasie do zamknięcia
rozprawy, jego cofnięcie, zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp oznacza, że postępowanie
odwoławcze podlega umorzeniu.
Ponadto zgodnie z art. 187 ust. 8 zd. drugie ustawy Pzp oraz
na podstawie § 5 ust. 1
pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r. Nr 41 poz. 238) ze zmianami
wprowadzonymi rozporządzeniem zmieniającym Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia
2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 47) Izba
orzekła o dokonaniu zwrotu na rzecz Odwołującego
90% kwoty wpisu uiszczonego w
wysokości 15 000,00 zł.
Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.
Przewodniczący: …………………………………..