KIO 2549/17 WYROK dnia 20 grudnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 14.02.2018

Sygn. akt: KIO 2549/17 

WYROK 

z dnia 20 grudnia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Rafał Zadrożny 

Członkowie:   

Renata Tubisz 

Anna Wojciechowska 

Protokolant:             Mateusz Zientak 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 grudnia 2017 

r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  1  grudnia  2017  r.  przez  wykonawcę  

Remondis Gliwice Sp. z o.o. 

z siedzibą w Gliwicach w postępowaniu prowadzonym przez 

Zamawia

jącego Gminę Niemodlin, 

przy  udziale  wykonawcy  P.H.U.  Komunalnik  Sp.  z  o.o

.  z  siedzibą  we  Wrocławiu 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

oddala odwołanie, 

kosztami postępowania obciąża wykonawcę Remondis Gliwice Sp. z o.o. z siedzibą w 

Gliwicach  

i zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 

gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Remondis Gliwice Sp. z o.o. z siedzibą w Gliwicach tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Opolu. 

Przewodniczący :  ……………………………… 

Członkowie:   

……………………………… 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 2549/17 

U z a s a d n i e n i e  

Zamawiający Gmina Niemodlin (dalej jako „Zamawiający”) prowadzi postępowanie w trybie 

prz

etargu  nieograniczonego  pn.  „Odbiór  i  zagospodarowanie  odpadów  komunalnych  z 

terenu Gminy Niemodlin

” (dalej jako „Postępowanie”). 

Wartość  ww.  zamówienia  jest  wyższa  od  kwoty  określonej  w  przepisach  wydanych  na 

podstawie  art.  11  ust.  8  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo zamówień  publicznych 

(Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579,  ze  zm.),  dalej  jako  „ustawa  Pzp”.  Ogłoszenie  o zamówieniu 

zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 14 września 2017 r. 

pod nr 2017/S 176-361360 

(dalej jako „Ogłoszenie”).  

Odwołujący  Remondis  Gliwice  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Gliwicach  (dalej  jako 

„Odwołujący”), zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy 

Pzp: 

art.  92  ust.  1  pkt  1 w  zw.  z  art.  2  pkt  11  ustawy  Pzp,  poprzez  dokonanie  wyboru 

ja

ko wykonawcy oddziału spółki prawa handlowego, podczas gdy oddział nie posiada 

zdolności do czynności prawnych, 

art.  22  ust.  1 i  2 w 

zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 w związku z art. 24 ust. 4 ustawy 

Pzp,  poprzez  bezzasadne  zaniechanie  wykluczenia  P.H.U.  Komunalnik  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą we Wrocławiu (dalej jako „Komunalnik” lub „Przystępujący”) z postępowania i 

w konsekwencji odrzucenia oferty Komunalnik pomimo, iż Komunalnik nie wykazał, iż 

spełnia  na  dzień  składania  ofert  warunki  udziału  w  postępowaniu,  w  zakresie 

posiadania  doświadczenia  opisanego  w  treści  Ogłoszenia  i  Specyfikacji  Istotnych 

Warunków Zamówienia przedmiotowego postępowania (dalej jako „Specyfikacja” lub 

„SIWZ”), 

art. 22 ust. 1 pkt 2 w zw. z art 24 ust 1 pkt 12 w zw. z art. 24 ust. 4  ustawy Pzp 

oraz  w  zw.  z  art.  9d  ust  1  pkt  4  ustawy  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w 

gminach  w  zw.  z  art.  §  2  ust  1  i  ust  2  pkt  1-5  Rozporządzenia  Ministra 

Środowiska  w  sprawie  szczegółowych  wymagań  w  zakresie  odbierania 

odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości,  poprzez  bezzasadne 

zaniechanie  wykluczenia  Komunalnik  z  postępowania  i  w  konsekwencji  odrzucenia 

oferty Komunalnik pomimo, iż Komunalnik nie wykazał, iż spełnia na dzień składania 


ofert warunki udziału w postępowaniu, w zakresie posiadania narzędzi, wyposażenia 

zakładu i urządzeń technicznych wymaganych przez Zamawiającego, 

art. 22 ust 1 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 24 ust. 4 ustawy Pzp w zw. z 

art.  29  k.p.a.,  poprzez  bezzasadne  zaniechanie  wykluczenia  Komunalnik  z 

postępowania i w konsekwencji odrzucenia oferty Komunalnik pomimo, iż Komunalnik 

nie wykazał, iż spełnia na dzień składania ofert warunki udziału w postępowaniu, a to 

wobec posłużenia się decyzją zezwalającą na zbieranie odpadów obarczoną sankcją 

nieważności wobec jej wydania na rzecz oddziału spółki prawa handlowego, 

art. 24 ust. 1 w zw. z art. 24 ust 1 pkt 12 I art. 24 ust. 4 ustawy Pzp w zw. z art. 9d 

ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zw. z § 2 ust. 1 i 

ust.  2  pkt  1-

5  Rozporządzenia  Ministra  Środowiska  w  sprawie  szczegółowych 

wymagań  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od  właścicieli 

nieruchomości,  w  zw.  z  art  9j  ust.  2  pkt  3  ustawy  o  utrzymaniu  czystości  i 

porządku w gminach, poprzez bezzasadne zaniechanie wykluczenia Komunalnik z 

postępowania i w konsekwencji odrzucenia oferty Komunalnik pomimo, iż Komunalnik 

nie  wykazał,  iż  spełnia  na  dzień  składania  ofert  warunki  udziału  w  postępowaniu, 

albowiem  zaświadczenie  o  wpisie  do  działalności  regulowanej  nie  potwierdza 

uprawnienia  do  prowadzenia  na  tere

nie  Gminy  Niemodlin  działalności  w  zakresie 

odbioru  i  zagospodarowania  odpadów  komunalnych,  a  to  z  powodu  niespełnienia 

warunków prowadzenia działalności regulowanej przez Komunalnik, 

art.  22  ust.  1  w  zw.  z  art.  24  ust.  5  pkt  2  i  art.  24  ust.  4  ustawy  Pzp,  poprzez 

bezzasadne  zaniechanie  wykluczenia  Komunalnik 

z  postępowania i  w  konsekwencji 

odrzucenia  oferty  Komunalnik 

pomimo,  iż  Komunalnik  rażąco  naruszył  swoje 

obowiązki zawodowe w zakresie gospodarki odpadami, 

art. 22 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 i art. 24 ust. 4 ustawy Pzp, w wyniku 

bezzasadnego  zaniechania  wykluczenia  Komunal

nik  z  postępowania  i  odrzucenia 

oferty Komunal

nik wobec zawinionego (ewentualnie w wyniku rażącego niedbalstwa) 

wprowadzenia Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że nie podlega 

wykluczeniu i że spełnia warunki udziału w postępowaniu, a nadto iż nie naruszył  w 

sposób rażący obowiązków zawodowych, 

art.  89  ust.  1  pkt  1,  2  i  5  ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp,  poprzez 

bezzasadne zaniechanie odrzucen

ia oferty złożonej przez Komunalnik, podczas gdy 

winna ona podlegać odrzuceniu z uwagi na wyżej wskazane przesłanki wykluczenia 

Komunalnik 

z  postępowania,  a  tym  samym  poprzez  niezapewnienie  zachowania 

zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców oraz udzielenie 


zamówienia  wykonawcy  wybranemu  niezgodnie z  przepisami ustawy,  a tym  samym 

dokonanie oceny ofert w sposób oczywiście wadliwy z naruszeniem zasady równego 

traktowania  i  uczciwej  konkurencji  (w  związku  z  naruszeniem  wyżej  wymienionych 

przepisów ustawy Pzp). 

W  związku  z  podniesionymi  zarzutami  Odwołujący  wniósł  o  nakazanie 

Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wyboru oferty Komunalnik jako najkorzystniejszej, 

dokonania 

powtórnej czynności oceny i badania ofert, 

dokonania  wykluczenia  Komunalnik 

z  postępowania  i  odrzucenia  oferty  złożonej 

przez Komunalnik, 

dokonania 

wyboru  oferty  Odwołującego,  tj.  oferty  złożonej  przez  Spółkę  jako  oferty 

najkorzystniejszej, 

oraz 

zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  zwrotu  kosztów 

postępowania  wywołanego  wniesieniem  niniejszego  odwołania,  tj.  wpisu  od 

odwołania w kwocie 15.000,00 PLN (słownie: piętnaście tysięcy złotych 00/100) oraz 

kosztów  zastępstwa  procesowego  pełnomocnika  w  kwocie  3.600,00  PLN  (słownie: 

trzy  tysiące  sześćset  złotych  00/100)  oraz  kosztu  opłaty  skarbowej  od 

pełnomocnictwa w wysokości 17 PLN (słownie: siedemnaście złotych 00/100). 

Uzasadniając podniesione zarzuty Odwołujący wskazał, co następuje: 

Odwołujący wskazał, iż zawiadomienie o wyniku postępowania Odwołujący otrzymał w dniu 

22  listopada  2017  r.  Przedmiotowa  informacja  została  przekazana  Odwołującemu  za 

pośrednictwem  poczty  elektronicznej.  Odwołanie  wniesione  w  dniu  1  grudnia  2017  r.  jest 

zatem odwołaniem wniesionym z zachowaniem ustawowego terminu. 

Odwołujący wskazał, iż ma interes we wniesieniu odwołania. Jest wykonawcą, który spełnia 

postawione  przez  Zamawiającego  warunki  udziału  w  postępowaniu  oraz  złożył  prawidłową 

ofertę.  W  przypadku  ponownej  oceny  ofert  ma  szansę  uzyskania  zamówienia,  gdyż  jego 

oferta w aktualnym 

rankingu ofert została sklasyfikowana na miejscu drugim. 

W  zakresie  zarzutu  nr  1 

–  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  dokonał  wyboru  jako 

najkorzystniejszej oferty podmiotu o nazwie P.H.U. Komunalnik Sp. z o.o. Oddział Nysa oraz 

podniósł, iż oddział spółki prawa handlowego nie posiada osobowości prawnej, nie posiada 

zdolności do czynności prawnych. W konsekwencji tego, nie jest możliwe zawarcie umowy z 

oddziałem spółki. Ofertę mogła złożyć spółka i to oferta spółki powinna była zostać wybrana. 


Zgodnie  z  przepisami  art.  2  pkt  11  ustawy  Pzp

,  przez  pojęcie wykonawcy  należy  rozumieć 

osobę  fizyczną,  osobę  prawną  albo  jednostkę  organizacyjną  nieposiadającą  osobowości 

prawnej (tzw. ułomna osoba prawna), która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, 

złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia publicznego. Co jest jednak istotne 

w  tej  definicji  - 

wykonawca  musi  posiadać  zdolność  prawną  oraz  zdolność  do  czynności 

prawnych,  a  więc  zdolność  do  składania  oświadczeń  woli,  nabywania  praw  i  zaciągania 

zobow

iązań  (tak  KIO  w  wyroku  z  dnia  15  maja 2009  r.,  KIO/UZP  567/09;  KIO  w  wyroku  z 

dnia  28  października  2009  r.,  KIO/UZP  1313/09).  Zgodnie  z  definicją  oddziału 

przedsiębiorcy,  zawartą  w  ustawie  o  swobodzie  działalności  gospodarczej  oddziałem 

przedsiębiorcy  jest  wyodrębniona  i  samodzielna  organizacyjnie  część  działalności 

gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym 

miejscem  wykonywania  działalności.  Treść  tej  definicji  wskazuje,  że  oddział  nie  stanowi 

samoistnego  podmio

tu  prawa.  Wprawdzie  jest  jednostką  wyodrębnioną  organizacyjnie,  a 

nawet  posiada  pewien  margines  samodzielności,  ale  to  nie  przesądza  o  statusie  oddziału 

jako podmiotu prawa Żaden przepis ustawy nie przyznaje mu zdolności prawnej, a zatem nie 

może  stać  się  samodzielnym.  Oddział  nadal  jest  „częścią”  spółki  macierzystej.  Jest  jej 

jednostką zależną - nie ma osobowości prawnej i w sensie podmiotowości prawnej nie jest 

innym bytem niż sam przedsiębiorca, który go utworzył. W związku z tym wszelkie czynności 

dokon

ywane  przez  oddział  odbywają  się  w  ramach  szeroko  pojętej  podmiotowości  spółki. 

Brak jest podstaw do twierdzenia, iż wykonywanie zamówień przez oddział Spółki jest poza 

obszarem  działalności  samego  przedsiębiorcy.  Podkreślić  należy,  że  zamówienia,  które  są 

realizowane  przez  oddziały  (zarówno  krajowe,  jak  i  zagraniczne)  współtworzą  całość 

doświadczenia wykonawcy (tj. Spółki), który może się nimi niewątpliwie posługiwać w innych 

postępowaniach, np. jako wykazanie spełniania warunku udziału w zamówieniu, którym jest 

doświadczenie.  Wobec  tego  zdaniem  Odwołującego,  na  skutek  wyboru  oddziału  spółki 

Komunalnik  jako  wykonawcy  zamówienia  publicznego,  nie ma  możliwości  zawarcia  ważnej 

umowy w sprawie zamówienia publicznego. 

W zakresie zarzutu nr 2 

– Odwołujący wskazał, iż zgodnie z treścią pkt II1.2.3) tiret pierwszy 

Ogłoszenia  (i  odpowiednio  Rozdział  V  pkt  1  b)  tiret  pierwszy  SIWZ),  Zamawiający  uzna 

warunek  posiadania  kwalifikacji  technicznych  za  spełniony,  jeżeli  wykonawca  wykaże,  że 

wykonał  lub  wykonuje  nie  wcześniej  niż  w  okresie  3  lat  przed  upływem  terminu  składania 

ofert,  a  jeżeli  okres  prowadzenia działalności  jest krótszy  -  w  tym  okresie co najmniej  dwie 

usługi  polegające  na  odbieraniu  odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości,  w 

ramach  których  odebranych  zostało  łącznie  o  najmniej  2  000  Mg  w  ciągu  1  roku 

(rozumianych jako 12 miesięcy następujących po sobie). Odwołujący wskazał, iż usługa na 

rzecz Gminy Otmuchów była świadczona przez okres od 1 lutego 2014 roku do 31 grudnia 


2016  roku,  czyli  mniej  niż  wymagane  przez  Zamawiającego  12  miesięcy.  Niemniej,  brak 

wskazania  ilości  odpadów  odbieranych  w  poszczególnych  miesiącach  uniemożliwia 

ustalenie,  jaka  ilość  odpadów  może  być  wliczona  do  warunku  określonego  przez 

Zamawiającego.  W  odniesieniu  natomiast  do  Gminy  Oleśnica,  nie  sposób  mówić  o  jednej 

usłudze  trwającej  przez  rok  (12  miesięcy  następujących  po  sobie),  albowiem  w 

rzeczywistości były to dwie usługi: 

- pierwsza realizowana na podstawie umowy nr ZP.272.1.6.2016 w okresie od 1 lutego 2016 

roku do 31 grudnia 2016 roku, 

-  druga  realizowana  na  podstawie  umowy  nr  ZP.  1.10.2016  w  okresie  od  1  stycznia  2017 

roku do 30 kwietnia 2017 roku. 

Zatem żadna z usług świadczonych na rzecz Gminy Oleśnica nie trwała jednego roku. 

Ponadto 

Odwołujący  wskazał,  iż  skoro  Zamawiający  wymagał  wykonania  dwóch  usług  w 

przeciągu  12  miesięcy  następujących  po  sobie,  to  Komunalnik  nie  spełnia  tego  wymogu. 

Dwie  usługi  były  wykonywane  tylko  w  okresie  od  1  lutego  2016  roku  do  31  grudnia  2016 

roku, a zatem tylko przez 11 miesięcy. 

Odwołujący  zarzucił  ponadto,  że  usługa  wykonywana  na  rzecz  Gminy  Otmuchów,  nie  byłą 

usługą  wykonaną  w  sposób  należyty,  a  poświadczenie  datowane  na  dzień  24  maja  2017 

roku  zawiera  nieprawdę.  Jak  bowiem  wynika  z  treści  doniesień  prasowych,  usługa  ta  była 

wykonywana  niepr

awidłowo  w  odniesieniu  do  sposobu  zagospodarowania  odpadów 

odbieranych  od  właścicieli  nieruchomości  z  terenu  Gminy  Otmuchów.  Odpady  były  bez 

zezwolenia  zbierane  i  magazynowane  na  terenie  Gminy  Nysa,  w  tym  odpady  komunalne 

zmieszane, które bezwzględnie powinny być kierowane bezpośrednio do zagospodarowanie 

w Regionalnej Instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. 

W zakresie zarzutu nr 3 

– Odwołujący wskazał Zamawiający w treści pkt 111.2.3) tiret drugi 

Ogłoszenia  i  odpowiednio  w  treści  Rozdział  V  pkt  i  b)  tiret  drugi  SIWZ  wymagał,  aby 

wykonawca  dysponował  nie  tylko  pojazdami  wymienionymi  w  dalszej  części  zapisów  tych 

dokumentów,  ale  także  narzędziami,  wyposażeniem  zakładu  i  urządzeniami  technicznymi, 

spełniającymi  wymogi  Rozporządzenia  Ministra  Środowiska  z  11  stycznia  2013  roku  w 

sprawie  szczegółowych  wymagań  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od 

właścicieli  nieruchomości.  Komunalnik  wymogów  tych  nie  spełnia  w  odniesieniu  do  bazy 

magazynowo  transportowej,  której  posiadanie  jest  wymagane  na  podstawie  §  2  ust,  1 

przedmiotowego  Rozporządzenia,  a  której  wyposażenie  określone  jest  w  treści  §  2  ust.  2 

przedmiotowego  Rozporządzenia. W  związku  z  treścią  przedmiotowego Rozporządzenia  w 

pierwszej  kolejności  wskazać  należy,  że  Komunalnik  deklaruje,  zdaniem  Odwołującego,  iż 


posiada  bazę  magazynowo-transportową  w  Nysie.  Nie  jest  to  prawdą,  albowiem  w 

odniesieniu do tej lokalizacji (ul. Morcinka 66E w Nysie) nie posiada zezwolenia na zbieranie 

odpadów,  a  wręcz  Komunalnikowi  odmówiono  wydanie  takiego  pozwolenia  już  dwukrotnie 

decyzjami ostatecznymi. Przyczyną wydania decyzji odmownej była niezgodność planowanej 

działalności  na  tej  nieruchomości,  to  jest  działalności  w  zakresie  gospodarki  odpadami,  z 

miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przyjętym uchwałą Rady Miejskiej w 

Nysie z dnia 26 kwietnia 2006 roku nr L/826/06. Już z powyższych względów, teren ten nie 

może  być  traktowany  jako  baza  magazynowo-transportowa,  oraz  iż  Komunalnik  został 

zobowiązany  decyzją  Burmistrza  Nysy  z  dnia  16  lutego  2016  roku,  znak 

RW.GK.6236.6.2015  do  usunięcia  z  terenu  tej  nieruchomości  wszystkich  znajdujących  się 

tam  odpadów,  nadając  jej rygor  natychmiastowej  wykonalności. Wskazał,  że  z  terenu bazy 

przy  ul.  Morcinka  66E  w  Nysie,  muszą  być  odprowadzane  ścieki  o  charakterze 

przemy

słowym  z  uwagi  na  ich  skład,  a  dokładnie  z  uwagi  na  zawartość  w  nich  substancji 

szkodliwych, to jest węglowodorów ropopochodnych, których zawartość w ściekach skutkuje 

tym, iż konieczne jest uznanie tych ścieków za ścieki przemysłowe. To z kolei oznacza, że 

Komunalnik  - 

aby  spełnić  wymogi  dla  posiadania  bazy  magazynowo-transportowej  -  musi 

mieć ją wyposażoną w szczelne podłoże i urządzenia kanalizacyjne umożliwiające zgodne z 

przepisami  ustawy  Prawo  wodne  zagospodarowania  ścieków  (§2  ust.  1  pkt  4  wyżej 

wska

zanego już Rozporządzenia). Tymczasem, zgodnie z pozyskaną informacją od Starosty 

Nyskiego,  decyzja  o  pozwoleniu  wodnoprawnym  dla  przedmiotowej  nieruchomości  nie 

została wydana. Stan taki utrzymuje się do chwili obecnej, co potwierdza - a także wskazuje 

do

datkowe braki w wyposażeniu bazy magazynowo-transportowej, kontrola przeprowadzona 

przez  Prezydenta  Miasta  Opole. 

Zgodnie  z  §  2  ust.  2  pkt  2  Rozporządzenia,  miejsca 

parkowania  pojazdów  powinny  być  zabezpieczone  przed  emisją  do  grunty,  czyli  szczelne. 

Tymcz

asem,  jedynie  utwardzone,  a  nie  szczelne,  są  wjazd  na  teren  bazy,  okolice  bram 

wjazdowych  i  wejścia  do  hal.  Pojazdy  były  parkowane  na  nieutwardzonym  gruncie.  Teren 

bazy  nie  jest  faktycznie  wyposażony  w  kanalizację,  posiada  jedynie  wpusty  chłonne,  a  to 

ozna

cza,  że  ścieki  wprowadzane  są  bezpośrednio  do  gruntu.  W  tym  zakresie  wskazać 

należy, że o ile w przypadku ujmowania ścieków i przekazywania ich do kanalizacji innego 

podmiotu konieczne jest posiadanie pozwolenia wodnoprawnego w odniesieniu do ścieków 

przem

ysłowych  (a  zatem  takich  jak  w  tym  przypadku  -  zawierających  węglowodory 

ropopochodne)  to  w  przypadku  bezpośredniego  wprowadzania  ścieków  z  terenu  baz 

magazynowych  i  transportowych  konieczne  jest  każdorazowe  posiadanie  decyzji  o 

pozwoleniu wodnoprawnym (art. 37 ustawy Prawo wodne w  zw. z art. 122 ust. 1 pkt 1 i 10 

ustawy Prawo wodne w zw. z § 2 ust. 1 pkt 4 w/w Rozporządzenia). Wobec powyższego w 

trakcie  kontroli  stwierdzono  nieprawidłowe  zagospodarowanie  ścieków  z  terenu  bazy. 


Dodatkowo,  podczas  kontroli  p

rzeprowadzona  została  kontrola  bazy  w  Starym  Wiązowie, 

która ma mieć charakter bazy magazynowej. Niemniej, w odniesieniu do przedmiotowej bazy 

również stwierdzono naruszenia zapisów Rozporządzenia. Jak wskazano w treści protokołu 

kontroli,  baza  miała  być  w  trakcie  remontu.  Jak  wynika  z  załączonych  do  mniejszego 

odwołania  zdjęć,  było  to  oświadczenie  nieprawdziwe,  albowiem  remontu  nie 

przeprowadzono.  W  dalszym  ciągu  baza  pozostaje  w  takim  samym  stanie, 

uniemożliwiającym uznanie jej za bazę magazynową (a właściwie część magazynową bazy 

magazynowa-transportowej).  Niemniej  ponownie  - 

teren  bazy  nie  był  szczelny,  a  tylko 

częściowo  utwardzony,  co  również  widać  na  zdjęciach  wykonanych  w  dniach  24  stycznia 

2017  roku  i  25  listopada  2017  roku,  której  to  terenu  nie  są  odprowadzane  ścieki  w 

przewidziany w art. 37 ustawy Prawo wodne w zw. z art. 122 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy Prawo 

wodne  w  zw.  z  § 2 ust. 1 pkt 4 w/w  Rozporządzenia sposób.  Ponadto,  na terenie tej  bazy 

magazynowej  brak  jest  legalizowanej  wagi  najazdowej,  której  konieczność  posiadania 

wynika  z  §  2  ust.  2  pkt  5  ppkt  d)  Rozporządzenia.  Tymczasem,  skoro  ma  być  to  część 

magazynowa  ba2y  magazynowo-

transportowej,  to  właśnie  w  tej  lokalizacji  musi  znajdować 

się  przedmiotowa  waga,  a  nie  w  części  transportowej,  gdzie  Komunalnik  nie  posiada 

uprawnienia  do  prowadzenia  działalności  w  zakresie  gospodarki  odpadami.  Ponadto  na 

terenie tej części bazy brak jest pomieszczeń socjalnych dla pracowników, co jest konieczne 

w  przypadku  bazy.  O  ile  kierowcy  zapewne  korzystają  z  pomieszczeń  socjalnych  w  części 

transportowej  w  związku  z  odstawianiem  tam  pojazdów,  o  tyle  pracownicy  pracujący  przy 

zbieraniu i magazynowaniu odpadów muszą mieć pomieszczeni socjalne w tej lokalizacji, to 

jest  w  Starym  Wiązowie.  Trudno  zakładać,  że  po  skończonej  pracy  będą  jechali  około  60 

kilometrów  do  drugiej  bazy.  Tym  samym  baza  nie  spełnia  wymogu,  o  którym  mowa  w  §  2 

ust. 2 pkt 5 ppkt b) Rozporządzenia. 

W  zakresie  zarzutu  nr  4 

–  Odwołujący  zarzucił,  że  Komunalnik  nie  posiada  zezwolenia  na 

prowadzenie  działalności  w  zakresie  zbierania  odpadów.  Co  prawda  załączył  decyzję 

Starosty Strzelińskiego z dnia 28 kwietnia 2016 roku, jednak przedmiotowa decyzja została 

wydana na rzecz P.H.U. Komunaln

ik O/Nysa, to jest dla oddziału spółki prawa handlowego. 

Analogicznie  ja

k  w  przypadku  dokonania  wyboru  oferty  Komunalnik  przez  Zamawiającego, 

tak samo i w tym przypadku należy zwrócić uwagę, że oddział spółki prawa handlowego nie 

może  być  podmiotem,  na  którego  rzecz  zostaje  wydana  decyzja  administracyjna.  Jest  to 

sprzeczne  z  a

rt.  29  k.p.a.,  albowiem  stroną  postępowania  administracyjnego  może  być 

wyłącznie  osoba  fizyczna,  osoba  prawna  a  gdy  chodzi  o  państwowe  i  samorządowe 

jednostki  organizacyjne  i  organizacje  społeczne  -  również  jednostki  nieposiadające 

osobowości prawnej. Jest oczywiste, że oddział spółki nie jest państwową ani samorządową 

jednostką  organizacyjną,  ani  organizacją  społeczną.  Stąd  też,  powyższą  decyzję  należy 


uznać za nieważną. W tym celu ustawodawca przewidział w art. 156 § 1 pkt 4 k.p.a. właśnie 

możliwość stwierdzenia nieważności decyzji, która została wydana na rzecz podmiotu, który 

nie jest stroną. Potwierdza to między innymi wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego 

z dnia 2 marca 2011 roku, sygn. akt V SA/Wa 1735/10. 

W  zakresie  zarzutu  nr  5 

–  Odwołujący  zarzucił  że  przedstawione  przez  Komunalnik 

zaświadczenie  o  wpisie  do  rejestru  działalności  regulowanej,  nie  potwierdza  posiadania 

przez ten podmiot uprawnienia do świadczenia usługi odbioru i zagospodarowania odpadów 

komunalnych  pochodzących  z  terenu  Gminy  Niemodlin,  albowiem  podmiot  ten  nie  spełnia 

wymogów  stawianych  w  treści  art.  9d  ust.  1  ustawy  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w 

gminach  w  związku  z  §  2  ust.  1  i  ust.  2  pkt  1-5  Rozporządzenia  Ministra  Środowiska  w 

sprawie  szczegółowych  wymagań  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od 

właścicieli  nieruchomości,  a  to  z  uwagi  na  przyczyny  wskazane w  treści zarzutu  nr  3.  Stąd 

też argumenty i wnioski odnoszące się do zarzutu nr 3 odwołania należy także przywołać w 

tym  miejscu. 

Odwołujący  podnosi,  że  wpis  do  rejestru  działalności  regulowanej  następuje 

tylko  i  wyłącznie  na  podstawie  oświadczenia  złożonego  przez  wnioskodawcę,  bez 

konieczności wykazywania okoliczności wskazujących na spełnienie warunków prowadzenia 

działalności  regulowanej.  Nie  zwalnia  to  jednak  z  obowiązku  spełniania  tych  warunków,  a 

podmiot który nie ich nie spełnia, podlega wykreśleniu z rejestru. W tym przypadku zachodzą 

takie  przesłanki,  aby  Komunalnik  został  wykreślony  z  rejestru  działalności  regulowanej 

prowadzonego przez Burmistrza Niemodlina. 

Ponieważ jednak wpis do rejestru ma charakter 

wyłącznie  deklaratoryjny,  a  nie  konstytutywny,  to  może  on  zostać  obalony  poprzez 

przeprowadzenie stosownych dowodów, a takie zostały wskazane w treści uzasadnienia dla 

zarzutu 3 i w tym miejscu w całości je podtrzymuję. 

W  zakresie  zarzutu  nr  6 

–  Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  naruszył  kolejne  przepisy 

ustawy Pzp, a mianowicie art. 22 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 5 pkt 2 i art. 24 ust 4 ustawy Pzp 

poprzez zaniechanie wykluczenia Komunalnik z postępowania a w konsekwencji odrzucenia 

złożonej  przez  niego oferty  w  związku z tym,  iż  Komunalnik  w  sposób  zawiniony  poważnie 

naruszył obowiązki zawodowe w ciągu ostatnich trzech lat, co podważa jego uczciwość. W 

tym  zakresie  O

dwołujący  zwraca  uwagę,  że przez  konstrukcję  przepisu art.  24  ust.  5  pkt  2 

ustawy  Pzp 

nie  jest  konieczne,  aby  doszło  do  rozwiązania  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego.  Naruszenie  obowiązków  zawodowych  nie  musi  również  nastąpić  wprost  na 

skutek  niewykonania  lub  nienależytego  wykonania  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego. 

Jak  wynika  z  wiedzy  powszechnej  w  branży  gospodarki  odpadami  oraz  z 

odpisu  z  KRS  Komunalnik,  jest  to  podmiot,  który  przede  wszystkim  zajmuje  się 

prowadze

niem działalności w zakresie gospodarki odpadami. W związku z tym jest związany 

przede wszystkim ustawami: 


Prawo ochrony środowiska, 

o odpadach, 

o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. 

Tymczasem,  jak  wynika 

zdaniem  Odwołującego  z  artykułu  „Po  co  policja  w  odpadach”, 

Komunalnik wielokrotnie w sposób rażący naruszał przepisy wyżej wymienionych ustaw, co 

spowodowało  nałożenie  na  Komunalnik  kar  administracyjnych,  w  tym  w  szczególności,  ale 

nie tylko, kary  nałożonej  przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony  Środowiska  w  Opolu w 

kwocie 100.000,00 złotych. Jak na realia działalności w zakresie gospodarki odpadami, jest 

to  kara  bardzo  wysoka,  co  świadczy  o  rażącym  wręcz  naruszeniu  przepisów  regulujących 

gospodarkę  odpadami.  Nadto  nieprawidłowości  dotyczyły  omawianej  już  wcześniej  Gminy 

Otmuchów!  sposobu gospodarowania  odpadami  z  tej  gminy,  nielegalnego  gospodarowania 

odpadami w Gminie Żurawina oraz Wiązów, Krapkowice, a także Łambinowice. 

W zakresie zarzutu nr 7 

– Odwołujący wskazał, że kolejnym naruszeniem, którego dopuścił 

się Zamawiający, to naruszenie art. 22 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 i art. 24 ust. 4 

ustawy  Pzp

,  a  to  w  wyniku  zaniechania  wykluczenia  Komunalnik  z  postępowania  i 

odrzucenia  oferty  Komunalnik  wobec  zawinionego  (ewentualnie  w  wyniku  rażącego 

niedbalstwa)  wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawianiu  informacji,  że  nie 

podlega wykluczeniu i że spełnia warunki udziału w postępowaniu, co miało znaczący wpływ 

na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego.  Komunalnik  wprowadził  w  błąd  co  do 

spełnienia wymogów udziału w niniejszym postępowaniu, o których mowa w zarzutach nr 2-6 

niniejszego Odwołania. Z uwagi na obszerność argumentacji i wnioski dowodowe zawarte w 

zarzutach nr 2-

6 powyżej, wnosi o ich uwzględnienie również jako argumentacji dla zarzutu 

omawianego w tym punkcie bez konieczności ich ponownego przytaczania w tym miejscu. 

W  zakresie  zarzutu  nr  8 

–  Odwołujący  podnosił,  iż  Skutkiem  wykluczenia  wykonawcy  z 

postępowania  jest  zawsze  jednoczesne  odrzucenie  oferty  złożonej  przez  wykonawcę 

wykluczonego z postępowania Taka oferta nie powinna podlegać ocenie punktowej. Jest to 

naturalna  czynność  wynikająca  z  tego,  że  nie  jest  możliwe  rozpatrywanie  oferty  podmiotu, 

który nie posiada uprawnienia do udziału w postępowaniu w sprawie udzielenia zamówienia 

publicznego. 

Mając  powyższe  na  uwadze,  konsekwencją  wyżej  już  opisanych  naruszeń 

przepisów ustawy Pzp przez Zamawiającego, jest również naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 1, 2 i 

5  w  wyniku  zaniechania  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Komunalnik.  Jednocześnie 

skutkiem powyższych naruszeń jest także naruszenie stanowi naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy 

Pzp

,  który  zobowiązuje  Zamawiającego  do  prowadzenia  postępowania  w  sposób 

zapewniający poszanowanie zasad uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców 

oraz  bezstronności  i  obiektywizmu.  W  kontekście  powyższego,  zaniechanie  wykluczenia 


Komunalnik,  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Komunalnik  i  zaniechanie  wyboru  oferty 

Odwołującego  w  niniejszym  postępowaniu  jako  oferty  najkorzystniejszej,  stanowi  rażące 

naruszenie przepisów ustawy ustawy Pzp, w tym zasady równego traktowania wykonawców, 

co skutkować powinno uwzględnieniem niniejszego odwołania. 

Na rozprawie Odwołujący  wskazał  także,  iż  w  zakresie zarzutu  numer  1  nie chodzi  o treść 

oferty  i  o  to,  przez  kogo  ta  oferta  została  złożona,  lecz  o  czynność  Zamawiającego 

polegającą  na  dokonaniu  wyboru  wykonawcy  w  postaci  oddziału.  A  warunek  udziału 

dotyczący  doświadczenia  rozumie  w  ten  sposób,  iż  dwie  usługi,  którymi  miał  wykazać  się 

wykonawca powinny biec w tym samym czasie (równolegle). W zakresie zarzutu nr 6 dodał, 

iż  w  prawdzie  Zamawiający  nie  wskazał  przesłanek  wykluczenia  związanych  z  nałożeniem 

kary  administracyjnej  z  tytułu  naruszenia  przepisów  związanych  z  ochroną  środowiska  to 

jednak  przewidział  przesłankę  wykluczenia  związaną  z  naruszeniem  obowiązków 

zawodowych.  Zdaniem 

Odwołującego  dowody  zgromadzone  w  sprawie  potwierdzają,  iż 

Przystępujący naruszył obowiązki zawodowe. 

Zamawiający  nie  złożył  odpowiedzi  na  odwołanie,  w  trakcie  posiedzenia  i  rozprawy 

wniósł o: 

oddalenie odwołania w całości jako bezzasadnego, 

obciążenie  Odwołującego  kosztami  niniejszego  postępowania  według  norm 

przepisanych

, w tym kosztów zastępstwa procesowego w kwocie 3600 zł. 

W zakresie zarzutów odwołania Zamawiający wskazał, iż: 

W  zakresie  zarzutu  numer  1  - 

Zamawiający  wskazał,  iż  po  ponownym  przeanalizowaniu 

oferty Przystępującego nie ma wątpliwości, iż jest to oferta złożona przez Komunalnik Sp. z 

o. o.. Dodaje, iż w ofercie jedynie informacyjnie dodatkowo podano adres oddziału spółki.  

W  zakresie  zarzutu  numer  2 

–  Zamawiający  wskazał,  iż  rozumiał  warunek  udziału  w  ten 

sposób, iż do jego wykazania konieczne jest spełnienie dwóch niezależnych przesłanek. Po 

pierwsze, aby usługa była prowadzona przez kolejnych 12 miesięcy, przy czym nie wymagał, 

aby była prowadzona na podstawie jednej umowy oraz drugiej przesłanki związanej z ilością 

opadów.  Każda  z  dwóch  usług  powinna  spełniać  dwie  powyższe  przesłanki.  Zamawiający 

stwierdza, iż z całą pewnością jego zamiarem nie było to, aby te dwie usługi były świadczone 

równocześnie  w  tym  samym  okresie  w  pełnych  12  miesiącach.  Ilość  śmieci  w  ocenie 

Zamawiającego  nie  musiała  być  wywiedziona  w  okresie  12  miesięcy,  lecz  jako  niezależna 

przesłanka miała wskazywać tylko ilość tych odpadów bez względu na okres.  


W  zakresie  zarzutu  numer  3  - 

Zamawiający  wskazał,  iż  mógł  żądać  tylko  dokumentów 

wskazanych w rozporządzeniu w sprawie dokumentów. Jednocześnie stwierdził, iż jeżeli te 

dokumenty  nie  wzbudzają  wątpliwości,  są  prawidłowo  wystawione  i  sporządzone,  to 

Zamawiający nie podejmuje czynności zmierzających do podważenia ich treści.  

W  zakresie  zarzutu  numer  4  - 

Zamawiający  wskazał,  że  zgodnie  z  jego  wiedzą  decyzja 

Starosty Strzel

ińskiego została zaskarżoną i SKO utrzymało ją w mocy. Zamawiający nie jest 

uprawniony do kwestionowania istnienia bądź ważności decyzji krążącej w obrocie. Ponadto 

nie może interpretować jej treści w sposób sprzeczny z jej literalnym zapisem. 

W zakresie zarzutu numer 5 

– Zamawiający wskazał, iż wpis do działalności regulowanej w 

dalszym ciągu jest aktualny i Zamawiający nie widzi podstaw do jego kwestionowania. 

Zamawiający wskazał także, iż w przedmiotowym postępowaniu nie skorzystał z możliwości 

wykluczenia  wykonawcy  związku  z  naruszeniem  przepisów  o  ochronie  środowiska  w  tym 

nałożeniem kary pieniężnej na Przystępującego. Zgodnie z jego wiedzą nie upłynął jeszcze 

termin do zaskarżenia do Sądu Administracyjnego omawianej decyzji. Zamawiający wskazał, 

iż  otrzymał  prawidłowe  referencje  w  przypadku  obu  usług  oraz  iż  nie  było  podstaw  ich 

kwestionowania.  W  ocenie  Zamawiającego  prowadzenie  działalności  bez  wymaganego 

zezwolenia  nie  przekłada  się  na  jakość  świadczonej  usługi  która  była  dla  Zamawiającego 

decydującym  kryterium  świadczącym  o  prawidłowym  wykonaniu.    Zamawiający  wskazuje 

ponadto,  iż  jeżeli  referencje  zawierają  fałszywe  oświadczenia  to  powinno  zostać  wszczęte 

odpowiednie  postępowanie  karne.  Natomiast  Zamawiający  jest  związany  wydanymi 

oświadczeniami zawartymi w referencjach.  

Zamawiający  wskazywał,  iż  rozumiał  warunek  doświadczenia  w  ten  sposób,  że  wymagał 

wykonania dwóch usług (nie dwóch umów) świadczonych dla dwóch różnych podmiotów, z 

których każda powinna być świadczona przez okres, co najmniej 12 miesięcy. Jeżeli chodzi 

ofertę  Przystępującego,  Przystępujący  wskazał  dwie  usługi  dla  gminy  Otmuchów  i  gminy 

Oleśnica, z których każda z tych usług trwała dłużej niż 12 miesięcy.  

Do po

stępowania odwoławczego przystąpienie zgłosił wykonawca P.H.U. Komunalnik 

Sp. z o.o. 

z siedzibą we Wrocławiu po stronie Zamawiającego. 

Izba uznała skuteczność ww. przystąpienia, strony nie wnosiły opozycji. 

Przystępujący w zakresie zarzutów odwołania wskazał na rozprawie, iż: 

W zakresie zarzutu numer 1 

– Przystępujący odniósł się do dokumentu KRS oraz przywołał 

definicję oddziału z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wskazał, iż w przypadku 


spółki  Komunalnik  odział  nie  posiada  odrębnego  numeru  NIP  przez  to  nie  może  być 

utożsamiany, jako odrębna spółka. Uznał, iż decyzja Starosty Strzelińskiego została wydana 

dla spółki.  W decyzji tej wskazane są dwa adresy, główny adres spółki oraz adres oddziału. 

Przystępujący wskazał, iż decyzja ta została zaskarżona przez pewne stowarzyszenie, oraz 

oświadczył,  iż  w  tej  sprawie  prowadzone  jest  postępowanie  karne  przeciwko  temu 

st

owarzyszeniu. Następnie wskazał, iż SKO utrzymało zaskarżoną decyzje i Przystępujący w 

dalszym ciągu korzysta z jej uprawnień.  W jego ocenie decyzja ta jest ważna i wystawiona 

dla całej spółki. Potwierdzają to takie dane z tej decyzji jak numer NIP. Ponadto wskazał, iż 

w ofercie Przystępującego adres oddziału został wskazany jedynie informacyjnie.  

W  zakresie  zarzutu  numer  2 

–  Przystępujący  wskazał  na  swoją  interpretację  warunku 

doświadczenia.  Wskazuje,  iż  rozumiał  warunek  w  ten  sposób,  że  usługa  powinna  być 

świadczona  przez  12  następujących  po  sobie  miesięcy.  Natomiast  w  zakresie  2  tys.  ton 

tonażu wskazał, iż zrozumiał ten warunek w ten sposób, iż ilość ta powinna zostać zebrana 

w  ciągu  12  miesięcy.  W  przypadku  usługi  dla  gminy  Oleśnica  wskazał,  iż  nawet  w  ciągu 

pierwszy 12 miesięcy świadczenia usługi zebrał odpady w ilości około 3 200 ton. 

W  zakresie  zarzutu  numer  3 

–  Przystępujący  wskazał,  iż  w  żadnej  części  oferty  nie  podał 

bazy  magazynowo-transportowej 

z  której  będzie korzystał,  gdyż  Zamawiający  nie  wymagał 

podania  takiej  bazy, 

Zamawiający  wymagał  jedynie  podania  informacji,  iż  dysponuje  się 

odpowiednia 

bazą  magazynowo-transportową.  Przystępujący  nie  wie  skąd  Odwołujący 

pozyskał  informację,  iż  zamierza  korzystać  właśnie  z  tej  bazy.    Przystępujący  wskazał  na 

orzeczenie  o  sygn.  akt:  KIO  355/15  i  o  sygn.  akt:  KIO  359/15  wydane  w  postępowaniu,  w 

którym  wykazano,  iż  przedmiotowa  baza  spełnia  wymogi.  Przystępujący  przyznał,  iż  była 

prowadzona  kontrola  przez  Prezydenta  Miasta  Opola  jednak  formalnie  nie  została  ona 

zakończona.  Przystępujący  zgłosił  swoje  uwagi  i  odmówił  podpisania  protokołu 

pokontrolnego.  Ze  wzgl

ędu  na  decyzje  biznesowe  Przystępujący  zdecydował  się  sam 

wykreślić z rejestru prowadzonego przez Prezydenta Miasta Opole, gdyż wpis ten nie był mu 

potrzebny  do  prowadzenia  działalności  gospodarczej  na  danym  terenie.  W  związku  z  tym 

kontrola  Prezydenta  Mia

sta  Opola  stała  się  bezprzedmiotowa.  Przystępujący  wskazał,  iż 

posiada  wpisy  w  zakresie  działalności  regulowanej  (ponad  200)  prowadzone  przez  inne 

podmioty 

niż  Prezydent  Miasta  Opola i  z  żadnego z  tych rejestrów  nie został  wykreślony  z 

powodu  narus

zeń  oraz,  iż  Prezydent  miasta  Opole  nie  wydał  żadnej  decyzji  o  wykreśleniu 

Przystępującego z rejestru. 

 W  zakresie  zarzutu  numer  4 

–  Przystępujący  wskazał  na  argumentacje  przywołaną  przy 

zarzucie  numer  1  oraz

,  iż  w  jego  opinii  decyzja  jest  ważna  i  skuteczna  została  wydana  do 

miejsca prowadzenia działalności. Posiada numer NIP Przystępującego. 


W  zakresie  zarzutu  numer  5 

–  Przystępujący  stwierdził,  iż  posiada  wpis  w  rejestrze 

działalności  regulowanej  na  terenie  gminy  Niemodlin.  Wpis  jest  ten  aktualny.  Nie  została 

wsz

częta  żadna  procedura  zmierzająca  do  wykreślenia  Przystępującego  z  tego  rejestru. 

Przystępujący został poinformowany o mającej się odbyć kontroli. Wskazał, iż taka kontrola 

się odbędzie.  

W zakresie zarzutu numer 6 

– Przystępujący wskazał, iż w prawdzie została wydana decyzja 

przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska jednakże nie jest to decyzja prawomocna. 

Oświadcza, iż otrzymał przedmiotową decyzje w dni 22 listopada i zgodnie z pouczeniem ma 

30 dni od doręczenia na jej zaskarżenie. Wskazał, iż  zaskarży tą decyzje a skarga jest już 

przygotowana. Na potwierdzenie tego wskazuje, iż w dalszym ciągu posiada wpis w zakresie 

działalności  regulowanej  a  zgodnie  z  treścią  skarżonej  decyzji  powinien  był  zostać 

wykreślony z tego rejestru za naruszenie przepisów prawa.  Nie zgodził się z twierdzeniami, 

iż  doszło  na  terenie  bazy  Nysa  do  gromadzenia  odpadów  gdyż  jego  zdaniem  nie  były  to 

odpady  w  rozumieniu  przepisów  ustawy.    Oświadcza,  iż  nie  ma  obowiązku  posiadania 

decyzji  na  gromadzenie  odpadów,  które  sam  wytworzył  a  tak  było  w  tym  przypadku.  Nie 

rozumie,  dlaczego  fakt  istnienia  potencjalnych  nie

prawidłowości  w  bazie  Nysa  oddalonej  o 

180 km od gminy Oleśnica może świadczyć o nieprawidłowym wykonaniu usługi dla Gminy 

Oleśnica.  Wskazał,  iż  Gmina  Oleśnica  wystawiła  referencje  poświadczające,  iż 

Przystępujący prawidłowo wykonał umowę. Ponadto wskazał, iż Zamawiający w warunkach 

udziału wymagał wykazania się doświadczeniem jedynie na odbiór a nie zagospodarowanie 

odpadów.  Ponadto  Przystępujący  wskazał,  iż  wcześniejsze  kontrole  wykazują,  iż  baza  w 

Nysie  spełniała  określone  wymogi.  Dlatego  też  uważa  stanowisko  Odwołującego  w  tym 

zakresie  za  chybione.  Kontrola  WIOŚ  nie  dotyczyła  żadnej  z  usług,  które  były  zawarte  w 

w

ykazie Przystępującego. Podkreślił, iż nie zgadza się z treścią tej decyzji uznając, iż były to 

odpady własne.  Odnosząc się do art. 24 ust 5 pkt 2 ustawy Pzp  wskazał, iż przesłanka ta 

nie 

dotyczy należytego wykonania umowy, a zatem skoro decyzja nie została wydana przy 

wykonywaniu usług wskazanych w wykazie to nie może być brana pod uwagę. 

Wskazał  także,  iż  żadna  inna  decyzja  poza  decyzją  omawianą  powyżej  nie  została  wobec 

niego  wydana  przez  Wojewódzkiego  Inspektora  Ochrony  Środowiska.  Podkreślił,  iż 

Zamawiający  w  przedmiotowym  postępowaniu  nie  skorzystał  z  przesłanki  wykluczenia 

związanej z naruszeniem przypisów o ochronie środowiska.  

W  zakresie  zarzutu  numer  7  i  8  Przystępujący  wskazał,  iż  nie  uważa,  aby  Zamawiający 

zaniechał  jakichkolwiek  obowiązków.  Odnosząc  się  do  argumentacji  przywołanej  we 

wcześniejszych zarzutach uznaje, iż te zarzuty są niezasadne.  


Izba  postanowiła  dopuścić  dowód  w  postaci  dokumentacji  przedmiotowego 

postępowania  oraz  dowody  złożone  przez  Odwołującego  wraz  z  odwołaniem  w 

postaci: 

1. Informacji o wyborze oferty najkorzystniejszej z dnia 22 listopada 2017 roku; 

Artykuł „Po co policja w odpadach”; 

Pisma WIOŚ Opole z dnia 10 stycznia 2017 roku; 

Decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 30 czerwca 2015 roku; 

Decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 31 sierpnia 2016 r.; 

6. Decyzji Burmistrza Nysy z dnia 16 lutego 2016 roku, znak RW.GK.6236.6.2015; 

7. Pisma Starosty Nyskiego z dnia 24 lutego 2015 roku; 

Protokołu kontroli przeprowadzonej przez Prezydenta Miasta Opola; 

Dokumentacji zdjęciowej z 24 i 25 listopada 2017 roku; 

Pisma WIOŚ z dnia 9 listopada 2016 roku, 7 lutego 2017 roku, 19 sierpnia 2016 roku, 27 

stycznia 2017 roku, 9 stycznia 2017 roku (x2), 12 czerwca 2012 roku, 10 stycznia 2017 roku. 

Odwołujący w piśmie procesowym złożonym na posiedzeniu z udziałem stron, wniósł 

o przeprowadzenie dowodów: 

ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia Gminy Oleśnica nr ZP.271.1.6.2015 oraz 

ZP.271.1.10.2016; 

z  treści  pisma  Urzędu Miejskiego  w  Nysie  z  dnia  18  lutego  2016  roku skierowanego  do 

Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Opolu znak RW.GK.6236.6.2016; 

załączając  kopie  tych  dokumentów,  oraz  wniósł  o  przeprowadzenie  dowodów  z  decyzji 
wydawanych w stosunku do Przystępującego przez: 

Opolskiego  Wojewódzkiego  Inspektora  Ochrony  Środowiska  (wniosek  cofnięty 

podczas posiedzenia); 

Generalnego  Inspektora  Ochrony  Środowiska  (wniosek  cofnięty  podczas 

posiedzenia);  

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Opolu; 

4.  Burmistrza Miasta Nysa, 

i w tym celu wniósł o wezwanie tych organów do załączenia do akt niniejszego postępowania 

przedmiotowych decyzji. 

Przystępujący w trakcie posiedzenia z udziałem stron złożył niżej wskazane dowody: 

Raport  za  miesiąc  styczeń  2017  roku  z  ilości  usuniętych  odpadów  komunalnych  z 

terenu Gminy Oleśnica; 

Sprawozdanie  podmiotu  odbierającego  odpady  komunalne  od  właścicieli 

nieruchomości za I półrocze 2016 roku - gmina Oleśnica; 


Sprawozdanie  podmiotu  odbierającego  odpady  komunalne  od  właścicieli 

nieruchomości za II półrocze 2016 roku - gmina Oleśnica; 

Sprawozdanie  podmiotu  odbierającego  odpady  komunalne  od  właścicieli 

nieruchomości za I półrocze 2015 roku - gmina Otmuchów; 

Sprawozdanie  podmiotu  odbierającego  odpady  komunalne  od  właścicieli 

nieruchomości za II półrocze 2015 roku - gmina Otmuchów; 

Protokół  kontroli  nr  4/2015  bazy  w  Nysie  przy  ul.  Morcinka  66e,  prowadzony  przez 

Gminę Pakosławice; 

Protokół kontroli z dnia 21.12.2015r. bazy w Nysie przy ul. Morcinka 66e, prowadzony 

przez Gminę Łambinowice; 

Protokół kontroli z dnia 25.07.2014r. bazy w Nysie przy ul. Morcinka 66e, prowadzony 

przez 

Gminę Otmuchów; 

Protokół kontroli z dnia 24.07.2014r. bazy w Nysie przy ul. Morcinka 66e, prowadzony 

przez Gminę Łambinowice; 

Protokół kontroli z dnia 23.05.2014r. bazy w Nysie przy ul. Morcinka 66e, prowadzony 

przez Gminę Krapkowice; 

Protokół nr ITGK-0.7032.2.10.2016 z dnia 17.10.2013 r.; 

12. Pismo PHU Komunalnik Sp. z o.o. z dnia 24.10.2017 r.; 

Odwołanie do GIOŚ; 

Decyzja GIOŚ. 

Izba 

postanowiła dopuścić wszystkie ww. dowody złożone przez Przystępującego oraz 

Odwołującego  za  wyjątkiem  wniosków  dowodowych  o  przeprowadzenie  dowodów  z 

decyzji wydanych w stosunku do Przystępującego: 

- w postaci decyzji SKO w Opolu; 

- oraz Burmistrza miasta Nysa,  

uznając,  iż  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy  jest  wystarczający  do 

rozstrzygnięcia  sprawy,  a  także  iż  przeprowadzanie  tych  dowodów  prowadziłoby  do 

przewlekłości postępowania.  

Po  przeprowadzeniu  rozpraw

y  z  udziałem  stron  i  uczestnika  postępowania,  na 

podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń i stanowisk 

stron  oraz  uczestnika 

postępowania,  Krajowa Izba Odwoławcza  ustaliła i  zważyła,  co 

następuje. 

Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2 

ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania. 


Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  jest  legitymowany,  zgodnie  z  przepisem  art.  179  ust.  1 

ustawy  Pzp,  do  wniesienia  odwołania.  Zgodnie  z  tym  przepisem  wykonawcy  przysługuje 

legitymacja  do  wniesienia  odwołania,  jeżeli  ma  (lub  miał)  interes  w  uzyskaniu  zamówienia 

oraz  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy 

Pzp.  W  ocenie  Izby  Odwołujący  wykazał  spełnienie  powyższych  przesłanek,  co  nie  było 

sporne. 

W zakresie 

zarzutów odwołania: 

1.  zarzut  naruszenia  art.  92  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp w zw.  z  art.  2 pkt  11  ustawy  Pzp, 

poprzez  dokonanie 

wyboru  jako  wykonawcy  oddziału  spółki  prawa  handlowego, 

podczas gdy oddział nie posiada zdolności do czynności prawnych; 

Izba  nie  uwzględniła  powyższego  zarzutu.  W  przedmiotowym  postępowaniu  nie  ulega 

wątpliwości, iż oferta została złożona przez podmiot P.H.U. Komunalnik Sp. z o.o. z siedzibą 

we Wrocławiu, nie było to kwestionowane przez Odwołującego. Wynika to przede wszystkim 

z  treści  oferty  Przystępującego. Wprawdzie  w  treści  oferty  wskazano  także  adres  oddziału 

P

rzystępującego ale wyłącznie do celów korespondencyjnych. Natomiast w formularzu oferty 

wskazano wprost, iż to wykonawca P.H.U. Komunalnik Sp. z o.o. składa ofertę. 

Spór  sprowadzał  się  do  twierdzenia  Odwołującego,  iż  Zamawiający  poprzez  oznaczenie 

wyłonionego wykonawcy: 

P.HU. Komunalnik Sp. z o.o. 

ul. 

Świętego Jerzego la, 

518 Wrocław 

O/Nysa, ul. Morcinka 66e 

48-305 Nysa" 

nie  dokonał  wyboru  oferty  wykonawcy  P.H.U.  Komunalnik  Sp.  z  o.o.,  lecz  wyboru  oferty 

O/Nysa  tegoż  wykonawcy.  Jak  zostało  wskazane  powyżej,  oferta  została  złożona  przez 

wykonaw

cę  P.H.U.  Komunalnik  Sp.  z  o.o.,  a  z  dokumentacji  postępowania  wynika,  iż  nie 

została złożona żadna oferta przez Odział w Nysie wykonawcy P.H.U. Komunalnik Sp. z o.o. 

Wprawdzie  w  informacji  o  wyborze  najkorzystniejszej  oferty  wskazano  adres  wykonawcy 

oraz 

adres oddziału, to zdaniem Izby oczywistym jest, iż Zamawiający dokonał wyboru oferty 

wykonawcy P.H.U. Komunalnik Sp. z o.o.  

Skoro  nie  została  złożona  oferta  przez  Oddział  w  Nysie,  toteż  Zamawiający  nie  mógł 

dokonać wyboru oferty złożonej przez Oddział w Nysie. Izba wskazuje, iż zgodnie z treścią 

art. 65 

§ 1 Kodeksu cywilnego, oświadczenie woli należy tak tłumaczyć, jak tego wymagają 


ze względu na okoliczności, w których złożone zostało, zasady współżycia społecznego oraz 

ustalone  zwyczaje,  a  w  przedmiotow

ej  sprawie  okoliczności  jednoznacznie  wskazują,  iż 

Zamawia

jący  dokonał  wyboru  oferty  wykonawcy  P.H.U.  Komunalnik  Sp.  z  o.o.  Natomiast 

oznaczenie  Oddziału  w  Nysie  wraz  z  adresem  zostały  wskazane  w  informacji  z  dnia  22 

listopada 2017 r. jedynie informacyjnie. 

2. zarzut naruszenia 

art. 22 ust. 1 i 2 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 12 w związku z art. 24 ust. 

4 ustawy Pzp,  poprzez bezzasadne zaniechanie wykluczenia P.H.U. Komunalnik Sp. z 

o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu  z  postępowania  i  w  konsekwencji  odrzucenia  oferty 

Komunalnik  pomimo,  iż  Komunalnik  nie  wykazał,  iż  spełnia  na  dzień  składania  ofert 

warunki  udziału w postępowaniu, w zakresie posiadania  doświadczenia opisanego w 

treści  Ogłoszenia  i  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  przedmiotowego 

postępowania  

I

zba  nie  uwzględniła  powyższego  zarzutu.  Zamawiający  w  treści  SIWZ  zawarł  warunek 

udziału w postępowaniu dot. wymaganego doświadczenia o następującej treści: 

Zamawiający  uzna  warunek  za  spełniony,  jeżeli  Wykonawca  wykaże,  że:  -  wykonał  lub 

wykonuje nie wcz

eśniej niż w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, 

a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie co najmniej dwie usługi 

polegające  na  odbieraniu  odpadów  komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości,  w  ramach 

których odebranych zostało łącznie co najmniej 2 000 Mg w ciągu 1 roku (rozumianych jako 

12 miesięcy następujących po sobie)”. 

Niewątpliwie  interpretacja  powyższego  warunku  udziału  może  budzić  wątpliwości,  a 

Zamawiający  powinien  był  sprecyzować  brzmienie  tego  warunku  w  sposób  jednoznaczny. 

Na  tym  etapie  postępowania  nie  jest  możliwa  zmiana  treści  warunku  a  wykonawców 

obowiązuje  jego  brzmienie  nadane  w  specyfikacji.  Niejednoznaczność  czy  brak  precyzji 

brzmienia  warunku  udziału,  zgodnie  z  utrwalonym  poglądem  Izby,  nie  może  rodzić 

negatywnych konsekwencji dla wykonawcy, który składając ofertę w postępowaniu stara się 

wykazać jego spełnienie. 

Zdaniem  Izby  nie  można  podzielić  stanowiska  Odwołującego,  iż  z  treści  ww.  warunku 

udziału, wynika, że dwie usługi powinny być wykonywane w tym samym czasie (równolegle). 

Takie  twierdzenie  stanowi  nadinterpretacje  treści  warunku.  A  zatem,  brak  równoległego 

wykonywania przez Przystępującego dwóch usług w okresie tych samych 12 następujących 

po sobie miesięcy, nie może świadczyć o niespełnieniu przez Przystępującego warunku. 

W przedmiotowym postępowaniu Przystępujący na potwierdzenie spełnienia tegoż warunku 

udziału wskazał  dwie usługi:  usługę na  rzecz  Gminy  Oleśnica oraz  usługę na  rzecz  Gminy 


Otmuchów.  Z  tym,  że  usługa  na  rzecz  Gminy  Oleśnica  była  wykonywana  na  podstawie 

dwóch umów, tj,: 

-  na  podstawie  umowy  nr  ZP.272.1.6.2016  w  okresie  od  1  lutego  2016  roku  do  31  grudnia 

2016 roku; 

-  oraz  na  podstawie  umowy  nr  ZP.  1.10.2016  w  okresie  od  1  stycznia  2017  roku  do  30 

kwietnia 2017 roku. 

Izba, podziela pogląd Zamawiającego oraz Przystępującego, iż świadczenie usługi na rzecz 

jednego  podmiotu  oraz 

bez  przerwy  w  jej  wykonywaniu,  stanowi  podstawę  do  uznania,  iż 

mamy  do  czynienia  z  jedną  usługą  niezależnie  od  faktu  na  podstawie  ilu  umów  jest 

świadczona (o ile nie zmienił się jej charakter). Fakt wykonywania danej usługi na podstawie 

więcej  niż  jednej  umowy  nie  przesądza,  iż  są  to  dwie  lub  więcej  usług.  Zamawiający  nie 

wymagał w treści warunku aby każda z usług była wykonywana w ramach jednej umowy, co 

potwierdził na rozprawie. 

Przystępujący  w  wykazie  usług  wskazał  dwie  usługi,  z  których  każda  trwała  dłużej  niż  12 

miesięcy, i jak potwierdził Przystępujący także na rozprawie, w ramach każdej z tych usług 

zebrano  w  ciągu  12  miesięcy  odpady  w  ilości  przekraczającej  wymagane  przez 

Zamawiającego 2000 Mg. A zatem brak podstaw do uznania, że Przystępujący nie wykazał 

spełnienia powyższego warunku udziału. 

Izba  nie  uznała  także  zarzutu  Odwołującego  wskazującego,  iż  usługa  na  rzecz  Gminy 

Otmuchów  została  wykonana  nienależycie.  Odwołujący  podniósł,  iż  poświadczenie 

datowane  na  dzień  24  maja  2017  roku  zawiera  nieprawdę.  Przy  czym  nie  podnosił,  iż 

dokument ten został sfałszowany. Odwołujący wskazywał, iż jak „wynika z  treści doniesień 

prasowych,  usługa  ta  była  wykonywana  nieprawidłowo  w  odniesieniu  do  sposobu 

zagospodarowania  odpadów  odbieranych  od  właścicieli  nieruchomości  z  terenu  Gminy 

Otmuchów”. A na poparcie tego twierdzenia złożył kopię artykułu prasowego.  

Przystępujący  wraz  z  wykazem  usług  złożył  poświadczenie  należytego  wykonania  usługi 

wystawione  przez  Gminę  Otmuchów.  W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  nie  znalazła  podstaw  do 

uwzględnienia  twierdzeń  Odwołującego.  Przedłożony  artykuł  prasowy  nie  może  stanowić 

dowodu  nienależytego wykonania  umowy,  w  sytuacji  kiedy  to  odbiorca  tej  usługi  w  sposób 

jednoznaczny  stwierdził,  iż  usługa  świadczona  na  jego  rzecz  była  wykonana  należycie. 

Wystawianie referencji nie jest obowiązkiem  Zamawiającego, należy więc przyjąć, że skoro 

referencja  została  wystawiona  przez  Gminę  Otmuchów,  to  Zamawiający  ten  nie  miał 

wątpliwości  co  do  należytego  wykonania  usługi.  Należy  przyjąć  także,  iż  Zamawiający 

dysponował pełniejszą wiedzą na temat wykonywania i wykonania usługi którą nadzorował, 


niż  autorzy  przedłożonego  artykułu  prasowego.  W  związku  z  czym,  Izba  nie  znalazła 

podstaw do zakwestionowania należytego wykonania usługi na rzecz Gminy Otmuchów. 

3. zarzut naruszenia art. 22 ust. 1 pkt 2 w zw. z art 24 ust 1 pkt 12 w zw. z art. 24 ust. 4 

ustawy Pzp oraz w zw. z art. 9d ust 1 pkt 4 ustaw

y o utrzymaniu czystości i porządku w 

gminach w zw. z art. § 2 ust 1 i ust 2 pkt 1-5 Rozporządzenia Ministra Środowiska w 

sprawie  szczegółowych  wymagań  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od 

właścicieli nieruchomości, poprzez bezzasadne zaniechanie wykluczenia Komunalnik 

z  postępowania  i  w  konsekwencji  odrzucenia  oferty  Komunalnik  pomimo,  iż 

Komunalnik  nie  wykazał,  iż  spełnia  na  dzień  składania  ofert  warunki  udziału  w 

postępowaniu,  w  zakresie  posiadania  narzędzi,  wyposażenia  zakładu  i  urządzeń 

technic

znych wymaganych przez Zamawiającego 

Izba  nie  uwzględniła  powyższego  zarzutu.  W  treści  odwołania  Odwołujący  zarzucił,  że 

Przystępujący  nie  wykazał,  iż  spełnia  na  dzień  składania  ofert  warunki  udziału  w 

postępowaniu,  w  zakresie  posiadania  narzędzi,  wyposażenia  zakładu  i  urządzeń 

technicznych  wymaganych  przez  Zamawiającego.  Odwołujący  wskazał  że  „Komunalnik 

wymogów  tych  nie  spełnia  w  odniesieniu  do  bazy  magazynowo  transportowej,  której 

posiadanie  jest  wymagane  na  podstawie  §  2  ust,  1  przedmiotowego  Rozporządzenia,  a 

której  wyposażenie  określone  jest  w  treści  §  2  ust.  2  przedmiotowego  Rozporządzenia.” 

oraz, że „Komunalnik deklaruje, iż posiada bazę magazynowo-transportową w Nysie”.  

Jak słusznie podkreślił Przystępujący, Zamawiający nie wymagał wskazania w ofercie bazy 

magazynowo-transportowej.  

treści  warunku  udziału  w  zakresie  zdolności  technicznej  lub  zawodowej,  Zamawiający 

wymagał wykazaniem się przez wykonawcę iż: 

dysponuje  pojazdami  (narzędziami,  wyposażeniem  zakładu  i  urządzeniami  technicznymi), 

spełniającymi  wymogi  Rozporządzenia  Ministra  Środowiska  z  dnia  11  stycznia  2013  r.  w 

sprawie  szczegółowych  wymagań  w  zakresie  odbierania  odpadów  komunalnych  od 

właścicieli  nieruchomości,  w  liczbie  i  rodzaju  zapewniającym  odebranie  odpadów 

komunalnych  od  właścicieli  nieruchomości  znajdujących  się  na  terenie  Gminy  Niemodlin, 

zgodnie z harmonogramem odbioru, zbieranych w pojemnikach, których wielkości określono 

w Opisie przedmiotu zamówienia cz. A i cz. B, mianowicie:  

a) min. 2 pojazdy do odbierania zmieszanych odp

adów komunalnych, w tym 1 pojazd EURO 

6 i  pozostałe pojazdy co najmniej  z  EURO  5 (ze  względu na  ograniczenie emisji  spalin na 

terenach zurbanizowanych),  

b) min. 2 pojazdy do odbierania selektywnie zebranych odpadów komunalnych, min. EURO 


c)  min.  1  poj

azd  do  odbierania  odpadów  bez  funkcji  kompaktującej,  d)  min.  1  pojazd 

specjalistyczny typu śmieciarko-myjka lub myjka.” 

Na potwierdzenia spełnienia tego warunku Zamawiający wymagał złożenia wykazu pojazdów 

zgodnie z załącznikiem nr 5 do SIWZ.  

Odwołujący  dokonał  nadinterpretacji  tegoż  warunku  udziału  i  de  facto  zarzucił 

Przystępującemu  brak  wykazania  spełnienia  warunku  udziału  w  postępowaniu,  którego  w 

istocie  Zamawiający  nie  zawarł  w  treści  SIWZ.  Odwołujący  stwierdził,  iż  Przystępujący 

będzie  korzystał  z  bazy  w  Nysie,  mimo,  iż  w  ofercie  Przystępującego  taka  deklaracja  nie 

padła.  A  zatem,  zarzuty  podnoszone  względem  bazy  w  Nysie  są  bezcelowe.  Podobnie, 

bezcelowo są podnoszone zarzuty względem bazy w Starym Wiązowie.  

Zamawiający  nie  wymagał,  aby  w  ramach  warunków  udziału  wykonawca  wykazał,  iż 

dysponuje  bazą  magazynowo-transportową,  zarzuty  w  tym  zakresie  są  całkowicie 

bezzasadne.  Nie  można  oczekiwać  od  Przystępującego,  iż  będzie  wykazywał  spełnienie 

nieistniejącego  warunku  udziału.  A  co  za  tym  idzie,  nie  można  zarzucać  Zamawiającemu 

zaniechania wykluczenia Przystępującego na tej podstawie. 

Zgodnie z postanowieniami SIWZ 

Zamawiający wymagał aby: 

„Wykonawca,  którego  oferta  zostanie  wybrana  jako  najkorzystniejsza,  przed  podpisaniem 

umowy, złoży Zamawiającemu pod rygorem nie zawarcia umowy z winy Wykonawcy: 

(…) 

3)  tytuł  prawny  do  terenu,  na  którym  zlokalizowana  jest  baza  magazynowo-transportowa 

(zgodnie z wymogiem opisanym w pkt 4.1. ppkt 15 OPZ cz. A),”. 

Oznacza to, iż Zamawiający dopiero na etapie przed zawarciem umowy zweryfikuje czy dany 

wykonawca 

dysponuje bazą. Należy zaznaczyć, iż postanowienia SIWZ w tym zakresie nie 

były kwestionowane w ramach odwołania. 

4.  zarzut  naruszenia  art.  22  ust  1  w  zw.  z  art.  24  ust.  1  pkt  12  w  zw.  z  art.  24  ust.  4 

ustawy  Pzp  w  zw.  z  art.  29  k.p.a.,  poprzez  bezzasadne  zaniechanie  wykluczenia 

Komunalnik z postępowania i w konsekwencji odrzucenia oferty Komunalnik pomimo, 

iż  Komunalnik  nie  wykazał,  iż  spełnia  na  dzień  składania  ofert  warunki  udziału  w 

postępowaniu,  a to wobec posłużenia się  decyzją zezwalającą na  zbieranie  odpadów 

obarczoną  sankcją  nieważności  wobec  jej  wydania  na  rzecz  oddziału  spółki  prawa 

handlowego 

Izba  nie  uwzględniła  powyższego  zarzutu.  Odwołujący  wskazywał,  iż  w  decyzji  Starosty 

Strzelińskiego  z  dnia 28 kwietnia  2016  r.  wskazanie  obok nazwy  i  adresu  wykonawcy  oraz 

jego  numeru  NIP,  także  oznaczenia  oddziału  i  jego  adresu,  oznacza,  iż  decyzja  ta  została 


wydana na rzecz oddziału a nie na rzecz wykonawcy. Jak wskazał Odwołujący w odwołaniu, 

z racji tego, iż oddział nie może być podmiotem praw i obowiązków, należy uznać tą decyzję 

za nieważną. 

Na  wstępie  należy  wskazać,  iż  procedura  stwierdzania  nieważności  decyzji 

administracyjnych  została  uregulowana  w  Kodeksie  postępowania  administracyjnego.  

W  k.p.a.  zostały  również  wskazane  ograny  właściwe  do  przeprowadzenia  tej  procedury. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  nie  posiada  kompetencji  do  stwierdzania  nieważności  takich 

decyzji. 

Jak 

wskazał  sam  Odwołujący  na  rozprawie,  w  jego  ocenie,  decyzja  Starosty  Strzelińskiego 

jest  decyzją  istniejącą  gdyż  nie  została  uchylona,  natomiast  została  wydana  na  podmiot 

nieistniejący, co oznacza, iż nie jest możliwym powoływanie się na uprawnienia płynące z tej 

decyzji.

”.  Jak  wskazał  Przystępujący  „decyzja  ta  została  zaskarżona  (…)  SKO  utrzymało 

zask

arżoną  decyzje  i  Przystępujący  w  dalszym  ciągu  korzysta  z  jej  uprawnień.    W  jego 

ocenie decyzja jest ważna i wystawiona dla całej spółki.”.  

Wobec powyższego Izba nie znalazła podstaw do uwzględnienia odwołania w tym zakresie. 

Kwestionowana  decyzja  pozostaje  w  obrocie  prawnym.  N

ie  wykraczając poza  kompetencje 

Izby, należy podkreślić, iż w decyzji wskazano Przystępującego, adres oraz jego numer NIP 

oddział  Przystępującego  nie  posiada  własnego  numeru  NIP).  Natomiast  dodatkowe 

wskazanie  oddziału  Przystępującego  wraz  z  adresem,  nie  może  stanowić  podstawy 

podważania  tej  decyzji  przez  Izbę,  w  sytuacji  kiedy  właściwe  organy  administracyjne  nie 

zakwestionowały korzystania z uprawnień z niej płynących (jak i samej decyzji). 

5. zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 w zw. z art. 24 ust 1 pkt 12 I art. 24 ust. 4 ustawy Pzp 

w zw. z art. 9d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zw. z § 2 

ust.  1 i  ust.  2  pkt  1-

5 Rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych 

wymagań zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w 

zw. z art 9j 

ust. 2 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, poprzez 

bezzasadne  zaniechanie  wykluczenia  Komunalnik  z  postępowania  i  w  konsekwencji 

odrzucenia oferty Komunalnik pomimo, iż Komunalnik nie wykazał, iż spełnia na dzień 

składania ofert warunki udziału w postępowaniu, albowiem zaświadczenie o wpisie do 

działalności  regulowanej  nie  potwierdza  uprawnienia  do  prowadzenia  na  terenie 

Gminy  Niemodlin  działalności  w  zakresie  odbioru  i  zagospodarowania  odpadów 

komunalnych,  a  to  z  powodu  niespełnienia  warunków  prowadzenia  działalności 

regulowanej przez Komunalnik 

Izba  nie  uwzględniła  powyższego  zarzutu.  Odwołujący  wskazał,  iż  „przedstawione  przez 

Komunalnik  zaświadczenie  o  wpisie  do  rejestru  działalności  regulowanej,  nie  potwierdza 


posiadania  przez  ten  podmiot  uprawnienia  do  świadczenia  usługi  odbioru  i 

zagospodarowania  odpadów  komunalnych  pochodzących  z  terenu  Gminy  Niemodlin, 

albowiem  podmiot  ten  nie  spełnia  wymogów  stawianych  w  treści  art.  9d  ust.  1  ustawy  o 

utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach  w  związku  z  §  2  ust.  1  i  ust.  2  pkt  1-5 

Rozporządzenia  Ministra  Środowiska  w  sprawie  szczegółowych  wymagań  w  zakresie 

odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (…)”. 

Zamawiający  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

wymagał  aby  wykonawcy  wykazali  się  posiadaniem  aktualnego  wpisu  do  rejestru 

działalności  regulowanej  w  zakresie  odbierania  wszystkich  grup  odpadów  komunalnych 

zawartych w Opisie przedmiotu zamówienia cz. A i cz. B od właścicieli posesji/nieruchomości 

położonych na terenie Gminy Niemodlin, wydanego przez Burmistrza Niemodlina.  

Nie jest kwestionowane, iż Przystępujący posiada takowy wpis, jednak Odwołujący wskazał, 

iż  powinien  on  zostać  wykreślony  z  tego  rejestru.  Odwołujący  nie  podniósł,  iż  toczy  się 

procedura zmierzająca do wykreślenia Przystępującego z rejestru, a sam Przystępujący na 

rozprawie  stwierdził,  iż  „wpis  jest  ten  aktualny.  Nie  została  wszczęta  żadna  procedura 

zmierzająca do wykreślenia Przystępującego z tego rejestru.”. 

Niewątpliwie  Przystępujący  posiada  wymagany  przez  Zamawiającego  wpis,  a  Izba  nie  jest 

właściwym  organem  do  wykreślenia  Przystępującego  z  rejestru  prowadzonego  przez 

Burmistrza  Niemodlina.  W  przypadku  gdyby  twierdzenia  Od

wołującego  byłyby  słuszne, 

powinna  zostać  wszczęta  procedura  wykreślenia  Przystępującego  z  rejestru  przez  organ 

właściwy,  co  jednak  zgodnie  z  ustaleniami  poczynionymi  w  toku  postępowania  nie  miało 

miejsca,  a  Odwołujący  powinien  złożyć  dowody  na  poparcie  swoich  twierdzeń  organowi 

właściwemu  a  nie  w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Izbę.  W  związku  z  czym  Izba  nie 

znalazła  podstaw  do  uwzględnienia  odwołania  w  zakresie  tegoż  zarzutu.  Wpis 

Przystępującego pozostaje aktualny i Przystępujący może powoływać się na uprawnienia z 

niego płynące. 

6. zarzut naruszenia art. 22 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 5 pkt 2 i art. 24 ust. 4 ustawy Pzp, 

poprzez  bezzasadne  zaniechanie  wykluczenia  Komunalnik  z  postępowania  i  w 

konsekwencji  odrzucenia  oferty  Komunalnik pomimo,  iż  Komunalnik rażąco  naruszył 

swoje obowiązki zawodowe w zakresie gospodarki odpadami 

Izba  nie  uwzględniła  powyższego  zarzutu.  W  przedmiotowym  postępowaniu,  Zamawiający 

skorzystał  z  fakultatywnej  przesłanki  wykluczenia  wskazanej  w  art.  24  ust.  5  pkt  2  ustawy 

Pzp. Odwo

łujący podniósł, iż „jak wynika z artykułu „Po co policja w odpadach”, Komunalnik 

wielokrotnie  w  sposób  rażący  naruszał  przepisy  wyżej  wymienionych  ustaw,  co 

spowodowało  nałożenie  na  Komunalnik  kar  administracyjnych,  w  tym  w  szczególności,  ale 


nie  tylko,  k

ary  nałożonej  przez  Wojewódzkiego Inspektora Ochrony  Środowiska  w Opolu w 

kwocie 100.000,00 złotych.”. 

Zgodnie z treścią art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy Pzp,: 

Z postępowania o udzielenie zamówienia Zamawiający może wykluczyć wykonawcę: 

2)  który  w  sposób  zawiniony  poważnie  naruszył  obowiązki  zawodowe,  co  podważa  jego 

uczciwość, w szczególności gdy wykonawca w wyniku zamierzonego działania lub rażącego 

niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie, co Zamawiający jest w stanie 

wykazać za pomocą stosownych środków dowodowych;” 

Nie  odnosząc  się  do  kwestii  czy  ewentualne  naruszenia  przez  Przystępującego  przepisów 

dot.  ochrony  środowiska mogą  świadczyć  o nienależytym  wykonaniu zamówienia (umowy), 

Izba 

uznała,  iż  fakt  czy  doszło  do  tych  naruszeń  nie  został  jeszcze  prawomocnie 

stwierdzony.  

Wprawdzie  w  dniu 

22  listopada  2017  r.  została  doręczona  Przystępującemu  decyzja 

Głównego  Inspektora  Ochrony  Środowiska,  jednakże  Przystępujący  nie  zgadza  się  z  jej 

treścią, a zgodnie z pouczeniem ma 30 dni od doręczenia na jej zaskarżenie. A zatem termin 

na  zaskarżenie  tej  decyzji  nie  upłynął  jeszcze  w  dniu  wydania  wyroku  przez  Izbę. 

Przystępujący oświadczył iż „zaskarży tą decyzje a skarga jest już przygotowana”. Ponadto 

wskazał, iż „w dalszym ciągu posiada wpis w zakresie działalności regulowanej a zgodnie z 

treścią  skarżonej  decyzji  powinien  był  zostać  wykreślony  z  tego  rejestru  za  naruszenie 

przepisów  prawa.    Nie  zgadza  się  z  twierdzeniami,  iż  doszło  na  terenie  bazy  Nysa  do 

gromadzenia  odpadów  gdyż  jego  zdaniem  nie  były  to  odpady  w  rozumieniu  przepisów 

ustawy.    Oświadcza,  iż  nie  ma  obowiązku  posiadania  decyzji  na  gromadzenie  odpadów, 

które sam wytworzył a tak było w tym przypadku”.  

W  związku  z  powyższym,  skoro  ewentualne  naruszenie  przez  Przystępującego  przepisów 

dot. 

ochrony  środowiska  jest  sporne,  nie  zostało  jeszcze  prawomocnie  stwierdzone,  a 

postępowanie  do  tego  zmierzające  jest  w  toku,  Izba  nie  miała  podstaw  do  stwierdzenia,  iż 

takie  ewentualne  naruszenie  stanowi  zaw

inione  poważnie  naruszenie  obowiązków 

zawodowych 

podważające uczciwość wykonawcy  w  rozumieniu art.  24 ust.  5 pkt  2 ustawy 

Pzp. 

7. zarzut naruszenia art. 22 ust. 1 w zw. z art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 i art. 24 ust. 4 ustawy 

Pzp,  

wyniku  bezzasadnego  zaniechania  wykluczenia  Komunalnik  z  postępowania i 

odr

zucenia  oferty  Komunalnik  wobec  zawinionego  (ewentualnie  w  wyniku  rażącego 

niedbalstwa) wprowadzenia Zamawiającego w błąd przy przedstawianiu informacji, że 


nie podlega wykluczeniu i że spełnia warunki udziału w postępowaniu, a nadto iż nie 

naruszył w sposób rażący obowiązków zawodowych, 

oraz, 

8. zarzut naruszenia  art.  89 ust. 1 pkt  1, 2 i 5 ustawy Pzp w zw. z  art. 7  ust.  1 ustawy 

Pzp, 

poprzez  bezzasadne  zaniechanie  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Komunalnik, 

podczas  gdy  winna  ona  podlegać  odrzuceniu  z  uwagi  na wyżej  wskazane  przesłanki 

wykluczenia  Komunalnik  z  postępowania,  a  tym  samym  poprzez  niezapewnienie 

zachowania zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców oraz 

udzielenie zamówienia wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy, a tym 

samym  dokonanie  oceny  ofert  w  sposób  oczywiście  wadliwy  z  naruszeniem  zasady 

równego  traktowania  i  uczciwej  konkurencji  (w  związku  z  naruszeniem  wyżej 

wymienionych przepisów ustawy Pzp) 

Izba nie uwzględniła powyższych zarzutów nr 7 i 8. W związku z brakiem potwierdzenia się 

zarzutów  odwołania  wskazanych  w  pkt  1-6  powyżej,  nie  można  mówić  o  wprowadzeniu 

Zamawiającego  w  błąd  przez  Przystępującego.  Podobnie  nie  potwierdził  się  zarzut 

zaniechania  odrzucenia  oferty  Przystępującego  z  powodu  zaistnienia  przesłanek 

wykluczenia wobec 

Przystępującego.  

Izba uznała, iż Odwołujący nie wykazał, że zarzuty odwołania zasługują na uwzględnienie. 

Biorąc pod uwagę powyższy stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, jak w 

sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy Pzp. 

Pełnomocnik Zamawiającego wniósł o zasądzenie kosztów zastępstwa prawnego w kwocie 

3  600  zł  brutto,  nie  składając  przy  tym  żadnej  faktury  ani  rachunku.  Pełnomocnik 

Zamawiającego  oświadczył,  iż  jest  zatrudniony  u  Zamawiającego  na  podstawie  umowy  o 

prace. 

Izba  nie  zasądziła  wnioskowanej  kwoty  tytułem  zastępstwa  procesowego  na  rzecz 

Zamawiającego. Zgodnie z brzmieniem § 3 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 

dnia  15  marca  2010  r. w 

sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz 

rodzajów  kosztów  w postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41, 

poz.  238  ze  zm.) 

do  kosztów  postępowania  odwoławczego  zalicza  się  uzasadnione  koszty 

stron  w  wysokości  określonej  na  podstawie  rachunków  przedłożonych  do  akt  sprawy.  W 

przedmiotowej sprawie pełnomocnik Zamawiającego nie złożył żadnego rachunku. 


O  kosztach  postępowania  odwoławczego  Izba  orzekła  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10 

ustawy Pzp oraz przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów 

postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238  ze  zm.), 

stosownie do wyniku postępowania.  

Przewodniczący:      ……………...……… 

Członkowie: 

……………...……… 

……………...………