Sygn. akt: KIO 1270/18
WYROK
z dnia 9 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 9 lipca 2018r.
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 26 czerwca 2018r. przez wykonawcę IB
Odpady spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Nowym Targu, ul. Jana
Pawła II 115 w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Gmina Biały Dunajec z
siedzibą w Białym Dunajcu, ul. Jana Pawła II 312
przy udziale wykonawcy A. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Firma
Handlowo-
Usługowo-Produkcyjna „R.” A. R. z siedzibą w Białym Dunajcu Sierockie 51
zgłaszający swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO 1270/18 po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie,
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę IB Odpady spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Nowym Targu, ul. Jana Pawła II 115 i :
Zalicza na pocz
et kosztów postępowania kwotę 7 500zł. 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
IB Odpady spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Nowym Targu, ul. Jana Pawła II 115 tytułem wpisu od odwołania,
Zasądza
od
wykonawcy
IB
Odpady
spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Nowym Targu, ul. Jana Pawła II 115 na
rzecz Gminy
Biały Dunajec z siedzibą w Białym Dunajcu, ul. Jana Pawła II
kwotę 3 756 zł. 00 gr (słownie: trzy tysiące siedemset pięćdziesiąt sześć
złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów zastępstwa prawnego i dojazdu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Nowym Sączu
Przewodniczący: …………………..
Sygn. akt KIO 1270/18
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
odbiór i transport odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i
niezamieszkałych z terenu Gminy Biały Dunajec zostało wszczęte ogłoszeniem
zamieszczonym w Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 7 czerwca 2018r. za numerem
569755-N-2018.
W dniu 21 czerwca 2018r. zamawiający uznał za najkorzystniejszą ofertę wykonawcy A. R.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Firma Handlowo-Usługowo-Produkcyjna
„R.” A. R. z siedzibą w Białym Dunajcu Sierockie 51 – dalej przystępującego.
W dniu 26 czerwca 2018r. odwołanie od tej czynności wniósł wykonawca IB Odpady spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Nowym Targu, ul. Jana Pawła II 115 – dalej
odwołujący. Odwołanie zostało podpisane przez pełnomocnika działającego na podstawie
pełnomocnictwa z dnia 25 czerwca 2018r. udzielonego przez prezesa i członka zarządu
ujawnionych w KRS i upoważnionych do łącznej reprezentacji, zgodnie ze złożonym
odpisem z KRS. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 26 czerwca
2018r.
Odwołujący podniósł, że zamawiający naruszył następujące przepisy:
1) art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy przez zaniechanie odrzucenia oferty
przystępującego pomimo,
że wprowadził on w błąd zamawiającego co do tego, iż jest zdolny do wykonania zamówienia
zgodnie z przepisami prawa;
2) art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy w zw. z art. 3 ust. 1 oraz 15 ust. 1 pkt 1 UZNK przez
zaniechanie odrzucenia oferty
przystępującego, której złożenie stanowiło czyn nieuczciwej
konkurencji;
3) art. 91 ust. 1 ustawy oraz art. 7 ust. 1 ust. 3 ustawy przez
wybór jako najkorzystniejszej
oferty wykonawcy
przystępującego podlegającego wykluczeniu z przedmiotowego
postępowania.
Odwołujący wniósł o:
1) nakazanie
zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
2) nakazanie
zamawiającemu powtórzenia czynności badania i oceny ofert;
3) nakazanie
zamawiającemu wykluczenia wykonawcy przystępującego; a także:
zasądzenie od zamawiającego zwrotu kosztów postępowania odwoławczego, w tym
zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów dojazdu (wg rachunków, które
zostaną przedłożone na posiedzeniu bądź rozprawie).
Odwołujący podniósł, iż ma interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę
w
skutek naruszenia przepisów ustawy przez zamawiającego. Oferta odwołującego uzyskała
drugą pod względem kolejności liczbę punktów, a co za tym idzie w przypadku wykluczenia
wykonawcy
przystępującego i odrzucenia jego oferty to odwołujący mógłby spodziewać się
uzyskania dla siebie zamówienia. Odwołujący może utracić zatem korzyści związane z
realizacją przedmiotowego zamówienia.
Zgodnie z rozdziałem 8 SIWZ, w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego udział
mogą brać wykonawcy, którzy:
Spełniają warunki udziału w zakresie:
8.1.2 Posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli
przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania. W tym zakresie zamawiający wymaga
aby wykonawca:
Posiadał aktualne zezwolenie na transport odpadów komunalnych, o którym mowa w
ustawie o
odpadach oraz wpis do działalności regulowanej w Gminie Biały Dunajec.
W tym miejscu odwołujący nadmienił, że organem prowadzącym przedmiotowy rejestr
działalności regulowanej jest sam zamawiający (por. art. 9b ust. 2 ustawy z dnia 13 września
1996 r o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r, poz. 1289
ze zm. - zwana dalej UCPG).
Stosownie do art. 9c ust. 4 UCPG, wykonawca
, składając wniosek o wpis do rejestru,
zobowiązany był przedłożyć zamawiającemu oświadczenie o treści:
"Oświadczam, że:
dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości są kompletne i zgodne z
prawdą;
2) znane
mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości, określone w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1289)."
Wymagania w
obec podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości
zostały określone w art. 9d UCPG. Zgodnie z ust. 1 tego artykułu, Podmiot odbierający
odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do spełnienia
następujących wymagań:
posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego stanu technicznego;
utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń do odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
spełnienia wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów do odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-
transportowej.
Sz
czegółowe wymagania w tym zakresie określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia
11 stycznia 2013 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz.U. z 2013 r., poz. 122).
Nie ulega dla odw
ołującego wątpliwości, że zamawiający, opisując w pkt 8.1.2.1 SIWZ
wymóg posiadania aktualnego wpisu do rejestru działalności regulowanej w istocie wymaga
od wykonawców biorących udział w postępowaniu przestrzegania wymogów określonych w
art. 9d ust. 1 UCP
G, szczegółowo opisanych w ww. rozporządzeniu. Niespełnianie
powyższych wymogów stanowi bowiem podstawę do wydania decyzji o zakazie
wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem (por. art. 9j ust. 1 UCPG).
Zgodnie z
informacjami powziętymi przez odwołującego, wykonawca przystępujący rażąco
narusza warunki wymagane prawem w zakresie zapewnienia odpowiedniego usytuowania i
wyposażenia bazy magazynowo- transportowej.
W tym miejscu odwołujący przypomniał, iż zgodnie z § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra
Środowiska, W zakresie wyposażenia bazy magazynowo- transportowej należy zapewnić,
aby:
1) teren bazy magazynowo-
transportowej był zabezpieczony w sposób uniemożliwiający
wstęp osobom nieupoważnionym;
2) miejsca przeznaczone do parkowania pojaz
dów były zabezpieczone przed emisją
zanieczyszczeń do gruntu;
miejsca magazynowania selektywnie zebranych odpadów komunalnych były
zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu oraz zabezpieczone przed
działaniem czynników atmosferycznych;
4) teren bazy magazynowo-
transportowej był wyposażony w urządzenia lub systemy
zapewniające zagospodarowanie wód opadowych i ścieków przemysłowych, pochodzących
z terenu bazy zgodnie z wymaganiami określonymi przepisami ustawy z dnia 18 lipca 2001 r.
- Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145, 951 i 1513 oraz z 2013 r. poz. 21);
5) baza magazynowo-
transportowa była wyposażona w:
a)
miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów,
b)
pomieszczenie socjalne dla pracowników odpowiadające liczbie zatrudnionych osób,
c)
miejsca do magazynowania selektywnie zebranych odpadów z grupy odpadów
komunalnych,
d)
legalizowaną samochodową wagę najazdową - w przypadku gdy na terenie bazy
następuje magazynowanie odpadów.
Zgodnie z
informacjami powziętymi przez odwołującego, wykonawca przystępujący posiada
dwie „bazy" magazynowo-transportowe - w miejscowości Sierockie oraz w miejscowości
Bustryk.
Dowód: wydruki z geoportal przedstawiające przybliżone lokalizacje obydwu baz
Ani baza w m. Sierockie, ani baza w m. Bustryk nie spełniają ww. obligatoryjnych wymogów
opisanych w rozporządzeniu. Przede wszystkim, miejsca do parkowania pojazdów nie są
zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu. Co więcej, miejsce magazynowania
selektywnie zebranych odpadów komunalnych nie są w ogóle zabezpieczone przed
działaniem czynników atmosferycznych. Tym bardziej nie są też w jakikolwiek sposób
zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu. O zagospodarowaniu wód
opadowych i ścieków przemysłowych także nie ma mowy w sytuacji, gdy nawierzchnia na
terenie „bazy" jest gruntowa. Są to według odwołującego jedynie przykłady najbardziej
rażących uchybień pod względem zgodności z powszechnie obowiązującymi wymogami
wynikającymi z ww. rozporządzenia.
Dowód: zdjęcia przedstawiające aktualny stan baz przystępującego w m. Sierockie i m.
Bustryk
W tym zakresie, w ocenie o
dwołującego, wykonawca przystępujący co najmniej w wyniku
lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd
zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego
w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Zgodnie z orzecznictwem Izby, „Przesłankami koniecznymi wykluczenia wykonawcy z
postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 p.z.p. przepisu są: 1) przedstawienie przez
wykonawcę informacji wprowadzających w błąd zamawiającego; 2) informacje
wprowadzające w błąd mogą mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 3) informacje wprowadzające w
błąd zostały przedstawione przez wykonawcę w wyniku jego lekkomyślności lub niedbalstwa"
(wyrok z dnia 14 listopada 2017 r. KIO 2292/17).
Wykonawca
przystępujący przedstawił informacje (oświadczenia) odnośnie posiadania wpisu
do rejestru działalności regulowanej przedkładając zaświadczenie z dnia 7 czerwca 2016
roku. Wykonawca
przystępujący nie przedstawił zamawiającemu wyczerpującej i pełnej
informacji odnośnie aktualnego stanu swojej bazy magazynowo-transportowej, utrzymując
zamawiającego w błędnym przekonaniu, iż przedmiotowa baza magazynowo-transportowa
spełnia wszystkie wymogi określone w art. 9d ust. 1 UCPG oraz w rozporządzeniu Ministra
Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz.U. z 2013 r., poz. 122).
Powołal się na wyrok z dnia 2 listopada 2017 r. KIO 2007/17; KIO 2014/17.
Powyższe informacje mogły mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Nie ulega bowiem wątpliwości, że
zamawiający posiadający pełną wiedzę odnośnie rzeczywistego stanu rzeczy w zakresie
nieprzestrzegania przez wykonawcę przystępującego przepisów UCPG oraz aktów
wykonawczych, nie dokonałby wyboru oferty przedmiotowego wykonawcy jako
najkorzystniejszej w pr
zedmiotowym postępowaniu. Wykonawca przystępujący nie mógłby
bowiem spełnić swojego świadczenia w sposób opisany w SIWZ, a w szczególności zgodnie
z przepisami prawa wymienionymi w pkt 4.2.2. SIWZ.
Powołał się na wyrok z dnia 25 sierpnia 2017 r. KIO 1657/17.
Nie ulega
dla odwołującego także wątpliwości, że do przedstawienia informacji mogących
wprowadzić w błąd zamawiającego doszło co najmniej w wyniku lekkomyślności wykonawcy
przystępującego, który zapewne nie spodziewał się, iż składane przez niego oświadczenia i
zapewnienia w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, mogą podlegać
weryfikacji odnośnie ich zgodności z rzeczywistym stanem rzeczy. Powołał się nawyrok z
dnia 15 stycznia 2018 r. KIO 2736/17.
Oczywiste jest zatem, iż wykonawca przystępującego winien być wykluczony z udziału w
przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Jak słusznie podnosi
Izba, „Przepis art. 24 p.z.p. ma stanowić przede wszystkim zabezpieczenie dla
zamawiającego, że ma do czynienia z wykonawcą rzetelnym, który prawidłowo zrealizuje
jego zamówienie. Niewątpliwie wykonawca rzetelny to wykonawca przedstawiający
zamawiającemu prawdziwe, zgodne ze stanem faktycznym informacje. Naganność podania
zamawiającemu informacji wprowadzających w błąd jest oczywista i nie może podlegać
dyskusji" (wyrok z dnia 13 lutego 2018 r. KIO 185/2018).
W ocenie odwołującego mamy tu do czynienia z istotnym zaniechaniem ze strony
zamawiającego, mającym wpływ samą czynność wyboru najkorzystniejszej oferty, a co za
tym idzie,
wynik postępowania.
Zgodnie z orzecznictwem Izby, „W świetle art. 89 ust. 1 pkt 3 p.z.p. zamawiający dokonując
oceny ofert ma obowiązek zbadać czy ich złożenie nie stanowi czynu nieuczciwej
konkurencji w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 3
ust. 1 u.z.n.k., do której odsyła p.z.p., znamiona czynu nieuczciwej konkurencji wyczerpuje
m.in. takie działanie przedsiębiorcy, które jest sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami,
jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. (...) cena nierynkowa,
rażąco niska czy wręcz symboliczna ma na celu nie zaoferowanie jak najkorzystniejszych
warunków zamawiającemu, nie konkurowanie ceną, czy jakością, lecz jedynie wykorzystanie
bilansu kryteriów oceny ofert ze szkodą zarówno dla zamawiającego jak i innych
wykonawców." (wyrok z dnia 28 czerwca 2017 r., sygn. KIO 1123/17).
W ocenie odwołującego mamy do czynienia z naruszeniem przez przystępującego norm
zawartych w art. 3 ust.1 oraz art. 15 ust. 1 pkt. 1 UZNK.
Zgodnie
z art. 3 ust. 1 UZNK, Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z
prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy
lub klienta.
Zgodnie zaś z art. 15 ust. 1 pkt 1 UZNK, Czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie
innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez sprzedaż towarów lub
usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów
zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców.
Jak wskazuje się w orzecznictwie Izby, „Termin "czyn nieuczciwej konkurencji" jest pewnym
skrótem myślowym, pod którym kryje się wiele, często znacznie różniących się od siebie,
zachowań przedsiębiorców". (wyrok z dnia 5 lipca 2017 r., sygn. KIO 1186/17).
Oczywiste jest, iż złożenie oferty przez przystępującego nastąpiło w celu wyeliminowania
pozostałych podmiotów z rynku odbioru odpadów komunalnych z gminy Biały Dunajec.
Samo w sobie takie działanie nie jest zakazane, o ile następowałoby w ramach uczciwej
konkurencji, polegaj
ącej na składaniu rzetelnych ofert w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego.
W istocie jednak
przystępujący złożył ofertę na świadczenie, które zgodnie z opisanym
powyżej stanem faktycznym nie może zostać zrealizowane zgodnie z wymaganiami SIWZ
o
raz powszechnie obowiązującego prawa. Złożenie takiej oferty stanowiło zatem w ocenie
o
dwołującego czyn nieuczciwej konkurencji, albowiem utrudnił on dostęp do rynku IB
Odpady sp. z o.o. przez
oferowanie świadczenia niemożliwego do spełnienia przez
przystępującego zgodnie z wymogami przepisów oraz wymogów SIWZ. Przystępujący, jako
podmiot nie ponoszący kosztów dostosowania się do wymogów wynikających z ww.
rozporządzenia Ministra Środowiska, było w stanie zaoferować znacząco niższą cenę za
wykonanie tego sa
mego przedmiotu zamówienia. Trudno jest jednak wskazać choć jeden
wymóg z ww. rozporządzenia jaki został przez przystępującego w ogóle spełniony. W tej
sytuacji nie sposób mówić w ogóle o uczciwej konkurencji, skoro jeden wykonawca może
skalkulować wykonanie zamówienia w sposób całkowicie niezgodny z przepisami,
przedkładając tańszą ofertę, podczas gdy odwołujący, kalkulując swoją ofertę uwzględnia w
niej wszelkie dodatkowe koszty wynikające ze spełnienia szeregu wymogów związanych
chociażby z treścią ww. rozporządzenia Ministra Środowiska.
Zatem także i na tej podstawie oferta przystępującego winna być odrzucona.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy,
zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o
udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe
traktowanie wykonawców, a zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu
zgodnie z przepisami ustawy.
Fundamentalnymi zasadami udzielania zamówień są zasady uczciwej konkurencji oraz
równego traktowania wykonawców. Z powyższego przepisu wynika, że w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego zamawiający ma obowiązek równego traktowania
w
ykonawców.
Wskazał na wyrok KIO z dnia 8 maja 2015 roku (sygn. akt KIO 873/15).
W dniu 26 czerwca 2018 r.
zamawiający poinformował o wniesieniu odwołania.
W dniu 29 czerwca 2018r. do postepowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
swój udział przystępujący wnoszą o oddalenie odwołania i wskazując, że posiada interes w
rozstrzygnięciu na korzyść zamawiającego, gdyż jego oferta została uznana za
najkorzystniejszą, co prowadzi do udzielenia mu zamówienia. Jednak w skutek wniesionego
odwołania wybór ten został podważony i może uniemożliwić przystępującemu uzyskanie
zamówienia. Zgłoszenie zostało podpisane przez pełnomocnika na podstawie
pełnomocnictwa z dnia 28 czerwca 2018r. udzielonego przez właściciela firmy
przystępującej. Brak dowodu przekazania kopii przystąpienia stronom.
W dniu 6 lipca 2018r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o jego
oddalenie i zasądzenie od odwołującego na jego rzecz kosztów postepowania, w tym
kosztów zastępstwa przez pełnomocnika. W ocenie zamawiającego zarzuty odwołania nie
zas
ługują na uwzględnienie. Odnosząc się do poszczególnych zarzutów zamawiający
podniósł, co następuje.
Kwestią bezsporną jest, iż ustalenie warunków udziału w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego determinowane jest przepisami ustawy i precyzowane
postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia. W siwz zamawiający wskazał
min. w pkt. 8.1.2., iż wymaga aby wykonawca „Posiadał aktualne zezwolenie na transport
odpadów komunalnych, o którym mowa w ustawie o odpadach oraz wpis do działalności
regulowanej w Gminie Biały Dunajec”.
Odwołujący zarzucił, iż przystępujący wprowadził w błąd zamawiającego co do tego, że Jest
zdolny do wykonania zamówienia zgodnie z przepisami prawa i wymaganiami siwz, gdyż nie
spełnia wymogów określonych w art. 9d ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Odwołujący zarzucił, iż przystępujący pomimo,
iż posiada dwie bazy magazynowo-transportowe, to jednak żadna z nich nie spełnia
wymogów określonych przepisami prawa. W ocenie odwołującego się, przedkładając żądane
siwz dokumenty, wykonawca przedstawił informacje wprowadzające zamawiającego w błąd.
Zamawiający wskazał, iż istotą siwz, jako dokumentu opracowywanego przez
zamawiającego jest doprecyzowanie wymagań jakich spełnienia oczekuje się od
potencjalnych wykonawców. Jeśli wymagana informacja jest przedstawiana w formie
dokumentu urzędowego, zamawiający dokonując czynności badania i oceny ofert ma prawo
oprzeć się na przedstawionym dokumencie i nie ma potrzeby dokonywania weryfikacji, na
tym etapie postępowania czy zawarte w dokumencie urzędowym informacje są zgodne ze
stanem faktycznym. Czym innym jest bowiem spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
a czym innym spełnianie warunków posiadania czy uzyskania zezwolenia na transport
odpadów, którego ocena wykracza poza zakres prowadzonego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego. W art. 22 ustawy zostały wymienione warunki możności ubiegania
się o zamówienie. Warunki te odnoszą się do uprawnień, zdolności ekonomicznej,
technicznej, potencjału ludzkiego, nie odnoszą się natomiast do przedmiotu zamówienia (tak
na gruncie poprzedniego brzmienia art. 22 ustawy wyrok KIO UZP z 30-12,2008r., KtO/UZP
1463/08, LEX Polonica nr 2260084, wyrok KIO UZP z 6.og.2008r., KIO/UZP7S8/08, LEX
Polonica nr 2284470)-
Pogląd ten zachowuje ważność także w obecnym stanie prawnym.
Określenie warunków udziału w postępowaniu służy do weryfikacji zdolności wykonawcy do
realizacji zamówienia, których niespełnienie skutkuje wykluczeniem wykonawcy z udziału w
postępowaniu (wyrok KIO IJZP z 15.01.2009r., KIO/UZP 1523/08, LEX Polonica nr
2259582). Dlatego też ich określenie jest jedną z najważniejszych czynności zamawiającego,
która ma bezpośredni wpływ na wynik postępowania i musi być przez to precyzyjnie
określona w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, Warunki ubiegania się o
udzielenie zamówienia nie mogą być przez zamawiającego w toku postępowania zmieniane,
niezależnie od tego, że niektóre z nich nie odpowiadają ściśle przepisom ustawy, Dlatego też
warunki udziału w postępowaniu i dokumenty składane w celu ich potwierdzenia, jako istotne
elementy decydujące o udziale danego wykonawcy w postępowaniu powinny być
interpretowane ściśle, zgodnie z ich literalnym brzmieniem (wyrok KIO UZP z 16.12.2008r.,
KIO/UZP 1412/08, LEX Polonica nr 2297492). W konsekwencji w sytuacji gdy wykonawca
przedłożył dokument żądany przez zamawiającego brak jest podstaw do uznania, iż nie
wykazał istnienia warunków brania udziałów w postępowaniu.
Zamawiający wskazał, iż na wykonawcy ubiegającemu się o zamówienie publiczne
spoczywa ciężar udowodnienia, iż spełnia warunki o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy
oraz nie podlega wykluczeniu z powodów wskazanych w art. 24 ust. 1 ustawy. Co do zasady
to nie zamawiający ma udowadniać podstawy do wykluczenia wykonawcy z postępowania o
zamówienie publiczne lecz na wykonawcy spoczywa obowiązek wykazanie braku podstaw
do wykluczenia, o ile oczywiście zamawiający tego żąda. Powyższe potwierdziła Krajowa
Izba Odwoławcza, w jednym ze swych orzeczeń, w którym stwierdziła, że „Zadaniem
zamawiającego nie jest prowadzenie postępowania wyjaśniającego i ustalanie faktów, które
mogłyby wskazać, iż wykonawca warunki spełnia. To ze złożonych przez wykonawcę
dokumentów i oświadczeń winno niezbicie wynikać, iż wykonawca ten spełnia określone
przez zamawiającego warunki udziału w postępowaniu" (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z
dnia 17 marca 2014 r. sygn. akt KIO 413/14). Zamawiający powołał się także na wyrok z dnia
20 grudnia 2017 r, KIO 2549/17 i wyrok z dnia 27 grudnia 2017 r, KIO 2616/17
Odnośnie zarzutu zaniechania odrzucenia oferty przystępującego, której złożenie stanowiło
czyn nieuczciwej konkurencji zamawiający wskazał, iż wskazany zarzut jest bezzasadny.
Odwołujący wskazał, iż złożenie przez przystępujący oferty stanowiło czyn nieuczciwej
konkurencji gdyż nastąpiło w celu wyeliminowania pozostałych podmiotów z tynku odbioru
odpadów komunalnych z gminy Biały Dunajec. Odwołujący podniósł, iż przystępujący złożył
ofertę tańszą, albowiem nie ponosi pewnych kosztów związanych z prowadzeniem przez
siebie działalności, a które to koszty ponosi odwołujący, przy czym nie wskazał konkretnie o
jakie koszty chodzi, stwierdzając ogólnie że chodzi o koszty „wynikające ze spełnienia
szeregu wymogów związanych chociażby z treścią ww Rozporządzenia Ministra
Środowiska". Zgodnie z orzecznictwem Izby „Okoliczność, że zaoferowana cena jest niższa
od cen konkurencji nie dowodzi, że cena ta jest rażąco niska lub została skalkulowana
poniżej kosztów wytworzenia i utrudnia dostęp innym wykonawcom do rynku. Samo
oferowanie cen nawet znacząco niższych od cen konkurentów nie przesądza jeszcze o
zaistnieniu czynu nieuczciwej konkurencji. Konieczne jest wykazanie, że taka oferta narusza
art. 15 ust. 1 u.z.n.k. i nie można jej uznać za normalny przejaw walki konkurencyjnej"
(Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 11 kwietnia 2016 r. sygn.. akt KIO 456/16). Tak
więc, zgodnie z wyrażonym w przywołanym orzeczeniu stanowiskiem, odwołujący winien
wykazać iż oferowanie przez przystępujący wykonanie zamówienia za oferowaną cenę
stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i twierdzenie swe poprzeć stosownymi dowodami.
Zamawiający powołał wyrok z dnia 29 czerwca 2017 r, sygn. akt KIO 1101/17.
Ustawa prawo zamówień publicznych literalnie wskazuje, że to „złożenie ofert ma stanowić
czyn nieuczciwej konkurencji (art. 89 ust 1 pkt 3 ustawy). Sankcji określonej w przepisie, a
polegającej na obowiązku odrzucenia oferty. podlega zatem czyn polegający na złożeniu
oferty w toku konkretnego postępowania — nie można zatem rozciągać tej normy na
całokształt działań wykonawcy prowadzącego działalność gospodarczą. Nawet niestaranne
działanie wykonawcy nie będzie skutkować odrzuceniem złożonej przez tego wykonawcę
oferty w toku konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sytuacji,
gdy samo złożenie oferty nie zostanie zakwalifikowane jako jeden z deliktów ustawy o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Odnośnie ostatniego zarzutu odwołującego dot. naruszenia art, 91 ust. 1 ustawy w zw. z art.
7 ust 1 i 3 ustawy zamawiający wskazał, że art. 91 ust, 1 ustawy stanowi, iż „zamawiający
wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia". Powołał wyrok Izby z dnia 26 września 2017 r.
sygn.. akt KIO 1898/17.
Odnosząc się do zarzutu odwołującego, zamawiający wskazał już wcześniej, iż prowadząc
postępowanie, jest związany jego zakresem i nie może wkraczać w kompetencje innych
organów. Skoro wymogiem zawartym w siwz było legitymowanie się aktualnym
zezwoleniem na transport odpadów komunalnych, oraz wpisem do działalności regulowanej
w Gminie Biały Dunajec, to w przypadku przedstawienia przez przystępującego wskazanych
dokumentów, poza zakresem badania oferty prowadzonej przez zamawiającego było
sprawdzenie okoliczności związanych z wydaniem przedmiotowego zezwolenia czy
uzyskania wpisu do ewidencji.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj. ogłoszenia o zamówieniu, siwz wraz
z załącznikami, oferty przystępującego, informacji z otwarcia ofert, sprawdzenia ceny rażąco
niskiej, pisma przystępującego z dnia 20 czerwca 2018r., informacji o wyniku postępowania,
dowodów załączonych do odwołania.
Na podstawie powyższych dowodów Izb ustaliła, co następuje:
W pkt. 4.2.2.
siwz zamawiający wskazał przepisy prawa mające wpływ na wykonanie
przedmiotu zamówienia:
Wykonawca zobowiązany jest do wykonywania przedmiotu zamówienia zgodnie z
obowiązującymi przepisami prawa w szczególności:
• ustawą z dnia 26 listopada 2015r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2017 r.
poz.1579, poz. 2018);
• ustawą z dnia 25 września 2015 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2015
poz. 1893 );
• ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U.
2017 poz. 1289);
• ustawą z dnia 23 października 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
(Dz. U. 2015 poz. 1688);
• ustawą z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. 2015 poz. 687);
• Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie
szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości ( Dz. U. 2013 poz. 122),
• Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie wzoru
sprawozdań o odebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych
oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi (Dz. U. z 2016 r.
poz. 934),
• Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów
recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych
frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2167 ),
• Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów
ogranic
zenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do
składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów (Dz. U. z
2017 r. poz. 2412 );
• Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu
odpadów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1923)
• Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 maja 2004 r. w sprawie warunków, w
których uznaje się, że odpady nie są niebezpieczne (Dz. U. z 2004 r. Nr 128, poz. 1347),
• Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 grudnia 2001 r. w sprawie zakresu
informacji podawanych przy rejestracji przez posiadaczy odpadów zwolnionych z obowiązku
uzyskiwania zezwoleń oraz sposobu rejestracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 152, poz. 1734),
• Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie listy rodzajów
odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom
organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.
U. 2016 poz. 93 ),
• Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003 r.
w sprawie rodzajów odpadów, których zbieranie lub transport nie wymagają zezwolenia na
prowadzenie działalności (Dz. U. z 2004 r. Nr 16, poz. 154 ze zm.)
• ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska ( Dz. U. 2018 poz. 799);
• ustawa z dnia 14 grudnia 2012r o odpadach ( Dz. U. 2018 poz. 992 )
• uchwałą nr XXVII/163/2012 Rady Gminy Biały Dunajec z dnia 28 grudnia 2012 r.
w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych
odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za
gospodarowanie odpadami komunalnymi;
• uchwałą nr XXX/172/2017 Rady Gminy Biały Dunajec z dnia 12 czerwca 2017 w sprawie
przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Biały Dunajec;
• uchwałą nr XXXIV/509/17 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 27 marca 2017r. w
sprawie Planu Gospodarki Odpadami
Województwa Małopolskiego;
• ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity Dz. U. 2018
poz. 1000)
W pkt. 8
siwz zamawiający określił warunki udziału w postępowaniu oraz podstawy
wykluczenia z postępowania
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego udział mogą brać wykonawcy, którzy:
8.1. Spełniają warunki udziału w zakresie:
8.1.1. Zdolności technicznej lub zawodowej.
8.1.1.1. O udzielen
ie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy posiadają niezbędną
zdolność techniczną tzn.: złożą wykaz narzędzi i urządzeń technicznych koniecznych do
realizacji zamówienia wraz z informacją o podstawie dysponowania tymi zasobami - w
szczególności należy dysponować sprzętem:
a) samochód specjalistyczny przystosowanym do odbierania odpadów komunalnych z
pojemników o różnej pojemności (120l, 240l, 600l, 1100l), (min 1 szt.) lub oświadczeniem że
przed rozpoczęciem realizacji zamówienia wykonawca przedłoży dokumenty o posiadaniu
takiego pojazdu.
b) samochód przystosowany do odbioru odpadów komunalnych (min. 2 szt.)
Wykonawcę zobowiązuje się do zapewnienia sprzętu w takiej ilości, która pozwoli mu
wykonać usługę w całości i czasie wskazanym przez zamawiającego. Jeżeli geometria drogi
uniemożliwia wykonawcy wjechanie dużym w/w sprzętem, wykonawca musi zapewnić
mniejszy sprzęt.
8.1.2. Posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli
przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania. W tym zakresie zamawiający wymaga
aby wykonawca:
8.1.2.1. Posiadał aktualne zezwolenie na transport odpadów komunalnych, o którym mowa w
ustawie o odpadach oraz wpis do działalności regulowanej w Gminie Biały Dunajec.
8.1.3. Wykonawca może w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu,
polegać na zdolnościach technicznych lub zawodowych innych podmiotów, niezależnie od
charakteru prawnego łączących go z nim stosunków prawnych, po spełnieniu warunków
określonych w art. 22a PZP, zgodnie z pkt 9.9 SIWZ.
Z informacji z otwarcia ofert wynika, że obaj wykonawcy zaoferowali 30 dniowy termin
płatności, odwołujący zaoferował cenę 644 384,16zł. brutto, a przystępujący cenę
048,00zł. brutto.
Ze sprawdzenia rażąco niskiej ceny wynika, że oferta przystępującego od ubruttowionej ceny
szacunkowej zamawiającego odbiegała o 5,23 %, zaś od średniej arytmetycznej obu
złożonych ofert o 28,69%.
W dniu 18 czerwca 2018r. zamawiający wezwał przystępującego do uzupełnienia
dokumentów.
W dniu 20 czerwca 2018r. przystępujący uzupełnił żądane dokumenty i złożył:
Decyzję z dnia 30 czerwca 2016r. znak OŚ.6233.4.2016.BJH Starosty Tatrzańskiego
zezwalającą na transport 17 frakcji odpadów na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej,
ważną do dnia 30 czerwca 2026r.
Zaświadczenie Gminy Biały Dunajec z dnia 7 czerwca 2016r. sygn.. akt
GK.6233.5.201
6 o wpisie do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości pod nr ewidencyjnym 3/2016. W
pkt. 3 pouczenia wskazano, że wykreślenie z rejestru następuje w przypadkach, o
których mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności
gospodarczej, a także w przypadku, gdy stwierdzono, że przedsiębiorca nie spełnia
wymagań określonych dla podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości.
Z informacji o wyniku
postępowania wynika, że obie oferty otrzymały tę samą ilość punktów
w kryterium termin płatności, zaś cenowo oferta przystępującego była korzystniejsza.
Z wydruków z geoportali wynika podkreślone na żółto oznaczenie numeru działek, na których
według odwołującego znajdują się bazy magazynowo-transportowe przystępującego oraz
zaznaczone okręgiem czerwonym miejsca lokalizacji tych baz
Z dokumentacji zdjęciowej oznaczonej przez odwołującego jako baza przystępującego w
Sierocki wynika, że podłoże, na którym znajdują się pojazdy typu koparka, traktor,
ciężarówka, samochód osobowy jest piaszczyste z udziałem drobnego kruszywa.
Z dokumentacji zdjęciowej oznaczonej przez odwołującego jako baza przystępującego w
Bustryk wynika, że podłoże na którym znajdują się pojazdy typu koparka, traktor, cysterna,
samochód osobowy jest częściowo – wokół budynku utwardzone prawdopodobnie podłożem
betonowym i częściowo piaszczyste z udziałem drobnego kruszywa.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne określone w art. 185
ust. 2 ustawy.
Izba nie dopatrzyła się zaistnienia podstaw z art. 189 ust. 2 ustawy, które mogłyby
skutkować odrzuceniem odwołania.
Izba
oceniła, że odwołujący wykazał, że posiada interes w uzyskaniu zamówienia, oraz że
może ponieść szkodę w związku z naruszeniem przez zamawiającego przepisów ustawy,
czym wypełnił materialnoprawną przesłankę dopuszczalności odwołania z art. 179 ust. 1
ustawy.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy przez zaniechanie
odrzucenia oferty
przystępującego pomimo, że wprowadził on w błąd zamawiającego co do
tego, iż jest zdolny do wykonania zamówienia zgodnie z przepisami prawa
Zarzut
nie zasługuje na uwzględnienie. Istota zarzutu sprowadza się do tego, że
przystępujący wprowadził w błąd organ administracyjny dokonujący wpisu do rejestru
działalności regulowanej, co do tego, że posiadane przez niego bazy magazynowo-
transportowe spełniają wymogi §2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11
stycznia 2013 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz.U. z 2013 r., poz. 122). Dysponowanie
spełniającą wymogi ww. rozporządzenia bazą magazynowo –transportową jest zgodnie z art.
9d ust. 1 ustawy
z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
(Dz. U. z 2017 r. poz. 1289)
jednym z warunków koniecznych dla pozytywnego rozpoznania
wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej. Zgodnie z art. 172 ust. 1 ustawy Izba
jest właściwa do rozpoznania odwołań wnoszonych w postępowaniu o udzielenie
zamówienia. Zgodnie z art. 180 ust. 1 ustawy odwołanie przysługuje wyłącznie od
niezgodnej z przepisami ustawy czynności zamawiającego podjętej w postępowaniu o
udzielenie zamówienia lub zaniechania czynności do której był zobowiązany na podstawie
ustawy. Tym samym Izba jest władna rozpoznawać tylko takie odwołania, które dotyczą
zamawiającego obowiązanego do stosowania ustawy, a nie działającego w innym
charakterze, w tym przypadku jako organ administracji samorządowej upoważniony z mocy
ustawy UCPG do wydawania decyzji administracyjnych o wpisie do rejestru działalności
r
egulowanej. Izba nie ma prawa podważać, ani badać prawidłowości i legalności
dokonanego wpisu, gdyż jest to czynność nie podejmowana w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego. Gdyby Izba przystąpiła do rozpoznawania zasadności zarzutów
odwołującego i prowadziła ustalenia, co do prawdziwości oświadczeń przystępującego
składanych przed organem administracyjnym, to przekroczyłaby w rażący sposób zakres
swojej kognicji i naruszyła zasadę zaufania obywatela do organów władzy publicznej. Gdyby
kompetencj
e organów wzajemnie się przenikały i pozwalały na zmianę lub uchylanie decyzji
administracyjnych poza tokiem instancji, to prowadziłoby to do powstania niepewności prawa
i chaosu w sferze w tym przypadku działalności gospodarczej reglamentowanej. Doktryna
prawa administracyjnego wypracowała zasadę domniemania prawidłowości decyzji
administracyjnej. Zasada ta została przyjęta w orzecznictwie tak Naczelnego Sądu
Administracyjnego jak i Sądu Najwyższego przykładowo można powołać następującego
wyroki :
- wyrok
z 20 lipca 1981r. SA 1478/81 (OSA 1981 nr 2 poz. 72), gdzie NSA stwierdził, że
każda decyzja ostateczna korzysta z domniemania prawidłowości, a zatem organ, który
wydał wadliwą decyzję uprawniającą, jest tą decyzją związany do czasu jej zmiany w sposób
prz
ewidziany prawem” – podobnie NSA w wyroku z dnia 14 sierpnia 1987r. IV SA 393/87,
zaś
- w wyroku z dnia 17 grudnia 1993r. SN w sprawie sygn.. akt III ARN 50/93 (niepubl.)
wskazał, że zgodnie z art. 16 § 1 kpa decyzje od których nie służy odwołanie w
admin
istracyjnym toku instancji są ostateczne, a ich uchylenie lub zmiana, stwierdzenie
nieważności oraz wznowienie postępowania może nastąpić tylko w przypadkach
przewidzianych w Kodeksie. Z tego przepisu oraz reguł dotyczących postepowań o uchyleniu
bądź stwierdzeniu nieważności decyzji ostatecznych wynika, że korzystają one z
domniemania ich prawidłowości i zgodności z prawem.
W niniejszej sprawie zamawiający nie określił dodatkowych (ponad wskazane wyżej
rozporządzenie) wymagań dla baz magazynowo-transportowych jako badanej zdolności
technicznej. Jedynym wymogiem związanym z bazą magazynowo-transportową jest wymóg
posiadania niezbędnych uprawnień, a więc wpisu do rejestru działalności regulowanej.
Przystępujący przedstawił dowód uzyskania tego wpisu, a odwołujący nie wykazał, że wpis
ten został uchylony, zmieniony lub przystępujący został wykreślony z tego rejestru, ani
nawet, że wszczęto postępowanie administracyjne zmierzające do zmiany tego wpisu. Tym
samym fakt, że w ocenie odwołującego bazy posiadane przez przystępującego nie
uprawniały do wpisu do rejestru działalności gospodarczej, nie pozwala Izbie podważać
legalności dokonanego wpisu, gdyż nie mieści się to granicach kognicji Izby. Fakt, że
zamawiający jest jednocześnie organem dokonującym wpisu do rejestru działalności
regulowanej nie zmienia tej oceny, gdyż Izba nie kontroluje działalności zamawiającego w
innych sferach publicznych niż postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Biorąc
powyższe pod uwagę zarzut nie zasługiwał na uwzględnienie, gdyż w błąd, o którym stanowi
art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy nie został wprowadzony zamawiający w postepowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego, ale co najwyżej organ administracyjny wydający decyzję
o wpisie do rejestru działalności regulowanej.
Nadto ra
cję należy przyznać zamawiającemu, że materiał dowodowy przedstawiony przez
odwołującego w żaden sposób nie pozwala na identyfikację faktu, czy zakreślone numery
działek są objęte jakimkolwiek tytułem prawnym przez przystępującego, a dokumentacja
zdjęciowa nie pozwala nawet na identyfikację pod jakim adresem wykonano przedmiotowe
zdjęcia, co nie pozwala na uznanie przedłożonego materiału dowodowego do odwołania za
dowody pozwalające na ustalenie okoliczności mających znaczenie dla rozstrzygnięcia.
Zarzut
naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy w zw. z art. 3 ust. 1 oraz
15 ust. 1 pkt 1 UZNK przez zaniechanie odrzucenia oferty
przystępującego, której złożenie
stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji
Zarzut nie został udowodniony. Odwołujący poprzestał na stwierdzeniu, że bazy
magazynowo-
transportowe nie odpowiadające przepisom ww. rozporządzenia są tańsze i w
związku z tym przystępujący może oferować bardziej konkurencyjne ceny, w celu
wyeliminowania
konkurencji. Jednakże poza dokumentacją zdjęciową i wydrukami z
geoportali
, za pomocą których nie można ustalić do kogo należą i gdzie się znajdują, nie
wykazał w żaden sposób jak koszt: przede wszystkim utwardzenia podłoża, doprowadzenia
sieci kanalizacji
zamkniętej czy zabezpieczenia terenu przez swobodnym wjazdem,
przekłada się na wysokość ceny w składanych ofertach. Twierdzenia odwołującego
pozostają zatem gołosłowne, a zarzut niewykazany. Nadto jak wynika ze sprawdzenia
rażąco niskiej ceny cena oferty przystępującego nie przekracza progów ustawowego
obowiązku weryfikowania ceny rażąco niskiej – art. 90 ust. 1a ustawy i jest niższa jedynie o
5,23% od ubruttowionej wartości szacunkowej zamówienia. Tym samym zarzut nie
potwierdził się.
Zarzut naruszenia p
rzez zamawiającego art. 91 ust. 1 ustawy oraz art. 7 ust. 1 ust. 3 ustawy
przez
wybór jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy przystępującego podlegającego
wykluczeniu z przedmiotowego postępowania.
Zarzut nie potwierdził się. Mając na uwadze, że nie potwierdziły się zarzuty dotyczące
zaniechania wykluczenia przystępującego i zaniechania odrzucenia jego oferty, to brak jest
podstaw do kwestionowania prawidłowości wyboru. Obaj wykonawcy uzyskali tę samą ilość
punktów w kryterium termin płatności faktury, a zatem konkurowali ze sobą wyłącznie ceną i
jak wynika z protokołu postępowania przystępujący był korzystniejszy cenowo, zatem wybór
nastąpił zgodnie z przyjętymi przez zamawiającego kryteriami oceny ofert, a odwołujący nie
wykazał naruszenia zasad równego traktowania i uczciwej konkurencji rzez zamawiającego.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 192 ust.1 i 2
ustawy.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy stosownie do
wyniku spraw oraz zgodnie z § 3 pkt. 1 i 2 lit. b i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm. Z 2017r. poz. 47) obciążając odwołującego kosztami
postępowania w postaci uiszczonego przez odwołującego wpisu od odwołania oraz kosztami
zastępstwa prawnego i dojazdu nakazując odwołującemu zwrot zamawiającemu
poniesionych przez niego kosztów zastępstwa prawnego w wysokości 3 600zł., zgodnie z
przedstawionym rachunkiem
do kwoty dopuszczonej przez ww. rozporządzenie oraz kwoty
156 zł tytułem zwrotu kosztów dojazdu, zgodnie z przedstawionym biletem kolejowym.
Przewodniczący: ………………..