Sygn. akt: KIO 395/17
POSTANOWIENIE
z dnia 16 marca 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Ryszard Tetzlaff
Protokolant: Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym z udziałem stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego
w dniu 16 marca 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu
02 marca 2017 r. przez wykonawcę Przedsiębiorstwo
Usług Inwestycyjnych EKO-INWEST S.A., ul. Lucjana Szenwalda 20, 71-281 Szczecin
w postępowaniu prowadzonym przez
Miasto Zielona Góra - Miejski Zakład Komunikacji
w Zielonej Górze, ul. Chemiczna 8, 65-713 Zielona Góra
przy udziale wykonawcy
SAFAGE S.A.S. 15-27 rue du Port, Parc de l’Ile, 92000 Nanterre
Francja, SAFEGE Oddział w Polsce, Eurocentrum Office Complex, Budynek Gamma,
Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa zgłaszającego swoje przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Przedsiębiorstwa Usług Inwestycyjnych EKO-INWEST S.A., ul. Lucjana Szenwalda 20,
71-281 Szczecin kwoty 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej uiszczony wpis od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.)
na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego
w Zielonej Górze
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 395/17
U z a s a d n i e n i e
Postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego
w trybie przetargu
nieograniczonego na: „Świadczenie usługi Inżyniera dla kontraktów X, XI, XIII realizowanych
w ramach Projektu pn. „Zintegrowany system niskoemisyjnego transportu publicznego
w Zielonej Górze" planowanego do współfinansowania z budżetu Unii Europejskiej ze
ś
rodków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
2014 – 2020, znak sprawy: 9/UE/JRP/2016, zostało wszczęte ogłoszeniem w Dzienniku
Urzędowym Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich za numerem 2016/S 230 - 419278
z 29.11.2016 r., przez Miasto Zielona Góra - Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze,
ul. Chemiczna 8, 65-713 Zielona Góra zwane dalej: „Zamawiającym”.
W dniu 21.02.2017 r. (e-mailem) Zamawiający poinformował o wyborze oferty
najkorzystniejszej: SAFAGE S.A.S., 15-27 rue du Port, Parc de l’Ile, 92000 Nanterre Francja,
SAFEGE Oddział w Polsce, Eurocentrum Office Complex, Budynek Gamma, Al.
Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa zwanego dalej: „SAFAGE” albo „Przystępującym”.
Drugą pozycje w rankingu złożonych ofert zajęła oferta: Przedsiębiorstwo Usług
Inwestycyjnych EKO-INWEST S.A., ul. Lucjana Szenwalda 20, 71-281 Szczecin zwanej
dalej: „Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych EKO-INWEST S.A.” albo „Odwołującym”.
W dniu 22.02.2017 r. (faxem) Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych EKO-INWEST
S.A przesłało Zamawiającemu pismo odnoszące się do czynności z 21.02.2017 r.
W dniu 24.02.2017 r. (faxem) Zamawiający udzielił odpowiedzi na pismo
Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych EKO-INWEST S.A i podtrzymał swoją czynność
z 21.02.2017 r.
W dniu 02.03.2017 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) Przedsiębiorstwo Usług
Inwestycyjnych EKO-INWEST S.A wniosło odwołanie na w/w czynność z 21.02.2017 r.
Kopie odwołania Zamawiający otrzymał w dniu 01.03.2017 r. (e-mailem). Odwołujący
zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1) art. 91 ust. 1 w zw. z art. 2 pkt 5 lit a) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 22 grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” .
poprzez wybór jako najkorzystniejszej oferty która nie przedstawia najkorzystniejszego
bilansu kryterium ceny i pozostałych kryteriów określonych w SIWZ, gdyż w toku oceny
oferty Odwołującego zaniżono jej ocenę w kryterium pozacenowym „Dodatkowe osoby
wyznaczone do realizacji zamówienia” poprzez bezpodstawne nieuwzględnienie kwalifikacji
jednej z osób (eksperta 2a), co doprowadziło do sklasyfikowania oferty na drugiej pozycji,
podczas gdy prawidłowa ocena winna skutkować uznaniem tej oferty za najkorzystniejszą.
2) art. 91 ust 1 w zw. z art.36 ust.1 pkt 13) oraz art.38 ust. 4 Pzp poprzez wybór oferty
najkorzystniejszej niezgodnie z kryteriami oceny ofert oraz sposobem dokonywania oceny
w tych kryteriach tj, niezgodną z SIWZ ocenę wszystkich ofert w kryterium „Dodatkowe
osoby wyznaczone do realizacji zamówienia” polegającą na niezastosowaniu się do
wskazanego w SIWZ obowiązku przemnożenia punktacji uzyskanej w tym kryterium przez
znaczenie kryterium (mnożnik 40%) co doprowadziło do zwiększenia różnicy pomiędzy
ofertą wybraną jako najkorzystniejsza (oferta SAFAGE) a ofertą Odwołującego, skutkując
wyborem oferty SAFAGE nie zaś oferty Odwołującego, co miałoby miejsce, gdyby
Zamawiający zastosował się do zasad oceny ofert podanych w SIWZ,
3) art. 14 Pzp w zw. z art. 701 § 4 oraz art. 5 i art. 58 § 3 kodeksu cywilnego poprzez
niezastosowanie się do warunków przetargu (postanowień SIWZ) dotyczących zasad oceny
w kryterium „Dodatkowe osoby wyznaczone do realizacji zamówienia” polegającą na
niezastosowaniu się do wskazanego w SIWZ obowiązku przemnożenia punktacji uzyskanej
w tym kryterium przez znaczenie kryterium (40%). Brak zastosowania reguł oceny ofert do
czego organizator przetargu (Zamawiający) jest obowiązany, doprowadził do skutku
opisanego w zarzucie nr 2. Nie zastosowanie reguł oceny ofert wskazanych w SIWZ stanowi
także naruszenie art. 38 ust. 4 będąc de facto zmianą SIWZ po terminie składania ofert, gdyż
sposób oceny ofert winien być podany w SIWZ (art. 36 ust. 1 pkt 13), a nie ustalany
swobodnie przez Zamawiającego.
Odwołujący wnosił o uwzględnienie w całości niniejszego odwołania oraz nakazanie
Zamawiającemu:
1) Unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
2) Ponownej oceny ofert zgodnie z zasadami oceny podanymi w SIWZ, tj.:
a. Przyznanie ofercie Odwołującego 40 punktów jako podstawy do obliczenia liczby punktów
w kryterium pozacenowym, gdyż obaj dodatkowi eksperci spełniają wymagania dla
przyznania po 20 punktów do obliczenia punktacji w kryterium.
b. Zastosowanie podanego w SIWZ mnożnika (40%) dla ustalenia liczby punktów
przyznawanej ofertom w kryterium pozacenowym.
Ponadto, Odwołujący wnosił o obciążenie kosztami postępowania odwoławczego
Zamawiającego, w tym zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów
zastępstwa przed KIO.
Zamawiający w dniu 02.03.2017 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185
ust.1 Pzp, wezwał uczestników postępowania przetargowego do wzięcia udziału
w postępowaniu odwoławczym.
W dniu 06.03.2017 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) SAFAGE S.A.S., zgłosiło
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego wnosząc
o oddalenie odwołania w całości.
Kopia zgłoszenia została przekazana Zamawiającemu oraz
Odwołującemu.
W dniu 13.03.2017 r. (e-mailem) Zamawiający wobec wniesienia odwołanie do
Prezesa KIO wniósł na piśmie, w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której
uwzględnił w całości odwołanie. Kopia została przekazana Odwołującemu oraz
Przystępującemu.
W dniu 13.03.2017 r. (faxem) Prezes KIO w związku z postanowieniem Izby
z 13.03.2017 r. wezwał SAFAGE S.A.S. - na podstawie § 13 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 22.03.2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy
rozpoznawaniu odwołań (t.j.: Dz. U. z 2014, poz. 964 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 14) do
złożenia oświadczenia w przedmiocie wniesienia sprzeciwu, w terminie 3 dni.
W dniu 16.03.2017 r. (e-mailem) SAFAGE S.A.S. oświadczył że nie zamierza wnosić
sprzeciwu.
W dniu 16.03.2017 r. w związku z postanowieniem Izby z dnia 07.03.2017 r. odbyło
się posiedzenie niejawne z udziałem stron.
W wyznaczonym terminie posiedzenia i rozprawy przed Izbą, czyli 16.03.2017 r., nie
stawił się Przystępujący. Izba uznała dodatkowo, że niestawiennictwo na posiedzeniu przed
Izbą - SAFAGE S.A.S., tj. Przystępujących po stronie Zamawiającego, mimo prawidłowego
zawiadomienia o terminie posiedzenia (dowód w aktach postępowania), należy uznać za
rezygnację z uprawnień do reprezentowania swoich interesów, tożsamą z niezłożeniem
sprzeciwu co do uwzględnienia odwołania. Tym samym, Izba w pełni podzieliła stanowisko
i argumentację wyrażoną, w odniesieniu do analogicznej sytuacji, w postanowieniach KIO:
z 09.06.2010 r., sygn. akt: KIO 991/10, z 11.08.2010 r., sygn. akt: KIO 1575/10,
z 27.06.2012 r., sygn. akt: KIO 1264/12, z 23.08.2012 r., sygn. akt: KIO 1722/12,
z 10.03.2014 r., sygn. akt: KIO 360/14, z 20.03.2014 r., sygn. akt: KIO 442/14;
z 07.08.2014 r., sygn. akt: KIO 1524/14, z 05.09. 2014 r., sygn. akt: KIO 1744/14,
z 04.02.2015 r., sygn. akt: KIO 151/15, z 01.12.2015 r., sygn. akt: KIO 2534/15,
z 16.12.2015 r., sygn. akt: KIO 2637/15, z 26.04.2016 r., sygn. akt: KIO 523/16 oraz
z 20.07.2016 r., sygn. akt: KIO 1259/16.
Reasumując, skoro Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie oświadczył, że po
przeanalizowaniu stanowiska Odwołującego uznał słuszność argumentacji Odwołującego
i uwzględnił odwołanie to stwierdzić należy, że Zamawiający uznał zarzuty Odwołującego.
Zatem mając na uwadze, że:
1. Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu,
2. do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego przystąpił skutecznie
wykonawca, który nie skorzystał z prawa wniesienia sprzeciwu,
Izba stwierdziła, w związku z faktem, że Przystępujący do postępowania po stronie
Zamawiającego nie wniósł sprzeciwu co do uwzględnienia w całości zarzutów
przedstawionych w odwołaniu, iż postępowanie odwoławcze – stosownie do dyspozycji art.
186 ust. 3 Pzp – należało umorzyć.
Uwzględniając powyższe, Izba uznała, że istniała podstawa do przyjęcia, iż
postępowanie odwoławcze w sprawie o sygn. akt: KIO 395/17 – stosownie do dyspozycji art.
186 ust. 3 Pzp oraz art. 192 ust. 1 zd. 2 Pzp - należało umorzyć, na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, iż z mocy art.
186 ust. 6 pkt 1 Pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie nakazując dokonanie
zwrotu Odwołującemu kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu
pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym
i sposobu ich rozliczania (Dz. U. nr 41 poz. 238 oraz Dz. U. z 2017 r., poz. 47). Zgodnie z §
13 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpatrywaniu odwołań (t.j.: Dz. U. z 2014, poz. 964 oraz Dz.
U. z 2017 r., poz. 14) - postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym. W oparciu o § 32
ww. rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpatrywaniu odwołań, ogłoszenie postanowienia kończącego
postępowanie odwoławcze wydanego na posiedzeniu niejawnym następuje przez
wywieszenie sentencji postanowienia na tablicy ogłoszeń w siedzibie Krajowej Izby
Odwoławczej, a informacja o ogłoszeniu podawana jest na stronie internetowej Urzędu
Zamówień Publicznych. Odpis postanowienia przesyła się stronom i uczestnikom
postępowania odwoławczego.
Przewodniczący:
………………………………