KIO 735/17 Sygn. akt: KIO 736/17 Sygn. akt: KIO 737/17 POSTANOWIENIE dnia 25 kwietnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 735/17 

Sygn. akt: KIO 736/17 

Sygn. akt: KIO 737/17 

POSTANOWIENIE 

z dnia 25 kwietnia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Agata Mikołajczyk 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  25  kwietnia  2017  r.  w 

Warszawie odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 kwietnia 

2017 r. przez wykonawcę: 

1)  NEWAG S.A. ul. Wyspiańskiego 3 (33-300 Nowy Sącz) - sygn. akt: KIO 735/17 

2)  NEWAG S.A. ul. Wyspiańskiego 3 (33-300 Nowy Sącz) - sygn. akt: KIO 736/17 

3)  NEWAG S.A. ul. Wyspiańskiego 3 (33-300 Nowy Sącz) - sygn. akt: KIO 737/17 

w  postępowaniach  prowadzonych  przez  zamawiającego  -  PKP  Intercity  S.A.  Aleje 

Jerozolimskie 142A 02-305 Warszawa

postanawia: 

1.  umorzyć postępowania odwoławcze; 

2.  nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz 

wnoszącego  odwołania  wykonawcy  NEWAG  S.A.  ul.  Wyspiańskiego  3  (33-300  Nowy 

Sącz) - kwoty 40.500 zł 00 gr (słownie: czterdzieści tysięcy pięćset złotych zero groszy), 

stanowiącej 90 % kwoty łącznej uiszczonej tytułem wpisów od odwołań. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.  

Przewodniczący:      ……………………………….. 


Sygn. akt: KIO 735/17 

Sygn. akt: KIO 736/17 

Sygn. akt: KIO 737/17 

Uzasadnienie 

Odwołania w sprawach o sygn. akt: KIO 735/17; KIO 736/17 i KIO 737/17 zostały wniesione 

w postępowaniach prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy 

z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.]  

przez    zamawiającego  –  PKP  Intercity  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie  przez  wykonawcę 

NEWAG  S.A.  z  siedzibą  w  Nowym  Sączu  [Odwołujący].  Odwołujący  w  tych  odwołaniach 

podał,  że  jest  producentem  oraz  podmiotem  świadczącym  usługi  napraw  i  modernizacji 

taboru  szynowego.  W  ramach  prowadzonej  działalności  dokonuje  również  modernizacji 

wagonów będących przedmiotem niniejszego zamówienia. Ponadto, spełnia opisany w SIWZ 

wymóg doświadczenia oraz inne warunki udziału w postępowaniu i zamierza wziąć udział w 

przedmiotowym  postępowaniu,  ubiegając  się  o  uzyskanie  zamówienia.  Jednakże 

postanowienia  SIWZ,  sformułowane  z  naruszeniem  wskazanych  w  petitum  odwołania 

przepisów  prawa,  uniemożliwiają  Odwołującemu  prawidłowe  sporządzenie  oferty  i 

przystąpienie do udziału w postępowaniu. 

Sygn. akt: KIO 735/17 

Przedmiotem  zamówienia  w  przypadku  tego  postępowania  –  nr  postępowania 

23/02/TUT/2017 jest: „Wykonanie naprawy okresowej na 5 - tym poziomie utrzymania wraz z 

modernizacją  oraz  przeglądu  na  3-cim  poziomie  utrzymania  83  wagonów  osobowych”. 

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

(1)  art. 387 § 1 kc i art. 58 §1 i 2 kc w związku z art. 14 oraz 139 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2 

ustawy  Pzp  oraz  art.  7  i  art.  30  ust.  4,  i  art.  36  ust.  1  pkt  16)  ustawy  Pzp  z  uwagi  na 

zobowiązanie wykonawcy do: 

a)  wykonania modernizacji pierwszego wagonu w terminie 100 dni kalendarzowych,  

b)  wykonania  modernizacji  kolejnych  wagonów  w  terminie  70  dni  kalendarzowych, 

przekazania kompletnej dokumentacji modernizacji w terminie 80 dni kalendarzowych 

c)  przekazania    szczegółowego  projektu  rozwiązań  w  terminie  30  dni  kalendarzowych  od 

podpisania umowy,  

co  stanowi  świadczenie  obiektywnie  niemożliwe  do  wykonania  lub  co  najmniej  ogranicza 

konkurencję na rynku; 

(2)  art. 29 ust. 1 ustawy Pzp, art. 36 ust. 1 pkt 16) ustawy Pzp oraz art. art. 353 (1) i 627 kc w 

związku z art. 14 oraz 139 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na sformułowanie niejednoznacznej 

i  niedookreślonej  treści  §  12  i  13  załącznika  nr  12  do  SIWZ  polegające  na  braku 

wskazania,  że  udzielone  licencje  odnoszą  się  wyłącznie  do  wagonów  naprawianych  na 


podstawie  niniejszego  zamówienia,  co  mogłoby  prowadzić  do  interpretacji,  iż 

Zamawiający  nabywa  prawo  do  korzystania  z  oprogramowania  dokumentacji  w  celu 

napraw i utrzymania wszelkich wagonów, również nie objętych przedmiotem zamówienia. 

Wykonawca wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

1.  Zmianę terminu, określonego w rozdziale Vl SIWZ: 

1)  ust: 5. - naprawy wraz z modernizacją pierwszego wagonu (czas postoju wagonu) na 250 

dni kalendarzowych;  

2)  ust. 4 - naprawy wraz z modernizacją jednego wagonu (czas postoju wagonu) na 90 dni 

kalendarzowych  -  licząc  nie  wcześniej  jednak  niż  od  dnia  odbioru  po  modernizacji 

pierwszego wagonu;  

3)  ust.  2  oraz  w  §  4  ust.  2  załącznika  nr  12  do  SIWZ  -  wykonania  naprawy  wraz  z 

modernizacją wszystkich wagonów na 40 miesięcy od dnia zawarcia umowy,  

a w konsekwencji  

4)  zmianę terminu realizacji przedmiotu zamówienia z ust.1 oraz w § 4 ust. 1 załącznika nr 

12 do SIWZ - na 58 miesięcy od dnia zawarcia umowy; 

5)  zmianę terminu, wymienionego w § 8 ust. 3 załącznika nr 12 - sporządzenie i przekazanie 

szczegółowych  projektów  i  wariantów  rozwiązań  -  na  100  dni  kalendarzowych  od  dnia 

zawarcia umowy; 

6)  zmianę  terminu,  wymienionego  w  §10  ust.  2  załącznika  nr  12  -    sporządzenie  i 

przekazanie Dokumentacji wymienionej w §10 ust. 1 - na 180 dni kalendarzowych; 

2.  Zmianę  §  12  i  13  załącznika  nr  12  -  sprecyzowanie,  że  udzielone  licencje  uprawniają 

Zamawiającego  do  korzystania  z  dokumentacji  i  oprogramowania  wyłącznie  w  celu 

napraw i utrzymania wagonów objętych przedmiotem zamówienia. 

Sygn. akt: KIO 736/17 

Przedmiotem  zamówienia  w  przypadku  tego  postępowania  –  nr  postępowania 

24/02/TUT/2017 jest: „Wykonanie naprawy okresowej na 5 - tym poziomie utrzymania wraz z 

modernizacją  oraz  przeglądu  na  3-cim  poziomie  utrzymania  60  wagonów  osobowych”.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

(1)  art. 387 § 1 kc i art. 58 §1 i 2 kc w związku z art. 14 oraz 139 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2 

ustawy  Pzp  oraz  art.  7  i  art.  30  ust.  4,  i  art.  36  ust.  1  pkt  16)  ustawy  Pzp  z  uwagi  na 

zobowiązanie wykonawcy do: 

1)  wykonania modernizacji pierwszego wagonu w terminie 100 dni kalendarzowych,  

2)  wykonania  modernizacji  kolejnych  wagonów  w  terminie  70  dni  kalendarzowych, 

przekazania kompletnej dokumentacji modernizacji w terminie 80 dni kalendarzowych 

3)  przekazania    szczegółowego  projektu  rozwiązań  w  terminie  30  dni  kalendarzowych  od 

podpisania umowy,  


co  stanowi  świadczenie  obiektywnie  niemożliwe  do  wykonania  lub  co  najmniej  ogranicza 

konkurencję na rynku; 

(2)  art. 29 ust. 1 ustawy Pzp, art. 36 ust. 1 pkt 16) ustawy Pzp oraz art. art. 353 (1) i 627 kc w 

związku z art. 14 oraz 139 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na sformułowanie niejednoznacznej 

i  niedookreślonej  treści  §  12  i  13  załącznika  nr  12  do  SIWZ  polegające  na  braku 

wskazania,  że  udzielone  licencje  odnoszą  się  wyłącznie  do  wagonów  naprawianych  na 

podstawie  niniejszego  zamówienia,  co  mogłoby  prowadzić  do  interpretacji,  iż 

Zamawiający  nabywa  prawo  do  korzystania  z  oprogramowania  dokumentacji  w  celu 

napraw i utrzymania wszelkich wagonów, również nie objętych przedmiotem zamówienia. 

Wykonawca wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

1.  Zmianę terminu, określonego w rozdziale Vl SIWZ: 

1)  ust: 5. - naprawy wraz z modernizacją pierwszego wagonu (czas postoju wagonu) na 310 

dni kalendarzowych;  

2)  ust. 4 - naprawy wraz z modernizacją jednego wagonu (czas postoju wagonu) na 90 dni 

kalendarzowych  -  licząc  nie  wcześniej  jednak  niż  od  dnia  odbioru  po  modernizacji 

pierwszego wagonu;  

3)  ust.  2  oraz  w  §  4  ust.  2  załącznika  nr  12  do  SIWZ  -  wykonania  naprawy  wraz  z 

modernizacją wszystkich wagonów na 42 miesiące od dnia zawarcia umowy,  

a w konsekwencji  

4)  zmianę terminu realizacji przedmiotu zamówienia z ust.1 oraz w § 4 ust. 1 załącznika nr 

12 do SIWZ - na 60 miesięcy od dnia zawarcia umowy; 

5)  zmianę terminu, wymienionego w § 8 ust. 3 załącznika nr 12 - sporządzenie i przekazanie 

szczegółowych  projektów  i  wariantów  rozwiązań  -  na  160  dni  kalendarzowych  od  dnia 

zawarcia umowy; 

6)  zmianę  terminu,  wymienionego  w  §10  ust.  2  załącznika  nr  12  -    sporządzenie  i 

przekazanie Dokumentacji wymienionej w §10 ust. 1 - na 240 dni kalendarzowych; 

2.  Zmianę  §  12  i  13  załącznika  nr  12  -  sprecyzowanie,  że  udzielone  licencje  uprawniają 

Zamawiającego  do  korzystania  z  dokumentacji  i  oprogramowania  wyłącznie  w  celu 

napraw i utrzymania wagonów objętych przedmiotem zamówienia. 

Sygn. akt: KIO 737/17 

Przedmiotem  zamówienia  w  przypadku  tego  postępowania  –  nr  postępowania  

25/02/TUT/2017 jest: „Wykonanie naprawy okresowej na 5 -tym poziomie utrzymania wraz z 

modernizacją  oraz  przeglądu  na  3-cim  poziomie  utrzymania  40  wagonów  osobowych”.  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:  

(1)  art. 387 § 1 kc i art. 58 §1 i 2 kc w związku z art. 14 oraz 139 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2 

ustawy  Pzp  oraz  art.  7  i  art.  30  ust.  4,  i  art.  36  ust.  1  pkt  16)  ustawy  Pzp  z  uwagi  na 

zobowiązanie wykonawcy do: 


1)  wykonania modernizacji pierwszego wagonu w terminie 100 dni kalendarzowych,  

2)  wykonania  modernizacji  kolejnych  wagonów  w  terminie  70  dni  kalendarzowych, 

przekazania kompletnej dokumentacji modernizacji w terminie 80 dni kalendarzowych 

3)  przekazania    szczegółowego  projektu  rozwiązań  w  terminie  30  dni  kalendarzowych  od 

podpisania umowy,  

co  stanowi  świadczenie  obiektywnie  niemożliwe  do  wykonania  lub  co  najmniej  ogranicza 

konkurencję na rynku; 

(2)  art. 29 ust. 1 ustawy Pzp, art. 36 ust. 1 pkt 16) ustawy Pzp oraz art. art. 353 (1) i 627 kc w 

związku z art. 14 oraz 139 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na sformułowanie niejednoznacznej 

i  niedookreślonej  treści  §  12  i  13  załącznika  nr  12  do  SIWZ  polegające  na  braku 

wskazania,  że  udzielone  licencje  odnoszą  się  wyłącznie  do  wagonów  naprawianych  na 

podstawie  niniejszego  zamówienia,  co  mogłoby  prowadzić  do  interpretacji,  iż 

Zamawiający  nabywa  prawo  do  korzystania  z  oprogramowania  dokumentacji  w  celu 

napraw i utrzymania wszelkich wagonów, również nie objętych przedmiotem zamówienia. 

Wykonawca wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

(1)  Zmianę terminu, określonego w rozdziale Vl SIWZ: 

1)  ust: 5. - naprawy wraz z modernizacją pierwszego wagonu (czas postoju wagonu) na 250 

dni kalendarzowych;  

2)  ust. 4 - naprawy wraz z modernizacją jednego wagonu (czas postoju wagonu) na 90 dni 

kalendarzowych  -  licząc  nie  wcześniej  jednak  niż  od  dnia  odbioru  po  modernizacji 

pierwszego wagonu;  

3)  ust.  2  oraz  w  §  4  ust.  2  załącznika  nr  12  do  SIWZ  -  wykonania  naprawy  wraz  z 

modernizacją wszystkich wagonów na 40 miesiące od dnia zawarcia umowy,  

a w konsekwencji  

7)  zmianę terminu realizacji przedmiotu zamówienia z ust.1 oraz w § 4 ust. 1 załącznika nr 

12 do SIWZ - na 58 miesięcy od dnia zawarcia umowy; 

8)  zmianę terminu, wymienionego w § 8 ust. 3 załącznika nr 12 - sporządzenie i przekazanie 

szczegółowych  projektów  i  wariantów  rozwiązań  -  na  100  dni  kalendarzowych  od  dnia 

zawarcia umowy; 

9)  zmianę  terminu,  wymienionego  w  §10  ust.  2  załącznika  nr  12  -    sporządzenie  i 

przekazanie Dokumentacji wymienionej w §10 ust. 1 - na 180 dni kalendarzowych; 

(2) Zmianę  §  12  i  13  załącznika  nr  12  -  sprecyzowanie,  że  udzielone  licencje  uprawniają 

Zamawiającego  do  korzystania  z  dokumentacji  i  oprogramowania  wyłącznie  w  celu 

napraw i utrzymania wagonów objętych przedmiotem zamówienia. 

Ogłoszenia  o  zamówieniu  zostały  opublikowane  w  Dz.  Urz.  UE,  a  specyfikacja 

istotnych warunków zamówienia na stronie zamawiającego - w dniu  5 kwietnia 2017 r.  


Zarządzeniem z dnia 19 kwietnia 2017 r. Prezes Krajowej Izby Odwoławczej zarządził 

na  podstawie  art.  189  ust.1  zdanie  drugie  ustawy  –  Prawo  zamówień  publicznych  łączne 

rozpoznanie  przez skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej tych odwołań.   

Wnoszący  odwołanie  wykonawca  NEWAG  S.A.  z  siedzibą  w  Nowym  Sączu  w 

pismach z dnia 24 kwietnia 2017 r. [data wpływu: 25.04.17] oświadczył, że cofa wniesione w 

dniu  14  kwietnia  2017  r.  odwołania  oraz  wnosi  o  umorzenie  postępowania  i  zwrot  wpisów 

uiszczonych od każdego z tych odwołań.   

Mając  na  uwadze  stan  faktyczny,  Izba  postanowiła  o  umorzeniu  postępowania 

odwoławczego w tych sprawach na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp, zgodnie z którym 

Odwołujący do czasu zamknięcia rozprawy może cofnąć odwołanie.  

Zgodnie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy Pzp oraz na podstawie § 5 ust. 1 pkt 3 

lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U  Nr  41,  poz.  3544  ze  zm.),  Izba  orzekła  o 

dokonaniu  zwrotu  na  rzecz  Odwołującego  90%  łącznej  kwoty  wpisów  uiszczonych  przez 

wykonawcę  NEWAG  S.A.  z  siedzibą  w  Nowym  Sączu  od  każdego  z  odwołań  w  wysokości 

po 15.000 zł.  

W sprawie tej na podstawie art. 192 ust.8 ustawy Pzp wydano łączne postanowienie. 

Zgodnie  ze  wskazanym  przepisem:  „W  przypadku,  o  którym  mowa  w  art.  189  ust.1  zdanie 

drugie, Izba może wydać łączne orzeczenie w sprawach złożonych odwołań”.  

Uwzględniając powyższe postanowiono, jak w sentencji.  

………………………………..