KIO 735/17 Sygn. akt: KIO 736/17 Sygn. akt: KIO 737/17 POSTANOWIENIE dnia 25 kwietnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 735/17

Sygn. akt: KIO 736/17

Sygn. akt: KIO 737/17

POSTANOWIENIE

z dnia 25 kwietnia 2017 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Agata Mikołajczyk

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w dniu 25 kwietnia 2017 r. w

Warszawie odwołań wniesionych do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 14 kwietnia

2017 r. przez wykonawcę:

1) NEWAG S.A. ul. Wyspiańskiego 3 (33-300 Nowy Sącz) - sygn. akt: KIO 735/17

2) NEWAG S.A. ul. Wyspiańskiego 3 (33-300 Nowy Sącz) - sygn. akt: KIO 736/17

3) NEWAG S.A. ul. Wyspiańskiego 3 (33-300 Nowy Sącz) - sygn. akt: KIO 737/17

w postępowaniach prowadzonych przez zamawiającego - PKP Intercity S.A. Aleje

Jerozolimskie 142A 02-305 Warszawa,

postanawia:

1. umorzyć postępowania odwoławcze;

2. nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz

wnoszącego odwołania wykonawcy NEWAG S.A. ul. Wyspiańskiego 3 (33-300 Nowy

Sącz) - kwoty 40.500 zł 00 gr (słownie: czterdzieści tysięcy pięćset złotych zero groszy),

stanowiącej 90 % kwoty łącznej uiszczonej tytułem wpisów od odwołań.

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie -

w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Przewodniczący: ………………………………..


Sygn. akt: KIO 735/17

Sygn. akt: KIO 736/17

Sygn. akt: KIO 737/17

Uzasadnienie

Odwołania w sprawach o sygn. akt: KIO 735/17; KIO 736/17 i KIO 737/17 zostały wniesione

w postępowaniach prowadzonych w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy

z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.]

przez zamawiającego – PKP Intercity S.A. z siedzibą w Warszawie przez wykonawcę

NEWAG S.A. z siedzibą w Nowym Sączu [Odwołujący]. Odwołujący w tych odwołaniach

podał, że jest producentem oraz podmiotem świadczącym usługi napraw i modernizacji

taboru szynowego. W ramach prowadzonej działalności dokonuje również modernizacji

wagonów będących przedmiotem niniejszego zamówienia. Ponadto, spełnia opisany w SIWZ

wymóg doświadczenia oraz inne warunki udziału w postępowaniu i zamierza wziąć udział w

przedmiotowym postępowaniu, ubiegając się o uzyskanie zamówienia. Jednakże

postanowienia SIWZ, sformułowane z naruszeniem wskazanych w petitum odwołania

przepisów prawa, uniemożliwiają Odwołującemu prawidłowe sporządzenie oferty i

przystąpienie do udziału w postępowaniu.

Sygn. akt: KIO 735/17

Przedmiotem zamówienia w przypadku tego postępowania – nr postępowania

23/02/TUT/2017 jest: „Wykonanie naprawy okresowej na 5 - tym poziomie utrzymania wraz z

modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 83 wagonów osobowych”.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:

(1) art. 387 § 1 kc i art. 58 §1 i 2 kc w związku z art. 14 oraz 139 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2

ustawy Pzp oraz art. 7 i art. 30 ust. 4, i art. 36 ust. 1 pkt 16) ustawy Pzp z uwagi na

zobowiązanie wykonawcy do:

a) wykonania modernizacji pierwszego wagonu w terminie 100 dni kalendarzowych,

b) wykonania modernizacji kolejnych wagonów w terminie 70 dni kalendarzowych,

przekazania kompletnej dokumentacji modernizacji w terminie 80 dni kalendarzowych

c) przekazania szczegółowego projektu rozwiązań w terminie 30 dni kalendarzowych od

podpisania umowy,

co stanowi świadczenie obiektywnie niemożliwe do wykonania lub co najmniej ogranicza

konkurencję na rynku;

(2) art. 29 ust. 1 ustawy Pzp, art. 36 ust. 1 pkt 16) ustawy Pzp oraz art. art. 353 (1) i 627 kc w

związku z art. 14 oraz 139 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na sformułowanie niejednoznacznej

i niedookreślonej treści § 12 i 13 załącznika nr 12 do SIWZ polegające na braku

wskazania, że udzielone licencje odnoszą się wyłącznie do wagonów naprawianych na


podstawie niniejszego zamówienia, co mogłoby prowadzić do interpretacji, iż

Zamawiający nabywa prawo do korzystania z oprogramowania dokumentacji w celu

napraw i utrzymania wszelkich wagonów, również nie objętych przedmiotem zamówienia.

Wykonawca wniósł o nakazanie Zamawiającemu:

1. Zmianę terminu, określonego w rozdziale Vl SIWZ:

1) ust: 5. - naprawy wraz z modernizacją pierwszego wagonu (czas postoju wagonu) na 250

dni kalendarzowych;

2) ust. 4 - naprawy wraz z modernizacją jednego wagonu (czas postoju wagonu) na 90 dni

kalendarzowych - licząc nie wcześniej jednak niż od dnia odbioru po modernizacji

pierwszego wagonu;

3) ust. 2 oraz w § 4 ust. 2 załącznika nr 12 do SIWZ - wykonania naprawy wraz z

modernizacją wszystkich wagonów na 40 miesięcy od dnia zawarcia umowy,

a w konsekwencji

4) zmianę terminu realizacji przedmiotu zamówienia z ust.1 oraz w § 4 ust. 1 załącznika nr

12 do SIWZ - na 58 miesięcy od dnia zawarcia umowy;

5) zmianę terminu, wymienionego w § 8 ust. 3 załącznika nr 12 - sporządzenie i przekazanie

szczegółowych projektów i wariantów rozwiązań - na 100 dni kalendarzowych od dnia

zawarcia umowy;

6) zmianę terminu, wymienionego w §10 ust. 2 załącznika nr 12 - sporządzenie i

przekazanie Dokumentacji wymienionej w §10 ust. 1 - na 180 dni kalendarzowych;

2. Zmianę § 12 i 13 załącznika nr 12 - sprecyzowanie, że udzielone licencje uprawniają

Zamawiającego do korzystania z dokumentacji i oprogramowania wyłącznie w celu

napraw i utrzymania wagonów objętych przedmiotem zamówienia.

Sygn. akt: KIO 736/17

Przedmiotem zamówienia w przypadku tego postępowania – nr postępowania

24/02/TUT/2017 jest: „Wykonanie naprawy okresowej na 5 - tym poziomie utrzymania wraz z

modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 60 wagonów osobowych”.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:

(1) art. 387 § 1 kc i art. 58 §1 i 2 kc w związku z art. 14 oraz 139 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2

ustawy Pzp oraz art. 7 i art. 30 ust. 4, i art. 36 ust. 1 pkt 16) ustawy Pzp z uwagi na

zobowiązanie wykonawcy do:

1) wykonania modernizacji pierwszego wagonu w terminie 100 dni kalendarzowych,

2) wykonania modernizacji kolejnych wagonów w terminie 70 dni kalendarzowych,

przekazania kompletnej dokumentacji modernizacji w terminie 80 dni kalendarzowych

3) przekazania szczegółowego projektu rozwiązań w terminie 30 dni kalendarzowych od

podpisania umowy,


co stanowi świadczenie obiektywnie niemożliwe do wykonania lub co najmniej ogranicza

konkurencję na rynku;

(2) art. 29 ust. 1 ustawy Pzp, art. 36 ust. 1 pkt 16) ustawy Pzp oraz art. art. 353 (1) i 627 kc w

związku z art. 14 oraz 139 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na sformułowanie niejednoznacznej

i niedookreślonej treści § 12 i 13 załącznika nr 12 do SIWZ polegające na braku

wskazania, że udzielone licencje odnoszą się wyłącznie do wagonów naprawianych na

podstawie niniejszego zamówienia, co mogłoby prowadzić do interpretacji, iż

Zamawiający nabywa prawo do korzystania z oprogramowania dokumentacji w celu

napraw i utrzymania wszelkich wagonów, również nie objętych przedmiotem zamówienia.

Wykonawca wniósł o nakazanie Zamawiającemu:

1. Zmianę terminu, określonego w rozdziale Vl SIWZ:

1) ust: 5. - naprawy wraz z modernizacją pierwszego wagonu (czas postoju wagonu) na 310

dni kalendarzowych;

2) ust. 4 - naprawy wraz z modernizacją jednego wagonu (czas postoju wagonu) na 90 dni

kalendarzowych - licząc nie wcześniej jednak niż od dnia odbioru po modernizacji

pierwszego wagonu;

3) ust. 2 oraz w § 4 ust. 2 załącznika nr 12 do SIWZ - wykonania naprawy wraz z

modernizacją wszystkich wagonów na 42 miesiące od dnia zawarcia umowy,

a w konsekwencji

4) zmianę terminu realizacji przedmiotu zamówienia z ust.1 oraz w § 4 ust. 1 załącznika nr

12 do SIWZ - na 60 miesięcy od dnia zawarcia umowy;

5) zmianę terminu, wymienionego w § 8 ust. 3 załącznika nr 12 - sporządzenie i przekazanie

szczegółowych projektów i wariantów rozwiązań - na 160 dni kalendarzowych od dnia

zawarcia umowy;

6) zmianę terminu, wymienionego w §10 ust. 2 załącznika nr 12 - sporządzenie i

przekazanie Dokumentacji wymienionej w §10 ust. 1 - na 240 dni kalendarzowych;

2. Zmianę § 12 i 13 załącznika nr 12 - sprecyzowanie, że udzielone licencje uprawniają

Zamawiającego do korzystania z dokumentacji i oprogramowania wyłącznie w celu

napraw i utrzymania wagonów objętych przedmiotem zamówienia.

Sygn. akt: KIO 737/17

Przedmiotem zamówienia w przypadku tego postępowania – nr postępowania

25/02/TUT/2017 jest: „Wykonanie naprawy okresowej na 5 -tym poziomie utrzymania wraz z

modernizacją oraz przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych”.

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:

(1) art. 387 § 1 kc i art. 58 §1 i 2 kc w związku z art. 14 oraz 139 ust. 1 oraz art. 29 ust. 2

ustawy Pzp oraz art. 7 i art. 30 ust. 4, i art. 36 ust. 1 pkt 16) ustawy Pzp z uwagi na

zobowiązanie wykonawcy do:


1) wykonania modernizacji pierwszego wagonu w terminie 100 dni kalendarzowych,

2) wykonania modernizacji kolejnych wagonów w terminie 70 dni kalendarzowych,

przekazania kompletnej dokumentacji modernizacji w terminie 80 dni kalendarzowych

3) przekazania szczegółowego projektu rozwiązań w terminie 30 dni kalendarzowych od

podpisania umowy,

co stanowi świadczenie obiektywnie niemożliwe do wykonania lub co najmniej ogranicza

konkurencję na rynku;

(2) art. 29 ust. 1 ustawy Pzp, art. 36 ust. 1 pkt 16) ustawy Pzp oraz art. art. 353 (1) i 627 kc w

związku z art. 14 oraz 139 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na sformułowanie niejednoznacznej

i niedookreślonej treści § 12 i 13 załącznika nr 12 do SIWZ polegające na braku

wskazania, że udzielone licencje odnoszą się wyłącznie do wagonów naprawianych na

podstawie niniejszego zamówienia, co mogłoby prowadzić do interpretacji, iż

Zamawiający nabywa prawo do korzystania z oprogramowania dokumentacji w celu

napraw i utrzymania wszelkich wagonów, również nie objętych przedmiotem zamówienia.

Wykonawca wniósł o nakazanie Zamawiającemu:

(1) Zmianę terminu, określonego w rozdziale Vl SIWZ:

1) ust: 5. - naprawy wraz z modernizacją pierwszego wagonu (czas postoju wagonu) na 250

dni kalendarzowych;

2) ust. 4 - naprawy wraz z modernizacją jednego wagonu (czas postoju wagonu) na 90 dni

kalendarzowych - licząc nie wcześniej jednak niż od dnia odbioru po modernizacji

pierwszego wagonu;

3) ust. 2 oraz w § 4 ust. 2 załącznika nr 12 do SIWZ - wykonania naprawy wraz z

modernizacją wszystkich wagonów na 40 miesiące od dnia zawarcia umowy,

a w konsekwencji

7) zmianę terminu realizacji przedmiotu zamówienia z ust.1 oraz w § 4 ust. 1 załącznika nr

12 do SIWZ - na 58 miesięcy od dnia zawarcia umowy;

8) zmianę terminu, wymienionego w § 8 ust. 3 załącznika nr 12 - sporządzenie i przekazanie

szczegółowych projektów i wariantów rozwiązań - na 100 dni kalendarzowych od dnia

zawarcia umowy;

9) zmianę terminu, wymienionego w §10 ust. 2 załącznika nr 12 - sporządzenie i

przekazanie Dokumentacji wymienionej w §10 ust. 1 - na 180 dni kalendarzowych;

(2) Zmianę § 12 i 13 załącznika nr 12 - sprecyzowanie, że udzielone licencje uprawniają

Zamawiającego do korzystania z dokumentacji i oprogramowania wyłącznie w celu

napraw i utrzymania wagonów objętych przedmiotem zamówienia.

Ogłoszenia o zamówieniu zostały opublikowane w Dz. Urz. UE, a specyfikacja

istotnych warunków zamówienia na stronie zamawiającego - w dniu 5 kwietnia 2017 r.


Zarządzeniem z dnia 19 kwietnia 2017 r. Prezes Krajowej Izby Odwoławczej zarządził

na podstawie art. 189 ust.1 zdanie drugie ustawy – Prawo zamówień publicznych łączne

rozpoznanie przez skład orzekający Krajowej Izby Odwoławczej tych odwołań.

Wnoszący odwołanie wykonawca NEWAG S.A. z siedzibą w Nowym Sączu w

pismach z dnia 24 kwietnia 2017 r. [data wpływu: 25.04.17] oświadczył, że cofa wniesione w

dniu 14 kwietnia 2017 r. odwołania oraz wnosi o umorzenie postępowania i zwrot wpisów

uiszczonych od każdego z tych odwołań.

Mając na uwadze stan faktyczny, Izba postanowiła o umorzeniu postępowania

odwoławczego w tych sprawach na podstawie art. 187 ust. 8 ustawy Pzp, zgodnie z którym

Odwołujący do czasu zamknięcia rozprawy może cofnąć odwołanie.

Zgodnie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy Pzp oraz na podstawie § 5 ust. 1 pkt 3

lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i

sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U Nr 41, poz. 3544 ze zm.), Izba orzekła o

dokonaniu zwrotu na rzecz Odwołującego 90% łącznej kwoty wpisów uiszczonych przez

wykonawcę NEWAG S.A. z siedzibą w Nowym Sączu od każdego z odwołań w wysokości

po 15.000 zł.

W sprawie tej na podstawie art. 192 ust.8 ustawy Pzp wydano łączne postanowienie.

Zgodnie ze wskazanym przepisem: „W przypadku, o którym mowa w art. 189 ust.1 zdanie

drugie, Izba może wydać łączne orzeczenie w sprawach złożonych odwołań”.

Uwzględniając powyższe postanowiono, jak w sentencji.

………………………………..