Sygn. akt KIO 776/17
POSTANOWIENIE
z dnia 4 maja 2017 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Prowadzisz
Protokolant:
Agata Dziuban
po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem Stron, w Warszawie, w dniu 4 maja 2017 roku
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 kwietnia 2017
roku przez wykonawcę Skanska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Województwo Kujawsko – Pomorskie
w imieniu którego działa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy
przy udziale wykonawcy Strabag Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Pruszkowie zgłaszającej swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego o sygn. akt
KIO 776/17 po stronie Odwołującego
postanawia:
1. Umarza postępowanie odwoławcze.
2. Nakazuje Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego Urzędu
Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy Skanska Spółka Akcyjna z siedzibą
w Warszawie kwoty 18 000 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy złotych zero groszy),
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Zasądza od wykonawcy Skanska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie na rzecz
Zamawiającego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy kwotę 3 600 gr 00 (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia -
przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu
Okręgowego w Bydgoszczy.
Przewodniczący: ……………………………….
Sygn. akt: KIO 776/17
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający Województwo Kujawsko – Pomorskie w imieniu którego działa Zarząd
Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą „Rozbudowa drogi wojewódz-
kiej nr 240 Chojnice – Świecie od KM 23+190 do KM 36+817 i od KM 62+877 do KM
65+718". (Dz. Urz. UE z 04.03.2017 r. pod numerem 2017/S 045-081959).
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 4 marca 2017 roku pod numerem 2017/S 045-081959.
20 kwietnia 2017 roku działając na podstawie art. 179 ust. 1 w związku art. 180 ust. 1
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz.
2164 ze zmianami; dalej: „ustawa” lub „Pzp”) Odwołujący wniósł odwołanie wobec treści
ogłoszenia o zamówieniu oraz postanowień Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia
(dalej: SWIZ).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 7 ust. 1 i 3 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy przez dokonanie opisu przedmiotu
zamówienia w sposób nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących
mieć wpływ na sporządzenie oferty oraz w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący,
w zakresie w jakim Zamawiający nie wykonał swojego zobowiązania wynikającego z orze-
czenia KIO z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie o sygn. akt KIO 495/17, a także w sposób
naruszający zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.
Odwołujący wniósł:
−
w zakresie punktów 1-5, 7 oraz 10, 12-13 części I odwołania o jednoznaczne opisa-
nie przedmiotu zamówienia w zakresie terminu, w sposób, do którego zobowiązała
Zamawiającego Izba postanowieniem z dnia 5.04.2017 r. w sprawie o sygn. akt KIO
495/17, a więc o jednoznaczne ukształtowanie wskazanych postanowień dokumen-
tacji oraz sprostowanie udzielonych w dniu 12.04.2017 r. wyjaśnień w taki sposób, by
z całokształtu dokumentacji przetargowej jednoznacznie wynikało, że termin realizacji
umowy wynosi 12 miesięcy od daty zawarcia umowy,
−
w zakresie pytań nr 69, 83, 85, tj. punktów 6, 8 i 9 części I odwołania o sprostowanie
wyjaśnień udzielonych przez Zamawiającego w dniu 12.04.2017 r. zgodnie z oświad-
czeniem Zamawiającego złożonym na posiedzeniu, a więc o potwierdzenie, iż w ta-
kim przypadku, jak opisane w tych pytaniach, na podstawie § 20 umowy pkt 7.H
(„Prace objęte umową, zostały wstrzymane przez właściwy organ, co uniemożliwia
terminowe zakończenie realizacji przedmiotu umowy") Zamawiający wyrazi zgodę na
zmianę terminu wykonania umowy,
−
w zakresie punktu 11 części I odwołania o jednoznaczne wyjaśnienie, że przez
realizację umowy w okresie zimowym Zamawiający rozumie prowadzenie robót
budowlanych jedynie w warunkach, które dopuszcza SST (temperatura powietrza
powyżej 0 lub 5 st. C),
−
Odwołujący domaga się oświadczenia Zamawiającego, że w razie zimowych
warunków atmosferycznych, które - zgodnie z SST - uniemożliwiają prowadzenie
robót budowlanych w okresie zimowym, zmianie ulegnie termin realizacji umowy.
W tym celu Odwołujący wnosi o stosowną modyfikację punktu 7.F § 20 umowy,
−
w zakresie punktów 14-16 części I odwołania o jednoznaczne i jednolite wskazanie
podstaw prawnych do zmian zakresu robót oraz wynagrodzenia za roboty dodatko-
we, zgodnie z orzeczeniem KIO 495/17, a także wyjaśnieniami udzielonymi przez
Zamawiającego w dniu 12.04.2017 r. (wskazanie art. 144 ustęp 1 pkt 2 i 3 ustawy
pzp).
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu niniejszego odwołania, albowiem
na skutek niezgodnego z prawem ukształtowania przez Zamawiającego warunków SIWZ
może ponieść szkodę ze względu na brak możliwości wzięcia udziału w niniejszym postępo-
waniu przetargowym lub zawarcie umowy nieważnej z mocy prawa lub podlegającej unie-
ważnieniu. Ponadto w interesie Odwołującego się jest to, aby postępowanie przeprowadzone
zostało w sposób prawidłowy i zgodny z obwiązującymi przepisami.
Zamawiający, co wynika z pisma z dnia 24 kwietnia 2017 roku przesłanego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, kopię odwołania zamieścił na stronie internetowej
w dniu 21 kwietnia 2017 roku oraz przekazał kopię odwołania drogą elektroniczną i pocztą.
Izba, do udziału w postępowaniu, dopuściła wykonawcę Strabag Spółka z ograniczo-
ną odpowiedzialnością z siedzibą w Pruszkowie, który w dniu 24 kwietnia 2017 roku zgłosił
swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Zamawiający na posiedzeniu z udziałem stron złożył do akt sprawy pismo z dnia
2 maja 2017 roku „Odpowiedź na odwołanie”.
Strony i uczestnik postepowania złożyli na posiedzeniu następujące oświadczenia:
Zamawiający w tym miejscu wskazuje, że we wtorek 02.05.2017 r. uzyskał zgodę instytucji
zarządzającej Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego na zmianę po-
stanowień SIWZ dot. terminu realizacji umowy polegającego na usunięciu z treści SIWZ ter-
minu 29.06.2018 r. i w to miejsce pozostawienia sformułowania „okres realizacji umowy wy-
nosi 12 m-cy od daty zawarcia umowy”. Oświadcza w tym miejscu, że zamawiający nie-
zwłocznie, czyli najszybciej jak to będzie możliwe, wprowadzi ww. zmiany w treści SIWZ i
dokona stosownych modyfikacji SIWZ, które zostaną ogłoszone przez zamawiającego. Jed-
nocześnie dodaje, że zdanie „okres zimy wlicza się do okresu realizacji umowy” pozostaje
niezmienione.
Odwołujący oświadcza, że cofa zarzut z pkt I ppkt 1-13.
Zamawiający w tym miejscu oświadcza, że w dokonanej w dniu 28.04.2017 r. modyfikacji
postanowień SIWZ, a dokładnie wzoru zał. nr 4 do SIWZ oraz pkt 1.36 SIWZ przez wprowa-
dzenie pkt f i g w pkt f in fine zamawiający zobowiązuje się poprawić treść „oraz ust 4 i ust. 6”
na treść „oraz pkt 4 i pkt 6”oraz analogicznie w pkt e.
W tym miejscu pełnomocnik odwołującego oświadcza, że cofa odwołanie.
Wobec złożonego na posiedzeniu oświadczenia Odwołującego o cofnięciu odwołania
Izba stwierdziła, że przedmiotowe postępowanie podlega umorzeniu w oparciu o art. 187 ust.
8 ustawy oraz zgodnie z tym przepisem Odwołującemu zwraca się 90% wpisu. Zgodnie
z § 5 ust. 3 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zmianami) w przypadku
cofnięcia odwołania przed otwarciem rozprawy Izba orzeka o dokonaniu zwrotu
Odwołującemu z rachunku urzędu 90% kwoty uiszczonej tytułem wpisu, jednocześnie
w oparciu o § 5 ust. 3 lit. b ww. rozporządzenia Izba zasądziła od Odwołującego na rzecz
Zamawiającego koszty tytułem wynagrodzenia pełnomocnika.
Przewodniczący: …………………………………