KIO 929/17 WYROK dnia 24 maja 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 929/17 

WYROK 

z dnia  24 maja 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Andrzej Niwicki 

Protokolant:             Piotr Cegłowski 

po rozpatrzeniu na rozprawie w dniu 22 maja 2017 r. w Warszawie odwołania  wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 maja 2017 r. przez

 wykonawcę N. P. S. A. 

(…)  

w postępowaniu prowadzonym przez

 Miejski Zarząd Dróg i Transportu w C. (…) 

przy  udziale  wykonawcy 

B.  Sp.  z.  o.o.  (…)  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  oddala odwołanie. 

2.  kosztami  postępowania  obciąża  wykonawcę  N.  P.  S.  A.  (…)  i  zalicza  w  poczet 

kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę

  15  000  zł  00  gr  (słownie:  piętnaście 

tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę

  N.  P.  S.  A.  (…)  tytułem 

wpisu od odwołania. 


Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zmianami) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego  

w Częstochowie. 

Przewodniczący: 

………………………………  


Sygn. akt: KIO 929/17 

Uzasadnienie 

Zamawiający:  Miejski  Zarząd  Dróg  i  Transportu  w  C.  prowadzi    w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  postępowanie  na  „Dostawę  elementów  składowych  systemu  C.  Roweru 

Miejskiego  (CRM)  wraz  z  instalacją  i  uruchomieniem",  znak  sprawy:  MZDiT.ZP.3411-

485/2016  dalej  „Postępowanie".  Ogłoszenie  o  zamówieniu  opublikowano  w  Dzienniku 

Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 1 grudnia 2016r. pod numerem 2016/S 232-422529. 

Odwołujący: N. P. S.A. z siedzibą w W. wniósł odwołanie od: 

- czynności unieważnienia Postępowania. 

Zarzucił  Zamawiającemu,  iż  prowadząc  przedmiotowe  Postępowanie  naruszył  następujące 

przepisy:  

art.  93  ust.  1  pkt  6  ustawy  Pzp  poprzez  bezzasadne  i  bezprawne  unieważnienie 

Postępowania  pomimo,  że  nie  wystąpiła  istotna  zmiana  okoliczności  powodująca,  że 

prowadzenie  Postępowania  lub  wykonanie  zamówienia  nie  leży  w  interesie  publicznym, 

czego nie można było wcześniej przewidzieć; 

art.  93  ust.  1  pkt  7  ustawy  Pzp  poprzez  bezzasadne  i  bezprawne  unieważnienie 

Postępowania pomimo, że Postępowanie nie jest obarczone niemożliwą do usunięcia wadą 

uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia 

publicznego; 

art.  7  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  przygotowanie  i  prowadzenie  Postępowania  w 

sposób  niezapewniający  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego  traktowania 

wykonawców. 

W związku z zarzutami wniósł o  nakazanie Zamawiającemu: 

- unieważnienia czynności unieważnienia Postępowania, 

- powtórzenie czynności badania i oceny oferty Odwołującego, 

Interes we wniesieniu odwołania 

Odwołujący  posiada  interes  w  uzyskaniu  niniejszego  zamówienia,  ponieważ  złożył  ważną  i 

niepodlegającą  odrzuceniu  ofertę.  Uwzględnienie  odwołania  spowoduje  uznanie  oferty 

Odwołującego za najkorzystniejszą, ponieważ przedstawia ona najkorzystniejszy bilans ceny 

oraz pozostałych kryteriów oceny ofert. Oferta Odwołującego została niesłusznie odrzucona 

przez  Zamawiającego  i  następnie  uznana  za  ważną  na  podstawie  wyroku  Krajowej  Izby 

Odwoławczej z dn. 23 marca 2017r., sygn. akt KIO 461/17. Niewątpliwie w niniejszym stanie 


faktycznym istnieje także możliwość poniesienia szkody przez N. Szkoda ta polega na braku 

możliwości  osiągnięcia  zysku  w  związku  z  realizacją  zamówienia.  Powyższe  dowodzi 

naruszenia  interesu  w  uzyskaniu  zamówienia,  co  czyni  zadość  wymaganiom  określonym  w 

art. 179 ust. 1 ustawy Pzp do wniesienia niniejszego odwołania. 

Informację o wyborze oferty najkorzystniejszej i odrzuceniu jego oferty Odwołujący otrzymał 

w dniu 28 kwietnia 2017r. 

Uzasadniając zarzuty i żądania odwołujący wskazał, co następuje.  

W dniu 30 stycznia 2017 r. Zamawiający zamieścił na stronie internetowej informację 

o ofertach złożonych w Postępowaniu. Oferty złożyło dwóch wykonawców – N. oraz B. Sp. z 

o.o. (…) (dalej: „B."). Kryteria oceny ofert w niniejszym Postępowaniu stanowiły: 

Cena   N - 3.940.920,00 zł            B - 3.992.174,10 zł 

Dedykowana dla CRM aplikacja mobilna, Możliwość adaptacji stacji pod rowery dziecięce (2 

rowerki  dziecięce  na  każdej  stacji),  Możliwość  adaptacji  wybranych  stacji  pod  rowery 

elektryczne  (2  stanowiska  do  ładowania  rowerów  na  stację)  -  kryteria  potwierdzone  przez 

obu wykonawców 

Porównanie  ofert  wskazuje,  że  najwyżej  oceniona  powinna  zostać  oferta  Odwołującego.  I 

rzeczywiście,  Zamawiający  pismem  z  31  stycznia  2017r.  wezwał  N.  w  trybie  art.  26  ust.  1 

ustawy  Pzp  do  złożenia  dokumentów  potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w 

postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia. 

W  dniu  3  marca  2017r.  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty  B.  jako 

najkorzystniejszej  oraz  o  odrzuceniu  oferty  N.  Zamawiający  wskazał,  że  oferta  N.  podlega 

odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7b ustawy Pzp. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza  wyrokiem  z  23  marca  2017r.,  KIO  461/17  nakazała 

Zamawiającemu  powtórzenie  badania  i  oceny  ofert  z  udziałem  oferty  wykonawcy  N.,  jako 

niepodlegającej odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 7b Prawa zamówień publicznych. 

Zamawiający czynności tych nie wykonał. 

W dniu 28 kwietnia 2017 r. Zamawiający unieważnił Postępowanie na podstawie art. 93 ust. 

1 pkt 6 i pkt 7 ustawy Pzp. 

II. UNIEWAŻNIENIE POSTĘPOWANIA - ART. 93 UST. 1PKT 6 USTAWY PZP 

Zamawiający decyzję o unieważnieniu postępowania u argumentował następująco: 

„Dokonując  ogłoszenia  o  zamówieniu  w  dniu  1  grudnia  2016  r.  Zamawiający  przewidywał 

termin  zrealizowania  dostawy  na  31  marca  2017  r.  oraz  termin  uruchomienia  systemu  C. 

Rower Miejski (dalej „CRM") na dzień 1 kwietnia 2017 r. W trakcie postępowania powyższe 

terminy  zostały  przesunięte  o  3  tygodnie  kalendarzowe,  odpowiednio  na  dzień  21  kwietnia 

2017  r.  i  22  kwietnia  2017  r.  Tak  wyznaczone  terminy  miały  umożliwić  funkcjonowanie 

systemu CRM w sezonie wiosenno - letnim, tj. w czasie, kiedy mieszkańcy w przeważającej 


większości  korzystają  z  roweru,  jako  środka  komunikacji  miejskiej.  Obecnie,  na  skutek 

złożonej  przez  przystępującego  B.  spółki  z  o.o.  skargi  na  wyrok  KIO  461/17,  nie  jest 

ostatecznie  rozstrzygnięta  kwestia  oceny  prawidłowości  odrzucenia  oferty  N.  P.  S.A. 

Zamawiający, chcąc wykluczyć ryzyko ewentualnego unieważnienia umowy, wstrzymał się z 

dokonaniem  ponownej  oceny  złożonych  ofert.  Jest  to  działanie  dozwolone  na  podstawie 

zapisów  ustawy  pzp  i  celowe  w  kontekście  odpowiedzialności  za  środki  publiczne.  Sprawa 

jest rozpoznawana przez Sąd Okręgowy w Częstochowie sygn. akt VI Ca 386/17 (wpływ do 

Sądu  25  kwietnia  2017  r.)  -  obecnie  podejmowane  są  przez  Sąd  czynności  weryfikujące 

zachowanie  wymogów  formalnych  złożonej  skargi.  Oznacza  to,  iż  nie  jest  już  możliwym 

podpisanie umowy na uruchomienie systemu CRM w terminie, który pozwoli, by system ten 

działał  w  okresie  nie  tylko  wiosennym  ale  również  letnim  (przewidywany  przez 

Zamawiającego  czas  merytorycznego  rozpoznania  skargi  przez  Sąd  to  lipiec  2017  r.  - 

złożenie  wniosku  o  zwolnienie  od  ponoszenia  kosztów  wyklucza  dochowanie  terminu  z  art. 

198f  ust.  1  ustawy  Pzp).  Brak  jest  więc  interesu  publicznego  by  system  CRM  został 

ewentualnie uruchomiony w październiku 2017 r. a w listopadzie 2017 r. już zdemontowany z 

uwagi na zbliżający się okres zimowy. Co więcej, wynagrodzenie należne wykonawcy miało 

obejmować  utrzymanie  systemu  CRM  przez  4  sezony.  Brak  działania  systemu  CRM  w 

sezonie  2017  r.  może  spowodować  wypłatę  wynagrodzenia  pomimo  niewykonania 

wszystkich obowiązków określonych w SIWZ i zgodnych ze złożoną ofertą". 

Decyzja Zamawiającego ta jest wadliwa i narusza art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. 

Przepis art. 93 ust. 1 pkt 6 Pzp brzmi: „Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie 

zamówienia,  jeżeli  wystąpiła  istotna  zmiana  okoliczności  powodująca,  że  prowadzenie 

postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można 

było  wcześniej  przewidzieć".  Zatem  dla  zastosowania  tego  przepisu  muszą  zaistnieć  trzy 

przesłanki: 

wystąpienie istotnej zmiany okoliczności, 

zmiana  ta  powoduje,  że  prowadzenie  postępowania  lub  wykonanie  zamówienia  nie 

leży w interesie publicznym, 

nie można było tego wcześniej przewidzieć. 

Ż

adna z tych okoliczności nie zaistniała w niniejszym stanie faktycznym. 

Odwołujący  wskazuje,  że  przyczyną  opóźnienia  w  udzieleniu  zamówienia  jest  okoliczność 

skorzystania z wykonawców biorących udział w Postępowaniu ze środków ochrony prawnej, 

tj. przez N. z odwołania, oraz B. ze skargi. Każdy zamawiający prowadzący postępowanie o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  musi  sobie  zdawać  sprawę  z  możliwości  skorzystania 

przez  wykonawców  z  tych  środków,  co  może  pociągnąć  za  sobą  opóźnienie  w  udzieleniu 

zamówienia.  Zdawał  sobie  z  tego  sprawę  i  przewidywał  także  sam  Zamawiający  w  tym 


Postępowaniu. Co więcej, podjął działania, aby takie opóźnienie nie wpływało negatywnie na 

możliwość  udzielenia  zamówienia.  Zamawiający  przewidział  w  takim  przypadku  możliwość 

zmiany umowy w zakresie terminu realizacji zamówienia. Zgodnie z pkt 22.2 SIWZ: 

„Zamawiający  dopuszcza  możliwość  zmian  umowy  w  następującym  zakresie  i  na 

określonych poniżej warunkach: 

W  zakresie  zastosowania  ark  144  ust.  1  pkt  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych 

przewiduje się możliwość zmiany istotnych postanowień umowy odnośnie: 

należnego  Wykonawcy  wynagrodzenia  w  przypadku  wprowadzenia  zmian  przez 

ustawodawcę w zakresie stawek podatku od towarów i usług; 

terminu realizacji umowy w przypadku: 

a) 

wystąpienia siły wyższej; 

b) 

wystąpienia  niesprzyjających  warunków  atmosferycznych,  które  uniemożliwiają 

wykonanie prac zgodnie z przyjętą technologią lub innymi przyjętymi normami; 

c) 

wystąpienia 

uzasadnionych 

okoliczności 

leżących 

wyłącznie 

po 

stronie 

Zamawiającego,  np.  konieczność  przesunięcia  terminu  udostępnienia  danego  terenu, 

zaistniałych  w  trakcie  realizacji  przedmiotu  umowy,  które  utrudniają  lub  uniemożliwiają 

prawidłowe i terminowe wykonanie przedmiotu umowy; 

d) 

przedłużenia  się  postępowania  przetargowego  m.in.  na  skutek  toczących  się 

postępowań odwoławczych; 

e) 

nie  wydania  przez  uprawniony  organ  w  ustawowym  terminie  decyzji  warunkującej 

kontynuację i zakończenie prac montażowych lub robót budowlanych; 

przy  tym,  termin  może  zostać  przedłużony  nie  więcej  niż  o  czas  trwania  okoliczności 

uzasadniających jego zmianę". 

Zatem Zamawiający mógł przewidzieć okoliczności skutkujące koniecznością zmiany terminu 

realizacji umowy, przewidywał je i zabezpieczył się na tę okoliczność przewidując możliwość 

zmiany  umowy  z  tego  powodu.  Warto  także  zwrócić  uwagę,  że  Zamawiający  przesłanki 

warunkujące  możliwość  zmiany  terminu  realizacji  opisał  bardzo  szeroko.  Zatem  dostrzegał 

zasadność  dokonania  zmiany  terminu.  To  z  kolei  stoi  w  sprzeczności  z  uzasadnieniem 

unieważnienia  postępowania  z  powołaniem  się  na  uruchomienie  systemu  na  w  okresie 

wiosennym  i  letnim.  Skoro  Zamawiający  dopuszczał  zmianę  terminu  realizacji  bez  żadnych 

ograniczeń  czasowych,  to  znaczy  godził  się  z  tym,  że  system może  być  nieuruchomiony  w 

okresie  wiosennym  i  letnim.  Przesłanki  zmiany  umowy  Zamawiający  powtórzył  w  §  14 

umowy dostawy - załącznik nr 7 do SIWZ. 

Przede  wszystkim  Zamawiający  nie  kupuje  systemu  CRM  na  jeden  sezon.  System  będzie 

służył  przez  kilka  kolejnych  sezonów.  Rozpatrywanie  celowości  zakupu  systemu  z 

perspektywy tylko jednego sezonu nie ma zatem uzasadnienia. Ponadto sezon rowerowy w 


CRM  ma  trwać  w  każdym  roku  do  30  listopada.  Sam  Zamawiający  widzi  zatem  potrzebę  - 

podobnie jak praktycznie wszyscy pozostali zamawiający w funkcjonowaniu systemu także w 

miesiącach  jesiennych.  Deprecjonowanie  tej  okoliczności  stanowi  jedynie  odzwierciedlenie 

stanowiska  procesowego.  Tym  bardziej,  że  bardzo  możliwe  jest  udzielenie  niniejszego 

zamówienia w czerwcu br. 

Warto  przywołać  rozważania  zawarte  w  wyroku  1366/16:  W  ocenie  Izby  okoliczność 

przedłużania się postępowania nie stanowi wady postępowania, a jest okolicznością wpisaną 

w naturę postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. 

W  związku  z  tym  niemożność  świadczenia  w  zakresie  i  terminie  przewidzianym  jest 

zjawiskiem  do  przewidzenia  i  samo  jako  takie  nie  może  stanowić  wady  postępowania 

tkwiącej w tym postępowaniu od początku a także wadą niemożliwą do usunięcia nawet przy 

uwzględnieniu reżimu przewidzianego przepisem art.144 ust. 1 ustawy Pzp. 

Zamawiający  próbuje  także  argumentować  swoją  decyzję  dbałością  o  finanse  publiczne, 

stwierdzając:  „Co  więcej,  wynagrodzenie  należne  wykonawcy  miało  obejmować  utrzymanie 

systemu  CRM  przez  4  sezony.  Brak  działania  systemu  CRM  w  sezonie  2017  r.  może 

spowodować  wypłatę  wynagrodzenia  pomimo  niewykonania  wszystkich  obowiązków 

określonych  w  SIWZ  i  zgodnych  ze  złożoną  ofertą".  Takie  stanowisko  Zamawiającego 

mogłoby  mieć  znaczenie  (przy  zaistnieniu  pewnych  warunków)  w  przypadku  modelu 

postępowania, gdzie Zamawiający kupowałby jedynie usługę na dostarczenie, uruchomienie 

i  zarządzanie  systemem  roweru  publicznego  i  nie  stawałby  się  właścicielem  dostarczanego 

systemu.  Stanowisko  to  nie  ma  żadnego  znaczenia  w  niniejszym  Postępowaniu,  którego 

przedmiotem  jest  dostawa  systemu  rowerowego,  a  Zamawiający  staje  się  właścicielem 

systemu  CRM  stanowiącego  przedmiot  zamówienia.  Zatem  okres  przez  jaki  system  będzie 

zarządzany  przez  wykonawcę  nie  ma  żadnego  znaczenia,  bowiem  nabyty  sprzęt  będzie 

własnością  Zamawiającego  także  po  upływie  owego  4-letniego  okresu.  Zamawiający  może 

ten  sprzęt  użytkować  także  później.  Zatem  skoro  Zamawiający  płaci  za  dostawę  a  nie  za 

usługę,  to  okres  zarzadzania  -  dzierżawienia  nie  ma  wpływu  na  rozliczenia  z  tytułu  umowy 

dostawy,  bowiem  ta  nie  przewiduje  wynagrodzenia  za  zarządzanie.  Przewiduje  je  odrębna 

umowa  -  umowa  dzierżawy  (załącznik  nr  8  do  SIWZ).  Przy  czym  umowa  ta  może  być 

rozwiązania na podstawie przesłanek w niej określonych, co w żaden sposób nie wpływa na 

ważność  umowy  dostawy.  To  tylko  dodatkowo  wskazuje,  że  przedmiotem  niniejszego 

zamówienia  jest  przede  wszystkim  dostawa  systemu  CRM,  którego  Zamawiający 

potrzebował,  potrzebuje  teraz  i  będzie  potrzebował  w  przyszłości.  Unieważnienie 

przedmiotowego  Postępowania  wywarłoby  jedynie  taki  skutek,  że  Zamawiający  za  chwilę 

ogłosiłby  nowe  postępowanie,  w  którym  być  może  najkorzystniejszą  ofertę  złożyłby  inny 

wykonawca. 


Zamawiający  wymaga zawarcia oprócz umowy dostawy, także umowy dzierżawy. Na mocy 

tej  umowy  wykonawca  -  dzierżawca  będzie  dzierżawił  od  Zamawiającego  dostarczony  na 

mocy umowy dzierżawy system CRM. Zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 umowy dzierżawy: 

l. 

Przedmiotem  umowy  jest  dzierżawa  kompleksowego  systemu  wypożyczania 

rowerów,  jakim  jest  CRM  w  terminie  i  na  warunkach  określonych  w  niniejszej  umowie 

(zwanej dalej „umową"). 

l. Dzierżawca jest uprawniony do pobierania opłat z tytułu wypożyczania rowerów w systemie 

CRM,  wynajmu  powierzchni  reklamowych  umieszczonych  na  rowerach  i  reklam  na  portalu 

internetowym obsługującym CRM. 

Zgodnie zaś z § 9 ust. 1 i 2 umowy dzierżawy: 

Dzierżawca  zobowiązany  jest  do  zapłaty  na  rzecz  Wydzierżawiającego  rocznego 

czynszu  dzierżawnego  w  kwocie  25.650,00  zł  (dwadzieścia  pięć  tysięcy  sześćset 

pięćdziesiąt złotych) netto, z zastrzeżeniem § 9 ust. 3 i 5 umowy. 

Czynsz dzierżawny płatny będzie na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT 

z gony, w terminie do dnia: 

w roku 2017 - do dnia 12 maja 2017 r.; 

w latach 2018, 2019, 2020 - do dnia 15 marca danego roku; 

w przypadku podwyższenia kwoty czynszu, w sytuacji opisanej w § 9 ust. 3 umowy, 

po terminie zapłaty czynszu za dany rok, brakująca kwota czynszu płatna jest w terminie 21 

dni kalendarzowych od dnia wystawienia faktury VAT na tą kwotę. 

Zatem  wykonawca  ma  płacić  Zamawiającemu  roczny  czynsz  dzierżawny  w  określonej  w 

umowie  wysokości  a  w  zamian  będzie  pobierał  opłaty  z  tytułu  wypożyczenia  rowerów  w 

systemie CRM oraz przychody z reklam. Zatem późniejsze uruchomienie systemu w żaden 

sposób  nie  wpłynie  niekorzystnie  na  finanse  Zamawiającego  -  wręcz  przeciwnie. 

Zamawiający  nie  wydatkuje  na  mocy  umowy  dzierżawy  żadnych  środków,  lecz  osiąga 

przychody.  Twierdzenie,  że  „Brak  działania  systemu  CRM  w  sezonie  2017  r.  może 

spowodować  wypłatę  wynagrodzenia  pomimo  niewykonania  wszystkich  obowiązków 

określonych  w  SIWZ  i  zgodnych  ze  złożoną  ofertą”  jest  sprzeczne  z  istotą  udzielanego 

zamówienia i warunkami umownymi. 

Co  więcej,  sam  Zamawiający  w  §  3  umowy  dzierżawy  (załącznik  nr  8  do  SIWZ) 

postanowił: 

Przedmiotowa umowa obowiązuje od dnia jej zawarcia do dnia 31 gmdnia 2020 r. 

Wydzierżawiający  przekaże  system  CRM  Dzierżawcy  w  terminie  do  dnia  31  marca 

2017 r. 

Dzierżawca  zobowiązany  jest  do  uruchomienia  systemu  CRM  w  dniu  01  kwietnia 

2017 r. godz. 12:00. 


Wydzierżawiający dopuszcza możliwość zmiany terminów, o których mowa w § 3 ust. 2 i ust. 

3 umowy w sytuacji, gdy opóźni się dostawa systemu CRM (realizowana w ramach odrębnej 

umowy). 

Zatem Zamawiający konsekwentnie dopuszczał zmianę także umowy dzierżawy w zakresie 

terminów jej realizacji. 

Reasumując, Zamawiający zawrze z wykonawcą któremu udzieli zamówienia 2 umowy: 

umowę dostawy - wynagrodzenie z tytułu realizacji tej umowy stanowi ekwiwalent za 

dostarczenie systemu CRM, przeniesienie jego własności na Zamawiającego i nie obejmuje 

wynagrodzenia  za  utrzymanie  systemu,  co  powoduje,  że  okres  utrzymywania  systemu  nie 

ma  żadnego  znaczenia  dla  tego  wynagrodzenia.  System  CRM  Zamawiający  będzie 

użytkował przez kilka następnych lat, 

umowę  dzierżawy-  o  ile  przedmiotem  tej  umowy  jest  utrzymanie  systemu  (co  do 

zasady  przez  4  sezony),  o  tyle  wynagrodzenie  płaci  na  podstawie  tej  umowy  wykonawca 

Zamawiającemu,  co  powoduje,  że  finanse  Zamawiającego  nie  mogą  doznać  żadnego 

uszczerbku  w  związku  z  późniejszym  uruchomieniem  systemu  CRM,  wręcz  przeciwnie  - 

Zamawiający nie otrzyma czynszu, który mógłby uzyskać. 

Zatem  stwierdzenie,  że  wykonawca  otrzymałby  wynagrodzenie  za  4  sezony  pomimo 

niewykonywania  przez  ten  okres  utrzymania  systemu  CRM  jest  nieprawdziwe,  bo 

wykonawca  za  utrzymanie  systemu  nie  otrzymuje  od  Zamawiającego  żadnego 

wynagrodzenia. Twierdzenie takie byłoby prawdziwe jeżeli przedmiotem zamówienia byłaby 

wyłącznie  usługa  (wykonawca  nie  przenosiłby  własności  systemu  CRM  na  zamawiającego, 

zarządzałby  dostarczonym  systemem  przez  określony  czas,  a  po  jego  upływie  sprzęt 

zostałby  zdemontowany  przez  wykonawcę  i  pozostawał  jego  własnością),  a  wykonawca 

otrzymywałby  wynagrodzenie  np.,  za  1  sezon  z  góry  (a  nie  za  każdy  miesiąc).  Wtedy 

pomimo,  że  świadczyłby  usługę  przez  część  sezonu  otrzymałby  wynagrodzenie  za  cały 

sezon.  Na  marginesie  warto  podkreślić,  że  zamawiający  w  takich  postępowaniach 

przewidują, że wynagrodzenie należne byłoby proporcjonalnie. 

Niezależnie  od  powyższego  przy  unieważnieniu  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  interes  publiczny  nie  może  być  utożsamiany  z  interesem  ekonomicznym 

zamawiającego  (por.  wyrok  KIO  991/14,  KIO  1001/14).  A  do  takiego  interesu  -  zresztą 

błędnie, jak wskazano powyżej, referuje argumentacja Zamawiającego. 

Wykładni pojęcia „istotna zmiana okoliczności" dokonał Sąd Apelacyjny w Warszawie 

w wyroku z dnia 7 lipca 2011 r. sygn. akt I ACa 13/11 (LEX nr 1120068), odnoszącym się do 

art. 145 ust. 1 Pzp jednak mającym znaczenie dla tej samej przesłanki wskazanej w art. 93 

ust.  1  pkt  6  Pzp.  „Istotna  zmiana  okoliczności"  jest  wprawdzie  zdarzeniem  o  mniejszym 

stopniu  intensywności  niż  „nadzwyczajna  zmiana  stosunków"  wymieniona  w  art.  3571  k.c., 


tym niemniej sformułowanie "istotna" wskazuje na zmianę znaczącą, a jednocześnie będącą 

następstwem  zdarzeń  występujących  bardzo  rzadko,  niezwykłych.  Takiego  charakteru  nie 

ma w żadnym wypadku skorzystanie przez wykonawców ze środków ochrony prawnej, które 

spowodowały  przesunięcie  terminów.  Takie  zachowania  wykonawców  są  normalnymi 

zachowaniami  w  procedurach  udzielania  zamówień  publicznych.  Wobec  powyższego  nie 

można uznać, że nastąpiła istotna zmiana okoliczności. 

Co istotne, cel dla którego Postępowanie jest prowadzone i ma być udzielone zamówienie - 

nie odpadł. Zamawiający nie zrezygnował z pozyskania systemu roweru publicznego. Wobec 

powyższego udzielenie zamówienia leży w interesie publicznym. 

Zamawiający  jedynie  doszedł  do  wniosku,  że  udzielenie  zamówienia  w  Iipcu  nie  miałoby 

sensu,  bowiem  nie  obejmowałoby  miesięcy  wiosennych  i  ewentualnie  miesięcy  letnich 

funkcjonowania  systemu,  a  pomimo  tego  zapłaciłby  wynagrodzenie  wykonawcy.  Takie 

spostrzeżenia  Zamawiającego  w  żadnej  mierze  nie  oznaczają  jednak,  że  udzielenie  tego 

zamówienia  jest  zbędne,  niepotrzebne.  Wręcz  przeciwnie  -  z  informacji  o  unieważnieniu 

Postępowania  wynika  zamiar  udzielenia  tego  zamówienia,  tyle  że  w  wyniku  rozstrzygnięcia 

kolejnego przetargu. 

Zamawiający  wywnioskował,  że  zamówienie  mogłoby  zostać  ewentualnie  zrealizowane  w 

październiku. Założenie to jest jednak wadliwe, bowiem oparte zostało na kilku założeniach, 

które mogą w rzeczywistości nie nastąpić: 

Zamawiający założył, że skarżący – B. uiści wpis od skargi na wyrok KIO 461/17 - co 

może nie nastąpić, 

Zamawiający założył, że rozpoznanie skargi może nastąpić dopiero w lipcu - co może 

mieć miejsce zdecydowanie wcześniej, 

Zamawiający założył, że udzielenie zamówienia mogłoby nastąpić w lipcu a realizacja 

zamówienia nastąpiła by w październiku, co oznacza, że trwałaby ona aż 3 miesiące - co jest 

nadmiernie długim okresem. 

Powyższe  założenia,  w  ocenie  Odwołującego,  same  w  sobie  nie  mogą  uzasadniać 

unieważnienia Postępowania. Niezależenie od tego wskazać należy, że nawet gdyby uznać, 

ż

e  mogłyby  one  stanowić  podstawę  do  unieważnienia  Postępowania,  to  jest  ono 

zdecydowanie przedwczesne, bowiem może się okazać, że Zamawiający udzieli zamówienia 

na  początku  czerwca.  Wobec  powyższego  decyzja  Zamawiającego  została  podjęta  bez 

wzięcia pod uwagę powyższych okoliczności. Zamawiający poczynił pewne założenia, lecz w 

ż

aden  sposób  ich  nie  uargumentował.  Tymczasem  może  się  okazać,  że  są  to  błędne 

założenia i realizacja zamówienia mogłaby obejmować miesiące letnie. 

Reasumując,  unieważnienie  Postępowania  na  podstawie  art.  93  ust.  1  pkt  6  Pzp  jest 

bezprawne. 


III. 

UNIEWAŻNIENIE POSTĘPOWANIA - ART. 93 UST. 1 PKT 7 USTAWY PZP 

Zamawiający decyzję o unieważnieniu postępowania uargumentował następująco: 

„Ponadto, postępowanie obarczone jest już niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą 

zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego. 

Ewentualnie podpisana umowa z wybranym wykonawcą będzie niezgodna z treścią uchwały 

nr 527.XXXVIII.2017 Rady Miasta C. z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie opłat za korzystanie 

z  systemu  wypożyczania  rowerów  –  C.  Rower  Miejski  (CRM).  Zgodnie  z  zapisami  S1WZ 

opłata  0,00  zł  dotyczy  wypożyczenia  roweru  za  czas  0-20  minut.  Zgodnie  natomiast  z 

podjęta  uchwałą  stawka  zerowa  ma  dotyczyć  wypożyczenia  roweru  za  czas  0-30  minut. 

Podpisana umowa byłaby nieważna na podstawie art. 58 § 1 k.c. w związku z art. 4 ust. 1 pkt 

2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. 2016 poz. 573 ze zm.). 

Zawarcie  umowy  o  treści  określonej  w  siwz  byłyby  sprzeczne  z  celem  określonym  przez 

Radę Miasta tj. podmiot nadrzędny nad działaniem MZDiT. 

Dodatkowo umowa byłaby nieważna również z uwagi, iż zostałaby podpisana po terminie jej 

realizacji.  Nieważnym  byłoby  podpisanie  po  dniu  28  kwietnia  2017  r.  umowy  przewidującej 

termin jej wykonania na dzień 21 kwietnia 2017 r.". 

 Decyzja Zamawiającego jest wadliwa i narusza art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. 

Ww.  przesłanka  unieważnienia  postępowania  składa  się  z  koniunkcji  trzech 

okoliczności, których łączne wystąpienie skutkuje obowiązkiem zastosowania tego przepisu: 

musi  wystąpić  naruszenie  przepisów  ustawy  regulujących  udzielenie  zamówienia 

(wada postępowania), 

wada  ta  ma  skutkować  niemożliwością  zawarcia  niepodlegającej  unieważnieniu 

umowy o udzielenie zamówienia publicznego, 

wada ta musi być niemożliwa do usunięcia. Wada postępowania musi mieć charakter 

trwały,  musi  rzeczy  wiście  wystąpić  i  musi  powodować  niemożliwość  zawarcia  ważnej 

umowy. 

Ż

adna z tych przesłanek nie zaszła w Postępowaniu. 

Zamawiający  nie  wskazał  żadnej  konkretnej  przyczyny  leżącej  w  Postępowaniu,  ani 

ż

adnych  uregulowań  SIWZ,  których  treść  powoduje,  że  Postępowanie  obarczone  jest 

nieusuwalną  wadą,  a  ta  wada  skutkuje  zawarciem  umowy,  która  nie  będzie  ważna. 

Powoływanie  się  na  nieważność  umowy  należy  powiązać  z  przesłankami  opisanymi  w  art. 

146  a  w  szczególności  jego  ust.  1  i  6,  w  których  opisane  są  wymienione  okoliczności 

obligujące  zamawiającego  do  unieważnienia  postępowania.  Tak  więc  Zamawiający  chcąc 

skutecznie  unieważnić  postępowanie  z  powodu  nieusuwalnych  wad  postępowania,  które 

skutkują nieważnością umowy powinien je odnieść do dyspozycji art. 146 Pzp. Zamawiający 

w swej argumentacji w ogóle nie referuje do tych przesłanek. 


Zamawiający w załączniku do umowy dzierżawy postanowił na str. 2: 

„Zamawiający  określił  jednolitą  taryfę  opłat  (taryfę  wyjściową  dla  startu  systemu)  za 

korzystanie przez użytkowników z systemu CRM w C. Obowiązujące stawki maksymalne dla 

systemu CRM: 

• 

1-20 minut, opłata 0 zł 

• 

21-60 minut; opłata 2 zł 

• 

61 -120 minut., opłata 6 zł 

• 

121-180 minut., opłata 10 zł 

• 

181 minut, i każda następna godz., opłata 14 zł 

• 

Opłata  dodatkowa  za  przekroczenie  12  godzinnego  okresu  wypożyczenia  roweru  - 

opłata zawarta w przedziale od 200 do 300 zł. 

Zgodnie zaś z pkt 4 na str. 3 załącznika do umowy dzierżawy: 

Dzierżawcy  systemu  CRM  przysługuje  podczas  trwania  Umowy  wielokrotne  prawo  zmiany 

taryfy, po wcześniejszym uzgodnieniu z Wydzierżawiającym. Zmiany taryfy można dokonać 

tylko  raz  podczas  danego  roku  kalendarzowego;  winna  być  ona  zawsze  wprowadzona  na 

początku sezonu rowerowego  wraz  ze startem systemu CRM. Przesłanką do zmiany taryfy 

przez Zamawiającego może być  wyłącznie  zwiększenie konkurencyjności podróży rowerem 

względem  innych  środków  transportu  publicznego  lub  indywidualnego,  oczekiwanym 

zwiększeniem liczby podróży lub optymalizacją wykorzystania rowerów przez użytkowników 

systemu CRM. 

Zatem  fakt  zmiany  taryfy  nie  jest  okolicznością  nieprzewidzianą  w  dokumentacji 

Postępowania  -  wręcz  przeciwnie  -  Zamawiający  ją  przewidywał.  Wobec  tego  podjęcie 

uchwały przez Radę Miasta C. nie powoduje negatywnych konsekwencji dla Postępowania, 

bowiem zgodnie z postanowieniami SIWZ może ona ulec zmianie. Ponadto zmianę umowy 

w  tym  zakresie  należałoby  uznać  za  nieistotną.  Zatem  nieprawdzie  jest  twierdzenie,  że 

„Zawarcie  umowy  o  treści  określonej  w  siwz  byłyby  sprzeczne  z  celem  określonym  przez 

Radę  Miasta  C.  tj.  podmiot  nadrzędny  nad  działaniem  MZDiT".  Można  zawrzeć  umowę  o 

treści zgodnej z tą uchwałą. 

Co  niezmiernie  istotne,  wskazać,  że  zmiana  taryfy  dokonana  uchwałą  nr 

527.XXXVHI.2017 Rady Miasta C. z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie opłat za korzystanie z 

systemu wypożyczania rowerów – C. Rower Miejski (CRM) jest okolicznością powstałą poza 

niniejszym  Postępowaniem  o  udzielenie  zamówienia  i  nie  stanowi  w  żadnej  mierze  wady 

Postępowania.  Wadą  postępowania  mogą  być  uchybienia  natury  proceduralnej,  które  w 

niniejszym stanie faktycznym nie mają miejsca. Zamawiający nie wskazał żadnego przepisu 

ustawy  PZP,  który  zostałby  naruszony.  Jak  zauważyła  to  Izba  w  sprawie  KIO  912/15: 

„Przepis  ten  przewiduje  unieważnienie  postępowania,  jeżeli  jest  ono  obarczone  niemożliwą 


do  usunięcia  wadą  uniemożliwiającą  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w 

sprawie zamówienia publicznego. Pomiędzy wadą a niemożnością zawarcia ważnej umowy 

musi  istnieć  normalny  związek  przyczynowy.  Wadą  w  rozumieniu  tego  przepisu  jest 

nieusuwalna  wada postępowania o udzielenie zamówienia, która wywiera tak istotny wpływ 

na umowę w sprawie zamówienia publicznego, że powoduje jej bezwzględną nieważność ab 

initio,  a  tym  samym  prawną  bezskuteczność  (por.  wyrok  KIO  z  dnia  12  listopada  2014  r., 

sygn. akt KIO 2200/14; KIO 2208/14; KIO 2212/14)". 

Należy  przy  tym  podkreślić,  że  Zamawiający  określił  wskazane  powyżej  stawki  jako 

taryfę wyjściową i przewidział możliwość wielokrotnej jej zmiany. 

Zamawiający wskazał, że podpisana umowa byłaby nieważna na podstawie art. 58 § 

1  k.c.  w  związku  z  art.  4  ust.  1  pkt  2  ustawy  z  dnia  20  grudnia  1996  r.  o  gospodarce 

komunalnej  (Dz.U.  z  2016  r.  Dz.  U.  poz.  573  ze  zm.).  Twierdzenie  to  jest  niezasadne, 

bowiem  art  4  ust.  1  pkt  2  stanowi,  że:  Jeżeli  przepisy  szczególne  nie  stanowią  inaczej, 

organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wysokości cen i opłat 

albo  o  sposobie  ustalania  cen  i  opłat  za  usługi  komunalne  o  charakterze  użyteczności 

publicznej  oraz  za  korzystanie  z  obiektów  i  urządzeń  użyteczności  publicznej  jednostek 

samorządu  terytorialnego".  Zawarcie  umowy  w  niniejszym  Postępowaniu  w  żaden  sposób 

przecież temu przepisowi by nie uchybiło. Fakt zawarcia umowy nie odbiera przecież Radzie 

Miasta  C.  przedmiotowych  kompetencji.  W  związku  z  powyższym  twierdzenie 

Zamawiającego,  że  nie  można  ze  względu  na  tę  okoliczność  zawrzeć  ważnej  umowy  jest 

zupełnie nieuprawnione. 

Na  marginesie,  gdyby  przyjąć  tok  rozumowania  Zamawiającego,  to  każde 

postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone przez jednostki samorządu 

terytorialnego  można  by  w  łatwy  sposób  unieważnić.  Tymczasem  unieważnienie 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  instytucją  o  wyjątkowym 

charakterze.  W  tym  zakresie  -  na  zasadzie  analogii  warto  przytoczyć  pogląd  wyrażony  w 

wyroku KIO 1967/16: W tej sytuacji należało dojść do wniosku, że ponieważ zmiana sytuacji 

polegająca  na  dokonaniu  oceny  zamówienia  jako  mającego  podstawowe  znaczenie  dla 

bezpieczeństwa  państwa  została  sprokurowana  przez  jedna  ze  stron,  za  którą  należy 

rozumieć  szeroko  rozumiany  Skarb  Państwa,  nie  może  być  przez  tę  stronę  uznawana  za 

okoliczność  zewnętrzną.  W  ocenie  Izby  ta  sama  strona  najpierw  wszczęła  postępowanie, 

zapewniając  na  nie  odpowiednie  środki  finansowe  i  uznając  że  do  udzielenia  zamówienia 

stosuje  się  ustawę  pzp,  a  następnie  w  toku  postępowania  zdecydowała,  że  jednak ma  ono 

podstawowe znaczenie dla interesu bezpieczeństwa państwa, a jego udzielenie nie podlega 

ustawie pzp". 


Niezależnie  od  powyższego,  abstrahując,  że  nie  jest  to  wada  postępowania,  nie 

powoduje nieważności i można zawrzeć umowę zgodną z tą uchwałą, to należy wskazać, że 

„wadę" tę można usunąć - kolejną uchwałą Rady Miasta C. 

Nie  sposób  uznać,  że  umowa  dostawy  byłaby  nieważna  z  powodu  jej  zawarcia  po 

upływie terminu jej realizacji. Jak wskazano powyżej - przy zarzucie naruszenia art 93 ust. 1 

pkt  6  ustawy  Pzp,  Zamawiający  przewidział  możliwość  zmiany  terminu  realizacji  każdej  z 

umów  m.in.  w  związku  z  przedłużeniem  się  postępowania  przetargowego.  Wobec 

powyższego nie ma żadnych podstaw, aby twierdzić, że umowa, w której zmieniono termin 

realizacji  na  mocy  postanowień  przewidujących  jego  zmianę  była  nieważna,  nawet  jeżeli 

zostanie zawarta po upływie pierwotnie określonego terminu na jej realizację. 

Reasumując, unieważnienie Postępowania na podstawie art. 93 ust 1 pkt 7 Pzp jest 

bezprawne. 

Jednocześnie dokonane unieważnienie postępowania narusza zasadę równego traktowania 

wykonawców, ponieważ w sposób nieuprawniony daje szansę konkurencyjnemu wykonawcy 

wobec Odwołującego na złożenie korzystniejszej oferty w kolejnym postępowaniu. Ponadto 

motywy unieważnienia opierają się założeniach dotyczących zachowania tego wykonawcy w 

kontekście złożonej skargi, które nie zostały w żaden sposób uzasadnione, są niepewne co 

do ich wystąpienia. 

Zamawiający  w  toku  postępowania  odwoławczego  podtrzymał  swoje  stanowisko 

przedstawione w decyzji o nieważnieniu postępowania  na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 6 i pkt 

7 ustawy pzp.  

Stwierdził,  że  był  zobowiązany  unieważnić  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  na:  Dostawę  elementów  składowych  systemu  C.  Roweru  Miejskiego  (CRM) 

wraz z instalacją i uruchomieniem z powodu: 

a/  wystąpiła  istotna  zmiana  okoliczności  powodująca,  że  prowadzenie  postępowania  lub 

wykonanie  zamówienia  nie  leży  w  interesie  publicznym,  czego  nie  można  było  wcześniej 

przewidzieć, 

b/  postępowanie  obarczone  jest  niemożliwą  do  usunięcia  wada  uniemożliwiającą  zawarcie 

niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego. 

 Zamawiający decyzję o unieważnieniu postępowania  uzasadniał następująco: 

Dokonując  ogłoszenia  o  zamówieniu  w  dniu  1  grudnia  2016  r.  Zamawiający  przewidywał 

termin  zrealizowania  dostawy  na  31  marca  2017  r.  oraz  termin  uruchomienia  systemu  C. 

Rower Miejski (dalej „CRM") na dzień 1 kwietnia 2017 r. W trakcie postępowania powyższe 

terminy  zostały  przesunięte  o  3  tygodnie  kalendarzowe,  odpowiednio  na  dzień  21  kwietnia 


2017  r.  i  22  kwietnia  2017  r.  Tak  wyznaczone  terminy  miały  umożliwić  funkcjonowanie 

systemu CRM w sezonie wiosenno - letnim, tj. w czasie, kiedy mieszkańcy w przeważającej 

większości  korzystają  z  roweru,  jako  środka  komunikacji  miejskiej.  Obecnie,  na  skutek 

złożonej  przez  przystępującego  B.  spółki  z  o.o.  skargi  na  wyrok  KIO  461/17,  nie  jest 

ostatecznie  rozstrzygnięta  kwestia  oceny  prawidłowości  odrzucenia  oferty  N.  P.  S.A. 

Zamawiający, chcąc wykluczyć ryzyko ewentualnego unieważnienia umowy, wstrzymał się z 

dokonaniem  ponownej  oceny  złożonych  ofert.  Jest  to  działanie  dozwolone  na  podstawie 

zapisów  ustawy  pzp  i  celowe  w  kontekście  odpowiedzialności  za  środki  publiczne.  Sprawa 

jest  rozpoznawana  przez  Sąd  Okręgowy  w  C.  sygn.  akt  VI  Ca  386/17  (wpływ  do  Sądu  25 

kwietnia 2017 r.) - obecnie podejmowane są przez Sąd czynności weryfikujące zachowanie 

wymogów  formalnych  złożonej  skargi.  Oznacza  to,  iż  nie  jest  już  możliwym  podpisanie 

umowy  na  uruchomienie  systemu  CRM  w  terminie,  który  pozwoli,  by  system  ten  działał  w 

okresie  nie  tylko  wiosennym  ale  również  letnim  (przewidywany  przez  Zamawiającego  czas 

merytorycznego  rozpoznania  skargi  przez  Sąd  to  lipiec  2017  r.  -  złożenie  wniosku  o 

zwolnienie  od  ponoszenia  kosztów  wyklucza  dochowanie  terminu  z  art.  198f  ust.  1  ustawy 

Pzp). Brak jest więc interesu publicznego by system CRM został ewentualnie uruchomiony w 

październiku  2017  r.  a  w  listopadzie  2017  r.  już  zdemontowany  z  uwagi  na  zbliżający  się 

okres zimowy. Co więcej, wynagrodzenie należne wykonawcy miało obejmować utrzymanie 

systemu  CRM  przez  4  sezony.  Brak  działania  systemu  CRM  w  sezonie  2017  r.  może 

spowodować  wypłatę  wynagrodzenia  pomimo  niewykonania  wszystkich  obowiązków 

określonych w SIWZ i zgodnych ze złożoną ofertą. 

„Ponadto, postępowanie obarczone jest już niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą 

zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu  umowy  w  sprawie  zamówienia  publicznego. 

Ewentualnie podpisana umowa z wybranym wykonawcą będzie niezgodna z treścią uchwały 

nr 527.XXXVIII.2017 Rady Miasta C. z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie opłat za korzystanie 

z  systemu  wypożyczania  rowerów  –  C.  Rower  Miejski  (CRM).  Zgodnie  z  zapisami  S1WZ 

opłata  0,00  zł  dotyczy  wypożyczenia  roweru  za  czas  0-20  minut.  Zgodnie  natomiast  z 

podjęta  uchwałą  stawka  zerowa  ma  dotyczyć  wypożyczenia  roweru  za  czas  0-30  minut. 

Podpisana umowa byłaby nieważna na podstawie art. 58 § 1 k.c. w związku z art. 4 ust. 1 pkt 

2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. 2016 poz. 573 ze zm.). 

Zawarcie  umowy  o  treści  określonej  w  siwz  byłyby  sprzeczne  z  celem  określonym  przez 

Radę Miasta tj. podmiot nadrzędny nad działaniem MZDiT. 

Dodatkowo umowa byłaby nieważna również z uwagi, iż zostałaby podpisana po terminie jej 

realizacji.  Nieważnym  byłoby  podpisanie  po  dniu  28  kwietnia  2017  r.  umowy  przewidującej 

termin jej wykonania na dzień 21 kwietnia 2017 r.". 


W toku rozprawy przed Izbą strony i uczestnik przedstawili stanowiska.  

Odwołujący  podtrzymał  zarzuty  i  żądania  odwołania  oraz  argumentację  zawartą  w 

uzasadnieniu  na  poparcie  tych  zarzutów.  Zauważył,  że  korzystanie  przez  wykonawców  ze 

ś

rodków odwoławczych jest naturalne i przewidywalne, natomiast prognozy Zamawiającego, 

co  do  zakończenia  postępowań,  są  czysto  teoretyczne  i  niewykluczone  jest,  że 

przewidywany  wyrok  Sądu  w  Częstochowie  zapadnie  w  czerwcu.  Przypomniał,  że  w 

specyfikacji  wprost  przewidziano  możliwość  zmiany  terminu  realizacji,  także  w  wyniku 

procedur odwoławczych. Zauważył, że przedmiotem zamówienia jest dostawa systemu i jego 

wydzierżawienie,  w  związku  z  czym  brak  jest  dowodu  na  to,  iż  nieracjonalne  byłoby 

wykonanie  umowy  w  innym  terminie.  Data  i  jej  zmiana  co  do  zamówienia,  nie  stanowią 

istotnych okoliczności sprawy. 

Odnośnie  drugiej  przesłanki  unieważnienia  zauważył,  że  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  prowadzone  było  bez  związku  z  uchwałą  Rady  Miasta  (poprzednia  uchwała 

Rady  z  12.01.2017  r.).  Wskazał  na  założoną  w  projekcie  umowy  możliwość  zmiany  taryfy 

przez strony, w celu zwiększenia konkurencyjności podróży rowerem. Zauważył, że w końcu 

marca  Zamawiający  wezwał  wykonawców  do  przedłużenia  terminu  związania  ofertą,  co 

mogło  wskazywać  na  przejaw  zamiaru  dokonania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej. 

Przypomniał  dopuszczenie  przez  Zamawiającego  zmian  terminów  umownych  bez 

limitowania w tym zakresie. Przypomniał, że dla zachowania pełnego okresu umowy, w razie 

przesunięcia  terminu  początkowego  możliwe  jest  także  przesuniecie  terminu  końcowego. 

Zauważył  ponadto,  że  przy  przewidywanym,  24-miesiecznym  okresie  gwarancji,  w  okresie 

tym przypadają dwa sezony, w tym także tzw. okres martwy (zimowy). 

(W  tym  miejscu  Zamawiający  stwierdziła,  że  przewiduje  się  gwarancję,  określoną  w  par.  8   

ust. 1 umowy dostawy (str. 45 SIWZ) z datą końcową 31 grudnia 2020 r.) 

Zamawiający  wniósł o oddalenie odwołania. Podtrzymał stanowisko, iż  zaistniały przesłanki 

unieważnienia postępowania wskazane w jego decyzji z 28 kwietnia 2017 r.  

Odnośnie art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy stwierdził, że nie jest taką okolicznością fakt składania 

przez uczestników środków ochrony prawnej, lecz znaczący w sprawie upływ czasu, którego 

nie  mógł  przewidzieć,  sadząc,  iż  rozpatrzenie  odwołań  i  skarg  nastąpi  w  terminach 

instrukcyjnych,  przewidzianych  ustawą.  Przypomniał,  że  planowano  zawarcie  umowy  z 

początkiem  sezonu  wiosenno-letniego  tj.  początkowo  1  kwietnia,  a  po  przesunięciu  21  i  22 

kwietnia. Wskazał w tym zakresie na uzasadnienie decyzji o unieważnieniu i stwierdził, że z 

powodu trwających postępowań przed Sądem Okręgowym  w  Częstochowie i  w ich ramach 


procedur, należy uznać, że nie można się spodziewać rozstrzygnięcia Sądu wcześniej, niż w 

sierpniu  2017  r.  Z  tego  powodu  nieracjonalne  byłoby  uruchomienie  systemu  z  początkiem 

jesieni przy ewentualnym rozpoczęciu realizacji umowy w październiku 2017 r. Ocenia, że po 

21 kwietnia nie jest możliwe zawarcie umowy z terminem realizacji we wskazanej dacie, co 

oznacza, że nie ma możliwości aneksowania umowy ze skutkiem wstecznym. 

Odnośnie  art.  93  ust.  1  pkt  7  uzasadnił  celowość  przyjęcia  dat  kalendarzowych  realizacji 

umowy i ewentualną dopuszczalność niewielkich zmian terminów w tym zakresie, natomiast 

uznał,  iż  zmiany  terminów  tak  znaczące,  jak  wskazane  powyżej,  byłyby  nieuzasadnione  z 

uwagi na przedmiot umowy. Wskazał nadto na wpływ uchwał Rady miasta na kalkulacje ofert 

wykonawców.  Zauważył,  że  Rada  Miasta  uchwałą  z  27  marca  2017  r.  dokonała  zmiany 

projektu przedstawionego przez Zamawiającego, w wyniku czego doszło do niezgodności z 

postanowieniami SIWZ.  

Stwierdził, że dysponuje wiedzą w zakresie realnych terminów postępowań o zwolnienie od 

kosztów  sądowych  i  z  tego  wynika  jego  prognoza  co  do  zakończenia  postępowania 

skargowego, natomiast nie ma, począwszy od roku 2011, doświadczenia w zakresie terminu 

rozpoznania  skarg  przez  Sąd  Okręgowy.  Przypomniał,  że  przedmiotem  zamówienia  jest 

dostawa  rowerów  i  utrzymanie  systemu  w  ramach  dzierżawy,  w  okresie  określonym  datą 

sztywną  do  31  grudnia  2020  roku  tj.  czterech  sezonów,  które  są  w  sumie  przedmiotem 

kalkulacji  i  objęte  zakresem  oferty.  Stwierdził,  że  żądał  przedłużenia  terminów  związania 

ofertą po poprzednim rozstrzygnięciu Izby i przed wniesieniem skargi na ten wyrok do Sądu 

Okręgowego.  Zauważył,  iż  w  jego  ocenie  nie  praktykuje  się  w  postanowieniach  umownych 

limitów  w  zakresie  zmian  terminów,  a  takie  zmiany  mogą  wynikać  z  istoty  zamówienia, 

przedmiotu  i  celu.  Podtrzymał  stanowisko,  iż  jest  zainteresowany,  z  przyczyn  wskazanych 

wcześniej,  rozstrzygnięciem  o  zasadności  decyzji  o  unieważnieniu  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego,  jakkolwiek  nie  kwestionuje  stwierdzenia,  że  generalnie 

jest  zainteresowany  powstaniem  w  C.  systemu  roweru  miejskiego,  natomiast  nie  wiadomo, 

czy miałby on funkcjonować na warunkach opisanych w SIWZ przedmiotowego zamówienia 

lub na zasadzie usługi tj. sposobu najpowszechniejszego w Polsce. 

Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania. Podkreślił znaczenie terminów kalendarzowych 

(z  datami  dziennymi)  uruchomienia  systemu  i  niedopuszczalność  dokonywania  zmian 

terminów  post  factum,  jako  skutkujących  nieważnością  umowy.  Na  poparcie  stanowiska 

powołał  wyrok  KIO  830/15.  Zauważył  także,  iż  ewentualne  zmiany  w  umowie  dotyczące 

terminów mogą mieć wpływ na ocenę Zamawiającego pod kątem przestrzegania dyscypliny 

finansów  publicznych  i  ewentualnych  kar  umownych.  Podkreślił  wpływ  zmiany  z  20  do  30 


minut  używania  roweru  bez  opłat  na  prawidłową  kalkulacje  ofert, które mogłyby  się  okazać 

nieporównywalne. 

Wskazał,  że  analogia  z  powołanym  wyżej  wyrokiem  Izby  dotyczy  w  szczególności  terminu 

zawarcia  umowy.  Wskazał  na  celowość  uruchomienia  systemu  i  dostawy  rowerów  z 

początkiem  sezonu  i  związek  tego  również  z  przewidywanymi  kosztami  napraw 

gwarancyjnych. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  złożone  odwołanie  na  rozprawie  

i  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy  w  sprawie,  w  tym  w  szczególności  treść 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  ofert  złożonych  zamawiającemu  przez  

odwołującego  i  przystępujących,  jak również  stanowiska  stron  i  uczestników  przedstawione 

na piśmie i ustnie do protokołu rozprawy, ustaliła i zważyła co następuje. 

Izba  stwierdziła,  że  odwołujący  legitymuje  się  interesem  we  wniesieniu  środka  ochrony 

prawnej, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy pzp w odniesieniu przedmiotu zamówienia, 

na którego wykonanie złożył ofertę nie podlegającą odrzuceniu.  

Izba  stwierdziła  w  pierwszej  kolejności,  że  nie  podlega  uwzględnieniu  zasadniczy 

zarzut  podniesiony  wobec  czynności  unieważnienia  postępowania  o  udzielenie  tego 

zamówienia na podstawie art. 93 ust.1 pkt 6 ustawy Pzp  z tego względu, że z okoliczności 

sprawy  wynika,  że  zarzut  ten  jest  niezasadny.  Zgodnie  ze  wskazanym  art.  93  ust.1  pkt  6 

ustawy  Pzp  zamawiający  unieważnia  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia,  jeżeli 

wystąpiła  istotna  zmiana  okoliczności    powodująca,  że  wykonanie  zamówienia  nie  leży  w 

interesie  publicznym,  czego  nie  można  było  wcześniej  przewidzieć.  W  postępowaniu 

przewidziano, że wykonawca ma uruchomić system dnia 20 i 21 kwietnia 2017 r.  

W  ocenie  Izby  tak  opisanego  terminu  nie  można  kwalifikować,  jako  terminu  dowolnego,  a 

lecz jako termin wiążący dla stron w takim znaczeniu, że ze względu na sezonowy charakter 

przedmiotu  zamówienia  okolicznością  istotną  jest,  by  realizacja  umowy  została  rozpoczęta  w 

sezonie  wiosennym.  Nie  negując  możliwości  ewentualnej    nieznacznej  korekty  tego  terminu 

należy  stwierdzić,  że  realna  w  okolicznościach  sprawy  jest  perspektywa  obiektywnej 

niemożności  jego  dotrzymania  w  tym  sezonie.  Tym  samym  termin  należy  uznać  w  tym 

postępowaniu za przedmiotowo istotny składnik ze względu na zasadniczy jego charakter dla 

tego  postępowania  i  w  konsekwencji  składnik  przedmiotowo  istotny  [essentialia  negotii] 

umowy  zawartej  po  przeprowadzeniu  tego  postępowania.  Skoro  zatem,  jak  zauważył 

Zamawiający,  w  oparciu  o  stan  faktyczny  sprawy,  nie  było  możliwe  zawarcie  umowy  przed 

rozstrzygnięciem  skargi  na  wyrok  KIO,  a  okoliczność  ta    nie  była  kwestionowana  w 


odwołaniu, zaistniała przesłanka unieważnienia postępowania przewidziana w art. 93 ust. 1 

pkt 6 ustawy pzp. 

Sugerowane  przez  Odwołującego  rozwiązanie  zawarcia  umowy  w  terminie  znacząco 

późniejszym  i  w  jego  ocenie  dopuszczalnym  uchybiłoby  istocie  przedmiotu  zamówienia, 

wyżej wskazanej, tj. sezonowego charakteru świadczenia usługi w czterech kolejnych latach 

z datą końcową 31 grudnia 2020 r.  

Skład  orzekający  podziela  także  stanowisko  zamawiającego,  że  w  trakcie  postępowania 

doszło  do  wystąpienia  wady  uniemożliwiającej  zawarcie  niepodlegającej  unieważnieniu 

umowy.  Należy  zauważyć,  że  oferty  przygotowywano  na  podstawie  postanowień  siwz 

określających  m.  in.  czas  bezpłatnego  korzystania  z  roweru  przez  użytkownika,  co  ma 

znaczenie przy kalkulacji ceny oferty. Określony w siwz czas został zmieniony uchwałą Rady 

Miasta  w  ramach  jej  kompetencji  opartych  na  ustawie  o  gospodarce  komunalnej,  co  w 

konsekwencji  doprowadziłoby  do  zaistnienia  w  obrocie  umowy  niezgodnej  z  prawem 

miejscowym.  

W tym stanie rzeczy Izba stwierdziła, iż odwołanie podlega oddaleniu. 

Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy 

pzp, orzeczono jak w sentencji. O kosztach skład orzekający Izby orzekł na podstawie art. 

192 ust. 9 i 10 ustawy pzp oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 

2010 r. w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów 

kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania  (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze 

zm.).  

Przewodniczący: 

………………………………