Sygn. akt: KIO 1050/18
WYROK
z dnia 11 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Magdalena Rams
Protokolant:
Łukasz Listkiewicz
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 czerwca 2018 r.
w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 28 maja 2018 r. przez wykonawcę Agencję
Ochrony Kowalczyk sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie,
w postępowaniu prowadzonym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Oddział w
Radomiu,
przy udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia konsorcjum:
Agencji Ochrony Mienia „Matpol” sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, MATPOL Grupa
sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, MJK sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, Ekspert
Security sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę Agencję Ochrony Kowalczyk sp. z o.o., z
siedzibą w Warszawie, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
Agencję Ochrony Kowalczyk sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 907) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Radomiu.
Przewodniczący: ………………………………………
Sygn. akt: KIO 1050/18
UZASADNIENIE
W dniu 28 maja 2018 r. do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie
wykonawcy Agencji Ochrony Kowalczyk Sp. z o.o., ul. Chmielna, 00-020 Warszawa (dalej
„Odwołujący”) zarzucając zamawiającemu Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych – Oddział
Radom (dalej „Zamawiający”) naruszenie:
1) art. 7 ust. 1 i ust 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 4 i art. 90 ust 3 ustawy Pzp
polegającym
naniezasadnym odrzucenie jego oferty
przez niezasadne przyjęcie, iż oferta zawiera
rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia, w szczególności poprzez
niezgodny z rzeczywistością zarzut zaniżenia kosztów urlopów wypoczynkowych;
2) art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy, poprzez przeprowadzenie p
ostępowania w sposób
niezapewniąjący zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców i nieudzielenie zamówienia wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z
przepisami ustawy
poprzez dokonanie przez Zamawiającego wykluczenia
Odwołującego po pozornym zbadaniu okoliczności umożliwiających ocenę czy w tym
konkretnym przypadku Zamawiający miał prawo w ogóle odrzucić ofertę Odwołującego
(pominięcia istoty sprawy mimo formalnego zwrócenia się do Odwołującego z
wnioskiem o udzielenie wyjaśnień co do okoliczności mogących stanowić podstawę
odrzucenia oferty w oparciu o art 90 ust. 3 ustawy), a także dokonania wadliwej oceny
w wyborze oferty najkorzystniejszej (tj. Konsorcjum MATPOL, Ekspert Security), co jest
rezultatem naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust. 1 i ust. 3 ustawy Pzp;
art. 91 ust 1 w związku z art. 36 ust 1 pkt 12 i 13 ustawy poprzez wybór oferty (w tej
sprawie oferty Konsorcjum MATPOL, Ekspert Security), która nie jest ofertą
najkorzystniejszą w świetle kryteriów opisanych w SIWZ w postępowaniu, w tym opisu
sposobu obliczenia ceny i opisu kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował
przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert
z uwagi na fakt, iż oferta Odwołującego była najkorzystniejszą ofertą w postępowaniu,
niepodlegającą odrzuceniu;
innych przepisów powołanych w treści uzasadnienia odwołania;
5) ewentualnie - art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy - p
rzez zaniechanie unieważnienia
pos
tępowania w sytuacji, w której postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą
zawarcie ważnej umowy.
Odwołujący wniósł o: (i) unieważnienie czynności wykluczenia Odwołującego i odrzucenia jego
oferty; (ii)
dokonania powtórnej czynności badania i oceny ofert; (iii) unieważnienie czynności
Zamawiającego polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej oferty Konsorcjum MATPOL,
Ekspert Security; (iii) ewentualnie o
nakazanie Zamawiającemu unieważnienie całego
postępowania, jako obarczonego wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy na
podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 u
stawy Pzp; (iv) dopuszczenie dowodów wskazanych w treści
odwołania.
W uzasadnieniu podniesionych zarzutów Odwołujący wskazał, że złożył ofertę w dniu 7 maja
2018 r. i
wyraził wolę zawarcia umowy objętej postępowaniem. Zamawiający w dniu 18 maja
2018 r. dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty konsorcjum: Agencji Ochrony Mienia „Matpol”
sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, MATPOL Grupa sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie, MJK
sp. z
o.o., z siedzibą w Warszawie, Ekspert Security sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie (dalej
„Przystępujących”). Zamawiający w oparciu o art. 90 ust. 3 ustawy odrzucił ofertę
Odwołującego. Dowód nr 1: Zawiadomienie o wyniku postępowania z dnia 15 czerwca 2016
r.
Zamawiający zarzucił Odwołującemu, że złożona przez niego oferta zawiera rażąco niską
cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. W szczególności stwierdził, że Odwołujący
zaniżył w ofercie koszty urlopów wypoczynkowych pracowników podając zaniżone kwoty
miesięcznych kosztów urlopów wypoczynkowych (90,90 zł zamiast wskazanych przez
Zamawiającego kosztów 235,61 zł.
W ocenie Odwołującego powyższe obliczenia Zamawiającego są całkowicie błędne i
prowadzą do nieuzasadnionych wniosków o zaniżaniu kosztów. Należy zauważyć, ze
Zamawiający wziął pod uwagę jedynie samą kwotę wskazaną w pozycji 6 „Kalkulatora do
obliczenia rażąco niskiej ceny - usługa ochrony” (dalej: Kalkulator). Zamawiający pominął
natomiast zasadniczą część wyjaśnień, w których AOK wskazała, że „w zakresie urlopów,
skutkujących koniecznością zastąpienia pracownika założono, iż pracownikom wykonującym
zadania ochronne przysługiwać będzie za okres 24 miesięcy 52 dni robocze urlopu na jeden
pełny etat”, co odpowiada-normie urlopu wypoczynkowego z art. 154 § 1' pkt 2 Kodeksu pracy
oraz uwzględniła 10 dni urlopu dodatkowego.
Jednocześnie Odwołujący wskazał iż „Zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu pracy
urlop za okres od stycznia do grudnia 2019 roku musi zostać wykorzystany w okresie
obowiązywania umowy.
Natomiast urlopy przysługujące za okresy:
a)
od 1 czerwca do 31 grudnia 2018 roku, średnio proporcjonalnie do okresu
zatrudnienia przysługuje na jeden pełny etat przeliczeniowy 15 dni urlopu. Z uwagi
na ciągłość zatrudnienia, część pracowników urlop za 2018 rok wykorzystała lub
wykorzysta do końca maja 2018 roku. Przewidujemy iż średnio do wykorzystania w
okresie od 1 czerwca do 31 grudnia 2018 roku pozostanie 13 dni urlopu w
przeliczeniu na jeden pełny etat.
b)
od 01 stycznia do 31 maja 2020 roku, z
ilości 11 dni urlopu proporcjonalnego do
okresu zatrudnienia, pracownicy wykorzystają średnio 7 dni urlopu na jeden pełny
etat przeliczeniowy. Pozostały przysługujący urlop będzie wykorzystany po
zakończeniu umowy i nie będzie miał wpływu bezpośredniego na koszty
pracodawcy w ramach umowy z ZUS, Przy uwzględnieniu tych założeń planowane
koszty urlopów wypoczynkowych z uwzględnieniem urlopów dodatkowych będą
wynosić 216.000 zł.”
Dowód nr 5: wyjaśnienia z dnia 9 maja 2018 r.
Jak wskazał wykonawca w wyjaśnieniach „kalkulacja taka wynika z wieloletniej średniej
wykorzystywania urlopów wypoczynkowych u Wykonawcy.” Odwołujący zwrócił uwagę, że w
wyliczeniach tych z ostrożności pominięto ewentualne osoby posiadające okres zatrudnienia
krótszy niż 10 lat (art. 154 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy). Nawet jednak przy założeniu pełnego
wykorzystania proporcjonalnie do okresu umowy przysługujących rocznie 26 dni urlopowych i
co za tym idzie kwoty kosztów urlopów, która powinna wynosić powinna wynieść 248.800,00
zł (po przeliczeniu na 1 etat 235,17 zł miesięcznie), łączne koszty realizacji usługi wyniosłyby
792,96 zł (tj. o 328.000,00 zł więcej od łącznej kwoty kosztów realizacji w wysokości
2.716.992,96 zł wynikającej z wskazanej pozycja nr 13 Kalkulatora kwoty miesięcznej
113.208,04 zł). Należy zauważyć, że wskazana w ofercie cena wynosi 2.759.884,30 zł. netto
(kwota netto 2.760.192,96 zł z pozycji nr 17 wynika z zaokrągleń w Kalkulatorze) co oznacza,
że oferta została skalkulowana prawidłowo i nie zaniża kosztów w celu wykazania braku
stosowania dumpingu cenowego.
W ocenie Odwołującego powyższe błędne ustalenia Zamawiającego co do całościowej kwoty
urlopów wiążą się bezpośrednio z pominięciem wyjaśnień Odwołującego, w których wskazano:
„Biorąc pod uwagę iż Zamawiający ze zrozumiałych dla Wykonawcy względów
organizacyjnych określił niezbędną wysokość zatrudnienia w przeliczeniu na pełny etat na 44
etaty, Wykonawca założył iż nadwyżka godzin liczona wg normy etatowej określonej w
Kodeksie Pracy (168) a wynikającą bezpośrednio z podzielenia liczby roboczogodzin w całym
zamówieniu (163986) przez liczbę wymaganych etatów (44) w okresie 24 miesięcy wynosząca
12 roboczogodzin (163986 : 24 : 44 = 155,28
, w zaokrągleniu 156) zabezpieczać będzie
częściowo urlopy wypoczynkowe nieplanowane (np. na żądanie), częściowo zwolnienia
lekarskie oraz inne usprawiedliwione nieobecności w pracy. Ponieważ w każdym miesiącu
kalendarzowym roboczogodzin takich może być ok. 528 (12 x 44 etaty), Wykonawca obniżył
w Tabeli Kalkulacyjnej kwoty p
rzeznaczone na urlopy wypoczynkowe z założonej i opisanej
wyżej kwoty 204,54 zł. do kwoty 90,90 zł. wg założenia:
400 rbg. x 12,50 zł. x 24 mce = 120.000,00 zł.
00 zł. - 120.000,00 zł. = 96.000,00 zł,
00 zł. : 24 mce : 44 etaty = 90,90 zł. średnio na jeden pełny etat w jednym miesiącu
kalendarzowym”
Faktyczna liczba godzin dla 44 etatów przez 24 miesiące przy wynikającej z art. 130 § 2
Kodeksu pracy norma etatowa tj. 168 godzin powinna wynosić 177408 roboczogodzin (44 x
24 x 168 godzin).
Odw
ołujący wskazał, że taka liczba etatów została przyjęta przez wykonawcę jako w realna w
kontekście ilości obiektów, stanowisk na tych obiektach i właściwej organizacji, w tym także
wzajemnej zastępowalności pracowników (urlopy, zwolnienia itp.) ponieważ zgodnie z
wymogami SIWZ i umowy wykonawca ma obowiązek przedstawienia Zamawiającemu wykazu
pracowników, którzy będą realizowali zamówienia w ilości co najmniej 47 osób zatrudnionych
na 44 pełnych etatach przeliczeniowych). Wykonawca po podzieleniu ilości roboczogodzin
163986 wskazanych w SIWZ przez liczbę pełnych etatów wymaganych przez Zamawiającego
doszedł do wniosku, ze Zamawiający słusznie założył, że do zastępowania pracowników
będących lub zwolnieniach lekarskich itp. Wykonawca będzie kierował pracowników
wskazanych na wykazie dostarczonym Zamawiającemu - w ramach nadwyżki godzin normy
etatowej. Inne założenie oznaczałoby konieczność dodatkowego zatrudnienia osób na umowę
o pracę w okresie urlopu, a tymczasem zatrudnienie na okres próbny jest wynosi 3 miesiące.
W ocenie Odwołującego nie istnieje zatem inne racjonalne uzasadnienie wskazanej różnicy
godzin.
W ocenie Odwołującego wyraźnie z powyższego wynika, że cena ofertowa uwzględniała
koszty urlopowe w kwocie 216.0
00 zł, natomiast faktyczne koszty urlopowe są niższe, gdyż
miesięcznie jest wyższa o średnio ponad 12 godzin od wynikającej z przeliczenia liczby godzin
wskazanej, a więc je częściowo uwzględnia.
W ocenie Odwołującego przeciwne założenie prowadziłoby do dwóch odmiennych sytuacji:
konieczności nieuzasadnionego doliczenia przez Wykonawcę do ceny oferty netto
kwoty co najmniej 120.000,00 zł, przy braku faktycznego ich poniesienia co byłoby
niekorzystne dla Zamawiającego; albo
ponoszenia przez Wykonawcę - obok pełnej kwoty kosztów urlopów tj. 248.000,00 zł -
kosztów zatrudnienia pracownika na pełny etat w zakresie godzin brakujących do normy
pełnego etatu 168 godzin (wynikającej z art. 130 § 2 Kodeksu pracy), w sytuacji, gdy nie będzie
on wykonywał pracy, ponieważ liczba godzin przewidywana w Zamówieniu jest mniejsza, czyli
dodatkowo kwoty co najmniej 120.000 zł.
Odwołujący podkreślił, że wprawdzie oferta Odwołującego rzeczywiście była niższa o więcej
niż 30% od kwoty przeznaczonej na realizację zamówienia, jednak kolejna cena ofertowa
złożona w postępowaniu (3.564.088,12 zł) była wyższa zaledwie o 2.74% od oferty
Odwołującego, zaś oferta wybrana jedynie o 4,99 % od oferty Odwołującego, zaś średnia cen
wszystkich ofert tylko o 5,87 % (3.594.055,37 zł). Należy przy tym zauważyć że wszystkie ceny
kształtowały się w przedziale od 66,92% do 76,70% kwoty przeznaczonej na sfinansowanie
zamówienia.
W ocenie Odwołującego powyższa analiza prowadzi do wniosku, że znaczna różnica w cenie
nie wynikała wcale z zaniżenia ceny ofertowej przez Odwołującego, ale z nieadekwatne
określonej kwoty przeznaczonej na realizację zamówienia w stosunku do cen tynkowych,
skoro nawet najwyższa cena ofertowa jest niższa o niemal ¼. Jest to o tyle istotne, że jak
wskazuje KIO w wyroku z dnia 17 października , 2017 r. „Przyjmuje się za orzecznictwem
europejskim, orzecznictwem Krajowej Izby Odwoławczej i sądów okręgowych oraz doktryną,
że za cenę rażąco niską uważana jest cena nierealistyczna, niewiarygodna w porównaniu z
cenami rynkowymi podobnych zamówień i innych ofert. Wynika z tego, że o cenie rażąco
niskiej można mówić, gdy jest oczywiste, że przy zachowaniu reguł rynkowych wykonanie
umowy przez wykonawcę za podaną cenę byłoby nieopłacalne, albo gdy cena w stosunku do
przedmiotu zamówienia będzie ceną odbiegającą od jego wartości, w szczególności gdy
różnica ta nie będzie możliwa do uzasadnienia obiektywnymi względami pozwalającymi
wykonawcy zrealizować to zamówienie bez strat i dodatkowego finansowania wykonania
zamówienia z innych źródeł niż wynagrodzenie umowne”.
Odwołujący wskazał, że potwierdzają to również przykłady innych postępowań dotyczących
usług ochrony, w których uznawano za prawidłowe ceny oparte o stawkę roboczogodziny
niższą od przeznaczonej przez w ofercie Odwołującego (16,83 zł netto), tj. w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego na usługę ochrony osób i mienia w Oddziale ZUS w
Rybniku znak sprawy 340000/271/5/2018-
ZAP (gdzie nie odrzucono oferty w której
konsor
cjantem był Odwołujący ze stawką roboczogodziny 16,25 zł) oraz w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego na usługę ochrony osób i mienia w Oddziale ZUS w
Zabrzu znak sprawy 480000/271/3/2018-
ZAP (gdzie wybrano ofertę Konsorcjum Time
Security Sp. z
o.o., Sky One Sp. z o.o. ze stawką roboczogodziny 16,29 zł). Dowód nr 3: Oferta
odwołującego z dnia 7 maja 2018 r., Dowód nr 5: wyjaśnienia z dnia 9 maja 2018 r., Dowód nr
6: dokumenty z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na usługę ochrony osób
i mienia w Oddziale ZUS w Rybniku, znak sprawy 340000/271/5/2018-ZAP: informacja z
otwarcia ofert z dnia 12 kwietnia 2018 r., wyjaśnienia z dnia 10 maja 2018 r., informacja o
wyborze z dnia 24 maja 2018 r.,
Dowód nr 7: dokumenty z postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego na usługę ochrony osób i mienia w Oddziale ZUS w Zabrzu, znak
sprawy 480000/271/3/2018-ZAP: informacja z otwarcia ofert z dnia 9 kwietnia 2018 r.,
informacja o poprawieniu omyłek i wezwanie do złożenia wyjaśnień z dnia 8 maja 2018 r.,
wyjaśnienia z dnia 24 kwietnia 2018r., informacja o wyborze z dnia 22 maja 2018 r.
W ocenie Odwołującego Zamawiający w istocie zaniechał pełnego wyjaśnienia wątpliwości co
do zaoferowanej przez AOK ceny, co stanowi naruszenie wynikającej z art. 7 ustawy Pzp. Jak
wskazało KIO w wyroku z dnia 7 marca 2017 r. sygn.. akt KIO 321/17: „W ocenie Izby zasada
proporcjonalności oznacza także, iż wszędzie tam gdzie ustawodawca nadał zamawiającemu
prawo stosowania sankcji zamawiający spośród dostępnych mu środków sankcyjnych musi
wybrać takie, które są „odpowiednie i konieczne do osiągnięcia celów, których realizacja
dopuszczalna jest przy pomocy danej regulacji. Przy czym w razie istnienia kilku odpowiednich
środków należy wybrać te, które są najmniej uciążliwe, nadto nałożone obciążenia muszą
pozostawać w odpowiedni stosunku do zamierzonych celów (orzeczenie ETS w sprawie
265/87)." W ocenie Izby oznacza to, że jeśli ustawodawca nie zakazał zamawiającemu
ponowienia czynności wezwania do wyjaśnień ceny rażąco niskiej, jeśli złożone wyjaśnienia
nadal w jakiś aspektach budzą wątpliwości zamawiającego, ale jednoznacznie nie da się
przypisać, że oferta zawiera cenę rażąco niską, to w ocenie Izby zamawiający powinien podjąć
takie działanie. Sankcja odrzucenia jest w takim przypadku nie odpowiednia do celu ustawy,
jakim jest wybór oferty najkorzystniejszej, a taką przecież może się jeszcze okazać oferta
przystępującego. Jak również nie dokonanie rzeczywistej oceny wyjaśnień przystępującego”.
Odwołujący przywołał również wyrok KIO z dnia 28 marca 2017 r., sygn. akt KIO 466/17
W ocenie Odwołującego w niniejszej sprawie Zamawiający całkowicie pominął wyjaśnienia
Wykonawcy i w ogóle ich nie zanalizował, odniósł się jedynie do poszczególnych pozycji
Kalkulatora do obliczenia
rażąco niskiej ceny, który jedynie stanowi pomocnicze techniczne
narzędzie do ustalenia czy cena nie jest rażąco niska. Gdyby bowiem te czynności zostały
dokonane, niemożliwym byłoby pominięcie wskazanego wyżej faktu, iż całość kosztów
urlopowych Wykonawca
uwzględnił koszty urlopowe w kwocie 216.000,00 zł. Powyższe
potwierdza także przebieg postępowania na usługi ochrony osób i mienia w Oddziale ZUS w
Zabrzu, gdzie zamawiający zwrócił się drugi raz o wyjaśnienie budzących wątpliwości
elementów oferty. Dowód nr 7: informacja o poprawieniu omyłek i wezwanie do złożenia
wyjaśnień z dnia 8 maja 2018 r., wyjaśnienia z dnia 24 kwietnia 2018 r., ponowne wezwanie
do złożenia wyjaśnień z dnia 9 maja 2018 r,, wyjaśnienia z dnia 10 maja 2018 r., informacja o
wyborze z dnia 22 maja 2018 r.
Izba ustaliła co następuje:
Izba postanowiła dopuścić w poczet materiału dowodowego następujące dokumenty: (i)
specyfikacje istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ”) wraz z ogłoszeniem o
zamówieniu na okoliczność ustalenia przedmiotu zamówienia oraz warunków udziału w
postępowaniu; (ii) ofertę Odwołującego na okoliczność ustalenia jej treści; (iii) informacja o
odrzuceniu ofert i wyborze najkorzystniejszej oferty z dnia 18 maja 2018 r.
na okoliczność
ustalenia wyników postępowania oraz przyczyn odrzucenia oferty Odwołującego; (iv)
informacja z otwarcia ofert z dnia 7 maja 2018 r.
na okoliczność ustalenia ofert złożonych w
postępowaniu; (v) wezwanie Zamawiającego do złożenia przez Odwołującego wyjaśnień oraz
wyj
aśnienia z dnia 9 maja 2018 r. na okoliczność ustalenia treści wezwania oraz złożonych
wyjaśnień i dokumentów; (vi) dokumenty z postępowania usługę ochrony osób i mienia w
Oddziale ZUS w Rybniku, znak sprawy 340000/271/5/2018-ZAP,
dokumenty z postępowania
usługę ochrony osób i mienia w Oddziale ZUS w Zabrzu, znak sprawy 480000/271/3/2018-
ZAP -
na okoliczność ustalenia, iż przyjęta przez Odwołującego metodologia obliczenia
kosztów urlopu nie była dotychczas kwestionowana przez Zamawiającego.
Na podstawie powyższych dokumentów Izba ustaliła, że Zamawiający prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego na ochronę osób i mienia.
W pkt 2 SIWZ Zamawiający opisał przedmiot zamówienia. Wskazał m.in., iż przedmiotem
zamówienia jest świadczenie usługi ochrony osób i mienia w Oddziale Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych w Radomiu. Zamawiający wymaga przez cały okres realizacji umowy
zatrudnienia przez Wykonawcę lub Podwykonawcę na podstawie umowy o pracę (w
rozumi
eniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz.
1502 z późn. Zm.) wszystkich osób wykonujących czynności świadczenia bezpośredniej
ochrony osób i mienia, o których mowa w pkt 2.2.2.1.
Zamawiający wymaga aby przedmiot zamówienia realizowany był przez co najmniej 47
pracowników ochrony co w przeliczeniu na etaty wynosi 44 etaty.
Powyższe wymagania Zamawiający oszacowano na podstawie następujących założeń:
– Posterunek 24 godzinny = 4,65 etatu (bez uwzględniania nadgodzin) – Posterunek 9
godzinny = 1,25 etatu (bez uwzględniania nadgodzin) – Posterunek 11 godzinny = 1,4 etatu
(bez uwzględniania nadgodzin). Po przeliczeniu wg. powyższych założeń minimalna ilość
pracowników ochrony wyniesie: