Sygn. akt: KIO 1228/18
KIO 1229/18
WYROK
z dnia 5 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant:
Zuzanna Idźkowska
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 3 lipca 2018r.
odwołań wniesionych do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 20 czerwca 2018r. przez:
A. wykonawc
ę FUJIFILM Europe GmbH spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 178
B.
Wykonawcę Siemens Healthcare spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie, ul. Żupnicza 11
w
postępowaniu
prowadzonym
przez
zamawiającego:
Wojewódzki
Szpital
Specjalistyczny z siedzibą w Olsztynie, ul. Żołnierska 18
przy udziale wykonaw
cy Siemens Healthcare spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Warszawie, ul. Żupnicza 11 zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie
sygn. akt KIO 1228/18 po stronie zamawiającego
przy
udziale
wykonawcy FUJIFILM Europe GmbH spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 176
zgłaszającego swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO 1229/18 po stronie
zamawiającego
orzeka:
1a. oddala odwołanie wykonawcy FUJIFILM Europe GmbH spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 176
1b.
oddala odwołanie wykonawcy Siemens Healthcare spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Żupnicza 11,
Kosztami postępowania obciąża wykonawcę FUJIFILM Europe GmbH spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie, Al.
Jerozolimskie 176 oraz
wykonawcę Siemens Healthcare spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Żupnicza 11 i :
Zalicza na po
czet kosztów postępowania kwotę 15 000zł. 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę FUJIFILM Europe GmbH spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie, Al.
Jerozolimskie 178 i wykona
wcę Siemens Healthcare spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul.
Żupnicza 11 tytułem wpisów od odwołań
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Olsztynie.
Przewodniczący: …………………..
Sygn. akt KIO 1228/18
KIO 1229/18
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
dostawę aparatu RTG przewoźnego zostało wszczęte ogłoszeniem zamieszczonym w
Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 5 marca 2018r. za numerem 526545-N-2018.
W dniu 15 czerwca 2018r. zamawiający poinformował wykonawców o wynikach
postępowania tj. o wyborze jako najkorzystniejszej oferty Medical Market spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z Przeźmierowa i o odrzuceniu oferty Fujifilm Europe GmbH
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie.
Sygn. akt KIO 1228/18
W dni
u 20 czerwca 2018r. Fujifilm Europe GmbH spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Oddział w Polsce z siedzibą w Warszawie – dalej zwany odwołującym Fujifilm wniósł
odwołanie. Odwołanie zostało podpisane przez pełnomocnika reprezentującego
przedsiębiorcę w Polsce ujawnionego w odpisie z KRS załączonym do odwołania. Kopia
odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 20 czerwca 2018r.
Odwołujący Fujifilm wskazał, że posiada interes w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy, który
wyraża się w tym, że w przypadku prawidłowego zastosowania przepisów Pzp przez
z
amawiającego nie doszłoby do naruszenia istotnych zasad udzielania zamówień
publicznych, mogących mieć wpływ na wynik postępowania. Odwołujący ma wówczas
szansę na uzyskanie przedmiotowego zamówienia. Zamawiający dokonał wyboru
najkorzystniejszej oferty w sposób wadliwy z naruszeniem zasady równego traktowania
wykonawców czym wyrządza odwołującemu szkodę. W wyniku dokonanych czynności
badania i oceny ofert w tym szczególnie wybór najkorzystniejszej oferty Medical Market Sp. z
o. o z Przeźmierowa, odwołujący może stracić szansę na uzyskanie i realizację
przedmiotowego zamówienia.
Odwołujący Fujifilm zarzucił zamawiającemu dokonanie w przedmiotowym postępowaniu
niezgodnych z ustawą następujących czynności:
1. Wyb
ór najkorzystniejszej oferty Medical Market Sp. z o. o z Przeźmierowa, pomimo, że
oferta nie jest ofertą najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w
SIWZ;
2. Odrzucenia oferty o
dwołującego;
3. Zaniechanie dokonania oceny oferty o
dwołującego;
4. Zaniechanie wyboru oferty o
dwołującego, która jest ofertą najkorzystniejszą na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ;
nierównego traktowania wykonawców i prowadzenia postępowania w sposób utrudniający
uczciwą konkurencję;
Powyższymi czynnościami dokonanymi niezgodnie z ustawą, zdaniem odwołującego Fujifilm
naruszono w szczególności następujące przepisy:
1. Art. 89 ust. 1 pkt 2 - przez odrzucenie oferty
odwołującego w sytuacji, w której spełnia ona
wszystkie wymogi SIWZ;
2. Art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 - przez odrzucenie oferty
odwołującego na
podstawie wymagań nie wyrażonych w SIWZ;
3. Art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 - przez
wybór najkorzystniejszej oferty, która nie jest
ofertą najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ;
4. Art. 91 ust. 1 - przez
zaniechanie dokonania oceny oferty odwołującego pomimo tego, że
oferta nie powinna być odrzucona;
5. Art. 91 ust. 1 - przez zaniechanie wyboru oferty
odwołującego, która winna zostać
oc
eniona jako najkorzystniejsza na podstawie kryteriów wyboru ofert określonych w SIWZ;
6. art. 7 ust. 1 i 3 - przez
naruszenie zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji oraz
zasady proporcjonalności i przejrzystości, a także zagrożenia udzielenia zamówienia
wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy.
Wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu dokonania
następujących czynności:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty Medical Market Sp. z o. o. z
siedzibą w Przeźmierowie;
unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego;
dokonania ponownego badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty odwołującego;
dokonania wyboru oferty Firmy Fujifilm Europę GmbH z siedzibą w Dusseldorfie działającą
przez
Fujifilm Europę GmbH (sp. z o.o.) Oddział w Polsce;
Odwołujący wskazał, że zamawiający odrzucił ofertę odwołującego ze względu na to, że
„Zamawiający w formularzu parametrów wymaganych, oferowanych i ocenianych wymagał,
by w przypadku, gdy masa zaoferowanego aparatu przekracza 320 kg, Wykonawca dołączył
do oferty ekspertyzę techniczną, odnoszącą się do nośności i przebicia stropu i posadzek
oraz potwierdzającą, iż aparat można użytkować w budynku głównym siedziby
zamawiającego bez szkody dla konstrukcji. W toku badania oferty Wykonawcy Zamawiający
stwierdził uchybienia w załączonej do oferty ekspertyzie - Załączona przez Wykonawcę
ekspertyza odnosi się jedynie do nośności stropu, pomijając nośność posadzek oraz
przebicie stropu i posadzek. Wykonawca został wezwany do uzupełnienia ekspertyzy w
powyższym zakresie 4 kwietnia 2018 r. (Dowód Nr 2) W odpowiedzi na wezwanie
Wykonawca przysłał identyczną treść ekspertyzy - bez uwzględnienia wymagań
zamawiającego określonych w SIWZ oraz treści wezwania. Wobec braku poprawnego
uzupełnienia dokumentu ( ekspertyzy ) oferta Wykonawcy podlega odrzuceniu."
Odwołujący wskazał, iż zamawiający postawił w wezwaniu do wyjaśnień dodatkowe żądania
nie wynikające z SIWZ oraz nie uwzględnił wyjaśnień złożonych przez odwołującego.
Zamawiający wezwał odwołującego do wyjaśnienia: „podstawy wykonania ekspertyzy
załączonej do oferty. W części pierwszej ekspertyzy znajduje się informacja, iż ekspertyza
została sporządzona na podstawie fragmentarycznej, archiwalnej dokumentacji projektowej
budynku głównego szpitala - w szczególności archiwalnych rzutów kondygnacji i przekrojów.
W punkcie piątym ( Wnioski) widnieje informacja, iż aktualny stan budynku zezwala na
eksploatację aparatu dostarczonego przez Wykonawcę. Zamawiający powziął wątpliwość,
na jakiej podstawie został określony aktualny stan budynku, jeżeli ekspertyza została
wykonana na podstawie archiwalnej dokumentacji, a nie przeprowadzono wizji lokalnej w
siedzibie
zamawiającego". Zgodnie z zapisami SIWZ, Wykonawca winien oprzeć ekspertyzę
na dostarczonej przez
zamawiającego dokumentacji (załącznik nr 7 do SIWZ). Tym samym
żądanie zamawiającego wykracza poza zakres oferty określony w SIWZ.
Zamaw
iający nie wskazał z jakiego powodu nie uwzględnił wyjaśnień odwołującego.
Zamawiający nie odniósł się do samej ekspertyzy, nie wskazał rzekomych zagrożeń z niej
wynikających, które nie gwarantują spełnienia oczekiwań wskazanych w wymaganiach
dopuszczających rozwiązania równoważne lub dopuszczające. Dodatkowo odwołujący
stwierdzi
ł, iż przedstawione podstawy prawne i faktyczne odrzucenia oferty są lakoniczne i
pobieżne. Odwołujący nie może stwierdzić z jakiego powodu zamawiający uznaje, iż
przedstawiona ekspertyza jest niezgodna z SIWZ.
Zgodnie z pkt. 21 załącznika nr 6 do SIWZ, (dowód Nr 3) który zawiera szczegółowy opis
przedmiotu zamówienia: „Masa aparatu (z akumulatorami) ś 320 kg. Zamawiający wyraża
zgodę na zaoferowanie aparatu o wyższej masie, pod warunkiem załączenia do oferty
ekspertyzy potwierdzającej możliwość użytkowania aparatu w siedzibie zamawiającego.
Ekspertyzę należy wykonać w oparciu o dokumenty, stanowiące załącznik nr 7 do SIWZ.
Zamawiający wymaga ekspertyzy technicznej (wykonanej przez rzeczoznawcę budowlanego
w zakresie konstrukcji budowlanych posiadającego uprawnienia do projektowania bez
ograniczeń) odnośnie nośności i przebicia stropu i posadzek w budynku głównym od
zaproponowanego urządzenia. Ekspertyza ma wykazać, że można takie urządzenie
zastosować bez szkody dla konstrukcji budynku."
Odwołujący przesłał zamawiającemu żądane wyjaśnienia w dniu 16.04.2018r. (dowód nr 4).
Należy podkreślić, że zgodnie ze wskazanym zapisem SIWZ, Wykonawca miał sporządzić
ekspertyzę na podstawie przekazanych przez zamawiającego informacji - stanowiących
załącznik nr 7 do SIWZ. Załącznik ten to właśnie wskazana w ekspertyzie archiwalna
dokumentacja projektowa Szpitala. Tym samym, o
dwołujący wypełnił zapisy SIWZ. Ponadto
Odwołujący wyjaśnił, że oferowane urządzenie nie wymaga wykonywania jakichkolwiek
przebić stropów i posadzek, tym samym nie mógł zawrzeć tej kwestii w ekspertyzie, skoro
kwestia ta go nie dotyczyła.
Istotnym jest, iż zgodnie ze wskazanym zapisem SIWZ, ekspertyza miała wykazać, że
..można takie urządzenie zastosować bez szkody dla konstrukcji budynku". Załączona do
oferty ekspertyza potwierdziła ten fakt.
Zamawiający dokonując wyboru najkorzystniejszej oferty Firmy Medical Market Sp. z o.o. w
sposób istotny dopuścił się naruszenia przepisów dot. przestrzegania zasady uczciwej
konkurencji, równego traktowania a nade wszystko wyboru oferty zgodnie z przepisami
ustawy, w tym szczególnie art. 91 ust. 1 gdy można dokonać wyboru oferty jedynie ocenionej
jako najkorzystniejsza na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ.
Uwzględniając ofertę odwołującego, której odrzucenie nastąpiło z naruszeniem przepisów
ustawy, to właśnie oferta odwołującego uzyskałaby najwyższą ocenę w zakresie kryteriów
oceny ofert.
W dniu 20 czerwca 2018r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania.
W dniu 25 czerwca 2018r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
swój udział wykonawca Siemens Healthcare spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Warszawie wskazując, że ma interes w rozstrzygnięciu na korzyść
zamawiającego, gdyż oddalenie odwołania odwołującego Fujifilm i uwzględnienie odwołania
wniesionego przez Siemens pozwoli mu na uzyskanie zamówienia. W ocenie
przystępującego odwołanie Fujifilm jest niezasadne. Zgłoszenie zostało podpisane przez
pełnomocnika działającego na podstawie pełnomocnictwa z dnia 21 czerwca 2018r.
udzielonego przez członka zarządu i prokurenta ujawnionych w KRS i upoważnionych do
łącznej reprezentacji, zgodnie z załączonym odpisem. Kopia zgłoszenia została doręczona
odwołującemu i zamawiającemu w dniu 25 czerwca 2018r.
Zamawiający złożył w dniu2 lipca 2018r. odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego oddalenie
w całości. Zamawiający podniósł, że argumentacja odwołującego Fujifilm jest chybiona.
W d
niu 4 kwietnia 2018r. zamawiający wezwał odwołującego do wyjaśnienia podstaw
wykonania ekspertyzy i odwołujący złożył stosowne wyjaśnienia. W tym samym dniu
zamawiający wezwał odwołującego Fujifilm do uzupełnienia ekspertyzy o brakujące
elementy odnoszące się do nośności posadzek oraz przebicia stropu i posadzek. W
odpowiedzi na wezwanie odwołujący przesłał tą treść ekspertyzy, którą załączył do oferty
pomijając elementy opisane w wezwaniu. Nieuzupełnienie ekspertyzy stało się powodem
odrzucenia oferty z dn
ia 15 czerwca 2018r. Jako dowód prawidłowości postępowania
zamawiającego w załączeniu znajduje się kopia korespondencji pomiędzy zamawiającym i
autorem ekspertyzy, z której wynika, że autor przekazał odwołującemu inną wersję
ekspertyzy niż Fujifilm przekazała zamawiającemu w ramach uzupełnienia dokumentów, co
wystarczająco potwierdza zaniechanie odwołującego. Zamawiający precyzyjnie uzasadnił
powody odrzucenia oferty odwołującego Fujifilm i nie wykroczył poza elementy nieopisane w
siwz, a jedynie wyjaśniał elementy oferty odwołującego. Wyłącznym uprawnieniem
zamawiającego jest opis przedmiotu zamówienia, określenie katalogu dokumentów, jakie są
wymagane przy składaniu ofert, określenie warunków udziału w postępowaniu.
Niedopuszczalna jest sytuacja, w której jeden z wykonawców świadomie i jednostronnie
znosi z siebie ciężar załączenia do oferty dokumentów lub wybranych ich elementów. Jeśli
istniało podejrzenie, że wymagania zamawiającego są zbyt rozbudowane odwołujący mógł
złożyć wniosek o wyjaśnienie treści siwz.
Sygn. akt KIO 1229/18
W dniu 20 czerwca 2018r.
wykonawca Siemens Healthcare spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie – zwany dalej odwołującym Siemens wniósł
odwołanie. Odwołanie zostało wniesione przez pełnomocnika działającego na podstawie
pełnomocnictwa z dnia 18 czerwca 2018r. udzielonego przez członka zarządu i prokurenta
ujawnionych w KRS i upoważnionych do łącznej reprezentacji, zgodnie z odpisem z KRS.
Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 20 czerwca 2018r.
Odwołujący Siemens wniósł odwołanie wobec czynności i zaniechań zamawiającego
polegających na:
— wyborze jako oferty najkorzystniejszej oferty Medical Market sp. z o.o. ul. Kościelna 26,
081 Przeźmierowo (dalej jako: Medical Market),
— zaniechaniu odrzucenia z postępowania oferty wykonawcy Medical Market, mimo
zaistnienia nieusuwalnych podstaw do odrzucenia oferty z Postępowania z uwagi na to, iż
ważność oferty wygasła i wykonawca nie przedłużył jej ważności,
co przy uwzględnieniu danych zawartych w ofercie odwołującego jak też i oświadczeń
składanych po otwarciu ofert ma wpływ na zaniechanie wyboru oferty odwołującego jako
najkorzystniejszej.
Zaskarżonym czynnościom zamawiającego odwołujący Siemens zarzucił;
1. naruszenie art. 7 ust 1 i ust 3 przez
nierówne traktowanie wykonawców i wybór oferty
niezgodnie z przepisami ustawy
2. naruszenie art. 89 ust 1 pkt 7a oraz art. 7 ust 1 ustawy przez zaniechanie odrzucenia
oferty wykonawcy Medical Market,
3. naruszenie art. 91 ust. 1 ustawy w zakresie wyboru jako najkorzystniejszej oferty
podlegającej odrzuceniu.
Wniósł o nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej jako obarczonej wadą mającą
wpływ na wynik postępowania,
2. odrzucenia oferty wykonawcy
Medical Market z postępowania z powodów opisanych w
odwołaniu,
powtórzenia czynności oceny ofert w postępowaniu z uwzględnieniem przepisów ustawy i
przyjętych kryteriów oceny ofert, co spowoduje wybór oferty odwołującego jako
najkorzystniejszej.
Oferta o
dwołującego Siemens zgodnie z rankingiem ofert zawartym w treści zawiadomienia
o rozstrzygnięciu postępowania z dnia 15.06.2018r. została uplasowana na pozycji nr 2.
W sytuacji zatem odrzucenia oferty Medical Market jedyną pozostałą ważną ofertą będzie
oferta o
dwołującego.
Interes prawny o
dwołującego w uzyskaniu zamówienia w tym postępowaniu doznał więc
uszczerbku, bowiem gdyby nie zaskarżone czynności i zaniechania zamawiającego, to
o
dwołujący uzyskałby zamówienie, tym samym odwołujący może ponieść szkodę w postaci
utraconych zysków z realizacji umowy zawartej z zamawiającym.
W dniu 15 czerwca 2018r. o
dwołujący Siemens otrzymał informację o rozstrzygnięciu
przedmiotowego postępowania i wybraniu jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Medical
Market. Oferta o
dwołującego zajęła II miejsce w rankingu złożonych ofert.
Odwołujący nie zgadza się z decyzją zamawiającego i wskazał, iż zamawiający dokonując
oceny of
ert naruszył przepisy ustawy w zakresie równego traktowania wykonawców i wyboru
oferty zgodnie z przepisami.
Oferta złożona przez wykonawcę Medical Market powinna zostać odrzucona z uwagi na fakt,
iż upłynął termin ważności oferty wynikający z przepisu art. 85 ust 1 pkt 1 a wykonawca nie
przedłużył ważności oferty zgodnie z art. 85 ust 2.
W przedmiotowym
postępowaniu termin składania ofert został wyznaczony przez
z
amawiającego, z uwzględnieniem przesunięć w trakcie procedury, na 23.03.2018r. Biorąc
pod uwagę wartość zamówienia poniżej kwot określonych w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust 8 wykon
awca jest związany ofertą nie dłużej niż 30 dni, co również
zostało zawarte w SIWZ :
IX. Termin związania oferta:
Oferenci pozostają związani ofertą przez okresie 30 dni od ostatecznego upływu terminu do
składania ofert.
Uwzględniając powyższe termin związania ofertą upływał w dniu 21.04.2018r i tym samym, z
uwagi na brak wyrażenia przez wykonawcę Medical Market woli przedłużenia ważności
oferty i w konsekwencji pozyskania zamówienia, oferta ta wygasła i w związku z tym powinna
zostać odrzucona na podstawie art. 89 ust 1 pkt 7a.
Odwołujący Siemens wykazując zainteresowanie pozyskaniem zamówienia skorzystał z
uprawnień jakie daje art. 85 ust 2 i samodzielnie dwukrotnie, w dniu 20.04.2018r. oraz
22.05.2018r. przedłużał termin związania ofertą zabezpieczając tym samy ważność oferty na
cały okres przedłużającej się procedury wyboru oferty najkorzystniejszej, czego Medical
Market nie uczynił. Z powyższego wynika, iż Medical Market przestał być zainteresowany
przedmiotowym postępowaniem co potwierdził również nie odwołując się od pierwszej
decyzji z
amawiającego podjętej w dniu 21.05.2018, z której wynikało iż zamawiający z uwagi
na wygaśnięcie terminu ważności oferty nie uwzględnił jej przy streszczeniu i porównaniu
ofert. Zamawiający nie powinien zatem jednakowo traktować wykonawców, których oferty są
ważne i tych, których ważność ofert wygasła, gdyż narusza to podstawową zasadę
udzielania zamówień publicznych, czyli zasadę równego traktowania wykonawców wyrażoną
w art. 7 ust.1 ustawy.
W wyroku z dnia 31 stycznia 20
13 r. 109/13 Izba słusznie podniosła, że sprzecznym z
zasadami równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji byłoby jednakowe
traktowanie wykonawców związanych złożoną ofertą (wobec których zamawiający
zachowywałby wszelkie roszczenia wynikające ze związania ofertą) oraz wykonawców ofertą
swoją niezwiązanych, którzy mogą zawrzeć umowę wyłącznie na zasadzie dobrowolności,
co do których zamawiający nie ma żadnej pewności, że ofertą są związani, i którzy mogą w
tym przedmiocie wielokrotnie zmieniać zdanie. W sytuacji, gdy termin związania ofertą
upłynął, jego przywrócenie nie jest możliwe. Pogląd przeciwny prowadziłby do tego, że
zamawiający byłby zdany na swobodną decyzję wykonawcy, czy zechce zawrzeć umowę w
sprawie zamówienia publicznego na warunkach wskazanych w ofercie, czy też nie.
Wyrażenie zgody przez wykonawcę, który nie jest związany swoją ofertą, na zawarcie
umowy z zamawiającym, nie jest udzieleniem zamówienia w postępowaniu prowadzonym w
trybie przetargu nieograniczonego, lecz negocjacjami z
wykonawcą, co w sformalizowanym
postępowaniu przetargowym jest niedopuszczalne.
Powyższe stanowisko prezentowane jest w wielu wyrokach sądów okręgowych jak i KIO :
wyrok KIO 2097/17 z dnia 23 października 2017r., wyrok KIO z dnia 6 grudnia 2016 r. KIO
2206/16, wyrok KIO z dnia 31 marca 2015r, KIO 520/15, Wyrok KIO z 18 lutego 2015r, KIO
217/15, wyrok Sądu Okręgowego w Tarnowie z dnia 13 lutego 2014 r., I Ca 495/13.
W dniu 20 czerwca 2018r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania.
W dniu 2
2 czerwca 2018r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosił
swój udział
wykonawca FUJIFILM EUROPE GmbH spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie wskazując, że posiada interes w rozstrzygnięciu
na korzyść zamawiającego, gdyż oddalenie odwołania Siemens i uwzględnienie odwołania
FUJIFILM pozwoli mu na uzyskanie zamówienia. Wniósł o oddalenie odwołania w całości.
Zgłoszenie zostało podpisane przez osobę KRS. Kopia zgłoszenia została przekazana
zamawiającemu i odwołującemu w dniu 22 czerwca 2018r.
W dniu 2 lipca 2018r. zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o jego oddalenie
w całości. Zamawiający podniósł, że jest świadomy, że linia orzecznicza w spornej materii
nie jest jednoznaczna. Przytoczył wyroki KIO 111/16, KIO 151/17 i KIO 655/13 oraz Sądu
Okręgowego w Lublinie z dnia 17 stycznia 2014r. sygn. akt IX Ga 392/13 i podniósł, że stoi
na stanowisku, iż wykonawcy nie mogą ponosić odpowiedzialności za niedoprecyzowanie
przepisów prawa czy rozbieżną linię orzeczniczą. Zamawiający podziela zdaniem TSUE
wyrażone w sprawie C-35/17, iż wobec braku jasnego i oczywistego sposobu postepowania
zamawiający przystąpił do zbadania wszystkich ofert w postępowaniu przetargowym.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
I
zba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj. siwz wraz z załącznikami, ofert
Medical Market, Fujifilm i Siemens,
wezwania do uzupełnienia dokumentów kierowane do
Fujifilm i Siemens, wezwanie do wyjaśnienia dokumentów kierowane do Fujifilm,
oświadczenia o przedłużeniu terminów związania Siemens i Fujifilm, informacje o wyborze
oferty najkorzystniejszej, odwołanie Fujifilm, odpowiedź zamawiającego, postanowienie Izby,
zbiorczego porównanie ofert przedstawione przez odwołującego Fujifilm, wezwania i
od
powiedzi udzielane przez Medical Market, korespondencję e-mail od M. N. wraz z
załącznikiem.
Na podstawie powyższych dowodów Izba ustaliła, co następuje:
W treści siwz zamawiający określił następujące wymagania:
Rozdział VI. Wykaz oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających spełnianie warunków
udziału w postępowaniu, brak podstaw wykluczenia, oraz że oferowane dostawy
odpowiadają określonym wymaganiom
2. W celu potwierdzenia, że oferowane dostawy odpowiadają określonym wymaganiom
zamawiający żąda:
2.1. Folderu-
katalogu, zawierającego opis - specyfikację oferowanego przedmiotu
zamówienia, który potwierdza spełnianie wymagań opisanych w Formularzu cenowym.
Rozdział IX. Termin związania ofertą:
Oferenci pozostają związani ofertą przez okresie 30 dni od ostatecznego upływu terminu do
składania ofert.
Zamawiający nie wymagał składania do oferty oświadczeń o terminie związania ofertą.
Zamawiający nie wymagał wniesienia wadium.
Z załącznika nr 6 opisującego parametry wymagane oferowanych urządzeń wynika, że w pkt
Zamawiający określił masę aparatu (z akumulatorami) ≤ 320 kg.
Zamawiający wyraził zgodę na zaoferowanie aparatu o wyższej masie, pod warunkiem
załączenia do oferty ekspertyzy potwierdzającej możliwość użytkowania aparatu w siedzibie
Zamawiającego. Ekspertyzę należało wykonać w oparciu o dokumenty, stanowiące załącznik
nr 7 do SIWZ.
Zamawiający wymaga ekspertyzy technicznej (wykonanej przez rzeczoznawcę budowlanego
w zakresie konstrukcji budowlanych posiadającego uprawnienia do projektowania bez
ograniczeń) odnośnie nośności i przebicia stropu i posadzek w budynku głównym od
zaproponowanego urządzenia. Ekspertyza ma wykazać, że można takie urządzenie
zastosować bez szkody dla konstrukcji budynku.
Załącznik nr 7 zawierał dokumenty na podstawie których należało sporządzić ekspertyzę tj.
następujące pliki :
obliczenia stropów arch,
opis tan istniejący,
przekrój A-A,
scan rzutu klatki,
scany frag
mentów rzutów przykładowej kondygnacji konstrukcja,
scany przekrojuF-F,
WP_20170920_13_36_56_Pro,
WP_20170920_13_37_17_Pro,
WP_20170920_13_37_29_Pro,
WP_20170920_13_37_35_Pro,
WP_20170920_13_37_42_Pro,
WP_20170920_13_37_47_Pro.
Na str. 7 oferty Fujifilm w
pkt. 21 zawarto oświadczenie, że załączono ekspertyzę, a aparat
waży 460kg.
W
folderze technicznym w ofercie Fujifilm na str. 20 podano wagę kompletnego aparatu -
460 kg
Wykonawca Fujifilm złożył ekspertyzę techniczną dotyczącą oceny możliwości dostawy,
montażu i użytkowania aparatu Fujifilm FDR Go u zamawiającego ze stycznia 2018r.
Na str
. 2 tej ekspertyzy opiniujący podał, że podstawą opracowania była dokumentacja
przetargowe dotycząca dostawy aparatu i fragmentaryczna, archiwalna dokumentacja
projektowa budynku głównego Szpitala Specjalistycznego w szczególności archiwalne rzuty
kondygnacji i przekroje.
W pkt. 3 ekspertyzy opiniujący podał, że budynek został wykonany w technologii tradycyjnej,
udoskonalonej, z zastosowaniem elementów układu płytowo- słupowego. Strop nad
parterem wykonstruowano jako stop żebrowy o grubości 20 cm, stropy nad pozostałymi
kon
dygnacjami między innymi jako stropy Akermana o wysokości 22 cm. Opiniujący ustalił,
że ze względów statyczno-wytrzymałościowych dopuszczalne jest charakterystyczna
obciążenie technologiczne równomiernie rozłożone dla stropów międzykondygnacyjnych,
które wynosi p=2,00 kN/m2. W rzucie poziomym wymiary oferowanego aparatu wynoszą
0,58 x1,22= 0,71 m2, co powoduje, że obciążenie 1 m2 od aparatu wynosi 647,89 kg.
Rzeczywista wartość obciążenia stropów międzykondygnacyjnych wynosi 207,33 kg/m2, co
powoduje, że występuje przekroczenie dopuszczalnego normowo poziomu obciążenia.
Ponieważ wartość ta jest mniejsza niż 5% (4% 5%) czyli wartość przyjęta powszechnie w
analizach inżynierskich jako wartość graniczna i uwzględniając fakt, że dotyczy to części
długotrwałej obciążenia zmiennego równomiernie rozłożonego według opiniującego należy
przyjąć, że użytkowanie objętego analizą aparatu pomiarowego nie spowoduje zmian
negatywnych w pracy statycznej przestrzennego układu konstrukcyjnego budynku głównego
Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie.
Opiniujący podał następujące wnioski:
• według stanu na miesiąc styczeń 2018r. brak jest znamion zewnętrznych świadczących o
przeciążeniu konstrukcji budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w
Olsztynie,
• aktualny stan techniczny budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w
Olsztynie umożliwia dostawę oraz późniejszą eksploatację cyfrowego systemu jezdnego
Fujifilm FDR Go o ciężarze 460 kg,
• planowana dostawa oraz późniejsza eksploatacja przedmiotowego aparatu nie spowoduje
pogorszenia stanu sprawności technicznej budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala
Specjalistycznego w Olsztynie,
• planowana dostawa oraz późniejsza eksploatacja przedmiotowego aparatu nie spowoduje
zagrożenia bezpieczeństw konstrukcji oraz bezpieczeństwa użytkowania budynku głównego
Wojewódzkiego Szpitala Zespolone w Olsztynie,
• ramowy zakres prac związanych z docelową eksploatacją cyfrowego systemu jezdnego
Fujifiim FDR Go o ciężarze 460 kg w obszarze pomieszczeń budynku głównego
W
ojewódzkiego Szpitala Specpli3vcznego w Olsztynie przedstawiono na rozdziale Zalecenia
Opiniujący zalecił m.in. :
opracować szczegółową instrukcję użytkowania aparatu Fujifilm FDR Go, w szczególności
uwzględniającą stan spoczynku (przechowywanie) aparatu w strefie przypodporowej stropów
międzykondygnacyinych, przy podciąqach ram żelbetowych budynku głównego Szpitala
Wojewódzkiego w Olsztynie.
Autor opracowania przyj
ął, że wszystkie istotne informacje dotyczące przedmiotu niniejszej
Ekspertyzy technicznej zo
stały mu ujawnione przez przedstawicieli Zleceniodawcy, a tym
samym niniejsze opracowanie zostało wykonane zgodnie z zasadami wiedzy technicznej
oraz zgodnie ze sztuką zawodową.
O
pracowanie nie zawiera oceny rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych oraz rozwiązań
układu funkcjonalno - użytkowego budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala
Specjalistycznego w Olsztynie.
W ramach realizacji niniejszej Ekspertyzy technicznej nie przeanalizowano stanu prawnego
budynku głównego Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie w aspekcie praw
właścicielskich.
O
pracowanie objęte jest prawem autorskim zgodnie z treścią Ustawy z dnia 4 lutego 1994 o
Prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. 1994 nr 24 poz.83 z późniejszymi
zmianami).
W dniu 4 kwietnia 2018r. zama
wiający wezwał Fujifilm do uzupełnienia ekspertyzy w trybie
art. 26 ust.
3 ustawy o zakres dotyczący nośności posadzek i przebicia stropu i posadzek
oraz o szczegółową instrukcję użytkowania, o której mowa w zaleceniach ekspertyzy. W tym
samym dniu zamawia
jący wezwał także do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 ustawy
na jakiej podstawie został określony aktualny stan budynku, jeśli ekspertyza została
wykonana na podstawie archiwalnej dokumentacji, a nie przeprowadzono wizji lokalnej w
siedzibie zama
wiającego i podstawy sporządzenia ekspertyzy w zakresie zapisu pkt
sz
óstego mówiącego o tym, że ekspertyza nie zawiera oceny rozwiązań konstrukcyjno-
materiałowych oraz rozwiązań układu funkcjonalno - użytkowego budynku głównego.
Zamawiający oczekiwał wyjaśnienia w jaki sposób dokonano ekspertyzy, która winna
obejmować nośność i przebicie stropu oraz posadzki bez uwzględniania oceny rozwiązań
konstrukcyjno-
materiałowych
oraz
układu
funkcjonalno-użytkowego
w
siedzibie
zamawiającego.
W dniu 16 kwietnia 2018
r. Fujifilm wyjaśnił, że zamawiający w siwz nie przewidział wizji
lokalnej i sporz
ądzania ekspertyzy w inny sposób niż na podstawie informacji dostarczonych
przez zamawiającego. W dniu 11 kwietnia 2018r. Fujifilm przeprowadził uzupełniającą wizję
lokalną dotyczącą wskazanych przez zamawiającego miejsc przechowywania aparatu.
Fujifilm wyjaśnił ponadto, że dla eksploatacji aparatu nie ma konieczności wykonywania
przebić stropów czy posadzki, ponadto przedmiotem zamówienia nie jest wykonanie
ekspertyzy techni
cznej stanu konstrukcji budynku, a jedynie określenie czy zastosowane
rozwiązania konstrukcyjne są właściwe z punktu widzenia użytkowania aparatu. Zawarte w
ekspertyzie
stwierdzenie odnosi się do braku znamion zewnętrznych świadczących o
przeciążeniu elementów konstrukcyjnych stwierdzonego podczas wizji lokalnej. Odnośnie
instrukcji użytkowania, to nie jest ona niezbędna dla przeprowadzenia postępowania o
udzielenie zamówienia publicznego i zostanie dostarczona wraz z urządzeniem. Do
wyjaśnień dołączono instrukcję użytkowania oraz załączoną do oferty ekspertyzę.
Pismem z dnia
18 kwietnia 2018r. Fujifilm wystąpiła z wnioskiem o wydłużenie terminu
związania o 60 dni. Na dokumencie jest adnotacja, że termin związania upłynął w dniu 21
kwietnia 2018r., a dokume
nt do zamawiającego wpłynął 25 kwietnia 2018r.
Pismem datowanym na 20 kwietnia 2018r. Siemens wydłużył termin związania do dnia 23
maja 2018r.
Zamawiający wzywał do uzupełnienia ekspertyzy także Siemens, przy czym ten wykonawca
złożył uzupełnioną ekspertyzę pochodzącą od tego samego podmiotu i podpisaną przez tego
samego eksperta, co ekspertyza Fujifilm,
obejmującą oświadczenia dotyczące wykonania
wizji lokalnej, a także wnioski, co do nośności posadzek i przebicia stropów i posadzek.
W dniu 22 maja 2018r. Fujifilm wskazał, ż e pismo z dnia 18 kwietnia 2018r. mylnie
przedłużało termin związania do 23 maja 2018r. powinien być 23 czerwca 2018r.
W dniu 22 maja 2018r. Siemens wydłużył termin związania do dnia 23 czerwca 2018r.
W dniu 21 ma
ja 2018r. zamawiający poinformował o wyborze oferty najkorzystniejszej -
Siemens i o niedopuszczeniu do oceny ofert złożonych przez Medical Market i Fujifilm z
uwagi na nieprzedłużenie terminu związania ofertą. Zamawiający nie wykluczył żadnego
wykonawcy,
ani nie odrzucił żadnej oferty.
Wykonawca Fujifilm wniósł odwołanie wobec braku dokonania oceny jego oferty i dokonania
wyboru oferty Siemens w dniu 28 maja 2018r.
W dniu 5 czerwca 2018r. zamawiający uwzględnił zarzuty odwołania w całości.
W dniu 5 czerwca 2018r. zamawiający unieważnił czynność wyboru oferty najkorzystniejszej
i zobowiązał się do dokonania ponownego badania i oceny ofert. Izba ustaliła, że
zamawiający nie dokonał wezwania do przedłużenia terminu związania ofertą.
W dniu 5
czerwca 2018r. zamawiający wezwał Medical Market do uzupełnienia
folderu/katalogu zawierającego opis – specyfikację oferowanego przedmiotu zamówienia,
oraz deklaracji certyfikatu CE dla całego aparatu RTG.
Pismem z dnia 5 czerwca 2018r. Medical Market uzup
ełniła żądane dokumenty.
W dniu 8 czerwca 2018r. zamawiający wezwał Medical Market do wyjaśnienia treści
złożonych dokumentów w zakresie wskazanych pismem wymaganych parametrów.
W dniu 8 czerwca 2018r. Izba umorzyła postępowanie odwoławcze
W dniu 11 czerw
ca 2018r. Medical Market złożył wyjaśnienia i załączył dodatkowe
dokumenty.
W dniu12 czerwca 2018r. zamawiający poinformował Medical Market o poprawie innej
omyłki na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy.
W dniu13 czerwca 2018r. Medical Market wyraziło zgodę na poprawę omyłki
W dniu 15 czerwca 2018r. zamawiający poinformował o wyborze oferty najkorzystniejszej -
Medical Market wskazując, że oferta ta była najkorzystniejsza w kryteriach oceny ofert.
Zamawiający poinformował także o odrzuceniu oferty Fujifilm na podstawie art. 89 ust. 1 pkt
2 ustawy wskazując, że Fujifilm zaoferowała aparat cięższy niż wartość określona przez
zamawiającego jako maksymalna, a ze złożonej ekspertyzy nie wynikają wnioski dotyczące
nośności posadzek oraz przebicia stropów i posadzek, a wykonawca wezwany do
uzupełnienia ekspertyzy przesłał tę samą ekspertyzę bez uwzględnienia wymagań
zamawiającego zawartych w siwz i wezwaniu. Wobec braku poprawnego uzupełnienia
dokumentu oferta wykonawca w ocenie zamawiającego podlegała odrzuceniu.
Z porównania ofert przedłożonego przez odwołującego Fujifilm wynika, że gdyby
zamawiający w analogiczny sposób oceniał złożone oferty żadnej nie wykluczając, ani nie
odrzucając, to oferta Fujifilm byłaby najkorzystniejsza, drugą byłaby oferta Medical Market, a
trzecią Siemens.
Z korespondencji e-mail M. N. z dnia15 maja 2018r.
wynika, że przesłał on nową wersję
opracowania ekspertyzy odwołującemu Fujifilm po wizji lokalnej, a więc po 12 kwietnia
2018r. Do korespondencji załączoną ekspertyzę datowaną na kwiecień 2018r., w której w
pkt. 3 ekspert wskazał na przeprowadzenie wizji lokalnej, w pkt. 4 tiret 5 wskazał na
przeprowadzenie wizji lokalnej. Na str. 6 w akapicie 1 i 2 od dołu ekspert wskazał, że przyjęty
poziom obciążenia nie spowoduje przebicia stropu. Na podstawie oględzin posadzek w
obszarze kondygnacji budynku głównego ekspert stwierdził, że nie zachodzi obawa ich
uszkodzenia podczas przemieszczenia jak również postoju aparatu pomiarowego. Stan
techniczny nie wskazuje, że może nastąpić uszkodzenie posadzek z uwagi na ich nośność
lub przebicie. Na str. 7 w pkt. 5 Wnioski w tirecie 4 ekspert dodatkowo stwierdził, że :
eksploatowanie
aparatu
nie
spowoduje
przekroczenia
nośności
stropów
międzykondygnacyjnych,
eksploatacja aparatu nie będzie skutkować przebiciem stropu,
użytkowanie aparatu nie spowoduje przekroczenia nośności posadzek,
eksploatacja aparatu nie będzie skutkować przebiciem posadzek
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienia spełniają wymogi formalne określone w art. 185
ust. 2 ustawy.
Izba nie dopatrzyła się okoliczności, które mogą skutkować odrzuceniem któregokolwiek z
odwołań.
Izba postanowiła oddalić wniosek przystępującego Fujifilm o odrzucenie odwołania Siemens
na podstawie art. 189 ust. 2
pkt 5 ustawy z następujących względów:
Przepis art. 189 ust. 2 pkt. 5 ustawy stanowi, że Izba odrzuca odwołanie jeżeli
dotyczy ono czynności, którą zamawiający wykonał w przypadku uwzględnienia
zarzutów zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu. Jak ustaliła Izba w żądaniu
odwołania Fujifilm na czynność wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 28 maja
2018r. nie było żądań odnoszących się bezpośrednio do oferty Medical Market i jej
dalszych losów w przedmiotowym postępowaniu. Tym samym przywrócenie i
ponowne b
adanie i ocena tej oferty pozostała poza granicami żądań odwołania
Fujifilm.
Powaga rzeczy osądzonej ma swoje granice i orzeczenie prawomocne ma tę powagę
tylko co do tego, co w związku z podstawą sporu stanowiło przedmiot rozstrzygnięcia,
a ponadto tylko pomiędzy tymi samymi stronami.
3. W przedmiotowym sporze nie ma przede wszystki
m tożsamości stron, oraz
zgodności czynności z żądaniem odwołania Fujifilm, co stanowi, że Izba nie jest
władna odrzucić odwołanie Siemens Siemens na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 5
ustawy.
Powołane przez przystępującego Fujifilm orzeczenie sygn. akt KIO 500/18
odnoszące się do normy art. 185 ust. 6 ustawy miałoby ewentualnie zastosowanie w
sytuacji, gdyby nadal oferta Medical Market nie podlegała rozpoznaniu przez
zamawiającego, a on nie przyłączając się do postępowania odwoławczego Fujifilm na
czynność z dnia 28 maja 2018r. utraciłby możliwość korzystania ze środków ochrony
prawnej na późniejszym etapie.
Izba oceniła, że obaj odwołujący wykazali interes w uzyskaniu zamówienia oraz możliwość
poniesienia szkody, czym wypełnili przesłankę materialnoprawną z art. 179 ust. 1 ustawy.
Sygn. akt KIO 1228/18
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 - przez odrzucenie oferty
odwołującego w sytuacji, w której spełnia ona wszystkie wymogi SIWZ oraz Zarzut
naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 29 ust. 1 i 2 - przez
odrzucenie oferty
odwołującego na podstawie wymagań nie wyrażonych w SIWZ
Zarzuty nie potwierdziły się. W pkt. 21 załącznika nr 6 zamawiający jako wymaganie
przedmiotowe określił, aby masa urządzenia nie przekraczała 320 kg. Jednocześnie
zamawiający dopuścił urządzenia o większej masie, ale postawił wymaganie załączenia do
oferty ekspertyzy potwierdzającej (cel zamawiającego czyli) możliwość użytkowania aparatu
w siedzibie z
amawiającego bez szkody dla konstrukcji budynku. Zamawiający określił także:
kto ma sporządzić ekspertyzę - rzeczoznawca budowlany w zakresie konstrukcji
budowlanych posiadającego uprawnienia do projektowania bez ograniczeń,
2. na jakich podstawach -
w oparciu o dokumenty, stanowiące załącznik nr 7 do SIWZ,
ekspertyza miała być techniczna odnośnie nośności i przebicia stropu i posadzek w
budynku głównym od zaproponowanego urządzenia.
Zamawiający zatem nie poprzestał na określeniu celu sporządzenia ekspertyzy czyli
dokumentu potwierdzającego, że oferowane urządzenie spełnia wymagania zamawiającego.
Zamawiający jednak opisał także jak sporządzony ma zostać sporządzony taki dokument i
do jakich kwestii technicznych ma się odnosić. Tym samym dokument, choćby
potwierdzający cel zamawiającego, ale nie sporządzony przez niewłaściwą osobę, na innych
podstawach niż określone przez zamawiającego, czy odnoszący się do innych kwestii
technicznych lub jedynie do części opisanych przez zamawiającego kwestii technicznych, w
ocenie Izby nie mógł być uznany za dokument potwierdzający, że zaoferowane urządzenie
spełnia wymagania techniczne opisane przez zamawiającego. Zamawiający wymagał w tym
zakresie dokumentu, a nie oświadczenia własnego wykonawcy, a w aktach brak jest dowodu
na to, że odwołujący Fujifilm nie był w stanie pozyskać wymaganego dokumentu z przyczyn
obiektywnych. Zgromadzony materiał dowodowy wskazuje na to, że odwołujący Fujifilm
uzyskał ekspertyzę sporządzoną przez właściwego rzeczoznawcę, opartą o prawidłowe
podstawy
– załącznik nr 7 i odnoszącą się do nośności stropów, a nie odnoszącą się do
nośności posadzek, czy przebicia stropów i posadzek. Tym samym załączona do oferty
ekspertyza słusznie została oceniona przez zamawiającego jako dokument przedmiotowy
zawierający braki, a więc podlegający uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy.
Zamawiający zatem prawidłowo wezwał wykonawcę do uzupełnienia ekspertyzy. Z
wyjaśnień odwołującego Fujifilm wynika, że przeprowadził on z udziałem eksperta nie
wymaganą siwz wizję lokalną i załącza w ramach uzupełnienia ekspertyzę uzupełnioną o
ustalenia z wizji, jednakże w ramach uzupełnienia odwołujący ponownie złożył tę samą
ekspertyzę, co załączona do oferty. Uzupełniona ekspertyza nadal nie zawierała treści,
których wymagał zamawiający i do których uzupełnienia wzywał. Izba na podstawie
uzupełnionej ekspertyzy wykonawcy Siemens pochodzącej od tego samego eksperta
ustaliła, że możliwe było pozyskanie od eksperta uzupełniającej ekspertyzy w zakresie
nośności posadzek i przebicia stropów i posadzek. Tę możliwość potwierdza także
nadesłana przez biegłego w maju 2018r. ekspertyza wystawiona dla odwołującego Fujifilm w
kwietniu 2018r., która wpłynęła do zamawiającego po upływie terminu na uzupełnienie
dokumentów. Tym samym zgromadzony materiał dowodowy doprowadził Izbę do
przekonania, że żądany przez zamawiającego dokument o kompletnej wymaganej treści był
możliwy do uzyskania przez odwołującego Fujifilm i z tego względu nie mógł być zastąpiony
oświadczeniem wykonawcy. Nadto Izba oceniła wezwanie odwołującego Fujifilm przez
zamawiającego do uzupełnienia braków dokumentu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy, jako
jednoznaczne i precyzyjne. Z wezwania tego wynikało, że zamawiający ustalił, że załączona
do oferty ekspertyza odnosi się jedynie do nośności stropów, a nie odnosi się do nośności
posadzek i przebicia stropów i posadzek i w zakresie tego braku wezwał odwołującego
Fujifilm do uzupełnienia. Tym samym nie jest tak, że zamawiający domagał się ekspertyzy
zawierającej inne treści niż wynikające z siwz. Zamawiający nie zezwolił także w pkt. 21 na
pomijanie jakiś kwestii technicznych odnoszących się do zaoferowanego urządzenia, gdyby
bowiem wolą zamawiającego było podawanie cech odnoszących się wyłącznie do
oferowanego urządzenia, to przy wskazaniu wymogów dotyczących nośności i przebicia
posadzek i stropów dodałby sformułowanie „o ile dana cecha dotyczy” oferowanego
urządzenia. Zamawiający takim sformułowaniem się nie posłużył, a zatem każdy wykonawca
miał wymagać od eksperta odniesienia się do wszystkich cech technicznych wskazanych
przez zamawiającego w pkt. 21. U odwołującego tak pierwotnie jak i na wezwanie do
uzupełnienia brakowało nośności posadzek oraz przebicia stropów i posadzek, tym samym
odwołujący Fujifilm nie wykazał zamawiającemu w sposób określony treścią siwz, że
zaoferowane urządzenie spełnia wymagania zamawiającego. W konsekwencji treści oferty
odwołującego nie odpowiadała treści siwz. Pojęcie „nie odpowiada” jest szersze niż pojęcie
„sprzeczny” i obejmuje zarówno sprzeczność – niezgodność, jak i braki w wykazaniu
spełniania wymagań siwz. W niniejszej sprawie treść oferty odwołującego zawiera braki, a
więc nie odpowiada treści siwz, z uwagi na zasadę jednokrotności wezwania do
uzupełnienia, nie ma możliwości sanowania tego braku. Nadto w ocenie Izby oferta nie
nadaje się także do poprawienia w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy, gdyż zamawiający nie
może zastąpić rzeczoznawcy dysponującego wiedzą specjalną i zamiast niego ocenić
nośność posadzek i przebicie posadzek i stropów. Sam zamawiający przyznał na rozprawie,
że nie dysponuje wykwalifikowaną kadrą, za pomocą której mógłby ocenić czy urządzenie o
wadze większej niż 320 kg nie zagrozi bezpieczeństwu konstrukcji budynku głównego. Tym
samym poprawa była niemożliwa. W tym stanie rzeczy zamawiający prawidłowo zastosował
normę art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy i nie naruszył normy art. 29 ust. 1 i 2 ustawy.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 - przez wybór
najkorzystniejszej oferty, która nie jest ofertą najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny
ofert określonych w SIWZ oraz Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 91 ust. 1 - przez
zaniechanie dokonania oceny oferty odwołującego pomimo tego, że oferta nie powinna być
odrzucona, a także Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 91 ust. 1 - przez
zaniechanie wyboru oferty
odwołującego, która winna zostać oceniona jako najkorzystniejsza
na podstawie kryteriów wyboru ofert określonych w SIWZ
Zarzuty nie potwierdziły się. Izba nie dopatrzyła się nieprawidłowości w czynności odrzucenia
oferty odwołującego Fujifilm z postępowania, a tym samym nie była to oferta niepodlegająca
odrzuceniu. Oferta podlegająca odrzuceniu nie może być oceniana przez zamawiającego w
kryteriach oceny ofert, a tym samym w konsekwencji tej oce
ny wybrana. Należy zatem
stwierdzić, że oferta odwołującego Fujifilm nie mogła być oceniona i nie mogła być wybrana,
a tym samym nie potwierdził się zarzut naruszenia art. 91 ust. 1 ustawy. Sam odwołujący
Fujifilm wykazał za pomocą zestawienia punktacji ofert w poszczególnych kryteriach, że w
przypadku braku wyboru oferty odwołującego, to oferta Medical Market uzyskałaby
największą liczbę punktów, tym samym również nie potwierdził się zarzut naruszenia przez
zamawiającego art. 91 ust. 1 ustawy przez wybór oferty Medical Market.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 7 ust. 1 i 3 - przez naruszenie zasady równego
traktowania i uczciwej konkurencji oraz zasady proporcjonalności i przejrzystości, a także
zagrożenia udzielenia zamówienia wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy.
Zarzut nie potwierdził się. W ocenie Izby odwołujący Fujifilm nie wykazał naruszenia zasady
równego traktowania i uczciwej konkurencji oraz zasady proporcjonalności i przejrzystości, a
także udzielenia zamówienia wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami ustawy.
Wszystkich wykonawców oferujących aparaty o wadze powyżej 320 kg dotyczył obowiązek
złożenia ekspertyzy sporządzonej przez właściwą osobę, na podstawie dokumentów z
załącznika nr 7, a także zawierająca minimalne treści odnoszące się do nośności stropów i
posadzek oraz przebicia stropów i posadzek. Oferty zawierające urządzenia o większej
wadze zaoferowali Siemens i Fujifilm, obaj złożyli ekspertyzy do oferty, były one
sporządzenie w zbliżony sposób przez tego samego eksperta, obie dotyczyły nośności
stropów. Obu wykonawców w tym samym terminie i w zbliżony sposób zamawiający wezwał
do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy i odwołujący Siemens uzupełnił
dokument składając uzupełnioną o wymagane przez zamawiającego treści, a odwołujący
Fujifilm złożył ekspertyzę załączoną do oferty. Tym samym obaj wykonawcy w tym
momencie znaleźli się w innej sytuacji faktycznej, a zatem pozostawienie oferty Siemens w
postępowaniu i odrzucenie oferty odwołującego Fujifilm dotyczyło innych sytuacji
faktycznych, w których znaleźli się obaj wykonawcy. Tym sam Izba nie dopatrzyła się
naruszenia zasad wskazanych przez odwołującego Fujifilm w podnoszonym zarzucie.
Sygn. akt KIO 1229/18
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust 1 pkt 7a oraz art. 7 ust 1 ustawy przez
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Medical Market
Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. W przedmiotowej sprawie zaistniała specyficzna
sytuacja faktyczna i prawna. Zamawiający określił w siwz termin związania ofertą na 30 dni.
Jednak od wykonawców nie oczekiwał w ofercie składania jakiegokolwiek oświadczenia woli,
że czują się związani ofertą przez ten okres. Niewątpliwie termin 30 dniowy upłynął w dacie
21 kwietnia 2018r. Bezsporne jest także to, że zamawiający nie występował do wykonawców
o wyrażenie zgody na przedłużenie terminu wiązania ofertą, mimo, że obu wyborów oferty
najkorzystniejszej dokonywał po upływie terminu związania tj. 28 maja i 15 czerwca 2018r.
Nie ulega także wątpliwości, że Medical Market nie składał żadnych oświadczeń o
przedłużeniu terminu związania ofertą, jednak na wezwania zamawiającego do uzupełnienia
dokumentów, złożenia wyjaśnień czy poprawy omyłki reagował i składał wymagane
dokumenty, wyjaśnienia oraz wyrażał zgodę na poprawę jego omyłki. Nadto zamawiający w
postępowaniu nie wymagał wadium, a zatem odmowa podpisania umowy nie była
obwarowana sankcją utraty wadium dla żadnego z wykonawców, tak związanych jak i
niezwiązanych ofertą. Brak żądania przez zamawiającego, aby wykonawcy składali na etapie
ofertowania oświadczenie o terminie związania ofertą powoduje, że zamawiający dopuścił,
że sam fakt złożenia oferty będzie per facta concludentia rozumiany jako zobowiązanie się
do utrzymania ważności oferty przez okres 30 dni. Na gruncie zatem badanej siwz tak samo
należy oceniać każdą aktywność wykonawcy w postępowaniu potwierdzającą, że nadal
wykonawca
czuje się związany ofertą i ma wolę uzyskać przedmiotowe zamówienie. Ze
strony zamawiającego przyjęcie takiego rozwiązania jest ryzykowne, gdyż bada jedynie wolę
wykonawcy co do podtrzymywania swej oferty nie w okresie ciągłym, ale jedynie w chwilach
aktywności wykonawcy, tym samym nie ma pewności, że wykonawca nie uchyli się od
zawarcia umowy wskazując, że według niego np. termin związania ofertą, który miał wolę
przedłużać, upłynął w dniu następującym po dniu ostatniej aktywności wobec
zamawiającego. Jednak w ocenie Izby nie można karać wykonawcy za to, że nie złożył
o
świadczenia woli, którego zamawiający od niego nie wymagał. Co w ocenie Izby nie daje
możliwości przyjęcia, że wykonawca w sposób dorozumiany (tak jak dorozumiane było
związanie się ofertą w chwili jej złożenia) nie przedłużał terminu związania ofertą. W ocenie
Izby przepis art. 85 ust. 2 ustawy nie precyzuje w jakiej formie ma być dla swej ważności
złożone oświadczenie woli o terminie związania ofertą, czy oświadczenie woli o przedłużeniu
terminu związania ofertą składane samodzielnie czy jako zgoda na prośbę zamawiającego.
Niewątpliwie oferta musi być złożona w formie pisemnej pod rygorem nieważności, co
powinno prowadzić do przyjęcia, że również w takiej formie powinny być składane
oświadczenia składające się na essentialia negotii tej oferty. Problem pojawia się jednak w
sytuacji, gdy sam zamawiający uważa oświadczenie o terminie związania ofertą za zbędne w
formularzu ofertowym, jak w niniejszej sprawie.
Oczywistym jest, że dla przejrzystości
postępowania powinno być możliwe ustalenie, czy wykonawca jest jeszcze swoją ofertą
związany czy też nie. Jednak w tym konkretnym przypadku to zamawiający zaniedbał
postawienia takiego
żądania, w konsekwencji, nie mógł wyciągnąć negatywnych
konsekwencji z tego, że wykonawca Medical Market w sposób jednoznaczny i czytelny, w
formie pisemnej
nie składał mu oświadczeń w przedmiocie związania ofertą, co jednak nie
powoduje, że nie miał rzeczywistej woli związania się swoją ofertą wobec zamawiającego, aż
do czasu zakończenia postępowania. Nie można też przyjąć, że terminy związania ofertą są
terminami ustawowymi i zamawiający nie musi ich określać w siwz. Taka teza nie jest
prawdziwa, bo ustawodawca określił jedynie terminy graniczne, a to zamawiający
każdorazowo konkretyzuje je w swoim postępowaniu. Odwołujący nie wykazał okoliczności,
że Medical Market nie ma woli związania ofertą, wskazując jedynie, że z zasad
doświadczenia życiowego należy wywieść, że tego kto nie przystępuje do postępowania
odwoławczego w celu obrony swojej zwycięskiej oferty nie jest zainteresowany pozyskaniem
zamówienia. Przeczy tej tezie jednak zachowanie Medical Market w postępowaniu, gdyż
przy pierwotnym wyborze wykonawca ten nie kwestionował pozostawienia swojej oferty bez
rozpoznania, a jednak po unieważnieniu czynności zamawiającego aktywnie brał udział w
postępowaniu. Nie ma zatem bezpośredniego dowodu na to, że wykonawca nie czuje się
związany swoją ofertą i nie wykona zamówienia na warunkach zaoferowanych w złożonej
ofercie. Specyfika przedmiotowej sprawy
– tj. brak wymagania złożenia pisemnego
oświadczenia o związaniu ofertą w opracowanym przez zamawiającego wzorze formularza
ofertowego powoduje, że całokształt orzecznictwa Izby i Sądów Okręgowych dotyczący tego,
czy samodzielne przedłużenie terminu związania ofertą jest zgodą w rozumieniu art. 89 ust.
1 pkt 7a ustawy jest nieadekwatne do zaistniałego stanu faktycznego. Natomiast jak
najbardziej stan faktyczny sprawy wpisuje się w wyrok TSUE sygn. akt C-35/17, który
wprawdzie odnosi się do możliwości wykluczenia wykonawcy, jednak przesądza znaczenie
siwz dla możliwości nałożenia sankcji na wykonawcę. Kierując się tym orzeczeniem oraz
przede wszystkim zasadą równego traktowania wykonawców Izba doszła do przekonania, że
zamawiający nie miał podstaw do odrzucenia oferty Medical Market na podstawie art. 89 ust.
1 pkt. 7a
ustawy, a w konsekwencji nie naruszył art. 7 ust. 1 ustawy.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 91 ust. 1 ustawy w zakresie wyboru jako
najkorzystniejszej oferty podlegającej odrzuceniu
Zarzut nie potwierdził się. Oferta Medical Market nie podlegała odrzuceniu, a tym samym
oferta ta podlegała ocenie w przyjętych kryteriach oceny ofert. Zamawiający wykazał
informacją o wyborze oferty najkorzystniejszej, że oferta ta była korzystniejsza od oferty
odwołującego Siemens w przyjętych kryteriach, tym samym zamawiający nie naruszył art.
919 ust. 1 ustawy.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 7 ust 1 i ust 3 przez nierówne traktowanie
wykonawców i wybór oferty niezgodnie z przepisami ustawy
Zarzut nie potwierdził się. Zamawiający jednakowo potraktował wykonawców składających
pisemne oświadczenia i tych których takich oświadczeń z braku obowiązku wynikającego z
treści siwz nie składali przyjmując, że wykazując aktywność w postępowaniu wykonawcy
czuli się związani swoimi ofertami, co w przypadku składających oświadczenia dodatkowo
potwierdzane było oświadczeniami o przedłużeniu terminu związania. Mając to na uwadze
Izba doszła do przekonania, że zamawiający nie naruszył art. 7 ust. 1 i 3 ustawy.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 192 ust.1 i 2
ustawy.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy stosownie do
wyniku spraw oraz zgodnie z § 3 pkt. 1 i 2 lit. b i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm. Z 2017r.
poz. 47) obciążając odwołujących kosztami
po
stępowania w postaci uiszczonych przez odwołujących wpisów od odwołań.
Przewodniczący: ………………..