Sygn. akt: KIO 1262/18
WYROK
z dnia 9 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Marta Słoma
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 lipca 2018 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 czerwca 2018 r. przez wykonawcę:
Enter T&T S
półka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu w postępowaniu
prowadzonym przez Z
amawiającego: Izbą Administracji Skarbowej w Poznaniu
przy udziale wykonawcy
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego
po
stronie Zamawiającego: INEA Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu
orzeka:
Oddala odwołanie.
K
osztami postępowania obciąża Odwołującego, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem
wpisu
od odwołania;
zasądza od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę 518 zł 20 gr (słownie:
pięćset osiemnaście złotych dwadzieścia groszy) stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu dojazdu na rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych
(Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: ………………………
Sygn. akt: KIO 1262/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający - Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu (dalej jako „Zamawiający”) prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
„Usługi telekomunikacyjne w zakresie telefonii stacjonarnej dla Izby Administracji Skarbowej
w Poznaniu
oraz podległych jednostek na terenie województwa wielkopolskiego” (dalej jako
„Postępowanie”). Wartość ww. zamówienia nie przekracza kwoty określonej w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, z
e zm.), dalej jako „ustawa Pzp”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 10 maja 2018 r. w Biuletynie Zamówień
Publicznych pod nr 556095-N-2018.
I. W dniu 25 czerwca 2018 r. wykonawca Enter
T&T Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Poznaniu (dalej jako „Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
odwołanie od czynności Zamawiającego polegającej na wykluczeniu Odwołującego
z
Postępowania.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp poprzez bezpodstawne wykluczenie z postępowania
Odwołującego, mimo że wykazał spełnianie warunków udziału w Postępowaniu;
2) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez prowadzenie P
ostępowania w sposób
niezapewniający zachowania zasad uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu:
uchylenie skutków prawnych zaskarżonej czynności poprzez unieważnienie czynności
wykluczenia Odwołującego;
powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym oferty złożonej przez
Odwołującego.
Uzasadniając podniesione zarzuty Odwołujący w szczególności wskazał, co następuje:
Odwołujący w wykazie wykonanych usług, na potwierdzenie spełniania warunku udziału
w Po
stępowaniu określonego w Rozdziale 5 ust. 5.5 Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia (dalej także jako „SIWZ”), wskazał 3 usługi, tj.:
usługę wykonaną na rzecz Izby Administracji Skarbowej w Katowicach;
usługę wykonaną na rzecz Peoplefone Polska S.A.;
usługę wykonaną na rzecz Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Dla pierwszej jak i drugiej u
sługi wskazanej w wykazie usług referencje zostały wystawione po
ich wykonaniu. Jedynie dla us
ługi wskazanej w pozycji 3 wykazu usług, referencja ta została
wystawiona przez Zamawiającego po terminie składania ofert, tj. dnia 05 czerwca 2018 roku.
Zamawiający w treści informacji o wykluczeniu Odwołującego wskazuje, że „w przypadku
usług nadal wykonywanych, dowód należytego wykonania powinien być wydany nie wcześniej
niż na 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert." W poprzednio obowiązujących
przepisach, w przypadku gdy Zamawiający był podmiotem, na rzecz którego usługi wskazane
w wykazie,
zostały wcześniej wykonane, wykonawca nie miał obowiązku przedkładania
dowodów - poświadczeń bądź referencji. Przepis ten został zastąpiony § 10 ust. 2
Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów,
jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz.
U. z 2016 r.,
poz. 1126), zgodnie z którym w przypadku wskazania przez wykonawcę
oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w § 2, § 5 i § 7, które znajdują się w posiadaniu
zamawiającego, w szczególności oświadczeń lub dokumentów przechowywanych przez
zamawiającego zgodnie z art 97 ust. 1 ustawy, zamawiający w celu potwierdzenia
okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy, korzysta z posiadanych
oświadczeń lub dokumentów, o ile są one aktualne.
Z uwagi na powyższe, Zamawiający nie miał prawa kwestionować referencji wystawionych
przez siebie po terminie składania ofert. Jeśli Zamawiający posiada wiedzę, że dana usługa
jest wykonywana należycie przez Odwołującego, to nie ma prawa ich wymagać czy też ich
kwestionować - zwłaszcza wystawionych po terminie składania ofert. Jednocześnie
Odwołujący wskazał, że nie muszą to być tylko i wyłącznie oświadczenia lub dokumenty
przechowywane przez zamawiającego zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy Pzp, bowiem
ustawodawca w treści § 10 ust. 2 zacytowanego Rozporządzenia wprowadził słowo
„w szczególności” co oznacza, że oświadczenia lub dokumenty mogą być przechowywane
również w inny sposób. Skoro Zamawiający jest autorem referencji (poświadczeń) i się pod
nimi „podpisuje”, to równie dobrze może z nich korzystać, ponieważ znajdują się one
w
posiadaniu Zamawiającego.
Zamawiaj
ący w treści warunku udziału w Postępowaniu wskazał, że nie dopuszcza możliwości
sumowania wartości wykonywanych usług realizowanych w ramach kilku (wielu umów), w celu
uzyskania wartości wymaganych dla wykazania spełnienia niniejszego warunku udziału
w P
ostępowaniu. Wskazać jednak należy, że Zamawiający nie wprowadził ograniczenia co do
swobody realizacji zamówienia w ramach kilku różnych umów. W ocenie Odwołującego,
Zamawiającemu zapewne chodziło o to, aby usługi nie były wykonywane na rzecz różnych
zamawiających. W przypadku Odwołującego jest to jedna i ta sama usługa wykonywana na
rzecz jednego zamawiającego, tj. Izby Skarbowej w Katowicach, gdzie łączna wartość tych
samych umów przekracza wartość 100.000 PLN brutto. Tym samym wskazać należy, że
w
ocenie Odwołującego warunek powinien zostać uznany za spełniony. Zasadnym byłoby
wykluczenie Odwołującego, gdyby usługi te zostały wykonane na rzecz różnych podmiotów
(zamawiających) i łączna wartość tych usług przekraczałaby 100.000 PLN brutto.
Wymagana przez Zamawiającego wartość usługi telekomunikacyjnej w zakresie telefonii
stacjonarnej
obejmuje opłaty abonamentowe (w tym także ewentualne koszty usług
dodatkowych) oraz opłaty za wykonane połączenia. Do wymaganej wartości usługi nie wlicza
się ewentualnych kosztów dzierżawy / najmu / leasingu / dostawy urządzeń
telekomunikacyjnych ponoszonych przez nabywcę usługi oraz usług telekomunikacyjnych
świadczonych na rzecz innych operatorów telekomunikacyjnych w oparciu m.in. o usługę SIP
TRUNK.
Zamawiający w treści wezwania do uzupełnienia dokumentów z dnia 13 czerwca 2018 roku
wskazał, że „Usługi nr 2 nie stanowią potwierdzenia spełniania warunku dotyczącego
zdolności zawodowych (doświadczenia), postawionego w SIWZ przez Zamawiającego. Nie są
to bowiem usługi świadczone na rzecz abonentów (użytkowników końcowych) nie będących
konsumentami, rozliczane w ramach opłat abonamentowych (w tym ewentualnych opłat za
usługi dodatkowe) i opłat za wykonywane przez ten podmiot połączenia". Odwołujący wskazał,
że w warunku udziału w Postępowaniu nie było mowy o tym, że usługi powinny być rozliczane
w ramach opłat abonamentowych (w tym ewentualnych opłat za usługi dodatkowe) i opłat za
wykonywane przez ten podmiot połączenia. Zamawiający, zarówno w treści ogłoszenia
o
zamówieniu jak i w treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia opisał warunek
udziału w Postępowaniu w następujący sposób:
Wykonawca wykaże, że wykonał bądź wykonuje w okresie ostatnich trzech lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzonej działalności gospodarczej jest krótszy –
w
tym okresie, co najmniej dwie usługi telekomunikacyjne w zakresie telefonii stacjonarnej dla
abonentów (użytkowników końcowych) nie będących konsumentami o wartości minimum
100.000,00 PLN brutto każda, w ramach odrębnych umów."
W dalszej treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia jak i ogłoszenia o zamówieniu
wsk
azał jedynie, że wymagana przez Zamawiającego wartość usługi telekomunikacyjnej
w
zakresie telefonii stacjonarnej obejmuje opłaty abonamentowe (w tym także ewentualne
koszty usług dodatkowych) oraz opłaty za wykonane połączenia.
Odwołujący wskazał, że jest to jedynie doprecyzowanie warunku odnoszącego się do jego
wartości, a nie samej treści warunku udziału w Postępowaniu. Opisany warunek udziału
w P
ostępowaniu można wyczytać z dalszej treści Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, tj. z treści Rozdziału 6, w którym to Rozdziale Zamawiający wskazał, jakie
dokumenty należy złożyć na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w Postępowaniu,
w
tym dokumenty odnoszące się do zdolności technicznej. Zamawiający wyraźnie wskazał, że
w celu potwierdzenia
, że Wykonawca spełnia warunki udziału w Postępowaniu winien złożyć
m.in.
wykaz wykonanych lub wykonywanych usług, których przedmiotem było wykonywanie
usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii stacjonarnej dla abonentów nie będących
konsumentami, w o
kresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert wraz
z
podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonywania i odbiorców oraz załączeniem
dokumentu potwierdzającego, że usługi te zostały wykonane lub są wykonywane należycie,
wg wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do SIWZ..."
Zamawiający w wezwaniu do złożenia dokumentów, de facto postawił nowy warunek udziału
w P
ostępowaniu, niezawarty w treści SIWZ. Takie działanie jest niedopuszczalne na gruncie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z art. 38 ust. 4
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych „W uzasadnionych
przypadkach zamawiający może przed upływem terminu składania ofert zmienić treść
specyfikacji istotnych warunków zamówienia.” Po otwarciu ofert, taka zmiana jest tym samym
niedopuszczalna.
Zamawiający nie może interpretować warunków udziału w Postępowaniu na
swój sposób. Warunek udziału w Postępowaniu powinien zostać opisany w taki sposób, aby
był czytelny (zrozumiały) dla wszystkich wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia publicznego. Zważywszy na powyższe, Zamawiający nie może nie uznać
spełnienia warunku udziału w Postępowaniu przez Odwołującego. Zgodnie bowiem
z
niekwestionowaną zasadą prawa zamówień publicznych, wszelkie niejasności i wątpliwości
w zapisach w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia interpretuje się na korzyść
Odwołującego.
Odnosząc się do usługi wskazanej w wykazie usług wykonanej na rzecz Peoplefone Polska
S.A
., Odwołujący wskazał, że przedmiotem zamówienia były usługi telekomunikacyjne
w
zakresie telefonii stacjonarnej dla abonentów (użytkowników końcowych) nie będących
konsumentami. U
sługi świadczone na rzecz Peoplefone Polska S.A. nie były świadczone
w
oparciu o usługę SIP TRUNK. Ponadto, podmiot ten nie jest konsumentem, a adresatem
realizowanych dla niego usług byli abonenci końcowi. Jednocześnie Odwołujący zauważył, że
wykaz usług wykonanych powinien potwierdzać spełnienie warunków udziału
w P
ostępowaniu, a dowody (referencje, poświadczenia) powinny określać czy te usługi zostały
wykonane należycie.
Reasumując Odwołujący stwierdził, że wykazał spełnienie warunku udziału w Postępowaniu
w
zakresie zdolności technicznej już na etapie odpowiedzi na pierwsze wezwanie
Zamawiającego do uzupełnienia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 [2] ustawy Pzp. Tym
samym wzywanie Odwołującego o uzupełnienie tego samego zakresu w trybie art. 26 ust. 3
ustawy Pzp było bezprzedmiotowe. Działanie Zamawiającego narusza także zasadę równego
traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji, określoną w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
Na poparcie przedstawionego stanowiska Odwołujący powołał się na orzecznictwo Krajowej
Izby Odwoławczej: wyrok z dnia 27 lutego 2018 r. KIO 212/2018, z dnia 29 września 2017 r.
KIO 1902/17, z dnia 10 stycznia 2014 r. KIO 2862/13, z dnia 27 grudnia 2013 r. KIO
z dnia 7 października 2013 r. KIO 2260/13, z dnia 1 października 2013 r. KIO
z dnia 3 września 2013 r. KIO 2005/13, z dnia 25 lipca 2016 r. KIO 1229/16, z dnia
19 lipca 2016 r. KIO 1190/16, z dnia 16 lutego 2018 r. KIO 177/2018 oraz
z dnia 4 października
2017 r. KIO 1978/17.
II. Pismem wniesionym do Prezesa Izby w dniu
4 lipca 2018 r. Zamawiający udzielił odpowiedzi
na odwołanie, wnosząc o jego oddalenie.
III. Pismem wniesionym do Prezesa Izby w dniu 29 czerwca 2018 r. wykonawca
INEA Spółka
Akcyjna z siedzibą w Poznaniu zgłosił przystąpienie do postępowania odwoławczego po
s
tronie Zamawiającego.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron i uczestnika postępowania, na
podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego oraz oświadczeń i stanowisk
stron oraz uczestnika postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje.
Izba ustaliła, co następuje:
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2
ustawy Pzp, skutkujących odrzuceniem odwołania.
Izba stwierdziła, że Odwołujący jest legitymowany, zgodnie z przepisem art. 179 ust. 1 ustawy
Pzp, do wniesienia odwołania. Zgodnie z tym przepisem wykonawcy przysługuje legitymacja
do wniesienia odwołania, jeżeli ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może
ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp. W ocenie
Izby Odwołujący wykazał spełnienie powyższych przesłanek, co nie było też sporne.
Izba stwierdziła skuteczność przystąpienia wykonawcy INEA Spółka Akcyjna z siedzibą
w Poznaniu
(dalej jako „Przystępujący”) do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.
Izba zaliczyła w poczet materiału dowodowego dokumentację Postępowania oraz dokument
złożony na rozprawie przez Przystępującego, tj. protokół z otwarcia stron internetowych
w formie aktu notarialnego (akt notarialny z dnia 06 lipca 2018 r. Repertorium A. 8178/2018).
Na podstawie dokumentacji Postępowania Izba ustaliła w szczególności, co następuje:
W Rozdziale 5 ust. 5.5. Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia Zamawiający wskazał,
że uzna, że Wykonawca spełnia warunek dotyczący zdolności zawodowych (doświadczenia)
niezbędnych do wykonania zamówienia, gdy Wykonawca wykaże, że „wykonał bądź wykonuje
w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzonej działalności gospodarczej jest krótszy - w tym okresie, co najmniej dwie usługi
telekomunikacyjne w zakresi
e telefonii stacjonarnej dla abonentów (użytkowników końcowych)
nie będących konsumentami o wartości minimum 100.000,00 PLN brutto każda, w ramach
odrębnych umów.
Wymagana przez Zamawiającego wartość usługi telekomunikacyjnej w zakresie telefonii
stacjonarnej obejmuje opłaty abonamentowe (w tym także ewentualne koszty usług
dodatkowych) oraz opłaty za wykonane połączenia. Do wymaganej wartości usługi nie wlicza
się ewentualnych kosztów dzierżawy / najmu / leasingu / dostawy urządzeń
telekomunikacyjnych ponoszonych przez nabywcę usługi oraz usług telekomunikacyjnych
świadczonych na rzecz innych operatorów telekomunikacyjnych w oparciu m.in. o usługę SIP
TRUNK.
Zamawi
ający nie dopuszcza możliwości sumowania wartości wykonywanych usług
realizowanych w ramach kilku
(wielu umów), w celu uzyskania wartości wymaganych dla
wykazania spełnienia niniejszego warunku udziału w postępowaniu.
W przypadku usług będących w trakcie wykonywania, które nie zostały jeszcze ukończone,
Zamawiający wymaga, aby do dnia składania ofert Wykonawca faktycznie zrealizował już
usługi na wartość minimum 100 000,00 PLN brutto każda.
W przypadku podania wartości usług w walucie innej niż PLN, w celu oceny spełniania
ww.
warunku Zamawiający dokona przeliczenia wskazanej kwoty na PLN według średniego
kursu Narodowego Banku Polskiego obowiązującego w dniu publikacji ogłoszenia
o
niniejszym zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Ocena spełnienia warunku dotyczącego zdolności zawodowych zostanie dokonana na
podstawie:
1) o
świadczenia wykonawcy, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do SIWZ,
2) w
ykazu usług, wg wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do SIWZ,
3) d
owodów należytego wykonania/wykonywania usług, o których mowa w § 2 ust. 4 pkt
2) Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 27 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawców w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 r., poz. 1126).”
W ramach oferty Odwołujący złożył wypełniony Wykaz usług (wg wzoru stanowiącego
załącznik nr 8 do SIWZ). W wykazie zostały wskazane następuje usługi:
Lp./Podmiot, na rzecz którego była lub jest wykonywana usługa/Przedmiot zamówienia/Okres
realizacji usługi/Wartość przedmiotu zamówienia brutto w zł
1/Izba Administracji Skarbowej w Katowicach/Usługi telekomunikacyjne głosowe, faksowe
i modemowe/29.12.2016
– nadal/136 632,84 zł
2/PLFON/Usługi telekomunikacyjne głosowe, faksowe i modemowe/01.12.2015 –
19.08.2015/332 765,72 zł
Pismem z dnia 5 czerwca 2018 r.
Zamawiający, działając na podstawie art. 26 ust. 2 w związku
z art. 24aa ust. 1
ustawy Pzp, wezwał Odwołującego do złożenia między innymi następujących
dokumentów:
„2. W celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu:
1) w
ykazu wykonanych lub wykonywanych usług, których przedmiotem jest/było
wykonywanie
usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii stacjonarnej dla
abonentów (użytkowników końcowych) nie będących konsumentami, w okresie
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert wraz podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonywania i odbiorców oraz załączeniem dokumentu
potwierdzającego, że usługi te zostały wykonane lub są wykonywane należycie, wg
wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do SIWZ.”
Odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 czerwca 2018 r.
Odwołujący udzielił pismem z dnia
11 czerwca 2018 r.,
do którego załączył m.in. wykaz usług (zgodnie z załącznikiem nr 8 do
SIWZ) wraz z dowodami mającymi na celu potwierdzić ich należyte wykonanie lub
wykonywanie.
W wykazie zostały wskazane następujące usługi:
Lp./Podmiot, na rzecz którego była lub jest wykonywana usługa/Przedmiot zamówienia/Okres
realizacji usługi/Wartość przedmiotu zamówienia brutto w zł
1/Izba Administracji Skarbowej w Katowicach/Usługi telekomunikacyjne głosowe, faksowe
i modemowe/29.12.2016
– nadal/136 632,84 zł
2/PLFON/Usługi telekomunikacyjne głosowe, faksowe i modemowe/01.12.2013 –
19.08.2015/332 765,72 zł
3/Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu/Usługi telekomunikacyjne głosowe, faksowe
i modemowe/01.07.2017
– nadal/187 344,79 zł.
Z poświadczenia dotyczącego usługi wykonanej na rzecz Izby Administracji Skarbowej
w
Katowicach (z dnia 15 marca 2018 r.) wynika, iż Odwołujący „w związku z przeprowadzonym
postępowaniem na „świadczenie usług telekomunikacyjnych z wykorzystaniem stacjonarnych
łączy PSTN i ISDN na rzecz jednostek organizacyjnych Izby Administracji Skarbowej
w
Katowicach” jest stroną umowy nr 235/2017 z dnia 14 grudnia 2017 r. zawartej na okres od
01.01.2018 r. do 16 grudnia 2018 r. Wartość brutto umowy – 68 036,52 zł.” Ponadto w treści
ww. pisma wskazano, iż Odwołujący świadczył „przedmiotową usługę na rzecz jednostek
organizacyjnych Izby Administracji Skarbowej w Katowicach w ramach niżej wymienionych
umów:
1) umowa nr 145/2016 z dnia 29.12.2016
– okres obowiązywania od 29.12.2016 r. do
31.12.2017 r.
– wartość brutto umowy – kwota 45 241,35 zł,
2) umowa nr 197/2016 z dnia 30.12.2016
– okres obowiązywania od 01.01.2017 r. do
31.12.2017 r.
– wartość brutto umowy – kwota 14 329,11 zł,
3) umowa nr 25/2017 z dnia 27.03.2017
– okres obowiązywania od 31.03.2017 r. do
31.12.2017 r.
– wartość brutto umowy – kwota (…) 9 025,86 zł brutto”.
W
treści ww. pisma z dnia 11 czerwca 2018 r. Odwołujący stwierdził, że „adresatem usług
realizowanych dla Pe
oplefone Polska byli abonenci końcowi tego przedsiębiorcy, który w tym
przypadku pełnił rolę jedynie pośrednika w realizowaniu przez Wykonawcę usług
telekomunikacyjnych.
” Natomiast w treści referencji dotyczących ww. usługi (potwierdzenie
należytego wykonania usługi z dnia 19 sierpnia 2015 r.) oświadczono, iż Odwołujący świadczył
na rzecz Odbiorcy - Peoplefone Polska S.A.
usługi telekomunikacyjne o łącznej wartości
765,72 zł.
Pismem z dnia 13 czerwca 2018 r. Zamawiający, działając na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy
Pzp, wezwał Odwołującego do złożenia wykazu wykonanych lub wykonywanych usług,
których przedmiotem jest/było wykonywanie usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii
stacjonarnej dla abonentów (użytkowników końcowych) nie będących konsumentami,
w
okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert wraz z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonywania i odbiorców oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że
usługi te zostały wykonane lub są wykonywane należycie. Uzasadniając wystosowanie
wezwania Zamawiający wskazał, iż uznaje Usługę nr 3 (na rzecz Izby Administracji Skarbowej
w Poznaniu), natomiast nie uznaje Usługi nr 1 (na rzecz Izby Administracji Skarbowej
w
Katowicach) i Usługi nr 2 (na rzecz Peoplefone Polska S.A.). Usługa nr 1 nie została
uwzględniona z uwagi na wynikający z treści SIWZ zakaz sumowania wartości wykonywanych
usług realizowanych w ramach kilku umów, a w konsekwencji na niespełnienie przez ww.
u
sługę wymaganej przez Zamawiającego wartości (100 000 zł). Natomiast Usługa nr 2 nie
została uwzględniona, gdyż nie stanowiła usługi świadczonej na rzecz abonentów
(użytkowników końcowych) nie będących konsumentami, rozliczanej w ramach opłat
abonamentowych (w tym ewentualnych opłat za usługi dodatkowe) i opłat za wykonywane
przez ten podmiot połączenia.
Odpowiedzi na ww. wezwanie Odwołujący udzielił pismem z dnia 15 czerwca 2018 r.
Odwołujący złożył wykaz usług, zawierający dwie usługi: usługę na rzecz Peoplefone S.A. oraz
usługę na rzecz Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Pismem z dnia 20 czerwca 2018 r. Zamawiający poinformował o wykluczeniu Odwołującego
z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 z uwagi na niewykazanie spełniania
warunków udziału w Postępowaniu. Uzasadniając ww. decyzję Zamawiający wskazał między
innymi:
„W przypadku Usługi nr 1 [na rzecz Izby Administracji Skarbowej w Katowicach] nie został
spełniony warunek dotyczący wymaganej przez Zamawiającego wartości usługi (minimum
000 zł brutto) w ramach jednej umowy. Zarówno z dokumentu potwierdzającego, że
usługa została wykonana jak i z wyjaśnień Wykonawcy wynika, że powyższa usługa była
realizowana dla tego samego podmiotu, ale w ramach 4 odrębnych umów (zamówień), każda
o wartości poniżej 100 000 zł. Jak już wskazano powyżej Zamawiający nie dopuścił możliwości
sumowania wartości wykonanych usług realizowanych w ramach kilku (wielu umów), w celu
uzyskania wartości wymaganych dla wskazania spełnienia warunku udziału w postępowaniu
(prawidłowość postępowania Zamawiającego potwierdza m.in. KIO 89/16 i KIO 90/16, KIO
Natomiast Usługa nr 2 [na rzecz Peoplefone Polska S.A.] nie może zostać uwzględniona jako
potwierdzająca spełnianie warunku udziału w postępowaniu, gdyż nie jest to wymagana przez
Zamawiającego usługa świadczona dla abonenta (użytkownika końcowego). Zarówno
z
ogólnodostępnych informacji, jak i wyjaśnień samego Wykonawcy z dnia 11.06.2018 r.
wynika bowiem, że podmiot na rzecz którego była świadczona ww. usługa, jest operatorem
telekomunikacyjnym (podmiotem prowadzącym działalność telekomunikacyjną), który
świadczy usługi telekomunikacyjne dla swoich abonentów, w ramach zawartych z nimi umów.
Nie jest to zatem wymagana przez Zamawiającego usługa świadczona w oparciu o umowę
wiążącą Wykonawcę ENTER T&T bezpośrednio z abonentami (użytkownikami końcowymi),
w ramach której usługi rozliczane są poprzez koszty abonamentu i wykonywanych połączeń
(tak jak to mam miejsce w przypadku zgodnej z warunki
em określonym w pkt 5.5 SIWZ usługi
nr 3).
”
W ww. Informacji o wykluczeniu Zamawiający potwierdził, iż „Usługa nr 3 [na rzecz Izby
Administracji Skarbowej w Poznaniu] jest zgodna z wymaganiami Zamawiającego określonymi
w SIWZ.”
Izba zważyła, co następuje:
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
W od
niesieniu do warunku udziału w Postępowaniu dotyczącego zdolności zawodowej
Zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia wymagał wykazania
doświadczenia w zrealizowaniu co najmniej dwóch usług telekomunikacyjnych o wartości
minimum 100.000,00 PLN brutto każda, w ramach odrębnych umów. Ponadto w Rozdziale 5
ust. 5.5. Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia Zamawiający zawarł postanowienie, iż
nie dopuszcza możliwości sumowania wartości wykonywanych usług realizowanych w ramach
kilku (wielu
umów), w celu uzyskania wartości wymaganych dla wykazania spełnienia
niniejszego warunku udziału w Postępowaniu. Z ww. postanowienia SIWZ niewątpliwie
wynika, iż zakaz sumowania wartości usług realizowanych w ramach kilku umów odnosi się
do wymogu wartości minimum 100.000,00 PLN brutto dla każdej z dwóch wymaganych (jako
minimum) usług referencyjnych. A zatem każda z referencyjnych usług miała być o wartości
minimum 100.000,00 PLN brutto
, a w celu osiągnięcia tej wartości nie było dopuszczalne
sumowanie wartości kilku umów.
Jak wynika z referencji dotyczących usługi na rzecz Izby Administracji Skarbowej
w Katowicach
usługa ta została zrealizowana w ramach czterech umów, z których żadna nie
spełnia postawionego przez Zamawiającego wymogu (minimum 100.000,00 PLN brutto).
W
konsekwencji ww. usługa nie mogła zostać przez Zamawiającego uwzględniona jako
pot
wierdzająca spełnianie warunku udziału w Postępowaniu dotyczącego zdolności
zawodowej.
W ocenie składu orzekającego Izby stanowisko przedstawione przez Odwołującego jest
niezasadne. W stanie faktycznym niniejszej sprawy nie ist
nieje możliwość uwzględnienia
w ramach referencyjnej
usługi wartości kilku umów, na podstawie których wskazywana przez
wykonawcę usługa została wykonana, albowiem taka możliwość została wyraźnie wyłączona
przez Zamawiającego w treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. Nie ma przy tym
znaczenia, czy chodzi o umowy
z tym samym czy też innym podmiotem, albowiem
postanowienia Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia takiego rozróżnienia nie
przewidują – zastrzeżenie zawarte w Rozdziale 5 ust. 5.5 SIWZ dotyczy wszystkich
przypadk
ów sumowania umów w ramach jednej referencyjnej usługi. Twierdzenie przez
Odwołującego, iż Zamawiający tak naprawdę miał na myśli wyłącznie brak możliwości
dopuszczenia sumowania wartości umów zrealizowanych na rzecz różnych podmiotów nie
tylko stoi w sprz
eczności z treścią postanowień SIWZ, ale również jest nielogiczne.
W
przypadku usług zrealizowanych na rzecz różnych podmiotów mamy bowiem do czynienia
z różnymi usługami referencyjnymi i już z tego powodu nie ma możliwości sumowania ich
wartości.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii
Europejskiej, który w wyroku z dnia 4 maja 2017 r. w sprawie C-387/14 orzekł: „Artykuł 44
dyrektywy 2004/18 w związku z art. 48 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy oraz zasadą równego
traktowania wykonawców, zapisaną w art. 2 tej dyrektywy, należy interpretować w ten sposób,
że dopuszcza on, by wykonawca wykazywał swoje doświadczenie, powołując się łącznie na
dwie lub większą liczbę umów jako jedno zamówienie, chyba że instytucja zamawiająca
wykluczyła taką możliwość na podstawie wymogów związanych z przedmiotem i celami
danego zamówienia publicznego oraz proporcjonalnych względem nich.”
W treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Zamawiający zawarł wyraźne
zastrzeżenie, iż nie dopuszcza sumowania w ramach jednej usługi referencyjnej wartości kilku
umów. Zastrzeżenie to obowiązywało wszystkich wykonawców biorących udział
w
Postępowaniu i winno być przez nich jak i przez Zamawiającego respektowane. Jeżeli
Odwołujący uważał, że takie zastrzeżenie było na gruncie tego konkretnego Postępowania
niezasadne, to powinien skorzystać z przysługujących mu w tym zakresie środków ochrony
prawnej w terminie wynikającym z przepisów ustawy Pzp (który obecnie już upłynął).
Kwestionowanie ww.
zastrzeżenia na obecnym etapie Postępowania należy uznać za
spóźnione.
Również w odniesieniu do drugiej z kwestionowanych usług, tj. usługi na rzecz Peoplefone
Polska S.A.,
działanie Zamawiającego polegające na nieuwzględnieniu tej usługi jako
potwierdzającej warunek udziału w Postępowaniu dotyczący zdolności zawodowej należy
uznać za prawidłowe.
Zgodnie z treścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Zamawiający wymagał
wykazania się doświadczeniem w realizacji usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii
stacjonarnej dla abonentów (użytkowników końcowych) nie będących konsumentami.
Zamawiający zawarł również dodatkowe zastrzeżenie, zgodnie z którym „Do wymaganej
wartości usługi nie wlicza się ewentualnych kosztów dzierżawy / najmu / leasingu / dostawy
urządzeń telekomunikacyjnych ponoszonych przez nabywcę usługi oraz usług
telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz innych operatorów telekomunikacyjnych
w op
arciu m.in. o usługę SIP TRUNK.” Z ww. postanowień SIWZ wynika zatem, iż
Zamawiający wykluczył możliwość powoływania się na usługi telekomunikacyjne świadczone
na rzecz innych operatorów telekomunikacyjnych, a z taką usługą mamy do czynienia
w
przypadku usługi świadczonej na rzecz Peoplefone Polska S.A. Z treści referencji
dotyczących ww. usługi (potwierdzenie należytego wykonania usługi z dnia 19 sierpnia 2015
r.) wynikało, iż Odwołujący świadczył usługi telekomunikacyjne o łącznej wartości 332 765,72
zł na rzecz Odbiorcy - Peoplefone Polska S.A. Na rozprawie przed Izbą Odwołujący
oświadczył, iż nie przeczy temu, że spółka Peoplefone Polska jest operatorem
telekomunikacyjnym.
Okoliczność tą potwierdza także dowód złożony przez Przystępującego.
W piśmie z dnia 11 czerwca 2018 r. Odwołujący stwierdził, że „adresatem usług realizowanych
dla Peoplefone Polska byli abonenci końcowi tego przedsiębiorcy, który w tym przypadku pełnił
r
olę jedynie pośrednika w realizowaniu przez Wykonawcę usług telekomunikacyjnych.” Należy
także zauważyć, iż wbrew twierdzeniom Odwołującego z treści SIWZ wynika, iż wyłączenie
możliwości powoływania się na usługi świadczone na rzecz operatorów telekomunikacyjnych
dotyczyło wszystkich tego rodzaju usług, a nie tylko usługi SIP TRUNK. Z faktu posłużenia się
przez Zamawiającego skrótem „m.in.” oznaczającym wyrażenie „między innymi”
bezsprzecznie wynika, iż usługa SIP TRUNK została wskazana jedynie przykładowo.
S
kład orzekający Izby nie podziela poglądu Odwołującego, iż w niniejszej sprawie doszło do
zmiany
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia po otwarciu ofert. Wręcz
przeciwnie, jak
słusznie wskazywał Zamawiający, do takiej zmiany, a w konsekwencji do
naruszenia
zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców
doszłoby w sytuacji uwzględnienia stanowiska Odwołującego. Oznaczałoby to bowiem zmianę
wymagań wobec wykonawców, jakie zostały postawione w SIWZ, wbrew ich literalnemu
brzmieniu.
Nie można przy tym wykluczyć, iż w przypadku gdyby takie zmienione
postanowienia SIWZ obowiązywałyby na etapie składania ofert, to krąg wykonawców, którzy
wzięliby udział w Postępowaniu byłby szerszy. Zmiana postanowień SIWZ poprzez
dopuszczenie interpretacji prezentowanej przez Odwołującego stanowiłaby w takim przypadku
naruszenie praw tych wykonawców, którzy opierając się na brzmieniu obowiązującej SIWZ
zmuszeni byli do rezygnacji z wzięcia udziału w Postępowaniu.
Pona
dto wymaga wskazania, iż okoliczności stanowiące podstawę do wykluczenia
Odwołującego z Postępowania wynikały z dokumentów i wyjaśnień składanych przez
Odwołującego w Postępowaniu, a zatem brak było podstaw do wezwania Odwołującego do
złożenia dodatkowych wyjaśnień w tym zakresie.
Podsumowując, w ocenie składu orzekającego Izby postanowienia SIWZ, do których odnosiły
się podniesione w odwołaniu zarzuty były precyzyjne, a działania Zamawiającego zgodne
z przepisami ustawy Pzp.
Biorąc pod uwagę powyższy stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, jak
w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 Pzp
oraz § 3 pkt 1 i 2 i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972.), stosownie
do wyniku postępowania.
Izba zasądziła od Odwołującego na rzecz Zamawiającego kwotę
518 zł 20 gr (słownie: pięćset osiemnaście złotych dwadzieścia groszy) stanowiącą koszty
dojazdu na rozprawę – na podstawie złożonego spisu kosztów, stosując posiłkowo przepisy
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania
oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów
osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r.,
poz. 271, ze zm.). N
a konieczność posiłkowego stosowania w tym zakresie przepisów
ww.
rozporządzenia wskazuje się w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej oraz
orzecznictwie
sądowym - np. wyrok Sądu Okręgowego w Koszalinie z dnia z dnia 23 czerwca
2017 r. (sygn. akt VII Ca 338/17).
Przewodniczący: …..……………………………