KIO 1298/18 WYROK dnia 23 lipca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 23.10.2018

Sygn. akt: KIO 1298/18

WYROK

z dnia 23 lipca 2018 r.

Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:

Przewodniczący: Przemysław Dzierzędzki

Protokolant:

Piotr Cegłowski

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 lipca 2018 r. w Warszawie

odwołania wniesionego

do Pr

ezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 lipca 2018 r. przez wykonawcę M. K.,

prowadzącego działalność gospodarczą w Lublinie pod nazwą DAJK P.H.U. M. K.

w

postępowaniu prowadzonym przez Gminę Potok Górny z siedzibą w Potoku Górnym

przy

udziale wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia D. N. i A. N.,

prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą P.W. Budmet,

D. N., A. N.,

zgłaszających przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie

zamaw

iającego

orzeka:

uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności

wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w

tym wezwanie

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia

D. N. i A. N.

, prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod

nazwą P.W. Budmet, D. N., A. N. w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień

publicznych do uzupełnienia:

a)

oświadczeń, o których mowa w pkt 5.3.5 - 5.3.7 SIWZ złożonych w imieniu

każdego ze wspólników spółki cywilnej z osobna,

b)

dowodów opłacenia składki dla złożonych polis odpowiedzialności cywilnej i

aneksów do nich,

c)

certyfikatu wydanego przez jednostkę oceniającą zgodność lub sprawozdania z

badań przeprowadzonych przez tę jednostkę, jako środka dowodowego

potwierdzającego zgodność z wymaganiami i cechami określonymi w

kryterium oceny ofert „efektywność energetyczna urządzeń”,

w pozostałym zakresie oddala odwołanie,


kosztami postępowania obciąża wykonawcę M. K., prowadzącego działalność

gosp

odarczą w Lublinie pod nazwą DAJK P.H.U. M. K. w części ½ i zamawiającego

Gminę Potok Górny z siedzibą w Potoku Górnym w części ½ i:

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr

(słownie: piętnastu tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę M.

K.

, prowadzącego działalność gospodarczą w Lublinie pod nazwą DAJK

P.H.U. M. K.

tytułem wpisu od odwołania, kwotę 3.600 zł 00 gr poniesioną przez

zamawiającego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika, kwotę 3.600 zł 00 gr

poniesioną przez odwołującego tytułem wynagrodzenia pełnomocnika

odwołującego,

zasądza od

Gminy

Potok Górny z siedzibą w Potoku Górnym na rzecz

wykonawcy M. K.,

prowadzącego działalność gospodarczą w Lublinie pod

nazwą DAJK P.H.U. M. K. kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie: siedmiu tysięcy

pięciuset złotych zero groszy).

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -

Prawo zamówień

publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od

dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Zamościu.

Przewodniczący: ………………….…


Sygn. akt: KIO 1298/18

U z a s a d n i e n i e

Zamawiający – Gmina Potok Górny z siedzibą w Potoku Górnym – prowadzi w trybie

przetargu nieograniczonego

postępowanie o udzielenie zamówienia na podstawie przepisów

ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz.

1579 ze zm.),

zwanej dalej „ustawą Pzp”, którego przedmiotem jest „budowa infrastruktury

umożliwiającej wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w gminie Potok Górny”.

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii

Europejskiej 15 lutego 2018 r., nr 2018/S 032-069365.

22 czerwca 2018

r. zamawiający przesłał wykonawcy M. K., prowadzącemu

działalność gospodarczą w Lublinie pod nazwą DAJK P.H.U. M. K., zwanemu dalej

„odwołującym”, zawiadomienie o wyborze w części II jako najkorzystniejszej oferty złożonej

przez

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia D. N. i A. N.,

prowadzących działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą P.W. Budmet, D.

N., A. N., zwanego

dalej „przystępującym”.

Wobec:

czynności wyboru oferty przystępującego jako najkorzystniejszej,

2) zaniechania

czynności odrzucenia oferty złożonej przez przystępującego,

3) zaniechania

czynności wykluczenia przystępującego z udziału w postępowaniu,

zaniechania czynności wezwania przystępującego do uzupełnienia dokumentów na

potwierdzenia warunków udziału w postępowaniu,

5) zaniechania czy

nności wezwania przystępującego do uzupełnienia dokumentów

przedmiotowych

odwołujący wniósł 2 lipca 2018 r. odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej.

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:

1) art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp

w zw. z § 2 ust. 2 pkt 4 i § 14 ust. 2 rozporządzenia

Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może

żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia przez

zaniechanie wykluczenia

przystępującego, pomimo że wykonawca ten nie wykazał

spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej lub

finansowej;

2) art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp przez zaniechanie wykluczenia

przystępującego,

pomimo że wykonawca ten nie wykazał, że nie podlega wykluczeniu z powodu

okoliczności, o których mowa w przepisie art. 24 ust. 1 pkt 15, 22 i ust. 5 pkt 8 ustawy

Pzp;


3) art. 26 ust. 3 ustawy Pzp przez zaniechanie wezwania

przystępującego do uzupełnienia

dokumentów w postaci certyfikatu wydanego przez jednostkę oceniającą zgodność lub

sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę, jako środka dowodowego

potwierdzającego zgodność z wymaganiami i cechami określonymi w kryteriach oceny

ofert (efektywności energetycznej zaoferowanych pieców), pomimo że złożone przez

niego

dokumenty nie potwierdzają parametrów zadeklarowanych w ofercie;

4) art. 26 ust. 3 ustawy Pzp

w zw. z § 2 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia w sprawie rodzajów

dokumentów poprzez zaniechanie wezwania przystępującego do uzupełnienia wykazu

dostaw, pomimo że informacje, które zostały przedstawione przez niego w wykazie z

dnia 25 kwietnia 2018 r.

nie pozwalają na dokonanie przez zamawiającemu oceny, czy

wykonawca spełnia postawiony przez zamawiającego warunek w zakresie zdolności

technicznej lub zawodowej;

§ 2 ust. 6 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów poprzez zaniechanie

zwrócenia się do wystawcy referencji z dnia 10 kwietnia 2018 r. - F.H.U. MINI-MAX S.C.

do przedstawienia dodatkowych informacji lub dokumentów, które potwierdzą wykonanie

przez

przystępującego dostaw, o których mowa w poz. 2 wykazu, na warunkach w nim

określonych;

6) art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty

przystępującego,

pomimo że oferta tego wykonawcy podlega odrzuceniu na podstawie przepisów

kodeksu cywilnego (brak p

rzedstawienia pełnomocnictwa w formie pisemnej),

ewentualnie naruszenie art. 26 ust. 3a ustawy Pzp przez zaniechanie wezwanie

przystępującego do złożenia wymaganych pełnomocnictw - pełnomocnictwa do złożenia

oferty przez D. N.

oraz pełnomocnictwa do reprezentowania obydwu wykonawców, o

którym mowa w art. 23 ust. 2 ustawy Pzp;

7) art. 7 ust. 3 ustawy Pzp

przez udzielenie zamówienia przystępującemu, pomimo że

wykonawca ten podlega wykluczeniu z postępowania, a jego oferta odrzuceniu.

Odwołujący wniósł o nakazanie zamawiającemu:

unieważnienia czynności badania i oceny ofert;

2) dokonania ponownego badania i oceny ofert;

wykluczenia przystępującego z postępowania oraz odrzucenia jego oferty;

4) ewentualnie -

wezwanie przystępującego do uzupełnienia dokumentów w postaci:

a)

pełnomocnictwa do złożenia oferty dla wykonawcy D. N.;

b)

certyfikatu wydanego przez jednostkę oceniającą zgodność lub sprawozdania z

badań przeprowadzonych przez tę jednostkę, jako środka dowodowego

potwierdzającego zgodność z wymaganiami i cechami określonymi w kryteriach

oceny ofert (efektywności energetycznej zaoferowanych pieców);


c)

wykazu dostaw wraz z dowodami, że wymienione w nich usługi zostały wykonane

należycie;

d)

oświadczeń, o których mowa w pkt 5.3.5, 5.3.6 i 5.3.7 SIWZ, tj. oświadczeń

po

twierdzających brak podstaw do wykluczenia na podstawie przepisów art. 24 ust.

1 pkt 15, 22 i ust. 5 pkt 8 ustawy Pzp.

W uzasadnieniu odw

ołania odwołujący podniósł, że przystępujący nie wykazał, że

spełnia postawiony przez zamawiającego warunek w postaci posiadania ubezpieczenia od

odpowiedzialności cywilnej, pomimo że został wezwany do uzupełnienia złożonych w tym

zakresie dokumentów (art. 26 ust. 3 ustawy Pzp). Dokumenty, które zostały złożone przez

przystępującego w dniach 16 maja i 19 czerwca 2018 r., nie zawierają dowodu uiszczenia

przez niego

składek ubezpieczeniowych na rzecz ubezpieczyciela, który wystawił na jego

rzecz polisy odpowiedzialności cywilnej nr 63841398 i nr 63294312. Samo złożenie ww. polis

przez konsorcjum świadczy jedynie o zawarciu umów ubezpieczenia; nie dowodzi zaś

posiadania odpowiedniego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, tj. powstania

odpowiedzialności ubezpieczyciela. Odwołujący wywiódł, że faktem jest, że obecnie

obowiązujące rozporządzenie nie zawiera wyrażonego wprost prawa do żądania przez

zamawiającego „opłaconej polisy”, podczas gdy takie sformułowanie było zawarte w

rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r., które zostało zastąpione

aktem z dnia 26 lipca 2016 r., oraz w rozporządzeniu z dnia 30 grudnia 2009 r. Zamawiający

mógł żądać od wykonawcy opłaconej polisy, a w przypadku jej braku, innego dokumentu

potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w

zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia. Brak w obecnie

obowiązującym rozporządzeniu prawa do żądania (wprost) opłaconej polisy, daje

wykonawcy swobodę w wyborze dokumentu, za pomocą którego dowiedzie zamawiającemu,

że posiada odpowiednie ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Nie zmienia to jednak

zasady, że polisa, aby mogła zostać uznana za dokument potwierdzający spełnianie

warunku, powinna zostać złożona wraz z dowodem zapłaty składki ubezpieczeniowej.

Odwołujący wywiódł, że w aktualnym stanie prawnym jeżeli wykonawca, w celu

p

otwierdzenia spełniania warunku w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej, składa

zamawiającemu dokument potwierdzający, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności

cywilnej, a dokumentem tym jest polisa, ma obowiązek udowodnienia, w formie dokumentu,

że uiścił wymaganą dla powstania odpowiedzialności ubezpieczyciela składkę

ubezpieczeniową.

Odwołujący wskazał, że na potwierdzenie spełnienia ww. warunku przystępujący

przedstawił łącznie trzy dokumenty:


polisę odpowiedzialności cywilnej nr 63841398, potwierdzającą zawarcie umowy

ubezpieczenia na okres od dnia 15 maja 2018 r. do dnia 14 maja 2019 r. - suma

gwarancyjna 2.000.000 zł;

polisę odpowiedzialności cywilnej nr 63294312, potwierdzającą zawarcie umowy

ubezpieczenia na okres od dnia 31 maja 2017 r. do dnia 30 maja 2018 r. r. - suma

gwarancyjna 200.000 zł;

aneks nr 1 z dnia kwietnia 2018 r. do polisy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej nr

63294312, podwyższający sumę gwarancyjną w/w polisy do wysokości

2.000.000 zł.

Odwołujący wywiódł, że zamawiający wymagał, by wykonawca posiadał ubezpieczenie

na sumę gwarancyjną nie mniejszą niż 2.000.000 zł. Tym samym przedstawiony przez

przystępującego zestaw dokumentów (dwie polisy wraz z aneksem) mógł potwierdzać

spełnianie warunku w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej, pod warunkiem że

wykazałby, że przedstawione polisy zostały opłacone, tj. że ubezpieczyciel ponosi

odpowiedzialność z tytułu zawartych umów ubezpieczenia. Odwołujący podniósł, że polisa nr

63841398, która została złożona przez przystępującego w dniu 16 maja 2018 r. w

odpowiedzi na wezwanie z

amawiającego (art. 26 ust. 1 ustawy Pzp), potwierdzała zawarcie

umowy ubezpieczenia na okres od dnia 15 maja 2018 r. do dnia 14 maja 2019 r. (suma

gwarancyjna 2.000.000 zł), podczas gdy termin składania ofert w niniejszym postępowaniu

upłynął wraz z dniem 10 kwietnia 2018 r. Do przedmiotowej polisy nie został również

dołączony dowód zapłaty składki ubezpieczeniowej. Na powyższe okoliczności zwrócił

uwagę zamawiający w piśmie z dnia 15 czerwca 2018 r., w którym, działając na podstawie

przepisu art. 26 ust. 3 Pzp

, wezwał przystępującego do uzupełnienia dokumentu

potwierdzającego, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w

zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę

gwarancyjną 2.000.000 zł. Wywiódł, że w aktualnym stanie prawnym wykonawca powinien

wykazać spełnianie warunków w postępowaniu na dzień składania ofert, co jest związane z

treścią oświadczeń składanych w jednolitym europejskim dokumencie zamówieniu.

Odwołujący wskazał także, że zamawiający zwrócił również uwagę na fakt, iż przystępujący

nie przedstawił dokumentu potwierdzającego zapłatę składki.

W odpowiedzi na wezwanie

przystępujący złożył polisę odpowiedzialności cywilnej nr

63294312, potwierdzającą zawarcie umowy ubezpieczenia na okres od dnia 31 maja 2017 r.

do dnia 30 maja 2018 r. (suma gwarancyjna 200.000 zł) wraz z aneksem nr 1 z kwietnia

2018 r., w którym podwyższono sumę gwarancyjną ubezpieczenia do wysokości 2.000.000

zł. Uzupełniając złożone dokumenty w trybie przewidzianym w art. 26 ust. 3 ustawy Pzp

przystępujący nie dołączył jednak żadnego dokumentu, który potwierdziłby uiszczenie

składek od obydwu umów ubezpieczenia. Wykonawca złożył w tym zakresie jedynie


oświadczenie o treści: „Oświadczamy, że polisa została opłacona”. Odwołujący podniósł, że

złożenie oświadczenia o opłaceniu składki ubezpieczeniowej jest niewystarczające, gdyż

wykonawca powinien wykazać ten fakt dokumentem. Odwołujący wywiódł, że

rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od

wykonawcy, wyraźnie odróżnia oświadczenia od dokumentów. W przypadku warunku w

zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej, rozporządzenie wyraźnie stanowi o

obowiązku złożenia przez wykonawcę odpowiednich dokumentów. Konieczność

przedstawienia dokumentu potwierdzającego zapłatę składki ubezpieczeniowej wynika z

faktu, że zgodnie z treścią rozporządzenia wykonawca ma wykazać, że „(...) jest

ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej

z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną określoną przez zamawiającego.” Nie

chodzi zatem o wykazanie samego faktu zawarcia umowy ubezpieczenia, bo nie ma on

znaczenia dla udowodnienia znajdowania się w odpowiedniej, wymaganej przez

zamawiającego sytuacji ekonomicznej lub finansowej, lecz o udokumentowanie istnienia

odpowiedzialności ubezpieczyciela.

Odwołujący argumentował, że zgodnie z treścią art. 814 § 1 KC, jeżeli nie umówiono się

inaczej, odpowiedzialność ubezpieczyciela rozpoczyna się od dnia następującego po

zawarciu umowy, nie wcześniej jednak niż od dnia następnego po zapłaceniu składki lub jej

pierwszej raty.

Wskazywał, że przepis ten stanowi, iż decydującym dla momentu powstania

odpowiedzialności ubezpieczyciela jest zatem nie samo zawarcie umowy, lecz zapłata

składki. Podnosił, że jakkolwiek cytowany przepis art. 814 § 1 KC dopuszcza możliwość

zawarcia w umowie ubezpieczenia odmiennych postanowień dotyczących początku

odpowiedzialności ubezpieczyciela (np. wraz z momentem zawarcia umowy), co z kolei

pozwalałoby zamawiającemu na zaakceptowanie - jako dokumentu dowodzącego

posiadanie ubezpieczenia - samej polisy ubezpieczeniowej, to w niniejszym stanie

faktycznym, ze względu na treść ogólnych warunków ubezpieczenia wymienionego w

polisach nr 63841398 i nr 63294312, nie jest to możliwe. Wywodził, że zgodnie z treścią

obydwu polis ogólne warunki ubezpieczenia zostały określone uchwałą zarządu

Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Allianz Polska S.A, nr 187/2015 (dalej jako

„OWU”). Zgodnie z treścią OWU: „Odpowiedzialność Allianz rozpoczyna się od dnia

oznaczonego w dokumencie ubezpieczenia jako początek okresu ubezpieczenia, nie

wcześniej jednak niż dnia następującego po zawarciu umowy i nie wcześniej niż dnia

następującego po zawarciu umowy i nie wcześniej niż dnia następnego po opłaceniu składki

lub jej pierwszej raty, chyba że został indywidualnie wyznaczony inny termin płatności

składki.”. Argumentował, że żadna z przedstawionych przez przystępującego polis nie

zawiera żadnego postanowienia, które świadczyłoby o uregulowaniu w umowie

ubezpieczenia odmiennych postanowień dot. początku odpowiedzialności ubezpieczyciela.


Należy zatem przyjąć, że warunkiem „posiadania ubezpieczenia”, objętego polisami nr

41398 i nr 63294312, jest zapłata wymienionych w tych dokumentach składek

ubezpieczeniowych, co jednak nie zostało wykazane przez przystępującego żadnym

dokumentem.

Odwołujący wywiódł, że obowiązek wykazania, że warunki danej umowy

ubezpieczenia przewidują powstanie odpowiedzialności ubezpieczyciela od innego momentu

niż moment zapłaty składki, spoczywa na wykonawcy.

Odwołujący wskazał także, że nawet gdyby uznać, iż przystępujący był uprawniony do

wykazania uiszczenia składek ubezpieczeniowych za pomocą własnego oświadczenia, to

oświadczenie, które złożył w piśmie z dnia 19 czerwca 2018 r., dotyczy jedynie polisy nr

63294312. Argumentował, że przystępujący pomimo wezwania go przez zamawiającego do

uzupełnienia dokumentów w trybie przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, w dalszym ciągu nie

złożył choćby oświadczenia, które wskazywałoby na dokonanie przez niego zapłaty składki

od umowy ubezpieczenia, której zawarcie potwierdza polisa nr 63841398.

Kolejnym powodem, dla którego samo przedstawienie polis nie może stanowić dowodu

na to, że przystępujący jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie

prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną

określoną przez zamawiającego, jest fakt, że obydwie polisy zostały wystawione przed

upływem terminu zapłaty składek - polisa nr 63841398 została wystawiona w dniu 14 maja

2018 r. (termin zapłaty składki do dnia 15 maja 2018 r.), zaś polisa nr 63294312 w dniu 19

maja 2017 r. (termin zapłaty składki do dnia 30 maja 2017 r.).

Według odwołującego przystępujący nie złożył również żadnego dokumentu, który

potwierdzałby zapłacenie przez niego, w terminie do dnia 10 kwietnia 2018 r., dodatkowej

składki ubezpieczeniowej z tytułu zawarcia aneksu z dnia 9 kwietnia 2018 r. W konsekwencji

nie wy

kazał ciągłości posiadania ubezpieczenia także w okresie od dnia 10 kwietnia 2018 r.

do dnia 31 maja 2018 r.

W konsekwencji odwołujący wywiódł, że zamawiający bezprawnie

uznał, że przystępujący wykazał spełnianie warunku udziału w postępowaniu w zakresie

s

ytuacji ekonomicznej lub finansowej, pomimo że wykonawca ten nie przedstawił dokumentu

potwierdzającego posiadanie przez niego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w

zakresie wymaganym przez z

amawiającego.

Według odwołującego uznanie przez zamawiającego, że przystępujący wykazał

spełnianie warunku w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej, jest również

nieprawidłowe ze względu na złożenie przez tego wykonawcę w dniu 19 czerwca 2018 r. w

odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów, kopii polisy nr 63294312, która nie

została poświadczona za zgodność z oryginałem. Przystępujący poświadczył za zgodność z

oryginałem jedynie dwie pierwsze strony dokumentu; na ostatniej stronie umieścił zaś

jedynie pieczęć spółki cywilnej oraz podpis wspólnika D. N.. Pozostałe strony polisy, a także

wszelkie inne dokumenty,

które przystępujący składał w kopiach, zawierały także


oświadczenie „za zgodność z oryginałem”. Zgodnie z treścią przepisu § 14 ust. 2

rozporządzenia z dnia 26 lipca 2016 r. dokumenty, o których mowa w rozporządzeniu, inne

niż oświadczenia, składane są w oryginale lub kopii poświadczonej za zgodność z

oryginałem. Warunkiem koniecznym dla uznania, że dana kopia dokumentu została

poświadczona za zgodność z oryginałem w sposób wymagany rozporządzeniem, jest

złożenie na niej oświadczenia „za zgodność z oryginałem”. Z uwagi na brak poświadczenia

za zgodność z oryginałem całości kopii polisy nr 63294312, należy uznać, że dokument ten

w istocie w ogóle nie został złożony. Jest bowiem niekompletny. Istotnym jest również to, że

brak poświadczenia za zgodność z oryginałem dotyczy najważniejszej części dokumentu -

strony trzeciej, która miałaby zawierać podpis przedstawiciela ubezpieczyciela. To, że

z

amawiający ma świadomość wymagań w zakresie możliwości uznania kopii dokumentu za

należycie poświadczoną, potwierdza w niniejszym przypadku treść SIWZ. Odwołujący

wywiódł także, że złożony przez przystępującego dokument pozostaje zatem bezpośrednio

niezgodny także z treścią SIWZ. Koniecznym jest przy tym zauważyć, że osoba, która

złożyła swój podpis na trzeciej stronie polisy nr 63294312 (wspólnik D. N.), nie posiadała - z

przyczyn, o których mowa w dalszej części odwołania - prawa do poświadczania w imieniu

przystępującego dokumentów za zgodność z oryginałem.

O

dwołujący wywiódł także, że przystępujący nie złożył dokumentów potwierdzających

spełnianie przez oferowane dostawy (urządzenia) parametrów, które zostały przez niego

zadeklarowane w ofercie. Zgodnie z treścią jego oferty piec przystępującego model:

FOREST

gwarantuje sezonową efektywność energetyczną ogrzewanych pomieszczeń na

poziomie 85,2 % (dla wszystkich zakresów mocy) oraz posiada współczynnik efektywności

energetycznej na poziomie klasy A++ (zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji

[UE] 2015/1187

z dnia 27 kwietnia 2015 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu

Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla

kotłów na paliwo stałe i zestawów zawierających kocioł na paliwo stałe, ogrzewacze

dodatkowe, regulatory

temperatury i urządzenia słoneczne). Zamawiający, na potwierdzenie

zadeklarowany

ch parametrów, wymagał złożenia „certyfikatu wydanego przez jednostkę

oceniającą zgodność lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę, jako

środka dowodowego potwierdzającego zgodność z wymaganiami i cechami określonymi w

kryteriach oceny ofert

”.

Odwołujący podniósł, że przystępujący złożył następujące dokumenty:

świadectwo nr 8/2017 z dnia 20 marca 2017 r. wystawione przez dyrektora Instytutu

Chemicznej Prz

eróbki Węgla;

zaświadczenie dla zleceniodawcy badań wg PN-EN 303-5:2012 nr 11/2017 z dnia 14

marca 2017 r.;


dwie, niezawierające podpisu przedstawiciela jednostki oceniającej zgodność, strony,

które mogłyby zostać uznane za fragment sprawozdania z badań.

Według odwołującego dokument, o którym mowa w pkt 1, potwierdza posiadanie przez

oferowane piece zadeklarowanej efektywności energetycznej ogrzewanych pomieszczeń.

Żaden ze złożonych dokumentów nie potwierdza jednak zadeklarowanej przez

przystępującego efektywności energetycznej urządzeń. Takich informacji nie zawiera

zaświadczenie, o którym mowa w pkt 2. Odwołujący przyznał, że dwie, niezawierające

żadnych podpisów (poza poświadczeniem kopii za zgodność z oryginałem) strony zawierają

(częściowo) informacje, na podstawie których zamawiający mógłby wyliczyć klasę

energetyczną (na stronach tych pojawia się również oznaczenie zadeklarowane

oświadczenie A++), niemniej jednak dokument ten nie stanowi ani żądanego przez

z

amawiającego certyfikatu wydanego przez jednostkę oceniającą zgodność, ani też

sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę. Zawarte na tych stronach

informacje i obliczenia, by mogły zostać uznane za sprawozdanie z badań, powinny

obejmować (co najmniej) szczegółową metodologię przeprowadzonych badań oraz

dokumentować ich w przebieg w sposób, który mógłby zostać zweryfikowany przez

z

amawiającego oraz pozostałych wykonawców. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku

języka polskiego PWN sprawozdanie oznacza «przedstawienie przebiegu jakiejś

działalności, szczegółowe zdanie sprawy z czegoś». Niepodpisany dokument, co do którego

nie można zidentyfikować jego wystawcy, a także który przedstawia jedynie fragmentaryczne

informacje i wyliczenia (osiągnięte na podstawie nie wiadomo jakich założeń), nie może

zostać uznany ani za certyfikat, ani za sprawozdanie z badań w rozumieniu rozporządzenia

w sprawie rodzajów dokumentów (§ 13 ust. 1 pkt 2), a w konsekwencji także w rozumieniu

SIWZ. Tym samym

przystępujący nie przedstawił wymaganych przez zamawiającego

dokumentów na potwierdzenie parametrów, które zostały zadeklarowane w jego ofercie.

Według odwołującego istotnym jest również to, że przystępujący nie wykazał, że w

niniejszym przypadku nie ma ani dostępu do certyfikatów lub sprawozdań z badań, które były

żądane przez zamawiającego, ani możliwości ich uzyskania w odpowiednim terminie, a brak

dostępu do tych dokumentów nie może być przypisany jedynie mu (art. 30b ust. 4 ustawy

Pzp).

Mając na uwadze powyższe odwołujący stwierdzał, że zamawiający bezpodstawnie

zaniechał wezwania przystępującego do uzupełnienia dokumentu w postaci certyfikatu

wydanego przez jednostkę oceniającą zgodność lub sprawozdania z badań

przeprowadzonych przez tę jednostkę, jako środka dowodowego potwierdzającego

zgodność z wymaganiami i cechami określonymi w kryteriach oceny ofert (efektywności

energetycznej), co stanowi naruszenie przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

Odwołujący podniósł także, że przystępujący nie złożył wraz z ofertą pełnomocnictwa,

które upoważniałoby wykonawcę D. N. (wspólnika spółki cywilnej) do złożenia oferty oraz


poświadczenia za zgodność z oryginałem przedstawionych wraz z nią oraz na żądanie

z

amawiającego dokumentów. W pierwszej kolejności odwołujący wskazał, że w

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonawców działających w formie

spółki cywilnej traktuje się jako wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie

zamówienia w rozumieniu przepisu art. 23 ust. 1 ustawy Pzp. Odwołujący argumentował, że

oferta

przystępującego została podpisana jedynie przez wspólnika D. N., który nie

przedstawił wraz z ofertą pełnomocnictwa upoważniającego go do złożenia oferty także w

imieniu wspólnika A. N.. Złożony w tym zakresie przy piśmie z dnia 16 maja 2018 r. aneks nr

1/XII/2010 z dnia 20 grudnia 2010 r.

do umowy spółki cywilnej, nie może zostać uznany za

żadne z wymaganych przepisami pzp pełnomocnictw choćby ze względu na brak

zachowania formy pisemnej (oryginał) lub kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem

przez notariusza. Istotnym jest przy tym fa

kt, że przystępujący złożył tę umowę nie wraz z

ofertą (do czego - jeżeli traktować by ją jako pełnomocnictwo - był zobowiązany), lecz

samodzielnie, bez wezwania z

amawiającego przy okazji składania dokumentów w

odpowiedzi na pismo z dnia 10 maja 2018 r. Ma

to ten skutek, że wykonawca, który nie

został wezwany do uzupełnienia dokumentu przez zamawiającego, lecz uzupełnił go

samodzielnie, nie może zostać ponownie wezwany do jego uzupełnienia w trybie przepisu

art. 26 ust. 3

ustawy Pzp. Odwołujący wywiódł także, że brak obowiązku złożenia

pełnomocnictwa do złożenia oferty oraz pełnomocnictwa do reprezentowania wykonawców

przed zamawiającym dotyczy jedynie przypadków, których swoje podpisy pod ofertą złożyli

obydwaj wspólnicy. W konsekwencji odwołujący wywiódł, że zamawiający powinien był

odrzucić ofertę przystępującego na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy Pzp, jako

nieważną na podstawie odrębnych przepisów (k.c.) Ewentualnie zaś na wypadek uznania

przez Izbę, że zamawiający powinien był uprzednio wezwać przystępującego do

uzupełnienia ww. pełnomocnictwa, Odwołujący wskazał na naruszenie w tym względzie

przepisu art. 26 ust. 3 ustawy Pzp przez bezpodstawne zaniechanie dokonania tego

wezwania.

Odwołujący zarzucił także, że przystępujący nie wykazał spełniania warunku udziału w

postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia. Zamawiający wskazał, że ww. warunek

zostanie spełniony, jeśli wykonawca wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem

terminu składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie),

wykonał należycie: zamówienia polegające na dostawie wraz z montażem minimum 100

kotłów na biomasę - w ramach maksymalnie trzech kontraktów, umów lub zleceń. Na

potwierdzenie spełniania tego warunku przystępujący złożył wykaz dostaw z dnia 25 kwietnia

2018 r., w którym wskazał na wykonanie dwóch dostaw:


dostawa i montaż 49 kotłów na biomasę na terenie województwa śląskiego, data

wykonania 30 marca 2018 r., wartość zamówienia 650.041 zł brutto, zamawiający - Gmina

Załuski;

dostawa i montaż 52 kotłów na biomasę na terenie województwa śląskiego, data

wykonania przełom 2016 i 2017 r., wartość 752.000 zł brutto, zamawiający - F.H.U. MINI-

MAX S.C.

Odwołujący wskazał, że do przedmiotowego wykazu przystępujący załączył referencje

wystawione przez Gminę Załuski z dnia 7 kwietnia 2018 r. („oświadczenie w sprawie

realizacji zamówienia”) oraz referencje z dnia 10 kwietnia 2018 r. („zaświadczenie”)

wystawione przez A. M. -

wspólnika F.H.U. MINI-MAX s.c. Odwołujący kwestionował fakt

wykonania przez

przystępującego dostaw, o których mowa w poz. 2 wykazu. W ocenie

o

dwołującego złożone przez przystępującego w tym zakresie dokumenty powinny

spowodować co najmniej zwrócenie się przez zamawiającego, na podstawie § 2 ust. 6

rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów, do wystawcy referencji z dnia 10 kwietnia

2018 r. - F.H.U. MINI-MAX s.c.

W ocenie o

dwołującego przystępujący nie przedstawił w zakresie dostawy, o której

mowa w poz. 2 wykazu, żadnych informacji, które mogłyby stanowić podstawę do oceny

przez z

amawiającego, czy ww. dostawa została faktycznie wykonana przez przystępującego

oraz jaki był jej zakres. Przystępujący oświadczył w wykazie, że dostawa i montaż w ilości 52

sztuk kotłów została zrealizowana na przełomie 2016 i 2017 r. Tego rodzaju oświadczenie

jest jednak wysoce niekonkretne. Jego prawdziwość budzi również wątpliwości w świetle

złożonego przez obydwu wspólników w JEDZ oświadczenia, iż data początkowa rozpoczęcia

realizacji tego zamówienia stanowiła 3 stycznia 2016 r., zaś data końcowa (zakończenie

realizacji) 31 grudnia 2017 r. W ocenie o

dwołującego w niniejszym przypadku zachodzi

wysokie prawdopodobieństwo, że przedmiotowe dostawy zostały w istocie wykonane przez

przystępującego w ramach więcej niż „trzech kontraktów, umów lub zleceń”, o których mowa

w treści warunku udziału w postępowaniu. Długi (blisko dwuletni) okres realizacji tego

zamówienia wskazuje w ocenie odwołującego na to, że były to jednostkowe zlecenia,

realizowane przez

przystępującego na rzecz F.H.U. MINI-MAX s.c. w ramach dłuższej

współpracy, a nie jedna, zawarta w dniu 3 stycznia 2016 r. umowa. Zastanawiające jest,

dlaczego strony zawarły tę umowę już 3 stycznia 2016 r., skoro wykonanie dostaw nastąpiło

zgodnie z oświadczeniem przystępującego zawartym w wykazie - dopiero na „przełomie

2016 i 2017 r.”, więc po blisko dwóch latach od zlecenia dostaw.

Odwołujący zwracał uwagę, że zgodnie z treścią SIWZ (wzoru wykazu dostaw -

załącznik nr 7 do SIWZ) obowiązkiem wykonawców lub „podanie nazwy inwestycji i miejsca

jej realizacji z opisem pozwalającym na ocenę spełniania warunku udziału w postępowaniu”.

Tymczasem

przystępujący określił miejsce wykonania zamówienia jako „teren województwa


śląskiego”. W ocenie odwołującego potwierdza to okoliczność, że współpraca z F.H.U. MINI-

MAX s.c., która została potwierdzona zaświadczeniem z dnia 10 kwietnia 2018 r., oraz którą

przystępujący umieścił w treści wykazu, wynika nie z jednej zawartej między tymi stronami

umowy, lecz dotyczy długofalowej współpracy, w ramach wielu zleceń. Zamawiający

powinien był zatem uznać, że przystępujący nie wykazał spełniania warunku udziału w

postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia oraz wezwać tego wykonawcę do

uzupełnienia złożonych w tym zakresie dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp,

ewentualnie zaś powinien był zwrócić się do właściwego podmiotu, na rzecz którego dostawy

zostały wykonane, o dodatkowe informacje lub dokumenty w tym zakresie.

Odwołujący podniósł także, że pomimo wystosowanego przez zamawiającego wezwania

z dnia 15 czerwca 2018 r.,

przystępujący nie przedstawił złożonych osobno, w imieniu i na

rzecz poszczególnych wspólników, oświadczeń, o których mowa w pkt 5.3.5, 5.3.6 i 5.3.7

SIWZ, tj. oświadczeń potwierdzający brak podstaw do wykluczenia na podstawie przepisów

art. 24 ust. 1 pkt 15, 22 i ust. 5 pkt 8 ustawy Pzp. Ww.

oświadczenia, które zostały złożone

przez

przystępującego przy piśmie z dnia 19 czerwca 2018 r, zostały złożone przez obydwu

wspólników w imieniu i na rzecz spółki cywilnej P.W. BUDMET D. N., A. N., podczas gdy

powinny one dotyczyć - osobno - sytuacji każdego z wykonawców wspólnie ubiegających się

o udzielenie zamówienia (wspólników). Złożenie przez wspólników wymaganych przez

z

amawiającego oświadczeń w imieniu spółki cywilnej, a nie w imieniu poszczególnych

wspólników, zostało wprost wskazane w treści tych dokumentów. Ma to szczególnie istotne

znaczenie z perspektywy

oświadczeń, za pomocą których wykonawcy mieli potwierdzić brak

występowania w stosunku do nich okoliczności, o których mowa w art. 24 ust. 1 pkt 15 i ust.

5 ustawy Pzp,

a to ze względu na powszechnie uznawaną podmiotowość prawnopodatkową

spółki cywilnej. W konsekwencji zamawiający bezprawnie uznał, że przystępujący wykazał

brak podstaw do wykluczenia z postępowania z powodu okoliczności, o których mowa w

przepisach art. 24 ust. 1 pkt 15, 22 i ust. 5 pkt 8 ustawy Pzp

. Zamawiający powinien był

wykluczyć przystępującego z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp.

Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której wniósł o oddalenie odwołania.

W

odpowiedzi jak również w trakcie rozprawy przedstawił uzasadnienie faktyczne i prawne

swego stanowiska.

Do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego, zachowując termin

ustawowy oraz wskazując interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść zamawiającego

zgłosili przystąpienie wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia D. N. i A.

N.

, prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą P.W. Budmet,

D. N., A. N..

Złożyli pismo procesowe, w którym wnieśli o oddalenie odwołania. W piśmie

oraz w trakcie rozprawy przedstawili uzasadnienie faktyczne i prawne swego stanowiska.


Uwzględniając całość dokumentacji z przedmiotowego postępowania, w tym w

szczególności: protokół postępowania, ogłoszenie o zamówieniu, postanowienia

specyfikacji istotn

ych warunków zamówienia (SIWZ), modyfikacje treści SIWZ,

wyjaśnienia treści SIWZ, ofertę przystępującego, wezwania zamawiającego do złożenia

oświadczeń i dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp skierowane do

przystępującego 10 maja 2018 r., odpowiedź przystępującego na ww. wezwanie z 15

maja 2018 r.

wraz z załącznikami, pismo zamawiającego skierowane do Instytutu

Chemicznej Przeróbki Węgla z 28 maja 2018 r., odpowiedź ww. Instytutu na ww. pismo

z dnia 5

czerwca 2018 r., pismo zamawiającego skierowane do F.H.U. Mini-Max s.c. z

28 maja 2018 r., wezwanie do

uzupełnienia oświadczeń i dokumentów skierowane do

przystępującego w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp w dniu 15 czerwca 2018 r.,

odpowiedź przystępującego na ww. wezwanie z 18 czerwca 2018 r. wraz z

załącznikami, zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty, odwołanie wraz z

załącznikami, zgłoszenie przystąpienia, odpowiedź na odwołanie, pismo procesowe

przystępującego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia, stanowiska i dowody

złożone przez strony i uczestnika postępowania w trakcie posiedzenia i rozprawy

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:

W pierwszej

kolejności ustalono, że odwołanie nie zawiera braków formalnych oraz

zost

ał uiszczony od niego wpis. Nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących

odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp.

Izba postanowiła dopuścić do udziału w postępowaniu odwoławczym w charakterze

uczestnika postępowania po stronie zamawiającego wykonawców wspólnie ubiegających się

o udzielenie zamówienia D. N. i A. N., prowadzących działalność gospodarczą w formie

spółki cywilnej pod nazwą P.W. Budmet, D. N., A. N. uznając, że zostały spełnione wszystkie

przesłanki formalne zgłoszenia przystąpienia wynikające z art. 185 ustawy Pzp, zaś

przystępujący wykazał interes w uzyskaniu rozstrzygnięcia na korzyść zamawiającego.

Izba stwierdziła, że odwołujący wykazał przesłanki dla wniesienia odwołania

określone w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp, tj. posiadanie interesu w uzyskaniu danego

zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody w wyniku naruszenia przez zamawiającego

przepisów Pzp. Oferta odwołującego została sklasyfikowana na miejscu drugim, za ofertą

przystępującego, którą wybrano jako najkorzystniejszą. Odwołujący domagał się nakazania

zamawiającemu wykluczenia przystępującego z udziału w postępowaniu i odrzucenia jego

oferty.

Ustalenie, że zamawiający z naruszeniem przepisów ustawy Pzp zaniechał czynności

wykluczenia przystępującego z udziału w postępowaniu lub zaniechał odrzucenia jego oferty,

skutkować będzie koniecznością nakazania zamawiającemu wykonania takich czynności,


czego efektem może być uzyskanie zamówienia przez odwołującego. Powyższe wyczerpuje

dyspozycję art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.

O

dwołanie zasługuje częściowo na uwzględnienie.

Za zasadny

uznano zarzut dotyczący niewykazania przez przystępującego warunku

udziału w postępowaniu w zakresie posiadania ubezpieczenia od odpowiedzialności

cywilnej, o którym mowa w rozdziale 4 pkt 4.2.2. lit. b SIWZ, z powodu nieprzedstawienia

dowodów opłacenia złożonych polis i aneksów. Za chybiony uznano natomiast zarzut

dotyczy niewykazania ww. warunku z powodu niezachowania formy

składanej polisy.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, z

postępowania o udzielenie zamówienia

wyklucza się wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu

(…). Z kolei w myśl art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o

którym mowa w art. 25a ust. 1, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności,

o których mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia

postępowania, oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą

wskazane przez zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia,

uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie

wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia

wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie

postępowania.

Ustalono, że w rozdziale 4 pkt 4.2.2. lit. b SIWZ zamawiający zastrzegł, że o

udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w

postępowaniu dotyczące sytuacji ekonomicznej i finansowej. Zamawiający wymagał, aby

wykonawca był ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej

działalności gospodarczej związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę nie niższą niż 2

mln zł dla części II zamówienia (wersja po modyfikacji SIWZ z 19 marca 2018 r.).

W pkt 5.3.10 SIWZ zamawiający zastrzegł, że w celu potwierdzenia spełniania przez

wykonawcę warunków udziału w postepowaniu wykonawca na wezwanie zamawiającego

zobowiązany będzie złożyć dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od

odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem

zamówienia na sumę gwarancyjną 2 mln zł (dla części II zamówienia).

W pkt 5.13 SIWZ zamawiający zastrzegł, że oświadczenia, o których mowa w pkt

7, należy złożyć w formie oryginału, zaś pozostałe dokumenty, o

których mowa w pkt 5.3. należy złożyć w formie oryginału lub kopii potwierdzonej za

zgodność z oryginałem przez wykonawcę z zastrzeżeniem pkt 5.14.


W pkt 7.17 SIWZ wskaza

no, że ilekroć w SIWZ, a także w załącznikach do SIWZ,

występuje wymóg podpisywania dokumentów lub oświadczeń lub też potwierdzenia

dokumentów za zgodność z oryginałem, należy przez to rozumieć, że oświadczenia i

dokumenty powinny być opatrzone podpisem (podpisami) osoby (osób) uprawnionej do

reprezentowania wykonawcy, zgodnie z zasadami reprezentacji wskazanymi we właściwym

rejestrze lub osobę (osoby) upoważnioną do reprezentowania wykonawcy na podstawie

pełnomocnictwa.

Wreszcie w pkt 7.19 SIWZ

zastrzeżono, że w przypadku potwierdzania dokumentów

za zgodność z oryginałem, na dokumentach tych muszą się znaleźć podpisy wykonawcy (i

odpowiednio podmiotów wymienionych w pkt. 5.14), według zasad, o których mowa w pkt.

5.17 i 5.18 oraz klauzula "za zgodność z oryginałem”. W przypadku dokumentów

wielostronicowych, należy poświadczyć za zgodność z oryginałem każdą stronę dokumentu,

ewentualnie poświadczenie może znaleźć się na jednej ze stron wraz z informacją o liczbie

poświadczanych stron.

Ustalono również, że do upływu terminu składania ofert swą ofertę złożył

przystępujący tj. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia D. N. i A. N.,

prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą P.W. Budmet, D.

N., A. N..

Celem wykazania ww. warun

ku udziału w postępowaniu, w odpowiedzi na wezwanie

zamawiającego skierowane w dniu 10 maja 2018 r. w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp,

przystępujący złożył polisę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej nr 63841398

wystawioną przez TUiR Allianz S.A. Polisa ta została podpisana w dniu 14 maja 2018 r. W

polisie tej wskazano jako okres ubezpieczenia „od 15.05.2018 r. g. 00.00 do 14.05.2019 r. g.

”. W polisie tej wskazano, że składka łączna za polisę wynosi 3.117 zł i jest płatna

jednorazowo przelewem do dnia 15 maja 2018 r.

Ustalono także, że zamawiający pismem z dnia 15 czerwca 2018 r., działając na

podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wskazał przystępującemu, że złożone przez niego

dokumenty zawierały następujące braki: polisa ubezpieczeniowa została wystawiona

15.05.2018 r., a więc po dacie otwarcia ofert i potwierdzała spełnienie warunku dopiero po tej

dacie, polisa

powinna też zostać opłacona (wniesienie składki). Wobec powyższego

zamawiający wskazał, że wykonawca zobowiązany jest złożyć dokument potwierdzający, że

wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej

działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną 2 mln zł (dla części

II zamówienia).

Ustalono również, że w odpowiedzi na ww. wezwanie przystępujący złożył pismo z 18

czerwca 2018 r. W piśmie tym oświadczył, że składa aktualną na dzień składania oferty

polisę ubezpieczeniową w zakresie OC od prowadzonej działalności wystawioną w dniu


19.05.2017 r. wraz z aneksem do niej z dnia 9.04.2018 r. na

mocy którego zwiększono sumę

ubezpieczenia, a to w celu zapewnienia możliwości ubiegania się o niniejsze zamówienie.

Oświadczył, że polisa została opłacona.

Do pisma załączył polisę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej nr 63294312

wystawioną przez TUiR Allianz S.A. Polisa ta została podpisana w dniu 18 maja 2017 r. W

polisie tej wskazano jako okres ubezpieczenia „od 31.05.2017 r. g. 00.00 do 30.05.2018 r. g.

”. W polisie tej wskazano, że suma gwarancyjna wynosi 200.000 zł. Z polisy wynika

także, że składka łączna za polisę wynosi 1.050 zł i jest płatna jednorazowo przelewem do

dnia 30 maja 2017 r. Dokument polisy składał się z 3 stron. Został złożony w formie

kserokopii. Na dwóch pierwszych stronach znajduje się adnotacja „za zgodność z

oryginałem” oraz podpis jednego ze wspólników s.c. Budmet i pieczęć firmowa spółki. Na

ostatniej stronie dokumentu znajdowały się oświadczenia szczególne ubezpieczającego do

polisy oraz podpis przedstawiciela ubezpieczyciela. Na ostatniej stronie kserokopii polisy

z

najduje się podpis wspólnika spółki cywilnej wraz z pieczęcią firmową spółki cywilnej

przystępującego bez adnotacji „za zgodność z oryginałem”.

Ponadto złożono aneks nr 1 do ww. polisy z dnia 9 kwietnia 2018 r. W aneksie tym

podwyższa się sumę gwarancyjną do wysokości 2.000.000 zł. Dodatkowa składka z tytułu

powyższej zmiany wynosi 228 zł i jest płatna do dnia 10 kwietnia 2018 r.

Co do zarzutu dotyczącego niezłożenia przez przystępującego dowodów uiszczenia

składki od przedstawionych polis ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej i aneksu, Izba

stwierdziła, że zarzut ten się potwierdził w zebranym w sprawie materiale dowodowym.

Zamawiający w ślad za rozporządzaniem w sprawie rodzajów dokumentów zażądał

od wykonawców złożenia dokumentów potwierdzających, że wykonawca jest ubezpieczony

od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności na określoną sumę

gwarancyjną. Dostrzeżenia wymaga, że zgodnie z art. 814 § 1 KC w zw. z art. 14 ust. 1

ustawy Pzp,

jeżeli nie umówiono się inaczej, odpowiedzialność ubezpieczyciela rozpoczyna

się od dnia następującego po zawarciu umowy, nie wcześniej jednak niż od dnia następnego

po zapłaceniu składki lub jej pierwszej raty.

Jak słusznie zatem dostrzegł odwołujący, co do zasady odpowiedzialność

ubezpieczyciela

nie powstaje w związku z samym faktem zawarcia umowy ubezpieczenia,

ale dopiero kolejnego dnia po uiszczeniu składki (pierwszej raty składki). W analizowanej

sprawie

przystępujący, po którego stronie leżało wykazanie warunku, nie udowodnił

zamawiającemu, że w analizowanej sprawie ochrona ubezpieczeniowa rozpoczęła się z

momentem zawarcia samej umowy ubezpieczenia. Nic takiego nie wynikało bowiem z treści

przedłożonych polis i aneksów, w których rozpoczęcie okresów ubezpieczenia przypadało po

dacie opłacenia składek. Na powyższe wskazywały także ogólne warunki ubezpieczenia,


jakie odwołujący załączył do odwołania. Jak wynikało z załącznika do uchwały Zarządu TUiR

Allianz Polska S.A. nr 187/2015 „Ogólne warunki ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej”

„Odpowiedzialność Allianz rozpoczyna się od dnia oznaczonego w dokumencie

ubezpieczenia jako początek okresu ubezpieczenia, nie wcześniej jednak niż dnia

następującego po zawarciu umowy i nie wcześniej niż dnia następującego po zawarciu

umowy i nie wcześniej niż dnia następnego po opłaceniu składki lub jej pierwszej raty, chyba

że został indywidualnie wyznaczony inny termin płatności składki.”. W tym konkretnym stanie

faktycznym

złożenie przez przystępującego polis i aneksów dowodziło jedynie, że zostały

zawarte u

mowy ubezpieczenia. Przystępujący nie wykazał jednak tymi dokumentami, że jest

ubezpieczony od

odpowiedzialności cywilnej, a taki wymóg wynikał z postawionego w SIWZ

warunku.

Wbrew stanowisku

zamawiającego i przystępującego niewystarczające było

poprzestanie na

oświadczeniu własnym wykonawcy o opłaceniu składki jednej z polis. Po

pierwsze oświadczenie to dotyczyło jednej z polis, a nie obu polis i aneksu. Po drugie zaś,

oświadczenie własne wykonawcy w świetle SIWZ jak i § 2 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia

Minis

tra Rozwoju w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od

wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz. U. z 2016 poz. 1126) nie jest

„dokumentem potwierdzającym, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności

cywilnej

”. Dostrzeżenia wymaga, że tam gdzie autor rozporządzenia pozwala na

poprzestaniu

na oświadczeniu własnym wykonawcy wskazuje na to wyraźnie (por. choćby

treść § 2 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia). W przypadku ubezpieczenia OC wyraźnie jest zaś

mowa o dokumentach, a nie

oświadczeniu własnym wykonawcy. W konsekwencji,

przystępujący miał obowiązek złożenia dowodów opłacenia składek, czego jednak nie

uczynił.

Wbrew jednak stanowisku

odwołującego, w okolicznościach danej sprawy

przedwczesnym

byłoby wykluczanie wykonawcy z udziału w postepowaniu na podstawie art.

24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp z powodu niewykazania warunku. Możliwość wykluczenia

wykonawcy z powodu niewykazania warunku na tej podstawie aktualizuje się dopiero, gdy

brak nie zostanie usunięty pomimo prawidłowego wezwania do uzupełniania dokumentu w

trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. W analizowanej

sprawie zamawiający wprawdzie kierował

wezwanie do przystępującego na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Jednakże, w ocenie

Izby,

zamawiający w wezwaniu z dnia 15 czerwca 2018 r. nie dość precyzyjnie formułował

swe oczekiwania

względem przystępującego. Zamawiający wskazał jedynie, że polisa OC

powinna

być opłacona, ale w wezwaniu nie zażądał wyraźnie od wykonawcy złożenia

dowodu opłacenia polisy. Powyższe mogło wprowadzić przystępującego w błąd co do tego,

że wystarczające może być w tym zakresie złożenie oświadczenia własnego.


Kierując się powyższymi rozważaniami, Izba uznała, że zarzut okazał się zasadny.

Dostrzeżenia przy tym wymagania, że Izba przy wyrokowaniu nie jest związana żądaniami

odwołującego, a jedynie zarzutami (por. art. 192 ust. 7 ustawy Pzp). Izba nakazała zatem

zamawiającemu wezwanie wykonawcy w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do uzupełnienia

brakujących dowodów opłacenia składek od złożonych polis i aneksu.

Za chybiony uznano natomiast

zarzut dotyczący formy złożonej polisy nr 63294312.

Istotnie kserokopia tego dokumentu

składała się z trzech stron, z czego dwie

pierwsze zostały potwierdzone za zgodność z oryginałem przez wspólnika spółki cywilnej

pr

zystępującego. Rzeczywiście także, na ostatniej, trzeciej stronie kserokopii znajdował się

jedynie podpis wspólnika wraz z pieczątką firmową spółki cywilnej bez adnotacji „za

zgodność z oryginałem”. W ocenie Izby powyższe uchybienie, w okolicznościach danej

sprawy, nie dyskw

alifikowało przedstawionego dokumentu. Wprawdzie nie można zgodzić

się z zamawiającym i przystępującym, że trzecia dokumentu miała jedynie charakter

formalny.

Znajdowały się na niej wprawdzie oświadczenia ubezpieczającego do polisy, ale

także jedyny na polisie podpis przedstawiciela ubezpieczyciela, który ewidentnie odnosił się

do całego dokumentu, a nie tylko jego ostatniej strony. Brak było bowiem podpisu

ubezpieczyciela na stronie pierwszej i drugiej kserokopii. Tym niemniej jednak, w tej

konkretnej sprawie

nie sposób pomijać faktu, że dokument ten jednak został poświadczony

za

zgodność na dwóch pierwszych stronach. Z kolei na trzeciej stronie znajdował się podpis

wsp

ólnika i pieczęć spółki cywilnej, co świadczyło o intencji poświadczenia całego

dokumentu

za zgodność z oryginałem. Wreszcie wraz z samą polisa przedstawiono aneks

do niej

podpisany przez te samą osobę ze strony ubezpieczyciela. Odwołujący nie

kwestionował zaś prawidłowości poświadczenia aneksu, z tym również podpisu tej samej

osoby

działającej w imieniu ubezpieczyciela, tj. pani A. Ś. W ocenie Izby w tej sytuacji

wykluczenie

wykonawcy z tego powodu stanowiłoby jedynie wyraz nadmiernego formalizmu.

Wobec

powyższego Izba uznała zarzut za chybiony.

Za zasadny uznano zarzut dotyczy zaniechania wezwania przyst

ępującego do

uzupełnienia certyfikatu wydanego przez jednostkę oceniającą zgodność lub sprawozdania z

badań jako środka dowodowego potwierdzającego zgodność z wymaganiami i cechami

określonymi w kryterium oceny ofert „efektywność energetyczna urządzeń”.

Ustalono, że zamawiający w pkt 5.3.11 lit. b SIWZ wymagał, by wykonawcy

składający ofertę na część II zamówienia, w celu potwierdzenia parametrów oferowanych

urządzeń wymaganych przez zamawiającego złożyli certyfikat wydany przez jednostkę

oceniającą zgodność lub sprawozdanie z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę jako

środek dowodowy potwierdzający zgodność z wymaganiami i cechami określonymi w


kryteriach oceny ofert.

Z kolei jak wynikało z rozdziału 12 SIWZ w części II zamówienia

zamawiający opisał dwa pozacenowe kryteria oceny ofert: „sezonowa efektywność

energetyczna ogrzewanych pomieszczeń” oraz „współczynnik efektywności energetycznej

kotła”.

Ustalono, że do upływu terminu składania ofert swą ofertę złożył przystępujący. W

swym formularzu ofertowym zadeklarował zaoferowanie pieców model Forest. Zadeklarował,

że piece te gwarantują sezonową efektywność energetyczną ogrzewanych pomieszczeń na

poziomie 85,2 %. Zadeklarował także, że oferuje współczynnik efektywności kotłów na

poziomie A++.

Ustalono także, że w odpowiedzi na wezwanie z 10 maja 2018 r. skierowane w trybie

art. 26 ust. 1 ustawy Pzp zamawiającego przystępujący złożył:

świadectwo nr 8/2017 z dnia 20 marca 2017 r. wystawione przez Dyrektora Instytutu

Chemicznej

Przeróbki Węgla, określające sezonową efektywność energetyczną

pomieszczeń dla kotła Forest,

zaświadczenie dla zleceniodawcy badań wg PN-EN 303-5:2012 nr 11/2017 z dnia 14

marca 2017 r. wystawione przez D

yrektora Instytutu Chemicznej Przeróbki Węgla;

3) dwie

strony bliżej niesprecyzowanego dokumentu, w którym pojawia się wzmianka o

klasie efektywności energetycznej A++ kotłów Forest.

Ustalono również, że zamawiający pismem z dnia 28 maja 2018 r. zwrócił się do

Instytutu Chemicznej Przeróbki Węgla. W piśmie tym zamawiający poprosił o oświadczenie,

czy

świadectwo nr 8/2017 oraz zaświadczenie nr 11/2017 mogą być uznane za certyfikat w

rozumieniu § 13 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów

dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy. Ustalono także, że w

odpowiedzi na ww. pismo Instytut w piśmie z 28 maja 2018 r. oświadczył, że ww. dokumenty

są jedynie załącznikami do sprawozdania nr 7/2017, będącego w posiadaniu

przystępującego. Oświadczył, że w sprawozdaniu tym znajdują się wymagane informacje,

m.in. wartość sezonowej efektywności energetycznej i współczynnik efektywności

energetycznej kotła (…).

Zarzut zasługuje na uwzględnienie.

Nie było sporne pomiędzy stronami, że przystępujący wykazał złożonymi

dokumentami warto

ść zadeklarowaną w kryterium oceny ofert „sezonowa efektywność

energetyczna ogrzewanych pomieszczeń”. Sporne natomiast było to, czy złożono

zamawiającemu wymagany certyfikat lub sprawozdanie z badań jako środek dowodowy

potwi

erdzający zgodność z wymaganiami i cechami określonymi w kryterium „współczynnik

efektywności energetycznej kotła”.

Izba stwierdziła, że dokument, jaki przystępujący złożył zamawiającemu nie

odpowiadał wymogom SIWZ, w której wymagano certyfikatu lub sprawozdania z badań.


Wprawdzie

można zgodzić się ze stanowiskiem zamawiającego i przystępującego, że w

SIWZ nie narzucono jakiejś szczególnej formy certyfikatu lub sprawozdania z badań. Tym

niemniej jednak,

pewne minimalne zakresy tych opracowań można ustalić w oparciu o

prawidłową analizę spornych postanowień SIWZ, z uwzględnieniem reguł wykładni językowej

i celowościowej oraz systemowej.

Po pierwsze, dostrzeżenia wymagało, że nie mógł to być dokument pochodzący od

dowolnego

podmiotu. W SIWZ zastrzeżono wyraźnie, że jego autorem ma być jednostka

oceniająca zgodność. Skoro tak, to dane tego podmiotu co najmniej powinny wynikać z

przedstawionego dokumentu i poddawać się weryfikacji. Po drugie, jeśli zamawiający

oczekiwał certyfikatu lub sprawdzania z badań jako dokumentu, to należało złożyć jego całą

treść. Z żadnego fragmentu postanowienia nie wynikało, aby zamawiający zezwolił

wykonawcom na przedstawienie jedynie fragmentu dokumentu. Po trzecie za

ś, dokument

ten, jak wskazano w SIWZ

miał służyć określonemu celowi. Jak wyraźnie zastrzeżono, miał

być środkiem dowodowym służącym potwierdzeniu zgodności z wymaganymi i cechami

określonymi w kryterium „współczynnik efektywności energetycznej”. Innymi słowy, celem

dokumentu było zweryfikowanie dokumentem pochodzącym od niezależnego podmiotu

prawidłowości deklaracji czynionych przez wykonawcę w ofercie co do wartości

współczynnika.

W ocenie Izby dokument przedstawiony przez przystępującego nie spełniał żadnych z

tych wymagań. Zamawiającemu przedstawiono dwie strony bliżej niesprecyzowanego

dokumentu. W

oparciu o jego lekturę nie można zidentyfikować autora dokumentu i ustalić

czy jest jednostką oceniającą zgodność. Dokument nie został złożony w całości, ale w formie

dwóch przypadkowych stron. Nie można określić przedmiotu opracowania, ani prześledzić w

oparciu o nie, czy zadeklarowane w ofercie wartości są prawidłowe. Wobec powyższego

I

zba nakazała zamawiającemu wezwanie przystępującego do uzupełnienia brakującego

dokumentu w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

Za chybiony uznano zarzut

dotyczący zaniechania odrzucenia oferty przystępującego

jako

nieważnej na podstawie odrębnych przepisów.

Ustalono, że SIWZ zawierała następujące postanowienia.

Pkt 4.7. W

ykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. W takim

przypadku wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o

udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie

zamówienia publicznego. Pełnomocnictwo w formie pisemnej (oryginał lub kopia

potwierdzona za zgodność z oryginałem przez notariusza) należy dołączyć do oferty. ”


Pkt 5.12.

W przypadku wnoszenia oferty przez wykonawców występujących wspólnie,

wykonawcy muszą złożyć: pełnomocnictwo do reprezentowania wykonawców występujących

wspólnie w formie pisemnej (oryginał łub kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem

przez notariusza),

oświadczenia i dokumenty; o których mowa w niniejszym Rozdziale, z tym

że dokumenty wymienione w pkt. 5.1.1, 5.3.1 - 5.3.7 (i odpowiednio pkt. 5.5) należy złożyć

odrębnie dla każdego wykonawcy.

Pkt 7.17 I

lekroć w SIWZ, a także w załącznikach do SIWZ, występuje wymóg podpisywania

dokumentów lub oświadczeń lub też potwierdzenia dokumentów za zgodność z oryginałem,

należy przez to rozumieć, że oświadczenia i dokumenty powinny być opatrzone podpisem

(podpisami

) osoby (osób) uprawnionej do reprezentowania wykonawcy, zgodnie z zasadami

reprezentacji wskazanymi we właściwym rejestrze lub osobę (osoby) upoważnioną do

reprezentowania wykonawcy na podstawie pełnomocnictwa.

Pkt 7.19

„W przypadku potwierdzania dokumentów za zgodność z oryginałem, na

dokumentach tych muszą się znaleźć podpisy wykonawcy (i odpowiednio podmiotów

wymienionych w pkt. 5.14), według zasad, o których mowa w pkt. 5.17 i 5.18 oraz klauzula

"za zgodność z oryginałem. W przypadku dokumentów wielostronicowych, należy

poświadczyć za zgodność z oryginałem każdą stronę dokumentu, ewentualnie

poświadczenie może znaleźć się na jednej ze stron wraz z informacją o liczbie

poświadczanych stron.”

Pkt 7.20

„Pełnomocnictwo, o którym mowa w pkt 5.17 w formie oryginału lub kopii

potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez notariusza należy dołączyć do oferty

Ustalono

także, że do upływu terminu składania ofert swoją ofertę złożył

przystępujący, tj. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia D. N. i A. N.,

prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą P.W. Budmet, D.

N., A. N.

. Oferta została podpisana przez wspólnika s.c. pana D. N..

Ustalono również, że przystępujący do pisma z 15 maja 2018 r. załączył kserokopię

aneksu nr

1 wraz z tekstem jednolitym umowy spółki cywilnej. W § 10 umowy spółki

wskazano, że każdy wspólnik jest uprawniony i zobowiązany do prowadzenia spraw spółki.

Każdy ze wspólników jest uprawniony do samodzielnego reprezentowania spółki i zaciągania

zobowiązań dotyczących majątku wspólnego wspólników. Kserokopia została poświadczona

za zgodność z oryginałem przez wspólnika spółki cywilnej D. N..

Odwołujący wywiódł, że przystępujący – wspólnicy spółki cywilnej wspólnie

ubiegający się o udzielenie zamówienia nie złożyli wraz z ofertą pełnomocnictwa dla D. N., w

wymaganej przez

zamawiającego formie, tj. w oryginale lub kopii poświadczonej notarialnie.

Powyższe miało świadczyć o tym, ze oferta jest nieważna na podstawie odrębnych

przepisów.


Stanowisko odwołującego należało ocenić jako chybione. Rzeczywiście w SIWZ

nałożono na wykonawców obowiązek składania pełnomocnictw w formie oryginału lub kopii

poświadczonej notarialnie. Jednakże w ocenie Izby wymóg ten nie dotyczył umowy spółki

cywilnej

, której kopia istotnie została poświadczona za zgodność z oryginałem przez jednego

ze

wspólników s.c. Jak słusznie wskazywał zamawiający w trakcie rozprawy, uprawnienie

wspólnika spółki cywilnej do działania w imieniu spółki nie opiera się na stosunku

pełnomocnictwa lecz jest określane w orzecznictwie jako przedstawicielstwo ustawowe.

Zgodnie z art. 866 KC,

w braku odmiennej umowy lub uchwały wspólników każdy wspólnik

jest umocowany do reprezentowania spółki w takich granicach, w jakich jest uprawniony do

prowadzenia jej spraw.

W konsekwencji zatem zastrzeżony w SIWZ wymóg co do formy

pełnomocnictwa nie dotyczył umowy spółki cywilnej. Umowa ta w analizowanej sprawie

stanowiła jedynie dowód, że wspólnicy nie zmienili reguł reprezentacji wynikających z art.

866 KC. Podkreślić także należy, że – jak wskazuje się w utrwalonym orzecznictwie Izby –

n

ie można w toku badania ofert nakładać na wykonawców obowiązku składania

dokumentów, o których milczała SIWZ. Skoro specyfikacja nie przewidywała szczególnej i

odrębnej formy dla umowy spółki cywilnej (tak jak to czyniła dla pełnomocnictwa), to należało

uznać, że zastosowana forma była prawidłowa. Zarzut jest zatem chybiony.

Za chybiony Izba uznała zarzut dotyczący zaniechania wezwania przystępującego do

uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnianie warunku w zakresie wiedzy i

doświadczenia.

Ustalono, że zamawiający w pkt 4.2.3. SIWZ wskazał, że o udzielenie zamówienia

mogą ubiegać się ci wykonawcy, którzy wykażą, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem

terminu składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie)

wykonali należycie co najmniej jedno zamówienie polegające na dostawie wraz z montażem

minimum 100 kotłów na biomasę w ramach maksymalnie trzech kontraktów, umów lub

zleceń.

Jak wynikało z pkt 5.3.9 SIWZ w celu potwierdzenia ww. warunku na wezwanie

zamawiającego wykonawca miał obowiązek złożyć wykaz wykonanych dostaw, a w

przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich

pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest

krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i

podmiotów na rzecz których dostawy zostały wykonane oraz załączeniem dowodów

określających czy te dostawy zostały wykonane lub są wykonywane należycie. (…) zgodnie

z wzorem stanowiącym załącznik nr 7 do SIWZ.


Ustalono także, że w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego z 10 maja 2018 r.

skierowane w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp przystępujący złożył wykaz dostaw. W wykazie

tym wskazał na dwie dostawy:

1) dostawa

i montaż 49 kotłów na biomasę na terenie 3 gmin w dacie 30.03.2018 r. na

rzecz gminy Załuski,

dostawa i montaż 52 kotłów na biomasę na terenie województwa śląskiego, na przełomie

2016 i 2017 roku, o wartości 752.000 zł brutto na rzecz F.H.U. Mini-Max s.c. w Rybniku.

Do wykazu załączono dokumenty referencyjne pochodzące od ww. podmiotów. W stosunku

do dostawy nr 2 złożono zaświadczenie zleceniodawcy z 10 kwietnia 2018 r. w którym

wskazał on, że przystępujący wykonał w sposób należyty dostawę z montażem 52 kotłów na

pellet w ramach jednego zlecenia. Zamówienie zostało zrealizowane na przełomie 2016 i

2017 roku.

Ustalono także, że zamawiający pismem z dnia 28 maja 2018 r. zwrócił się do F.H.U.

Mini-Max s.c. w Rybn

iku z prośbą o potwierdzenie, ze przystępujący wykonał dla niego

zamówienie polegające na dostawie wraz z montażem 52 szt. kotłów na pellet w ramach

jednego zamówienia.

Ustalono również, że zamawiający pismem z dnia 15 czerwca 2018 r. zwrócił się do

przys

tępującego o jednoznaczne potwierdzenie i wykazanie, że ww. dostawa i montaż

zostały wykonane w ramach jednego kontraktu.

W odpowiedzi na ww. wezwanie przystępujący w piśmie z 18 czerwca 2018 r.

potwierdził, że dostawa na rzecz F.H.U. Mini-Max została wykonana w ramach jednego

zamówienia (kontraktu), realizowanego nieprzerwanie w latach 2016 i 2017. Do pisma

załączył oświadczenie F.H.U. Mini-Max s.c. z 15 czerwca 2018 r., w którym zleceniodawca

wyjaśnia, że dostawa na rzecz F.H.U. Mini-Max została wykonana w ramach jednego

zamówienia (kontraktu), realizowanego nieprzerwanie w latach 2016 i 2017.

Zarzut okazał się bezzasadny.

Okoliczność, że przystępujący w wykazie istotnie wskazał, iż dostawa realizowana

była „na przełomie 2016 i 2017 r.” nie świadczyła o niewykazaniu warunku. Rzeczywiście we

wzorze

wykazu dostaw, zamawiający oczekiwał podania czasu dostaw przez podanie dnia,

miesiąca i roku. Jednakże uchybienie, jakiego dopuścił się przystępujący pozostawało bez

znaczenia z punktu widzenia

zastrzeżonego warunku. Zgodnie bowiem z jego treścią istotne

było jedynie to, aby referencyjne zamówienie zostało wykonane w okresie ostatnich 5 lat

przed upływem terminu składania ofert. W tej sytuacji niezależnie od tego, w którym dniu czy

miesiącu 2016 lub 2017 r. zlecenie zostało wykonane to i tak mieściło się w wymaganym

czasokresie.


Odwołujący podnosił także, że długi, bo dwuletni okres realizacji a także miejsce

dostaw opisane jako teren województwa śląskiego, mogły świadczyć o tym, iż dostawa

została zrealizowana w ramach dłuższej współpracy, a nie w ramach jednego kontraktu. Izba

wzięła pod uwagę, że wątpliwości w tym zakresie zostały przez zamawiającego rozwiane.

Pomimo wyraźnego oświadczenia w tym zakresie znajdującego się w wykazie dostaw

zamawiający skierował wezwanie do wyjaśnień do przystępującego, a także wystąpił ze

stosownym pismem

także do wystawcy referencji. W efekcie zamawiający zarówno od

przystępującego jak i zleceniodawcy otrzymał dodatkowe potwierdzenia, że zamówienie

realizowano w ramach jednego

kontraktu. W tej sytuacji niezrozumiały jest zarzut

odwołującego, w którym podniósł, że zamawiający zaniechał wezwania zleceniodawcy lub

przystępującego do przestawienia dodatkowych informacji, skoro takie wezwania

zamawiający skierował do obu podmiotów. W tej sytuacji Izba stwierdziła, że zamawiający

dołożył należytej staranności przy wyjaśnianiu tej kwestii. Wobec trzech jednobrzmiących,

jednoznacznych

oświadczeń, oraz braku możliwości skutecznego nałożenia na którykolwiek

z ww. podmiotów obowiązku złożenia dodatkowych dokumentów, zamawiający nie miał

innego wyjścia, jak tylko uznać, że warunek został przez wykonawcę wykazany w sposób

wymagany w SIWZ. W tej sytuacji jeśli odwołujący uważał, że oświadczenia są niezgodne z

rzeczywistością powinien na tę okoliczność przedstawić stosowne dowody zgodnie z treścią

art. 6 KC w zw. z art.

14 ust. 1 ustawy Pzp. Tymczasem odwołujący na poparcie swych

twierdzeń nie przedstawił żadnego dowodu. Zarzut okazał się zatem chybiony.

Za zasadny uznano zarzut dotyczy niewykaz

ania przez przystępującego braku

podstaw do wykluczenia z postępowania.

Ustalono, że zamawiający w pkt 4.8 SIWZ wskazał, że wykluczy z postępowania

wykonawców, którzy nie wykażą, że nie zachodzą wobec nich przesłanki wykluczenia

określone w art. 24 ust. 1 pkt 13-23 i art. 24 ust. 5 pkt 1, 2, 4, i 8 ustawy Pzp.

Zamawiający wskazał także w SIWZ, że w celu potwierdzenia braku podstaw do

wykluczenia wykonawcy z udziału w postepowaniu wykonawca na wezwanie zamawiającego

zobowiązany będzie złożyć m.in.:

oświadczenie wykonawcy o braku wydania wobec niego prawomocnego wyroku

sądu lub ostatecznej decyzji administracyjnej o zaleganiu z uiszczaniem podatków, opłat lub

składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne albo — w przypadku wydania takiego

wyroku lu

b decyzji dokumentów potwierdzających dokonanie płatności tych należności, wraz

z ewentualnymi odsetkami lub grzywnami lub zawarcie wiążącego porozumienia w sprawie

spłat tych należności - sporządzonego według wzoru stanowiącego załącznik Nr 6 do SIWZ,


.6. oświadczenie wykonawcy o braku orzeczenia wobec niego tytułem środka

zapobiegawczego zakazu ubiegania się o zamówienia publiczne - sporządzonego według

wzoru stanowiącego załącznik Nr 6 do SIWZ,

5.3.7. oświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem podatków i opłat lokalnych, o których mowa

w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2016 r. poz.

716), zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 6 do SIWZ.

Nadto, w

pkt 5.12 SIWZ zastrzeżono, że w przypadku wnoszenia oferty przez

wykonawców występujących wspólnie, wykonawcy muszą złożyć: pełnomocnictwo do

reprezentowania wykonawców występujących wspólnie w formie pisemnej (oryginał lub

kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem przez notariusza), oświadczenia i dokumenty,

o kt

órych mowa w niniejszym Rozdziale, z tym, że dokumenty wymienione w pkt. 5.1.1, 5.3.1

5.3.7 (i odpowiednio pkt. 5.5) należy złożyć odrębnie dla każdego wykonawcy.

Ustalono

również, że do upływu terminu składania ofert swą ofertę złożył

przystępujący, tj. wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia D. N. i A. N.,

prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej pod nazwą P.W. Budmet, D.

N., A. N..

Ustalono także, że w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego z 10 maja 2018 r.

przystępujący złożył oświadczenie o treści wynikającej z pkt 5.3.5.-5.3.7 SIWZ.

Oświadczenie to zostało podpisane przez wspólnika s.c. D. N. działającego w imieniu „P.W.

Budmet D. N., A. N.

”.

Ustalono również, że zamawiający pismem z dnia 15 czerwca 2018 r. zwrócił się do

przystępującego o uzupełnienie dokumentów w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Wskazał, że

oświadczenia i dokumenty z pkt 5.3.5-5.3.7 SIWZ, zostały, wbrew dyspozycji pkt 5.12 SIWZ

złożone wyłącznie przez spółkę, podczas gdy zamawiający wymagał złożenia ich odrębnie

przez każdego wspólnika.

Ustalono również, że w odpowiedzi na ww. wezwanie przystępujący do pisma z 18

czerwca 2018 r. załączył:

a)

oświadczenie o treści wynikającej z pkt 5.3.5.-5.3.7 SIWZ, które zostało podpisane przez

wspólnika s.c. D. N. działającego w imieniu „P.W. Budmet D. N., A. N., NIP 6540006788”,

b)

oświadczenie o treści wynikającej z pkt 5.3.5.-5.3.7 SIWZ, które zostało podpisane przez

wspólnika s.c. A. N. działającego w imieniu „P.W. Budmet D. N., A. N., NIP 6540006788.

Zarzut okaza

ł się zasadny.

Rzeczywiście wbrew pkt 5.12 SIWZ, oświadczenia o których mowa w pkt 5.3.5-5.3.7

SIWZ zosta

ły złożone pierwotnie przez spółkę. Tymczasem w pkt 5.12 SIWZ, w przypadku

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (a za takich należało

uznać wspólników s.c.), wymagano złożenia tych oświadczeń dla poszczególnych

wykonawc

ów, tutaj wspólników cywilnej. Wbrew stanowisku zamawiającego nieprawidłowe


okazały się także oświadczenia złożone przez przystępującego przy piśmie z 18 czerwca

2018 r. Wprawdzie

oświadczenia te odrębnie składali wspólnicy s.c. D. N. i A. N.. Jednak w

dalszym ciągu oświadczenia złożono w imieniu spółki cywilnej (NIP 6540006788). Powyższe

nie jest prawidłowe, gdyż wspólnicy s.c. są odrębnymi przedsiębiorcami, a ponadto

posiadają odrębną od spółki podmiotowość prawnopodatkową. Jak słusznie wskazywał

odwołujący na gruncie podatku VAT spółka cywilna posiada odrębną podmiotowość

prawnopodatkową. W przypadku podatków i opłat lokalnych podatnikami są natomiast

wspólnicy s.c. Wreszcie, wobec wspólników s.c. jako przedsiębiorców, a nie wobec spółki

wydawane są tytułem środka zabezpieczającego zakazy ubiegania się o udzielenie

zamówienia.

W tej sytuacji

oświadczenia złożone przez przystępującego należało uznać za

nieprawidłowe. Jednakże w ocenie Izby wykluczanie przystępującego z tego powodu w

okolicznościach danej sprawy byłoby przedwczesne. Dostrzec należało, że wykluczenie

wykonawcy z

postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp z powodu

niewykazania braku podstaw wykluczenia mus

i być poprzedzone prawidłowym wezwaniem

do uzupełnienia brakujących oświadczeń kierowanym w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

Zdaniem Izby wezwanie, jakie

zamawiający skierował do przystępującego 15 czerwca 2018

r. okazało się nie dość precyzyjne. Zamawiający w wezwaniu wskazał, że oświadczenia z pkt

5.3.7 SIWZ zostały złożone przez spółkę, a wymagał ich złożenia odrębnie przez

każdego wspólnika. Takie uzasadnienie wezwania nie jest jednoznaczne. Kierując się tym

wezwaniem

przystępujący złożył dwa oświadczenia, które literalnie zostały wszak złożone

odrębnie przez wspólników, tyle że nie w ich imieniu. Problem nie w tym „przez kogo” jest

sk

ładane oświadczenia (co artykułował zamawiający), ale kogo oświadczenie dotyczy. I tego

powinno

dotyczyć wezwanie. Zamawiający w swych wezwaniach powinien jasno artykułować

swe oczekiwania ws

kazując, jakie oświadczenie należy złożyć, wyjaśniając dlaczego złożony

dokument jest niep

rawidłowy i do czego się wykonawcę wzywa. Tej precyzji w wezwaniu

zabra

kło, dlatego zamawiający powinien swe wezwanie powtórzyć. Wobec powyższego Izba

nie

będąc związana żądaniami odwołania, a tylko zarzutami, nakazała jak w sentencji.

Stosownie do art. 192 ust. 1 ustawy Pzp,

o oddaleniu odwołania lub jego

uwzględnieniu Izba orzeka w wyroku. W pozostałych przypadkach Izba wydaje

postanowienie

. Orzeczenie Izby, o którym mowa w pkt 1 i 2 sentencji, miało charakter

merytoryczny, gdyż odnosiło się do częściowego uwzględnienia i oddalenia odwołania. Z

kolei orzeczenie Izby zawarte w pkt 3

sentencji miało charakter formalny, gdyż dotyczyło

kosztów postępowania, a zatem było postanowieniem. O tym, że orzeczenie o kosztach

zawarte w wyroku Izby jest postanowieniem przesądził Sąd Najwyższy w uchwale z 8


grudnia 2005 r. III CZP 109/05

(OSN 2006/11/182). Z powołanego przepisu art. 192 ust. 1

ustawy Pzp wynika zakaz wydawania przez Izbę orzeczenia o charakterze merytorycznym w

innej formie aniżeli wyrok. Z uwagi zatem na zbieg w jednym orzeczeniu rozstrzygnięć o

charakterze merytorycznym (pkt 1 i 2 sentencji) i formalnym (pkt 3

sentencji), całe

orzeczenie musiało przybrać postać wyroku.

Zgodnie z przepisem art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, Krajowa Izba Odwoławcza

uwzględnia odwołanie w sytuacji, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało

wpływ lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Z ww.

przepisu wynika, że powodem uwzględnienia odwołania może być stwierdzenie jedynie

kwalifikowanego naruszenia ustawy

Pzp, a mianowicie takiego, które wywiera lub może

wywrzeć istotny wpływ na wynik postępowania. A contrario, stwierdzenie braku naruszenia

niekwalifikowanego, musi skutkować oddaleniem odwołania. Jak jednolicie wskazuje się w

orzecznictwie Izby, przez wynik

postępowania w rozumieniu art. 192 ust. 2 ustawy Pzp

należy rozumieć wybór danej oferty jako najkorzystniejszej.

W analizowanej sprawie wynik post

ępowania, ustalony przez zamawiającego był taki,

że za ofertę najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez przystępującego. Stwierdzone

przez Iz

bę naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy Pzp wyrażały się w zaniechaniu przez

zamawiającego czynności wezwania przystępującego do uzupełnienia dokumentów

składanych na potwierdzenie warunków udziału w postępowaniu, brak podstaw wykluczenia i

dokumentów przedmiotowych. Zamawiający przedwcześnie uznał, że przystępujący nie

podlega wykluczeniu z udziału w postępowaniu i że jego oferta jest ofertą najkorzystniejszą.

Naruszenia przepisów ustawy Pzp mogą mieć zatem istotny wpływ na wynik

przedmiotowego

postępowania.

W świetle art. 192 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, uwzględniając odwołanie, Izba może -

jeżeli umowa w sprawie zamówienia publicznego nie została zawarta - nakazać wykonanie

lub powtórzenie czynności zamawiającego lub nakazać unieważnienie czynności

zamawiającego. W konsekwencji Izba nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności

wyboru oferty najkorzystniejszej, powtórzenie czynności badania i oceny ofert, w tym

wezwanie

przystępującego do uzupełnienia oświadczeń i dokumentów wskazanych w

sentencji, z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu.

Wobec powyższego, na podstawie art. 192 ust. 1 i art. 192 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp,

orzeczono jak w pkt 1 sentencji.

Odnośnie żądań, których Izba nie podzieliła, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp,

orzeczono jak w pkt 2 sentencji. Jed

nocześnie jednak informacja o częściowym oddaleniu

odwołania musi znaleźć odzwierciedlenie w sentencji orzeczenia, a nie w uzasadnieniu. W

art. 196 ust. 4 ustawy Pzp, określającym w sposób wyczerpujący elementy treści

uzasadnienia wyroku wydanego przez Izb

ę nie ma bowiem żadnej wzmianki o możliwości


zamieszczenia w uzasadnieniu wyroku jakiegokolwiek rozstrzygnięcia. Na powyższe

zwrócono uwagę w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 17 lutego 2016 r. III CZP 111/15. Sąd

ten, wypowiadając się o praktyce Izby oddalania części zarzutów odwołania w uzasadnieniu,

jednoznacznie uznał za wadliwą praktykę Izby orzekania w uzasadnieniu wyroku a nie w

jego sentencji o części zarzutów i żądań zawartych w odwołaniu.

Wobec powyższego, na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp, orzeczono jak w pkt 2

sentencji.

Zgodnie z art. 192 ust. 9 ustawy Pzp,

w wyroku oraz w postanowieniu kończącym

postępowanie odwoławcze Izba rozstrzyga o kosztach postępowania odwoławczego. Z kolei

w świetle art. 192 ust. 10 ustawy Pzp, strony ponoszą koszty postępowania odwoławczego

stosownie do jego wyniku, z zastrzeżeniem art. 186 ust. 6. Jak wskazuje się w

piśmiennictwie, reguła ponoszenia przez strony kosztów postępowania odwoławczego

stosownie do wyników postępowania odwoławczego oznacza, że „obowiązuje w nim,

analogicznie do procesu cywilnego, zasada odpowiedzialności za wynik procesu, według

której koszty postępowania obciążają ostatecznie stronę „przegrywającą” sprawę (por. art.

98 § 1 k.p.c.)” Jarosław Jerzykowski, Komentarz do art.192 ustawy - Prawo zamówień

publicznych, w:

Dzierżanowski W., Jerzykowski J., Stachowiak M. Prawo zamówień

publicznych. Komentarz, LEX, 2014, wydanie VI.

Zatem

użyty w art. 192 ust. 10 ustawy Pzp zwrot stosownie do jego wyniku należy

rozumieć analogicznie jak w procesie cywilnym. Jak wynika z postanowienia SN z dnia 31

stycznia 1991 r. II CZ 255/90, LEX nr 5314

stosunkowe rozdzielenie kosztów polega na

rozdzieleniu

kosztów między stronami stosownie do wyniku postępowania i do wysokości w

jakiej zostały poniesione. Stosunkowy podział kosztów procesu (100 k.p.c.) dotyczy ich

całości co oznacza przyjęcie za podstawę obliczeń sumy należności obu stron, ustalonej

stosownie do zasad z art. 98 § 2 i 3 k.p.c. (oraz art. 99 k.p.c. w przypadkach tam

wskazanych). Sumę tę dzieli się proporcjonalnie do stosunku w jakim strony utrzymały się ze

swymi roszczeniami lub obroną, otrzymując w wyniku kwoty, stanowiące ich udziały w

całości kosztów. Jeżeli poniesione przez stronę koszty przewyższają obciążający ją udział

zasądzeniu na jej rzecz podlega różnica.

Jak wynika z postanowienia Sądu Okręgowego w Gliwicach z 20 lipca 2016 r. sygn.

akt X Ga 280/16

– w przypadku rozstrzygnięcia, w którym część odwołania wniesionego do

Krajowej Izby Odwoławczej zostaje oddalona, zaś część uwzględniona zasada

odpowiedzialności za wynik postępowania odwoławczego oznacza obowiązek stosunkowego

rozdzielenia kosztów postępowania odwoławczego w takiej części, w jakiej odwołanie

odniosło skutek. Identyczny pogląd wyrażono w wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z

22 sty

cznia 2016 r. sygn. akt XXIII Ga 1992/15, w postanowieniu Sądu Okręgowego we


Wrocławiu z dnia 3 października 2013 r. sygn. akt X Ga 286/13, wyroku Sądu Okręgowego w

Warszawie z dnia 29 listopada 2016 r. sygn. akt XXIII Ga 880/16, wyroku Sądu Okręgowego

we

Wrocławiu z 17 listopada 2016 r. sygn. akt X Ga 653/16, postanowieniu Sądu

Okręgowego w Warszawie z dnia 12 grudnia 2017 r. sygn. akt XXIII Ga 1886/17.

W niniejszej sprawie Izba

– co wynika z sentencji orzeczenia – częściowo oddaliła i

częściowo uwzględniła odwołanie. Odwołanie okazało się zasadne w stosunku ½ i chybione

w takiej samej części. Kosztami postępowania po połowie obciążono zatem zamawiającego i

odwołującego. Na koszty postępowania odwoławczego składał się wpis uiszczony przez

odwołującego w wysokości 15.000 zł oraz koszty poniesione przez zamawiającego z tytułu

zastępstwa przed Izbą w maksymalnie dopuszczalnej wysokości 3.600 zł i koszty

wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego w wysokości 3.600 zł (łącznie 22.200 zł).

Odwołujący poniósł dotychczas koszty postępowania odwoławczego w wysokości

18.600 zł tytułem wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia pełnomocnika (15.000 + 3.600),

tymczasem odpowiadał za nie jedynie do wysokości 11.100 zł (22.200,00 zł x 50%). Wobec

powyższego Izba zasądziła od zamawiającego na rzecz odwołującego kwotę 7.500 zł

– 11.100,00), stanowiącą różnicę pomiędzy kosztami poniesionymi dotychczas

przez odwołującego a kosztami postępowania, za jakie odpowiadał w świetle jego wyniku.

Biorąc powyższe pod uwagę, o kosztach postępowania orzeczono stosownie do

wyniku postępowania - na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o

przepis

y § 5 ust. 2 pkt 1 oraz § 5 ust. 3 pkt 1 w zw. z § 3 pkt 2 lit. a, § 5 ust. 4 rozporządzenia

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania

wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich

rozliczania (Dz. U. z 2017 r. poz. 47).

Przewodniczący: ………………….…


Słowa kluczowe:
wadium
Słowa kluczowe:
wadium