Sygn. akt: KIO 1645/18
WYROK
z dnia 31 sierpnia 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodni
czący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant:
Marta Słoma
po rozpoznaniu na rozprawie, w Warszawie, w dniu 31 sierpnia 2018 roku o
dwołania
wniesionego do Prezesa K
rajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 sierpnia 2018 roku przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Optimum – T. i s-ka spółka jawna z
siedzibą w Koprkach (pełnomocnik) oraz Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowe Armiks
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego 3 Regionalną Bazę Logistyczną
z siedzibą w Krakowie
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie Optimum – T. i s-ka spółka jawna z siedzibą w Koprkach (pełnomocnik)
oraz
Przedsiębiorstwo
Produkcyjno
–
Usługowe
Armiks
spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawców
wspólnie ubiegających się o zamówienie Optimum – T. i s-ka spółka jawna z siedzibą
w Koprkach (pełnomocnik) oraz Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowe Armiks
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie tytułem wpisu od
odwołania,
zasądza od wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Optimum – T. i s-
ka spółka jawna z siedzibą w Koprkach (pełnomocnik) oraz Przedsiębiorstwo
Produkcyjno
– Usługowe Armiks spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Krakowie
na rzecz Zamawiającego 3 Regionalnej Bazy Logistycznej z siedzibą w
Krakowie
kwotę 3 750 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące siedemset pięćdziesiąt złotych
zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione tytułem
wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów dojazdu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2013 r., poz. 907 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.
Przewodniczący: ……………………………….
Sygn. akt: KIO 1645/18
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający - 3 Regionalna Baza Logistyczną z siedzibą w Krakowie - prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego
pod nazwą Przegląd oraz naprawa podnośników lekkich i ciężkich figur bojowych.
O
głoszenie o zamówieniu zostało opublikowanie w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w dniu 23 maja 2018 roku pod numerem 2018/S 096-219045.
16 sierpnia 2018 roku
Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności
Zamawiającego odrzucenia oferty Odwołującego i unieważnienia postępowania o udzielnie
zamówienia. odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 8
ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 roku, poz.
1579; dalej: „Pzp” lub „ustawa”) w związku z art. 104 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964
r. Kodeks cywilny (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 1025 ze zm. -
zwana dalej „KC”
lub „Kodeks Cywilny”) oraz art. 201 §1 w zw. z art. 205 §1 ustawy Kodeks Spółek
Handlowych z dnia 15 września 2000 r. (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm. - zwana
dalej „KSH” lub „Kodeks Spółek Handlowych”) poprzez odrzucenie oferty
Odwołujących z powodu rzekomej nieważności oferty z powodu braku skutecznego
pełnomocnictwa do złożenia oferty - w sytuacji, gdy ważne i skuteczne jest załączone
do ofert
y pełnomocnictwo udzielone M.B. w dniu 4 września 2017 r. przez K.J., a
także ważne i skuteczne jest pełnomocnictwo udzielone przez M.B. Liderowi
Konsorcjum do złożenia oferty, tym samym brak jest podstaw do stwierdzenia
nieważności oferty,
art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy
przez unieważnienie postępowania o udzielenie
zamówienia, w sytuacji złożenia w postępowaniu oferty przez Odwołujących która nie
podlegała odrzuceniu.
Odwołujący wnosi o uwzględnienie niniejszego odwołania w całości i nakazanie
Zamawiającemu unieważnienia czynności unieważnienia postępowania o udzielenie
zamówienia; unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołujących; powtórzenia
czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem zarzutów i okoliczności podniesionych w
niniejszym odwołaniu; wyboru oferty Odwołujących jako najkorzystniejszej.
Odwołujący wskazał, że posiada interes we wniesieniu odwołania ponieważ mogą
wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie ponieść szkodę w wyniku zaskarżonych
czynności Zamawiającego i naruszenia wskazanych przepisów ustawy, a w przypadku
uwzględnienia odwołania oferta Odwołujących powinna zostać wybrana przez
Zamawiającego jako najkorzystniejsza. Nieprawidłowe dokonanie czynności badania
i oceny, w tym dokonanie odrzucenia oferty Odwołujących -jako najkorzystniejszej
i jednocześnie jedynej wniesionej oferty w niniejszym postępowaniu - oraz w konsekwencji
tego unieważnienie postępowania przetargowego z powodu nie złożenia żadnej oferty
niepodlegającej odrzuceniu - pozbawia Odwołującego możliwości uzyskania zamówienia
i podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz wykonywania zamówienia.
Gdyby bowiem Zamawiający postępował zgodnie z prawem, oferta Odwołujących powinna
zostać wybrana, gdyż była jedyną wniesioną ofertą w postępowaniu, a tym samym była
ofertą najkorzystniejszą.
Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty.
W przekazanym Odwołującym zawiadomieniu z dnia 10.08.2018 r. o odrzuceniu oferty i
unieważnieniu postępowania przetargowego - Zamawiający wskazał, że unieważnił
postępowanie na podstawie art. 93. ust. 1 pkt 1 ustawy ponieważ nie została złożona ani
jedna oferta nie podlegająca odrzuceniu. Wskazał ponadto, że na wezwanie Zamawiającego,
żaden z wezwanych wykonawców (ani lider ani partner konsorcjum) nie przedstawił
skutecznego pełnomocnictwa, natomiast w odpowiedzi na żądanie Zamawiającego
przedstawił pismo z dnia 8 sierpnia br., w którym podtrzymał stanowisko o skuteczności
udzielonego pełnomocnictwa. Zamawiający wskazał ponadto, że odrzucił ofertę
Odwołujących na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy, gdyż zdaniem Zamawiającego,
zgodnie z art. 104 Kodeksu cywilnego jednostronna czynność prawna dokonana w cudzym
imieniu bez umocowania lub z przekroczeniem jego zakresu jest nieważna, co według
Zamawiającego oznacza, że nieważna jest oferta złożona przez Odwołujących. Stanowisko
Zamawiającego w ocenie Odwołującego jest nieprawidłowe.
W zakresie naruszenie art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy w związku z art. 104 KC oraz art, art. 201
§1 i art. 205 § KSH.
Odwołujący zarzucił naruszenie przez Zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy w związku
z art. 104 Kodeksu Cywilnego przez bezprawne odrzucenia oferty Odwołujących z powodu
rzekomej nieważności oferty z powodu braku skutecznego pełnomocnictwa do złożenia
oferty. W ocenie Od
wołującego błędne jest twierdzenie Zamawiającego, że K.J., udzielając w
dniu 4 września 2017 r. pełnomocnictwa M.B., nie posiadał uprawnienia do reprezentowania
Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Usługowego Armiks sp. z o.o. co według Zamawiającego
oznacza, że to pełnomocnictwo jest nieważne, a tym samym nieważne jest pełnomocnictwo
udzielone przez M.B.
Liderowi Konsorcjum do złożenia oferty, co w konsekwencji według
Zamawiającego skutkuje tym, że cała oferta Odwołujących jest nieważna.
Zdaniem Odwołującego, ważne i skuteczne jest zarówno pełnomocnictwo udzielone M.B. w
dniu 4 września 2017 r. przez K.J., jak tez ważne i skuteczne jest pełnomocnictwo udzielone
przez M.B.
Liderowi Konsorcjum do złożenia oferty, tym samym brak jest podstaw do
stwierdzenia nieważności oferty.
Dowód: pełnomocnictwo z dnia 4 września 2017 r. udzielone M.B. przez K.J.,
pełnomocnictwo udzielone Liderowi Konsorcjum przez M.B., K.J. został powołany na
Prezesa jednoosobowego Zarządu spółki Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe Armiks
sp. z o.o.
na podstawie uchwały nr 4 z dnia 17 sierpnia 2017 r. Nadzwyczajnego
Zgromadzenia Wspólników w/w spółki, ze skutkiem od dnia 18 sierpnia 2017r.
Dowód: uchwała nr 4 z dnia 17 sierpnia 2017 r. Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników
spółki Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe Armiks sp. z o.o.
Odwołujący wskazał, że w myśl obowiązujących przepisów art. 201-211 ustawy z dnia 15
września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 1577 ze zm. -
dalej jako: „Kodeks Spółek Handlowych”), uchwała w sprawie powołania osoby w skład
Zarządu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest skuteczna z chwilą podjęcia, a wpis
do rejestru przedsiębiorców ma w tym przypadku jedynie charakter deklaratoryjny
(informacyjny). W orzecznictwie Sądu Najwyższego jednoznaczne wskazane zostało, że: „
sam wpis nie decyduje, czy ktoś jest czy nie jest członkiem zarząd, bowiem status prawny
członka zarządu spółki określają umowa spółki i przepisy art. 201-211 KSH. Sąd Najwyższy
w wyroku z dnia 7 lipca 2005 r., V CK 839
/04 oraz z dnia 4 września 2012 r., I UK 137/12
stwierdził, że z mocy art. 201 § 4 KSH członek zarządu spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością jest powoływany i odwoływany uchwałą wspólników. Oznacza to, że
takie powołanie jest skuteczne w stosunkach wewnętrznych spółki, a wpis zmian w składzie
osobowym zarządu w rejestrze sądowym ma tylko charakter deklaratoryjny. Domniemywa
się, że wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym jest prawdziwy, lecz jest to domniemanie
wzruszalne. Ustanowione jest ono dla ochrony osób trzecich (kontrahentów spółki). Istotne
znaczenie dla reprezentacji spółki ma zatem uzyskanie statusu członka zarządu zgodnie z
regulacja zawartą w umowie spółki oraz przepisami art. 201-211 KSH.” (postanowienie Sądu
Najwyższego z dnia 14 lipca 2016 r. IIPZ15/16, Opubl. Legalis nr 1507967).
Tym samym, od dnia 18 sierpnia 2017 r. K.J.
stał się Prezesem jednoosobowego Zarządu
Spółki Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe Armiks sp. z o.o. a więc na podstawie art.
201 §1 w zw. z art. 205 §1 Kodeksu Spółek Handlowych od dnia 18 sierpnia 2017 r. stał się
osobą uprawnioną jednoosobowo do reprezentowania spółki Przedsiębiorstwo Produkcyjno-
Usługowe ARMIKS sp. z o.o.
Dopiero od dnia 3 listopada 2017 r. kiedy wydane zostało postanowienie Sądu Okręgowego
w Krakowie o sygn. akt IX GC 905/17 w ramach udzielonego zabezpieczenia roszczeniu
powódki A.R.B. o uchylenie w/w uchwały Nr 4 z 17.08.2017r. Nadzwyczajnego
Zgromadzenia Wspólników - nastąpiło wstrzymanie wykonalności uchwały nr 4 z dnia 17
sierpnia 2017 r. Nadzwyczajne
go Zgromadzenia Wspólników w sprawie powołania K.J. do
Zarządu.
Dowód: postanowienie Sądu Okręgowego w Krakowie z dnia 3 listopada 2017 r. o sygn. akt
IX GC 905/17 o udzieleniu zabezpieczenia roszczenia.
Treść postanowienia Sądu Okręgowego w Krakowie z dnia 3 listopada 2017 r., sygn. akt IX
GC 905/17 jednoznacznie przesądza o tym, że postanowienie to nie działa wstecz, gdyż w
żadnym miejscu tego postanowienia nie zostało zapisane, iż skutek w postaci zawieszenia
wykonalności obowiązuje od daty wcześniejszej, niż data wydania tego postanowienia. W
takim przypadku obowiązuje zasada wynikająca z przepisu art. 360 Kodeksu Postępowania
Cywilnego, z którego jednoznaczne wynika, że postanowienie Sądu Okręgowego w
Krakowie z dnia 3 listopada 2017 r., sygn. akt IX GC 905/17 (wydane w ramach udzielonego
zabezpieczenia roszczeniu powódki o uchylenie uchwały) stało się skuteczne w takim
zakresie i w taki sposób, jaki wynika z jego treści, z chwilą podpisania sentencji, to jest z
dniem 3 listopada 2017 r.
W konsekwencji w
szystkie czynności dokonane przez K.J. pomiędzy datami 18 sierpnia
2017 r. a 3 listopada 2017 r. -
są ważne i skuteczne. Postanowienie Sądu Okręgowego w
Krakowie z dnia 3 listopada 2017 r., sygn. akt IX GC 905/17 o wstrzymaniu wykonalności
wskazanej powyżej uchwały nr 4 z dnia 17 sierpnia 2017 r. Nadzwyczajnego Zgromadzenia
Wspólników - w żadnym wypadku nie oznacza uchylenia w/w uchwały, stwierdzenia jej
nieważności lub ustalenia, że spółka nie posiada Zarządu. Wprost przeciwnie - spółka nadal
posiada Zarząd w osobie K.J., lecz na skutek w/w postanowienia Sądu Okręgowego w
Krakowie, od dnia 3 listopada 2017 r. K.J.
nie może dokonywać jakichkolwiek czynności za
spółkę - do czasu uchylenia lub wygaśnięcia tego postanowienia.
Potwierdzeniem po
wyższego jest postanowienie Sądu Rejonowego dla Krakowa-
Śródmieścia w Krakowie, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sadowego z dnia
2 lipca 2018 r. sygn. akt KR XI Ns Rei KRS 8477/18/051 -
w którym Sąd oddalił wniosek
o ustanowienie kuratora dla Spółki Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe Armiks sp. z
o.o., jednoznacznie wskazując, że: „Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe Armiks spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością w Krakowie posiada zarząd. Uchwałą Nr 4 z 17.08.2017r.
Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników został bowiem powołany zarząd w spółce w
osobie K.J.
. Posiadanie zatem zarządu przez spółkę stanowi przeszkodę do ustanowienia
kuratora. Wystarczy przywołać tu uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 30 kwietnia 1993r. III
CZP 47/93 publ. OSNC 1993/11/202, w której to Sąd Najwyższy stwierdził, że art. 42 k.c. nie
może stanowić podstawy do ustanowienia kuratora dla osoby prawnej, mającej właściwe
organy do reprezentowania jej. Z punktu bowiem widzenia art. 42 k.c. istotne jest nieistnienie
organu, powodujące niemożność prowadzenia spraw właśnie z powodu „braku powołanych
do tego organów”. Sytuacji tej w żaden sposób nie zmienia fakt, że w ramach udzielonego
zabezpieczenia roszczeniu powódki A.R.B. o uchylenie uchwały Nr 4 z 17.08.2017r. sygn.
akt IX GC905/17 wstrzyman
a została jej wykonalność. Zastosowany przez sąd procesowy
środek zabezpieczenia powództwa jest tymczasowy i nie niweczy skutków prawnych
powziętej uchwały przez wspólników o powołaniu zarządu i nie wycofuje jej z obrotu
prawnego (tak postanowienie Sądu najwyższego z 16 listopada 2016r. I CZ 76/16). (...)
Zarząd w spółce istnieje z tą różnicą, że nie może za spółkę działać ”
Dowód: postanowienie Sądu Rejonowego dla Krakowa- Śródmieścia w Krakowie, XI Wydział
Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego z dnia 2 lipca 2018 r. sygn. akt KRXINs Rej
KRS 8477/18/051.
Odwołujący wskazał, że skoro Sąd Rejonowy w Krakowie, będący jednocześnie sądem
rejestrowym w rozumieniu przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r.
o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 986), prowadzącym akta
rejestrowe spółki Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe Armiks sp. z o.o.,
nie ma wątpliwości, że spółka ta posiada Zarząd w osobie K.J., lecz jedynie od daty
wstrzymania wykonania uchwały powołującej K.J. do Zarządu (czyli od daty wydania
postanowienia Sądu Okręgowego w Krakowie z dnia 3 listopada 2017 r., sygn. akt IX GC
905/17) K.J.
nie może działać za Spółkę - to brak jest jakichkolwiek podstaw do
kwestionowania ważności czynności dokonanych przez K.J. przed datą 3 listopada 2017 r.
W konsekwencji, wszystkie czynności dokonane przed datą 3 listopada 2017 r. przez K.J.
jako Prezesa Zarządu spółki Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe Armiks sp. z o.o. - są
ważne i skuteczne, a zatem ważne i skuteczne jest także udzielone przez niego w dniu 4
września 2017 r. pełnomocnictwo M.B..
W konsekwencji powyższego, błędne jest twierdzenie Zamawiającego, że nieważne jest
również pełnomocnictwo udzielone przez M.B. do złożenia oferty, z powodu rzekomego
braku upoważnienia dla K.J. do udzielenia pełnomocnictwa M.B.. Skoro bowiem wszystkie
czynności dokonane przez K.J. pomiędzy datami 18 sierpnia 2017 r. a 3 listopada 2017 r. są
ważne i skuteczne, to ważne i skuteczne jest pełnomocnictwo udzielone M.B. w dniu 4
września 2017 r. a w konsekwencji, ważne i skuteczne jest także pełnomocnictwo udzielone
przez M.B. Liderowi Konsorcjum.
Z uwagi na powyższe, żądanie Zamawiającego przedłożenia nowego pełnomocnictwa
do reprezentowania wszystkich członków konsorcjum w przedmiotowym postępowaniu - było
bezzasadne i nie znajduje oparcia w żadnych przepisach prawa, a w konsekwencji
odrzucenie oferty Odwołujących z powodu rzekomej wadliwości pełnomocnictwa, stanowi
rażące naruszenie przepisów ustawy.
Naruszenie art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W konsekwencji dokonania przez Zamawiającego bezprawnego odrzucenia oferty
Odwołującego, co zostało opisane powyżej nastąpiło także naruszenie przez Zamawiającego
art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy przez unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia
z powo
du nie złożenia w postępowaniu ani jednej oferty nie podlegającej odrzuceniu. Zgonie
z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, Zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie
zamówienia, jeżeli nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął
żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającego
wykluczeniu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Oferta Odwołującego nie powinna jednak była zostać
odrzucona z przyczyn opisanych w odwołaniu, a tym samym nie ziściła się hipoteza
o
kreślona w przepisie art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, co oznacza, że postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego zostało unieważnione bezpodstawnie.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania na podstawie
zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron Krajowa Izba
Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
I.
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art. 189 ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 1579 ze zmianami; dalej:
„Pzp” lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 16 sierpnia 2018 roku oraz została przekazana
w ustawowym terminie kopia odwołania Zamawiającemu, co Strony potwierdziły
na posiedzeniu z ich udziałem.
II.
Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy – Środki
ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu, a także innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego
zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów niniejszej ustawy - to jest posiadania interesu w uzyskaniu
danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
III.
Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 192 ust 2 ustawy Prawo zamówień publicznych Izba
uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub
może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia. Izba dokonawszy
oceny podniesionych w odwołaniu zarzutów biorąc pod uwagę stanowiska Stron
przedstawione na rozprawie odwołanie oddaliła.
IV.
Na podstawie art. 191 ust. 2 ustawy wydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan rzeczy
ustalony w toku postępowania. Na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy – Strony i uczestnicy
postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody do stwierdzenia faktów, z
których wywodzą skutki prawne. Dowody na poparcie swych twierdzeń lub odparcie
twierdzeń strony przeciwnej strony i uczestnicy postępowania odwoławczego mogą
przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy. Przepis ten nakłada na Strony postępowania
obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem Stron, wykazywania dowodów na stwierdzenie
faktów, z których wywodzą skutki prawne.
Podkreślenia wymaga w tym miejscu, że postępowanie przed Izbą stanowi postępowanie
kontradyktoryjne, czyli sporne, a z istoty tego postępowania wynika, że spór toczą Strony
postępowania i to one mają obowiązek wykazywania dowodów, z których wywodzą
określone skutki prawne.
Powołując w tym miejscu regulację art. 14 ustawy do czynności podejmowanych przez
zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny, jeżeli przepisy
ustawy nie stanowią inaczej przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia
faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne należy wskazać, że
właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy. Przepis art. 6 Kodeksu cywilnego
wyraża dwie ogólne reguły, a mianowicie wymaganie udowodnienia powoływanego przez
stronę faktu, powodującego powstanie określonych skutków prawnych oraz usytuowanie
ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne; ei
incubit probatio qui dicit non qui negat (na tym ciąży dowód kto twierdzi a nie na tym kto
zaprzecza).
Izba wskazu
je, że postępowanie odwoławcze jest odrębnym od postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego postępowaniem, które ma na celu rozstrzygnięcie powstałego
pomiędzy Stronami sporu. W trakcie postępowania odwoławczego to Odwołujący
kwestionuje podjęte przez Zamawiającego decyzje w zakresie oceny ofert i wykonawców
w postępowaniu, nie zgadza się z podjętymi czynnościami lub zaniechaniem określonych
działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na Odwołującym ciąży ciężar
dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Izba wskazuje w tym
miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009 roku sygn. akt X Ga
32/09, w którym to orzeczeniu Sąd wskazał między innymi Ciężar udowodnienia takiego
twierdzenia spoczywa na t
ym uczestniku postępowania, który przytacza twierdzenie
o istnieniu danego faktu, a nie na uczestniku, który twierdzeniu temu zaprzecza (…)
V.
Przy rozpoznawaniu przedmiotowej sprawy skład orzekający Izby wziął pod uwagę
dokumentację postępowania o udzielenie zamówienia w przedmiotowej sprawie, a także
stanowiska i oświadczenia Stron złożone ustnie do protokołu. Izba uwzględniła również
stanowisko Zamawiającego zawarte w złożonym piśmie datowanym na 22 sierpnia 2018
roku „Odpowiedź Zamawiającego na odwołanie” oraz stanowisko Odwołującego wyrażone
w piśmie z dnia 31 sierpnia 2018 roku „Pismo procesowe Odwołującego”.
Izba dopuściła dowód (dowód nr 1) zawnioskowany i złożony przez Odwołującego
w trakcie rozprawy
– umowa o pracę M.B. .
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Izba ustaliła, że:
Pismem z dnia 10 sierpnia 2018 roku Zamawiający powiadomił Odwołującego
o unieważnieniu postępowania pod nazwą Przegląd oraz naprawa podnośników lekkich
i ciężkich figur bojowych na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy ponieważ nie została
złożona w postępowaniu ani jedna oferta niepodlegająca odrzuceniu. Zamawiający odrzucił
ofertę Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy, wskazując, że zgodnie z art.
104 Kodeksu cywilnego jednostronna czynność dokonana w cudzym imieniu bez
umocowania lub z przekroczeniem jego zakresu jest nieważna i z tych przyczyn nieważna
jest złożona oferta. Zamawiający wskazał w uzasadnieniu na dokonywane wezwania
do uzupełnienia pełnomocnictw oraz brak przedstawienia skutecznego pełnomocnictwa
i przedstawienie stanowiska z dnia 8 sierpnia 2018 roku odnoszącego się do skuteczności
złożonego pełnomocnictwa.
Izba ustaliła, że złożoną w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego ofertę wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Optimum – T. i s-
ka spółka jawna z siedzibą w Koprkach (pełnomocnik) oraz Przedsiębiorstwo Produkcyjno –
Usługowe Armiks spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie tj.
Odwołującego podpisały uprawnione osoby działające za Optimum – T. i s-ka spółka jawna z
siedzibą w Koprkach.
Pełnomocnictwo „konsorcyjne” dla pełnomocnika konsorcjum, czyli pełnomocnictwo
udzielone przez Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowe Armiks spółka z ograniczoną
odpow
iedzialnością z siedzibą w Krakowie pełnomocnikowi konsorcjum Optimum – T. i s-ka
spółka jawna z siedzibą w Koprkach z dnia 29 czerwca 2018 roku podpisał w imieniu
partnera Pan M.B..
Pan M.B.
działał na podstawie pełnomocnictwa podpisanego w dniu 4 września 2017 roku
przez Pana K.J.
– Prezesa Zarządu Przedsiębiorstwa Produkcyjno – Usługowego Armiks
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie, powołanego Uchwałą nr 4
Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 17 sierpnia 2017 roku.
Postanowieniem z dnia 3 listopada 2017 roku Sąd Okręgowy w Krakowie IX Wydział
Gospodarczy postanowił udzielić zabezpieczenia roszczeniu strony powodowej o uchylenie
uchwały nr 4 z dnia 17 sierpnia 2017 roku Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników
Przeds
iębiorstwa
Produkcyjno
–
Usługowego
Armiks
spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie w przedmiocie powołania do zarządu spółki K.J. i
powierzenia mu funkcji prezesa przez wstrzymanie wykonania uchwały nr 4
Nadzwyczajnego Zgromadzenia Ws
pólników Przedsiębiorstwa Produkcyjno – Usługowego
Armiks
spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością
z
siedzibą
w
Krakowie
do czasu prawomocnego zakończenia postępowania o jej uchylenie.
Postanowienie z dnia 3 listopada 2017 roku Sąd Okręgowy w Krakowie IX Wydział
Gospodarczy dotyczyło również uchwały nr 4 z dnia 17 sierpnia 2017 roku Nadzwyczajnego
Zgromadzenia Wspólników Przedsiębiorstwa Produkcyjno – Usługowego Armiks spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie w przedmiocie wyrażenia zgody na
zbycie przez M.B.
a wszystkich posiadanych przez niego udziałów w kapitale zakładowym
spółki na rzecz P. W.
Izba zważyła:
W zakresie
zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy w związku z art. 104
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 1025 ze
zm. -
zwana dalej „KC” lub „Kodeks Cywilny”) oraz art. 201 §1 w zw. z art. 205 §1 ustawy
Kodeks Spółek Handlowych z dnia 15 września 2000 r. (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm. -
zwana dalej „KSH” lub „Kodeks Spółek Handlowych”) przez odrzucenie oferty Odwołującego
z powodu rzekomej nieważności oferty z powodu braku skutecznego pełnomocnictwa do
złożenia oferty - w sytuacji, gdy ważne i skuteczne jest załączone do oferty pełnomocnictwo
udzielone M.B.
w dniu 4 września 2017 r. przez K.J., a także ważne i skuteczne jest
pełnomocnictwo udzielone przez M.B. pełnomocnikowi wykonawców wspólnie ubiegających
się o zamówienie Optimum – T. i s-ka spółka jawna z siedzibą w Koprkach (pełnomocnik)
oraz Przed
siębiorstwo Produkcyjno – Usługowe Armiks spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie do złożenia oferty, tym samym brak jest podstaw
do stwierdzenia nieważności oferty - Izba uznała za niezasadny.
W ocenie Izby Zamawiającym w sposób prawidłowy dokonał czynności oceny złożonej przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Optimum – T. i s-ka spółka jawna z
siedzibą w Koprkach (pełnomocnik) oraz Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowe Armiks
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie oferty.
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy odrzuca się z postepowania o udzielenie zamówienia
publicznego ofertę, która jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów. Zastosowanie
tej podstawy prawnej odrzucenia oferty do
tyczy innych przypadków niż wynikające z ustawy
Prawo zamówień publicznych. W orzecznictwie jak i doktrynie wskazuje się, że ważność
oferty należy badać przede wszystkim na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia
1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 ze zmianami; dalej "Kc"), jest ona bowiem
oświadczeniem woli wykonawcy w przedmiocie udziału w postępowaniu i chęci zawarcia
umowy o zamówienie publiczne (por. wyr. Sądu Okręgowego w Łodzi z 20 października
20104 roku sygn. akt III Ca 919/04). Takie stanowisko wychodzi naprzeciw normie zawartej
w art. 14 ust. 1 ustawy, która stanowi, że do czynności podejmowanych przez
Zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia stosuje się
przepisy K
c, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.
Izba rozpoznając ten zarzut uwzględniła stanowisko prezentowane przez Sąd Najwyższy
w Uchwale z dnia 17 grudnia 2015 roku sygn. akt III CZP 91/15, zgodnie z którym „udzielenie
zabezpieczenia powództwa o uchylenie (…) uchwał wspólników spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością w przedmiocie zmian w składzie zarządu przez (…) wstrzymanie
wykonalności tych uchwał” jest dopuszczalne „z zastrzeżeniem (…) że nie chodzi tu w istocie
o wstrzymanie wykonalności zaskarżonych uchwał, lecz o wstrzymanie ich skuteczności.”
Sąd Najwyższy w uzasadnieniu podał również, że uchwała w przedmiocie zmian składu
zarządu wywiera skutek prawny z chwilą podjęcia i nie wymaga „do wywołania przez
nie skutku prawnego” żadnego innego działania w tym wpisu do rejestru. Sąd Najwyższy
w wymienionej wyżej uchwale zaznaczył również, że „omawiane zabezpieczenie spowoduje
wstrzymanie skuteczności uchwały. Uchwała w wyniku udzielenia zabezpieczenia od chwili
jej podjęcia aż do ustania zabezpieczenia będzie pozostawać bez wpływu na skład zarządu.”
Tym samym udzielone zabezpieczenie roszczenia o uchylenie uchwały nr 4 z dnia
17 sierpnia 2017 roku Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Przedsiębiorstwa
Produkcyjno
– Usługowego Armiks spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w
Krakowie w przedmiocie powołania do zarządu spółki K.J. i powierzenia mu funkcji
prezesa postanowieniem S
ądu Okręgowego w Krakowie z dnia 3 listopada 2017 roku przez
wstrzymanie wykonania uchwały nr 4 Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników
Przedsiębiorstwa
Produkcyjno
–
Usługowego
Armiks
spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie do czasu prawomocnego zakończenia
postępowania o jej uchylenie – zgodnie z wyrażonym w Uchwale Sądu Najwyższego
stanowiskiem
– powoduje wstrzymanie skuteczności tejże uchwały Nadzwyczajnego
Zgromadzenia Wspólników Przedsiębiorstwa Produkcyjno – Usługowego Armiks spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie.
Zabezpieczenie roszczenia w postaci wstrzymania wykonania uchwały Nadzwyczajnego
Zgromadz
enia Wspólników – zgodnie z wyrażonym przez Sąd Najwyższy w Uchwale z dnia
17 grudnia 2015 roku sygn. akt III CZP 91/15 stanowiskiem
– należy do kategorii
zabezpieczeń antycypacyjnych, „polega bowiem na udzieleniu w uprawnionemu tymczasowo
z wyprzedzeniem
takiej ochrony, jaką ma mu zapewnić przyszłe orzeczenie rozstrzygające
o zabezpieczonym roszczeniu procesowym”.
Powyższe pozwala wywieść, że postanowienie Sądu Okręgowego w Krakowie z dnia
3 listopada 2017
, którym sąd postanowił udzielić zabezpieczenia roszczeniu strony
powodowej o uchylenie uchwały nr 4 z dnia 17 sierpnia 2017 roku Nadzwyczajnego
Zgromadzenia Wspólników Przedsiębiorstwa Produkcyjno – Usługowego Armiks spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie w przedmiocie powołania do
zarządu spółki K.J. i powierzenia mu funkcji prezesa przez wstrzymanie wykonania uchwały
nr 4 Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Przedsiębiorstwa Produkcyjno –
Usługowego
Armiks
spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością
z
siedzibą
w Krakowie do czas
u prawomocnego zakończenia postępowania o jej uchylenie ma skutek
od dnia 17 sierpnia 2017 roku.
„Wstrzymanie skuteczności” (za Sądem Najwyższym) Uchwały nr 4 Nadzwyczajnego
Zgromadzenia Wspólników Przedsiębiorstwa Produkcyjno – Usługowego Armiks spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie z dnia 17 sierpnia 2017 roku
powoduje, że nie można uznać za skuteczne i ważne udzielonego 4 września 2017 roku
(data na pełnomocnictwie 1 września 2017 roku) pełnomocnictwa panu M.B. przez Pana
K.J.. W
strzymana jest bowiem skuteczność ww. uchwały, tym samym czynności
podejmowane przez Pana K.J.
nie mogą być oceniane jako czynności organu spółki, nie
mogą być oceniane jako czynności skuteczne. W tym miejscu należy wskazać, że Sąd
Najwyższy w wyroku z dnia 11 lipca 2012 roku sygn. akt II CSK 744/11 uznał, że "czynność
prawna dokonana przez fałszywy organ osoby prawnej (art. 39 k.c.) jest bezwzględnie
nieważna i nie podlega konwalidacji, ponieważ art. 103 k.c., wobec braku luki w prawie, nie
może do niej znaleźć zastosowania nawet w drodze analogii" (wyrok Sądu Najwyższego z
dnia 8 października 2009 roku sygn. akt II CSK 180/09 (niepubl.)). W uzasadnieniu
stanowiska Sąd Najwyższy odwołał się szeroko do swojego orzecznictwa, oraz wyjaśnił, że
„dopuszczenie możliwości stosowania na zasadzie analogii art. 103 § 1 i 2 Kc do sytuacji
określonej hipotezą art. 39 § 1 Kc skutkowałoby wprowadzeniem stanu daleko idącej
niepewności w obrocie gospodarczym, ponieważ potwierdzanie czynności prawnych
mogłoby zależeć od tego, czy skutki takiego potwierdzenia byłyby korzystne czy
niekorzystne dla strony uznanej za uprawnioną do dokonania potwierdzenia.” Izba zaznacza,
że stanowisko wyrażone w ww. wyroku Sądu Najwyższego ma również istotne znaczenie dla
postępowań o udzielenie zamówienia publicznego ze względu na szczególny sposób wyboru
oferty i procedury prowadzącej do zawarcia umowy. Bezwzględna nieważność czynności
prawnych dokonanych przez nieistniejący organ i brak możliwości jej skutecznej konwalidacji
gwarantuje w poste
powaniach o udzielnie zamówienia publicznego wyeliminowanie sytuacji,
w których dochodziłoby do paraliżu prowadzonych postępowań.
Słusznie, w ocenie Izby przy uwzględnieniu powyżej zawartej argumentacji Izby, przyjął
Zamawiający, że nieważność pełnomocnictwa udzielonego panu M.B. powoduje, że nie był
on uprawniony do skutecznej reprezentacji
Przedsiębiorstwa Produkcyjno – Usługowego
Armiks spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie, a w konsekwencji
nie mógł skutecznie udzielić spółce Optimum – T. i s-ka spółka jawna z siedzibą w Koprkach
w imieniu Przedsiębiorstwa Produkcyjno – Usługowego Armiks spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie pełnomocnictwa do reprezentacji w postępowaniu
o udzielnie zamówienia publicznego pod nazwą Przegląd oraz naprawa podnośników lekkich
i ciężkich figur bojowych. Dokonana jednostronna czynność przez pełnomocnika bez
umocowania jest bowiem bezwzględnie nieważna. Nie zmienia również tego faktu podpisana
umowa o pracę z Panem M.B. na stanowisku Dyrektora Generalnego. W ocenie Izby w
post
ępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, które stanowi swoiście specyficzne
postępowanie uregulowane w ustawie Prawo zamówień publicznych niemożliwym jest
wyrażenie zgody przez Zamawiającego na działanie pełnomocnika bez prawidłowego i
skutecznego umocowania.
Zamawiający, co należy podkreślić, po wyczerpaniu procedury
wezwania do uzupełnienia dokumentu pełnomocnictwa określonej ustawą Prawo zamówień
publicznych
– a taka w tym postępowaniu o udzielenie zamówienia została wyczerpana – nie
ma innej procedury, która uprawniałaby go na późniejszym etapie do egzekwowania od
wykonawcy złożenia ważnego pełnomocnictwa i w konsekwencji wiążącej oferty oraz
żądania zawarcia umowy. Odmienne stanowisko prowadziłoby do niezgodnych z ustawą
Prawo zamówień publicznych skutków pozwalających wykonawcy na swobodnie
podejmowanie decyzji o tym, czy złożoną ofertę podtrzyma, czy też nie (późniejsze
potwierdzenie złożenia oferty, po upływie terminu składania ofert, w postępowaniu o
udzielnie zamówienia publicznego jest niedopuszczalne). Wymaga również podkreślenia, że
dopuszczenie odmiennego stanowiska prowadziłoby do naruszenia określonych w ustawie
zasad prawa zamówień publicznych, w tym równego traktowania wykonawców.
Tym samym Optimum
– T. i s-ka spółka jawna z siedzibą w Koprkach składając ofertę
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w imieniu wykonawców wspólnie
ubiegających się o zamówienie Optimum – T. i s-ka spółka jawna z siedzibą w Koprkach
(pełnomocnik) oraz Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowe Armiks spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie nie była umocowana do składania oferty w
imieniu
Przedsiębiorstwa
Produkcyjno
–
Usługowego
Armiks
spółka
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Krakowie, co w efekcie skutkuje tym,
że oferta złożona przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie Optimum – T.
i s-
ka spółka jawna z siedzibą w Koprkach (pełnomocnik) oraz Przedsiębiorstwo Produkcyjno
–
U
sługowe
Armiks
spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością
z
siedzibą
w Krakowie w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego pod nazwą Przegląd oraz
naprawa podnośników lekkich i ciężkich figur bojowych jest nieważna na podstawie
odrębnych przepisów.
Zamawiającym prawidłowo odrzucił ofertę wykonawców wspólnie ubiegających się
o zamówienie Optimum – T. i s-ka spółka jawna z siedzibą w Koprkach (pełnomocnik) oraz
Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Usługowe Armiks spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Krakowie z postępowania na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz w
konsekwencji, bowiem była to jedyna oferta złożona w tym postępowaniu
o udzielnie zamówienia publicznego, prawidłowo unieważnił postępowanie o udzielnie
zamówienia publicznego na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust.
9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5 ust.
3 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).
Przewodniczący:………………………………………………..