KIO 167/18 WYROK dnia 16 lutego 2018 r.

Stan prawny na dzień: 20.04.2018

Sygn. akt: KIO 167/18 
 

WYROK 

  z dnia 16 lutego 2018 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  

w składzie: 

Przewodniczący:      Anna Chudzik 

Protokolant:    

Piotr Cegłowski  

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 lutego 2018 r. w Warszawie 

odwołania wniesionego 

d

o  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29  stycznia  2018  r.  przez  wykonawcę  T-

Mobile Polska S.A. 

z siedzibą w Warszawie, 

postępowaniu prowadzonym przez Gminę Miejską Kraków – Urząd Miasta Krakowa

przy  udziale  wykonawcy 

Orange  Polska  S.A.  z  siedzibą  w  Warszawie,  zgłaszającego 

przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu:  unieważnienie  czynności  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej  w  zakresie  części  1  zamówienia,  odrzucenie  oferty  Orange 

Polska  S.A.  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  4  ustawy  Pzp  oraz  powtórzenie  czynności 

oceny ofert i wyboru oferty najkorzystniejszej; 

Kosztami postępowania obciąża Gminę Miejską Kraków - Urząd Miasta Krakowa i: 

zalicza  w 

poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego 

tytułem wpisu od odwołania; 

zasądza  od  Zamawiającego  na  rzecz  Odwołującego  kwotę  18 600  zł  00  gr 

(słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą 

uzasadnione  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz 

wynagrodzenia pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579 

z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  – 

w terminie  7 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  –  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.  

Przewodniczący:      ………………. 


Sygn. akt: KIO 167/18 
 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający 

Gmina Miejska Kraków  - Urząd Miasta Krakowa 

  prowadzi  w trybie 

przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pn. 

Świadczenie usług telekomunikacyjnych w zakresie telefonii stacjonarnej

W  dniu  29  stycznia  2018  r.  wykonawca  T-

Mobile  S.A.  wniósł  odwołanie  w  zakresie 

części  1  zamówienia,  której  przedmiotem  jest  Świadczenie  usług  telekomunikacyjnych 

zakresie  telefonii  stacjonarnej  wraz  z  serwisem  dla  Zamawiającego  i  Jednostek  Gminy 

Miejskiej Kraków, oraz dostawą aparatów telefonicznych IP. Odwołanie dotyczy zaniechania 

odrzucenia oferty Orange Polska S.A. z uwagi na zaoferowanie rażąco niskiej ceny oraz na 

niezgodność  tej  oferty  z  treścią  SIWZ.  Odwołujący  zarzucił  Zamawiającemu  naruszenie 

przepisów: art. 89 ust. 1 pkt 2 i 4, art. 90 ust. 1-3, art. 91 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 i 3 ustawy 

Pzp. 

Odwołujący  wskazał,  że  wartość  zamówienia  (wraz  z  podatkiem  VAT)  została 

oszacowana  przez  Zamawiającego  na  kwotę  3.555.000,00  zł.  W  Części  1  zostały  złożone 

cztery oferty z na

stępującymi cenami brutto: 

  Orange 

– 965.259,83 zł, 

  T-Mobile 

– 1.464.177,93 zł, 

  3S FiberTech 

– 1.647.118,52 zł, 

  NETIA 

– 2.210.044,44 zł. 

Średnia  arytmetyczna  wszystkich  złożonych  ofert  wynosi  1.571.650,18  zł  brutto. 

Odnosząc zaoferowane ceny do oszacowanej przez Zamawiającego wartość zamówienia, to 

wszystkie oferty spełniają warunki wezwania do wyjaśnień dotyczących ceny. Jeżeli jednak 

chodzi o średnią arytmetyczną wszystkich ofert, to przesłankę obligującą Zamawiającego do 

wezwania do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny, spełnia już tylko oferta Orange. Cena 

tej oferty jest bowiem niższa od średniej arytmetycznej wszystkich ofert aż o 39%. Pozostałe 

oferty  nie przekraczają ustawowego progu  30%  różnicy.  Zdaniem Odwołującego,  ponieważ 

spośród  czterech  ofert  złożonych  przez  czterech  niezależnych  wykonawców,  wszystkie 

oferty  opiewają  na  kwoty  niższe  o  30%  od  wartości  zamówienia  oszacowanej  przez 

Zamawiającego,  to  okoliczność  ta  świadczy  o  tym,  że  Zamawiający  za  wysoko  oszacował 

budżet potrzebny na zrealizowanie zamówienia. W związku z powyższym, właściwym byłoby 

dokonywanie oceny ofert, pod względem zaoferowania rażąco niskiej ceny, poprzez pryzmat 

wyłącznie  drugiej  przesłanki,  tj.  stosunku  ceny  oferty  do  średniej  arytmetycznej  złożonych 

ofert.  W  takim  przypa

dku  jedynie  oferta  Orange  budzi  wątpliwości  i  daje  podstawy,  żeby 


przyjąć, że jej cena jest rażąco niska. Pozostałe oferty przedstawiają zaś wartość rynkową. 

Odwołujący  podkreślił,  że  cena  oferty  złożonej  przez  Orange  jest  niższa  od  ceny  drugiej 

oferty (tj

. oferty Odwołującego) aż o 36%. Złożenie oferty z tak niską ceną rodzi uzasadnione 

podejrzenia, że wykonawca Orange nie będzie w stanie wykonać przedmiotu zamówienia po 

zaoferowanej  cenie,  gdyż  nawet  będąc  w  stanie  dokonać  oszczędności  kosztów  dla 

pojedyn

czych elementów oferty, całościowa kwota, którą zamierza uzyskać z tytułu realizacji 

kontraktu jest niższa niż realny poziom kosztów (wraz z uwzględnieniem godziwego zysku) 

za  realizację  zamówienia.  Zdaniem  Odwołującego  wykonanie  przedmiotu  zamówienia  przy 

tym poziomie zaoferowanych cen nie jest możliwe bez poniesienia straty

Odwołujący  podniósł,  że  mimo  zastrzeżenia  jako  tajemnice  przedsiębiorstwa 

wyjaśnień  dotyczących  ceny,  to  jednak  znajomość  rynku  (w  tym  ofert  potencjalnych 

podwykonawców),  a  także  analiza  pozostałych  ofert  złożonych  w  postępowaniu,  pozwala 

postawić zarzuty potwierdzające rażąco niski charakter zaoferowanej przez Orange ceny. 

Odwołujący podkreślił, że w świetle art. 90 ust. 3 ustawy Pzp, wezwanie wykonawcy 

do  złożenia  wyjaśnień  w  trybie  art.  90  ust.  1  Pzp  rodzi  domniemanie,  że  cena  oferty  jest 

rażąco  niska.  Zgodnie  zaś  z  treścią  art.  90  ust.  2,  to  na  wykonawcy  spoczywa  obowiązek 

wykazania,  że  za  zaoferowaną  cenę  jest  w  stanie  zamówienie  wykonać.  Zamawiający, 

dokonując  oceny  złożonych  wyjaśnień,  ma  zatem  obowiązek  zweryfikowania,  czy  są  one 

realne,  poparte  wiarygodnymi  dowodami,  tj.  czy  w  sposób  skuteczny  wykonawca  obalił 

ciążące na nim domniemanie zaoferowania rażąco niskiej ceny. Jak stanowi bowiem art. 90 

ust.  3,  nie  tylko  brak  złożenia  wyjaśnień,  ale  również  złożenie  wyjaśnień  potwierdzających 

złożenie  oferty  z  rażąco  niską  ceną  lub  kosztem  obliguje  Zamawiającego  do  odrzucenia 

oferty.  Zdaniem  Odwołującego,  Zamawiający  w  sposób  nieprawidłowy  dokonał  oceny 

wyjaśnień  złożonych  przez  Orange  uznając,  że  wykonawca  ten  wykazał,  iż  jego  oferta  nie 

zawiera  rażąco  niskiej  ceny  i  to  zarówno  w  odniesieniu  do  ceny  ostatecznej  oferty,  jak 

również w odniesieniu do jej istotnego elementu jakim jest cena abonamentu. 

Odwołujący  podniósł,  że  wątpliwości  budzi  przede  wszystkim  okoliczność,  czy 

swoich  wyjaśnieniach  Orange  oparł  się  na  dowodach,  tj.  rzetelnych  wyliczeniach  oraz 

ofertach podwykonawców. Dodatkowo, wątpliwości Odwołującego związane są z faktem, czy 

Orange  wykazał  w  wyjaśnieniach  koszty  osobowe  na  realnym  poziomie.  Kwestia  kosztów 

osobowych  została  bowiem,  w  sposobów  szczególny  podkreślona  w  wezwaniu 

Zamawiającego z dnia 20 grudnia 2017 r. skierowanym do Orange. 

Odwołujący  wskazał,  zwrócił  się  z  zapytaniem  ofertowym  do  kilku  potencjalnych 

podwyko

nawców,  o  wycenę  realizacji  części  zamówienia  obejmującej  dostawę  systemu 

aparatów  (wraz  z  kosztami  napraw,  instalacji  i  szkolenia).  Średnia  uzyskanych  cen 


ofertowych  wynosiła  678.795  zł  netto,  tj.  834.918  zł  brutto  (wartość  oferty  podwykonawcy, 

którym T-Mobile ostatecznie postanowił złożyć ofertę, stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa 

Odwołującego). Poziom narzutu, czyli różnica pomiędzy ofertą netto Orange a ww. kosztami 

to zaledwie 105.968 zł netto. Od tego należy odjąć średni koszt zakończenia połączeń, który 

Orange  musi  ponieść  i  który  wyliczony  jest  na  podstawie  wielkości  ruchu  podanego  przez 

Zamawiającego, o wartości 54.611 zł netto. Daje to kwotę 51.357 zł, co przy kontrakcie 36-

miesięcznym stanowi zaledwie 1.426 zł/m-c przychodu, z którego wykonawca musi opłacić: 

koszty  pracowników  z  działu  sprzedaży  do  obsługi  handlowej  projektu,  pracowników 

działu technicznego do wdrożenia i utrzymania usług; 

budowę  infrastruktury  technicznej,  (a  nawet  jeżeli  nie  trzeba  jej  budować  to  trzeba  ją 

remontować, naprawiać, wymieniać). 

Odwołujący  podniósł,  że  z  kwoty  1.426  zł  nie  można  opłacić  nawet  jednego 

pracownika (wg danych GUS http://stat.gov.pl 

średnie wynagrodzenie w sektorze informacja 

i komunikacja wynosi 7.856 zł brutto, co daje całkowity koszt dla pracodawcy ok. 9.475 zł/m-

c),  nie  mówiąc  o  kosztach  sprzętu  i  urządzeń  operatorskich  niezbędnych  do  uruchomienia 

usługi takich jak modemy, routery itp. o wartości co najmniej 20.000 zł oraz kosztach budowy 

infrastruktury.  Niemożliwym  jest  uruchomienie  i  utrzymanie  tak  dużego  projektu  przy 

zatrudnieniu  tylko  jednej  osoby  na  1/6  etatu.  Nawet  jeżeli  Orange  był  w  stanie  zakupić 

urządzenia  o kilkanaście  procent  taniej,  to  i  tak  pozostała  kwota  nie  pozwala  na  opłacenie 

pracowników zaangażowanych we wdrożenie i utrzymanie tego projektu. Dodatkowo Orange 

zaoferował  stawkę  za  minutę  połączenia  0,02  zł  brutto,  co  daje  kwotę  0,016  netto.  Przy 

założeniu, że system billingowy Orange prezentuje stawki z zaokrągleniem do dwóch miejsc 

po przecinku kwo

ta 0,016 zaokrąglona będzie do 0,02, a więc kwota netto równa się brutto. 

W  sytuacji  powyższej  Orange  nie  będzie  mógł  wykazać  VAT  dla  pojedynczych  połączeń 

zgodnie  z  wymogiem  SIWZ,  bez  zaangażowania  w  realizację  projektu  dodatkowych  osób. 

Dokonanie  takiego 

wykazania  VAT  dla  pojedynczych  połączeń  będzie  bowiem  wymagało 

pracy ręcznej, której koszt powinien zostać uwzględniony w ofercie. 

Zdaniem  Odwołującego  powyższe  okoliczności  świadczą  o  tym,  że  oferta  Orange 

zawiera rażąco niską cenę i powinna zostać odrzucona na podstawie art. 89 ust. 4 ustawy 

Pzp.  

Ponadto  Odwołujący  stwierdził,  że  wykonawca  Orange  nie  uwzględnił  w  swojej 

wycenie realizacji zamówienia zgodnie z wymaganiami Zamawiającego zawartymi w SIWZ, 

w  szczególności  w  zakresie  zaangażowania  i  uwzględnienia  w  cenie  pracy  odpowiedniej 

liczby osób, a tym samym jego oferta powinna podlegać odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 

1 pkt 2 ustawy Pzp. 


Odwołujący  podniósł,  że  niezależnie  od  zarzutu  rażąco  niskiej  ceny  za  realizację 

całego  przedmiotu  zamówienia,  wątpliwości  budzi  również  istotna  część  składowa 

zaoferowanej ceny, tj. cena abonamentu. Ponieważ wartość tę należy pomnożyć aż o 3.900 

sztuk  abonamentów,  to  różnice  końcowe  cen  w  poszczególnych  ofertach,  wynikające 

wysokości zaoferowanego abonamentu, mają istotny wpływ na cenę końcową oferty. Tym 

samym ten element ceny należy uznać za jej istotną część składową o której mowa w art. 90 

ust. 1 ustawy Pzp. 

Odwołujący  wskazał,  że  ceny  brutto  abonamentu  w  poszczególnych  ofertach 

przedstawiają się następująco: 

  Orange - 

4,54 zł co daje kwotę 637.416,zł; 

  T-Mobile - 

9,78 zł co daje kwotę 1.373.112,00zł; 

  3S FiberTech - 

8,77 zł co daje kwotę 1.231.308,00 zł; 

  NETIA - 

13,38 zł co daje kwotę 1.878.552,00 zł. 

Zdaniem  Odwołującego  z  powyższego  zestawienia  wynika,  że  cena  abonamentu 

zaoferowana  przez  Orange  jest  rażąco  niska  i  nie  pozwala  na  zrealizowanie  zamówienia 

zgodnie z wymaganiami Zamawiającego, bez poniesienia straty. 

Odwołujący  wskazał,  że  Zamawiający  w  ramach  opłaty  abonamentowej  wymagał 

zrealizowania  szeregu  usług  opisanych  w  Załączniku  nr  1  do  Umowy  (Szczegółowy  opis 

przedmiotu  umowy),  które  wiążą  się  z  obiektywną  koniecznością  poniesienia  kosztów,  do 

których należą m.in.: 

a)   

Pkt  1.6.  Załącznika  nr  1  –  Koszty  związane  z  instalacją  (w  tym  ewentualne  koszty 

projektow

e  i  budowlane)  i  utrzymaniem  łączy,  o  których  mowa  w  pkt  1  oraz  licencji 

urządzeń niezbędnych do wykonania umowy (modemów, routerów itp.); 

b)   

Pkt  11.3  Załącznika  nr  1  –  Udostępnienie  i  podłączenie  do  sieci  telekomunikacyjnej 

Zamawiającego  i  Jednostek  bramek  SIP,  w  ilości  odpowiedniej  do  realizacji  przedmiotu 

umowy; 

c) 

Pkt  11.4  Załącznika  nr  1  –  Koszty  skonfigurowania  i  uruchomienia  aparatów  IP 

dostarczonych  w  ramach  umowy  oraz  posiadanych  przez  Zamawiającego, 

zainstalowanych obecne 

bezpośrednio  na  stanowiskach  użytkowników  we  wszystkich 

lokalizacjach  wskazanych  w  załączniku  nr  2  do  umowy  oraz  kupowanych  przez 

Zamawiającego i Jednostki od dowolnych dostawców w trakcie trwania niniejszej umowy; 

zainstaluje,  podłączy,  skonfiguruje  i  uruchomi  aparaty  analogowe  bezpośrednio  na 

stanowiskach  użytkowników  we wszystkich wskazanych w  załączniku nr  2 lokalizacjach; 

przygotuje  i  udostępni  dla  Zamawiającego  i  Jednostek  systemy  zarządzania  i  taryfikacji 

oraz odpowiednio przygotuje konfigurację usług. 


d)  Pkt III 

Załącznika nr 1 – Wszystkie usługi i funkcjonalności opisane w tym punkcie. 

e) 

Pkt  IV.1.  Załącznika  nr  1  –  Koszt  zapewnienia  możliwości  nagrywania  rozmów  dla 

zakresu numeracji Zamawiającego oraz Jednostki ZIKiT. 

f) 

Pkt V.l. Załącznika nr 1 - Koszt świadczenia usługi faksowej polegającej na udostępnieniu 

transmisji faksowej w oparciu o serwer faksów lub usługę „faks2mail" lub inną. 

g) 

Pkt VI 1.1. Załącznika nr 1 - Koszt udostępnienia dla Zamawiającego i Jednostek systemy 

do zarządzania konfiguracją usług i taryfikacji usług. 

h)  Pkt VIII

.1. Załącznika nr 1 - Koszt przeprowadzenia szkolenia w formie warsztatów, dla co 

najmniej 10 osób w wymiarze, co najmniej 4 dni po 6 godzin. 

Mając na uwadze powyższe wymagania, a także wszelkie dodatkowe koszty, które są 

niezbędne  do  zrealizowania  zamówienia,  stwierdzić  należy,  że  Orange  zaoferował  cenę 

abonamentu  na  rażąco  niskim  poziomie,  gdyż  nie  pokryje  ona  kosztów  związanych 

chociażby  dostawą,  uruchomieniem  i  serwisem  wymaganego  sprzętu  oraz  kosztów 

osobowych po stronie Orange niezbędnych do świadczenia usług telekomunikacyjnych które 

należy oszacować na poziomie ok 420 000 zł brutto. 

W ocenie Odwołującego oferta Orange nie może być ofertą rynkową i gwarantującą 

temu  wykonawcy  osiągnięcie  zysku.  Z  przedstawionych  powyżej  argumentów  wynika,  że 

oferta  zo

stała  zaniżona,  a  strata,  jaką  wykonawca  poniesie  w  związku  z  realizacją 

przedmiotu  zamówienia,  będzie  przekraczała  kilkaset  tysięcy  złotych,  z  ceny  zaoferowanej 

przez  ww.  wykonawcę  wynika  bowiem,  że  nie  doszacował  on  wszystkich  obiektywnych 

czynników  cenotwórczych.  Brak  uwzględnienia  przez  Orange  w  zaoferowanej  cenie 

czynników obiektywnych, które muszą zostać poniesione przez każdego operatora chcącego 

świadczyć  swoje  usługi  w  ramach  niniejszego  zamówienia,  stanowi  o  niedoszacowaniu 

zaniżeniu  poszczególnych  aspektów  mających  wpływ  na  wycenę  przedmiotu  zamówienia. 

Tym  samym,  oferta  Orange  zawiera  rażąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu 

zamówienia, co powinno skutkować odrzuceniem tej oferty. 

Odwołujący  wniósł  o  nakazanie  Zamawiającemu:  unieważnienia  czynności  wyboru 

oferty  najkorzystniejszej,  dokonania  powtórnej  czynności  badania  i  oceny  oferty  Orange, 

odrzucenia  oferty  Orange  oraz  dokonania  wyboru  oferty  Odwołującego  jako 

najkorzystniejszej. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  przystąpił  wykonawca 

Orange Polska S.A., wnosząc o oddalenie odwołania. 


Na  podstawie  dokument

acji  przedmiotowego  postępowania  oraz  biorąc  pod 

uwagę stanowiska stron i dowody przedstawione na rozprawie, Izba ustaliła i zważyła, 

co następuje: 

Na  w

stępie  Izba  ustaliła,  że  Odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy 

Pzp  przesłanki  korzystania  ze  środków  ochrony  prawnej,  tj.  ma  interes  w uzyskaniu 

zamówienia, a naruszenie przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp może spowodować 

poniesienie p

rzez niego szkody polegającej na nieuzyskaniu zamówienia.  

Odwołanie zasługuje na uwzględnienie. 

Izba ustaliła, że wartość części 1 zamówienia została przez Zamawiającego ustalona 

na kwotę 5.780.487,80 zł, w tym wartość zamówień, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 

ustawy  Pzp  na  kwotę  2.890.243,90  zł.  Kwota,  jaką  Zamawiający  zamierza  przeznaczyć  na 

sfinansowanie zamówienia wynosi 3.555.000,00 zł. 

W postępowaniu zostały złożone oferty z następującymi cenami całkowitymi: 

Orange 

– 965.259,83 zł, 

T-Mobile 

– 1.464.177,93 zł, 

3S FiberTech 

– 1.647.118,52 zł, 

NETIA 

– 2.210.044,44 zł. 

Ceny  brutto 

opłat  abonamentowych  w  poszczególnych  ofertach  przedstawiały  się 

następująco: 

Orange 

– 4,54 zł, co w okresie obowiązywania umowy daje kwotę 637.416,zł, 

T-Mobile 

– 9,78, zł, co w okresie obowiązywania umowy daje kwotę 1.373.112,00 zł, 

3S FiberTech 

– 8,77 zł, co w okresie obowiązywania umowy daje kwotę 1.231.308,00 zł, 

NETIA 

– 13,38 zł, co w okresie obowiązywania umowy daje kwotę 1878 552,00 zł. 

W dniu 20 grudnia 2017 r. Zama

wiający wezwał Przystępującego – na podstawie art. 

90  ust.  1  ustawy  Pzp 

–  do  złożenia  wyjaśnień  dotyczących  elementów  oferty  mających 

wpływ  na  wysokość  ceny.  Zamawiający  wskazał,  że  m.in.  w  zakresie  części  1  zamówienia 

cena  oferty  jest  niższa  o  więcej  niż  30%  od  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny 

podatek  VAT  i 

od  średniej  arytmetycznej  wszystkich  złożonych  ofert  oraz  przytoczył 

okoliczności, które – stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy Pzp  – powinny  zostać wyjaśnione. 

Zamawiający  pouczył  Przystępującego,  że  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera 

rażąco niskiej ceny lub kosztu, spoczywa na wykonawcy. 

Pismem  z  2  stycznia  2018  r. 

Przystępujący  złożył  wyjaśnienia,  które  zastrzegł  jako 

tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Do  wyjaśnień  Przystępujący  załączył  ofertę  podwykonawcy, 

przedstawiającą kalkulację ceny dla zadań, które będą temu podwykonawcy powierzone.  


Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jeżeli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne 

części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia  i  budzą 

wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania  przedmiotu  zamówienia  zgodnie 

wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, 

zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie  wyjaśnień,  w  tym  złożenie  dowodów,  dotyczących 

wyliczenia  ceny  lub  kosztu,  w  szczególności  w  zakresie  okoliczności  wskazanych  w  tym 

przepisie. Art. 90 ust. 1a stanowi, że w przypadku gdy cena całkowita oferty jest niższa o co 

najmniej 30% od:  

1) wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług, ustalonej przed 

wszczęciem  postępowania  zgodnie  z  art.  35  ust.  1  i  2  lub  średniej  arytmetycznej  cen 

wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, o których mowa 

w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z  okoliczności  oczywistych,  które  nie  wymagają 

wyjaśnienia;  

2)  wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług, 

zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, 

w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie 

wyjaśnień, o których mowa w ust. 1.  

Zgodnie  z  art.  90  ust.  2  ustawy  Pzp,  obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera 

rażąco niskiej ceny lub kosztu spoczywa na wykonawcy. Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy 

Pzp zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, który nie udzielił wyjaśnień lub jeżeli dokonana 

ocena  wyjaśnień  wraz  ze  złożonymi  dowodami  potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską 

cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia. 

Na  wstępie  podkreślić  należy,  że  rozstrzygając  sprawę  w  kontekście  przywołanych 

wyżej  przepisów  Izba  bada  nie  tyle  samą  cenę  oferty,  co  czynność  Zamawiającego 

polegającą  na  ocenie  złożonych  przez  wykonawcę  wyjaśnień  i  prawidłowość  decyzji 

o odrzuceniu  oferty  tego  wykonawc

y.  Przedmiotem  odwołania  może  być  bowiem  czynność 

lub zaniechanie zamawiającego (art. 180 ust. 1 ustawy Pzp). Rozstrzygnięcie przedmiotowej 

sprawy  wymagało  odpowiedzi  na  pytanie,  czy  na  podstawie  złożonych  przez 

Przystępującego wyjaśnień Zamawiający był uprawniony do wniosku, że cena zaoferowana 

nie  jest  rażąco  niska.  Zatem  wykazanie  prawidłowości  ceny  musiało  nastąpić  na  etapie 

wyjaśnień  składanych  Zamawiającemu,  natomiast niewykazanie  w  tych  wyjaśnieniach,  że 

cena  jest  realna,  powoduje  po  stronie  Zamawiaj

ącego  obowiązek  odrzucenia  oferty.  Próba 

dowodzenia  prawidłowości  ceny  dopiero  w  postępowaniu  odwoławczym,  z powoływaniem 

się  na  okoliczności  niewskazane  w  wyjaśnieniach,  jest  spóźniona.  Z  tego  powodu  złożone 

przez  Przystępującego  w  toku  postępowania  odwoławczego,  a  nieprzedstawione 


Zamawiającemu  z wyjaśnieniami,  informacje  i  dowody  nie  mogły  mieć  wpływu  na 

rozstrzygnięcie Izby, którego przedmiotem była ocena zaniechania Zamawiającego w świetle 

informacji, jakimi dysponował oceniając ofertę.  

Podkreślenia wymaga również,  że prawidłowości  ceny  oferty  nie można wykazywać 

poprzez wskazanie

, że różnice w cenach ofert są typowe dla danej branży, w tym przypadku 

dla branży  komunikacyjnej.  Różnice te mogą  być  źródłem  wątpliwości  co do  prawidłowości 

ceny,  a  gdy  prze

kraczają  określone  ustawą  progi,  powstaje  obowiązek  wezwania  do 

wyjaśnień  (art.  90  ust.  1a  pkt  1  ustawy  Pzp). W  takiej  sytuacji,  nawet  jeśli  w  danej

branży 

określone różnice w cenach nie są zjawiskiem nietypowym, to i tak wezwany wykonawca jest 

zobowiązany  wykazać,  że  rzetelnie  skalkulował  cenę.  W  związku  z  tym  wywody 

przedstawione przez Przystępującego, a odnoszące się do usprawiedliwienia różnicy między 

zaoferowaną przez niego ceną a cenami pozostałych ofert (m.in. z powołaniem się na relacje 

cenowe  ofert 

złożonych  w  innym  postępowaniu przetargowym),  nie mogą  być  argumentem 

potwierdzającym brak obowiązku odrzucenia oferty ceny, gdyż prawidłowość ceny powinna 

zostać wykazana wyjaśnieniami składanymi zamawiającemu, w odniesieniu do konkretnego 

przedmiotu  zam

ówienia.  Nawet  jeśli  wysokość  ceny  nie  wynika  z  nadzwyczajnych 

okoliczności,  na  wykonawcy  spoczywa  obowiązek  szczegółowego  wyjaśnienia,  w  jaki 

sposób ją skalkulował i co w niej uwzględnił.  

W  ocenie  Izby 

Przystępujący  w  złożonych  wyjaśnieniach  nie  wykazał  prawidłowości 

zaoferowanej  ceny. 

W  piśmie  Przystępującego  zawierającym  wyjaśnienia  znajduje  się 

jedynie  gołosłowne  zapewnienie  wykonawcy,  że  cena  została  obliczona  z  należytą 

starannością,  z uwzględnieniem  wszystkich  wymagań  określonych  w  SIWZ  oraz  w  sposób 

zapewniający osiągnięcie zysku. W załączniku do wyjaśnień, który Przystępujący zatytułował 

„Szczegółowa kalkulacja” nie sposób natomiast znaleźć niemal żadnych informacji na temat 

tejże kalkulacji. Załącznik ten zawiera m.in. argumentację odwołującą się do doświadczenia 

Przystępującego  oraz  dysponowania  zasobami  potrzebnymi  do  realizacji  zamówienia. 

Odnosząc  się  do  tych  argumentów  stwierdzić  należy,  że  doświadczenie  przy  realizacji 

podobnych  zamówień  nie  jest  cechą  wyróżniającą  Przystępującego  spośród  wykonawców, 

podobnie  jak  dysponowanie  zasobami  osobowymi.  O

dnośnie  natomiast  do  dysponowania 

infrastrukturą techniczną zauważyć należy, że również w odniesieniu do tej okoliczności nie 

wiadomo,  w  jakim  stopniu  mogłaby  ona  wpłynąć  na  wysokość  ponoszonych  kosztów, 

P

rzystępujący  nie  wskazał,  nawet  orientacyjnie,  jakiego rzędu  oszczędności  ta  okoliczność 

generuje. 

Podanie  bardziej  szczegółowych  informacji  na  ten  temat  w  piśmie  procesowym 

należy  uznać  za  spóźnione,  jak  już  bowiem  wcześniej  wskazano  wszystkie  okoliczności 

uzasadniające  możliwość  skalkulowania  ceny  na  tak  niskim  poziomie,  powinny  być 

przywołane i wykazane w wyjaśnieniach składanych Zamaiwającemu. 


W  dalszej  części  dokumentu  pn.  „Szczegółowa  kalkulacja”  Przystępujący  wymienił 

rodzaje  kosztów,  które  uwzględnił  w  cenie,  przy  czym  nie  podał  ich  wysokości,  w  związku 

czym  kalkulacja  jego  ceny  ofertowej  nie  może  być  w  żadnej  mierze  zweryfikowana  na 

podstawie  tych  wyjaśnień.  Ponadto  Przystępujący  oświadczył,  że  uwzględnił  w  kosztach 

osobowych  wynagrodzenie  za 

pracę  przekraczające  wynagrodzenie  minimalne,  jednak 

wyjaśnień  nie  można  powziąć  wiedzy,  w  jakiej  wysokości  koszty  te  zostały  przyjęte  do 

kalkulacji ceny 

(w tym ilu pracowników dotyczą, jakiej specjalności i jakiego wymiaru czasu 

pracy).  Bardziej  szczeg

ółowe  informacje  w  tym  zakresie  Przystępujący  przedstawił  dopiero 

piśmie procesowym.  

Ponadto  P

rzystępujący  powołał  się  w  wyjaśnieniach  na  przychody  z  tytułu  rozliczeń 

międzyoperatorskich,  nie  wskazując  jednak,  jakie  założenia  w  tym  zakresie  poczynił. 

Do

datkowo  zauważyć  należy,  że  osiąganie  przychodów  z  tego  tytułu  jest  okolicznością 

wspólną wszystkim wykonawcom.  

Jedyne kwoty dotyczące kalkulacji ceny, jakie Przystępujący podał w wyjaśnieniach, 

to  całkowity  przychód,  ogólna  kwota  kosztów  oraz  całkowity  zysk.  Żadne  inne  dane 

dotyczące  struktury  ceny  nie  zostały  przez  niego  podane.  Zdziwienie  budzi  zamieszczenie 

wyjaśnieniach informacji, że Przystępujący nie może przedstawić bardziej szczegółowych 

informacji,  gdyż  narzędzia  do  obliczania  opłacalności  ofert  stanowią  jego  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  i  nie mogą  być  udostępniane osobom  trzecim.  Zauważyć  bowiem  należy, 

że Przystępujący objął treść wyjaśnień klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa, co jest właśnie 

narzędziem  mającym  służyć  ochronie  takich  informacji,  których  ujawnienie  może  przynieść 

przedsiębiorcy szkodę. Skoro Przystępujący twierdzi, że w  wyjaśnieniach mógł przedstawić 

tylko  tak  ogólne  informacje  finansowe,  gdyż  informacje  bardziej  szczegółowe  są  jego 

tajemnicą  przedsiębiorstwa,  to  powstaje  pytanie,  dlaczego  wyjaśnienia  taką  tajemnicą 

przedsiębiorstwa zostały objęte. Kwestia ta jednak nie była przedmiotem zarzutów i została 

dostrzeżona jedynie na marginesie.  

Jedynym  dowodem  załączonym  do  wyjaśnień  jest  oferta  podwykonawcy  wraz 

kalkulacją  zaoferowanej  przez  niego  ceny.  Biorąc  jednak  pod  uwagę,  że  pozostałe 

składowe  ceny  oferty  Przystępującego  nie  zostały  wykazane  ani  wyjaśnione,  nie  można 

stwierdzić, że wyjaśnienia potwierdzają prawidłowość i realność ceny. 

Odnosząc się do kalkulacji przedstawionej przez Odwołującego stwierdzić należy, że 

musiała ona opierać się na określonych założeniach, biorąc pod uwagę, że Odwołujący nie 

mógł  zapoznać  się  z  treścią  wyjaśnień  Przystępującego.  Przyjęta  przez  Odwołującego 

wartość  części  zamówienia  obejmującej  dostawę  systemu  i  aparatów  (wraz  z  kosztami 

napraw, instalacji i szkolenia), która w jego ocenie wynosi średnio ok. 830 tys. zł brutto, nie 


może  być  przyjęta  jako  rozstrzygająca.  Kwota  ta  nie  znajduje  oparcia  w  załączonej  do 

wyjaśnień ofercie podwykonawcy Przystępującego, jest również istotnie wyższa niż wartość 

przedstawiona  przez  podwykonawcę  Odwołującego.  Nie  może  to  jednak  powodować 

stwierdzenia  niezasadności  zarzutów,  przyjmując  bowiem  za  wykazany  koszt  związany 

podwykonawstwem, nadal aktualne pozostają zastrzeżenia dotyczące złożonych wyjaśnień 

i poziomu ich ogólności, co nie pozwala uznać ceny za rzetelnie skalkulowaną.  

Z  uwagi  na  poziom  ogólności  złożonych  wyjaśnień  trudno  również  zweryfikować 

realność zaoferowanej przez Przystępującego stawki abonamentu. Należy wziąć pod uwagę, 

że Zamawiający nałożył na wykonawców szereg obowiązków do realizacji w ramach opłaty 

abonamentowej 

(załącznik  nr  1  do  umowy  –  Szczegółowy  opis  przedmiotu  zamówienia). 

Jakkolwiek  cena  opłaty  abonamentowej  może  być  skorelowana  z  cenami  aparatów 

telefonicznych,  a  różnice  w  zaoferowanych  przez  poszczególnych  wykonawców  opłatach 

abonamentowych  mogą  być  spowodowane  różnicami  w  cenach  sprzętu,  to  jednak  złożone 

przez  Przystępującego  wyjaśnienia,  ze  względu  na  ich  poziom  ogólności,  nie  pozwalają 

ustalić realności tego elementu ceny. 

Podsumowując  należy  stwierdzić,  że  Przystępujący  (na  którym  spoczywał  ciężar 

dowodu) składając ogólne i w znacznym zakresie gołosłowne wyjaśnienia, nie wywiązał się 

obowiązku  wykazania,  że  cena  oferty  została  skalkulowana  prawidłowo,  a  brak  takiego 

wykazania  jest 

równoznaczny  z  obowiązkiem  odrzucenia  oferty.  W  ocenie  Izby, 

przedstawienie 

gołosłownych  zapewnień  co  do  prawidłowości  ceny  oraz  podanie  ogólnych 

kwot przychodów kosztów i zysku, przy jednoczesnym braku podania szczegółów kalkulacji 

ceny 

(jedynym  wyjątkiem  w  tym  zakresie  jest  kalkulacja  podwykonawcy),  nie  uprawniało 

Zamawiającego  do  wniosku,  że  wykonawca  wykazał  realność  zaoferowanej  ceny.  Tym 

samym Zamawiający naruszył art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez 

zaniechanie  odrzucenia  oferty 

Przystępującego,  a  naruszenie  to  miało  wpływ  na  wynik 

postępowania. Jednocześnie poziom ogólności złożonych wyjaśnień nie pozwala ustalić, czy 

w  cenie  skalkulowane  zostały  wszystkie  elementy  przedmiotu  zamówienia  zgodnie 

wymaganiami  Zamawiającego,  a  więc  czy  treść  oferty  odpowiada  treści  SIWZ.  Jest  to 

jednak  związane  z  wadliwością  złożonych  wyjaśnień  dotyczących  ceny  oferty,  zatem 

b

ezpośrednią podstawą odrzucenia tej oferty jest okoliczność, że zawiera ona rażąco niską 

cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  nie  wykazano  bowiem,  że  cena  ta  nie  jest 

rażąco niska. 

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji. 


O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy 

Pzp  oraz  w  oparciu  o  przepisy  §  3  pkt  1  i  2  lit.  b  rozporządzenia  Prezesa  Rady 

Mini

strów  z dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  i sposobu  pobierania  wpisu  od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. Nr 41, poz. 238 

z późn. zm.).  

Przewodniczący:      ………………. 


Słowa kluczowe:
rażąco niska cena
Słowa kluczowe:
rażąco niska cena