Sygn. akt: KIO 169/18
POSTANOWIENIE
z dnia 5 lutego 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Anna Chudzik
Członkowie:
Barbara Bettman
Katarzyna Brzeska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
bez udziału stron w dniu 5 lutego 2018 roku
w Warszawie
odwołania wniesionego w dniu 29 stycznia 2018 roku przez wykonawcę Vendi
Servis Sp. z o.o. z siedzibą w Łodzi,
w
postępowaniu prowadzonym przez Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii Sp. z o.o.
z
siedzibą w Zagórzu,
przy udziale wykonawcy
Super Buffet Sp. z o.o. z siedzibą w Karczewie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
orzeka:
Odrzuca odwołanie;
2. K
osztami postępowania obciąża wykonawcę Vendi Servis Sp. z o.o. i:
zalicza w poczet koszt
ów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego tytułem wpisu od odwołania;
nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Odwołującego kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy) stanowiącej nadpłacony wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo za
mówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579
z późn. zm.) na niniejsze postanowienie –
w
terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący: ……………….
Członkowie:
……………….
……………….
Sygn. akt: KIO 169/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii Sp. z o.o. – prowadzi w trybie
przetargu ograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.
Przygotowanie
i
dostarczanie posiłków dla pacjentów Mazowieckiego Centrum
Neuropsychiatrii Sp. z o.o. w
Zagórzu II.
W dniu 29 stycznia 2018 r. wykonawca Vendi Servis Sp. z o.o. wniósł odwołanie
wobec
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i zaniechania odrzucenia oferty
wykonawcy Super Buffet Sp. z o.o. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie
przepisów:
art. 89 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 82 ust. 3 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia
oferty wykonawcy Super Buffet Sp. z o.o. i dokonanie jej wyboru jako oferty
najkorzystniejszej, pomimo niezgodności tej oferty SIWZ, która polega na zaoferowaniu
w
ofercie przygotowywania i dostarczania rodzaju posiłku nieuwzględnionego w SIWZ (tj.
zupy regeneracyjnej) i braku zaoferowania dwóch rodzajów posiłków uwzględnionych
w
SIWZ w opisie przedmiotu zamówienia (tj. posiłku regeneracyjnego i zupy obiadowej),
a
także objęcie treścią oferty jedynie części przedmiotu zamówienia;
art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp poprzez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy Super
Buffet Sp. z o.o. i dokonanie jej wyboru jako oferty najkorzystni
ejszej, pomimo błędów
w
obliczeniu ceny, które polegają na przyjęciu za podstawę do obliczenia ceny pozycji
cenowej nieuwzględnionej w SIWZ i formularzu cenowym – załączniku nr 2 do SIWZ (tj.
zupy regeneracyjnej) oraz braku uwzględnienia w obliczeniu ceny dwóch pozycji
cenowych, które stanowią podstawę do obliczenia ceny w ofercie zgodnie z SIWZ oraz
załącznikiem nr 2 do SIWZ (tj. posiłku regeneracyjnego i zupy obiadowej);
art. 7 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez przeprowadzanie postępowania o udzielenie zamówienia
w sposób niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców, w szczególności poprzez niedostateczną weryfikację oferty ocenionej jako
najkorzystniejsza i wybór tej oferty, pomimo że jest ona niezgodna z treścią SIWZ
i zawiera
błąd w obliczeniu ceny, co uniemożliwia porównanie ofert.
Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej, odrzucenia oferty wykonawcy Super Buffet Sp. z o.o. oraz
powtórzenia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia są usługi przygotowania i dostarczanie posiłków dla
pacjentów Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii Sp. z o.o., oznaczone w ogłoszeniu
o
zamówieniu kodem CPV 55321000.
Warto
ść zamówienia oszacowana została na kwotę 2.505.875,40 zł, co stanowi
równowartość 600.224,05 euro.
Odwołanie podlega odrzuceniu na podstawie art. 189 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, który
stanowi, że Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że w sprawie nie mają zastosowania
przepis ustawy.
Izba ustaliła bowiem, że przedmiotem zamówienia są usługi społeczne
o
wartości poniżej 750 000 euro.
Podkreślenia wymaga, że o zakwalifikowaniu zamówienia jako usług społecznych
rozstrzyga nie decyzja zamawiającego, ale przedmiot zamówienia i postanowienia
załącznika nr XIV do Dyrektywy 2014/24/UE. W niniejszej sprawie nie ma wątpliwości, że
przedmiotem
zamówienia są usługi, które w załączniku nr XIV do Dyrektywy 2014/24/UE
zostały zakwalifikowane jako usługi społeczne. Zgodnie bowiem z treścią tego załącznika
wszystkie usługi o kodach CPV od 55100000-1 do 55410000-7 są usługami społecznymi.
Jednocześnie wartość zamówienia nie przekracza kwoty 750 000 euro określonej w art.
138g ust. 1 ustawy Pzp
, od której uzależniony jest obowiązek stosowania przepisów ustawy
Pzp.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie odwołanie nie
przysługuje.
Zgodnie z art. 138g ust. 1 ustawy Pzp, przepisy działu III rozdział 6 ustawy stosuje się
do zamówień na usługi społeczne, jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza
wyrażoną w złotych równowartość kwoty: 1) 750 000 euro – w przypadku zamówień innych
niż zamówienia sektorowe lub zamówienia w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa;
2) 1 000 000 euro
– w przypadku zamówień sektorowych. Wśród przepisów tego rozdziału,
stosowanych do zamówień o wartości przekraczającej ww. progi, jest przepis art. 138l
ustawy, stanowiący, że postępowanie o udzielenie zamówienia na usługi społeczne jest
prowadzone m.in. z zastosowaniem
przepisów działu VI ustawy (Środki ochrony prawnej).
Przepisy
ustawy Pzp, w tym dotyczące środków ochrony prawnej, nie znajdują natomiast
zastosowania
do postępowań dotyczących zamówień o wartości nieprzekraczającej tych
progów. Gdyby ustawodawca przewidział możliwość stosowania środków ochrony prawnej
dla zamówień na usługi społeczne o wartości nieprzekraczającej progów, powyższe
przewidziałby w sposób wyraźny w przepisach ustawy Pzp, analogicznie jak w przypadku
zamówień na usługi społeczne powyżej progów (art. 138l w zw. z art. 138g ustawy Pzp).
W odniesieniu do udzielania zamówień na usługi społeczne o wartości poniżej
progów jedynie art. 138o ustawy Pzp określa obowiązki zamawiającego. Zgodnie ust. 1 tego
artykułu zamawiający udzielający zamówienia na usługi społeczne o wartości poniżej progów
określonych w art. 138g ustawy Pzp, ma możliwość udzielenia zamówienia zgodnie
z
określoną przez siebie procedurą, spełniającą minimalne wymogi określone w art. 138o
ust. 2-4 ustawy Pzp. Tym samym charakter i prze
bieg procedury udzielenia zamówienia na
takie usługi jest określany przez zamawiającego samodzielnie, przy uwzględnieniu specyfiki
usługi, okoliczności towarzyszących jej udzieleniu oraz własnych potrzeb i preferencji.
Przepisy art. 138o ust. 2-4 ustawy Pz
p nakazują zamawiającemu jedynie prowadzenie
postępowania w sposób przejrzysty, obiektywny i niedyskryminujący (ust. 2), sposób
publikacji i minimalną treść ogłoszenia o zamówieniu (ust. 3) oraz obowiązki w zakresie
publikacji informacji o
udzieleniu zamówienia (ust. 4). Zauważenia wymaga, że procedura
udzielania zamówień publicznych na usługi społeczne w oparciu o art. 138o ustawy Pzp
tworzona
jest przez samego Zamawiającego, nie jest zaś procedurą regulowaną ustawowo.
W ocenie Izby brak obowiązku stosowania przepisów ustawy Pzp nie pozwala na
wypełnienie norm regulujących zasady udzielania zamówień treścią pozwalającą na ocenę
działań podmiotu zamawiającego. Zgodnie bowiem z treścią art. 180 ust. 1 ustawy Pzp
odwołanie przysługuje wyłącznie od niezgodnej z przepisami ustawy czynności
zamawiającego podjętej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub
zaniechania czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy.
Z
powyższej regulacji wynika, że w stosunku do działań zamawiającego istnieć muszą ściśle
zdefiniowane obowiązki w postaci nakazów lub zakazów określonego postępowania. Brak
obowiązku stosowania w podprogowych zamówieniach na usługi społeczne ściśle
określonych regulacji powoduje, że nie możemy mówić o istnieniu dookreślonych norm
i
zasad postępowania dla wybranej przez podmiot zamawiający procedury udzielenia
zamówienia. Izba zatem nie posiada kognicji w zakresie czynności czy zaniechań
z
amawiającego w sytuacji, gdy te czynności nie mają oparcia w ustawie, nie może bowiem
rozpoznawać odwołań opartych na wzorcu stworzonym wyłącznie przez Zamawiającego
(nawet stosującym rozwiązania oparte na instytucjach ustawowych). W ocenie Izby, nawet
jeżeli zamawiający prowadzi postępowanie w oparciu o przepisy ustawy Pzp, to taka
czy
nność nie może kreować po stronie wykonawcy prawa do korzystania ze środków
ochrony prawnej, gdyż prawo to nie zostało mu przyznane mocą przepisu prawnego.
Tym samym analiza przepisów Rozdziału 6 zawartego w Dziale III ustawy Pzp
zatytułowanego „Przepisy szczególne” wraz z przepisami odnoszącymi się do środków
ochrony prawnej pozwala na przyjęcie, że w postępowaniach dotyczących usług
społecznych o wartości mniejszej niż kwoty wskazane w treści art. 138g ust. 1 pkt 1 i 2
ustawy Pzp wykonawcom nie przysługują środki ochrony prawnej.
Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Pzp
oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust. 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238
z późn. zm.). W związku z faktem, że wartość zamówienia
nie przekracza tzw. progów unijnych określonych dla usług społecznych, Izba nakazała zwrot
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 7.500 zł, stanowiącej nienależnie
uiszczoną część wpisu. Zgodnie bowiem z § 1 ust. 1 pkt 1 wskazanego wyżej
rozporządzenia, wysokość wpisu od odwołania wnoszonego w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego na dostawy lub usługi, którego wartość jest mniejsza niż kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp, wynosi 7 500 zł.
Zgodnie § 1 pkt 5 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2015 r.
w sprawie k
wot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek
przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej próg ten dla usług
społecznych wynosi 750 000 euro.
Postanowienie wydano na posiedzeniu niejawnym na podstawie art. 189 ust. 3 zd.
pierwsze ustawy Pzp.
Przewodniczący: ……………….
Członkowie:
……………….
……………….